Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Het jaarlijkse theaterstuk begint weer Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Hoezo? Er vallen meer doden door fijnstof uit het autoverkeer dan door vuurwerk.

Er wordt ook heel veel meer auto gereden. En niet zo;n klein beetje ook nog., Vuurwerk is daar maar een klein promillage van.
En ik denk dat, als je het op het gebied van luchtvervuiling individueel met elkaar gaat vergelijken, vuurwerk heel wat slechter uit de bus komt dan een auto.

Maar ik vind het nog steeds een kromme vergelijking. De noodzaak en het nut van auto's is vele malen groter dan dat van vuurwerk.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Verder gaan de mensen die in 'n stadscentrum wonen zelf ook wel ergens anders iets kopen waardoor ze degenen die daar wonen 'n soortgelijke hinder toebrengen.

Veel minder natuurlijk. Bovendien pak ik dan vaak het OV.

Quote:

Dat gedoe daar op de straten kan eigenlijk echt niet door de beugel. Zou inderdaad niet toegestaan mogen worden.

Quote:

Straatcarnaval behoort inderdaad niet toegelaten te worden.

Ok, je bent in ieder geval consequent, Natubico: jij wil gewoon vanalles verbieden. Kun je van de heren Cliox en Van Es niet zeggen, die verbieden t liefst compleet willekeurig iets.

Laatst aangepast door Royy op Za Jan 25, 2020 16:38, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Er wordt ook heel veel meer auto gereden. En niet zo;n klein beetje ook nog., Vuurwerk is daar maar een klein promillage van.
En ik denk dat, als je het op het gebied van luchtvervuiling individueel met elkaar gaat vergelijken, vuurwerk heel wat slechter uit de bus komt dan een auto.

Maar ik vind het nog steeds een kromme vergelijking. De noodzaak en het nut van auto's is vele malen groter dan dat van vuurwerk.

Ik denk dat door plezier-autoritjes meer doden vallen dan door vuurwerk. Ik zeg: verbod op plezier-autoritjes!

BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 3:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ik denk dat door plezier-autoritjes meer doden vallen dan door vuurwerk. Ik zeg: verbod op plezier-autoritjes!

Zou op zich prima zijn, en zal er wellicht ook nog wel 'ns van komen; maar lijkt niet makkelijk te handhaven.
Indirect zou 't kunnen door het toekennen van 'n aantal klilometers dat men gezien de persoonlijke situatie mag rijden. Als dat nogal krap bemeten is zal men vanzelf plezierritjes achterwege gaan laten.

Maar verhoudingsgewijs is het gevaar van plezierritjes veel kleiner dan dat van vuurwerk.
Bij vuurwerk vallen op enkele uren tijd zo'n 1300 gewonden in 'n klein land als Nl.
Als dat met autorijden ook het geval zou zijn zou men 't allang taboe verklaard hebben.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 4:10 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Veel minder natuurlijk.

Hoezo? Wat doen buitenlui dan wat bewoners van 'n stadscentrum niet doen?

Royy schreef:
Bovendien pak ik dan vaak het OV.

Zoals de tram; 't vervoermiddel dat van 's morgens vroeg tot 's-avonds laat kabaal veroorzaakt met z'n gepiep en geknars in de bochten en ook op de rechte stukken heel wat geluidshinder veroorzaakt met z'n ijzer op ijzer systeem.
Om nog maar niet te spreken over de levensgevaarlijke voren in het wegdek die fietsers altijd weer moeten zien te ontwijken.
Bussen maken minder lawaai, maar zullen met name bij de haltes toch nog flink wat last bezorgen aan de omwonenden.
Trein maakt ook heel wat kabaal en geeft nogal wat toestanden met overwegen.
En daar is de OV-reiziger allemaal mede-veroorzaker van.

Royy schreef:
Ok, je bent in ieder geval consequent, Natubico: jij wil gewoon vanalles verbieden.

