Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Goed pensioenakkoord nabij Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jun 16, 2019 23:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wie heeft het over links of rechts?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 17, 2019 5:06 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ik heb het over de algemene tendens in de samenleving.

Ikke ikke ikke...
En de rest kan stikke...

Dat kan je ook vertalen in verrechtsing.

Kijk, hoe dat nu weer vertaald wordt in de uitslag van het FNV.

75% stemt voor.
24% stemt tegen.
1% Wist het niet.

Tja, die 24% is toch veel meer dan de SP aanhang alleen.. Smile
Meer mensen die het wurgcontract afwezen dus.

Maar goed dat ik niet meer bij het stelletje schijtluizen hoor dat Rutte achterna hobbelt.

Ik zei het toch al..
Een Nederlander is een meelzak...
Je kan er op slaan,
maar hij gaat toch nooit staan..

Trouwens, Rutte voelt hem al aankomen.
Hij ziet zich nu gedwongen om de grote bedrijven er van langs te geven.
Dat alle winst naar de topmanagers en de aandeelhouders gaat,
en dat de werknemers al jarenlang in de kou staan.

Hehe..
Als de vos de passie preekt,
boer, pas op je kippen!

BerichtGeplaatst: Zo Sep 29, 2019 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

De pensioenreserves zijn in de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld, maar niettemin: Gepensioneerden, maak u op voor de pensioenroof! De rekenrente moet laag blijven, want zo kan de ECB goedkoop geld blijven uitlenen aan de armlastige EU-lidstaten. Solidariteit, weet je wel... Wie pech heeft ziet zijn ingelegde eigen zelf betaalde premies verdampen met 20 % afwaardering van hun pensioenen. Gaaf land...

https://www.telegraaf.nl/financieel/1387894809/stapelkorting-treft-gepensioneerden

Laatst aangepast door Loetje op Zo Sep 29, 2019 10:01, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Sep 29, 2019 9:58 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

De GROTE pensioenleugen

http://verontrusteouderen.nl/?p=581

BerichtGeplaatst: Zo Sep 29, 2019 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Zomaar wat (recente) stemmingen in de Tweede Kamer:

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 13:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Onderstaande opinie van Jan van Bolhuis in Trouw van 13 januari 2020 doorbreekt eindelijk de mijns inziens lang geuite misvatting dat de jongere generatie moet bloeden voor de huidige pensioengerechtigden. Noch jongeren, noch ouderen zouden dat immers willen. Welke gepensioneerde zou parasitair inkomen willen vergaren ten koste van de kinderen en kleinkinderen?

Hieronder echter een verfrissende andere kijk op het inmiddels uitgekauwde onderwerp.

Jan van Bolhuis, econoom, Trouw, 13-1-2010

Het is andersom: ouderen bloeden voor het pensioen van jongeren

Bewust heeft de overheid gekozen het belang van jongeren voorop te stellen, schrijft econoom Jan van Bolhuis.

Jongeren zouden het pensioen van de ouderen betalen, lezen we vaak. De vraag die daar bij hoort is of er later nog wel genoeg voor jongeren is overgebleven.

Bij de AOW worden de uitkeringen voor mensen met pensioen, opgebracht door burgers die werken. Zijn er veel ouderen, dan moeten de werkenden dus meer afdragen. Dat zou een onaanvaardbare aanslag op hun besteedbaar inkomen kunnen zijn. Wat werkenden te weinig bijdragen wordt daarom gedekt uit de algemene middelen.

Bij pensioenen is dat heel anders. Daar betaalt iedereen premie, uit die potten en het rendement dat daarop wordt gemaakt wordt het pensioen betaald. Eigenlijk zou er altijd genoeg moeten zijn voor alle pensioendeelnemers. Jongeren hoeven dus niet voor ouderen te betalen. Toch lijkt dat anders te zijn.

Wat is er aan de hand? Het pensioen wordt betaald uit enerzijds de premies, anderzijds het beleggingsresultaat dat met die premies behaald wordt. Is er een te lage dekking, dan is er óf te weinig premie betaald, óf het rendement van de beleggingen is te laag.

Bij de premievaststelling hebben overheid, vakbonden en werkgevers directe invloed. Alle drie deze partijen is er veel aan gelegen arbeidsonrust te voorkomen en lage premies betekenen dat er meer geld overblijft voor de werknemer om te besteden. Het zou best zo kunnen zijn dat de premies systematisch te laag zijn vastgesteld.

Deze uitkomst was onvermijdelijk
Maar ook de beleggingsopbrengsten leggen gewicht in de schaal. Die opbrengst kan niet in een overleg vastgesteld worden, maar is afhankelijk van de echte resultaten. En we weten allemaal dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Om te bepalen wat de premie moet zijn, zal toch een inschatting gemaakt moeten worden van die toekomstige opbrengsten. Voor die inschatting wordt gebruik gemaakt van een bankrente. Om niet te veel afhankelijk te zijn van een toevallige uitschieter wordt uitgegaan van de gemiddelde bankrente over de laatste tien jaar. En dat is gek. Iedereen weet dat pensioenfondsen hun geld niet op een spaarrekening bij een bank zetten. Je zou dus ook kunnen uitgaan van de gemiddelde regenval in de maand augustus van de laatste tien jaar. Nog nét iets minder relevant, maar niet veel.

Door uit te gaan van een lage rente, die door de Europese Centrale Bank kunstmatig laag gehouden wordt, ontstaan bij deze rekenmethode grote tekorten. Daardoor kunnen de pensioenen niet meegroeien met de prijzen en dreigen er zelfs kortingen. De rekenmethode leidt tot steeds hogere buffers, omdat de ouderen niet mogen profiteren van het rendement dat met hun premies wordt gemaakt. Van datzelfde rendement zullen jongeren, zodra de rente weer stijgt, straks voordeel trekken. Tenminste, wanneer de overheid niet net als in het verleden vindt dat de buffers te hoog zijn en ze inpikt, daarmee uitgesteld loon onteigenend.

Het systeem is zo ontworpen dat deze uitkomst onvermijdelijk was. Dat wist de overheid, want bij introductie van het huidige stelsel zei staatssecretaris Klijnsma ronduit dat dit betekende dat in een reeks van jaren niet geïndexeerd kon worden. Bij kritische beschouwing blijkt dus dat juist de ouderen bloeden voor de jongeren. Sterker, dat het kabinet dat weet en daar bewust voor kiest.

Wanneer we uitgaan van de werkelijke rendementen over de afgelopen tien jaar is er helemaal geen pensioenprobleem. En wanneer je helemaal veilig wilt zijn, neem je 75 procent van de rendementen.

Bovendien moeten de premies door de pensioenfondsen onafhankelijk worden vastgesteld, ze horen geen deel uit te maken van cao-overleg.

Om dezelfde reden horen werkgevers en vakbonden niet in de pensioenbesturen te zitten, ze hebben belangen die strijdig kunnen zijn met die van het pensioenfonds.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Waanzinnig rendement, maar de burger ziet geen cent
https://bestuurlijknieuws.nl/waanzinnig-rendement-maar-de-burger-ziet-geen-cent/

BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Is de rekenrente al een makke; Hebben we nu ook met dalende beurskoersen te maken.

En er speelt nog meer:

https://www.trouw.nl/economie/het-schrappen-van-de-ontslagboete-zet-de-uitwerking-van-het-pensioenakkoord-onder-druk~bcb69ee3/

Anyway: Je ingelegde pensioenpremies worden steeds minder pensioen waard.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Loetje schreef:

Verdachte pagina voor uw bescherming geblokkeerd
https://bestuurlijknieuws.nl/
Uw verbinding met deze webpagina is niet veilig omdat de pagina een niet-vertrouwd beveiligingscertificaat gebruikt.
Phishing-websites gebruiken vaak valse certificaten om deze waarschuwing uit te lokken, met als doelstelling uw gevoelige gegevens te verkrijgen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Bedankt voor de waarschuwing. In zulke gevallen altijd better safe than sorry.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2020 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Het oude pensioenakkoord moet alweer herzien worden. Waar het ledenpanel van de FNV aanvankelijk nog enige scepsis had, stemde het als een blad aan de boom bijgedraaid. De leden zijn nooit iets gevraagd. En de kans is groot dat de premiebetalers worden afgescheept met een kat in de zak.

http://verenoflood.nu/pensioenen-nieuw-stelsel-schadelijk-voor-deelnemers/

Maar wat lezen we nog meer.

Quote:
Werknemers en gepensioneerden worden bij de overgang naar een nieuwe pensioenstelsel buitenspel gezet. Om een stroom aan rechtszaken te voorkomen, wordt het recht van bezwaar tijdelijk geschrapt.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1393156680/geen-inspraak-pensioenspaarder-buitenspel-gezet

Ook weer zo'n tijdelijk spoedwetje om vrijheden en rechten verder in te perken?

BerichtGeplaatst: Do Jul 09, 2020 21:31 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, polderen is cryptofascisme.
Dat zeg ik al tijden.

BerichtGeplaatst: Do Jul 09, 2020 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik word zo onderhand kotsmisselijk van mensen die bij het minste of geringste meteen het woord "fascisme" in de mond nemen.

BerichtGeplaatst: Za Jul 11, 2020 19:13 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Ik word zo onderhand kotsmisselijk van mensen die bij het minste of geringste meteen het woord "fascisme" in de mond nemen.

Wen er maar aan.
Het is nu eenmaal zo.

Fascisten zijn fascisten, maar je mag ze geen fascisten noemen.
Wat een hypocrisie!

BerichtGeplaatst: Za Jul 11, 2020 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Als mensen fascisten zijn mag je ze zo noemen, maar om bijkans iedereen wiens mening je niet bevalt als fascist neer te zetten is op zichzelf al bijna fascistisch.
En met hypocrisie heeft dat niets te maken.

BerichtGeplaatst: Za Jul 11, 2020 21:51 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Als mensen fascisten zijn mag je ze zo noemen, maar om bijkans iedereen wiens mening je niet bevalt als fascist neer te zetten is op zichzelf al bijna fascistisch.
En met hypocrisie heeft dat niets te maken.

Kijk, ik zei al dat het wel duidelijk is, wat fascistisch is.
Een hoop Nederlanders hebben daar last van.

Dat heeft niks met mijn mening te maken.
Het is gewoon een feit.
Kenmerken: Slaafs, conformistisch, politiek correct. De staat heeft altijd gelijk.
De wet is de wet.
Bevel is bevel.
Aan autoriteit mag niet getwijfeld worden.
Men staat achter de politie.

Iedereen die daarvan afwijkt, is gespuis.

Verder wordt Antifa ook typisch als fascistisch beschouwd.
Hoe gek wil je het hebben?

Wat ik zeg, is dat de overheid latent fascistisch is.
Iedere wet is opgelegd.
Van democratie is helemaal geen sprake.

Doe je ogen onderhand nou eens open!

Daag!

BerichtGeplaatst: Za Jul 11, 2020 21:58 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Om nog maar eens terug te komen op het onderwerp:

Jouw woorden:

Een doorbraak mag je het wel noemen, het concept- pensioenakkoord dat overheid, werkgevers en vakbonden hebben weten te bereiken.

Het onderwerp waar je mee kwam: EEN GOED PENSIOEN................................ BLA BLA

Een doorbraak?

Het pensioenakkoord?

Het is een flagrante schending van de rechten van de arbeiders!
Het wordt er doorgedrukt.
Het is een achterkamertjesakkoord.

Weet jij hoe de stemming bij het FNV is gegaan?
Ik heb de eerste keer mee gedaan, en tegen gestemd.
Bijna iedereen in mijn omgeving was ook tegen.
Toch was de uitslag positief.
Rara... En wie controleert dat?

Niemand.

We zijn massaal als leden bij de neus genomen.
En daarom ben ik ook bij het FNV na al die jaren opgestapt.

Ik steun geen corporatisten/fascisten.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 12, 2020 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ryan schreef:

Kijk, ik zei al dat het wel duidelijk is, wat fascistisch is.
Een hoop Nederlanders hebben daar last van.

Dat heeft niks met mijn mening te maken.
Het is gewoon een feit.
Kenmerken: Slaafs, conformistisch, politiek correct. De staat heeft altijd gelijk.
De wet is de wet.
Bevel is bevel.
Aan autoriteit mag niet getwijfeld worden.
Men staat achter de politie.

Ik heb het idee dat de gemiddelde Nederlander juist NIET voldoet aan bovenstaande criteria: Nederlanders twijfelen aan autoriteit, stellen alles ter discussie, laten zich niets zeggen, passen zich slecht aan en accepteren in steeds mindere mate het gezag van de politie.
Dat komt deels door toedoen van linkse politiek , ontstaan in de "vrije" jaren 70: alles moest kunnen, weg met het gezag, de cultuur van "ik bepaal alles zelf wel."
Daarnaast is de beschrijving die u geeft allesbehalve fascistisch, u beschrijft hooguit een autoritaire bestuursstijl. Fascisme is extreem nationalistisch (is Nederland niet) en sterk anti-democratisch (is Nederland niet.) De hang naar een sterke leider kun je daarnaast ook fascistisch noemen: ook dit ontbreekt in Nederland over het algemeen.
Quote:
Iedereen die daarvan afwijkt, is gespuis.

