Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Verdeling van welvaart Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jun 03, 2019 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Hoezo kosten die geld? Weet je hoeveel je kunt doen zonder of met weinig geld?

Sociale voorzieningen kosten geld Royy.

Quote:
De bakker op de hoek heeft niet echt een financieringsbehoefte. Een MKB-bedrijf van >100 medewerkers is gewoon in handen van aandeelhouders. Enige verschil is dat de aandelen niet vrij verhandelbaar zijn.

Vertel, ik hang aan je lippen...

Hoe komen die aandeelhouders aan die aandelen als ze niet verhandelbaar zijn?

Quote:
Aandelen = crowdfunding

Zie ik anders, maar als ik daar verder op inga wijken we wel erg ver van het onderwerp af.

Quote:
Hoef je niet meteen in de financiele sector te werken. Je bent toch IT'er? Jij kunt als IT'er veel meer verdienen dan je nu verdient. In plaats van dat te doen, vind je t leuker om een beetje jeugdhulpverlener te spelen. Ik zeg: jij bent voor samenleving nuttiger als IT'er dan als jeugdhulpverlener.

Probleem is dat jij die conclusie slechts op één indicator baseert: GELD.

Echt, het is een chronisch probleem hoor, alles terug te rekenen naar geld. Ik snap dat het voor je allemaal vrij logisch wordt zo, maar de wereld heeft nu eenmaal meer parameters dan alleen de financiële... en het lukt me in geen enkele discussie met jou om dat in te laten zien.

Quote:
Ze dragen er aan bij dat het salaris van docenten betaald kan worden, Cliff.

Dat is echt het ontwijken van het probleem Royy. Ik noem je een beroepsgroep (en er zijn er een hoop) die als doel stellen mensen te bedonderen. En jij stelt daar tegenover dat het geen probleem is omdat ze belasting afdragen.

Ja daag. Is jouw oplossing voor criminaliteit dan belasting heffen over criminele transacties? En dat maakt het allemaal goed...

Het gaat om het fundamentele principe van wat je motiveert om iedere ochtend op te staan en 40 uur je best te doen... is dat het bedonderen van mensen via marketingstrategieën of is dat het helpen van mensen aan een betere toekomst, zowel in zorg als in onderwijs?

Als je dit verschil niet kunt zien en slechts terug wilt rekenen naar geld... tja, dan houdt het echt op hoor.

Quote:
Stel nou dat die marketingmanager 100k verdient en 40k belasting afdraagt... kun je meer dan een half docentensalaris van betalen. Zie jij liever dat die marketingmanager minder gaat werken, nog 60k verdient, nog 20k belasting afdraagt en bij de voedselbank gaat werken....? Blijkbaar... maar ehmm halveer je dan ook even t salaris van docenten? Of dat dan weer niet?

Zie boven: het afdragen van belasting rechtvaardigt niet dat je mensen bedondert. Daarbij klopt zelfs je berekening niet, want als meneer de marketeer in het onderwijs gaat werken spaar je ook weer een FTE uit he.

En ja, ik begrijp ook best dat niet iedereen in de publieke sector kan werken... je hebt ook een private sector nodig. Maar ook de private sector kan nuttige dingen doen, anders dan mensen proberen te bedonderen tot meer consumptie bv.

Quote:
Fantastisch. Heel nobel. Maar zonder die "andere" mensen zouden de medewerkers in zorg en onderwijs geen salaris hebben...

Onzin. Er zijn prima private sectoren te noemen... mensen die gewoon echt iets doen zoals tuinmannen, schilders, bouwvakkers, kappers, programmeurs, café houders, etc.

Ik heb het over die enorme groep mensen die als doel hebben gesteld om mensen te bedonderen. Je vindt ze in marketing, call centers, financiële sector, notarissen, makelaars, etc. Die dienen slechts één belang: de eigen portemonnee, en als het even kan ten koste van anderen.

Quote:
Eigenlijk is t gewoon een kwestie van arbeidsverdeling. Je moet mensen daar inzetten waar ze de meeste welvaart creeren. Met die welvaart kun je welzijn betalen.

Geld, geld, geld, geld.... echt zo jammer dit.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 03, 2019 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Sociale voorzieningen kosten geld Royy.

Aha, dus toch: geld, geld en nog eens geld.

Quote:

Hoe komen die aandeelhouders aan die aandelen als ze niet verhandelbaar zijn?

Inkopen he.

Quote:

Probleem is dat jij die conclusie slechts op één indicator baseert: GELD.

Nah ja zeg. Zeg jij net dat sociale voorzieningen geld kosten.... zeg ik: nou dan moeten we ervoor zorgen dat iedereen zoveel mogelijk geld in t laatje brengt, bv door diegenen die dat kunnen als IT'er te laten werken zodat anderen jeugdhulpverlener kunnen zijn.... is t weer niet goed.

