Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Het jaarlijkse theaterstuk begint weer Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 13:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Is wel relevant. Je kiest bij vuurwerk voor een rigoreuze oplossing: een verbod. Ik vraag je eigenlijk hoe consequent je bent. Alcohol kun je met veel overtuigendere argumenten dan vuurwerk verbieden. Waar zit je afweging? Gokje: eigen belang...

Je rolt weg bij het probleem. De politiek heeft gewaarschuwd dat bij een herhaling van misdragingen een vuurwerkverbod kan worden ingesteld. Dat staat op zichzelf.

Quote:
Zich niet gedragen en de boel molesteren heeft niets met vuurwerk te maken. Vuurwerk wordt daar mogelijk als middel gebruikt, waarschijnlijk is veel vaker alcohol (en andere drugs) een belangrijke aanstichter van wangedrag.

Het heeft alles met vuurwerk te maken. Het begint al met experimenteren en geen juiste afsteekinstructie- training waardoor ongelukken ontstaan. Iedereen die vuurwerk kan aanschaffen mag het afsteken. Daar gaat het al mis.

Quote:
Ik hou mensen verantwoordelijk: beschiet jij de politie met vuurwerk, dan zul je de gevolgen voelen wat mij betreft. Maar blijf af van de vrijheid van mensen om gewoon lekker hun vuurwerkjes af willen steken met de buurtjes op oudjaarsavond.

Het probleem moet eerst beheersbaar zijn om te kunnen handhaven. Waarom denk je dat Amerika al jaren pleit voor een vuurwapenverbod?
Quote:
Een verbod vergoot de pakkans niet, zie de pakkans op oudjaarsdag voor 18u, en lost het probleem (wangedrag) niet op.

Dat vergroot de pakkans wel. Tussen 2 januari en 28 december zijn er geen wantoestanden met vuurwerk. Dat is alleen tussen 28 december en 2 januari wanneer het met massa’s wordt verkocht.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 18:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Welkom in de multi-culti-samenleving. Wat doe je daaraan? Ik heb geen idee. 't Is overigens ook een grootstedelijk probleem, daar faalt de sociale structuur met grote regelmaat.

Net zo goed een plattelandsprobleem, zie dat geval in Andijk.

Quote:

't Probleem is dat het er nu nog niet is?

En tot die tijd?

Quote:

Hangt ook een beetje van je verzekeringsmaatschappij af. Nagenoeg altijd staat er iets in de voorwaarden over 'risico-aanvaarding' als uitsluiting van uitkering. Ofwel: heb jij bewust een risico genomen dan kan je geen beroep doen op WA.

Staat meestal iets in over misdrijven en opzet. Bewust risico nemen is nogal een breed begrip he.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Je rolt weg bij het probleem. De politiek heeft gewaarschuwd dat bij een herhaling van misdragingen een vuurwerkverbod kan worden ingesteld. Dat staat op zichzelf.

Die waarschuwing is natuurlijk een gotspe. T grootste deel van de mensen heeft niets te maken met die misdragingen.

Quote:

Het heeft alles met vuurwerk te maken. Het begint al met experimenteren en geen juiste afsteekinstructie- training waardoor ongelukken ontstaan. Iedereen die vuurwerk kan aanschaffen mag het afsteken. Daar gaat het al mis.

Je hebt het over "niet gedragen" en "molesteren". Waar is vuurwerk direct gekoppeld aan die 2? Als ik vuurwerk koop, is dan de kans dat ik me ga misdragen groter?

Quote:

Het probleem moet eerst beheersbaar zijn om te kunnen handhaven.

We vliegen het anders aan. Jij denkt dat het niet beheersbaar is omdat er zoveel vuurwerk is. Ik denk dat het niet beheersbaar is omdat de politie niet optreedt.

Quote:
Dat vergroot de pakkans wel. Tussen 2 januari en 28 december zijn er geen wantoestanden met vuurwerk. Dat is alleen tussen 28 december en 2 januari wanneer het met massa’s wordt verkocht.

