Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Extra belasting voor dieselrijders. Ja of Nee. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 12:08 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Quote:
Jan Oosterhof looft professor Somers die een lans durft te breken voor de moderne dieselmotoren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze efficiënter en schoner zijn dan de huidige benzinemotoren.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/171294359/brief-1-alle-lof-voor-lef-professor-somers

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 1:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Mooi artikel!

De overheid maakt het zichzelf ook veel te moeilijk met al die bijtellingstarieven, wegenbelasting naar gewicht auto en brandstof soort, etc.

Zoals reeds eerder gezegd zijn er veel slimmere manieren om belasting te heffen, bv. door te kijken naar gereden kilometers icm met uitstoot. Maar nee, daar wil men niet aan.

Toch is het allemaal vrij simpel. Van iedere auto is bekend wat de uitstoot is (en dan hoeft men niet eens van de fabriekswaarden uit te gaan, laat TNO bv, elk model op de Nederlandse markt even testen)

Vervolgens zijn de jaarkilometrages ook best te achterhalen. Bij nieuwe auto's wat moeilijker misschien dan bij oudere auto's, maar zodra de APK plicht zich aandient weet met 2 jaarlijks en daarna jaarlijks de gereden kilometers. En bij aan/verkoop van een auto even de km. stand meenemen, net als bij een verhuizing de meterstanden.

;t Is allemaal niet zo moeilijk hoor om een eerlijker systeem te maken. Maar nee, men wil liever diesel en autogas in het verdomhoekje duwen.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 5:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Hoezo uitstoot? Laten we wegenbelasting gebruiken voor aanleg en onderhoud van het wegennetwerk. Wegenbelasting kun je prima verrekenen met de brandstof / elektriciteit. En een vast maandbedrag op basis van gewicht het voertuig om zorg te dragen dat iedereen zijn steentje bijdraagt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kan ook. Hoewel ik dat gewichtsverschil niet zo heel interessant vind. In Italië hadden (hebben?) ze wegenbelasting naar motorvermogen. Dat lijkt dan nog zinvoller dan gewicht, een auto van 1000kg met 50pk verslijt volgens mij minder wegen dan een auto van 1000kg met 500pk.

Wat uitstoot betreft vind ik wel een beetje dat de vervuiler ook moet betalen, blijft toch het meest eerlijke principe. Dat mag best in wegenbelasting zitten, maar zou ook een aparte milieubelasting kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Maar dan wel de vervuiling over de complete levensduur van de auto bekijken. Lijkt me moeilijk maar niet onmogelijk.

-edit-

Laat maar want dan krijg ik maandelijks geld van de overheid, met mijn superschone diesel.
BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 0:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moah, er staat ook: Benzinemotoren zijn niet getest, het kan zijn dat die nog beter zijn in het terugdringen van fijnstof in vervuilde binnensteden. Elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn uiteraard het minst vervuilend in binnensteden, omdat ze ter plekke helemaal geen uitstoot produceren.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Recent is uit onderzoek gebleken dat elektrische auto's pas na 700.000 kilometer groener zijn dan auto's met een conventionelere brandstofmotor. En ja, wetenschappers hebben dit weersproken en er heeft een hercalculatie (en in het verlengde een rectificatie) plaatsgevonden, maar veel op basis van aannames. De argumenten dat accupakketten anderhalf miljoen kilometer meegaan en we schonere energie krijgen in de toekomst vind ik erg dun.
BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ehm... linkje naar dat onderzoek?

Ik vraag me ook af of je 'alle' elektrische auto's zomaar op een hoop kunt gooien of af kunt zetten tegen 'de auto met een conventionelere brandstofmotor'.

Wat is er precies vergeleken? Een Tesla model 3 met een BMW M3?

Of een Fiat 500 benzine met een Fiat 500 elektrisch?

Lijkt me allemaal grote verschillen met zich meebrengen. Wat vooral ook meespeelt is de manier waarop er later (want nu speelt het nog nauwelijks) met de accu's uit een elektrische auto omgegaan wordt. Zijn die grondstoffen te herwinnen of gaat het de verbrandingsoven in? Of rot het weg op de sloop, zoals de meeste 'conventionele' auto's...