Dat soort aangelegenheden ZIJN al verboden. Omdat ze in strijd zijn met de verkeersregels en meestal ook met het verbod om de openbare orde te verstoren.
Maar helaas wordt hedentendage nog altijd de grote fout gemaakt dat men B&W de bevoegdheid toerekent door middel van vergunningen de desbetreffende nationale wetten deels buiten werking te stellen.
Die vergunningsbevoegd is echter enkel en alleen bedoeld om de handhaving der wetten beter mogelijk te maken. Wanneer niet zeker is of 'n bepaalde activiteit in strijd met zo'n wet zal zijn moet 'n vergunning aangevraagd, zodat B&W kan beoordelen of wetsovertreding dreigt. Zo nee, dan kan vergunning verleend worden, zo ja, dan niet.
Het afsteken van vuurwerk is echter uitdrukkelijk wettelijk toegestaaan gedurende bepaalde uren en behoudens de mogelijkheid van gemeentebesturen om er limieten aan te stellen.
Daarom zal 't voor een algeheel vuurwerkverbod nodig zijn om deze wettelijke regeling in te trekken en te vervangen door een expliciet verbod.

Royy schreef:
Kun je van de heren Cliox en Van Es niet zeggen, die verbieden t liefst compleet willekeurig iets.

Dacht dat er in deze van willekeurigheid geen sprake is. Vuurwerk is stukken gevaarlijker, hinderlijker en milieuvervuilender dan welke andere traditionele openbare recreatieve activiteit dan ook.
En toch zijn er inmiddels al heel wat hiervan verboden verklaard. Bijvoorbeeld spelen waarbij dieren misbruikt werden.
Die zijn op 'n gegeven moment niet meer te verenigen met het algemene ethische niveau.
Dat is nu ook te zien aan de peilingen rond consumentenvuurwerk; die waren nog niet zo lang geleden in het voordeel van handhaving der traditie; inmiddels blijkt er echter 'n grote meerderheid (van ca 70%) voor afschaffing te zijn.
-
BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Vuurwerk en stenen regen, gisteren in Leipzig bij vreedzame demonstratie van emancipatorische linkse activisten. 13 gewonde politie agenten.

Als vuurwek verboden wordt, gaan die linkse demonstranten dan weer Molotov cocktais op politie mensen en andersdenkenden gooien ?
Wat is gevaarlijker vuurwerk of Molotov cocktais ?

https://youtu.be/sF0Vn-3orOQ

BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 10:54 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Icesurfer schreef:

Vuurwerk of Molotov-cocktails, gewoon continu zeiknat houden met het waterkanon en ze kunnen niks meer aansteken.
-
BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Icesurfer schreef:
Vuurwerk en stenen regen, gisteren in Leipzig bij vreedzame demonstratie van emancipatorische linkse activisten. 13 gewonde politie agenten.

Als vuurwek verboden wordt, gaan die linkse demonstranten dan weer Molotov cocktais op politie mensen en andersdenkenden gooien ?

https://youtu.be/sF0Vn-3orOQ

Wat gevaarlijker is? Ik denk een vreedzame demonstratie van emancipatorische linkse activisten.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Hoezo? Wat doen buitenlui dan wat bewoners van 'n stadscentrum niet doen?

Ik ga lopend of op de fiets het centrum in...

Quote:

Zoals de tram; 't vervoermiddel dat van 's morgens vroeg tot 's-avonds laat kabaal veroorzaakt met z'n gepiep en geknars in de bochten en ook op de rechte stukken heel wat geluidshinder veroorzaakt met z'n ijzer op ijzer systeem.
Om nog maar niet te spreken over de levensgevaarlijke voren in het wegdek die fietsers altijd weer moeten zien te ontwijken.
Bussen maken minder lawaai, maar zullen met name bij de haltes toch nog flink wat last bezorgen aan de omwonenden.
Trein maakt ook heel wat kabaal en geeft nogal wat toestanden met overwegen.
En daar is de OV-reiziger allemaal mede-veroorzaker van.

