Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Nederland gelukkigste land, 40% gescheiden. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 31, 2019 15:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Een samenlevingscontract is voor mietjes die hard willen roepen dat ze niet getrouwd zijn.

Hahha wat is dat nou weer voor onzin? Laughing

Precies wat ik zeg: men vindt trouwen oubollig en wil iets dat moderner en meer van deze tijd is.
Prima, ga dan gewoon samen hokken want als je een samenlevingscontract af gaat sluiten dan kun je net zo goed gaan trouwen, dat is immers zo ongeveer hetzelfde.

BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 6:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Prima, ga dan gewoon samen hokken want als je een samenlevingscontract af gaat sluiten dan kun je net zo goed gaan trouwen, dat is immers zo ongeveer hetzelfde.

Volgens mij begrijp je dan niet wat een samenlevingscontract is.

Bij trouwen heb je maar één keuze: of je deelt alles, of je deelt niets.

Bij een samenlevingscontract heb je zelf alle keuzes. Je kunt vooraf hele goede afspraken maken over hoe het zit met goederen, kinderen, overlijden, etc.

Iemand die een samenlevingscontract opstelt begint veel realistischer aan een relatie dan iemand die trouwt. Hoeveel mensen gaan er inmiddels scheiden, 66% ofzo? En een groot deel daarvan komt in een vechtscheiding terecht over allerlei zaken die ze vooraf ook hadden kunnen regelen.

Gaan hokken zonder afspraken is al bijna net zo dom als trouwen.

BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 7:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
En niet vergeten dat het burgerlijk huwelijk een aantal wettelijke zaken in één klap regelt.

Volgens mij doet een geregistreerd partnerschap dat ook, en hoef je dat hele circus van trouwen niet te doorlopen.

Er zijn een paar wettelijke kleine verschillen. Maar de grote overeenkomst is dat je voor een huwelijk of voor een geregistreerd partnerschap een contract opstelt. Als je echt vrij wilt zijn en niet wilt trouwen moet je geen samenlevingscontract sluiten maar gewoon samen gaan hokken. Een samenlevingscontract is voor mietjes die hard willen roepen dat ze niet getrouwd zijn.

Laughing Laughing
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Volgens mij begrijp je dan niet wat een samenlevingscontract is.

Bij trouwen heb je maar één keuze: of je deelt alles, of je deelt niets.

Volgens mij snap jij het niet. Je kunt trouwen op huwelijkse voorwaarden (dat gaat straks zelfs standaard worden).

Het enige verschil is dat je bij een huwelijk het ja-woord geeft en het is natuurlijk ontzettend stoer om dat niet te doen want de burger is tegenwoordig geëmancipeerd, dus wil hij/zij dat niet meer.
Verder wil hij/zij natuurlijk dezelfde niet stoere burgerlijke regeltjes, maar dat vergeten we voor het gemak maar gauw.

Het samenlevingscontract is voor mietjes die het stoer vinden om niet te trouwen. Echte kerels en vrouwen met ballen gaan gewoon hokken.

BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Volgens mij snap jij het niet. Je kunt trouwen op huwelijkse voorwaarden (dat gaat straks zelfs standaard worden).

Volgens mij heb je geen idee waar je over praat. Misschien doel je hiermee op de wet die 1 juli 2018 is ingegaan? Maar zelfs die wet regelt niets over bv. aangeschafte zaken tijdens het huwelijk of iets omtrent nalatenschap...

Quote:
Het enige verschil is dat je bij een huwelijk het ja-woord geeft en het is natuurlijk ontzettend stoer om dat niet te doen want de burger is tegenwoordig geëmancipeerd, dus wil hij/zij dat niet meer.

Niet-trouwen is stoer?

Huh?

Quote:
Verder wil hij/zij natuurlijk dezelfde niet stoere burgerlijke regeltjes, maar dat vergeten we voor het gemak maar gauw.

Nee, men wil regeltjes op maat.

Quote:
Echte kerels en vrouwen met ballen gaan gewoon hokken.

Ja, van die mensen die de namen van hun kinderen ergens als tatoeage op hun lichaam zetten...

Hokken en trouwen zonder afspraken is gewoon voor hersenlozen... die types die allemaal hard roepen dat ze nooit gaan scheiden wanneer ze trouwen, terwijl tweederde bij voorbaat al weet dat hij/zij ongelijk heeft.

BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ongetwijfeld zitten er een aantal foute figuren tussen de babyboomers, maar zeker niet de meesten.
Diezelfde babyboomers hebben met behulp van Drees vanaf 1945 de complete verzorgingsstaat op poten gezet. Diezelfde verzorgingsstaat die nu vanuit links weer wordt afgebroken.
Troost je, binnen nog enkele decennia,s is diezelfde verzorgingsstaat weer via uitdelen en onkunde en graaien afgebroken.
Alleen via werken en sparen is er geld voor een pensioen. van uitdelen van andermans geld omdat je zo deugend en lief bent, wordt niemand beter. U niet omdat u failliet gaat, en de bedelaar niet, omdat u aan het eind geen geld meer hebt, en u samen aan de bedelstaf bent beland.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 02, 2019 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Niet-trouwen is stoer?
Huh?

Als je niet begrijpt wat ik bedoel dan ligt dat toch echt aan jou.

Quote:
Nee, men wil regeltjes op maat.

Het zijn nagenoeg dezelfde kleinburgerlijke regeltjes als die van het burgerlijk huwelijk. De Nederlander is een bange boekhouder dat alles netjes in regeltjes beschreven wil hebben.

Quote:
Ja, van die mensen die de namen van hun kinderen ergens als tatoeage op hun lichaam zetten...

Wat een kul!

Quote:
Hokken en trouwen zonder afspraken is gewoon voor hersenlozen...

Spreek voor jezelf. Ik ben al vele decennia gelukkig getrouwd zonder huwelijke voorwaarden. Dat hele volksstammen dat niet meer kunnen ligt aan die volksstammen en niet aan mijn hersenloosheid. De moderne mens is kennelijk niet meer in staat om aan een relatie te bouwen, te geven en te nemen en om geduld te hebben. De oorzaak van deze tekortkomingen: verwendheid.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 02, 2019 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Hmm..
Mijn punt was, dat een huwelijk juist ingevoerd is, om anderen dan de partners de kans te geven, beslag te leggen op hun bezittingen en kapitaal.

Een ander punt is dan ook nog de wet op de successierechten. Bij een erfenis graait de staat ook nog maar weer eens een keer.
En de wet die regelt hoe iemand begraven of gecremeerd moet worden.
Ook hier liggen er weer aasgieren op de loer.

Mensen denken nooit na over de consequenties bij overlijden.
Familie A wil dat de overledene een paar dagen lang thuis opgebaard blijft.
De kosten voor koeling rijzen al snel de pan uit.
Een kist betalen voor een crematie.
Hoe verzinnen ze het?

BerichtGeplaatst: Za Aug 03, 2019 14:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Het zijn nagenoeg dezelfde kleinburgerlijke regeltjes als die van het burgerlijk huwelijk.

Echt niet. Volgens mij weet jij gewoon niet wat een samenlevingscontract inhoudt.

Quote:
De Nederlander is een bange boekhouder dat alles netjes in regeltjes beschreven wil hebben.

Een relatie is niets anders dan een overeenkomst. Het is juist zeer slim om daar een aantal zaken van op papier te zetten. Doe je bij zaken ook.

Quote:
Wat een kul!

Niet minder kul dan jij uitslaat hoor...

Quote:
Spreek voor jezelf. Ik ben al vele decennia gelukkig getrouwd zonder huwelijke voorwaarden.

Ja, dat dacht ik al... maar ja, wat als je bij die 66% ruime meerderheid zou horen die uit elkaar zouden gaan... dan pas snap je hoe dom je bezig geweest bent.

Als je relatie goed loopt, prima... maar dan ook niet zeuren over mensen die wel verstandig en realistisch handelen.

Quote:
Dat hele volksstammen dat niet meer kunnen ligt aan die volksstammen en niet aan mijn hersenloosheid. De moderne mens is kennelijk niet meer in staat om aan een relatie te bouwen, te geven en te nemen en om geduld te hebben. De oorzaak van deze tekortkomingen: verwendheid.

Oh, daar kan ik best in meegaan... maar dat staat los van trouwen of samenwonen. Je ziet het zelfs in zakelijke relaties. Of bij het afmaken van een studie.

BerichtGeplaatst: Za Aug 03, 2019 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als 40% tegenwoordig niet in staat is een trouw of samenlevingscontrakt na te leven, zegt dat een hoop over hun mentaliteit. Met dat soort figuren kan men beter ook geen ander contract sluiten. Voor je het weet zijn je schatjes zich met de centen of goederen gesmeerd.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 04, 2019 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is de realiteit tegenwoordig: heel veel relaties lopen spaak.

Dan kun je twee dingen doen: of blind en dom gewoon het huwelijksbootje instappen, of slim en realistisch alvast nadenken over hoe en wat als je tot die meerderheid behoort waarbij de relatie uiteindelijk toch niet goed loopt.

Samenvattend: of blind en dom, of realistisch en slim.

Maar goed, liefde maakt blind... vandaar dat er nog steeds zoveel vechtscheidingen zijn. En dito ellende na een reguliere scheiding.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 04, 2019 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Echt niet. Volgens mij weet jij gewoon niet wat een samenlevingscontract inhoudt.