Kom maar op met dat onderzoek! Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Eén ding durf ik wel te beweren… Elektra moet wel eerst opgewekt worden en dat kost energie. Die energie is vervuilend, al kan mij dat niet zoveel schelen. Cool

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Klopt wel, maar ook weer deels. Ik wek veel te veel zonne energie op en dat gaat nu in mijn auto. Ik rijd dus op de energie van de zon.

Maar ja, dan kunnen we het nog hebben over het maken van de accu en de zonne-panelen...

BerichtGeplaatst: Za Jan 04, 2020 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ehm... linkje naar dat onderzoek?

De onderzoeksresultaten zijn gedeeld, Professor Ernst deed de berekeningen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile. De onderzoeksresultaten zijn tevens ook tegengesproken maar steekhoudende argumenten ontbraken. Eén van de argumenten was dat een accupakket anderhalf miljoen kilometers meegaat, omdat dit een uitzondering is die de regel bevestigd vond ik dat niet heel sterk. De levensduur van de gemiddelde auto nemen als vertrekpunt vind ik redelijker.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3259073/elektrische-auto-pas-na-700-000-km-groener-dan-benzine

Quote:
Ik vraag me ook af of je 'alle' elektrische auto's zomaar op een hoop kunt gooien of af kunt zetten tegen 'de auto met een conventionelere brandstofmotor'.

Wat is er precies vergeleken? Een Tesla model 3 met een BMW M3?

Of een Fiat 500 benzine met een Fiat 500 elektrisch?

Appels zijn met appels vergeleken. Ik dacht een Tesla met een Peugeot 308 maar weet dat niet zeker. Er is wel over nagedacht.

Quote:
Lijkt me allemaal grote verschillen met zich meebrengen. Wat vooral ook meespeelt is de manier waarop er later (want nu speelt het nog nauwelijks) met de accu's uit een elektrische auto omgegaan wordt. Zijn die grondstoffen te herwinnen of gaat het de verbrandingsoven in? Of rot het weg op de sloop, zoals de meeste 'conventionele' auto's...

Kom maar op met dat onderzoek! Very Happy

Er zijn wel meer dingen onderzoeken verricht naar de elektrische auto, de uitkomst van onafhankelijk onderzoekt is bijna altijd hetzelfde.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Appels zijn met appels vergeleken. Ik dacht een Tesla met een Peugeot 308 maar weet dat niet zeker.

Ehmm... dat zijn niet echt appels met appels he.

Onderzoek lees ik later wel even.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Maakt verder ook niet uit, er zijn verschillende onderzoeksresultaten die aantonen dat de elektrische auto niet schoner is. Lees bijvoorbeeld de argumenten van Rex Weyler, medeoprichter van Greenpeace International: Check!
BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Los hiervan wil ik wel eens zien als tijdens piekmomenten op winterdagen, iedereen ook nog eens de elektrische auto aan de lader hangt. Indien het wagenpark voor 50% uit elektrische auto's bestaat is er een verviervoudiging van onze energiebehoeften. De infrastructuur van onze energievoorziening is hier niet voor geschikt.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat lijkt me geen probleem... leggen we dikkere kabels aan. Of we maken met wat smart-software de behoefte inzichtelijk en laden niet allemaal tegelijk op. Je kunt bv. oplaad-momenten met elkaar afdwingen, net als dat niet iedereens huisvuil op exact hetzelfde moment opgehaald wordt.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Daarmee verhoog je de capaciteit niet van energiecentrales. De Clauscentrale behoort tot één van de grootste en meest moderne elektriciteitscentrales van Nederland die op piekmomenten ondersteuning nodig had uit Duitsland om aan de energiebehoefte te kunnen voldoen.

Overigens ligt de centrale stil door het grote aanbod en lage prijzen van elektriciteit uit Duitsland. Steenkool is natuurlijk velen malen goedkoper dan aardgas als brandstof...
BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Maakt verder ook niet uit, er zijn verschillende onderzoeksresultaten die aantonen dat de elektrische auto niet schoner is. Lees bijvoorbeeld de argumenten van Rex Weyler, medeoprichter van Greenpeace International: Check!

Bij zo'n oprichter van Greenpeace heb ik wel mijn twijfels hoor. Daar zitten natuurlijk vrij stevige belangen achter. Bij een goed milieu bestaat een miljoenenorganisatie als Greenpeace niet meer.

Maar goed, even terugkomend op de onderzoeken: de conclusie is vrij simpel... er is nog te weinig over te zeggen. Op Wikipedia lees ik het volgende bij twee andere onderzoeken:

In November 2015, the Union of Concerned Scientists published a new report comparing two battery electric vehicles (BEVs) with similar gasoline vehicles by examining their global warming emissions over their full life-cycle, cradle-to-grave analysis. The two BEVs modeled, midsize and full-size, are based on the two most popular BEV models sold in the United States in 2015, the Nissan LEAF and the Tesla Model S. The study found that all-electric cars representative of those sold today, on average produce less than half the global warming emissions of comparable gasoline-powered vehicles, despite higher emissions of manufacture. Considering the regions where the two most popular electric cars are being sold, excess manufacturing emissions are offset within 6 to 16 months of average driving. The study also concluded that driving an average EV results in lower global warming emissions than driving a gasoline car that gets 50 mpg‑US (4.7 L/100 km) in regions covering two-thirds of the U.S. population, up from 45% in 2009. Based on where EVs are sold in the U.S. in 2015, the average EV produces global warming emissions equal to a gasoline vehicle with a 68 mpg‑US (3.5 L/100 km) fuel economy rating. The authors identified two main reasons for this reduction since the 2012 study. Electricity generation has become cleaner, as coal-fired generation has declined while lower-carbon alternatives have increased. In addition, electric cars are becoming more efficient. For example, the Nissan Leaf and the Chevrolet Volt, have undergone efficiency improvements to the original 2010 models, and other, more efficient BEV models, such as the most lightweight and efficient BMW i3, have entered the market.[37][38]

https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_aspects_of_the_electric_car

Voor de complete berekening hangt er heel veel af van welke modellen je met elkaar vergelijkt én hoe deze aan hun elektriciteit komen. Ga je rijden met een EV op elektriciteit van een kolencentrale dan is de winst minimaal. Rijd je echter op zonne- of windenergie, dan is de winst weer optimaal.

Een Tesla vergelijken met een Peugeot 208 vind ik dus appels met peren. Ik noemde niet voor niets de Tesla, hier een vergelijk tussen Tesla model 3 en BMW M3:

https://www.youtube.com/watch?v=DSRWKxytW40

Deze auto's zijn min of meer gelijk qua aanschafprijs & prestaties. De Tesla 3 verslaat de BMW M3 eigenlijk op alle (meetbare) fronten qua sportieve prestaties, en dat is behoorlijk knap. Nu wil ik best een milieuvergelijk zien tussen een Tesla 3 en een BMW M3 maar met een 3 liter twin turbo vermoed ik dat het resultaat vrij duidelijk in het voordeel van de Tesla zal zijn.

Wat betreft de slijtage van de batterij hebben we voor Tesla hele mooie data. De Tesla eigenaren houden het namelijk bij. Ieder blauw puntje is een Tesla, onderaan zie je de KM stand. Er vormt zich een interessante trendlijn:

Als dit zich zo doorzet heb je kans dat EV's heel lang meegaan. Motorische slijtage is er immers nauwelijks. Om het lijntje door te trekken naar 1 miljoen kilometer: je spreekt dan van een restcapaciteit op de accu van ongeveer 70%.

Voor een Tesla S met één miljoen op de teller is dat dus ongeveer 400km actieradius. Dat is nog steeds ruim voldoende voor 99.9% van de mensen. Er zijn er niet veel die dagelijks 400km op de klok tikken.

Laatst aangepast door Cliff op Zo Jan 05, 2020 13:22, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Een onderzoek is nooit geheel onafhankelijk, er is altijd een aanleiding, doel en opdrachtgever. Er zijn meer onderzoeken met dezelfde uitkomst en dat is dat de elektrische auto vervuilzender is dan wordt beweerd. En ja, er bestaat ook wetenschappelijk onderzoek wat het tegendeel bewijst.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 13:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb nog wat toegevoegd onderaan... zelfs als de meest negatieve onderzoeken kloppen schat ik in dat de EV lang genoeg meegaat om toch doorslaggevend te zijn in het milieuvoordeel t.o.v. een brandstof-auto.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De onderzoeksresultaten zijn gedeeld, Professor Ernst deed de berekeningen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile. De onderzoeksresultaten zijn tevens ook tegengesproken maar steekhoudende argumenten ontbraken. Eén van de argumenten was dat een accupakket anderhalf miljoen kilometers meegaat, omdat dit een uitzondering is die de regel bevestigd vond ik dat niet heel sterk. De levensduur van de gemiddelde auto nemen als vertrekpunt vind ik redelijker.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3259073/elektrische-auto-pas-na-700-000-km-groener-dan-benzine