Ik pak meestal de metro in de stad.

Maar t is ook nooit goed he? Nu is een tram ook al niet goed? Hoe moeten die provincialen dan hun dagje uit hebben?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 2:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ik ga lopend of op de fiets het centrum in...

Maar toch ook wel 'ns met de auto naar 'n andere stad. Nou, daar hebben de bewoners daar dan enige hinder van.
Royy schreef:
Ik pak meestal de metro in de stad.
Maar t is ook nooit goed he? Nu is een tram ook al niet goed? Hoe moeten die provincialen dan hun dagje uit hebben?

Die kwamen toch met de auto en slaan de deuren iets te hard dicht als ze 'm voor de huizen parkeren, net zoals de bewoners van die huizen doen als zij naar 'n andere stad toe gaan.
Dat is geven en nemen ja, maar binnen redelijke proporties.

Het kabaal en het gevaar van vuurwerk is echter buitennissig en wordt veroorzaakt door 'n relatief klein deel van de bevolking.
De anderen doen in vrijwel geen enkel geval iets anders dat 'n eveneens buitennissige geluidshinder en dito gevaar voor derden oplevert.
Dus waarom zouden zij die jaarwisselingsuitspatting van relatief weinigen moeten nemen?
Zij mogen met recht eisen dat 't afgelopen zal zijn daarmee.
-
BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Maar kom nou eens met een voorbeeld. De overheid zegt: als het nog 1 keer zo gaat, perken we jullie vrijheid in. Als er doorgegaan wordt alcoholmisbruik verbieden we alcohol, of zoiets.

Ik zou niet weten wat het ertoe doet. Er is geen officiële waarschuwing uitgestuurd maar een signaal afgegeven. Zulk soort signalen worden al jaren afgegeven voor drankgebruik in het verkeer en regels zijn aangescherpt.

Quote:
Daar verschillen we dus van mening over. Jij denkt dat de politie niet kan handhaven door de "piekbelasting". Ik denk dat de politie een veel groter, breder probleem heeft. De politie handhaaft verboden nauwelijks en laat belabberde opsporings-percentages zien. Dat uit zich ten volle in oudjaarsnacht, maar het is een veel breder probleem.

We verschillen niet van mening, we hebben het over twee verschillende dingen: Jij kijkt naar de schil en benoemd de gevolgen, ik doe een deepdive naar de oorzaak. Handhaven is nooit een oplossing maar ondersteunend aan je oplossing. Als ik dat vertaal naar de werksfeer is het geven van trainingen en organiseren van toezicht ook niet de weg naar minder incidenten zonder dat een veilige werkplek wordt aangeboden overeenkomstig aan vigerende wetgeving.

Terug naar de perikelen rondom vuurwerk, het zal je wellicht verbazen maar als je een ongevalsanalyse loslaat op de toegebrachte schade en letsel zal je niet uitkomen op ‘handhaven’ als basisrisicofactor. De massaverkoop van vuurwerk en het beschikbaar stellen van de middelen is dat wel. De massaverkoop ligt ten grondslag aan de omvang van het vuurwerkprobleem. De dagen dat er een verkoopverbod van kracht is kun je prima gebruiken als referentiekader.

De grootste uitdaging van veiligheidskundigen is de onkunde ten aanzien van risicobeheersing in combinatie met kennisillusie. Je wil niet weten hoeveel directeuren en boardmembers het tekort aan inspecteurs bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aanwijzen als basisrisicofactor van het toenemend aantal arbeidsongevallen en niet te overtuigen zijn van hun ongelijk. Dit is er één in dezelfde categorie.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:

Zoals ik al zei de grootste uitdaging van veiligheidskundigen is de onkunde ten aanzien van risicobeheersing in combinatie met kennisillusie. Dit is er ook weer een, ongenuanceerd brullen voor een verbod op plezier-autoritjes als oplossing voor verkeersdoden.

Als ik mij even laat meeslepen in het kortzichtig denken breng ik als grootste tegengewicht in dat tijdens plezierritten de minste ongelukken gebeuren. Je sluit de kleinste basisrisicofactoren uit. verhoudingsgewijs gaat je vergelijk sowieso mank, maar die geef ik cadeau.

Zonder statistieken te kennen kan ik mij prima voorstellen dat tijdens de spits de meeste ongelukken gebeuren en de meest dodelijke op zaterdagavond / -nacht. Maar nogmaals, dan laat ik mij meeslepen in de waan van de discussie.

Ga je er wat rationeler induiken zal je ontdekken dat een verbod op plezierritten, voor zover je deze kunt definiëren, geen verkeersdoden voorkomt en minimaal reduceert.
Analytisch denken is niet je sterkste kant.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 12:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Er zijn ook veel meer plezier-autoritjes dan dat er vuurwerk is.

Wat ik al zei: als je het individueel gaat bekijken dan komt de auto er beter af dan vuurwerk.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 31, 2020 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Je kunt ook overdag vuurwerk aansteken. Lentefeest in Valencia.

https://tinyurl.com/rvtmzlq

BerichtGeplaatst: Vr Jan 31, 2020 13:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

O, dan moet je eens naar Napels gaan. Daar ben ik een paar keer geweest en iedere avond is er vuurwerk.
Er is altijd wel een aanleiding: nieuwjaar, huwelijk, doopfeest, voetballen of wat dan ook.

https://www.youtube.com/watch?v=SOA0qK4NO9g

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 5:17 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Kabinet: er blijft nog heel veel prachtig vuurwerk over

https://nos.nl/artikel/2321082-kabinet-er-blijft-nog-heel-veel-prachtig-vuurwerk-over.html

Ook met het komende Oud en Nieuw blijft er nog veel vuurwerk over waarmee mensen de jaarwisseling kunnen vieren. Dat heeft minister Van Veldhoven gezegd in een toelichting op het besluit van het kabinet om nog dit jaar vuurpijlen en knalvuurwerk te verbieden.

Gemeenten houden de bevoegdheid om zelf nog een stap verder te gaan en al het vuurwerk te verbieden, zei Van Veldhoven. De gemeente Rotterdam gaat dat bijvoorbeeld doen.

Rotterdam kiest voor totaalverbod op vuurwerk, 'voorbeeld voor regering'

https://nos.nl/artikel/2320991-rotterdam-kiest-voor-totaalverbod-op-vuurwerk-voorbeeld-voor-regering.html

In Rotterdam geldt voor de komende jaarwisseling een algeheel vuurwerkverbod. Een meerderheid van de gemeenteraad is daar vandaag mee akkoord gegaan.

Rotterdam is hiermee de eerste van de vier grote steden waar inwoners met Oud en Nieuw geen vuurwerk mogen afsteken. Apeldoorn nam in oktober als eerste Nederlandse gemeente het besluit om bij de komende jaarwisseling een algeheel vuurwerkverbod in te stellen.

"Alleen een totaalverbod is goed handhaafbaar", aldus GroenLinks-raadslid Stephan Leewis, die het verbod in stemming bracht. "Een tussenoplossing is lastig, want dan moet de politie op straat gaan bepalen wat voor soort vuurwerk het is."

Horen we 't ook 'ns van 'n ander.

-
BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Icesurfer schreef:
Je kunt ook overdag vuurwerk aansteken. Lentefeest in Valencia.

Dit is inderdaad zeer bijzonder. Echt een aanrader om daar een keer naar toe te gaan.

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Natubico schreef:

"Alleen een totaalverbod is goed handhaafbaar", aldus GroenLinks-raadslid Stephan Leewis, die het verbod in stemming bracht.

Hoe willen ze dit handhaven Question

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Als je de massaverkoop van vuurwerk aan banden legt buig je afsteken van vuurwerk naar een beheersbare proportie zoals dat ook op de dagen is dat vuurwerkverkoop verboden is.
BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Die verkoop zal zich dan nog meer gaan verplaatsen naar Duitsland, Belgie en Polen, waar het al veel goedkoper is dan in Nederland.

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
"Alleen een totaalverbod is goed handhaafbaar", aldus GroenLinks-raadslid Stephan Leewis, die het verbod in stemming bracht.

Real schreef:

Als alles verboden is mogen er ook geen verkooppunten meer zijn.
Dan is 't dus ook niet mogelijk dat deze naast siervuurwerk stiekem tevens verboden spul verkopen.
Scheelt in elk geval 'n hoop controle.

Verder hoeft bij de jaarwisseling niet uitgezocht te worden wie alleen siervuurwerk aan het afsteken is en wie (ook) verboden spul.
Iedereen die iets staat af te steken zit dan fout en dat vereenvoudigt de handhaving enorm.
-
BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Real schreef:
Die verkoop zal zich dan nog meer gaan verplaatsen naar Duitsland, Belgie en Polen, waar het al veel goedkoper is dan in Nederland.

Dat zou ook al het geval kunnen zijn bij het verbod van alleen knallers en vuurpijlen.
Maar het in bezit hebben van verboden vuurwerk is wel 'n misdrijf en levert dus 'n strafregister op.
Dat geldt ook bij het komende gedeeltelijke verbod dus voor veel meer soorten dan voorheen.
Dit risico zal door velen die tot nu toe enkel legaal afstaken niet genomen worden, waardoor de schade en overlast sowieso sterk teruggebracht zullen worden.

Bovendien zullen de moeite en/of de kosten van 'n reis naar het buitenland voor velen 'n extra reden zijn om niets illegaals af te steken.
Verder wordt het risico om al bij de grens tegen de lamp te lopen met verboden spul veel groter; tot nu toe werd het invoeren van kleine hoeveelheden legaal vuurwerk gedoogd; maar wie nu met pakweg 'n paar rotjes gesnapt wordt is al het haasje. Dus worden kopers in het buitenland door undercoveragenten gevolgd tot aan de grens en daar aangehouden.

Bij het kopen van zwarthandelaars hier te lande zal 't spul behoorlijk duur zijn omdat die handelaren wel stevig willen verdienen aan het grote risico dat ze lopen.
-
BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Natubico schreef:
Natubico schreef:

Real schreef:

Als alles verboden is mogen er ook geen verkooppunten meer zijn.
Dan is 't dus ook niet mogelijk dat deze naast siervuurwerk stiekem tevens verboden spul verkopen.
Scheelt in elk geval 'n hoop controle.

Verder hoeft bij de jaarwisseling niet uitgezocht te worden wie alleen siervuurwerk aan het afsteken is en wie (ook) verboden spul.
Iedereen die iets staat af te steken zit dan fout en dat vereenvoudigt de handhaving enorm.
-
Gewoon electronisch ontsteken, pakkans politie dan vrijwel nihil. Cool

BerichtGeplaatst: Zo Feb 02, 2020 6:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Nou, als de politie al niet de afsteker weet te achterhalen dan neemt ze in elk geval het kistje mee.
En ieder keer 'n nieuw kistje van 25 tot 50 pop (of meer kopen) is ook geen lolletje.
-
BerichtGeplaatst: Zo Feb 02, 2020 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:

Nee hoor. Dat gebeurt nu ook niet. Blijft staan dat onderscheid maken tussen legaal en illegaal vuurwerk schier onmogelijk is, bij een algeheel vuurwerkverbod hoeven handhavers niet uit te zoeken of de knal wel of niet legaal was maar kunnen zij het tuig inladen.
Het jaarlijkse theaterstuk begint weer
  Weerwoord forum index » Actualiteiten