Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Eind woningnood=sucsesvol asiel beleid. Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jun 24, 2019 14:31 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Elisabeth schreef:
Jip schreef:
Dat is geen bron, Elizabeth.
Ik vroeg om een bron waaruit blijkt dat de overheid destijds een bouwstop instelde, niet een of ander verhaaltje over je opa.

OH dus het verhaal van mijn familie klopt niet??? Mijn overgrootvader was ook een bouwondernemer dus ik denk dat deze verhalen kloppen.
Waarom zijn ze vertrokken? Er mocht niet gebouwd worden omdat anders de bouwvakkers in de jaren zestig werkeloos zouden zijn.
Zelfs in 1960 mocht mijn vader niet een eigen huis bouwen op een stuk bouwgrond.
Ik denk dat jij heel weinig af weet over dit onderwerp.

Heb ik nergens beweerd. Kan je niet beter eerst tot 10 tellen voor je reageert?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 24, 2019 15:05 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Lijkt me vrij logisch dat de bouw van nieuwe woningen tussen 1945-1948 compleet stil lag. Iedereen was immers de schade aan reeds bestaande gebouwen aan het herstellen...

Dat lijkt me niet echt een ingezet beleid Elisabeth, meer een logisch gevolg van de verwoesting.

Cliff, de bouw is overgenomen door semi overheid met woningbouw verenigingen.
Dus ambtenaren en in het bestuur zitten managers. Geen bouwondernemers die begonnen zijn in de bouw.
Ik heb het over een particuliere bouwbedrijven en ook die werden gestopt.
Waarom? Excuus omdat anders de bouwvakkers geen werk zouden hebben in de jaren zestig.

En als je een van die links leest dan zie je dat de nieuwbouw werd geregeld door de overheid.
Met 55 vierkante meter en keukenkastjes die allemaal het zelfde moesten zijn.

In de jaren vijftig en zestig bouwen gemeenten en woningbouwverenigingen, met geld van het Rijk, woningwetwoningen die gebonden zijn aan strenge normen tot op het niveau van de keukenkastjes. Een nieuw huis is gemiddeld 55 vierkante meter en in Groningen van binnen precies hetzelfde als in Maastricht

In de jaren negentig werd ik bedreigd door een ambtenaar van Bouw en Woningtoezicht!
We hadden een pakhuis op eigen grond. We woonden 2 en 3 hoog, begaande grond was horecabedrijf en 1 hoog stond leeg.
Maar wel geregistreerd als appartement waar dus niemand was ingeschreven.
Ik heb de bouwtekening gehaald en die wilde hij meenemen. Nee want die moet in het kadaster zitten.
Deze man wilde een gezin in mijn pand zetten.....de oppervlakte was 40 vierkante meter.
Dus een soort toe-eigening van eigendom en waarschijnlijk met een huur die de gemeente goedkeurt.

Ik zei nee want het is boven een horecabedrijf en het plafon - vloer zijn niet geïsoleerd dus kunnen huurders gaan klagen over overlast.
Aangezien huurders meer macht hebben, kunnen ze met klachten, je bedrijf sluiten.
Deze mijnheer begon te dreigen met "onterven" en schrok toen ik zei, "eigen grond dus onteigenen".
En dat duurt jaren en er moet een goede reden voor zijn.

Bouw en verbouwingen zijn met vergunningen vreselijk.
We wilden 1 hoog betrekken bij het bedrijf.
Naar de Gemeente Binnendienst. "Geen sprake van". Je mag woonruimte niet onttrekken. Het is een pakhuis!
Later kreeg ik nog problemen of we wel een "woonvergunning" hebben voor een bedrijfspand.
Nergens anders bestaan er "woonvergunningen" behalve in Nederland. Wie bedenkt deze onzin?
We lopen buiten de man van de Buitendienst tegen het lijf en die 2 kunnen elkaar niet uitstaan.
Hij zei "maak een tekening bij een architect en stuur die naar MIJ op".

Ik was aan het overleggen met een aannemer toen de vergunning binnen kwam (na 7 weken) en de aannemer kon dit niet geloven.
Je moet ze dus tegen elkaar uitspelen. Wink

Dus Jip, ik had wel gelijk en het was geen verhaaltje van mijn opa die een Bouwondernemer was.
Hij begon in de jaren twintig en toen kon je geen lening krijgen bij de Bank.

BerichtGeplaatst: Za Jul 20, 2019 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb het idee dat alleen particuliere schildersbedrijfjes nog vakmanschap en vakwerk leveren.
Smederijen en elektronica zijn verhuisd naar verre buitenlanden.. De rest van onze vakmanschap is in handen van goedwillende eenmans bedrijfjes, of enorme ondernemingen, die hun vak maar half beheersen.
Het westerse vakmanschap is uit elkaar aan het vallen

BerichtGeplaatst: Zo Jul 21, 2019 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Niet in Zuid Europa Poendert. Er zijn hier genoeg kleine zelfstandigen die goed werk afleveren.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 21, 2019 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Hij heeft het over Hollanders.
Die hebben twee linkerhanden tegenwoordig.
Als er in Holland nog wat gebouwd wordt, dan gebeurt dat door Brabantse vaklieden.
Maar ze moeten wel altijd uitkijken dat hun bus niet leeg gejat wordt!

BerichtGeplaatst: Do Jul 25, 2019 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ryan schreef:

Als er in Holland nog wat gebouwd wordt, dan gebeurt dat door Brabantse vaklieden.

Spreken Brabanders tegenwoordig Pools dan?

Weerwoord forum index » Binnenland