Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Verdeling van welvaart Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Verdeling van welvaart
BerichtGeplaatst: Wo Mei 22, 2019 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Afgelopen week stuitte ik op deze drie plaatjes:

We horen er af en toe wel eens van, maar niet uitgedrukt in echte urgentie: de verdeling van de welvaart in de wereld. Want eigenlijk zou dit probleem misschien wel dezelfde urgentie en aandacht moeten krijgen als bv. het klimaatprobleem.

Al enige tijd is bekend dat de relatie geluk - inkomen niet lineair is. Voor ons ligt het grootste aan het inkomen gerelateerde geluksgevoel rond de 70k per jaar.

Rechtsboven zie je een relatie tussen geluk en GDP in de VS, en die is behoorlijk duidelijk: hoe hoger het GDP wordt, des te lager het geluksgevoel wordt. Nu is er op die grafiek best wat aan te merken, maar de tekst daaronder vind ik schokkender.

1% van de mensen bezit meer dan 99% van de mensen. Dat lijkt me geen juiste of gezonde verhouding.

Slechts 8 personen bezitten meer dan 50% van de armste wereldbevolking samen. We praten dan over bijna 4 miljard mensen die samen minder hebben dan 8 personen. Koekoek.

Wat mij bezwaart is dat die 8 mensen onvoldoende begrijpen wat voor verantwoordelijkheid ze dragen. Het is onzinnig meer te bezitten aan geld dan wat je in een leven kunt besteden. En geloof me, daar zit een flink aantal mensen vér boven.

Het verschil tussen arm en rijk wordt ook alleen maar groter: over de afgelopen 30 jaar is de armste helft van de VS er 0% op vooruit gegaan. De top 1% is er echter 300% op vooruit gegaan.

Het huidige politieke en maatschappelijke systeem is pervers. In heel veel landen geldt een minimum loon. Moeten we niet eens globale afspraken gaan maken over een maximum loon? Het lijkt mij namelijk vrij duidelijk dat de top 1% van de wereld zijn verantwoordelijkheid niet pakt. Die bestellen liever een 20ste Ferrari of 5e woning dan dat ze hun geld investeren in zaken die de wereld werkelijk beter maken.

Als de top 1% zijn verantwoordelijkheid niet neemt, en uit alle cijfers blijkt dat ze die niet nemen, dan moet er misschien maar eens ingegrepen worden...

BerichtGeplaatst: Wo Mei 22, 2019 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Helemaal mee eens, maar hoe wil je dat veranderen? Is onmogelijk, want de allerrijksten hebben ook de meeste macht. Die zijn verenigd in geheime genootschappen waar achter gesloten deuren wordt vergaderd hoe het klootjesvolk nog meer kan worden uitgebuit, misbruikt en tegen elkaar worden opgezet.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 22, 2019 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, het is de aloude piramide.

Met het werkvolk onderaan, daarboven komen dan de hogere standen.
Adel en Geestelijkheid zijn vervangen door Politici, Multinationals en Media giganten.

Deze 3 spelen een duister spel, om alle macht naar zich toe te trekken, dan wel te houden.
Wat dat betreft is het een verhaal van Rupsje Nooit Genoeg.

Als je naar de spellen markt op internet kijkt, is het ook bedroevend.
Dat maakt ook deel uit van het systeem.
Wat zijn de meest succesvolle spellen?
Spellen waarbij spelers elkaar het leven zuur maken.

Spelers van een veel hoger niveau laten enorme legers oprukken,
om de vestingen van de kleinere spelers compleet plat te branden.
Een keer is niet genoeg,
nee, men gaat rustig een half uur door.
Omdat het kan...

Dit typeert hoe de jeugd van nu opgevoed wordt, in een virtuele wereld van geweld.
Waar de grootste dik nekken alles plat walsen, en er wordt nog flink geld mee verdient ook.
Zelfs een interessant educatief spel als SimCity heeft tegenwoordig op internet een ramp,
waar steden rampen op elkaar af kunnen sturen.
Verdeel en heers, is het motto.
Waarom niet een spel ontwikkeld, waarin mensen samenwerken voor een hoger doel?