Overigens heeft 'Professor Ernst' die dit onderzoek deed zelf de berekening al gehalveerd Laughing

https://www.hln.be/auto/energieprof-universite-de-liege-door-de-bocht-elektrische-auto-al-bij-378-843-kilometer-groener~a2a4a0ab/

Dat maakt het voor mij een vrij discutabel onderzoek hoor...

En hier wat 'tegengas' van een Nederlandse collega wetenschapper:

https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/

De onderzoeker stelt dat de Belgische hoogleraar, die in eigen land gezaghebbend is, sowieso één belangrijk ding vergeten is. ,,Dat het produceren van benzine, in Pernis bijvoorbeeld, ook CO2-uitstoot met zich meebrengt. Dat heeft hij niet meegenomen, terwijl hij dat voor de productie van batterijen wel had gedaan. Dat is gewoon aantoonbaar fout.”

BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 8:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat tegengas berust niet op wetenschappelijk onderzoek. Hij leest het onderzoek en vindt er wat van. Dat is niet veel meer dan jij en ik doen. Ik heb een iets uitgebreider bericht gelezen waar hij vooral veel aannames doet. Dat energie opwekken schoner wordt in de toekomst moet nog blijken. De biomassacentrales liggen inmiddels ook onder vuur.

Last but not least is 'lekker goedkoop' rijden nog altijd het argument van Tesla-rijders om over te stappen naar elektrisch rijden. Een veel gehoord tweede argument is het signaal naar de buitenwereld.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 13:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ehmm... de wetenschapper die het onderzoek schreef waar jij naar linkte ('Professor Ernst') heeft het zelf al herroepen. Is dat je ontgaan?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 15:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Nee hoor. Damien Ernst heeft wat variabelen bijgesteld. Het is nog maar de vraag hoe terecht het was, want blijkbaar is de omvang van de fabriek bepalend voor de hoeveelheid energie per eenheid en heeft hij een kleinere productiefabriek gewisseld voor een grotere productiefabriek. Het omslagpunt blijft echter hoger dan de gemiddelde levensduur van een benzineauto.

En verder vond ik de argumenten in het betoog Auke Hoekstra (iemand die zich op politiek niveau heeft ingezet voor de levensvatbaarheid van de elektrische auto en zeker niet onafhankelijk is) dun. Hoekstra deed vooral veel aannames om wetenschappelijk onderzoek eronderuit te halen. Zijn weerwoord is overigens ook weer ontmanteld door een derde wetenschapper. Maar zo blijf je aan de gang natuurlijk.

Dat er veel kritiek kwam op een onderzoek dat indruist tegen de klimaatplannen is een logisch gevolg. Deugend links laat zich niet zomaar het kaas van het brood eten. Hoe je het ook wendt of keert, ik plaats mijn vraagtekens erbij.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Nee hoor.

Echt wel. Hier een blog van de beste man waarin hij alle hypotheses één voor één doorloopt:
http://blogs.ulg.ac.be/damien-ernst/electric-697612-km-to-become-green-true-or-false/

Hiermee neemt hij duidelijk afstand van zijn bewering van 700.000 km:

Based on the above assumptions, we calculate the number of kilometres traveled from which an electric car starts to emit less CO2 than a petrol-driven car.

Per 100 km traveled, our electric vehicle will produce 13.68 [kg CO2 / 100 km] – 11 [kg CO2 / 100 km] = 2.68 kg of CO2 less than a petrol-driven vehicle. We remind that the manufacturing of the battery was producing 10153 kg of CO2. The vehicle will therefore have to travel 10153 [kg CO2] /2.68 [kg CO2] x 100 [km] = 378843 km to reach parity. That’s less than the originally announced 697612 km.