Hoe groot is de pakkans voor 18u oudjaarsdag?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 19:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Die waarschuwing is natuurlijk een gotspe. T grootste deel van de mensen heeft niets te maken met die misdragingen.

Dat werkt nu eenmaal (altijd) zo, waarschuwingen op maat is een utopie. In dit geval gold, wie de schoen past....

Quote:
Je hebt het over "niet gedragen" en "molesteren". Waar is vuurwerk direct gekoppeld aan die 2? Als ik vuurwerk koop, is dan de kans dat ik me ga misdragen groter?

Misdragen met vuurwerk. Een feit. Het aantal incidenten met vuurwerk is op de dagen dat vuurwerk verkocht mag worden groter dan op de dagen dat geen vuurwerk verkocht wordt.

Quote:
We vliegen het anders aan. Jij denkt dat het niet beheersbaar is omdat er zoveel vuurwerk is. Ik denk dat het niet beheersbaar is omdat de politie niet optreedt.

Je hoeft de incidenten op de dagen dat geen vuurwerk verkocht mag worden maar af te zetten tegen de dagen dat geen vuurwerk verkocht mag worden.

Quote:
Hoe groot is de pakkans voor 18u oudjaarsdag?

Klein. Er is dan veel vuurwerk in omloop. Daarom moet je de situatie beheersbaar maken en vuurwerk verbieden.
BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:
Dat werkt nu eenmaal (altijd) zo, waarschuwingen op maat is een utopie. In dit geval gold, wie de schoen past....

Dat werkt helemaal niet altijd zo.

Quote:

Misdragen met vuurwerk. Een feit. Het aantal incidenten met vuurwerk is op de dagen dat vuurwerk verkocht mag worden groter dan op de dagen dat geen vuurwerk verkocht wordt.

De vraag is of dat door vuurwerk komt of bv door alcohol.

Quote:

Je hoeft de incidenten op de dagen dat geen vuurwerk verkocht mag worden maar af te zetten tegen de dagen dat geen vuurwerk verkocht mag worden.

Beetje jij-bak. In t weekend zijn ook meer incidenten dan door de week.

Ik vergelijk t vooral met de hoeveelheid vuurwerk voor 18u, dat zal vergelijkbaar zijn met de hoeveelheid vuurwerk die wordt afgestoken bij een vuurwerkverbod op oudjaarsnacht.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 21:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:

Denk door de combinatie van beide; en aangezien 'n alcoholverbod niet haalbaar is moet het vuurwerk eraan geloven.
Toch niet jammer voor degenen die er niet mee naar anderen zouden smijten, want voor hen is 't ook extra gevaarlijk.
En de kosten van ongevallen ermee jagen de zorgpremie voor iedereen omhoog; net zoals de enorme schade die er aangericht wordt ook door iedereen mee betaald moet worden.
Plus dat de politie door al die onnodige vuurwerktoestanden haar andere werkzaamheden niet kan uitoefenen en daar in elk geval vertraging bij oploopt.

https://www.ad.nl/binnenland/meerderheid-van-de-kamer-is-voor-verbod-op-gevaarlijk-vuurwerk~a53d222a/?referrer=https://www.google.nl/

-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Dat werkt helemaal niet altijd zo.

Helaas is het tegendeel waar.

Quote:

Door vuurwerk. Tussen 2 januari en 28 december wordt ook alcohol gedronken en zijn er geen vuurwerkslachtoffers.

Quote:
Beetje jij-bak.

Ik reik een methode aan om de basisrisicofactor vast te stellen. Als op de dagen dat vuurwerk verkocht mag worden veel vuurwerkslachtoffers vallen is vuurwerk een basisrisicofactor. Een onomstotelijk feit.

Quote:
Ik vergelijk t vooral met de hoeveelheid vuurwerk voor 18u, dat zal vergelijkbaar zijn met de hoeveelheid vuurwerk die wordt afgestoken bij een vuurwerkverbod op oudjaarsnacht.

Geloof ik niet in. Het verbod moet je goed verpakken. Afspraken met België, grenscontroles, kliklijn, vuurwerkteam en keihard sanctiebeleid.

