Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Brexit/Nexit voorbode van nieuwe "Gouden Eeuw" Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De wil van het volk is ook in Engeland net als hier "niet" de wil van het departement. De wil van het Engelse volk is duidelijk een Brexit, maar dan zijn een hoop parlementsleden hun toekomstige baantjes kwijt. Zonder Bexit zitten er voor die parlementsleden nog een hoop baantjes ala Timmermans in.
Met een Brexit zijn die huidige parlementsleden nu al aan het eind van hun carriere. Dus een aantal van hen zal daar tegen zijn. Een klein aantal van die tegenstanders is al genoeg om het proces zo lang als nu te frustreren,
Mogelijk gebeurt dat via onbewuste afkeer.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 21, 2019 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Allemaal aannames. Bovendien klopt het niet dat "het volk duidelijk" een Brexit wil, want een zeer grote minderheid was tegen. Maar goed, de consequentie van de uitslag was dat een kleine meerderheid voor de Brexit was.
Maar inmiddels zijn we drie jaar en een heleboel gedoe verder.
Is het niet logisch en democratisch om nu ook de stem te horen van de honderdduizenden Britten die drie jaar geleden niet mochten stemmen, maar nu wel ?

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Links heeft een gewoonte gecreëerd om net zolang een referendum(en dergelijke) te houden tot hun wil komt bovendrijven. Dit hebben ze overgenomen van de islam geestelijken. Steeds een klein stapje verder naar hun doel.
Zo kan het gebeuren dat een asielcentrum of een moskeetoeter tegen de wil de overgrote meerderheid van een bevolking toch wordt geplaatst.
Zie bv Zwarte Piet, een origineel in de wereld en zeer vreedzaam kinderfeest. Net zolang stapje na stapje doorzeiken, al is het maar met een paar man, tot je je zin krijgt.
Zwarte Pieten zie je straks nog alleen op de Antillen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Maar we zijn weer erg ver afgedwaald.
Als ons land net als in de "Gouden Eeuw" weer een zelfstandige natie wordt, kunnen we weer net als in het verleden met alle landen handeldrijven. We kunnende handel met Rusland weer oppakken, met China op onze voorwaarden, met Brazilie of Egypte, enz. Geen restricties kunnen ons worden opgelegd door Brussel als we handelen met Vietnam, Engeland of Laos. We zijn dan net als in een ver verleden vrij te doen wat ons het beste lijkt.

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ja, welke gebieden zullen we dan eens gaan koloniseren?

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Met dank aan o.a. EU-regels 2500 banen op de tocht bij Tata Steel.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/massaal-ontslag-dreigt-bij-tata-in-ijmuiden-2-500-banen-op-de-tocht~b2d8fb2e/

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:

Wat is er mis met een nieuw referendum ? De vorige is drie jaar geleden. Verkiezingen zijn doorgaans om de vier jaar.
De voorstanders van referenda zijn toch zo voor directe democratie ? Sinds 2016 zijn er honderdduizenden nieuwe kiesgerechtigden bijgekomen. Mogen die misschien ook meebeslissen nu het allemaal zo lang duurt ?

O, we gaan ieder referendum om de 4 jaar opnieuw houden? Geldt dat ook als de uitslag JA zou zijn geweest?
Het gebeurt niet vaak, maar nu verkoopt u onzin. Het probleem is niet de uitslag*), het probleem is dat er geen overeenstemming over de wijze van afscheiding gevonden kan worden.

*) Uiteraard is de uitslag wel het probleem; de elite en Brussel willen die uitslag niet en gaan net zolang wrikken tot de Brexit niet door zal gaan.

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Volgens mij is het kwestie van voldoende handtekeningen verzamelen om (steeds) weer nieuwe referenda uit te kunnen laten schrijven. En of het nu Ja of Nee oplevert, elke keer is dat een democratische waarheid ( tot een volgend referendum weer een ander beeld oplevert) .

En dat heeft niets met de elite in Brussel te maken. GB heeft Brussel n.l. helemaal niet nodig om zichzelf belachelijk en onbestuurlijk te maken.

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat is toch helemaal niet de discussie? Ik heb het met Lampje over zijn bijdrage waarbij hij een referendum gelijk stelt met een verkiezing; allebei om de 4 jaar.

Mocht je handtekeningen willen verzamelen dan kan dat, maar dan wel eerst het proces van de vorige referendum voltooien.

En de elite in Brussel wil GB helemaal niet kwijt en zal, samen met de elite in GB, de Brexit net zolang blijven torpederen toe het allemaal niet meer doorgaat.

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Links heeft een gewoonte gecreëerd om net zolang een referendum(en dergelijke) te houden tot hun wil komt bovendrijven. Dit hebben ze overgenomen van de islam geestelijken. Steeds een klein stapje verder naar hun doel.
Zo kan het gebeuren dat een asielcentrum of een moskeetoeter tegen de wil de overgrote meerderheid van een bevolking toch wordt geplaatst.
Zie bv Zwarte Piet, een origineel in de wereld en zeer vreedzaam kinderfeest. Net zolang stapje na stapje doorzeiken, al is het maar met een paar man, tot je je zin krijgt.
Zwarte Pieten zie je straks nog alleen op de Antillen.