Wat wil je nou Cliff? Geld voor sociale voorzieningen, of niet?

Quote:

Dat is echt het ontwijken van het probleem Royy. Ik noem je een beroepsgroep (en er zijn er een hoop) die als doel stellen mensen te bedonderen. En jij stelt daar tegenover dat het geen probleem is omdat ze belasting afdragen.

Je vaart t wel erg negatief aan. Bovendien pik je 1 goed verdienende beroepsgroep er uit. Wat dacht je van al die andere 100.000-en HBO/WO'ers die meer dan 2x modaal verdienen? Zorgen die er niet voor dat er geld in de schatkist komt?

Quote:
Als je dit verschil niet kunt zien en slechts terug wilt rekenen naar geld... tja, dan houdt het echt op hoor.

Jij denkt micro, op persoonsniveau, ik denk macro.

Quote:

Zie boven: het afdragen van belasting rechtvaardigt niet dat je mensen bedondert. Daarbij klopt zelfs je berekening niet, want als meneer de marketeer in het onderwijs gaat werken spaar je ook weer een FTE uit he.

Ok, gaan we allemaal in het onderwijs werken. En dan?

Quote:

Onzin. Er zijn prima private sectoren te noemen... mensen die gewoon echt iets doen zoals tuinmannen, schilders, bouwvakkers, kappers, programmeurs, café houders, etc.

Toch leuk dat je, behalve programmeurs, geen enkele beroepsgroep noemt die het verdienvermogen heeft om netto financieel iets bij te dragen aan de samenleving. Met tuinmannen, schilders, bouwvakkers kun je geen onderwijs, zorg, infrastructuur betalen en daarnaast de andere schilders, kassamiepen en barmannen aan het werk houden Cliff.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 03, 2019 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Aha, dus toch: geld, geld en nog eens geld.

Neh, is een middel... geen doel.

Quote:
Inkopen he.

Hoe kopen ze in als ze niet verhandelbaar zijn?

Quote:
Je vaart t wel erg negatief aan. Bovendien pik je 1 goed verdienende beroepsgroep er uit.

Nee en nee. Ik vaar het volkomen realistisch aan. Zijn er geen marketing mensen die dat soort zaken bedenken die ik noem Royy? Die zijn er wel degelijk. Speciaal voor jou dacht ik 'laat ik eens een andere groep charlatans noemen dan die eeuwige financiële sector'. Nou, marketing mensen zijn ook in grote getale bezig om mensen te bedonderen Royy. Of het nu gaat om tandpasta tubes die meer verbruiken, shampooflessen waar 10% in achter blijft of telemarketeers die met een kutverhaaltje mensen misleiden...

Het zijn allemaal mensen met een verkeerde motivatie: geld verdienen ten koste van anderen. En daar zijn er veel te veel van.

Quote:
Wat dacht je van al die andere 100.000-en HBO/WO'ers die meer dan 2x modaal verdienen? Zorgen die er niet voor dat er geld in de schatkist komt?

Jawel, beweer ik anders dan? Ik relateer het alleen niet aan diploma's, dat is veel te ouderwets.

Quote:
Jij denkt micro, op persoonsniveau, ik denk macro.

Nee, ik denk in welzijn en jij in geld.

Quote:
Ok, gaan we allemaal in het onderwijs werken. En dan?

Lees nou rustig even Royy... volgens mij schreef ik al letterlijk dat dat niet kan hierboven. Maar dat is never nooit een rechtvaardiging om ten koste van anderen geld te gaan verdienen. Waarom veroordeel je dat gewoon niet? Te lastig Smile

Quote:
geen enkele beroepsgroep noemt die het verdienvermogen heeft om netto financieel iets bij te dragen aan de samenleving. Met tuinmannen, schilders, bouwvakkers kun je geen onderwijs, zorg, infrastructuur betalen

Wat is dit nu weer voor onzin?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 03, 2019 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Neh, is een middel... geen doel.

Aha, maar toch gaat t je om geld.

Quote:

Hoe kopen ze in als ze niet verhandelbaar zijn?

Bij diegene die ze heeft he.

Quote:

Jawel, beweer ik anders dan? Ik relateer het alleen niet aan diploma's, dat is veel te ouderwets.

Mooi, laten we daar eens op focussen dan. Zie je liever dat die groep de helft van de tijd gaat werken en de helft van zn tijd besteed aan dingen als voedsel uitdelen in de voedselbank?

Quote:

Lees nou rustig even Royy... volgens mij schreef ik al letterlijk dat dat niet kan hierboven. Maar dat is never nooit een rechtvaardiging om ten koste van anderen geld te gaan verdienen. Waarom veroordeel je dat gewoon niet? Te lastig Smile

Ik zie t niet per se als "ten koste van".