Jammer dan..
Zo lang als mensen elkaar als het enigszins kan dwars zitten, zal er ellende op de wereld zijn.
En waarom?
Uiteindelijk is alle geld alleen maar een illusie.
Een vodje papier, en dat zelfs niet eens meer.

Lach er om! Smile

BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 3:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

*** Bericht verwijderd door Weerwoord Beheer - Natubico, er lopen voldoende discussies over veganisme etc. op dit forum. Niet ieder topic dient daar naartoe gestuurd te worden -Weerwoord Beheer ***
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 11:24 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

*** Bericht verwijderd door Weerwoord Beheer ***

BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 15:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Real

BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Weerwoord Beheer

Laatste waarschuwing, anders slotje.

Geen persoonlijke aanvallen, geen stokpaardjes over voeding en natuur die iedere discussie doodslaat.

- Weerwoord Beheer.

BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 18:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zo... topic maakt wel wat los zie ik.

Jip schreef:
Helemaal mee eens, maar hoe wil je dat veranderen? Is onmogelijk, want de allerrijksten hebben ook de meeste macht. Die zijn verenigd in geheime genootschappen waar achter gesloten deuren wordt vergaderd hoe het klootjesvolk nog meer kan worden uitgebuit, misbruikt en tegen elkaar worden opgezet.

Het is inderdaad heel lastig te veranderen. Die geheime genootschappen geloof ik niet zo in, nou ja... ten dele dan. Ik ben ooit verzeild geraakt in het wereldje van business clubs en de golfbaan. Daar werd heel wat afgesproken.

Blijkbaar is het gelukt om een klimaatakkoord te sluiten tussen heel veel landen. Mensenrechten zijn ook ooit tot stand gekomen. De afspraken van de conventie van Genève ook. Het zou moeten kunnen, maar ik geef je gelijk als je zegt dat de kans minimaal is. Er zou heel wat moeten veranderen.

Zelf zou ik wel voor een zeer oplopende belastingschaal zijn. Norm invoeren (bv. max 250k per jaar) en vervolgens alles daarboven maximaal belasten.

Nu hoor ik de tegenstanders al denken: dan gaat het talent Nederland uit. Heb ik ook ooit wel eens aan gedacht, maar ik kan je verzekeren dat er onder dat volk weinig talent zit. Het is een grove misvatting om te denken dat grootverdieners dat ook waard zijn, er zijn tal van mensen die het minstens zo goed kunnen. En voor een normaal salaris ook.

Natuurlijk loop je het risico dat ze net over de grens gaan wonen, maar ook daar kun je best wat tegen doen. Bv: werk je in Nederland, dan betaal je daar belasting. Niet in het land waar je eventueel je verblijf hebt.

Het kapitalistisch systeem is langzaamaan aan het falen, dat is althans mijn conclusie uit de openingspost. Je kunt je zelfs afvragen hoe het in hemelsnaam zover heeft kunnen komen. Democratie is immers de macht aan de meerderheid, terwijl we nu zien dat bijna alle welvaart bij een kleine minderheid komt. Dat staan we wel zelf toe.

BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Een ongelijke verdeling van de welvaart is onvermijdelijk omdat talent, ambitie en intelligentie ook ongelijk zijn verdeeld.
BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Niemand maakt mij wijs dat er mensen bestaan die 50000 x beter zijn dan de overige mensenmassa.
Het kan best zijn dat in arme landen zonder scholen en Cito-toetsen, op vuilnisbelten schooiers rondstruinen met 1000 x meer talent, ambitie en intelligentie dan verwende jong van hebzuchtige miljardairs op hun geld vuilnisbelt .
BerichtGeplaatst: Do Mei 23, 2019 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Als je ambitie, talent en intelligentie op geld gaat waarderen dan zal de vergelijking inderdaad opleveren dat sommige mensen die 45% intelligenter zijn dan gemiddeld financieel gezien vele malen meer dan dat financieel beter af zijn. Maar het gaat niet alleen om geld maar ook of je gelukkig bent. Ik denk dat mensen met ambitie, talent en intelligentie gelukkig zijn zolang ze de ruimte hebben om zich te ontplooien. Het gaat deze mensen niet om het geld. Zie Bill Gates die veel geld verdiend heeft maar ook veel geld weer weggeeft ten behoeve van mensen die arm zijn en in nood.
BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 0:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Fileman schreef:
Het gaat deze mensen niet om het geld. Zie Bill Gates die veel geld verdiend heeft maar ook veel geld weer weggeeft ten behoeve van mensen die arm zijn en in nood.

Klopt; bij 'n vermogen van rond de 100 mld is het doneren van zo'n 36 mld niet niks. https://www.businessinsider.nl/bill-gates-rijk-microsoft/

Maar dan: die donaties gaan veelal naar projecten ter bestrijding van ziektes (zoals malaria) en andere die levens van met name derde-wereld bewoners beogen te redden.
Dat lijkt heel mooi, maar of 't dat in wezen ook is moet ernstig in twijfel getrokken worden.
Om 'n lang verhaal kort te maken: het draagt er allemaal aan bij dat de overbevolking van de planeet alleen nog maar dramatischer wordt dan ze al is.

Waarom niet vanaf het moment dat de 1 mld bereikt was z'n producten goedkoper gemaakt, zodat ze voor veel meer potentiële gebruikers bereikbaar zouden zijn?
Of de Windows software niet op slechts één computer bruikbaar te laten zijn maar op twee of drie, zodat degenen die meer computers in gebruik hebben niet ook meerdere exemplaren van dat programma moeten aanschaffen? Zou ook veel materiaal schelen en dus goed zijn voor natuur en milieu.
En dan dus evenredig hogere lonen voor het personeel.
Zo'n baas die zelf al 'n miljard bezit kan van dan af aan toch goed zonder winst verder gaan draaien door het personeel (veel) hogere lonen toe te kennen.
"Wie goed doet, goed ontmoet", luidt het aloude gezegde. Dus zou 't op die manier voor zo iemand zelf ook veel leuker kunnen worden.
-
BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 5:24 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Grotere inkomensgelijkheid over de hele wereld, het lijkt nog mijlenver weg.

Men probeert het nu op te lossen door het afbreken van de grenzen, vrijhandel (vrij verkeer van goederen, kapitaal en personen). Dat leidt in veel arme landen die meegaan in de liberalisering van de economie tot een hoger gemiddeld inkomen, maar vergroot terzelfdertijd binnen de meeste van die landen ook de verschillen tussen arm en rijk, zie China, zie Brazilië, zie Chili, zie Colombia. De landen die hun economie niet liberaliseren, blijven achter qua economische groei. Ook de corruptie speelt een grote rol: in landen waar de corruptie min of meer onder controle is, lukt het om de scherpe kantjes van de inkomensongelijkheid af te halen, en een democratische rechtsstaat op te bouwen zoals bijvoorbeeld in Chili, in landen waar de corruptie groot is worden de natuurlijke groeitendenzen naar inkomensongelijkheid versterkt: daar doet zich, agv de corruptie ook nog rechtsongelijkheid gelden, zijn belastingen moeilijk te innen, en werkt democratie amper.
Dan zijn er nog andere factoren zoals politieke instabiliteit, ethnische tegenstellingen, koloniale en/of feodale bestuursstructuren en onderwijspeil.

Veel, ik persoonlijk denk bijna alles, is terug te voeren op zoiets ongrijpbaars als cultuurverschillen.

Echter ook in de rijke landen laten de gevolgen van de liberalisering zich voelen: goedkope arbeid immigreert (en ondermijnt zó de onderhandelingspositie van de inheemse arbeidersklasse) en de lage en middenklassen moeten concurreren met die in arme landen: ook in het rijke deel groeien de inkomensverschillen. En dat leidt daar weer tot gele hesjes, vijfsterren en populisme van links of rechts en andere antisysteembewegingen.

