Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Marianne Thieme verlaat de Tweede Kamer Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Marianne Thieme verlaat de Tweede Kamer
BerichtGeplaatst: Ma Sep 30, 2019 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Laatst aangepast door Loetje op Ma Sep 30, 2019 12:46, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Sep 30, 2019 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Thieme was de laatste waar ik ooit op gestemd heb.
Ik had het helemaal gehad met die corrupte Haagse kliek en stemde toen maar voor de dieren, want die zijn wel eerlijk. Maar helaas, Marianne bleek een esoterische semi-religieuze fanaat te zijn.

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2019 3:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Is voor zover dezerzijds bekend gewoon lid van 'n bepaald kerkgenootschap.

Het is algemeen bekend waar dat genootschap voor staat; zie dus niet wat daar "esoterisch" aan is.

En zie evenmin wat er fanatisch is aan zo'n lidmaatschap.

Heb net 'ns even gekeken naar het WP-artikel over de Zevendedagsadventisten en vond dat er toch wel positieve aspecten aan zitten. Bijvoorbeeld het afwijzen van alcohol en tabak.

Verder is het lidmaatschap van'n religie als deze 'n strikt persoonlijke aangelegenheid die niets zegt over de verdiensten voor de partij.

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2019 7:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Als je in naam van God alcohol en tabak afwijst en gelooft dat Adam en Eva vegetariërs waren dan tik je niet helemaal zuiver. Zevendedagsadventisten zijn religieuze fanaten die samen een sekte vormen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2019 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Helemaal mee eens.

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2019 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Er wordt gespeculeerd over haar gezondheid.
Eén jaar geleden:
https://wnl.tv/2018/10/09/thieme-ziek/

Maar kennelijk niet ziek genoeg om veel vliegreizen te kunnen maken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2078545/klimaatkoningin-thieme-vliegt-erop-los

BerichtGeplaatst: Wo Okt 02, 2019 5:19 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Als je in naam van God alcohol en tabak afwijst .......

Denk niet dat dat in die naam gebeurt.
Wat dat betreft is zo'n genootschap, net als bijvoorbeeld de Islam, niet enkel 'n religie maar tevens 'n levenswijze.
Er worden dan nogal wat regels op het gebied van voeding en overig gedrag voorgeschreven, enkel en alleen omdat daarvan verwacht wordt dat ze de gezondheid en het welzijn van de leden ten goede komen.

Het positieve hiervan is dan dat men dan met z'n allen steviger in de schoenen staat bij het weerstaan van de verleidingen om van die regels af te wijken.
Want wat niet vergeten mag worden is dat de producenten en verhandelaars van allerlei ongezonde middelen zoals alcoholica en tabak op alsmaar meer winst beluste fanaten zijn die 't geen drol kan schelen dat hun handeltje mensen de vernieling in werkt.

-
BerichtGeplaatst: Wo Okt 02, 2019 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Religie is bij uitstek voor mensen die niet zelf durven na te denken, die niet op eigen benen durven te staan en niet zelf kunnen bepalen wat goed of slecht voor hun is.
Je ziet dit vooral bij de christelijke kerk die rudimentaire trekken begint te vertonen omdat de weldenkende mens niet meer in die 2000 jaar oude achterlijke prietpraat trapt en massaal wegblijft. Ga voor de lol maar eens kijken wie tegenwoordig de kerken nog bevolkt.

BerichtGeplaatst: Do Okt 03, 2019 6:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Intussen blijft een van de religies waarbij dat niet het geval is alsmaar grotere delen van alsmaar meer landen aan zich onderwerpen.
Maar dat is dan ook 'n religie die tevens vele regels kent op het gebied van verantwoord gedrag; (o.a. geen alcohol en 'n maand lang vasten).
De RK-kerk had voorheen ook wel 'n aantal van dat soort regels; zoals zes weken echt vasten tot Pasen en op Vrijdag geen vlees.
Verder werd toen nog vrij indringend gewezen op de plicht om de tien geboden na te leven.
Bij overtreding daarvan moest er gebiecht worden.
Denk dat dat toch wel 'n positieve uitwerking had, want er zijn nu eenmaal velen die niet in de omstandigheden verkeren dat ze zelf wel kunnen uitmaken wat goed voor hen is en wat niet.
Zeker sinds de komst van de TV worden ze murw gebeukt met reclame en andere vormen van beinvloeding die hen ertoe brengen van alles en nog wat te doen dat per definitie slecht is.
Van lieverlee heeft de RK-kerk sindsdien meer en meer strenge regels afgezwakt en zelfs opgeheven, omdat daarmee niet te concurreren bleek te vallen met de verleidingen die de leden via de TV bereikten.
De resultaten mogen geacht worden genoegzaam bekend te zijn. Een ervan is vermeld in de eerste zin hierboven.
'n Ander is het feit dat er niet meer gevast wordt, maar dat de vastenavond zo mogelijk alsmaar intensiever gevierd blijft worden en dat in sommige plaatsen inmiddels zelfs ongeveer 'n hele week lang.

Gelet hierop is zo'n genootschap als de Zevende dags adventisten toch wel 'n nuttig alternatief voor de RK-kerk, omdat bij het eerstgenoemde wel nog gehamerd wordt op allerlei strenge regels welke ten doel hebben de leden te behoeden voor verval en ontaarding.
Zo staat de naleving van de tien geboden er min of meer centraal.
En daar zitten dus heel zinnige regels bij, die wel vaak moeite kosten om ze na te leven, maar dan ook 'n positieve uitwerking hebben op de gezondheid en het welzijn.

Weet niet zeker, maar dacht dat dit genootschap ook geen pasgeboren kinderen het lidmaatschap opdringt.

http://www.wikiternative.nl/wiki/zevende-dags-adventisten/
-
BerichtGeplaatst: Do Okt 03, 2019 7:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je kunt veel beter leven zonder religie...

BerichtGeplaatst: Do Okt 03, 2019 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natubico schreef:
Intussen blijft een van de religies waarbij dat niet het geval is alsmaar grotere delen van alsmaar meer landen aan zich onderwerpen.
Maar dat is dan ook 'n religie die tevens vele regels kent op het gebied van verantwoord gedrag; (o.a. geen alcohol en 'n maand lang vasten.

Klopt, ik heb hier al talloze keren gezegd dat ik vind dat wij, in het kader van de verdraagzaamheid en de multiculturele samenleving, het christendom aan het verruilen zijn voor de islam. En daar ben ik zeer op tegen. Dat is namelijk van de regen in de drup want de islam is nog achterlijker dan het christendom. Vandaar ook mijn credo; WEG MET ALLE RELIGIES!

Quote:
De RK-kerk had voorheen ook wel 'n aantal van dat soort regels; zoals zes weken echt vasten tot Pasen en op Vrijdag geen vlees.
Verder werd toen nog vrij indringend gewezen op de plicht om de tien geboden na te leven.
Bij overtreding daarvan moest er gebiecht worden.

Niet waar, dat vasten bestaat nog steeds, net als biechten, maar er zijn geen gelovigen meer.
De christelijke religie houdt geen stand meer in onze samenleving omdat God een achterhaald concept is.

Quote:
Denk dat dat toch wel 'n positieve uitwerking had, want er zijn nu eenmaal velen die niet in de omstandigheden verkeren dat ze zelf wel kunnen uitmaken wat goed voor hen is en wat niet.
Zeker sinds de komst van de TV worden ze murw gebeukt met reclame en andere vormen van beinvloeding die hen ertoe brengen van alles en nog wat te doen dat per definitie slecht is.

Dat ben ik met je eens, hedonisme en individualisme vieren hoogtij. Maar dat ligt niet aan het gemis van een religie, dat ligt aan de gemakzucht van de mens. Zonder religie gaat het prima maar dan moet je zelf wel nadenken.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 5:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lang niet iedereen heeft de kans om (bijvoorbeeld gedurende 'n studie) diep door te denken.

Voor degenen die ze niet hebben is 't belangrijk dat betrouwbare anderen hen voorhouden wat belangrijk is.

Dat kan al bij al toch nog beter gebeuren door middel van een vrij statisch instituut als 'n religie dan door middel van hedendaagse media die niet alleen veelal als voornaamste doel hebben zoveel mogelijk winst te maken, maar bovendien vaak gestuurd worden door onbekende krachten die er juist belang bij menen te hebben dat hun klanten niet te weten komen wat nou echt goed voor hen is.
-
BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 14:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Sorry, maar ik kan aan jouw bijdrage geen touw vastknopen.
Iemand die studeert en daarom niet diep door kan denken, hoe werkt dat? Het zijn juist de hoger opgeleide mensen die niet geloven.
Religies is iets voor simpele mensen. Des te simpeler de mens des te groter zijn god.
En het is ook nog eens gebleken dat religies de meest onbetrouwbare instituten ter wereld te zijn,. Ze zijn gebaseerd op onzinnige dogma's en staan bol van haat en leugens.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Helemaal eens.

