Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Extra belasting voor dieselrijders. Ja of Nee. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb geen Tesla.

En langdradig zal het niet worden, er is niet echt een inhoudelijk weerwoord op mijn argumenten mogelijk Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 17:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Oké.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zag gisteren op de TV dat de benzine in Duitsland 20 cent goedkoper was dan hier. Als je daar gaat tanken en naast de benz ook nog wat drank en vlees meeneemt en een broodje koopt in een restaurant, heb je een leuk uitje.
Jammer dan voor Klavertjes 2 en de Ruttianen.
Ik ben vanaf de Veluwe sneller(100km) in Duitsland(zonder filles, waar ik geen parkeergeld betaal) dan in Amsterdam.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 15:35 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Je zou ook kunnen overwegen om in Duitsland te gaan wonen. Dan kun je iedere dag goedkoop tanken en goedkoop boodschappen doen. Maar dan vind je waarschijnlijk wel wat anders om over te klagen.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik tank altijd in Duitsland. En sommige boodschappen haal ik er ook. Mij hoor je dus niet klagen. Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tis wat met die vervuilende elektrische auto's. Maar goed, (h)erkenning volgt vanzelfsprekend pas nádat 'iedereen' zo'n ding is aangesmeerd. Pas dan belastingen innen want klimaat en want slijtage asfalt door gewicht. Nog even geduld....

*Bewaar post*
BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 20:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:
Ik zag gisteren op de TV dat de benzine in Duitsland 20 cent goedkoper was dan hier. Als je daar gaat tanken en naast de benz ook nog wat drank en vlees meeneemt en een broodje koopt in een restaurant, heb je een leuk uitje.
Jammer dan voor Klavertjes 2 en de Ruttianen.
Ik ben vanaf de Veluwe sneller(100km) in Duitsland(zonder filles, waar ik geen parkeergeld betaal) dan in Amsterdam.

Nagaan dat in Duitsland ook een deel wegenbelasting in de benzine zit verwerkt.
BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 1:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Tis wat met die vervuilende elektrische auto's.

Daar lees ik dit: Ter voorkoming van misverstanden: elektrische auto’s veroorzaken per gereden kilometer ongeveer de helft van de CO2 als vergelijkbare auto’s op benzine of diesel. Dus als u echt niet met de trein wilt…

En ik lees er dat na 2030 de energie gratis wordt en het wel degelijk verschil gaat maken. Dus ik zou het niet te negatief willen zien. Dat de energie gratis gaat worden had ik eerder ook al voorspeld.

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb trouwens niks tegen CO2, het vergroent de aardse woestijnen, wat zichtbaar is via satellieten, en door die extra CO2 hebben we al tientallen jaren geen hongersnood in de Sahel meer gehad.
Ook de meststof Stikstof is een zegen voor het plantenleven op de aarde, zoals iedereen kan zien die de inhoud op de kunstmestzakken leest..
Zelfs ik kan vergroening tegenwoordig in de natuur zien als voormalig bosbewoner.
Ik vraag me af of iemand die extra vergroening van onze leefomgeving op foto,s heeft vastgelegd, of in tabellen.
Of wordt dat onder de pet gehouden door de CO2 consumenten teneinde subsidie te blijven ontvangen.

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Aarde wordt groener: NASA Says Earth Is Greener Today Than 20 Years Ago
Nee, aarde wordt niet groener: Earth Stopped Getting Greener 20 Years Ago
Nee, aarde wordt toch groener: Earth’s green patches become greener

't Is allemaal geschreeuw door elkaar aan het worden Sad

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Tis wat met die vervuilende elektrische auto's.

Daar lees ik dit: Ter voorkoming van misverstanden: elektrische auto’s veroorzaken per gereden kilometer ongeveer de helft van de CO2 als vergelijkbare auto’s op benzine of diesel. Dus als u echt niet met de trein wilt…

En ik lees er dat na 2030 de energie gratis wordt en het wel degelijk verschil gaat maken. Dus ik zou het niet te negatief willen zien. Dat de energie gratis gaat worden had ik eerder ook al voorspeld.

Gratis maakt het nog niet schoon. Verder geloof ik geen bal van dat elektrische auto's schoner zijn dan de moderne brandstofmotor.

Lees: https://www.ad.nl/auto/duits-autoblad-nieuwste-generatie-diesels-maakt-lucht-binnensteden-schoner~af1e10cd/
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, dat artikel had je al genoemd volgens mij. En toen wees ik je ook op de laatste alinea, waar dit staat:

Benzinemotoren zijn niet getest, het kan zijn dat die nog beter zijn in het terugdringen van fijnstof in vervuilde binnensteden. Elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn uiteraard het minst vervuilend in binnensteden, omdat ze ter plekke helemaal geen uitstoot produceren.

In die slotconclusie kun je lezen dat diesel toch weer het meest vervuilende is.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

In binnensteden omdat ze ter plekke niets uitstoten...
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact. En het mooie van elektriciteit is dat je het ook milieuvriendelijk kunt opwekken. Met benzine en diesel wordt dat wel lastig hoor. Daarbij: als je de opwekking van elektriciteit vergroent, heb je heel veel bijvangst. Dan is je vaatwasser, wasmachine en je heggenschaar ook ineens groener.

Ook hier: met het vergroenen van diesel en benzine heb je die bijvangst niet. Als er überhaupt nog iets aan te vergroenen valt.

Dat is ook één van de redenen dat iedereen eigenlijk wel weet dat elektriciteit de 'brandstof' van de toekomst is. Het gaat alleen nog over de manier waarop deze opgewekt wordt, getransporteerd wordt en (mobiel en stationair) opgeslagen. Dat zijn dé uitdagingen.

Benzine, kolen en diesel kun je vergeten. Gas is nog twijfelachtig, eigenlijk de enige te verbranden koolwaterstof die we nog een paar decennia kunnen gebruiken. Dat omdat het gemakkelijk te winnen is (komt vanzelf naar boven als je in een gasbel boort), gemakkelijk te transporteren (gewoon via leidingen) en 5 tot 6 keer minder uitstoot geeft als je het opfikt.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Overigens is dat niets uitstoten een rekbaar begrip. Niet uit de uitlaat betekent niet per definitie dat de auto schoner is. Lees dit bericht. Als je echt begaan bent met mens & milieu plaats je hier vraagtekens bij. Maar nu komt het, dat zijn de rijders van elektrische auto's niet. It's all about the money. Kwestie van tijd vooraleer officieel (h)erkend wordt dat elektrische voertuigen niet schoner zijn dan auto's met een brandstofmotor. Maar eerst moet 'the point of no return' zijn bereikt.

*Bewaarbericht*
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, laten we dat bericht vooral bewaren. Kunnen we in de toekomst hartelijk om lachen Laughing

Elektrische auto's zullen best wat meer banden en wegdekslijtage hebben. Remslijtage en uitlaatslijtage hebben ze weer minder. En zo is er altijd wel iets wat iemand kan aandragen, hoe onzinnig ook.

Trouwens, alleen voor lease-rijders is het 'all about the money'. En dat is ook altijd zo geweest, daarom ben ik ook tegen dat hele lease verhaal. Koop gewoon een auto. Huur hem desnoods. Maar dat gegoochel met leasetarieven/bijtellingen is dramatisch.

Vervolgens mij ben je 95% van de Tesla's kwijt als de berijders deze auto zelf moeten kopen. Het is allemaal 'op de pof'.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Prima, maar dan ook gewoon de volle pond aan belasting (BPM en MRB) voor de elektrische auto en de prijs per kilometer gelijk aan brandstof. Dan zijn we verlost van de overige 5%.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 18:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Volle pond aan belasting ben ik het helemaal mee eens. Maar wat bedoel je met prijs per kilometer? Was het maar zo'n feest dat we in Nederland per gereden kilometer betaalden. We hebben een corrupt complex systeem afhankelijk van brandstof en gewicht van de auto.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Da de kosten evenredig moeten zijn. De prijs om 500 kilometer te rijden moet in de basis gelijk zijn. Afhankelijk van je rechtervoet kun je dan geld besparen of tijd. Wink
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Verder blijf ik afvragen waarom je blijft roepen dat leasen zo voordelig is en eerder dat leasen een vorm is van belasting onderduiken. de Beiden zijn feitelijk onjuist.

Wat mij betreft hangen we vandaag nog een slot aan het leasemodel.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De prijs om 500 kilometer te rijden moet in de basis gelijk zijn

Hoe dan? Als ik met een V8 5.0 ga rijden of een 500cc, moet de prijs voor 500 km gelijk zijn? Diesel, benzine, LPG ook allemaal gelijk?

Ik snap echt niet wat je bedoelt hiermee.

Quote:
Verder blijf ik afvragen waarom je blijft roepen dat leasen zo voordelig is

Waar roep ik dat?

Ik zeg alleen dat heel veel mensen nu een auto leasen die ze niet zelf kunnen betalen. En dan bedoel ik dus echt betalen hè, niet op afbetaling lenen. Gewoon ter plekke afrekenen. Ik zie echt niet veel mensen een Tesla kopen op die manier hoor.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 8:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Hoe dan? Als ik met een V8 5.0 ga rijden of een 500cc, moet de prijs voor 500 km gelijk zijn? Diesel, benzine, LPG ook allemaal gelijk?

Ik snap echt niet wat je bedoelt hiermee.

De gemiddelde prijs per kilometer is niet lastig te begrijpen. De energieprijs om 1 kilometer ver te komen moet in de basis gelijk zijn, ongeacht welke energievorm je selecteert.

Quote:
Waar roep ik dat?

Hier:
Cliff schreef:
Volgens mij wil je leasen omdat het financieel voordeliger is voor je. Van moeten is geen sprake.

En hier:
Cliff schreef:
Die lease-constructies zijn niets anders dan belastingontduiking. Moeten ze gewoon mee stoppen.

Quote:
Ik zeg alleen dat heel veel mensen nu een auto leasen die ze niet zelf kunnen betalen. En dan bedoel ik dus echt betalen hè, niet op afbetaling lenen. Gewoon ter plekke afrekenen. Ik zie echt niet veel mensen een Tesla kopen op die manier hoor.

Geen idee hoe je daarbij komt.
De gemiddelde prijs voor een auto is €25.000,-. Bron.
Gemiddeld heeft een gezin €40.000,- €45.000,- spaargeld. Bron.

Dus misschien dat niet iedereen een Tesla voor de deur kan parkeren, maar een Tesla van meer dan 50.000 euro is niet de gemiddelde auto en de mensen die Tesla rijden bij ons zijn niet mensen met een gemiddeld salaris.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De gemiddelde prijs per kilometer is niet lastig te begrijpen. De energieprijs om 1 kilometer ver te komen moet in de basis gelijk zijn, ongeacht welke energievorm je selecteert.

Dit kan helemaal niet. De energie die je gebruikt om één kilometer vér te rijden hangt helemaal af van hoe efficiënt je ermee omgaat.

Vertel eens: hoe meet je de energie om 1 km ver te komen?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Gemiddeld verbruik x (brandstof)kosten. Hoe denk je dat wordt uitgerekend hoeveel het kost om 400 kilometer te rijden met een Tesla en hoe veel goedkoper dat is dan met een auto met brandstofmotor? De variabelen zijn al beschikbaar, kleine moeite om een rekenmodel in te richten om zo de prijsverschillen te nivelleren.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Kortom, je gaat wat meer betalen om 400 kilometer ver te komen met je elektrische auto.
Extra belasting voor dieselrijders. Ja of Nee.
  Weerwoord forum index » Binnenland