Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Verdeling van welvaart Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2019 23:10 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:
Hoe kan ik dat rijmen met calve mayonaise die nog steeds in metalen tubes wordt verkocht?

Daar heb ik misschien dan weer wel een antwoord op: plastic lost op in olieachtige producten. Dat maakt dus dat je een deel van de plastic tube zou opeten als je mayonaise in een plastic tube verkoopt. Meestal zit mayonaise dan ook in metalen tubes of glazen potjes.

Maar... ook hier zijn uitzonderingen. Plastic emmertjes. Zelfde zie ik tegenwoordig met olijfolie, ik koop het altijd in glazen flessen en zal het nooit in een plastic fles kopen. Ik vertrouw dat echt niet: plastic lost op in olijfolie.

Van zonnebrand is het trouwens ook bekend. De verpakking lost er deels in op. Maar goed, dat eet je dan weer niet.

Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Very Happy
Maar dan nog blijft het een vraag waarom tandpasta tegenwoordig in plastic tubes zit.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 09, 2019 1:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Jan Modaal consumeert zo gemiddeld 32.500 euro aan overheidsproductie per jaar.

Ik zie geen onderbouwing Excelman...

BerichtGeplaatst: Zo Jun 09, 2019 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik zie geen onderbouwing Excelman...

Rijksbegroting gedeeld door aantal werkenden in de private sector.

Ik ben overigens blij dat je inziet dat dit land wordt gedragen door de 8m werkenden in de private sector... iemand moet die 260 mrd immers opbrengen...

Hier zie je hoe dat werkt voor de inkomstenbelasting:

https://www.daskapital.nl/4154981/dasgrafiek_de_sterkste_schoude/

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 1:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Rijksbegroting gedeeld door aantal werkenden in de private sector.

Dus je ontkent dat bedrijven belasting afdragen?

Raaar.

Quote:
Ik ben overigens blij dat je inziet dat dit land wordt gedragen door de 8m werkenden in de private sector...

Is jouw conclusie hoor, niet de mijne. De publieke sector is namelijk ook erg belangrijk. Die heeft ervoor gezorgd dat Royy een opleiding kreeg, zodat Royy nu zijn centjes kan verdienen. En als Royy zijn gezondheid het een keer laat afweten, lapt de publieke sector hem weer op. En diezelfde publieke sector zorgt ervoor dat Royy enigszins veilig kan leven enzo...

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dus je ontkent dat bedrijven belasting afdragen?

Nee hoor, maar bedrijven geen natuurlijke personen. Anders gezegd, als die 8m werkende in de private sector morgen zouden zeggen: ik word leraar. Hoeveel winst zouden bedrijven dan nog maken? Voila.

Quote:

Is jouw conclusie hoor, niet de mijne. De publieke sector is namelijk ook erg belangrijk. Die heeft ervoor gezorgd dat Royy een opleiding kreeg, zodat Royy nu zijn centjes kan verdienen. En als Royy zijn gezondheid het een keer laat afweten, lapt de publieke sector hem weer op. En diezelfde publieke sector zorgt ervoor dat Royy enigszins veilig kan leven enzo...

Oh ik zeg ook niet dat de publieke sector niets produceert of dat ik geen diensten afneem van de publieke sector. Ik zeg alleen dat de publieke sector wordt betaald door de private sector.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Logisch toch? Want die leveren nou juist die zaken die onmisbaar zijn.
Stel dat jij gaat verhuizen naar Mars of de maan. En je mag ongelimiteerd personen kiezen uit diverse beroepsgroepen.
Wie zou je meenemen?
Bankier of bakker?
Kapper of boekhouder?
Vuilnisophaler of vice-president?
Gokker of geil giecheltrutje? Jij bent homo dus verander dat laatste maar in Gerard Joling.