Niet van alles erbij slepen. Kunt u een voorbeeld geven waar het gebeurd is dat links net zo lang een referendum organiseerde totdat hun wil boven kwam drijven ?

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 18:42 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:

*) Uiteraard is de uitslag wel het probleem; de elite en Brussel willen die uitslag niet en gaan net zolang wrikken tot de Brexit niet door zal gaan.

Wat een baarlijke nonsens.
Mocht die Brexit niet door gaan dan gaan de voorstanders van de Brexit net zo lang wrikken tot de Brexit doorgaat.
Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

O, we gaan ieder referendum om de 4 jaar opnieuw houden? Geldt dat ook als de uitslag JA zou zijn geweest?
Het gebeurt niet vaak, maar nu verkoopt u onzin. Het probleem is niet de uitslag*), het probleem is dat er geen overeenstemming over de wijze van afscheiding gevonden kan worden.

De uitslag doet mij even echt niet terzake. Ik geef aan dat het inmiddels drie jaar geleden is dat het referendum is gehouden en dat er inmiddels vele honderdduizenden stemgerechtigden bij zijn gekomen, wier mening nu niet mee telt. Aangezien we wel drie jaar oeverloos gesteggel hebben rondom dit onderwerp, vind ik het helemaal niet raar om nogmaals naar de kiezer te gaan. Dat gebeurt ook vaak als er na verkiezingen geen coalitie gevormd kan worden, in Italië hebben ze daar bijvoorbeeld heel veel ervaring mee. Waarom is dat wel gewoon en dit niet ?
Ik zeg niet dat het persé moet, maar ik zie het als een optie. Laten we het anders eens omdraaien: heeft een eenmaal gehouden referendum eeuwigheidswaarde ? Zo ja, dan negeer je dus voor altijd de mening van opvolgende generaties. Zo nee, wat is dan de tijdslimiet waarop je zegt vanaf nu kunnen we opnieuw naar de kiezer ?

BerichtGeplaatst: Di Okt 22, 2019 20:58 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Als er nieuwe verkiezingen komen. Maar dat wil het parlement ook niet.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2019 7:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Mocht die Brexit niet door gaan dan gaan de voorstanders van de Brexit net zo lang wrikken tot de Brexit doorgaat.

Het uitgangspunt moet een Brexit zijn en het moet er niet op uit gaan draaien dat er geen Brexit komt omdat de wijze waarop die Brexit tot stand gaat komen niet in de smaak valt. En er wordt hard aan gesleuteld om toch geen Brexit te krijgen. Men (de elite) probeert de uitslag van het referendum te saboteren.

Lampje schreef:

De uitslag doet mij even echt niet terzake. Ik geef aan dat het inmiddels drie jaar geleden is dat het referendum is gehouden en dat er inmiddels vele honderdduizenden stemgerechtigden bij zijn gekomen, wier mening nu niet mee telt...

Oneens.
1) Die uitslag doet zeer ter zake. Zoals ik hier boven al gezegd heb moet de Brexit het uitgangspunt zijn; de uitslag van het referendum dient uitgevoerd te worden.
2) Een referendum is geheel iets anders dan gewone 4 jaarlijkse verkiezingen. Zodra de Brexit een feit is mogen de tegenstanders daarvan handtekeningen gaan verzamelen voor een referendum om lid van de EU te worden.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2019 8:12 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
Ja, welke gebieden zullen we dan eens gaan koloniseren?

Het beste dat veel landen in het verleden is overkomen is gekoloniseerd worden door een Europees land.
Het is net als in een ver verleden, toen veel West-Europese landen werden gekoloniseerd door de Romeinen. dit gaf die landen een eeuwenlange voorsprong in de vaart der volken.
Dit naast het gegeven dat het PAX Roma niet kinderachtig was. Het was niet luisteren, Kop eraf, inclusief je buren.
Beste Est. Uw laat zich teveel sturen door uw eigen voorkeur voor de empathische mens. Maar wij zijn gewoon omnivoren die van alle walletjes eten als het ons voordeel biedt.
Leer eens van de geschiedenis. Het beste was bv voor de zwarte Afrikanen dat ze werden gestuurd door Europeanen zie Zimbabwe. Zolang daar de vooruitstrevende Europeanen het land vooraan stuurden in de vaart der volken was het de graanschuur van Afrika. Men schopte de kennis het land uit en hen wachtte honger en kwel.
Nu probeert ons links met hun domme leiders Z-Afrika dezelfde kant op te sturen.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2019 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En nu mengt EP-lid voor D'66 Sophe in 't Veld zich ook in de discussie. Er moet in Groot-Britannië een nieuw referendum komen. Noem het maar geen inmeninging in binnenlandse politieke aangelegenheden in een ander land...

https://twitter.com/BBCNewsnight/status/1186611134993960960

Mogen wij D'66 er dan even aan herinneren wat er in Nederland gebeurde met de uitslag van twee referenda waarbij de uitslag overduidelijk was wat betreft ruime meerderheid? Mogen wij D'66 er dan even aan herinneren dat D'66 zich in Nederland hard heeft gemaakt voor het afschaffen van het referendum? Dat Rob Jetten bepleit heeft om het EU-lidmaatschap in de grondwet vast te leggen als iets onwrikbaars?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/d66-wil-britse-nachtmerrie-voorkomen-door-eu-lidmaatschap-vast-te-leggen-in-grondwet~b1c1c77b/

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2019 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Een referendum afschaffer die pleit voor een referendum bij de “buren”. Hoe een giller wil je het hebben?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2019 21:17 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
estudiant schreef:

Het uitgangspunt moet een Brexit zijn en het moet er niet op uit gaan draaien dat er geen Brexit komt omdat de wijze waarop die Brexit tot stand gaat komen niet in de smaak valt. En er wordt hard aan gesleuteld om toch geen Brexit te krijgen. Men (de elite) probeert de uitslag van het referendum te saboteren.
.

De Brexit gaat gewoon door. Maar mogelijk komt er een nieuw referendum met een andere uitslag. Dat kan met referenda.
En telkens is er dan weer een “elite” die dat probeert te frustreren. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2019 22:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De enigen die pleiten voor een nieuw referendum zijn diegenen die de uitslag van het eerste referendum niet kunnen accepteren.

Miljoenen Britten hebben gestemd voor 'LEAVE'. Kun je gaan roepen dat er honderdduizenden stemgerechtigden bijgekomen zijn, maar ik zou me eerst eens zorgen gaan maken over die miljoenen stemgerechtigden wiens stem niet gehoord noch uitgevoerd wordt.

(plaatje toegevoegd)

Laatst aangepast door Cliff op Do Okt 24, 2019 13:57, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Okt 24, 2019 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

+1!

BerichtGeplaatst: Do Okt 24, 2019 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
De enigen die pleiten voor een nieuw referendum zijn diegenen die de uitslag van het eerste referendum niet kunnen accepteren.

Dat is dus onjuist. Persoonlijk kan ik de uitslag van het eerste referendum prima accepteren. Maar als we zien wat een bende het nu is rondom die brexit, is het opnieuw teruggaan naar de kiezer een van de opties om uit de impasse te komen.
Geen enkele verkiezing heeft eeuwigheidswaarde, en ik vind het juist getuigen van een hoge mate van democratie wanneer de mening van het volk na drie jaar gesteggel nogmaal wordt gevraagd.
Als dan blijkt dat er nog steeds een meerderheid voor uittreding is met inbegrip van de mening van de vele honderdduizenden nieuwe stemgerechtigden, dan is dat een des te krachtiger signaal aan de politiek om eruit te komen.
Ik snap niet wat daar op tegen is, maar vertel mij maar hoe lang iets volgens u moet duren voor je over hetzelfde onderwerp opnieuw de mening van het volk mag vragen. Of mag dat nooit meer ? Eens gekozen, altijd gekozen ? Want daar lijkt het op als ik uw bijdrage lees.

BerichtGeplaatst: Do Okt 24, 2019 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

.

Laatst aangepast door Lampje op Do Okt 24, 2019 19:44, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Okt 24, 2019 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 24, 2019 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Lampje schreef:
Poendert schreef:
Links heeft een gewoonte gecreëerd om net zolang een referendum(en dergelijke) te houden tot hun wil komt bovendrijven.

Kunt u een voorbeeld geven waar het gebeurd is dat links net zo lang een referendum organiseerde totdat hun wil boven kwam drijven ?

Meneer Poendert, krijg ik nog antwoord ?

BerichtGeplaatst: Vr Okt 25, 2019 0:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Maar als we zien wat een bende het nu is rondom die brexit, is het opnieuw teruggaan naar de kiezer een van de opties om uit de impasse te komen.

Die puinhoop wordt gecreeerd door anti-democratische tegenstanders van de Brexit die zich simpelweg niet willen neerleggen bij het resultaat.

Quote:
Geen enkele verkiezing heeft eeuwigheidswaarde

Klopt, maar een verkiezingsuitslag moet toch eerst gerespecteerd worden voordat de uitslag aan waarde verliest lijkt me. Anders is het vrij simpel: iedere uitslag negeren en dwarsbomen voor 3 jaar en dan hard roepen dat de uitslag geen waarde meer heeft omdat de situatie veranderd is.

Een No-Deal Brexit is nu het enige juiste vervolg op 31 oktober.

IN de toekomst kan er dan best nagedacht worden over een eventuele nieuwe handels- of associatieovereenkomst, maar eerst een Brexit dus volgens de wens van het volk.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie