Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Minimumloon Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Apr 28, 2019 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Hoezo zou kunnen? Kan helemaal niet. Je voorbeeld klopt van geen kanten.

We hebben t over iemand die 1000 uur declarabel werkt, 24 euro er uur vraagt....

Als diegene 24k in loondienst verdient obv 1000 uur, betekent dat bruto-bruto loonkosten voor de werkgever van 30 euro per uur... Duur grapje voor een schoonmaker... Want da's de categorie waar je t over hebt met ZZP-tarieven onder de 20 euro. Die categorie verdient echter in parttime loondienst geen 24k bruto.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 28, 2019 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

torentje schreef:
Iemand met de verantwoordelijkheid over meerdere fabrieken is toch zelf een overheid? Mij maak je zo snel niet iets wijs, ik ben namelijk niet zo'n kwaaie peer.

Overhead, geen overheid. Wink

En dan nog steeds is er werkdruk. De fabrieken zijn verouderd en het bedrijf staat onder een soort van toezicht. Dat zal niet hardop worden uitgesproken maar het bevoegd gezag heb ik de afgelopen maanden vaker gezien bij deze werkgever dan bij al mijn opdrachtgevers in de afgelopen 20 jaar. En terecht. Jaarlijks sterft minimaal één medewerkers als gevolg van een arbeidsongeval en op landelijk niveau hebben wij verschillende meldings- en registratieplichtige arbeidsongevallen. De fabrieken sluiten en 2 miljoen euro erin smijten om de boel op orde te brengen is geen optie dus ben ik degene die ermee aan de slag mag. Zorgen voor een gedegen arbeidsomstandighedenbeleid, risico-inventarisatie en -evaluatie en levend plan van aanpak. Investeren in de organisatie, techniek maar ook een gedragsverandering bewerkstelligen. Daar wordt een flink budget voor vrijgemaakt en brengt veel werkdruk met zich mee. De directie en global HSE-verantwoordelijken willen resultaten zien en kloppen bij mij aan als dingen misgaan. Is het niet het bevoegd gezag, zijn zij het wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Apr 29, 2019 1:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
We hebben t over iemand die 1000 uur declarabel werkt, 24 euro er uur vraagt....

Nee, daar heb jij het over. Ik heb het daar niet over.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 29, 2019 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nee, daar heb jij het over. Ik heb het daar niet over.

Ehmm we begonnen bij jouw vergelijking van 24k bruto Cliff... die hebben we uitgekleed naar 1000 uur voor 24 euro.

Maar ik wil best daar weer een fulltime ZZP'er van maken, alleen staat je voorbeeld dan nog verder van de praktijk...

BerichtGeplaatst: Ma Apr 29, 2019 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je vervuilt de discussie Royy door alleen naar declarabele uren te kijken. Een ZZP-er maakt heel veel niet-declarabele uren.

BerichtGeplaatst: Di Apr 30, 2019 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ehh, nu ben je zelf in de war.

Jij vergelijkt twee bruto lonen van 24k per jaar... ik niet.

Ik zeg: 24k bruto per jaar voor een ZZP'er zou 13 euro per uur betekenen, kan niet. Jij zegt: niet-declarabele uren. Ok, dan 1000 declarabele uren, maakt 24 euro per uur. Da's categorie laagbetaalde ZZP'er die geen 24k in loondienst zou verdienen, niet fulltime en al helemaal niet parttime.

BerichtGeplaatst: Di Apr 30, 2019 18:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Da's categorie laagbetaalde ZZP'er die geen 24k in loondienst zou verdienen

Maar dit verzin je toch ter plekke of niet?

Ik heb je al de link gegeven naar de poll op de website waarin 25% van de ZZP-ers aangaf onder de 24 euro per uur te zitten. Vervolgens verzin jij erbij dat het om schoonmakers gaat en je verzint erbij dat deze mensen in loondienst nooit 24k zouden verdienen.

Dat zijn twee aannames die je totaal niet kunt onderbouwen. Ik ga daar simpelweg ook niet in mee.

BerichtGeplaatst: Di Apr 30, 2019 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Quote:
Vervolgens verzin jij erbij dat het om schoonmakers gaat en je verzint erbij dat deze mensen in loondienst nooit 24k zouden verdienen.

Ehmm dat verzin in ik niet, da's een feit. Nogmaals Cliff: welke ZZP'er kun jij inhuren voor 24 euro? Kom nou eens met voorbeelden Cliff, dan kunnen we toetsen wat zo iemand in loondienst zou verdienen...

Zal ik t maar voor je doen?
Hier vind je een mooie vergelijking:

https://loonwijzer.nl/eigenbaaswijzer/uurtarieven-in-50-beroepen-zzpers-vergeleken-met-werknemers

Laten we een metselaar pakken, tussen de 20 en 35 euro ZZP, gemiddeld 27 euro. Die zou tussen de 13 en 17 euro in loondienst verdienen.

Om 24k te maken, moet de ZZP'er 900 uur declarabel werken. Om 24k te maken moet de werknemer 1600 uur maken. Je vergelijkt dus een parttimer met een fulltimer.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 01, 2019 8:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je verwart weer de declarabele uren met de niet declarabele uren.

Een metselaar rekent 27 euro per uur naar de klant, maar is daarnaast nog allerlei uren kwijt die niet declarabel zijn: facturering, boekhouding, acquisitie, administratief, etc.

Dat brengt zijn werkelijke tarief en uren dus gelijk aan de persoon in loondienst.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 01, 2019 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Een metselaar rekent 27 euro per uur naar de klant, maar is daarnaast nog allerlei uren kwijt die niet declarabel zijn: facturering, boekhouding, acquisitie, administratief, etc.

Dat brengt zijn werkelijke tarief en uren dus gelijk aan de persoon in loondienst.

Haha. Met die 900 uur zit je ruim onder het urencriterium van 1225 uur. Betekent dat je aannemelijk moet maken dat je meer dan 1/3e van je declarebele tijd besteed aan niet-declarabele werkzaamheden. Da's bij een metselaar natuurlijk bullshit.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 01, 2019 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

In veel kantoorberoepen doet men het gewoon tijdens werk.
BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Haha. Met die 900 uur zit je ruim onder het urencriterium van 1225 uur.

Aha, nu zie ik waar je de fout maakt. Je lijkt te denken dat alleen declarabele uren meetellen voor het urencriterium? Dat is niet zo.

Volgens de Belastingdienst moet je als ondernemer 1.225 uur besteden aan 'het feitelijk drijven van je onderneming(en)'. Deze uren zijn onder te verdelen in directe en indirecte uren. De directe uren zijn alle declarabele uren bij klanten, waarmee je omzet behaalt.

Hieronder vallen de gewerkte uren voor het uitvoeren van de opdracht, maar ook indirecte uren die je steekt in de voorbereiding, zoals bijvoorbeeld het inlezen voor een opdracht en de reistijd voor de opdracht of het woon-werkverkeer.

Indirecte uren zijn uren die jij wel voor je onderneming maakt, maar niet in rekening brengt bij klanten.

Hierbij kun je onder meer denken aan:

Het volgen van cursussen
    Het bijhouden van vakliteratuur
    De administratie bijwerken
    Afspreken met je boekhouder
    De aanschaf van bedrijfsmiddelen (telefoon, laptop, auto etc.)
    Het bezoeken van netwerkbijeenkomsten
    Het beheren van je website

Bron: https://www.ikgastarten.nl/belasting/belastingaangifte/het-urencriterium-hoe-zit-dat

Quote:
Da's bij een metselaar natuurlijk bullshit.

Oh? Een metselaar heeft geen uren woon-werkverkeer, volgt geen cursussen, leest geen vakliteratuur, houdt geen administratie bij, schaft geen gereedschap aan, bezoekt geen vakbeurzen, beheert geen website, doet geen acquisitie, etc?

Vraagje: hoe komt zo'n metselaar volgens jou aan klanten en hoe houdt hij zijn inkomen bij?

Volgens mij heb jij geen idee van wat een ZZP-er precies doet... en blijf je lekker in loondienst hangen. Tip: start je eigen bedrijf eens Royy Smile

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
In veel kantoorberoepen doet men het gewoon tijdens werk.

Wat is 'het'?

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Facturering, boekhouding, acquisitie, administratief, etc.
BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Aha, nu zie ik waar je de fout maakt. Je lijkt te denken dat alleen declarabele uren meetellen voor het urencriterium? Dat is niet zo.

Ehmm nee hoor, die tellen gewoon mee, mits ze aannemelijk te maken zijn. 300 uur indirecte uren op 900 uur declarabele uren is bullshit.

Bron: https://www.ikgastarten.nl/belasting/belastingaangifte/het-urencriterium-hoe-zit-dat

Quote:

Oh? Een metselaar heeft geen uren woon-werkverkeer, volgt geen cursussen, leest geen vakliteratuur, houdt geen administratie bij, schaft geen gereedschap aan, bezoekt geen vakbeurzen, beheert geen website, doet geen acquisitie, etc?

Geen 300 uur op 900 uur declarabel. Zo'n metselaar werkt dan ongeveer 19 uur per week declarabel en 6 uur per week indirect.

Quote:
Vraagje: hoe komt zo'n metselaar volgens jou aan klanten en hoe houdt hij zijn inkomen bij?

Administratietje: uurtje per week. Klantjes werven gebeurt vooral via via en via wat websites, uurtje per week.

Quote:
Volgens mij heb jij geen idee van wat een ZZP-er precies doet... en blijf je lekker in loondienst hangen. Tip: start je eigen bedrijf eens Royy Smile

Als je 30% "overheadkosten" hebt, ben je niet echt efficient bezig...

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Facturering, boekhouding, acquisitie, administratief, etc.

Dus jij denkt dat als je een ZZP-er inhuurt, dat hij bovenstaande werkzaamheden doet in de tijd die hij factureert naar jou?

Er zullen er best wel zijn die het doen, maar bij grote uitzondering. Ik zou mijn glazenwasser het wel eens willen zien doen... terwijl hij mijn ramen lapt ook nog zijn facturering, boekhouding, acquisitie en andere administratieve handelingen verricht...

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ehmm nee hoor, die tellen gewoon mee, mits ze aannemelijk te maken zijn.

Die tellen mee voor de zelfstandigenaftrek ja, dat zeg ik. Maar je kunt ze niet doorfactureren naar de klant.

Quote:
300 uur indirecte uren op 900 uur declarabele uren is bullshit.

Onderbouw dat eens dan.

Quote:
Geen 300 uur op 900 uur declarabel. Zo'n metselaar werkt dan ongeveer 19 uur per week declarabel en 6 uur per week indirect.

Ja, zal in de praktijk heel veel voorkomen inderdaad.

Quote:
Als je 30% "overheadkosten" hebt, ben je niet echt efficient bezig...

Een kleine ondernemer is ook niet efficiënt bezig hè... die moet alles zelf doen namelijk. Zouden ze met zijn tweeën of drieën zijn, dan is het al een stuk efficiënter.. maar zijn ze ook direct geen ZZP-er meer.

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 19:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

[quote="Cliff"]

Ja, zal in de praktijk heel veel voorkomen inderdaad.[quote]

Geloof ik niet. En dan nog heb je iemand met een werkweek van 26 uur, parttime dus. Versus de fulltime werknemer.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 03, 2019 1:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, en? Het ging toch om het afdragen van belasting, niet over het aantal gewerkte uur... nogmaals het plaatje:

Klopt toch als een bus of niet?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 03, 2019 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nee want je vergelijkt een parttime ZZP'er met een fulltime werknemer.

In de praktijk zal de ZZP'er ook fulltime werken en daardoor een hoger bruto-inkomen hebben.

BerichtGeplaatst: Za Mei 04, 2019 8:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Uren boeien me niet, het gaat om belastingafdracht t.o.v. inkomen.

BerichtGeplaatst: Za Mei 04, 2019 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Sure, maar die kun je dus alleen vergelijken obv parttime vs parttime. Of fulltime vs fulltime.

Die fulltime ZZP-metselaar zal een inkomen hebben 40k. Kan ie misschien 5k kosten van aftrekken. Blijft een belastbaar inkomen over van 35k.

BerichtGeplaatst: Za Mei 04, 2019 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Sure, maar die kun je dus alleen vergelijken obv parttime vs parttime. Of fulltime vs fulltime.

Waarom?

Of vind jij dat mensen op basis van het aantal uren wat ze werken belast moeten worden? Volgens mij gaat het toch vooral om de hoeveelheid inkomsten. Hoeveel uur iemand gaat werken bepaalt hij/zij volgens mij zelf.

BerichtGeplaatst: Za Mei 04, 2019 23:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je vergelijkt appels en peren.

Straks ga je ook nog een parttime HBO'er vergelijken met een parttime VMBO'er, om te concluderen dat die investeringen in onderwijs geen enkele zin hebben....

BerichtGeplaatst: Zo Mei 05, 2019 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dus jij denkt dat als je een ZZP-er inhuurt, dat hij bovenstaande werkzaamheden doet in de tijd die hij factureert naar jou?

Bij kantoorbanen wel. Ik heb 20 jaar in de detachering gewerkt op externe projecten waarbij veel gebruik wordt gemaakt van ZZP'ers.

Quote:
Er zullen er best wel zijn die het doen, maar bij grote uitzondering.

Nee hoor. Andersom. De uitzondering gaat thuis nog een keer de laptop aanzetten om te doen wat je ook tussen de bedrijven door kunt doen.

Quote:
Ik zou mijn glazenwasser het wel eens willen zien doen... terwijl hij mijn ramen lapt ook nog zijn facturering, boekhouding, acquisitie en andere administratieve handelingen verricht...

"In veel kantoorberoepen doet men het gewoon tijdens werk."

Verder berekent de ramenwasser geen uurloon. Net als de tegelzetter en schilder niet. Zij rekenen per element of per vierkante meter. Administratiekosten zitten er in opgenomen en worden gewoon betaald door de opdrachtgever.
Minimumloon
  Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici