Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Radio 1: 24 uur per dag de linkse zelfhaat-radio Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Sep 23, 2019 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Nope. Geeft Remkes dan aan wat de beperkingen zouden kunnen zijn?

Nee dat geeft hijj niet aan, maar “niet te vaak en niet in alle gevallen” geeft wel aan dat er veel ruimte is voor beperkingen. En volgens mij gaat de politiek bepalen wanneer en hoe vaak.

Quote:

Eens, ik zit ook niet te wachten op een dagelijks referendum. Maar dat is ook niet de discussie he Estudiant, want er is een minimum aantal stemmen nodig om een referendum aan te vragen...... altijd al zo geweest.

Dat weet ik, maar mijn reactie was n.a.v. jouw bewering:

Quote:
De huidige maatschappij is een 24/7 maatschappij waarbij wij allerlei zaken zelf kunnen en willen regelen op de momenten dat het ons uitkomt. Eén keer stemmen en dan vier jaar afwachten of je stem gehoord wordt, past daar niet meer in. Ik verwijs je nogmaals naar het rapport van de commissie Remkes waar ik nog geen enkel steekhoudend tegenargument op heb gehoord.

Quote:
Toch wel. Het geheugen van de mens is ook veel te kort, zie nu weer de opkomst van de PvdA...

Het geheugen van de massa is dat zeker. Ik weet niet goed wat je bedoelt met de opkomst van de PvdA, want zo groot als ze ooit waren worden ze niet meer; te weinig onderscheidend vermogen t.o.v. VVD, CDA, CU, D’66 en zelfs t.ov. GL.
Het is de tragiek van succes zou je kunnen zeggen. De arbeidersbeweging is zeer succesvol geweest zodat de klassieke arbeider niet meer bestaat; ze zijn uit hun blauwe kiel gegroeid.

Quote:
1. Democratie is niet voor luie mensen
2. Statistisch gezien hoef je niet zo'n grote opkomst te hebben
3. Het is nog steeds een beslissing die door een groot aantal mensen genomen wordt (in tegenstelling tot veel beslissingen binnen een coalitie)
4. Opkomst Europese verkiezingen is altijd onder de 50%, in sommige landen zelfs rond de 20%. Toch zie jij Brussel als democratisch gekozen.... leg eens uit Smile

Dat is toch hetzelfde democratisch principe als dat bij referenda in Zwitserland de opkomst bijna altijd onder 50% is? Desalniettemin zie jij dat dan toch ook als democratisch. Ik vind dat wel een goed antwoord eigenlijk, daarom sluit ik mij daarbij aan als antwoord op jouw vraag waarom de opkomst bij EU verkiezingen altijd onder 50% is. Very Happy

Nog even een vraag. Als ik het goed begrepen heb ben jij als leidinggevende verbonden aan een HBO instelling. Wat zou je ervan vinden dat de medezeggenschapsraden worden verrijkt met de mogelijkheid voor een bindend referendum? (Is geen troll of zo, gewoon nieuwsgierigheid hoe je daar naar kijkt)

BerichtGeplaatst: Ma Sep 23, 2019 18:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Alsof alle Nederlanders naar de NOS kijken en luisteren.

De NOS is een instituut. De NOS behoort als enig medium neutraal nieuws te brengen en dat doet het niet.

Quote:
Het stikt echt van media die boodschappen verkondigen die meer in jouw lijn liggen.

Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik heb het over de NOS die niet neutraal is.

Quote:
Desondanks wil de overgrote meerderheid van Nederland geen Nexit!!
Geen Nexit?? Geen Nexit!! Laughing

Ook daar heb ik het niet over. Ik heb het over het bang maken van de EU burger zodat hij/zij geen exit meer durft.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 23, 2019 23:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
En volgens mij gaat de politiek bepalen wanneer en hoe vaak.

Dacht het niet nee.

Een correctief referendum heeft geen waarde als de politiek het instrument alleen zelf kan inzetten... Laughing

Quote:
Het is de tragiek van succes zou je kunnen zeggen. De arbeidersbeweging is zeer succesvol geweest zodat de klassieke arbeider niet meer bestaat; ze zijn uit hun blauwe kiel gegroeid.

Er is een reden waarom de PvdA de Partij van de Acht zetels werd. Maar... die redenen vervagen bijzonder snel... het collectief geheugen weet nu al niet meer waarom dat was.

Quote:
Dat is toch hetzelfde democratisch principe als dat bij referenda in Zwitserland de opkomst bijna altijd onder 50% is? Desalniettemin zie jij dat dan toch ook als democratisch. Ik vind dat wel een goed antwoord eigenlijk, daarom sluit ik mij daarbij aan als antwoord op jouw vraag waarom de opkomst bij EU verkiezingen altijd onder 50% is. Very Happy

Ja, je kunt het ook omdraaien hè. Dus je geeft toe dat je argument vervalt richting referenda omdat de opkomst bij de EU verkiezingen nóg lager ligt?

Quote:
Nog even een vraag. Als ik het goed begrepen heb ben jij als leidinggevende verbonden aan een HBO instelling. Wat zou je ervan vinden dat de medezeggenschapsraden worden verrijkt met de mogelijkheid voor een bindend referendum? (Is geen troll of zo, gewoon nieuwsgierigheid hoe je daar naar kijkt)

Begrijp de vraag niet helemaal, maar dat komt ook omdat je aanname niet klopt.

Maar... wat betreft medezeggenschap: daarvan is via de WOR al vrij duidelijk geregeld wat men wél en niet tegen kan houden. Beleid wat wordt doorgevoerd door een bestuur en waar de OR instemmingsrecht op heeft kan worden geweigerd... tot nietig verklaring aan toe. Daar waar adviesrecht ligt is medezeggenschap ook vrij sterk: bij een negatief besluit mag de bestuurder het besluit één maand niet uitvoeren en moet de bestuurder een zeer goede argumentatie geven om alsnog die kant op te gaan.

Zouden we dit in de politiek hanteren, bv dat er een rechtstreeks instemmingsrecht is van het volk, dan heb je je referendum al te pakken. Zelfde geldt voor adviesrecht.

Misschien lees ik je vraag alsnog verkeerd, en zou je vinden dat besluiten genomen door een OR via een correctief referendum door de achterban ongedaan kunnen worden gemaakt. Ook dan zeg ik: prima zaak. Als OR leden zaken besluiten waar de achterban niet achter staat, doe je iets fout: je bent immers OR-lid om die achterban te vertegenwoordigen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 23, 2019 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ook daar heb ik het niet over. Ik heb het over het bang maken van de EU burger zodat hij/zij geen exit meer durft.

Exact, hier kun je gewoon niet omheen. Kijk even naar de polls van voor de Brexit en daarna. In heel veel landen wilden de inwoners overigens de EU verlaten, daarom was men ook als de dood voor een referendum en werd het referendum over de EU grondwet snel afgebroken.

Na de Brexit kwam er één lange mediacampagne op gang hoe het land verscheurd is en zich richting de economische afgrond beweegt.... alsof het hier al feiten betreft terwijl men de economie van volgende week nog niet eens kan voorspellen.

Zo'n beetje de hele MSM heeft maar één mening over Brexit. En die is in alle poriën van het volk opgedrongen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 23, 2019 23:31 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef ondermeer
Quote:
Misschien lees ik je vraag alsnog verkeerd, en zou je vinden dat besluiten genomen door een OR via een correctief referendum door de achterban ongedaan kunnen worden gemaakt. Ook dan zeg ik: prima zaak. Als OR leden zaken besluiten waar de achterban niet achter staat, doe je iets fout: je bent immers OR-lid om die achterban te vertegenwoordigen.

Met name dat laatste. Een referendum zou niet nodig moeten zijn als de gekozenen hun achterban goed vertegenwoordigen. Als we vinden dat we slecht vertegenwoordigd worden dan moeten we met de gekozenen afrekenen en daar zijn middelen voor.

En voor wat betreft wanneer de opkomst onder de 50% ligt bij verkiezingen of referenda, dan kun je je sowieso afvragen of er wel voldoende draagvlak is. Dat maakt een referendum niet meer democratischer dan een verkiezing.

BerichtGeplaatst: Di Sep 24, 2019 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
En voor wat betreft wanneer de opkomst onder de 50% ligt bij verkiezingen of referenda, dan kun je je sowieso afvragen of er wel voldoende draagvlak is. Dat maakt een referendum niet meer democratischer dan een verkiezing.

Als de uitslag tegen Brexit zou zijn geweest had ik je daarover niet gehoord. Dan zou het gewoon een democratische beslissing zijn geweest.

BerichtGeplaatst: Di Sep 24, 2019 19:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Met name dat laatste. Een referendum zou niet nodig moeten zijn als de gekozenen hun achterban goed vertegenwoordigen.

Geeft dus haarfijn aan waar de politiek faalt. Ik hoorde jou toch ook over het grootkapitaal en de Haagse lobbies volgend mij... als die 0,0 invloed hebben zou een volksvertegenwoordiger misschien doen wat hij moet doen: het volk vertegenwoordigen.

Quote:
Als we vinden dat we slecht vertegenwoordigd worden dan moeten we met de gekozenen afrekenen en daar zijn middelen voor.

Die werken onvoldoende. Een heel simpel voorbeeld: het Oekraïne verdrag. De helft van de VVD achterban was voor het verdrag, de helft tegen. Toch stemden alle VVD-ers (partijdicipline) voor het verdrag.

Verklaar dat is Estudiant?

En ja, nu kun je stellen dat je dan geen VVD meer moet stemmen, maar ik verzeker je dat iedere vier jaar élke partij dit soort fratsen uithaalt. Ze hebben allemaal partijdicipline en ze beslissen allemaal over wetsvoorstellen die totaal niet in hun partijprogramma stonden.

Daarbij is een partijprogramma ook gewoon te veelomvattend: kijk eens naar de stemwijzer.... je zult zien dan je van de partij die jouw stem het meest behartigt je nog steeds 1 op de 4 standpunten verwerpt.

Quote:

Jawel, want een referendum kaart een specifiek onderwerp aan. Een partijprogramma is een verzameling waarvan je sowieso één op de vier punten verwerpt. Politieke partijen zijn er heel goed in geworden om bepaalde standpunten in hun partijprogramma op te nemen waarvan ze dondersgoed weten dat er geen meerderheid voor is. En op die manier kunnen ze die standpunten toch uitvoeren onder het mom van 'dit is democratisch'....

We hebben het in Nederland reeds kunnen zien bij 3 gehouden referenda.

Als je het spel door hebt, kun je rustig in Nederland iets 'democratisch' invoeren waar 90% van het volk niet achter staat. Kwestie van de opnemen in de partijprogramma's van de mainsteam partijen, ook als mensen dat voorstel niet zien zitten kun je het wegmoffelen onder de 25% waar zelfs de trouwste aanang het niet mee eens is.... en bij het eerst volgende regeerakkoord voer je het uit.

Afschaffen van het raadgevend referendum exact hetzelfde: aantoonbaar dat er GEEN meerderheid in Nederland voor was.... toch uitgevoerd.

BerichtGeplaatst: Di Sep 24, 2019 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Als de uitslag tegen Brexit zou zijn geweest had ik je daarover niet gehoord. Dan zou het gewoon een democratische beslissing zijn geweest.

Wederom touché.

In Nederland zijn we gewend om met een coalitie te werken die de helft +1 zetel heeft. En die coalitie bedenkt vanalles... een uitermate kleine meerderheid. Daar heb ik de Royy's en Estudiants nog nooit over gehoord.

Bij de Brexit, ook een kleine meerderheid, moeten we ineens lezen dat het land verscheurd wordt en dat het besluit eigenlijk niet uitgevoerd mag worden omdat de meerderheid te klein is....

Het kabinet Rutte III teert op 76 zetels, een zeer kleine meerderheid. Rutte II was 79 zetels, Rutte I had zelfs een minderheid van 55 zetels, Balkenende II, III en IV exact hetzelfde verhaal.

Nooit de Estudiants en Royys over gehoord.... waren volkomen legitieme democratische beslissingen van die kabinetten... zelfs als raadgevende referenda met klinkende uitslagen van tafel geveegd werden.... Rolling Eyes

Weerwoord forum index » Actualiteiten