Kortom, wat is voor jou het belangrijkste? Je geld of je leven? (Vaak uitgesproken door bankmannen. Overvallers of directeuren zijn in dit geval onderling inwisselbaar).
Roy, ken jij het verhaal van Koning Midas? Die wenste dat alles wat hij aanraakte in goud veranderde.
Zo dom ben jij toch niet?
Of wel?

https://historiek.net/de-onfortuinlijke-koning-midas/69536/

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee hoor, maar bedrijven geen natuurlijke personen. Anders gezegd, als die 8m werkende in de private sector morgen zouden zeggen: ik word leraar. Hoeveel winst zouden bedrijven dan nog maken? Voila.

Wat nou 'voila'?

Als die docenten, verplegers, politie en militairen morgen zeggen: ik ga de commerciële sector in, dan dondert het hele systeem net zo hard in elkaar. Sterker nog: door de scheve verhoudingen in salarissen is het al verschrikkelijk moeilijk om docenten, politie en zorgpersoneel te werven, waardoor er serieuze problemen ontstaan...

https://www.nu.nl/politiek/5509007/minister-slob-trekt-extra-miljoenen-in-strijd-lerarentekort.html
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2245189-personeelstekort-bij-de-politie-in-veel-plaatsen-piept-en-kraakt-het.html
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2277647-tekort-aan-zorgpersoneel-maar-die-grijze-golf-zagen-we-toch-al-lang-aankomen.html

Je hebt echt oogkleppen op.

Quote:
Oh ik zeg ook niet dat de publieke sector niets produceert of dat ik geen diensten afneem van de publieke sector. Ik zeg alleen dat de publieke sector wordt betaald door de private sector.

Ah, maar de private sector wordt ondersteund door de publieke sector. Ze kunnen niet zonder. De afhankelijkheid is volkomen wederzijds.

Om een privaat vergelijk te maken: de afdeling 'verkoopt' (haalt geld binnen) kijkt met irritatie naar de afdeling 'reparatie' (geeft geld uit) die als verantwoordelijkheid heeft om de garantie-termijn die de afdeling verkoop mondeling afspreekt ook daadwerkelijk te realiseren.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:

Om een privaat vergelijk te maken: de afdeling 'verkoopt' (haalt geld binnen) kijkt met irritatie naar de afdeling 'reparatie' (geeft geld uit) die als verantwoordelijkheid heeft om de garantie-termijn die de afdeling verkoop mondeling afspreekt ook daadwerkelijk te realiseren.

Ik kan het je nog sterker vertellen.
Ik heb het diverse keren meegemaakt dat de afdeling verkoop apparatuur verpatst aan bedrijven, waarin de situatie zodanig is, dat de apparatuur daar niet geschikt voor was.
Als je dat dan aan de afdeling verkoop mededeelde, had je bonje.
Want zij hadden toch maar een leuke transactie gedaan. Hulde!
Naderhand zaten wij van de service met het probleem opgezadeld.

Uiteindelijk moest het hele project teruggenomen worden.
Van hogerhand, dat wel!
Drie keer raden waar een bedrijf aan kapot gaat!

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Wat nou 'voila'?

Je snapt mn punt blijkbaar.

Quote:
Als die docenten, verplegers, politie en militairen morgen zeggen: ik ga de commerciële sector in, dan dondert het hele systeem net zo hard in elkaar.

Klopt, maar dat was mijn punt helemaal niet.

Quote:
Sterker nog: door de scheve verhoudingen in salarissen is het al verschrikkelijk moeilijk om docenten, politie en zorgpersoneel te werven, waardoor er serieuze problemen ontstaan...

Er is ook tekort aan personeel in de private sector...

Quote:
Je hebt echt oogkleppen op.

Ik denk dat het de overheid is die oogkleppen op heeft. Ik ben voor hogere salarissen voor docenten en zorgpersoneel als dat schaars is, kwestie van de markt zn werk laten doen. Maar ik wil dat wel een private omgeving.

Quote:

Ah, maar de private sector wordt ondersteund door de publieke sector. Ze kunnen niet zonder. De afhankelijkheid is volkomen wederzijds.

Da's deels waar ja. Maar daar blijft nog steeds staan dat de private sector de publieke betaalt, Niet andersom.

Quote:

Vergelijking gaat niet op. Zowel sales als service zijn door het bedrijf ingehuurd, beiden kosten geld. Betere vergelijking is staf vs operatie. Eigenlijk ben jij nu de hele tijd de staf aan het verdedigen... terwijl ik tegen de staf zeg: je moet je toegevoegde waarde bewijzen, anders snijden we je weg.

Laatst aangepast door Royy op Ma Jun 10, 2019 14:16, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 14:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

Stel dat jij gaat verhuizen naar Mars of de maan. En je mag ongelimiteerd personen kiezen uit diverse beroepsgroepen.

Wat heeft dit er nou weer mee te maken?

Quote:
Roy, ken jij het verhaal van Koning Midas? Die wenste dat alles wat hij aanraakte in goud veranderde.
Zo dom ben jij toch niet?
Of wel?

??
Heb je gezopen??

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 14:51 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nee, ik heb niet gezopen. Ik zuip niet.
Jij bekijkt alles vanuit een kant. De geldkant.
Bij jou zijn je principes en geld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is jouw zaak en moet je helemaal zelf weten, maar dat wil dus niet zeggen dat anderen ook zo moeten denken.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Money makes the world go round.

Maar vertel Jip, wat is je alternatief? Allemaal lief voor elkaar zijn?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 18:52 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

https://allthatsinteresting.com/john-paul-getty-iii-kidnapping

Geld is ook niet alles.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 20:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Geld is zeker niet alles.

Maar jij geeft nu vooral aan wat er allemaal niet goed is. Ik vraag je om een alternatief aan te geven.

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik ben voor hogere salarissen voor docenten en zorgpersoneel als dat schaars is

Sorry, maar hier geloof ik echt niets van. Jij wil minder belasting betalen.

Quote:
Maar ik wil dat wel een private omgeving.

Droom lekker verder... komt er toch nooit.

Quote:
Da's deels waar ja.

Nope, is volledig waar. Niet deels.

Quote:
Maar daar blijft nog steeds staan dat de private sector de publieke betaalt, Niet andersom.

't Is maar hoe je het bekijkt hoor. Onderwijs investeert in jongeren die later belasting afdragen om het onderwijs te kunnen betalen. Prima commercieel uitgangspunt.

Er zijn bedrijven die exact hetzelfde doen: eerst met verlies investeren om later de winst te pakken. Onderwijs doet dit op langere termijn.

Ook gezondheidszorg levert een hoop winst op, maar dat krijg ik jou toch niet uitgelegd omdat winst bij jou hetzelfde is als euro's.

Quote:
Zowel sales als service zijn door het bedrijf ingehuurd, beiden kosten geld. Betere vergelijking is staf vs operatie.

Operatie wordt ook ingehuurd.

Quote:
terwijl ik tegen de staf zeg: je moet je toegevoegde waarde bewijzen, anders snijden we je weg.

Ik wens je heel veel succes met het wegsnijden van onderwijs, zorg, politie en justitie. Dat zal een mooie samenleving worden Royy.

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Denk zo dat 't ook voor de burger en het bedrijfsleven in het algemeen voordeliger is wanneer zoveel mogelijk taken door de overheid op zich genomen worden.
Waarom?
Nou, omdat de overheid er geen winst op hoeft te maken. Burger en bedrijfsleven betalen daardoor enkel de kostprijs via belastingen.
Wanneer ze dat soort dienstverleningen echter bij particuliere bedrijven moeten inhuren, dan betalen ze behalve de kostprijs ook nog 'ns 'n extra bedrag aan winst voor zo'n bedrijf.

'n Sprekend en intern ook al heel wat bediscussieerd voorbeeld:
'n notaris is momenteel zowel ambtenaar als ondernemer. Dat betekent dat degenen die zijn diensten nodig hebben niet alleen zijn kosten betalen, maar ook nog 'ns 'n bedrag ter zake van de winst die hij wil maken.
Zou de notaris enkel ambtenaar zijn, die als zodanig enkel 'n vast salaris van de overheid krijgt en verder alle diensten verricht zoals die wettelijk verricht moeten worden, dan zouden degenen die deze diensten nodig hebben, stukken minder (en in veel gevallen zelfs niets) daarvoor hoeven te betalen.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Sorry, maar hier geloof ik echt niets van. Jij wil minder belasting betalen.

De trade off is efficienter werken...

Quote:

Nope, is volledig waar. Niet deels.

Deels. Private sector kan zelf veiligheid, zorg en onderwijs inkopen. Wat voor fiasco het wordt als de publieke sector probeert te produceren wat de private sector nu doet hebben we onder het communisme gezien.

Quote:

't Is maar hoe je het bekijkt hoor. Onderwijs investeert in jongeren die later belasting afdragen om het onderwijs te kunnen betalen. Prima commercieel uitgangspunt.

Oh zeker, daarom wil ik ook dat we onderwijs publiek blijven financieren (en dus privaat uitvoeren).

Quote:

Operatie wordt ook ingehuurd.

Operatie is de core van je bedrijf. Staf is als begin overhead en kost geld.

Quote:

Ik wens je heel veel succes met het wegsnijden van onderwijs, zorg, politie en justitie. Dat zal een mooie samenleving worden Royy.

Da's het punt niet. Ik zeg ook niet dat je de staf weg moet snijden. De staf kan het verschil maken tussen een succesvol bedrijf en een bedrijf wat in the end ten onder gaat. Je mag wel van de staf vragen dat ze aantonen wat hun toegevoegde waarde is aan het bedrijf en ze vragen zo efficient mogelijk te werken.

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Nou, omdat de overheid er geen winst op hoeft te maken. Burger en bedrijfsleven betalen daardoor enkel de kostprijs via belastingen.
-

Die kostprijs is alleen veel hoger dan in het bedrijfsleven.

Ik heb de oplossing wel... we laten staats-productie concurreren met private productie. Consumenten mogen dan zelf kiezen. Maar ja, daar durven de staats-fetisjisten hier niet aan...

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 22:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De trade off is efficienter werken...

Tja, maar jij weet niet hoe.

Quote:
Deels. Private sector kan zelf veiligheid, zorg en onderwijs inkopen. Wat voor fiasco het wordt als de publieke sector probeert te produceren wat de private sector nu doet hebben we onder het communisme gezien.

Dit is toch geen serieus weerwoord man...

BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2019 6:51 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:

Durf dat te betwijfelen.
Als de overheid schoolboekjes inkoopt voor alle lagere scholen van het land, dan zal zij ongetwijfeld 'n heel wat aantrekkelijker prijs kunnen bedingen dan wanneer elke private lagere school dat afzonderlijk doet.
Daarenboven zal de overheid die boekjes eventueel zelf kunnen produceren; al dan niet met behulp van de staatsdrukkerij.

Royy schreef:
Ik heb de oplossing wel... we laten staats-productie concurreren met private productie. Consumenten mogen dan zelf kiezen. Maar ja, daar durven de staats-fetisjisten hier niet aan...

Dacht dat dit tot op zekere hoogte momenteel ook wel voorkomt.
Zo kan men kiezen tussen openbare lagere scholen en bijzondere.
Ook kan men kiezen tussen behandeling in gesubsidieerde ziekenhuizen en in privé-klinieken.
Maar in beide gevallen zal de keuze voor bijzonder resp. privé stukken duurder uitvallen en dan ook lang niet voor iedereen te doen zijn.
Dus nee, alles privaat zal echt niet tot de mogelijkheden behoren.
Alles van staatswege daarentegen wel.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2019 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Natubico schreef:
Royy schreef:

Durf dat te betwijfelen.
Als de overheid schoolboekjes inkoopt voor alle lagere scholen van het land, dan zal zij ongetwijfeld 'n heel wat aantrekkelijker prijs kunnen bedingen dan wanneer elke private lagere school dat afzonderlijk doet.
Daarenboven zal de overheid die boekjes eventueel zelf kunnen produceren; al dan niet met behulp van de staatsdrukkerij.