Quote:

Wat is dit nu weer voor onzin?

Is geen onzin. Pas met een inkomen ruim boven modaal begint iemand financieel iets bij te dragen aan o.a. sociale voorzieningen, onderwijs, infrastructuur.

Weet je hoeveel belasting iemand met 34k bruto per jaar betaalt? Nog geen 2000 euro.... De rest van de poet die ie af moet dragen gaat op aan volksverzekeringen (AOW en WLZ). Van die kleine 2000 euro kun je nog niet eens Defensie en Justitie betalen... laat staan de rest.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 03, 2019 22:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Aha, maar toch gaat t je om geld.

Zie ik anders Smile

Quote:
Bij diegene die ze heeft he.

Is dat niet hetzelfde als handel dan?

Quote:
Mooi, laten we daar eens op focussen dan. Zie je liever dat die groep de helft van de tijd gaat werken en de helft van zn tijd besteed aan dingen als voedsel uitdelen in de voedselbank?

Geen idee. Mensen moeten vooral doen wat hun passie is, en het mooie is dat mensen verschillende passies hebben. Ik stel slechts dat ze niet primair geld verdienen als doel stellen en als ze dat al doen in ieder geval dit niet ten koste van andere mensen moeten doen.

Quote:
Ik zie t niet per se als "ten koste van".

Waarom niet? Als jij dezelfde tube tandpasta koopt die je altijd koopt, maar ze maken hem vanbinnen zo dat er 10% achter blijft en ze zorgen ervoor dat de tandpasta door een grotere opening 10% sneller op gaat.

Wat draagt dat eigenlijk voor positiefs bij? Meer verspilling, meer vervuiling, meer consumptie... jij meer betalen want vaker tandpasta kopen. Het rare is dat je iedere cent belasting als ergerlijk ziet maar Marketeers die hun betaalde tijd verdoen met het bedenken van dit soort shit verdedig je hier gewoon. Want, meer productie is meer welvaart toch?

Stap de 21ste eeuw eens in... niets heeft onbeperkte groei, niet de mensheid, niet de economie. Je kunt heel erg hard hopen dat je de grenzen van de groei niet meemaakt Royy, maar je bent wel stekeblind als je niet ziet dat het zo uiteindelijk fout afloopt. De (wetenschappelijke) feiten liggen immers voor je neus...

Quote:
Weet je hoeveel belasting iemand met 34k bruto per jaar betaalt? Nog geen 2000 euro.... De rest van de poet die ie af moet dragen gaat op aan volksverzekeringen (AOW en WLZ). Van die kleine 2000 euro kun je nog niet eens Defensie en Justitie betalen... laat staan de rest.

Rare berekeningen hou je erop na. Laten we dit even erbij pakken:

Het modaal inkomen wordt elk jaar geïndexeerde en wordt vastgesteld door het CPB, Centraal Plan Bureau. In 2018 is het modaal jaarinkomen geschat op €37.000 (voor 1 persoon). Dit is €2.855 bruto per maand, netto een dikke €2.100. Dit is dus inclusief vakantiegeld etc.

Ik zie een bruto netto verschil van 755 euro per maand, dat keer 12 maakt 9060 euro aan belastingafdracht per jaar.

Lezen we even verder:

Een gemiddeld huishouden van 2,2 personen had een modaal inkomen van €64.000 in 2015. Het modaal inkomen per persoon lag toen op €35.500 dus als we de indexering aanhouden voor 1 persoon, dan komt een gemiddeld huishouden in 2018 op een modaal inkomen van €66.500.

https://www.onetime.nl/geld-financieel/wat-verdient-een/gemiddelde-salaris-nederland

Daarbij: als iedereen 'slechts' 20k per jaar verdient, heb je geen uitkeringen meer nodig. En dus ook een veel lagere afdracht van belastingen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Is dat niet hetzelfde als handel dan?

Zeker. Alleen zijn ze niet vrij verhandelbaar. Das het voornaamste verschil.

Quote:

Waarom niet? Als jij dezelfde tube tandpasta koopt die je altijd koopt, maar ze maken hem vanbinnen zo dat er 10% achter blijft en ze zorgen ervoor dat de tandpasta door een grotere opening 10% sneller op gaat.

Wat draagt dat eigenlijk voor positiefs bij? Meer verspilling, meer vervuiling, meer consumptie... jij meer betalen want vaker tandpasta kopen. Het rare is dat je iedere cent belasting als ergerlijk ziet maar Marketeers die hun betaalde tijd verdoen met het bedenken van dit soort shit verdedig je hier gewoon. Want, meer productie is meer welvaart toch?

