Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Nederland gelukkigste land, 40% gescheiden. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Tja, dan kun je in feite net zo goed trouwen.

Waarom zou je? Trouwen is een onzinnig toneelstukje voor de bühne.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Zeker nooit gehoord van een LAT-relatie?

Very Happy

Jawel, maar is niet goed genoeg voor mijn seksleven.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Niet monogaam? Enkele dolfijnachtige, enkele wolfachtige, enkele hondachtige en enkele aapachtige zoogdieren zijn monogaam.
En de mens is natuurlijk ook een zoogdier.

De meeste aapachtigen zijn niet monogaam, dus daar gaat je theorie...

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Loetje schreef:
Bestaat de voordeursdelersregeling nog?

Geen idee.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:
Zeker nooit gehoord van een LAT-relatie?

Very Happy

Jawel, maar is niet goed genoeg voor mijn seksleven.

Boeiend. NOT. Jij had het toch over je wens om financieel onafhankelijk te blijven?
Of denk je in dit geval toch liever met je lul als met je hersens?

Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Boeiend. NOT.

Jij komt toch met de suggestie 'LAT relatie'? Ik geef aan waarom ik dat niet zie zitten.

Quote:
Jij had het toch over je wens om financieel onafhankelijk te blijven?

Ehm, beiden ja. Ik denk dat een relatie vele malen sterker is wanneer beide partners financieel onafhankelijk zijn van elkaar.

Sterker nog: ik durf de stelling wel aan dat 20 jaar samenwonen zonder kinderen en financiële binding vele malen meer respect verdient dan 10 jaar getrouwd zijn waarbij één van beide partners financieel afhankelijk is van de ander en waarbij er kinderen in het spel zijn.

De reden lijkt me vrij logisch: kinderen en financiële afhankelijkheid zorgt ervoor dat mensen niet weg DURVEN.

Wanneer je geen kinderen hebt en geen financiële afhankelijkheid, en je blijft toch bij elkaar, dan is dat een veel grotere prestatie.

Quote:
Of denk je in dit geval toch liever met je lul als met je hersens?

Zowel verstand als seks is belangrijk in een relatie. Ik betwijfel ten zeerste, gezien je diverse opmerkingen, of jij ooit een duurzame relatie in je leven gekend hebt.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Een contract is dan net zo goed voor de bühne.
Lang geleden heb ik je al eens proberen uit te leggen wat het burgerlijke huwelijk inhoudt en dat een hoop zaken wettelijk worden geregeld zonder een duur samenlevingscontract, maar dat wilde je niet geloven.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 13:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Blens schreef:
"En de mens is natuurlijk ook een zoogdier."

Natuurlijk niet.

Cool

Blens, waarom hebben vrouwen borsten en melkklieren en heeft jouw moeder je nog nooit gezoogd?
Of kreeg je flessen voeding Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 13:57 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Roofvogels zijn monogaam en zwanen en ook zwaluwen.

@financieel onafhankelijk!!!
Ik dacht dat dat mogelijk was in een huwelijk.
Met ons horeca bedrijf hadden we een VOF en we moesten ieder afzonderlijk onze inkomsten belastingen betalen.

Trouwen in Gemeenschap van Goederen of Buiten Gemeenschap van Goederen.
Voor je huwelijk naar een Notaris gaan en gelijk een testament maken.

En als ieder een eigen baan heeft dan zijn ze toch "financieel" onafhankelijk?
Ieder betaal zijn eigen loonbelasting...

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Tedje van Es schreef:
Een contract is dan net zo goed voor de bühne.

Nope. Een contract sluit je met elkaar en niemand behalve jullie twee weet wat erin staat.

Trouwen doe je vooral voor je omgeving: voor de kerk, voor je familie, voor je vrienden. Moet ook gepaard gaan met een groot burgerlijk feest en de meest gruwelijke burgerlijke cadeaus zoals een tosti-ijzer. Afschuwelijk gewoon.

Ik kan eigenlijk nauwelijks geloven dat het stel in kwestie dat ook echt wil. Ze doen het alleen voor de buitenwereld.

Quote:
Lang geleden heb ik je al eens proberen uit te leggen wat het burgerlijke huwelijk inhoudt en dat een hoop zaken wettelijk worden geregeld zonder een duur samenlevingscontract, maar dat wilde je niet geloven.

Sorry, maar jij kraamt op dit onderwerp echt onzin uit hoor. Een contract 'voor de buhne' bv. is echt onzin.

Het kenmerk van zo'n contract is juist dat je het privé houdt.

Nu mag jij mij vertellen wie er een privé burgerlijk huwelijk sluit, dus zonder dat ook maar één familielid, kennis, religieuze instantie of gemeente eraan te pas komt. Dat kan niet eens. Het hele idee van trouwen is juist dat je het t.o.v. de rest van de wereld deelt. Ofwel: voor de bühne.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 15:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
En als ieder een eigen baan heeft dan zijn ze toch "financieel" onafhankelijk?
Ieder betaal zijn eigen loonbelasting...

Dat mag niet meer in Nederland Elisabeth... in jouw tijd nog wel.

De belastingdienst EIST nu simpelweg dat je fiscaal partner van elkaar wordt als je samen op één adres woont. Dat houdt in dat je verplicht ben samen de belastingaangifte te doen. Iets wat mijn vriendin en ik eigenlijk helemaal niet willen, maar hiertoe worden we dus wel verplicht door de overheid.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Sorry, maar jij kraamt op dit onderwerp echt onzin uit hoor. Een contract 'voor de buhne' bv. is echt onzin.

Ik kraam geen onzin uit. Je hoeft helemaal niet voor de kerk te trouwen (want dat is bij uitstek voor de bühne).
Met een burgerlijk huwelijk is alles meteen geregeld. En als je dat niet wilt; je hebt geen papiertje nodig om samen te leven. Je hebt alleen vertrouwen in elkaar nodig.
Het is triest dat er tegenwoordig al een vervanger voor het burgerlijk huwelijk gemaakt wordt. Ga toch gewoon hokken als je niet wilt trouwen.

Quote:
Nu mag jij mij vertellen wie er een privé burgerlijk huwelijk sluit.

Je kunt in alle stilte, zonder enige ceremonie, voor de wet trouwen. Dat is op bepaalde dagen zelfs gratis.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Alles even doorgelezen. Ik zit volledig op de lijn-Van Es.
Verder niet veel aan toe te voegen, behalve wat ik er al over heb gezegd.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Trouwen?
Uiteindelijk is niemand te vertrouwen.
Daarom is de wereld ook zo'n rotzooi.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 11:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Met een burgerlijk huwelijk is alles meteen geregeld.

Vertel eens Tedje, wat is er precies 'meteen' geregeld?

Want echt, je weet niet wat een samenlevingscontract inhoudt als je het gelijkstelt met een burgerlijk huwelijk.

Quote:
je hebt geen papiertje nodig om samen te leven. Je hebt alleen vertrouwen in elkaar nodig.

Kun je vinden, maar ik vind dat gewoon dom. De feiten zijn dat heel veel relaties stuk gaan en een volgende feit is dat bij heel veel scheidingen er onenigheid is over tal van zaken. Niet voor niets heeft men recentelijk de wet daarvoor aangepast om dat al een beetje tegemoet te komen.

Realisme is: ja, je kunt van iemand houden en ja, je kunt je uiterste best doen de rest van je leven met elkaar te slijten. Ik ben dat zeker van plan en mijn vriendin ook. Maar je ogen sluiten voor het feit dat het ook anders kan uitpakken is gewoon een voorbeeld van: liefde maakt blind.

Quote:
Het is triest dat er tegenwoordig al een vervanger voor het burgerlijk huwelijk gemaakt wordt. Ga toch gewoon hokken als je niet wilt trouwen.

Nogmaals, is niet hetzelfde.

Quote:
Je kunt in alle stilte, zonder enige ceremonie, voor de wet trouwen. Dat is op bepaalde dagen zelfs gratis.

En waarom zou je dat doen als je het ook in een contract veel gedetailleerder kunt regelen?

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Alles even doorgelezen. Ik zit volledig op de lijn-Van Es.
Verder niet veel aan toe te voegen, behalve wat ik er al over heb gezegd.

Hier heb je niet zoveel aan natuurlijk. Zowel jij als van Es negeren mijn argument dat een relatie tussen twee financieel onafhankelijke mensen zonder kinderen moeilijker is dan een huwelijk waarbij er één financieel afhankelijk is van de ander en er kinderen in het spel zijn.

Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen 'voor de kinderen bij elkaar gebleven zijn'. En hoe vaak (al hoor je dat minder) blijven mensen in een slecht huwelijk hangen simpelweg omdat één van de partners niet werkt of één van de partners een riant inkomen heeft? Laten we wel zijn, ik ken er in ieder geval genoeg. Huwelijken waarbij ik vrij zeker weet dat de liefde weg is maar dat de partner het inkomen van de ander niet wil missen.

Vooral daar waar de relatie uit huisvrouw en goede betaalde man bestaat zie ik het terug. Die huisvrouw, nauwelijks opgeleid, nooit gewerkt, niet eens een rijbewijs.... en de man: huisarts of advocaat. Misschien nog eens een slippertje met iemand op kantoor. Maar ja, beiden ook kinderen en de man ziet het al voor zich: de rest van zijn leven alimentatie en de kinderen nauwelijks nog zien. De vrouw weet donders goed wat er speelt, maar ziet een ander doembeeld voor zich: bijstandsuitkering op een flatje met twee kinderen.

Tja, dan is zo'n huwelijk zo gek nog niet... lekker onder de pannen.

Vergis je niet, heel veel huwelijken functioneren op dit niveau.

Dan heb ik liever twee mensen die echt bij elkaar blijven omdat ze dat willen. Geen kinderen, geen financiële afhankelijkheid... maar vanwege de vriendschap en liefde ervoor kiezen om bij elkaar te zijn. En ze weten allebei ook dat ze zonder verplichtingen naar elkaar opnieuw zouden kunnen beginnen wanneer ze dat zouden willen. Maar ze doen het niet, want ze houden van elkaar.

Ik vind dat veel sterker.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, met het verhaal van Cliff, wordt nog eens bevestigd wat ik al een tijd terug al stelde.
Een huwelijk is niks anders dan een financieel contract.
Het heeft helemaal niks met liefde te maken.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet per definitie naar mijn mening. Er kan wel degelijk liefde zijn in een huwelijk. Echter, het geeft de partners binnen dat huwelijk ook minder bewegingsvrijheid.

Waar het vooral om gaat is dat er een relatie is op basis van gelijkwaardigheid. Zodra één van beiden in een afhankelijkheidspositie zit, wordt dat vaak een ander verhaal. Er zijn genoeg mensen die uit een relatie weg willen maar kiezen voor de zekerheid of bang zijn voor het verlies.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 14:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Vertel eens Tedje, wat is er precies 'meteen' geregeld?

Het huwelijk, of zoals ze dat tegenwoordig noemen: het samenleven. Google eens bij een gemeente en kijk eens hoe het werkt.
Een akte bij een notaris is meer ceremonie dan zonder ceremonie voor het loket trouwen.

Mijn punt is dat mensen als jij net doen alsof jullie het wiel hebben uitgevonden, terwijl jullie precies hetzelfde doen.
Jullie bouwen overal zekerheden in om valkuilen te ontwijken, maar dat deed de burgerlijke stand ook al.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kun je bij zo'n burgerlijk huwelijk ook precies aangeven welke bezittingen van wie zijn? Nee he?

Snap je dan het verschil?

En waarom beantwoord je deze vraag niet: En waarom zou je dat doen als je het ook in een contract veel gedetailleerder kunt regelen?

Ik doe overigens helemaal niet of ik het wiel heb uitgevonden. Ik snap echter het verschil tussen een burgerlijk huwelijk en een samenlevingscontract. Jij nog steeds niet...

Daarbij vind ik een samenlevingscontract veel gemakkelijker. Dat regel je even met z'n tweetjes alsof je een boodschap doet. Een burgerlijk huwelijk afsluiten zonder iemand iets te vertellen leidt ook vaak tot scheve gezichten. Dan is er altijd wel iemand die vond dat hij of zij getuige had moeten zijn of dat er een 'feestje gegeven had moeten worden'.

Allemaal voor de bühne dus.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Kun je bij zo'n burgerlijk huwelijk ook precies aangeven welke bezittingen van wie zijn? Nee he?

Snap je dan het verschil?

Hoezo verschil? Je kunt sinds jaar en dag op huwelijkse voorwaarden trouwen. Daarvoor moet je net als jij naar een notaris. Legioenen die voor de wet zijn getrouwd gingen jou al voor.

Trouwens sinds 2 jaar geldt voor ieder huwelijk per definitie een beperkte gemeenschap van goederen.

Quote:
En waarom beantwoord je deze vraag niet: En waarom zou je dat doen als je het ook in een contract veel gedetailleerder kunt regelen?

Zoals ik hierboven al zei kun je het sinds jaar en dag net zo gedetailleerd maken als bij een samenlevingscontract. Dat weet jij toch ook al sinds jaren?

Quote:
Ik doe overigens helemaal niet of ik het wiel heb uitgevonden. Ik snap echter het verschil tussen een burgerlijk huwelijk en een samenlevingscontract. Jij nog steeds niet...

Dan lees eens wat je eerder schreef. Was het niet iets van: “Tijd voor een tegengeluid?...”
Er is niks tegen een huwelijk.

Quote:
Daarbij vind ik een samenlevingscontract veel gemakkelijker.

O dat VIND jij. Het IS echter niet perse zo.

Quote:
Dat regel je even met z'n tweetjes alsof je een boodschap doet. Een burgerlijk huwelijk afsluiten zonder iemand iets te vertellen leidt ook vaak tot scheve gezichten.
Allemaal voor de bühne dus.

Dit klinkt ook al als kleinburgerlijk, als ik dat even zo mag opmerken.
Maar wees gerust, Cliff. Jullie zijn geen haar beter dan mensen die getrouwd zijn, net zo kleinburgerlijk. Jullie hebben het wiel echt niet uitgevonden, het samenlevingscontract is gewoon afgekeken van het burgerlijk huwelijk onder huwelijkse voorwaarden. Niets nieuws dus.

Als je flink bent ga je hokken en heb je schijt aan contracten en de bühne.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 03, 2020 19:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Hoezo verschil? Je kunt sinds jaar en dag op huwelijkse voorwaarden trouwen. Daarvoor moet je net als jij naar een notaris. Legioenen die voor de wet zijn getrouwd gingen jou al voor.

Rustig, niet direct in de gordijnen...

Als je toch langs de notaris moet, waarom regel je daar dan niet direct alles met een samenlevingscontract? Ben je namelijk gelijk klaar en hoef je niet meer naar de gemeente.

Quote:
Trouwens sinds 2 jaar geldt voor ieder huwelijk per definitie een beperkte gemeenschap van goederen.

Klopt, waarmee het huwelijk dus nóg minder belangrijk geworden is.

Quote:
Zoals ik hierboven al zei kun je het sinds jaar en dag net zo gedetailleerd maken als bij een samenlevingscontract. Dat weet jij toch ook al sinds jaren?

Je beantwoordt nog steeds niet: waarom zou je dan nog gaan trouwen? Je moet al langs de notaris, daar kun je alles regelen. Wat is dan nog het nut van trouwen?

Quote:
Er is niks tegen een huwelijk.

Er is ook niets voor een huwelijk, dat probeer ik je al een tijdje duidelijk te maken. Ik vraag je ook specifiek naar de voordelen t.o.v. een samenlevingscontract, maar die weiger je nu al twee keer te noemen?

CLiff schreef:
Daarbij vind ik een samenlevingscontract veel gemakkelijker.

Tedje schreef:
O dat VIND jij. Het IS echter niet perse zo.

Correctie van mijn kant: het ís zo. Totdat jij mij gaat uitleggen wat het voordeel is om na een bezoek bij de notaris alsnog een bezoek bij de gemeente te brengen.

Quote:
Dit klinkt ook al als kleinburgerlijk, als ik dat even zo mag opmerken.

Dat mag: het huwelijk is ook uitermate kleinburgerlijk.

Quote:
Maar wees gerust, Cliff. Jullie zijn geen haar beter dan mensen die getrouwd zijn

Het is geen kwestie van beter of slechter Tedje, dat zie jij zo. Daarom zit je ook steeds in de gordijnen. Het gaat erom wat effectiever en makkelijker is. Dat is een samenlevingscontract boven een huwelijk.

Quote:
Jullie hebben het wiel echt niet uitgevonden

Dit roep je nu al twee keer, maar wie beweert dan dat 'wij' (wie zijn wij eigenlijk?) het wiel hebben uitgevonden? Ik beweer het in ieder geval nergens.

Quote:
het samenlevingscontract is gewoon afgekeken van het burgerlijk huwelijk onder huwelijkse voorwaarden. Niets nieuws dus.

Ook hier: ik beweer totaal niet dat het 'iets nieuws is'. Waarom zou ik... het is gewoon gemakkelijker te regelen.

Quote:
Als je flink bent ga je hokken en heb je schijt aan contracten en de bühne.

Als je dom bent bedoel je.

BerichtGeplaatst: Za Jan 04, 2020 9:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Rustig, niet direct in de gordijnen...

Ik geef antwoord op jouw vraag.

Quote:
Als je toch langs de notaris moet, waarom regel je daar dan niet direct alles met een samenlevingscontract? Ben je namelijk gelijk klaar en hoef je niet meer naar de gemeente.

Ik zeg niet dat je dat niet mag doen, ik reageer op jouw tegengeluid, waarbij je doet alsof trouwen kleinburgerlijk is en een contract veeeel beter is. Dat is gewoon niet waar.

Quote:
Klopt, waarmee het huwelijk dus nóg minder belangrijk geworden is.

Onzin. Men wil het kleinburgerlijke huwelijk niet meer, maar men wil wel een kopie ervan. Net zo belangrijk dus.

Quote:
Je beantwoordt nog steeds niet: waarom zou je dan nog gaan trouwen? Je moet al langs de notaris, daar kun je alles regelen. Wat is dan nog het nut van trouwen?

Omdat trouwen het gemakkelijkste is. Waarom ben jij bang voor het huwelijk?

Quote:
Er is ook niets voor een huwelijk, dat probeer ik je al een tijdje duidelijk te maken. Ik vraag je ook specifiek naar de voordelen t.o.v. een samenlevingscontract, maar die weiger je nu al twee keer te noemen?

Alles is VOOR het huwelijk. Vandaar ook dat er samenlevingscontracten worden opgemaakt die hetzelfde zijn als een huwelijk.

Quote:
Het is geen kwestie van beter of slechter Tedje, dat zie jij zo
.
Ik zit niet in de gordijnen. Jij kunt het kennelijk niet hebben dat jij net zo kleinburgerlijk bent als de mensen die trouwen.
Verder spreek je je hier nogal tegen. Eerder zei je namelijk dat het huwelijk kleinburgerlijk is, wat in feite betekent dat het minder goed is.

Dit roep je nu al twee keer, maar wie beweert dan dat 'wij' (wie zijn wij eigenlijk?) het wiel hebben uitgevonden? Ik beweer het in ieder geval nergens.
Natuurlijk doe je dat wel. Je roept de hele tijd dat wat jij hebt veel beter is.

Quote:
Ook hier: ik beweer totaal niet dat het 'iets nieuws is'. Waarom zou ik... het is gewoon gemakkelijker te regelen.

Natuurlijk is het nieuw. Het is immers de moderne vervanger van het oudere burgerlijke huwelijk. Waar het mij om gaat is dat het in feite niets toevoegt aan wat al mogelijk was.

Ga hokken, dan ben je niet kleinburgerlijk.

BerichtGeplaatst: Za Jan 04, 2020 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Omdat trouwen het gemakkelijkste is. Waarom ben jij bang voor het huwelijk?

Huh?

Je geeft net aan dat je eerst langs de notaris moet en dan nog langs de gemeente. Dat terwijl je voor een samenlevingscontract alleen langs de notaris moet en niet langs de gemeente hoeft.

En nu wil je volhouden dat trouwen gemakkelijker is? Hoe dan?

Tedje schreef:
het samenlevingscontract is gewoon afgekeken van het burgerlijk huwelijk onder huwelijkse voorwaarden. Niets nieuws dus.
Tedje schreef:
Natuurlijk is het nieuw. Het is immers de moderne vervanger van het oudere burgerlijke huwelijk.

Is het nou nieuw of niet Tedje? Want echt duidelijk ben je niet.

BerichtGeplaatst: Za Jan 04, 2020 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je hoeft helemaal niet langs de notaris. Je kunt gewoon naar het loket van de burgerlijke stand.
De meeste getrouwde mensen zijn gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd.

En een samenlevingscontract is nieuw. Maar in feite is het gewoon een ander vorm van ouderwets trouwen met huwelijke voorwaarden, dus niet echt een vernieuwing.

Weerwoord forum index » Binnenland