Leg mij dan eens het verschil uit, als je het zo goed weet.

Quote:
Een relatie is niets anders dan een overeenkomst.

Ai! Wat pijnlijk nou, Cliff! Je praat als de boekhouder waar ik het over heb. Zo'n relatie is namelijk liefde.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 04, 2019 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Leg mij dan eens het verschil uit, als je het zo goed weet.

Hierboven toch al een aantal keer gedaan volgens mij...

Quote:
Ai! Wat pijnlijk nou, Cliff! Je praat als de boekhouder waar ik het over heb. Zo'n relatie is namelijk liefde.

Liefde is prima, niets mis mee. Zou de basis voor iedere relatie moeten zijn, samenwonend of getrouwd.

Er is geen enkel bewijs dat liefde meer een rol speelt bij trouwen dan bij samenwonen...

Dus dan blijft over de realiteit: veel relaties stranden. Dat is gewoon een feit. Nu kun je twee dingen doen: niet aan dat feit willen denken en (naar mijn mening vrij dom) denken dat het altijd de ander overkomt... want mij gebeurt het niet.

Of je kunt wat slimmer zijn en vooraf even met elkaar zitten en afspraken maken over als het toch niet loopt zoals verwacht.

Want nogmaals: de feiten zijn daar... bovendien is zo'n gesprek vooraf direct een prachtige graadmeter en test voor je relatie. Als je er op zo'n moment al niet uitkomt... wat verwacht je dan van de rest van je relatie? Dan kun je er zeker van zijn dat bij iedere moeilijkheid men er direct de brui aan geeft.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 04, 2019 19:38 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Of je kunt wat slimmer zijn en vooraf even met elkaar zitten en afspraken maken over als het toch niet loopt zoals verwacht.

...een school filosoof was er niet voor !
"Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen."
BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2019 8:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Hierboven toch al een aantal keer gedaan volgens mij...

Volgens mij niet. Er is namelijk maar zeer weinig verschil.

Quote:
Liefde is prima, niets mis mee. Zou de basis voor iedere relatie moeten zijn, samenwonend of getrouwd.

Ai! Weer hoor ik een berekenende boekhouder. Liefde is niet prima, liefde is al wat je nodig hebt.

Quote:
Er is geen enkel bewijs dat liefde meer een rol speelt bij trouwen dan bij samenwonen...

Daarom is er ook geen intrinsiek verschil tussen een huwelijk en een samenlevingscontract / geregistreerd partnerschap.

Quote:

Dat kun je ook met een burgerlijk huwelijk.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2019 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Zelfs in de oertijd werden huwelijken gesloten.
Ook monogame dieren sluiten een huwelijk voor het leven. Zijn wij dan minder, of kunnen wij ons minder beheersen als bv een zwaan>

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2019 14:42 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

In Afrika en het Midden Oosten mag een man met meerdere vrouwen trouwen.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2019 14:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Idea

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Ma Aug 05, 2019 15:24, in totaal 2 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2019 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ai! Weer hoor ik een berekenende boekhouder. Liefde is niet prima, liefde is al wat je nodig hebt.

Ai! Weer hoor ik de blinde liefde...

Ted, je sluit je ogen voor de feiten.

Quote:
Daarom is er ook geen intrinsiek verschil tussen een huwelijk en een samenlevingscontract / geregistreerd partnerschap.

Jawel hoor.

Quote:
Dat kun je ook met een burgerlijk huwelijk.

Als dat precies hetzelfde is, waarom zou je dan trouwen?

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2019 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ook monogame dieren sluiten een huwelijk voor het leven. Zijn wij dan minder, of kunnen wij ons minder beheersen als bv een zwaan>

Wij zijn geen zwaan, eerder een aap. En apen zijn niet monogaam.

Eigenlijk is monogamie zeer onnatuurlijk.

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2019 9:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

Ai! Weer hoor ik de blinde liefde...

Ted, je sluit je ogen voor de feiten.

Nee hoor, ik ontken nergens dat het erg vaak fout gaat (echtscheidingen). Daar heb ik het helemaal niet over.
Ik geef de oorzaken aan: de tegenwoordige moderne mens is verwend, wil nergens in wil investeren, wil alleen maar nemen en niet geven en heeft geen geduld meer.
En met die mentaliteit zit hij in de dagelijkse ratrace die het leven is geworden.
Daarom gaat het de hele tijd met de liefde mis.

Dit alles staat los echter los van de keuze tussen een huwelijk of een samenlevingscontract.

Quote:
Als dat precies hetzelfde is, waarom zou je dan trouwen?