Is dat zo ? Volgens mij kan iedereen hier gewoon voor zijn mening uitkomen zonder meteen weggezet te worden als gespuis. De gele hesjes werden zelfs ontboden bij Rutte, alwaar ze hem weigerden de hand te schudden of straal voorbij liepen met een mobieltje aan het oor. Word je uitgenodigd, dan doe je zoiets...wie is hier dan het gespuis ?
Ik geef toe, het is maar een voorbeeld, maar wel typerend voor hoe Nederland als samenleving met elkaar omgaat: in vaak doorgeschoten vrijheid, waarbij je zelfs de premier kunt schofferen. Moet je denk ik niet doen bij pakweg Xi JinPing of Poetin.

Quote:
Verder wordt Antifa ook typisch als fascistisch beschouwd.

Grappig dat u dit aanhaalt. Want als er al mensen zijn in ons land die zich bedienen van fascistische methoden, dan zijn zij het.

Quote:
Wat ik zeg, is dat de overheid latent fascistisch is.
Iedere wet is opgelegd.
Van democratie is helemaal geen sprake.

Onzin. Elke wet moet door de Tweede en Eerste Kamer en kan daar worden weggestemd door een meerderheid. Een meerderheid die tot stand kan komen middels de vrije verkiezingen die we in dit land kennen. Er wordt dus niets opgelegd. Ik ben het ook lang niet met elke wet of maatregel eens, maar dat wil nog niet zeggen dat daarom de totstandkoming van die wet net deugt.

Quote:
Doe je ogen onderhand nou eens open!

Die waren al open. Hoe zit dat met die van u ?

BerichtGeplaatst: Zo Jul 12, 2020 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ryan schreef:

Het pensioenakkoord?

Het is een flagrante schending van de rechten van de arbeiders!
Het wordt er doorgedrukt.
Het is een achterkamertjesakkoord.

Weet jij hoe de stemming bij het FNV is gegaan?
Ik heb de eerste keer mee gedaan, en tegen gestemd.
Bijna iedereen in mijn omgeving was ook tegen.
Toch was de uitslag positief.
Rara... En wie controleert dat?

Niemand.

Over de stemming bij de FNV kan ik niet oordelen. Ik sluit niet uit dat er onderling veel gemopper was en men met elkaar mee zat te praten over dat men tegen zou stemmen. Om uiteindelijk toch voor te stemmen.
Misschien is het akkoord niet ideaal, maar gezien de omstandigheden het hoogst haalbare en daarom reden geweest voor velen om uiteindelijk toch voor te stemmen.
Persoonlijk denk ik dat het pensioenakkoord een goed akkoord is. De reden waarom kunt nalezen in mijn openingsbericht.
In juni vorig jaar heb ik u al in deze draad gevraagd wat uw alternatief is als u zo tegen dit akkoord bent. Helaas heeft u daar nog niet op geantwoord.
Je kunt wel met een hoop kabaal overal op tegen zijn, maar vertel dan ook eens hoe het dan WEL moet. En dan in dit geval graag met een onderbouwing van hoe het betaald gaat worden.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 12, 2020 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:

Persoonlijk denk ik dat het pensioenakkoord een goed akkoord is. De reden waarom kunt nalezen in mijn openingsbericht.
In juni vorig jaar heb ik u al in deze draad gevraagd wat uw alternatief is als u zo tegen dit akkoord bent. Helaas heeft u daar nog niet op geantwoord.
Je kunt wel met een hoop kabaal overal op tegen zijn, maar vertel dan ook eens hoe het dan WEL moet. En dan in dit geval graag met een onderbouwing van hoe het betaald gaat worden.

Wat klets je nou?

Toen ik in 1978 voor mijn pensioen ging betalen, via mijn werkgever, was al duidelijk hoe dat financieel in elkaar stak.
Het pensioen is indertijd in eerste instantie opgezet om de woningbouw mogelijk te maken.

Maar later is de staat die kas gaan plunderen.
Weet je nog van de bankencrisis?

En nu vraag je mij, hoe dat opgelost met worden?
Pak de dieven aan. Dat is toch normaal als er gestolen wordt!!!

Nu draait de gewone burger er weer voor op.

Maar Nederlanders zijn meelzakken.
Het zal mijn tijd wel duren.

Weerwoord forum index » Binnenland