Hmm Mijn ervaring is heel anders!
DE overheid (nadruk op het demagogische DE) maakt helemaal niet uit welke schoolboeken een school moet gebruiken.
Dat bepalen ze voor een groot deel zelf.
Natuurlijk zijn er ook adviezen van derden.

Maar, dat neemt niet weg, dat soms leraren zelf in de pen klimmen, en een boek schrijven.
Een loffelijk streven, ware het niet dat er ook zwarte schapen tussen de witte zaten.
Althans, wat ik indertijd meegemaakt heb.

Sommige vakliteratuur werd wat omgewerkt, waardoor het verhaal een stuk ingewikkelder werd.
Alleen hadden ze pech dat deze jongen nogal veel in de bieb rond neusde.
En de bewuste leraar confronteerde met de bron van zijn hoofdstuk.
De bron had hij niet vermeld.
Hij kreeg een rood hoofd.

De kwaliteit van het boek was dan ook navenant.
Dat riekt naar de drang naar zelfverrijking.

Over het openbaar onderwijs kan ik kort zijn.
De opzet deugt niet.
Wat dat betreft hebben lokale politici te veel invloed in het schoolbestuur.

Katholieke scholen hebben min of meer onafhankelijke besturen,
met als gevolg dat de scholen onderling nogal wat kunnen verschillen.
Maar je bent als ouders vrij om te kiezen, waar je kind naar toe gaat.
Gelukkig maar. Cool

BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2019 18:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Tja, maar jij weet niet hoe.

Laten we t uitproberen Cliff. Private scholen gaan, obv dezelfde toegangscriteria, de concurrentie aan met staats-scholen.

Quote:

Dit is toch geen serieus weerwoord man...

Ehm dacht t wel. Ik kan beveiliging, zorg en onderwijs ook zelf inkopen. Of de overheid mijn productie kan inkopen is maar de vraag.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2019 18:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Durf dat te betwijfelen.

Waar dat soort praktijken toe leidt hebben we kunnen zien in Oost-Europa.

Quote:
Dacht dat dit tot op zekere hoogte momenteel ook wel voorkomt.

Tot op zeker hoogte ja. Ik wil gewoon volle concurrentie zien. Ik weet wel zeker dat private productie wint. Efficienter en daardoor meer geld over om in kwaliteit te investeren, bv salarissen van leraren. Private scholen kopen de beste docenten weg bij het staatsonderwijs. Kwaliteit neemt toe. Staatsscholen liggen op hun gatje.

T is net de NHS in het VK, ook al zo'n mislukking.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2019 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Laten we t uitproberen Cliff. Private scholen gaan, obv dezelfde toegangscriteria, de concurrentie aan met staats-scholen.

En op basis van zelfde bekostiging? Geen enkel probleem Royy.

Quote:
Ehm dacht t wel. Ik kan beveiliging, zorg en onderwijs ook zelf inkopen. Of de overheid mijn productie kan inkopen is maar de vraag.

Is niet de vraag. Dit is een onzinnig argument: de overheid kan goederen produceren en de private sector kan diensten produceren.

Quote:
meer geld over om in kwaliteit te investeren, bv salarissen van leraren.

Wederom verwar je kwaliteit met geld.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 12, 2019 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

En op basis van zelfde bekostiging? Geen enkel probleem Royy.

Yep, zelfde bekostiging.

Mooi, deal! We zijn er uit! We kunnen privaat onderwijs introduceren!

Quote:

Wederom verwar je kwaliteit met geld.

Wat jij wil Cliff. We zien t vanzelf zodra we privaat onderwijs hebben.

Weerwoord forum index » Economie