Blijft staan dat een vuurwerkverbod zorgt voor het beheersbaar maken van het probleem, zonder vuurwerkverbod is dit niet mogelijk. Een kwestie van een beheersmaatregel loslaten op je basisrisicofactor en dus een verbod op vuurwerk.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Helaas is het tegendeel waar.

Noem maar een voorbeeld.

Als er nu nog een keer een aanslag door moslims wordt gepleegd, verbieden we de islam. Oh nee.
Als er nu nog een keer een dode valt door alcohol, verbieden we alcohol. Oh nee.

Quote:

Door vuurwerk. Tussen 2 januari en 28 december wordt ook alcohol gedronken en zijn er geen vuurwerkslachtoffers.

Is geen vergelijking. De vraag is of misbruik van vuurwerk komt door vuurwerk an sich, of door andere factoren.

Quote:

Geloof ik niet in. Het verbod moet je goed verpakken. Afspraken met België, grenscontroles, kliklijn, vuurwerkteam en keihard sanctiebeleid.

Beetje zoals we ons harddrugs-verbod proberen te handhaven? Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:

Noem maar een voorbeeld.

Als er nu nog een keer een aanslag door moslims wordt gepleegd, verbieden we de islam. Oh nee.
Als er nu nog een keer een dode valt door alcohol, verbieden we alcohol. Oh nee.

Een klein deel rokers houdt geen rekening met de omgeving: Rookbeleid.
Een klein deel medewerkers parkeert niet op de daarvoor bestemde parkeervakken: Verbod voor auto's op het terrein.
Een klein deel medewerkers maakt een puinzooi van rookhokken: Rookhokken verdwijnen.
Een klein deel medewerkers maakt een puinzooi van koffiehokken: Koffiehokken verdwijnen.
Een klein deel medewerkers zet geen stootcap op bij het betreden van machines: Algeheel draagplicht voor de stootcap.
Een klein deel medewerkers zet geen veiligheidsbril op bij het betreden van machines: Algeheel draagplicht voor de veiigheidsbril.
Een klein deel medewerkers draagt geen gehoorbescherming bij meer dan 80dB: Algeheel draagplicht voor gehoorbescherming.
Een klein deel autobestuurders rijdt te hard in woonwijken: Verkeersdrempels.
Een klein deel medewerkers krijgen een arbeidsongeval wat heel vaak leidt tot een verandering van het veiligheidsbeleid, richtlijnen en soms zelfs de wet.

Quote:
Is geen vergelijking. De vraag is of misbruik van vuurwerk komt door vuurwerk an sich, of door andere factoren.

Dat is de vraag helemaal niet. De vraag is wat of de massa vuurwerkverkoop effect heeft op het aantal incidenten. Het antwoord is een volmondig ja. Wat ook meetelt is dat de massaverkoop ten grondslag ligt aan de onbeheersbare situatie. Allen basisrisicofactoren die je beheersbaar kunt maken door het instellen van een verbod. Dat verbod komt overigens niet uit de lucht vallen en berust niet op één incident. Dat heeft een lange voorgeschiedenis van niet willen horen en wie niet horen wil moet voelen.

Quote:
Beetje zoals we ons harddrugs-verbod proberen te handhaven? Laughing

Nee. Ik kan geen vuurwerk afsteken zonder dat het waarneembaar is in de verste verte, ik kan prima drugs gebruiken zonder dat jij het door hebt.
BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Een klein deel rokers houdt geen rekening met de omgeving: Rookbeleid.
Een klein deel medewerkers parkeert niet op de daarvoor bestemde parkeervakken: Verbod voor auto's op het terrein.
Een klein deel medewerkers maakt een puinzooi van rookhokken: Rookhokken verdwijnen.
Een klein deel medewerkers maakt een puinzooi van koffiehokken: Koffiehokken verdwijnen.
Een klein deel medewerkers zet geen stootcap op bij het betreden van machines: Algeheel draagplicht voor de stootcap.
Een klein deel medewerkers zet geen veiligheidsbril op bij het betreden van machines: Algeheel draagplicht voor de veiigheidsbril.
Een klein deel medewerkers draagt geen gehoorbescherming bij meer dan 80dB: Algeheel draagplicht voor gehoorbescherming.
Een klein deel autobestuurders rijdt te hard in woonwijken: Verkeersdrempels.
Een klein deel medewerkers krijgen een arbeidsongeval wat heel vaak leidt tot een verandering van het veiligheidsbeleid, richtlijnen en soms zelfs de wet.

