Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Illegaal vuurwerk. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat zal dan toch van de gluhwein zijn mag ik hopen.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 15:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hartstikke gaaf! Dat moest landelijk worden ingevoerd.
Maar nee, op dit moment staan er files aan de grens met Duitsland vanwege de vuurwerktoeristen. Ze moeten allemaal wat te knallen hebben. Dom volk.

Elders op dit forum vroeg ik mij af waar ik gelezen of gehoord had dat het percentage Nederlanders dat vuurwerk koopt maar klein is.
Ik meende 10%. Het blijkt 17% te zijn. Bij deze gecorrigeerd; 17% koopt en verstookt vuurwerk en 83% mag daarvan "genieten".
Het lijkt me een eenvoudig rekensommetje om daar wat aan te doen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederlanders-knallen-voor-70-miljoen-euro-aan-vuurwerk-de-lucht-in~b0bd0be1/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 1:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Hij legt gesubsidieerd zonnepanelen op z'n dak

Welke subsidie zit er op zonnepanelen Tedje?

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 7:11 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Stel, al het vuurwerk wordt afgestoken op 31 december, dan is vuurwerk op die dag verantwoordelijk voor iets minder dan één procent van de totale dagelijkse CO2-uitstoot in Nederland.

Misschien nog wel kwalijker is het feit dat vuurwerk voor een forse toename van fijnstof zorgt. Normaal zit er zo’n negentien microgram fijnstof in een kubieke meter lucht. Dit kan rond de jaarwisseling toenemen tot meer dan 1000 microgram per kubieke meter, zeker bij ongunstige weersomstandigheden of in stedelijke gebieden. Vooral mensen met longproblemen merken de nadelen hiervan.

Tegenstanders van vuurwerk klagen vooral over knalvuurwerk. Toch is dat niet terecht. Siervuurwerk produceert wellicht geen harde knallen, maar bevat wel meer zware metalen dan knalvuurwerk. Denk aan strontium, barium, koper, antimoon en zink. Deze zware metalen belanden in het riool, de lucht of de bodem. Daarnaast produceert siervuurwerk bijna drie keer meer fijnstof, twee keer meer CO2 en twee keer meer zwaveldioxide dan knalvuurwerk.

https://www.scientias.nl/hoe-vervuilend-is-vuurwerk-voor-het-milieu/

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 7:23 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Welke subsidie zit er op zonnepanelen Tedje?

Alleen de teruggave van de BTW, zolang de overheid dat nog aan zal bieden.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja, en dat is gewoon een vorm van subsidie.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is geen subsidie, dat is vrijstelling van BTW. Er zijn heel veel zaken vrijgesteld van BTW.

Vrijgestelde branches en bedrijfsactiviteiten
De volgende branches en bedrijfsactiviteiten zijn vrijgesteld van btw:
    beleggingsgoud
    collectieve belangenbehartiging
    componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten
    financiële diensten en verzekeringen
    fondsenwervende activiteiten
    gezondheidszorg
    jeugd- en jongerenwerk
    kansspelen
    kantines
    kinderopvang
    levering roerende bedrijfsmiddelen
    lezingen, excursies en rondleidingen
    onderwijs
    onroerende zaken
    postdiensten
    radio en televisie
    samenwerkingsverbanden (koepelvrijstelling)
    sociaal-culturele instellingen
    sportorganisaties en sportclubs
    uitvaartondernemers

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen

Wil je beweren dat op bovenstaande allemaal subsidie zit Tedje?

Bovendien is er best een zaak te maken dat zonnepanelen juist onnodig duur gehouden worden gezien de importheffingen die Europa legt op Chinese zonnepanelen.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je gooit twee zaken door elkaar; de vrijstelling van btw voor bepaalde bedrijfsvormen is geheel iets anders dan het aan particulieren teruggeven van de btw als stimulatie om een bepaald product aan te schaffen.

De particuliere zonnepaneelkoper krijgt gewoon 21% subsidie.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Bovendien is er best een zaak te maken dat zonnepanelen juist onnodig duur gehouden worden gezien de importheffingen die Europa legt op Chinese zonnepanelen.

Na veel gedoe is de antidumpheffing op Chinese zonnepanelen sinds vorig jaar van tafel. De EU ziet geen oneerlijke concurrentie na gedegen onderzoek naar Chinese staatssteun.