Bij marketeers heb ik een keuze: ik kies zelf welke tandpasta ik wil. Dus ik kies ook zelf hoeveel ik wil "verspillen" of wil geven aan een bedrijf wat iets niet goed doet in mijn ogen. De overheid versplit mijn geld voor mij.

Quote:

Het modaal inkomen wordt elk jaar geïndexeerde en wordt vastgesteld door het CPB, Centraal Plan Bureau. In 2018 is het modaal jaarinkomen geschat op €37.000 (voor 1 persoon). Dit is €2.855 bruto per maand, netto een dikke €2.100. Dit is dus inclusief vakantiegeld etc.

Ik zie een bruto netto verschil van 755 euro per maand, dat keer 12 maakt 9060 euro aan belastingafdracht per jaar.

Klopt, alleen bestaat bruto-netto verschil voor meer dan 75% uit premie voor AOW en WLZ. Slechts minder dan 25% is beschikbaar om zaken als Defensie, justitie, onderwijs etc van te betalen.

Quote:
Een gemiddeld huishouden van 2,2 personen had een modaal inkomen van €64.000 in 2015. Het modaal inkomen per persoon lag toen op €35.500 dus als we de indexering aanhouden voor 1 persoon, dan komt een gemiddeld huishouden in 2018 op een modaal inkomen van €66.500.

Ehm ja? Das dus toch ongeveer die 34k bruto per persoon per jaar (ietsje minder zelfs)? We geven meer dan 18mrd uit aan Defensie en Justitie. Da's 1000 euro per Nederlander of zo'n 2000 euro per werkende Nederlander.

Quote:
Daarbij: als iedereen 'slechts' 20k per jaar verdient, heb je geen uitkeringen meer nodig. En dus ook een veel lagere afdracht van belastingen.

??

BerichtGeplaatst: Wo Jun 05, 2019 6:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Bij marketeers heb ik een keuze: ik kies zelf welke tandpasta ik wil. Dus ik kies ook zelf hoeveel ik wil "verspillen"

Dat is een illusie. Jij hebt niet door hoeveel procent tandpasta er in de tube achterblijft en of de opening 10% groter geworden is.

Quote:
De overheid versplit mijn geld voor mij.

Ook dat is de illusie dat de markt alles beter regelt dan de overheid. Echte onderbouwing ervan heb je nooit.

Quote:
Klopt, alleen bestaat bruto-netto verschil voor meer dan 75% uit premie voor AOW en WLZ. Slechts minder dan 25% is beschikbaar om zaken als Defensie, justitie, onderwijs etc van te betalen.

Maar het is niet de enige belasting die wordt afgedragen hè... Stel dat Jan Modaal een auto heeft, wat vrij denkbaar is, daar betaalt hij bakken met belasting over. Alles wat hij aanschaft betaalt hij 21% BTW over. Energie die hij thuis verbruikt betaalt hij belasting over. Laat hij zich verzekeren betaalt hij assurantiebelasting. Etc. etc. etc.

Het idee dat Jan Modaal niets bijdraagt aan de belastingpot (zoals jij eerder schreef) is onzin.

Quote:
Ehm ja? Das dus toch ongeveer die 34k bruto per persoon per jaar (ietsje minder zelfs)? We geven meer dan 18mrd uit aan Defensie en Justitie. Da's 1000 euro per Nederlander of zo'n 2000 euro per werkende Nederlander.

Haalt maar uit de overige belastingen. Daarbij: rijkere mensen hebben meer te verliezen, dus dat ze meer bijdragen aan defensie en justitie is prima. Maar jij beweert dat Jan Modaal daar niet aan bijdraagt, en dat is onzin.

Quote:
??

Wat snap je niet? Als mensen met een uitkering parttime gaan werken, raken ze uit die uitkering. Ze dragen dan misschien geen belastinggeld af maar verbruiken het ook niet meer. Ook dat is pure winst.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 05, 2019 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dat is een illusie. Jij hebt niet door hoeveel procent tandpasta er in de tube achterblijft en of de opening 10% groter geworden is.

Omdat ik me er niet druk over maak. Jij wel?

Quote:

Ook dat is de illusie dat de markt alles beter regelt dan de overheid. Echte onderbouwing ervan heb je nooit.

Kun je van mening over verschillen. Maar dat was het punt niet. Punt was dat ik bij tandpasta een keuze heb, bij de overheid niet.

Quote:

Maar het is niet de enige belasting die wordt afgedragen hè... Stel dat Jan Modaal een auto heeft, wat vrij denkbaar is, daar betaalt hij bakken met belasting over. Alles wat hij aanschaft betaalt hij 21% BTW over. Energie die hij thuis verbruikt betaalt hij belasting over. Laat hij zich verzekeren betaalt hij assurantiebelasting. Etc. etc. etc.

Ongetwijfeld. Stel dat ie over de helft van zn netto inkomen nog een keer 21% betaald... da's zo'n 4000 euro. Daartegenover staat bv dat ie kinderbijslag krijgt, dus zeg zo'n 3000 euro netto. Kun je nog een keer Defensie en Justitie van betalen. Wat doen we met de overige 150 mrd op de rijksbegroting?

Quote:
Het idee dat Jan Modaal niets bijdraagt aan de belastingpot (zoals jij eerder schreef) is onzin.

Nope, netto (bijdragen minus waarde van de consumptie van overheidsproductie) draagt Jan Modaal niets bij.

Quote:

Wat snap je niet? Als mensen met een uitkering parttime gaan werken, raken ze uit die uitkering. Ze dragen dan misschien geen belastinggeld af maar verbruiken het ook niet meer. Ook dat is pure winst.

Oh ja klopt. Laat ze maar gaan werken, goed plan.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy, jij denkt echt dat je een keuze maakt met je tandpasta, waspoeder of hondenvoer?
De commercie verneukt jou waar je zelf bij staat. Denk je nou echt dat er verschil zit in Prodent of Paradontax? Omo of Witte Reus? Zeep is zeep en tandpasta is tandpasta.
Als mijn shampoo op is en ik moet dringend mijn haren wassen, doe ik dat met dreft of dubro. Zelfde resultaat, schone en zachte haren.
Niet bij mij aankomen met dat zwakzinnig gelul: omdat je het waard bent.
Nee, gewoon eerlijk zeggen dat die unilevermannen zoveel mogelijk hengeltjes in het water gooien en op deze manier maken ze winst.
Winst die ze voor zichzelf houden, verdelen onder de aandeelhouders en opnieuw investeren in nog meer winst.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Omdat ik me er niet druk over maak. Jij wel?

Typisch hè... als de overheid jouw geld verspilt ben je boos, als het bedrijfsleven je geld verspilt dan maak je je daar niet druk over. Simpelweg omdat je je de illusie hebt toegeëigend dat het jouw keuze is, terwijl dat totaal niet zo is.

Quote:
Punt was dat ik bij tandpasta een keuze heb, bij de overheid niet.

Nee. Je hebt geen idee hoeveel tandpasta er in de tube achter blijft of dat je ineens elke avond 10% meer gebruikt. Je maakt zelf het idee dat dat jouw keuze is.

Quote:
Ongetwijfeld. Stel dat ie over de helft van zn netto inkomen nog een keer 21% betaald... da's zo'n 4000 euro. Daartegenover staat bv dat ie kinderbijslag krijgt, dus zeg zo'n 3000 euro netto. Kun je nog een keer Defensie en Justitie van betalen. Wat doen we met de overige 150 mrd op de rijksbegroting?

Wat een onzin Royy. Nu komt er ineens kinderbijslag bij. Daarbij: als je loon krijgt, en daarvan benzine koopt, dan betaal je in totaal misschien wel zo'n 80% belasting.

Quote:
Nope, netto (bijdragen minus waarde van de consumptie van overheidsproductie) draagt Jan Modaal niets bij.

Jammer dat je faalt om dat aan te tonen.

Quote:
Oh ja klopt. Laat ze maar gaan werken, goed plan.

Maar jij maar zeiken dat ze geen belasting bijdragen...

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 13:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Als mijn shampoo op is en ik moet dringend mijn haren wassen, doe ik dat met dreft of dubro. Zelfde resultaat, schone en zachte haren.

Helemaal mee eens Jip.

Ik kijk al 7 jaar geen TV meer en zie of hoor dus ook al 7 jaar geen reclames. Er gaat een wereld voor je open want de meeste mensen worden dagelijks enkele uren gebrainwashed, bewust en onbewust, over wat ze allemaal nodig hebben in hun leven.

Denken we nu werkelijk dat shampoo voor mannen en shampoo voor vrouwen anders is? Of dat je voor blond haar andere shampoo nodig hebt dan voor bruin haar? Of droog haar en dof haar?

Mensen worden volledig debiel gemaakt op dit punt.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 14:06 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nou ik kijk dus wel tv en ik benut de reclames als plaspauze, of om verse koffie te zetten of om een nieuw flesje te openen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 17:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Typisch hè... als de overheid jouw geld verspilt ben je boos, als het bedrijfsleven je geld verspilt dan maak je je daar niet druk over. Simpelweg omdat je je de illusie hebt toegeëigend dat het jouw keuze is, terwijl dat totaal niet zo is.

T is wel mijn keuze. Ik kan de tandpasta kopen die ik wil.

Quote:

Wat een onzin Royy. Nu komt er ineens kinderbijslag bij.

Sure. Maar vertel, waar komt de overige 150 mrd op de Rijksbegroting vandaan? De kaboutertjes?

