Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Marianne Thieme verlaat de Tweede Kamer Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Okt 08, 2019 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:

Yep! Er is nog nooit iemand geweest die de mensheid een bewijs van het bestaan van één van de vele goden heeft kunnen leveren.

Popperiaans. Omgekeerd valt ook niet te bewijzen dat er geen Goddelijke kracht zou zijn

Quote:
Met dergelijke slappe opvattingen hou ik me niet bezig. Ik snap sowieso niet wat er intelligent aan dit design is. Het is een grote rotzooi.

Dat je niet snapt wat er intelligent aan dit design is, snap ik wel van jou.

Quote:
Maar goed, er bestaat geen god. Goden zijn een verzinsels van de arrogante en bange mens die het niet waar wil hebben dat hij levend helemaal niks voorstelt en dat het na zijn dood echt voorgoed afgelopen is.

Ook zo’n ingeslepen idee, religie en dus leven na de dood. Kan echt totaal los van elkaar staan.

BerichtGeplaatst: Di Okt 08, 2019 22:16 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Ik ben er overigens van overtuigd dat we in het lange bestaan van het universum (wat was het ook al weer, 14 miljard jaar ofzo) echt niet de enige planeet zijn waar leven op ontstaan is. Er zal zeker ook ergens anders intelligent leven komen, zijn of zijn geweest in die 14 miljard jaar. Wij zelf zijn er nog maar een jaartje of 10.000 op enige inteligent niveau... daarvoor waren we gewoon halve apen..

Die overtuiging deel ik. De wet van grote aantallen betekent dat er mogelijk zelfs wel miljoenen planeten met een vorm van leven moeten zijn, al dan niet intelligent.

BerichtGeplaatst: Di Okt 08, 2019 23:20 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Zelfs een metafysisch intelligent wezen kan uit het niets zomaar met niks beginnen.
De oerknal begon niet in 1 punt maar begon overal door "t ganse heelal, vanuit extreem hete gassen die langzaam afkoelde en diversiteiten vormde in een eeuwig uitdijende grenzeloze ruimte .
Niet de planeten dijen uit, maar alleen de onzichtbare ruimte tussen sterrenstelsels en planeten in .

De aarde is een tijdelijke parkeerplaats van 5 miljard lichtjaar geschiedenis, Maar op een bol 7 lichtjaren verder ziet daar een waarnemer heel andere geschiedenisbeelden, waar wij geen beelden van kunnen voorstellen vanwege onze bepekte horizon van 10 miljard lichtjaren .
Utdijen gebeurt niet vanuit 1 aardpunt, maar vanuit alle plaatsen in alle richtingen met oneindig verre aantal geschiedenissen met verledens waar op aarde nooit geen wetenschap zichtbaar zal worden.
Gezien wij afhankelijk zijn van een middelmatige zon levensduur, zal aardse wetenschap nooit verder kunnen meten/weten dan geschat 10 miljard lichtjaren - een regeltje ruimte geschiedenis .

Gelukkig naast de 5 miljard lichtjaren, komt er voor elke generatie weer 25 lichtjaar geschiedenis erbij.
Dus misschien kan een metafysisch intelligent wezen, na even geduldig wachten, voor de 2e keer op de aarde teugkeren om 'persoonlijk' zijn eigen schepping weer te reorganiseren .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Popperiaans. Omgekeerd valt ook niet te bewijzen dat er geen Goddelijke kracht zou zijn

Er ligt zelden bewijslast om te bewijzen dat iets niet zo is. Wie stelt die bewijst Estudiant... ik kan je ook vertellen dat ik het hele universum bij elkaar gedroomd heb en het gaat jou niet lukken dat te weerleggen!

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:

Dit is natuurlijk kul. Gelovigen roepen al eeuwen dat God bestaat. Laat ze dat dan eens bewijzen. Zolang ze dat niet doen bestaat God niet.

Quote:

Ach, alweer op de man. En dat terwijl mijn antwoord toch zeer adequaat was, waarbij een ondertoon van sarcasme toch goed herkenbaar was.
Jammer dat je niet beter kunt.

Quote:
Ook zo’n ingeslepen idee, religie en dus leven na de dood. Kan echt totaal los van elkaar staan.

Hoezo? welke religies hebben dan geen leven na de dood?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
estudiant schreef:

Dit is natuurlijk kul. Gelovigen roepen al eeuwen dat God bestaat. Laat ze dat dan eens bewijzen. Zolang ze dat niet doen bestaat God niet.

Dat schreef ik toch....Popperiaans Rolling Eyes

Quote:
Ach, alweer op de man. En dat terwijl mijn antwoord toch zeer adequaat was, waarbij een ondertoon van sarcasme toch goed herkenbaar was.
Jammer dat je niet beter kunt.

Ik toonde slechts begrip, niet meer en niet minder.

Quote:
Ook zo’n ingeslepen idee, religie en dus leven na de dood. Kan echt totaal los van elkaar staan
Hoezo? welke religies hebben dan geen leven na de dood?

Dat was mijn punt niet, mijn punt is dat religie en leven na de dood bijna een automatische koppeling vormen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Er kan een opperwezen zijn enerzijds en GEEN leven na de dood voor stervelingen anderzijds.
Overigens boeddhisme gaat uit van de vergankelijkheid van lichaam en ziel. Maar boeddhisme kan ook als filosofie gezien worden.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

10 miljoenste schreef:
Zelfs een metafysisch intelligent wezen kan uit het niets zomaar met niks beginnen.

Dat is een menselijke benadering. Een metafysische kracht is iets wat boven onze natuurkundige wetten staat en heeft ook geen last van tijdsdruk, omdat het wezen er altijd al was en zal zijn.
Het bestaan van zo’n wezen zou dan ook afrekenen met het “niets”. Dat bestaat dan niet.

Voor alle helderheid:
Ik geloof dus niet in Genesis, hier zo weergaloos mooi weergegeven door Michelangelo in de Sixtijnse Kapel

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Dat schreef ik toch....Popperiaans Rolling Eyes

Ik begreep uit jouw reactie dat Popperiaans sloeg op het bewijzen dat God niet bestaat.

Quote:
Ik toonde slechts begrip, niet meer en niet minder.

O ja? Lees het dan nog eens na.

Quote:
Dat was mijn punt niet, mijn punt is dat religie en leven na de dood bijna een automatische koppeling vormen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Er kan een opperwezen zijn enerzijds en GEEN leven na de dood voor stervelingen anderzijds.

Ik heb het over de praktijk, iedere religie heeft leven na de dood.

Quote:
Overigens boeddhisme gaat uit van de vergankelijkheid van lichaam en ziel. Maar boeddhisme kan ook als filosofie gezien worden.

Boeddhisme kent toch wedergeboorte?

Leven na de dood

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Als je religie met kerk verward dan is het antwoord JA
Maar religie en kerk zijn niet per definitie twee inherente zaken.
Je kunt religieus zijn en je niet kerkelijk verbonden voelen.
Je kunt zelfs religieus zijn ( bv het geloof in een intelligent design ) zonder dat je daarbij verwacht als mens na de dood voort te kunnen leven.

Ik ben trouwens een Swaab aanhanger, alles is brein, dus ook de z.g. ziel. Dus als je doodgaat gaat je “ziel” ook dood.

Boeddhisme spreekt over Karma. Een wat lastig uit te leggen oosters begrip, maar het is geen ziel die een overleden persoon representeert. Meer handelingen en gedachten die voortbestaan.

Quote:
Ik begreep uit jouw reactie dat Popperiaans sloeg op het bewijzen dat God niet bestaat.

Popperiaans slaat op de omstandigheid dat God geen wetenschap is. Maar ook dat het atheisme geen wetenschap is.
Beide beweringen kunnen niet bewezen of gefalsificeerd worden en dat betekent dat het geen wetenschap is.

Laatst aangepast door estudiant op Wo Okt 09, 2019 11:09, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 11:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Zo kun je iedereen religieus wel maken.

Welke religies hebben geen god?
Welke religie bouwt geen tempels, kerken, synagoges, moskeeën, gebedshuizen, ontmoetingscentra, enzovoorts?
Welke religies hebben geen leven na de dood?

Ik ben ook religieus, maar dat neemt niemand serieus. Waarom niet?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik had nog wat bijgeplaatst over Popper.

Verder blijf je de koppeling kerk en religie halsstarrig verdedigen.
Nogmaals: religie en kerk hoeven niet samen te gaan. Dan zou het leven zeer simpel te verdelen zijn, n.l. als je naar de kerk gaat ben je gelovig, doe je dat niet dan ben je atheïst.

Lekker zwart wit... dat dan weer wel natuurlijk.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kunt je dan mijn vragen beantwoorden?

Welke religies hebben geen god?
Welke religies bouwen geen tempels, kerken, synagoges, moskeeën, gebedshuizen, ontmoetingscentra, enzovoorts?
Welke religies hebben geen leven na de dood?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2019 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Het lijkt er sterk op dat je het niet begrijpt.
Lees alles nog maar eens rustig en zonder vooroordeel na.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2019 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dan leg het eens wat duidelijker uit.

Quote:
Religie en kerk hoeven niet samen te gaan.
In theorie mag jouw stelling wel kloppen, maar in praktijk heeft iedere religie een kerk. Welke religie heeft geen kerk?

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2019 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Onzin, mijn religie bv heeft geen kerk.
Je moet echt eens af van dat zwart wit gedoe, het grijs is vele malen groter dan je überhaupt maar kunt vermoeden.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2019 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dan leg me eens uit wat jouw religie precies is.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2019 20:05 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Dat is volstrekt overbodig, het gaat nl om jouw bewering " maar in praktijk heeft iedere religie een kerk. Welke religie heeft geen kerk?"

Mijn religie heeft geen kerk, daaruit mag je afleiden dat ik er een geloof op na houd en dat daarvoor geen kerk bestaat. Ik heb ook geen enkele neiging om mijn religie te prediken of op te dringen. En ik ben ook nog in staat om mijn ratio en emotie op dit punt te verenigen, maar ook zonodig te scheiden.

BerichtGeplaatst: Za Okt 12, 2019 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Jip schreef:
Kennis is niet neutraal. Hoe kom je daar bij?
Want weten hoe je een chemisch wapen kunt verbeteren, is dat goed of slecht?

Chemische wapens verbeteren is kennis. Of dit goed of slecht is, is jouw waardeoordeel.

Jip schreef:
Sowieso oorlogstuig verbeteren zodat je nog efficienter mensen en kinderen kunt uitroeien, hoe kan je dat rijmen met je geweten?

In de jaren 50 vielen er bij gewapende conflicten gemiddeld 20.000 doden per jaar. In de jaren 90 was dit gedaald naar 6000, en tegenwoordig vallen er (gemiddeld!) minder dan 3000 doden per jaar.

Denk je nou werkelijk dat dat komt omdat we zo vreedzaam zijn geworden?

Nee, dat komt door de kennis van de wapenindustrie. In barbaarse tijden stormde men met tienduizenden op elkaar af, slechts gewapend met zwaarden of bijlen, en sneuvelden er altijd méér dan de helft van de vechtenden.

Door ontwikkeling van moderne wapensystemen (drones, precisiebombardementen etc.) weet men het aantal slachtoffers te beperken door voornamelijk militaire doelen te treffen. Ook anno 2019 gaat dat nog wel eens fout, dus is er nog steeds noodzaak tot verbetering.

Als je wilt, dat er zo weinig mogelijk doden vallen, dan is het verstandig te investeren in de wapenindustrie. Maar dan wel natuurlijk uitsluitend in democratische en beschaafde landen. Je investeert dan niet in messen of bijlen, maar in hoogwaardige technologie die het aantal slachtoffers zoveel mogelijk beperkt.

Hoe naïef kun je zijn om te denken dat wapens de oorzaak zijn van oorlog en agressie? Haat en agressie is er ook zonder wapens, desnoods gaan ze elkaar met blote vuisten te lijf.

BerichtGeplaatst: Za Okt 12, 2019 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Dat is volstrekt overbodig, het gaat nl om jouw bewering " maar in praktijk heeft iedere religie een kerk. Welke religie heeft geen kerk?"

Mijn religie heeft geen kerk, daaruit mag je afleiden dat ik er een geloof op na houd en dat daarvoor geen kerk bestaat. Ik heb ook geen enkele neiging om mijn religie te prediken of op te dringen. En ik ben ook nog in staat om mijn ratio en emotie op dit punt te verenigen, maar ook zonodig te scheiden.

Dat is alweer geen antwoord op mijn vraag. Leg me jouw religie eens uit. Waar gaat die over? Welk hoger plan dient die? Wie is jullie god? Hoeveel gelovigen heeft jouw religie? Enzovoorts.

BerichtGeplaatst: Za Okt 12, 2019 18:13 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik ga jou dat echt niet uitleggen. Als je had opgelet en daarbij enig gevoel voor abstractie zou hebben zou je die vragen ook niet stellen.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 13, 2019 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het is me duidelijk: je kunt het niet uitleggen omdat je dan je ongelijk zou moeten toegeven.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 13, 2019 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Een belachelijke zwart/wit aanname.
Des te meer reden om het hierbij te laten. Cool

BerichtGeplaatst: Zo Okt 13, 2019 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat is zo moeilijk aan mijn vraag? Jouw antwoorden beginnen steeds meer op het gedrag van een trol te lijken.
Waarom wil je me niets over jouw religie uitleggen?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 13, 2019 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Op zich is die vraag ook niet moeilijk; verrassend eenvoudig zelfs Very Happy

Desalniettemin ga ik deze niet nogmaals beantwoorden, het antwoord zit in mijn eerdere bijdragen.
Het probleem is dat - zo blijkt nu wederom - jij niet in staat bent je zwart-wit wereld te ontstijgen.

Mogelijk ben je trouwens een robot, je kunt niets uitsluiten tenslotte, want al jouw antwoorden op bijdragen die gaan over politiek of religie komen op hetzelfde neer. Het lijken voorgeprogrammeerde antwoorden die getriggerd worden door bepaalde woorden.
Het is dan net als spelen tegen een schaakcomputer, op enig moment zit er niets verrassend meer in.
En zo bekijk ik jouw vragen ook in deze kwestie. Op mijn eventuele hernieuwde uitleg krijg je dan ongetwijfeld de verwachte volautomatische oneliner vol met scheldwoorden en vooroordelen gebaseerd op een overigens niet bestaande zwart/wit wereld.
Duidelijk?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 7:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het is mij duidelijk: inhoudelijk heb je niks te melden dus begin je maar te trollen. Erg slap van je.

Weerwoord forum index » Actualiteiten