Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Het volk niet welkom op het feest van de democratie.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Het volk niet welkom op het feest van de democratie.
BerichtGeplaatst: Ma Aug 26, 2019 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Een feestje waaraan het volk wel moet meebetalen, maar niet van de partij mag zijn. Dat heet nou het feest van de democratie.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 26, 2019 19:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik hoop dat dit uit de Speld komt.

BerichtGeplaatst: Di Aug 27, 2019 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Dat is dan ijdele hoop. Je kan gewoon meebetalen. Het referendum is de nek omgedraaid, maar dan krijg je dan een duur feestje voor rekening van 't algemeen voor terug. Echt democratie hè?

Hier heb ik een van de bronnen:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/feestje-van-een-miljoen-op-kosten-van-bzk.10473496.lynkx

BerichtGeplaatst: Di Aug 27, 2019 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Verbaasd hierover? Ik niet. Er worden wel vaker dure feestjes voor rekening van 't algemeen gegeven. En en passant besteed je zo'n opdracht dan natuurlijk ook uit aan een bevriende organisatie. In een normaal land noemen we dat vriendjespolitiek of corruptie.

NOS journaal- PvdA minister Koenders trok partijgenoten voor

Quote:
Bij de organisatie van het Akkoord van Schokland in juni heeft minister van Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders (PvdA) het Amsterdamse organisatiebureau BKB van zijn partijgenoten Lennart Booij en Eric van Bruggen voorgetrokken.
De Europese voorschriften voor aanbesteding zijn genegeerd door het opzetten van het evenement rechtstreeks te gunnen aan BKB. In antwoord op schriftelijke vragen van CDA'er Kathleen Ferrier zegt Koenders uit tijdgebrek te hebben gehandeld. ,,Aangezien er sprake was van spoed vond ik het noodzakelijk dit besluit te nemen. Dit betekent dat uiteindelijk met een bureau is samengewerkt waarin het vertrouwen bestond dat het op zo korte termijn een dergelijke manifestatie als die op Schokland kon organiseren'', aldus zijn antwoord.

Het evenement moest er de aandacht op vestigen dat wereldleiders in 2000 afgesproken hebben om in 2015 de armoede en ongelijkheid wereldwijd te halveren. Koenders wilde de bijeenkomst graag in de buurt van 7 juli van dit jaar houden. Op die datum is de helft van de termijn verstreken. Het besluit om het evenement te houden op 30 juni in Schokland in de Noordoostpolder, viel begin juni.

'Absurditeit'
SP'er Harry van Bommel noemt Koenders antwoord 'een absurditeit'. ,,Openbaar aanbesteden kan altijd. Er zijn genoeg bureaus die dit willen organiseren. Het is gewoon een n-tweetje tussen Koenders en Booij''.

Van Bruggen en Booij deden als duo een gooi naar het voorzitterschap van de PvdA, Van Bruggen was hoofd communicatie voor de PvdA bij de verkiezingen vorig jaar november. Booij was als voorlichter voor de PvdA actief bij de verkiezingen in november. Juist vanwege de betrokkenheid van Booij heeft Ferrier de vragen gesteld. ,,Dit had zorgvuldiger gekund. De aanbesteding had openbaar gemoeten'', aldus Ferrier.
Volgens Van Bommel riekt de zaak naar vriendjespolitiek. ,,BKB doet vaker zulke dingen voor Buitenlandse Zaken, zoals laatst de Nacht van Europa. Het lijkt de commercile tak van de PvdA wel.''

Op diensten die de landelijke overheid wil laten uitvoeren en die minstens 137.000 euro kosten, moet het rijk bedrijven via een open procedure laten inschrijven. Volgens het ministerie van Economische Zaken is dit nodig om ondernemers een eerlijke kans te bieden. De manifestatie op Schokland kostte samen met zes zogeheten 'maatschappelijke consultaties' een miljoen euro, riant meer dan het drempelbedrag.