Overigens heeft Trump juist weer op nagenoeg alle zonnepanelen ( dus EU, China, Rusland etc) extra heffingen opgelegd wanneer ze in de VS worden ingevoerd.
Weer zo’n prachtvoorbeeld van vrije wereldhandel overeenkomstig het principe van “America first”.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:
Stel, al het vuurwerk wordt afgestoken op 31 december, dan is vuurwerk op die dag verantwoordelijk voor iets minder dan één procent van de totale dagelijkse CO2-uitstoot in Nederland.

Misschien nog wel kwalijker is het feit dat vuurwerk voor een forse toename van fijnstof zorgt. Normaal zit er zo’n negentien microgram fijnstof in een kubieke meter lucht. Dit kan rond de jaarwisseling toenemen tot meer dan 1000 microgram per kubieke meter, zeker bij ongunstige weersomstandigheden of in stedelijke gebieden. Vooral mensen met longproblemen merken de nadelen hiervan.

Tegenstanders van vuurwerk klagen vooral over knalvuurwerk. Toch is dat niet terecht. Siervuurwerk produceert wellicht geen harde knallen, maar bevat wel meer zware metalen dan knalvuurwerk. Denk aan strontium, barium, koper, antimoon en zink. Deze zware metalen belanden in het riool, de lucht of de bodem. Daarnaast produceert siervuurwerk bijna drie keer meer fijnstof, twee keer meer CO2 en twee keer meer zwaveldioxide dan knalvuurwerk.

https://www.scientias.nl/hoe-vervuilend-is-vuurwerk-voor-het-milieu/

Tegenstanders klagen vooral over de overlast, schade en letsel wat het meebrengt. Maar liefst 20-miljoen euro aan schade en talloze letsels. Verzekeringspremie schiet kunstmatig omhoog want de kosten die betalen u en ik.

Zo denk ik ook over de kosten wat het voetbal-hooliganisme meebrengt. Dat zouden clubs moeten financieren. Laat het maar terugkomen in de prijs voor een kaartje. Als het klimaat betreft roepen we allemaal dat de vervuiler moet betalen maar we gooien bakken met geld over de balk om de gevolgen van losgeslagen idioten te bekostigen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 15:03 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ondertussen in Andijk : een bejaarde man ergert zich aan het afsteken van vuurwerk voor zijn huis door 3 jongens. Zijn katten worden er heel bang van. Hij vraagt de jongens of ze willen stoppen met afsteken. Vervolgens pakken de jongens hem vast en slaan en schoppen hem volledig in elkaar. Als de man op de grond ligt krijgt hij nog een aantal flinke trappen tegen zijn hoofd.
En ? Is minster Grapperhaus al "geschokt" ?
En wat denken jullie dat deze jongens - als ze al gepakt worden - voor straf krijgen ? Hooguit een licht taakstrafje schat ik in.
Van mij mogen dit soort snotneuzen in een kerker gesmeten worden en daar blijven tot hun gebeente verbleekt is.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 16:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

En wederom ben ik het helemaal met u eens, meneer Lampje!

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Tedje van Es schreef:

Per 1 januari wordt dat al een stuk lastiger en in de toekomst zal die vrijstelling ongetwijfeld afgeschaft gaan worden, omdat het leggen van zonnepanelen allang rendabel is zonder enige vorm van financiele aanmoediging.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je gooit twee zaken door elkaar; de vrijstelling van btw voor bepaalde bedrijfsvormen is geheel iets anders dan het aan particulieren teruggeven van de btw als stimulatie om een bepaald product aan te schaffen.

Haha, een beter bewijs dat je echt niet weet waar je over praat kan ik eigenlijk niet geven Tedje. Particulieren kunnen niet eens BTW terugvragen Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik begrijp er niks van? Jij begrijpt niet waar het over gaat, lijkt me hier eerder het geval.

Lees nog eens goed: particulieren die zonnepanelen kopen krijgen van de Staat de BTW terug.
De mensen hoeven de btw dus niet te betalen en dat is gewoon een vorm van subsidie.

Quote:
BTW terugvragen.
Op de aanschaf van je zonnepanelen kun je 21 procent btw terugvragen. Dit scheelt je veel geld en is eenvoudig te doen. Lees hier meer over hoe je de btw op zonnepanelen kunt terugvragen.

https://www.iedereendoetwat.nl/mogelijkheden/zonnepanelen?utm_campaign=ezk-klimaat-koepel-09-2019&utm_medium=search&utm_source=google&utm_content={AdGroupName}&utm_term=searchad-multi-device-cpm

Real schreef:
Per 1 januari wordt dat al een stuk lastiger en in de toekomst zal die vrijstelling ongetwijfeld afgeschaft gaan worden, omdat het leggen van zonnepanelen allang rendabel is zonder enige vorm van financiele aanmoediging.