Quote:
Daarbij: als je loon krijgt, en daarvan benzine koopt, dan betaal je in totaal misschien wel zo'n 80% belasting.

En Jan Modaal besteedt zijn hele inkomen aan benzine?

Quote:

Maar jij maar zeiken dat ze geen belasting bijdragen...

Oh nee hoor, zeik ik niet over. Ik constateer t alleen... maar zelfs dat lijkt al tot irritatie bij jou te wekken. Je wilt gewoon niet inzien dat dit land al buitenproportioneel financieel wordt gedragen door de bovenklasse. Het enige wat jij wilt is nog meer geld daar vandaan halen. Geld, geld, geld.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:
Royy, jij denkt echt dat je een keuze maakt met je tandpasta, waspoeder of hondenvoer?

Zeker.

Quote:
Denk je nou echt dat er verschil zit in Prodent of Paradontax?

Zeker.

Quote:
Omo of Witte Reus?

Mwah daar wat minder. Maar bv wel de keuze tussen duur of goedkoop, milieu-afbreekbaar, dat soort dingen.

.
Quote:

Niemand houd je tegen... toch mooi he, die keuzevrijheid.

Quote:
Nee, gewoon eerlijk zeggen dat die unilevermannen zoveel mogelijk hengeltjes in het water gooien en op deze manier maken ze winst.
Winst die ze voor zichzelf houden, verdelen onder de aandeelhouders en opnieuw investeren in nog meer winst.

Mag je vinden. Niemand dwingt jouw m producten van Unilever te kopen. Ik word wel gedwongen om aan de verspilling van de overheid bij te dragen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
T is wel mijn keuze. Ik kan de tandpasta kopen die ik wil.

Je mist het punt. Tenzij je misschien bedoelt dat je kunt kiezen door wie je bedondert wordt... maar dat je bedondert wordt is een feit.

Quote:
Sure. Maar vertel, waar komt de overige 150 mrd op de Rijksbegroting vandaan? De kaboutertjes?

Van belastingbetalers, groot en klein, die bijdragen naar kunnen. Daar hoort Jan Modaal en de hovenier en kapper zeker bij, hoezeer jij ook wilt doen alsof die op de zak van anderen (rijken?) leven.

Quote:
En Jan Modaal besteedt zijn hele inkomen aan benzine?

Ja, zijn kinderen eten en drinken benzine, hij doucht zit met benzine en als hij 's ochtends naar zijn werk gaat poetst hij zijn tanden met benzine. Wist je dat niet?

Quote:
Oh nee hoor, zeik ik niet over. Ik constateer t alleen...

In jouw geval is dat constateren en benoemen al snel zeiken. Zou je maar net zo kritisch zijn op de commerciële sector.

Quote:
Je wilt gewoon niet inzien dat dit land al buitenproportioneel financieel wordt gedragen door de bovenklasse.

Dat valt niet in te zien. Sterkste schouders, zwaarste lasten. Mensen boven één miljoen 100% belasten. Mooie slogan wel.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je mist het punt. Tenzij je misschien bedoelt dat je kunt kiezen door wie je bedondert wordt... maar dat je bedondert wordt is een feit.

Nee hoor ik kan kiezen. Ik kan zelfs mijn tube openknippen en leegschrapen als ik dat wil. Kwestie van keuze.

Quote:

Van belastingbetalers, groot en klein, die bijdragen naar kunnen. Daar hoort Jan Modaal en de hovenier en kapper zeker bij, hoezeer jij ook wilt doen alsof die op de zak van anderen (rijken?) leven.

Eh nee hoor, we hadden net geconstateerd dat we 50 mrd dekken door Jan Modaal & co. De overige 150 mrd komt dus van anderen.... maar wie?

Quote:

Dat valt niet in te zien. Sterkste schouders, zwaarste lasten. Mensen boven één miljoen 100% belasten. Mooie slogan wel.

De sterkste schouders dragen al de zwaarste lasten Cliff, meer dan dat zelfs: ze dragen alle lasten.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nee Royy, jij kiest niet, de producent heeft voor jou al een keuze gemaakt. Voor jou en voor een paar miljoen anderen. Dat doen ze via marktonderzoek.
Ze hebben dus maling aan jou als individu, jij hoort gewoon tot een bepaalde doelgroep. Zelfs als jij nog nooit zo'n enquete hebt ingevuld.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee hoor ik kan kiezen. Ik kan zelfs mijn tube openknippen en leegschrapen als ik dat wil. Kwestie van keuze.

OMG, je mist het punt echt volledig.

Quote:
Eh nee hoor, we hadden net geconstateerd dat we 50 mrd dekken door Jan Modaal & co.

Correctie: dat had jij bedacht. Dat hadden 'wij' niet geconstateerd.