Ehm hartstikke leuk, maar heb je ook een wettelijk voorbeeld van een verbod?

Quote:

Dat is de vraag helemaal niet. De vraag is wat of de massa vuurwerkverkoop effect heeft op het aantal incidenten. Het antwoord is een volmondig ja. Wat ook meetelt is dat de massaverkoop ten grondslag ligt aan de onbeheersbare situatie. Allen basisrisicofactoren die je beheersbaar kunt maken door het instellen van een verbod. Dat verbod komt overigens niet uit de lucht vallen en berust niet op één incident. Dat heeft een lange voorgeschiedenis van niet willen horen en wie niet horen wil moet voelen.

Okay, dus als vuurwerk wordt vervangen door stenen, ga je stenen verbieden?

Quote:

Nee. Ik kan geen vuurwerk afsteken zonder dat het waarneembaar is in de verste verte, ik kan prima drugs gebruiken zonder dat jij het door hebt.

Ik had t vooral over "Afspraken met België, grenscontroles, kliklijn, vuurwerkteam en keihard sanctiebeleid." Afspraken met Belgie over invoer drugs, kliklijn voor wietplantages of XTC-labs, drugsteam en een keihard sanctiebeleid.

BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Ehm hartstikke leuk, maar heb je ook een wettelijk voorbeeld van een verbod?

Dat staat ertussen. Rookbeleid. Maar denk ook aan arbeidsveiligheidsgerelateerde aanpassingen. Die enkeling die iets overkomt doordat hij de regels aan de laars lapt. Dan noemt men het voortschrijdend inzicht.

Quote:
Okay, dus als vuurwerk wordt vervangen door stenen, ga je stenen verbieden?

Nee hoor. Stenen zijn 365 dagen per jaar te verkrijgen en vormen geen piekrisico tussen 28 december en 2 januari.

Volgens mij is het wel klaar Royy, je argumenten zijn keurig weerlegd en op.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 18:38 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Dat staat ertussen. Rookbeleid. Maar denk ook aan arbeidsveiligheidsgerelateerde aanpassingen. Die enkeling die iets overkomt doordat hij de regels aan de laars lapt. Dan noemt men het voortschrijdend inzicht.

Rookbeleid gaat niet op. Ik kan niet binnen roken zonder schade aan iemand anders toe te brengen.
Arbeidsveiligheid? Da's simpelweg risico-beperking. We betalen allemaal premie om verzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid te dekken.

Ik zie de link met vuurwerk niet. Ik kan vuurwerk afschieten zonder iemand anders schade toe te brengen. En risico? Er zijn veel risicovollere activiteiten die we niet verbieden.

Quote:

Nee hoor. Stenen zijn 365 dagen per jaar te verkrijgen en vormen geen piekrisico tussen 28 december en 2 januari.

Ongetwijfeld, maar de schade die ze aanrichten...

Quote:
Volgens mij is het wel klaar Royy, je argumenten zijn keurig weerlegd en op.

Neh zijn ze niet. Jij gelooft in verboden, ik geloof in handhaving van de huidige wet. Dat laatste laat de politie na, en niet alleen rondom vuurwerk, t is iets generieks.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 19:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Jij gelooft in verboden, ik geloof in handhaving van de huidige wet. Dat laatste laat de politie na, en niet alleen rondom vuurwerk, t is iets generieks.