En daarna doorrekenend komt hij op het volgende uit:

Let’s try to discuss Hypothesis 1 and Hypothesis 2 again. These two hypotheses lead us to CO2 emissions of the order of 10,153 kg for the manufacture of an 80 kWh battery. As discussed previously, the CO2 emissions associated with battery manufacture can vary quite a bit, depending on where the battery is manufactured. It’s very difficult to get an entirely clear picture of this. I have the impression that, in 2019, we must be somewhere in the range of 8000 kg – 18000 kg of CO2 emitted for the manufacture of 80 kWh batteries. With our new set of assumptions, an electric vehicle with a battery of 80 kWh would begin to have a lower carbon footprint than a petrol-driven vehicle somewhere between 67226 km and 151259 km traveled. With the old set of assumptions, this would be in the range of 298507 km – 671641 km.

Plus, één argument van zijn Nederlandse collega Auke Hoekstra blijft wel keihard overeind, te weten:

Is het wel eerlijk om de CO2 die nodig is om de accu van een elektrische auto wel mee te rekenen, maar de CO2 die nodig is om benzine te maken niet mee te rekenen.

Ik denk namelijk van niet. Benzine komt ook niet uit de lucht vallen. Daar gaat het boren en oppompen van olie aan vooraf, daarna het vervoer, daarna het raffineren, daarna het vervoer naar de benzinepomp.... al met al voordat je benzine kunt tanken ben je ook een enorme berg CO2 verder. Dus hoe eerlijk is het als je twee auto-typen vergelijkt en bij de één het productieproces om tot de energie te komen die in de auto moet wél meeneemt (accu), en bij het andere type auto er gewoon vanuit gaan dat die energie (benzine) beschikbaar is.

Ik denk dat de media-aandacht voor dit onderzoek vooral was omdat de uitslag controversieel was. Maar, het is echt verre van wetenschappelijk correct om te stellen dat een elektrische auto pas na 700.000 km een milieuwinst gaat opleveren. Dat is veel te kort door de bocht.

Tot slot kun je nog heel veel vinden van het formaat accu waarmee Ernst rekent. Hij gaat uit van een 80KWh accu... dat is belachelijk veel. Een Volkswagen E-Golf, toch een vrij normale middenklasse auto heeft een batterij van 35.8 kWh. Een Tesla Model S topmodel heeft een batterij van 85 & 90 kWh... maar dan spreek je over een auto met 773PK

Hoe eerlijk is het om een auto met 773pk milieutechnisch te gaan meten met een benzine-autootje wat 6 liter op 100km rijdt?

Dus terecht dat er op dit onderzoek heel veel aan te merken is... hoe meer ik ervan lees hoe meer ik erachter kom dat het onderzoek ook echt van geen meter deugt.

Quote:
Dat er veel kritiek kwam op een onderzoek dat indruist tegen de klimaatplannen is een logisch gevolg. Deugend links laat zich niet zomaar het kaas van het brood eten. Hoe je het ook wendt of keert, ik plaats mijn vraagtekens erbij.

Oh, dat de milieulobby uitermate selectief omgaat met wetenschappelijke gegevens is mij absoluut bekend. Maar ik zou dit onderzoek (700.000km) niet aanhalen in een discussie met 'deugend links'. Daar ga je geen punten mee scoren, het onderzoek is gewoon te slecht gedaan.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Met 'nee hoor' gaf ik reactie op je vraag of het mij ontgaan is. Verder wordt mij dit te langdradig. Ik denk dat de wetenschap zoveel kanten uit schiet dat je kunt geloven wat je wil geloven. Daarbij plaats ik de kanttekening bij dat de mensen die de elektrische auto prediken er vaak belang bij hebben, zoals Hoekstra.

Quote:
Dus terecht dat er op dit onderzoek heel veel aan te merken is... hoe meer ik ervan lees hoe meer ik erachter kom dat het onderzoek ook echt van geen meter deugt.

Datzelfde had ik bij Hoekstra.

Ik ben niet overtuigd dat de elektrische auto een kleinere ecologische footprint heeft, helemaal niet als de verbrandingsmotor in dit tempo doorontwikkeld. Daarbij wordt geen rekening gehouden met dit soort bijkomstigheden. En ook dat vergroot de ecologische footprint. Er zal best wel weer een wetenschappen opduiken die dat wel weer meerekent waardoor de cijfers wederom een kant uit bewegen.

Ben je verder bekend met de toestanden in de kobaltmijnen? En wist je dit voordat jij je Tesla bestelde?
Extra belasting voor dieselrijders. Ja of Nee.
  Weerwoord forum index » Binnenland