Waargemaakt
Koenders ziet geen kwaad in zijn keuze: ,,Het geselecteerde bureau heeft de verwachting waargemaakt.'' Op Schokland liet een zevental bewindslieden zich zien, en verzorgden artiesten als Marco Borsato en Van Dik Hout gratis concerten. ,,Het is vast een leuk feestje geweest'', zegt Van Bommel. ,,Maar zolang je niet openbaar aanbesteedt, weet je nooit of een ander bureau het niet voor minder had kunnen doen.'' Straf op het ontduiken van de aanbestedingsregels komt er pas als bedrijven die zich benadeeld voelen naar de rechter stappen en daar winnen.

Op Schokland is afgesproken de komende vier jaar vijftig miljoen euro uit de begroting van Buitenlandse Zaken te besteden aan armoedebestrijding. Ferrier: ,,Ik ga goed opletten dat Koenders dat geld wel zorgvuldig verdeelt.'' Van Bommel verwacht dat Koenders zijn lesje heeft geleerd.

BerichtGeplaatst: Di Aug 27, 2019 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Di Aug 27, 2019 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Voor wie er nog heen wil gaan; Het wil niet zo vlotten met het ophalen van gratis kaarten, dus je kan er nog heen. Het volk lijkt vooralsnog te stemmen met voeten door weg te blijven op het feestje van Orwellonkreng.

Al met al: Voor iets echt democratisch als een referendum is onder het volk meer belangstelling. Maar probeer dat maar eens de euthanasiste van het referendum van een Orwellonkreng bij te brengen.

Een klein deel van de line-up van het Democratiefestival. © Site: democratiefestival.nu

Democratiefestival in Nijmegen raakt gratis kaarten amper kwijt: flop dreigt

ARNHEM / NIJMEGEN - De eerste editie van het Democratiefestival in Nijmegen dreigt op een sof uit te lopen. Voor het evenement, met de ambitie een jaarlijks terugkerend feest van de democratie te worden, is nog maar de helft van de zevenduizend gratis kaarten afgezet.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/democratiefestival-in-nijmegen-raakt-gratis-kaarten-amper-kwijt-flop-dreigt~ad18ed47/

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Hou toch eens op man met die domme plaatjes. Moet iemand eens bij de PVV of zo doen. Dan zijn ze natuurlijk aan het demoniseren en sta je te pruilbekken.
Nog nieuws over die zoon van Halsema ? Toen sloeg je de plank ook al finaal mis met je rabiate rechtse gebral.

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

We gaan er spontaan Boreaal van dichten

Denkend aan Ollongren
    Zien we dieselbussen
    leeg door ambtelijk
    laagland gaan

zinloos dieselend
    ijle populisten
    als ivoren pionnen
    naar hun einddoel gaan;

en in de geweldige
    kosten verzonken
    de hypocrisie
    verspreid door 't kartel,

Democratie, verworpen
    geknotte horigen,
    kiezers en burgers
    grootsch buitenspel.

De lucht hangt er laag
    en de zon wordt er langzaam
    in arrogant politieke
    dampen gesmoord,

en in alle gewesten
    wordt de stem van het volk
    met zijn eeuwige inbreng
    genegeerd, niet meer gehoord.

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

LOL. FvD trolt totaal falend Democratiefestival

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 19:45 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ja, blijf vooral op je eigen land en vrijheid pissen.
Het leidt wel de aandacht af van het gedonder in je eigen club, dat dan weer wel.

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ach ja, de PVV en het lidmaatschap. Cool

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 20:27 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Pas op, Estudiant. Nu ben je aan het demoniseren !!!
Laughing

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:

Hier ben ik het dus niet mee eens. Dat democratische festival wat de overheid op kosten van de burger organiseert is echt een farce.

Ik vind dat FvD een ijzersterk standpunt heeft hier: het echte democratische festival is een referendum. Je weet wel, het instrument wat ze in Zwitserland regelmatig met succes inzetten.

Laatst aangepast door Cliff op Za Aug 31, 2019 20:58, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 20:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Beter dat de regering hier eens aan begint als ze het echt goed met de democratie voor hebben:

‘Na 100 jaar is het hoog tijd voor aanpassingen van onze democratie en rechtsstaat’

‘De grote maatschappelijke en technologische veranderingen maken het noodzakelijk ons parlementair stelsel toekomstbestendig te maken, aldus de voorzitter van de staatscommissie parlementair stelsel Johan Remkes. ‘Na 100 jaar is het hoog tijd voor aanpassingen van onze democratie en rechtsstaat.’ De signalen van maatschappelijke verdeeldheid en de gevaren voor onze democratische rechtsstaat binnen en buiten het politieke systeem maken deze aanpassingen urgent.