Quote:
De overige 150 mrd komt dus van anderen.... maar wie?

Ik heb hierboven al aangegeven dat Jan Modaal minstens 14.000 euro bijdraagt: 9060 euro loonbelasting en 5000 euro BTW.

We hebben een werkzame beroepsbevolking van bijna 10 miljoen mensen. Ik zie dus 10 miljoen keer 14.000 euro is 140 miljard euro aan belasting.

En laten BTW en loonbelasting nou nog maar het topje van de ijsberg zijn van alle belastingen die mensen betalen... Volgens de belastingdienst gaat het om de volgende belastingen:

inkomstenbelasting;
    loonbelasting;
    vennootschapsbelasting;
    dividendbelasting;
    kansspelbelasting;
    erfbelasting;
    schenkbelasting;
    vermogensrendementsheffing;
    omzetbelasting (btw);
    rechten bij invoer;
    rechten bij uitvoer;
    accijnzen zoals alcoholaccijns en tabaksaccijns en verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken;
    belastingen op personenauto's en motorrijwielen (bpm);
    motorrijtuigenbelasting (mrb);
    belasting zware motorrijtuigen;
    overdrachtsbelasting;
    assurantiebelasting;
    verhuurdersheffing;
    bankbelasting;
    milieubelastingen, zoals kolenbelasting, en energiebelasting

Me dunkt dat je gemakkelijk aan die 250 miljard komt op die manier. Ook van Jan Modaal dus.

Quote:
De sterkste schouders dragen al de zwaarste lasten Cliff, meer dan dat zelfs: ze dragen alle lasten.

Onjuist, zie boven.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy schreef:
Jip schreef:

Zeker.

Quote:
Denk je nou echt dat er verschil zit in Prodent of Paradontax?

Zeker.

Quote:
Omo of Witte Reus?

Mwah daar wat minder. Maar bv wel de keuze tussen duur of goedkoop, milieu-afbreekbaar, dat soort dingen.

.
Quote:

Niemand houd je tegen... toch mooi he, die keuzevrijheid.

Quote:

Mag je vinden. Niemand dwingt jouw m producten van Unilever te kopen. Ik word wel gedwongen om aan de verspilling van de overheid bij te dragen.

Nee hoor, jij bent niks anders dan een ezel die achter een worteltje aanloopt en die hengel is in handen van een of andere multinational die jou gewoon manipuleert.
Want: de verschillen tussen Prodent en Paradontax zitten alleen in de kleur en smaak. Doel blijft hetzelfde. Je gebit reinigen. Niks meer en niks minder.
Jij kiest dus niks. Deze zgn. vrijwillige keuze is het resultaat van marktonderzoek.

Zoals Cliff al eerder schreef: er is geen verschil tussen blond en zwart haar, mannenharen of vrouwenharen. Shampoo is shampoo. Wel is er verschil tussen shampoo voor volwassenen en shampoo voor kinderen. Laatste prikt niet in de oogjes. Maar daar zijn dus wel dieren voor gemarteld.
Hetzelfde lulverhaal voor afwasmiddelen die je handen zacht houden. Als dat echt zo zou zijn, kunnen alle handcremes uit de handel worden genomen. Is niet gebeurd. Integendeel, daar is de keuze ook eindeloos.

Wat jij in feite doet, is meebetalen aan het dom en meningloos meelopen aan het handje van een stel geldwolven.
Moet je zelf weten, maar dan ook niet zeuren over de overheid die met 'jouw' geld dingen bekostigd waar de hele gemeenschap mee geholpen wordt.
Jij bent namelijk geen individu met een eigen wil, eigen mening, eigen oordeel. jij bent gewoon een schakeltje in de tredmolen en jij loopt gewoon je rondjes die vanuit de multinationals worden bepaald.

Als jij het allemaal zo goed weet moet je mij toch eens uitleggen waarom tandpasta tegenwoordig in plastic tubes word gespoten.
Vroeger zat dit in een metalen tube die vervolgens in een kartonnen doosje werd verpakt. De Europese richtlijnen hebben toen besloten die kartonnen doosjes te verwijderen en tandpasta in plastic tubes te verkopen. Want dat zou dan beter zijn voor het milieu.

Hoe kan ik dat rijmen met calve mayonaise die nog steeds in metalen tubes wordt verkocht? Ja, wel zonder kartonnen jasje.
Weten die gasten zelf wel waar ze mee bezig zijn?
Of weet jij zelf waar je mee bezig bent?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 18:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Hoe kan ik dat rijmen met calve mayonaise die nog steeds in metalen tubes wordt verkocht?

Daar heb ik misschien dan weer wel een antwoord op: plastic lost op in olieachtige producten. Dat maakt dus dat je een deel van de plastic tube zou opeten als je mayonaise in een plastic tube verkoopt. Meestal zit mayonaise dan ook in metalen tubes of glazen potjes.