Als er tijdens de jaarwisseling niets meer zou gebeuren dat de huidige wet niet toestaat, dan zou er nog sprake zijn van 'n hels kabaal dat veel mensen en dieren wel degelijk schade toebrengt, van gewonden en verminkten onder afstekers en omstanders, van brandrisico in woningen, van onmogelijkheid om normaal gebruik te maken van openbare wegen en pleinen, en van 'n enorme milieuvervuiling.
Redenen genoeg om het vuurwerk voor en door consumenten in de ban te doen.
-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 19:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Als er tijdens de jaarwisseling niets meer zou gebeuren dat de huidige wet niet toestaat, dan zou er nog sprake zijn van 'n hels kabaal dat veel mensen en dieren wel degelijk schade toebrengt, van gewonden en verminkten onder afstekers en omstanders, van brandrisico in woningen, van onmogelijkheid om normaal gebruik te maken van openbare wegen en pleinen, en van 'n enorme milieuvervuiling.
Redenen genoeg om het vuurwerk voor en door consumenten in de ban te doen.
-

Dat moet je dan maar een paar uurtjes per jaar tolereren, Natubico. Ik heb ook weleens last van sommige dingen, vraag ik ook niet om een verbod voor.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 7:28 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Dat moet je dan maar een paar uurtjes per jaar tolereren, Natubico. Ik heb ook weleens last van sommige dingen, vraag ik ook niet om een verbod voor.

Erg benieuwd te vernemen waarom dat dan wel zou moeten.

Daar zal toch echt wel 'n geldig motief voor moeten zijn.

Meen namelijk te weten dat dezerzijds niet ook iets gebeurt waar de vuurwerkafstekers 'n vergelijkbare mate van hinder en nadeel door ondervinden.
-
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:

Natubico heeft het niet over overlast maar over gewonden en verminkten onder afstekers en omstanders, van brandrisico in woningen, van onmogelijkheid om normaal gebruik te maken van openbare wegen en pleinen, en van 'n enorme milieuvervuiling. Het geweld jegens hulpdiensten nemen we dan maar even voor lief.
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Rookbeleid gaat niet op. Ik kan niet binnen roken zonder schade aan iemand anders toe te brengen.
Arbeidsveiligheid? Da's simpelweg risico-beperking. We betalen allemaal premie om verzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid te dekken.

Ik zie de link met vuurwerk niet. Ik kan vuurwerk afschieten zonder iemand anders schade toe te brengen. En risico? Er zijn veel risicovollere activiteiten die we niet verbieden.

Je vroeg om een kleine groep mensen die het voor een grote groep verpest. Je meerdere voorbeelden gehad.

Quote:
Neh zijn ze niet. Jij gelooft in verboden, ik geloof in handhaving van de huidige wet. Dat laatste laat de politie na, en niet alleen rondom vuurwerk, t is iets generieks.

Dat laat de politie na, de politie is niet bij machte om in controle te zijn, omdat de vuurwerkverkoop- en vuurwerk afsteek piek te hoog is. De politie heeft geen blik agenten die zij kunnen opentrekken en achteraf weer terugzetten in de kast. Daarom wordt al jaren een beroep gedaan op mensen om normaal te doen: Wil je vuurwerk kunnen blijven afsteken moet je anderen geen letsel of schade toebrengen. Lijkt me een zeer redelijk verzoek. Als mensen dat vervolgens structureel nalaten zal je andere maatregelen moeten treffen, het probleem beheersbaar maken zodat je wel kan handhaven. Daarvoor zal je de massaverkoop moeten aanpakken en dus een verbod opleggen. Dan buig je het naar een proportie waarbinnen het vuurwerkprobleem prima beheersbaar is zoals dat ook is op de dagen dat geen massa's vuurwerk wordt verkocht.
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Je vroeg om een kleine groep mensen die het voor een grote groep verpest. Je meerdere voorbeelden gehad.

Nee ik vroeg naar een waarschuwing door de overheid dat als het nu niet stopt ook de groep die niets kwaad doet in zn vrijheid wordt beperkt.

Quote:

Dat laat de politie na, de politie is niet bij machte om in controle te zijn, omdat de vuurwerkverkoop- en vuurwerk afsteek piek te hoog is. De politie heeft geen blik agenten die zij kunnen opentrekken en achteraf weer terugzetten in de kast.

Ehm de politie kan het hardddrugsverbod ook niet handhaven. De politie kan op koningsdag met moeite normaal handhaven. De politie slaagt er niet in om bij misdrijven acceptabele opsporings-percentages te laten zien. Er is iets grondig mis met het functioneren van de politie. Op oudjaarsnacht is dat misschien het duidelijkst zichtbaar: combinatie van heel veel mensen, alcohol, baldadigheid, versterkt door de aanwezigheid van vuurwerk.

Vuurwerk is het probleem niet. De politie is het probleem.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Meen namelijk te weten dat dezerzijds niet ook iets gebeurt waar de vuurwerkafstekers 'n vergelijkbare mate van hinder en nadeel door ondervinden.
-

Niet dat ik vuurwerk afsteek. Maar ik heb ook weleens last van al die provincialen die hier op zaterdag en zondag komen winkelen. Maken lawaai, hun auto's stinken, ze staan in de weg en ze veroorzaken een bak met van allerlei uitstoot die slecht is voor mens en milieu. Ook maar verbieden?

Of denk eens aan Amsterdammers die niks met Koningsdag hebben.... die ontvluchten hun stad. Brabanders die niets met carnaval hebben, berg je maar in carnavalstijd.

Geven en nemen hoort bij het leven Natubico, anders kunnen we niet meer samenleven.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het vergelijken van winkelend publiek met vuurwerk vind ik weel een beetje heel erg scheef.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Lijkt mij ook. Het zou anders zijn als winkelend personeel mensen dood rijden en het winkelcentrum in brand steken.
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Nee ik vroeg naar een waarschuwing door de overheid dat als het nu niet stopt ook de groep die niets kwaad doet in zn vrijheid wordt beperkt.

Waarschuwen kun je doen op verschillende manieren, één manier is de waarschuwing uitspreken, een ander manier is om bijvoorbeeld aan te kondigen voornemens te zijn een rookverbod op terrassen in te stellen. Dan weten de rokers dat als zij veel palaver maken, het een kwestie van tijd is dat het wordt doorgedrukt.

En verder is het altijd zo dat de minderheid het verpest voor de meerderheid. Dat wordt ook wel eens voortschrijdend inzicht genoemd.

Quote:
Ehm de politie kan het hardddrugsverbod ook niet handhaven. De politie kan op koningsdag met moeite normaal handhaven. De politie slaagt er niet in om bij misdrijven acceptabele opsporings-percentages te laten zien. Er is iets grondig mis met het functioneren van de politie. Op oudjaarsnacht is dat misschien het duidelijkst zichtbaar: combinatie van heel veel mensen, alcohol, baldadigheid, versterkt door de aanwezigheid van vuurwerk.

Vuurwerk is het probleem niet. De politie is het probleem.

Je springt van de hak op de tak en sleept er dingen bij die niet relevant zijn. Het vuurwerkprobleem staat op zichzelf en is op te lossen. Dat kun je prima doortrekken naar andere problemen maar laten we ons in dit topic beperken tot het vuurwerkprobleem. Ik reageer op het feit dat je handhaven prevaleert boven een verbod en neem je mee de diepte in waar ik je haarfijn uitleg waarom dat nu niet lukt en waarom dat wel kan. Daarop besluit je om weg te rollen. Omdat het mijn reactie en de argumenten tekort doet wil ik het onderstaande nogmaals bij je onder de aandacht brengen. Het vertrekpunt is dat de politie handhaven nalaat:

De politie laat handhaven niet na, de politie is niet bij machte om in controle te zijn, omdat de vuurwerkverkoop- en vuurwerk afsteek piek te hoog is. De politie heeft geen blik agenten die zij kunnen opentrekken en achteraf weer terugzetten in de kast. Daarom wordt al jaren een beroep gedaan op mensen om normaal te doen: Wil je vuurwerk kunnen blijven afsteken moet je anderen geen letsel of schade toebrengen. Lijkt me een zeer redelijk verzoek. Als mensen dat vervolgens structureel nalaten zal je andere maatregelen moeten treffen, het probleem beheersbaar maken zodat je wel kan handhaven. Daarvoor zal je de massaverkoop moeten aanpakken en dus een verbod opleggen. Dan buig je het naar een proportie waarbinnen het vuurwerkprobleem prima beheersbaar is zoals dat ook is op de dagen dat geen massa's vuurwerk wordt verkocht.
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Het vergelijken van winkelend publiek met vuurwerk vind ik weel een beetje heel erg scheef.

Hoezo? Er vallen meer doden door fijnstof uit het autoverkeer dan door vuurwerk.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:50 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Waarschuwen kun je doen op verschillende manieren, één manier is de waarschuwing uitspreken, een ander manier is om bijvoorbeeld aan te kondigen voornemens te zijn een rookverbod op terrassen in te stellen. Dan weten de rokers dat als zij veel palaver maken, het een kwestie van tijd is dat het wordt doorgedrukt.

Maar kom nou eens met een voorbeeld. De overheid zegt: als het nog 1 keer zo gaat, perken we jullie vrijheid in. Als er doorgegaan wordt alcoholmisbruik verbieden we alcohol, of zoiets.

Quote:

De politie laat handhaven niet na, de politie is niet bij machte om in controle te zijn, omdat de vuurwerkverkoop- en vuurwerk afsteek piek te hoog is. De politie heeft geen blik agenten die zij kunnen opentrekken en achteraf weer terugzetten in de kast.

Daar verschillen we dus van mening over. Jij denkt dat de politie niet kan handhaven door de "piekbelasting". Ik denk dat de politie een veel groter, breder probleem heeft. De politie handhaaft verboden nauwelijks en laat belabberde opsporings-percentages zien. Dat uit zich ten volle in oudjaarsnacht, maar het is een veel breder probleem.

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Niet dat ik vuurwerk afsteek. Maar ik heb ook weleens last van al die provincialen die hier op zaterdag en zondag komen winkelen. Maken lawaai, hun auto's stinken, ze staan in de weg en ze veroorzaken een bak met van allerlei uitstoot die slecht is voor mens en milieu..

Die mensen komen iets kopen wat ze nodig hebben.
Vuurwerk is echter nergens voor nodig maar puur voor de lol.
Verder gaan de mensen die in 'n stadscentrum wonen zelf ook wel ergens anders iets kopen waardoor ze degenen die daar wonen 'n soortgelijke hinder toebrengen.

Royy schreef:
Of denk eens aan Amsterdammers die niks met Koningsdag hebben.... die ontvluchten hun stad.

Dat gedoe daar op de straten kan eigenlijk echt niet door de beugel. Zou inderdaad niet toegestaan mogen worden. Dat ze die rommelmarkt ergens in 'n stadion en/of 'n andere geschikte locatie gaan houden waar omwonenden en verkeer er geen hinder van ondervinden.
Maar het soort hinder ervan is wel van 'n veel lagere intensiteit en geringere veelzijdigheid dan de hinder die het vuurwerk bij de jaarwisseling oplevert.

Royy schreef:
Brabanders die niets met carnaval hebben, berg je maar in carnavalstijd..

Straatcarnaval behoort inderdaad niet toegelaten te worden. Is trouwens in wezen al verboden omdat 't verstoring van de openbare orde is en nergens uitdrukkelijk wettelijk toegestaan.
Er vallen echter zelden gewonden bij en de luchtvervuiling tengevolge ervan is ook te verwaarlozen.

Royy schreef:
Geven en nemen hoort bij het leven Natubico, anders kunnen we niet meer samenleven.

Jewel, maar bij bedoeld vuurwerk is er voor de meesten die er hinder van ondervinden alleen maar sprake van dat er iets van hen genomen worden, terwijl zij zelf niet ook een dergelijk soort hinder geven.
-
Het jaarlijkse theaterstuk begint weer
  Weerwoord forum index » Actualiteiten