Je moet de zaken niet omdraaien.
Eerst was er het huwelijk.
Toen wilde de vrijgevochten mens geen kleinburgerlijkheid meer en ging rechteloos samenhokken.
Uiteindelijk is die vrijgevochten mens een kleinburgerlijk boekhoudertje geworden (iets waar hij vroeger de mensen die trouwden voor uitmaakte) en eiste dat zijn hokken een wettelijke grondslag kreeg, waardoor het gelijk werd aan een burgerlijk huwelijk.
Conclusie: het samenlevingscontract is voor mietjes die hard roepen dat ze stoer zijn en niet willen trouwen. maar in feite gewoon getrouwd zijn.
Verder maken de afspraken die je in dat contract vastlegt geen verschil, die afspraken zijn er in een burgerlijk huwelijk namelijk ook, het huwelijk op huwelijke voorwaarden wordt immers standaard.

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2019 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nee hoor, ik ontken nergens dat het erg vaak fout gaat (echtscheidingen). Daar heb ik het helemaal niet over.

Ik heb het daar wel over.

Wanneer je weet dat iets erg vaak fout gaat, kun je je beter voorbereiden op het moment dat het fout gaat. Kost je wat energie, maar so what. Als het niet fout gaat is er niets aan de hand, als het fout gaat is er veel minder aan de hand.

Quote:
Ik geef de oorzaken aan: de tegenwoordige moderne mens is verwend, wil nergens in wil investeren, wil alleen maar nemen en niet geven en heeft geen geduld meer.
En met die mentaliteit zit hij in de dagelijkse ratrace die het leven is geworden.
Daarom gaat het de hele tijd met de liefde mis.

Mee eens, maar daar heb ik het dan weer niet over. Dit staat, zoals je zelf ook al zegt, totaal los van welke verbinding je met elkaar aangaat.

Quote:
Je moet de zaken niet omdraaien.
Eerst was er het huwelijk.

Ja daag. We worden niet getrouwd geboren.

Eerst was er dus NIETS. Daarna leer je iemand kennen waar je verder mee wilt, en ik ga er dan vanuit dat twee volwassen mensen een goede beslissing kunnen maken en niet 'trouwen omdat men altijd al trouwde'. Wat is dat voor conservatief geleuter.... ik denk graag na over acties ipv ze te doen 'omdat iedereen ze altijd gedaan heeft'.

Quote:
Conclusie: het samenlevingscontract is voor mietjes die hard roepen dat ze stoer zijn en niet willen trouwen. maar in feite gewoon getrouwd zijn.

Zucht... herhaling is wel jouw sterkste argument op Weerwoord hè... dit schreef je letterlijk eerder ook al. Of moet ik dit zien als lichte dementie? Een argument wordt niet sterker door het ad nauseam te herhalen....

Quote:
Verder maken de afspraken die je in dat contract vastlegt geen verschil, die afspraken zijn er in een burgerlijk huwelijk namelijk ook, het huwelijk op huwelijke voorwaarden wordt immers standaard.

Meer herhaling.

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2019 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik heb het daar wel over.

Nou... jij reageerde op mijn opmerking dat ik een samenlevingscontract iets voor mietjes vind. En daarmee dreef je vervolgens af.

Quote:
Ja daag. We worden niet getrouwd geboren...

Je verdraait (alweer) de context.

Quote:
Zucht... herhaling is wel jouw sterkste argument op Weerwoord hè... dit schreef je letterlijk eerder ook al. Of moet ik dit zien als lichte dementie? Een argument wordt niet sterker door het ad nauseam te herhalen....

Dat komt A) omdat dit de kern is waar we het over hebben en B) omdat jij steeds fanatiek probeert mijn bewering te ontkennen, hetgeen je waarschijnlijk doet omdat jij je in wat ik zeg herkent.

Quote:
Meer herhaling.

Dat komt omdat het samenlevingscontract een herhaling van het burgerlijk huwelijk is.

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2019 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Een mens is misschien niet monogaam, maar in de praktijk wordt je leven wel ingewikkeld als je uit de band springt.

Voor mij is één vrouw meer dan genoeg.
Hier komt de realiteit toch om de hoek kijken.

Als de man na de jacht met lege handen thuis kwam, zocht ze al vlug een ander.
Zo is het al sinds de oertijd.

Tegenwoordig hebben ze daar wat op gevonden, ze worden veganist.
Een veganist is gewoon een man die niet kan jagen Smile

Wat is een man die niet genoeg geld meer in het laatje brengt?
Een loser. In de ogen van een vrouw.
Het is hard, maar zo zit het wel in elkaar.

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2019 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je verdraait (alweer) de context.

Ach ja, het is altijd 'verdraaid', 'niet het punt waar het om gaat'... en vervolgens komen de herhalingen. Niet bijster interessant zo.

Ik ga het verder ook niet meer uitleggen... ik zou zeggen: LEES....

Weerwoord forum index » Binnenland