Inkomensverdeling, wereldwijd én binnen de landen is samen met klimaat- en milieuproblematiek een van de grote vraagstukken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Fileman schreef:
Als je ambitie, talent en intelligentie op geld gaat waarderen dan zal de vergelijking inderdaad opleveren dat sommige mensen die 45% intelligenter zijn dan gemiddeld financieel gezien vele malen meer dan dat financieel beter af zijn. Maar het gaat niet alleen om geld maar ook of je gelukkig bent. Ik denk dat mensen met ambitie, talent en intelligentie gelukkig zijn zolang ze de ruimte hebben om zich te ontplooien. Het gaat deze mensen niet om het geld. Zie Bill Gates die veel geld verdiend heeft maar ook veel geld weer weggeeft ten behoeve van mensen die arm zijn en in nood.

Allemaal geleuter!

Bill was gewoon een handige jongen op zijn zachtst gezegd.
Ik bedoel dat hij gewoon een dief was.
Dat hij is gaan lopen met de ideeën van anderen.

Intelligentie is niet gekoppeld aan geld.
Zo idioot is het dan ook weer.
De lompste boeren, hebben de grootste patatten, is een oud Brabants gezegde.
Dat typeert waar rijkdom vandaan komt.
Hartvochtigheid. Hebzucht. Meedogenloosheid. Schraapzucht.

Al met al niet de meest positieve bijdragen aan het welzijn van de mensheid.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 8:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De mens is hebzuchtig dus zal dit altijd blijven bestaan.

Fileman schreef:
Zie Bill Gates die veel geld verdiend heeft maar ook veel geld weer weggeeft ten behoeve van mensen die arm zijn en in nood.

Dit is maar zeer relatief. Rijke weldoeners als Gates geven hun kapitaal niet weg, ze geven een deel van het rendement van hun kapitaal weg. Hun kapitaal blijft dus even groot en ze kunnen hun goede daad ook nog van de belasting aftrekken.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Hoeft voor mij ook niet. Mensen die op eigen kracht rijk zijn geworden, hoeven hun verdiende geld niet links en rechts rond te strooien.
Want, zoals jij altijd blijft beweren, zolang er mensen zijn die gewoon door blijven fokken, zal er honger zijn. En dan moeten Bill of Joan hun hele kapitaal offeren om de honger uit de wereld te helpen. Zo werkt dat niet, Ted.
Als je het mij vraagt, is dit probleem slechts op een manier op te lossen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Welke manier is dat?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Een kwart van de mensheid gewoon uitroeien.
Zodat de rest meer ruimte krijgt om gewoon hun ding te doen en niet meer hoeft te piekeren over praktische zaken maar zich kan richten op problemen van filosofische of intellectuele aard.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Als het krap wordt komen er vanzelf oorlogen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 10:43 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Of ziektes. Of natuurrampen.
Maar wij kunnen ons mam toch wel een handje helpen?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 24, 2019 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Tedje van Es schreef:
De mens is hebzuchtig dus zal dit altijd blijven bestaan.

Fileman schreef:
Zie Bill Gates die veel geld verdiend heeft maar ook veel geld weer weggeeft ten behoeve van mensen die arm zijn en in nood.

Dit is maar zeer relatief. Rijke weldoeners als Gates geven hun kapitaal niet weg, ze geven een deel van het rendement van hun kapitaal weg. Hun kapitaal blijft dus even groot en ze kunnen hun goede daad ook nog van de belasting aftrekken.

Bill Gates haalt dan wel hele hoge rendementen op zijn investeringen.
BerichtGeplaatst: Za Mei 25, 2019 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Hier is de lijst van de wereld miljardairs.
Per continent en per land.
Nederland heeft er 10, België heeft er 2.
Rusland heeft er 96 en China heeft er 476.
Chili heeft er 12 en Zimbabwe heeft er 1.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_the_number_of_billionaires

Het is niet zo dat 8 mensen in de wereld net zo veel bezitten als 4 miljard mensen.
Dat is een Oxfam-Novib verhaal.

Verder is alles relatief.
In 1976 kon ik een etage kopen in de Pijp in Amsterdam voor Fl 40.000,-
Nu zijn die over de €700.000,- waard.
Totdat die markt in elkaar klapt.

BerichtGeplaatst: Za Mei 25, 2019 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Relatief juist. Als jij een uurtje hebt gewerkt heb jij al meer geld verdient dan iemand in een arm land die een heel jaar werkt. Die is misschien al blij met de helft van jouw uurloon voor zijn jaar werk.

BerichtGeplaatst: Za Mei 25, 2019 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Wat bedoel jij Jip?
Ik heb voor 6 jaar in Rhodesie/Zimbabwe gewoond en daar gewerkt en belasting betaald.
Alles is relatief.
Ik verdiende $Rh 200,- per maand. (FL 600,- p.m.) Salaris voor verpleegkundigen.
Mijn huur was toen $40,- p.m.
Elektriciteit was toen $6,- p.m.
Ik kon leven van $10,. per week in 1978.
100 gram biefstuk was.... 15 cent. Ik schaamde mij dood toen ik dit bestelde, iedereen in de winkel stopte met praten.
In Nederland kostte 100 gram biefstuk 3 gulden. 1 kilo biefstuk was dus $1,50 = 4.50 gulden. (30 gulden in Nederland)
Een pakje sigaretten van 40 stuks was.... 40 cent.
Een biertje in een café was 22 cent.
Toen ik vertrok in 1984 waren mijn kosten $10,- per dag.
Mijn salaris was toen wel $500,- p.m. als croupier.

Verder heb ik gewerkt in Portugal als verpleegkundige en het uurloon was €7,22 per uur. Bruto.
Waar kan ik een uurloon verdienen die het zelfde is voor iemand in een jaar?
JA Hans Timmermans verdient €30.000 per MAAND en dat is voor mij 3 jaar inkomsten via mijn AOW.

Jip, je moet echt meer lezen over de zogenaamde derde wereld die arm wordt gehouden door hun eigen dictators. En Oxfam - Novib werkt samen met deze dictators. Ik heb ze meegemaakt en ik spuug op hen en op de Artsen zonder Grenzen en op CARE en op Save the Children en op HIVOS die in november in Zimbabwe het bedrijf van een goede vriend kapot probeerde te maken. Ik ontdekte dit om 4 uur s'morgens op internet en heb hem gewaarschuwd met email, whatisupp enz en het was daar 6 uur s'morgens. Hij kon zijn ogen niet geloven en is eerst naar zijn werknemers en managers gegaan. Daarna is hij naar HIVOS kantoor gegaan en begon met foto's te maken. Dat was verboden maar zij hebben wel zonder toestemming, foto's van zijn bedrijf gemaakt.
Een hysterische Tanja Lubbers kwam naar de receptie en begon hem te bedreigen. Mijn vriend heeft toen gezegd dat als HIVOS niet onmiddellijk de leugens over zijn bedrijf (300 werknemers) zou verwijderen dat hij ze zou aanklagen in Nederland. Ik heb tot 10 uur in de ochtend zitten kijken en wachten en toen zag ik dat alles werd verwijderd. Van hun website en van hun Facebook. Tanja Lubbers, die in een beveiligde villa woont met personeel en een dik betaald salaris in euro's en een NL paspoort is de grootste hypocriet die ik ken. Alle gepensioneerde mensen in Zimbabwe zijn hun pensioen kwijt geraakt in 2008 met de hyper inflatie. Denk jij echt dat een of andere linkse Nederlandse NGO daar aandacht aan besteed?

Verder zijn de verhalen van Novib leugens en dat is hun marketing en hun verdien model. Stink er niet in.

Weerwoord forum index » Economie