De inhoudelijke representatie in het stelsel schiet te kort; de democratie werkt niet voor iedereen even goed. De stem van niet álle burgers wordt voldoende gehoord. De bestaande politieke onvrede bij een deel van de bevolking kan leiden tot afhaken en afkeer van de democratie. De democratische rechtsstaat is daarmee kwetsbaarder dan we vaak denken. Er zijn fundamentele democratische en rechtsstatelijke waarden in het geding. Daarom moeten nu passende maatregelen worden genomen. Dit is de belangrijkste conclusie van de staatscommissie parlementair stelsel. Daarom heeft zij een reeks dringende adviezen opgesteld.

De kern van de aanbevelingen bestaat uit een Top 7:

 Aanpassing van het kiesstelsel voor de Tweede Kamer;
     Invoering correctief bindend referendum;
     Invoeren van de gekozen formateur;
     Instellen van een Constitutioneel Hof;
     Opstellen van een Wet op de politieke partijen (Wpp);
     Meer democratische kennis en vaardigheden in het onderwijs;  Invoeren terugzendrecht voor de Eerste Kamer.

De eerste drie zorgen ervoor dat de democratie voor meer mensen gaat werken. De tweede drie versterken de democratische rechtsstaat en de laatste verbetert de wisselwerking tussen de Tweede en de Eerste Kamer.

Het eindrapport omvat in totaal 83 aanbevelingen voor concrete maatregelen. Sommige adviezen vragen om een grondwetsherziening, andere om een nieuwe wet of aanpassing van een bestaande wet en weer andere ‘alleen maar’ om verandering van een reglement of een ingesleten gebruik. De staatscommissie dringt er bij de politiek op aan om niet terug te schrikken voor de noodzaak van veranderingen in het eigen huis. Dat moet op orde worden gebracht om onze parlementaire democratie toekomstbestendig te maken. ‘Wat zeker ook nodig is, is een verandering van politieke cultuur en gedrag. Anders zullen meer kiezers gaan afhaken’, zegt Remkes.

Vandaag overhandigt de staatscommissie parlementair stelsel het eindrapport ‘Lage drempels, hoge dijken’ aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kajsa Ollongren. De commissie kreeg twee jaar geleden de opdracht te adviseren over de toekomstbestendigheid van het parlementair stelsel. Om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven met de commissie mee te denken bracht de staatscommissie eerder al de Probleemverkenning en de Tussenstand uit. Daarop kwamen honderden reacties en adviezen van burgers en experts via de speciaal ingerichte digitale werkruimte en via de website. Tijdens 23 bijeenkomsten met burgers en andere experts werden het parlementair stelsel en de parlementaire democratie besproken. Dit alles heeft geresulteerd in een breed pakket aan concrete maatregelen waarmee democratie en rechtsstaat in balans kunnen blijven.

Het eindrapport met alle bijlagen is beschikbaar op www.staatscommissieparlementairstelsel.nl en is als boek uitgebracht door uitgeverij Boom (Lage drempels, hoge dijken | ISBN 9789024426690 | € 29,90)

BerichtGeplaatst: Za Aug 31, 2019 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Lampje schreef:

Hier ben ik het dus niet mee eens. Dat democratische festival wat de overheid op kosten van de burger organiseert is echt een farce.

Ik vind dat FvD een ijzersterk standpunt heeft hier: het echte democratische festival is een referendum. Je weet wel, het instrument wat ze in Zwitserland regelmatig met succes inzetten.

Voor mij hoeft dat festival ook niet. Er zijn wel meer dingen die voor mij niet hoeven. Maar ik ga daar niet omdat het me niet bevalt zo overheen staan zeiken. Makkelijk, aan de zijkant staan kankeren op wat er allemaal niet deugt maar ondertussen met al je boreale minerva-gelul zelf met je club vechtend over straat rollen.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 01, 2019 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
zelf met je club vechtend over straat rollen.

Overdrijven is ook een vak.

Weerwoord forum index » Binnenland