Ik durf zelfs te stellen dat het aantal reglieuzen onder analfabeten schribarend hoog is. Wereldwijd schat ik het zelfs op 99%.

Kijk eens naar deze kaartjes:

Atheïsme.... ook hier weer het bewijs dat we ons beter tot Rusland dan tot de VS kunnen richten Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Tedje van Es schreef:
Als je in naam van God alcohol en tabak afwijst en gelooft dat Adam en Eva vegetariërs waren dan tik je niet helemaal zuiver.

Omdat je in naam van God alcohol en tabak afwijst of omdat iemand uberhaupt alcohol en tabak afwijst?
BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Tedje van Es schreef:
Sorry, maar ik kan aan jouw bijdrage geen touw vastknopen.
Iemand die studeert en daarom niet diep door kan denken, hoe werkt dat? Het zijn juist de hoger opgeleide mensen die niet geloven.
Religies is iets voor simpele mensen. Des te simpeler de mens des te groter zijn god.
En het is ook nog eens gebleken dat religies de meest onbetrouwbare instituten ter wereld te zijn,. Ze zijn gebaseerd op onzinnige dogma's en staan bol van haat en leugens.

waaruit ik kan opmaken dat jij dus wel een zeer hoog opgeleid persoon moet zijn? Met een dubbele bachelor in Wiskunde en natuurkunde ofzo? Of ben je wellicht raket geleerde?? Vertel? je moet wel heel hoog opgeleid als ik bovenstaande redenering volg?
BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Faissal schreef:
Tedje van Es schreef:
Als je in naam van God alcohol en tabak afwijst en gelooft dat Adam en Eva vegetariërs waren dan tik je niet helemaal zuiver.

Omdat je in naam van God alcohol en tabak afwijst of omdat iemand uberhaupt alcohol en tabak afwijst?

Dat eerste uiteraard. Ik wijs ook alcohol en tabak af, maar heb daar in ieder geval de intelligentie voor om zelf over de voor- en nadelen na te denken en tot een eigen gevormde conclusie te komen.

Gelovigen hebben dat niet. Wat ze hooguit kunnen is eerst de conclusie aanhoren van hun magische tovenaar en vervolgens daar een beetje naar toe redeneren.

Dat laatse is ook direct de kern van het probleem waardoor je nooit tot een goede inhoudelijke discussie met een gelovige kan komen. Ze verdedigen nooit hun eigen visie, maar de visie van iemand anders. Dat maakt het onmogelijk om de eigen visie aan een zelfkritisch vermogen te toetsen en als de argumenten om zelf tot de conclusie te komen ook ontbreken, wordt het ook onmogelijk om beargumenteerd een standpunt in te nemen.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Faissal schreef:
waaruit ik kan opmaken dat jij dus wel een zeer hoog opgeleid persoon moet zijn? Met een dubbele bachelor in Wiskunde en natuurkunde ofzo? Of ben je wellicht raket geleerde?? Vertel? je moet wel heel hoog opgeleid als ik bovenstaande redenering volg?

Dogmatische redenering: elke labrador is een hond, maar daaruit volgt niet dat elke hond een labrador is.

En mocht je deze vergelijking niet begrijpen:

Zelfs als iedere hoog opgeleide een atheïst is, maakt dat dus niet dat iedere atheïst hoog opgeleid is.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Cliff schreef:

wat een mening is en waar niet over valt te discuseren eigenlijk, voor mensen die het zich op geen een manier kunnen voorstellen dat er een hogere macht bestaan is het onmogelijk om te denken dat gelovigen ene beter leven hebben dan hun maar andersom is precies ook zo.
Ik vind dat ik zelf een heel goed leven heb met veel dingen om dankbaar voor te zijn, jij zal dat waarschijnlijk ook vinden over jezelf. Maar wat zzou jou leven dan beter maken dande mijne?
BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 16:41 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Cliff schreef:
Faissal schreef:

Dogmatische redenering: elke labrador is een hond, maar daaruit volgt niet dat elke hond een labrador is.

En mocht je deze vergelijking niet begrijpen:

Zelfs als iedere hoog opgeleide een atheïst is, maakt dat dus niet dat iedere atheïst hoog opgeleid is.

Nou, Als ik Tedje moet geloven moet ik het omdraaien toch? Religies is iets voor simpele mensen. Des te simpeler de mens des te groter zijn god volgens dhr einstein tedje van es.
Dus elke gelovige is een simpel, laag opgeleid mens..

Maarr misschien begrijp ik het inderdaad niet, neem mij niet kwalijk, ik ben maar een simpele laagopgeleidde gelovige Rolling Eyes
BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Ik denk van niet. Het communisme heeft het geprobeerd maar heeft dit nooit voor elkaar gekregen.
Religie is iets menselijks. Met of zonder kerk, tempel, moskee of synagoge, we hebben een religieus gen.
Het teruglopend kerkbezoek is ook zeker niet het gevolg van ongeloof, maar van individualisering van religie; velen hebben zo hun eigen Godsbeeld.

Religie afdoen als dom zoals ik in deze draad ergens las, is natuurlijk ook heel erg dom.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2019 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:

Dat werd ook bedoeld.
Wie bijvoorbeeld niet jarenlang doorleert heeft veelal ook niet de gelegenheid om diep door te denken over religieuze dingen en zal daardoor eerder behoefte hebben aan 'n leidraad op dit gebied.
-
BerichtGeplaatst: Za Okt 05, 2019 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ik denk van niet. Het communisme heeft het geprobeerd maar heeft dit nooit voor elkaar gekregen.

Beetje lastig vergelijk: het communisme had heel veel andere nadelen en probeerde bovendien met geweld een richting af te dwingen.

Tijdens het communisme was er overigens wel een hoop geloof: in zwarte katten, scheve ladders, scherven en spiegels. En zelfs een beetje in het politieke systeem.

Quote:
Religie is iets menselijks. Met of zonder kerk, tempel, moskee of synagoge, we hebben een religieus gen.

Nope... naar mijn mening WAS religie iets menselijks. Religie heeft altijd de antwoorden gegeven op de vragen die mensen niet konden beantwoorden: waar kom ik vandaan, waar ga ik naar toe, wat is goed en wat is slecht, etc.

Inmiddels is de mens' kennis van 'de mens' zover gevorderd dat we weten waarom we geloven. En dat we ook weten dat we maar iets verzinnen. Ik was vorige week in Oslo in het vikingen museum. Prachtige religie hadden die mensen: in allerlei natuurgoden. Net als de Grieken en Romeinen destijds. En inmiddels kunnen we tal van 'goddelijke zaken' (zoals de hamer van Thor) prima verklaren.

Ook het christendom is prima te verklaren. Het zit bovendien bol van mythische verhalen van pre-christelijke religies.

De mens is inmiddels geëvolueerd tot een stadium waarin we zelf kunnen begrijpen waarom we de boel aan elkaar liegen voor wat betreft religie en de hierboven gestelde vragen: waar komen we vandaan, waar gaan we naar toe, wat is goed en wat is slecht.

Religie is een achterhaald concept... vergelijkbaar met het oude idee dat je van de aarde kon afvallen (omdat deze plat is) of dat je niet liggend mocht slapen omdat je dan zou sterven.

Quote:
Het teruglopend kerkbezoek is ook zeker niet het gevolg van ongeloof, maar van individualisering van religie; velen hebben zo hun eigen Godsbeeld. Religie afdoen als dom zoals ik in deze draad ergens las, is natuurlijk ook heel erg dom.

Het is ook vrij dom omdat we inmiddels prima weten hoe het werkelijk zit. Er is voldoende wetenschap om te verklaren waarom mensen een religie verzinnen. Er is ook vaak al ruim voldoende wetenschap om te bewijzen dat tal van zaken in die religieuze boeken totaal niet kloppen.

Religie is niet meer dan een systeem voor domme mensen die niet om kunnen gaan met het feit dat nog niet alles wetenschappelijk verklaarbaar is. Veel mensen verzinnen dan maar iets.... nemen dat aan als waarheid en vechten zelfs tegen anderen die ook iets verzonnen hebben en daar weer hun waarheid uit ontlenen.

Religie is niets meer dan de voetballer die voor de wedstrijd altijd eerst zijn linkerschoen strikt, en dan zijn rechterschoen, en vervolgens een rondje loopt en haan het gras voelt. Want dat brengt de voetballer geluk...

Toch vind ik die voetballer die dat gelooft een klein beetje dom...

BerichtGeplaatst: Zo Okt 06, 2019 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Faissal schreef:

Je moet goed lezen, Faissail.
Ik schreef dat het juist de hoger opgeleide mensen zijn die niet geloven. Hiermee zeg of impliceer ik NIET dat alle hoogopgeleiden niet geloven.
Het omgekeerde is wel het geval; des te simpelere de mens, des te groter zijn god. Kijk naar de kaartjes die Cliff geplaatst heeft. Die spreken boekdelen.

Maar als je het zo graag wilt weten, ik heb een HBO opleiding, Verder gebruik ik mijn gezonde verstand. Samen lijkt mij dat een prima combinatie.
Dat gezonde verstand had ik trouwens al toen ik 10 was en nog geen opleiding gevolgd had. Toen al trapte ik niet meer in die religieuze nonsens.

Faissal schreef:

Omdat men dat uit naam van God doet: 1) God bestaat niet en 2) God maakt hier de wet niet (meer) uit. Alleen in simpele landen maakt God de wet nog uit.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 06, 2019 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Het is zoals zo vaak echt geen zwart wit discussie. Dat is een te simpele manier om een standpunt te bepalen.
In de religie-discussie verwijs ik dan maar even naar de discussie omtrent de metingen in Nederland die zeker een nuancering in deze kwestie geven. Het CBS meet namelijk het aantal kerkgangers en maakt daarbij ten onrechte de koppeling tussen kerkbezoek en religieus zijn.
Het is namelijk zeer aannemelijk dat bij niet-kerkgangers wel degelijk religieuze gevoelens leven.
Oftewel, ontkerkelijking en ongeloof zijn geen synoniemen.

Uit Trouw 2018
Quote:
Religie zonder kerk
Maar er is een probleem met die maandag verschenen CBS-cijfers. Het statistiekbureau – dat in zijn onderzoek overigens gedateerde namen van kerkgenootschappen hanteert – legt een nauw verband tussen kerkelijkheid en religiositeit. Het CBS maakt ze bijna tot synoniemen. Nu ligt het inderdaad voor de hand om te concluderen dat wie zich kerkelijk noemt ook religieus zal zijn. Maar het CBS gaat voorbij aan de groep mensen die zichzelf wel religieus noemt, maar niet kerkelijk is.

Hun religieuze leven speelt zich buiten de kerk af en daarom komen ze in het CBS-rapport niet voor. En daarmee, zeggen religiewetenschappers en theologen in gesprek met deze krant, laat het statistiekbureau een belangrijk deel van de ontwikkeling van het Nederlandse religieuze landschap buiten beschouwing. Want die groep religieuzen die zich buiten de religieuze instituten ophoudt groeit, stellen zij. Daar zijn aanwijzingen voor, maar amper harde cijfers. Ze wijzen op, bijvoorbeeld, het succes van The Passion, op de populariteit van aan het boeddhisme ontleende zaken als yoga en meditatie, op de populariteit van kloosterretraites. Maar om hoeveel mensen het nou precies gaat, is moeilijk te zeggen.

Eigen geloofspakket
Het zou overigens best kunnen dat die buitenkerkelijke religieuzen nog weleens een mis of een dienst binnenstappen, maar zich aansluiten bij een kerk of een ander religieus instituut of in een enquête aangeven bij deze of gene kerk te horen, dat zit er bij deze groep niet meer in. Ze stellen uit een rijke schakering van religieuze en spirituele tradities hun eigen geloofspakket samen en geven daar op allerlei verschillende manieren uiting aan. Daar kan kerkbezoek deel van uitmaken, maar dat hoeft niet.

In zeer recent onderzoek komen wel wat cijfers voor. Onderzoekers onder leiding van VU-hoogleraar André van der Braak brachten de afgelopen jaren het relatief nieuwe verschijnsel van multiple religious belonging in kaart. Onder die term vallen mensen die een vloeibare religieuze identiteit hebben aangenomen en hun inspiratie halen uit verschillende religieuze tradities. Volgens Van der Braak kan ongeveer een kwart van de bevolking op grond van hun betrokkenheid meervoudig religieus genoemd worden, terwijl 17 procent zelf zegt uit verschillende religieuze tradities te putten. ‘Dit is een groep, die niet in het klassieke plaatje valt van gelovig of atheïst, en indien gelovig, dan van een bepaald geloof’, zei Van der Braak daarover in deze krant. ‘In die zin hebben ze geen religie, alsof dat hun identiteit zou bepalen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet-religieus zijn.’

Dat past bij recent Amerikaanse onderzoek door het Pew Research Center, waaruit bleek dat mensen die zich als niet-religieus bestempelen desalniettemin wel in een hogere macht kunnen geloven: in meer dan 70 procent van die niet-religieuzen was dat het geval, waarbij een klein deel zelfs aangaf dat die hogere macht wat hen betreft de God van de Bijbel is.

Hoe religieus Nederland precies is, is niet zomaar te zeggen. Wel staat vast dat religie in Nederland transformeert en dat conclusies op basis van kerkelijke statistieken moeilijk te trekken zijn; dat soort onderzoek laat slechts een deel van de religieuze werkelijkheid zien.

Weerwoord forum index » Actualiteiten