Klopt, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een vorm van subsidie is.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff heeft gelijk. De zonnepaneeleigenaar wordt ihkv de kleine ondernemersregeling BTW als een ondernemer beschouwd. Als zodanig kan hij BTW terugvragen voor de aanschaf van panelen. Voor de levering van stroom aan het energiebedrijf geldt een ruim geïnterpreteerd forfait. In de praktijk is die levering dus vrijgesteld van BTW gezien de relatief geringe bedragen waar het over gaat bij de kleine ondernemersregeling.

Dus, zij die zonnepanelen hebben en 21% BTW hebben teruggekregen worden als (speciale) ondernemer beschouwd.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Lees nog eens goed: particulieren die zonnepanelen kopen krijgen van de Staat de BTW terug.

Tedje, ik heb dit hele proces doorlopen dus ga mij niet uitleggen hoe het zit. Particulieren kunnen geen BTW terugvragen. Ze moeten daarvoor een bedrijf en een inschrijving bij de KvK hebben.

Dat zijn simpelweg de feiten.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:

En wat denken jullie dat deze jongens - als ze al gepakt worden - voor straf krijgen ? Hooguit een licht taakstrafje schat ik in.
Van mij mogen dit soort snotneuzen in een kerker gesmeten worden en daar blijven tot hun gebeente verbleekt is.

Wat veel effectiever is: sociale dwang. Andijk is een niet al te groot dorp. Hopelijk is daar nog een sociale structuur intact die dit soort jongens in het gareel gaat houden.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje, ik heb dit hele proces doorlopen dus ga mij niet uitleggen hoe het zit. Particulieren kunnen geen BTW terugvragen. Ze moeten daarvoor een bedrijf en een inschrijving bij de KvK hebben.

Dat zijn simpelweg de feiten.

Je moet goed lezen Cliff. Beweer ik dat particulieren BTW kunnen terugvragen? Nee!
Ik zeg dat particulieren die zonnepanelen kopen als subsidie de btw terug kunnen krijgen.
Jij hebt een subsidietraject doorlopen. Jouw subsidie was gewoon de btw.

En maak mij niks wijs over BTW, daar heb ik 35 jaar tussen gezeten, nationaal en internationaal.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Lampje schreef:
Ondertussen in Andijk : een bejaarde man ergert zich aan het afsteken van vuurwerk voor zijn huis door 3 jongens. Zijn katten worden er heel bang van. Hij vraagt de jongens of ze willen stoppen met afsteken. Vervolgens pakken de jongens hem vast en slaan en schoppen hem volledig in elkaar. Als de man op de grond ligt krijgt hij nog een aantal flinke trappen tegen zijn hoofd.
En ? Is minster Grapperhaus al "geschokt" ?

Ik denk dat hun eigen leeftijd al de minimale tijdspanne zal zijn waarin een heropvoedprogramma eventueel effect kan gaan sorteren. Als ze al heropvoedbaar zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Wat veel effectiever is: sociale dwang. Andijk is een niet al te groot dorp. Hopelijk is daar nog een sociale structuur intact die dit soort jongens in het gareel gaat houden.

In het gareel houden? Het is al helemaal ontspoord!
Het wachten is op een socioloog of een andere kundige met een fun-studie die gaat zeggen dat de samenleving in Andijk te knellend is en dat de jeugd daar het slachtoffer van is dat knallend een uitweg zoekt.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Ma Dec 30, 2019 12:15, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:
Lampje schreef:

Kans is wel groot dat ze verklikt worden indien men weet of te weten komt wie de daders zijn of dat ze het zo ver niet laten komen en zichzelf aanmelden. Want wat er gebeurd is is daar niet in goede aarde gevallen. Verder vrees ik inderdaad Lampje's glazen bol wat betreft de gevolgen van het eigen handelen van de daders. Ik vrees ook dat het op niet meer dan een taakstrafje zal uitlopen voor dit zeer ernstige geweldsdelict. Off topic: Wat mij dan wel weer opvalt is dat die media nu ineens wèl uitgebreid het tintje als onderdeel van het signalement beschreven, waar hierover in vele andere gevallen dan weer over gezwegen wordt, hoezeer een tintje daar een wezenlijk onderdeel van is met betrekking tot de opsporing.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nederland is gek geworden en wordt alsmaar gekker...

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

De samenleving lijkt wel aan een algehele heropvoeding toe.

Weerwoord forum index » Actualiteiten