Maar... ook hier zijn uitzonderingen. Plastic emmertjes. Zelfde zie ik tegenwoordig met olijfolie, ik koop het altijd in glazen flessen en zal het nooit in een plastic fles kopen. Ik vertrouw dat echt niet: plastic lost op in olijfolie.

Van zonnebrand is het trouwens ook bekend. De verpakking lost er deels in op. Maar goed, dat eet je dan weer niet.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 23:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik heb hierboven al aangegeven dat Jan Modaal minstens 14.000 euro bijdraagt: 9060 euro loonbelasting en 5000 euro BTW.

We hebben een werkzame beroepsbevolking van bijna 10 miljoen mensen. Ik zie dus 10 miljoen keer 14.000 euro is 140 miljard euro aan belasting.

Prima om m zo te berekenen, maar dan wel met de juiste cijfers. Het rijk geeft zo'n 260 mrd per jaar uit. Er zijn 9 mln werkenden in Nederland, waarvan 1 mln in de publieke sector. Die 1 mln moeten worden betaald door de overige 8 mln. Dat betekent dus 32.500 euro belastingdruk per werkende in de private sector. Heel veel mensen mogen uberhaupt blij zijn als ze dat bruto verdienen...

Quote:

Onjuist, zie boven.

Helaas Cliff, Jan Modaal betaalt geen 32.500 euro aan belasting.

BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2019 0:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Prima om m zo te berekenen, maar dan wel met de juiste cijfers. Het rijk geeft zo'n 260 mrd per jaar uit. Er zijn 9 mln werkenden in Nederland, waarvan 1 mln in de publieke sector. Die 1 mln moeten worden betaald door de overige 8 mln. Dat betekent dus 32.500 euro belastingdruk per werkende in de private sector. Heel veel mensen mogen uberhaupt blij zijn als ze dat bruto verdienen...

Leuke berekening Excel man Smile

Maar je vergeet één ding: bedrijven betalen ook belasting. Dat mag je van die 260 miljard aftrekken. Ik begrijp dat we alleen bij de Shell al 8 miljard mislopen trouwens... zo zie je maar weer dat de sterkste schouders zoveel mogelijk last proberen te ontwijken. Zie ook de 22 miljard die weggesluisd wordt door brievenbusfirma's, alweer een voorbeeld van sterkste schouders die niets willen dragen.

Gelukkig nemen kleinere bedrijven wel hun verantwoordelijkheid, waardoor de belastingdruk niet geheel op Jan Modaal komt te liggen.

Maar dan nog... 42% inkomstenbelasting en 21% BTW, plus nog een reeks andere belastingen... ik denk dat Jan Modaal behoorlijk bijdraagt aan de schatkist... misschien wel de helft van zijn salaris.

En Royy maar roepen dat de sterkste schouders 'alle' lasten dragen. Die zijn hard bezig zoals Shell en brievenbusfirma's om de last te ontduiken. Had ik de 52% hypotheekrenteaftrek van die mensen al genoemd?

BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2019 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Maar je vergeet één ding: bedrijven betalen ook belasting.

Is niet relevant. Uiteindelijk moeten de 8 miljoen werkenden in de private sector dit land onderhouden en betalen.

Quote:
Maar dan nog... 42% inkomstenbelasting en 21% BTW, plus nog een reeks andere belastingen... ik denk dat Jan Modaal behoorlijk bijdraagt aan de schatkist... misschien wel de helft van zijn salaris.

Zeker. Maar Jan Modaal consumeert nog veel meer dan ie afdraagt. Jan Modaal consumeert zo gemiddeld 32.500 euro aan overheidsproductie per jaar.

BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2019 11:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

Wat jij in feite doet, is meebetalen aan het dom en meningloos meelopen aan het handje van een stel geldwolven.

Dat mag je vinden, maar je mist het hele punt: als dat zo zou zijn, is het mijn EIGEN keuze.

Quote:
Moet je zelf weten, maar dan ook niet zeuren over de overheid die met 'jouw' geld dingen bekostigd waar de hele gemeenschap mee geholpen wordt.

Zeur ik niet over, ik zeur over keuzevrijheid en verspilling bij de overheid.

Quote:
Jij bent namelijk geen individu met een eigen wil, eigen mening, eigen oordeel. jij bent gewoon een schakeltje in de tredmolen en jij loopt gewoon je rondjes die vanuit de multinationals worden bepaald.

Vind ik nogal een cynisch mensbeeld, deel ik niet.

BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2019 21:21 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy, ga ergens in Rotterdam in de kroeg zitten zwetsen.
In plaats van dit hier de hele tijd onder te zitten schijten.

Weerwoord forum index » Economie