Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Windmolen insectenmoordenaar Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Mrt 30, 2019 12:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Natubico schreef:
Zit veel in, maar dacht toch dat meestal als voorwaarde gesteld wordt dat het dak ook op het zuiden moet liggen.

Op het zuiden heb je natuurlijk het beste rendement, maar het is totaal niet nodig. Als ik bij mij in de wijk kijk zijn er huizen met daken die 90 graden t.o.v. elkaar staan en op beide daktypes liggen zonnepanelen.

Ook mijn zonnepanelen liggen niet pal op het zuiden, maar het rendement blijft exact zoals verwacht. Na een uur of 5 valt de zon op de andere kant van het dak waardoor ik dus op zomeravonden toch een flink aantal zonuren mis.

Dus ja, op het zuiden is het beste... maar dat is echt GEEN reden om geen zonnepanelen te nemen.

Zelf denk ik erover om ze ook op garage en tuinhuis te gaan plaatsen, die toch echt een andere ligging hebben als het dak van mijn huis. Simpelweg omdat ik zie dat ook daar veel zon valt.

En ook op bewolkte dagen leveren panelen best wel wat op. Ze werken voornamelijk op licht.

Ik vind dus echt dat iedereen die een stevig milieustandpunt inneemt ook echt eens even moet kijken bij zichzelf... en ik hoor nooit een goed antwoord waarom er niet geïnvesteerd wordt in zonne energie. Zelfs met 2000 euro kom je al een heel eind, en je mag dat ook in termijnen betalen.

Er wordt inderdaad wat teveel de indruk gewekt dat als de stand van het dak niet ideaal is, de hele handel beter achterwege kan blijven.
Dacht zelf daardoor dat de nabijheid van hoge bomen funest is omdat daardoor op bepaalde tijden schaduw op het dak valt.
Zie nou dat er dan enkel wat minder stroom geproduceerd wordt.

Had 't trouwens al over panelen aan balkon ballustrades, maar zie net het vermoeden bevestigd dat ze ook gewoon aan muren bevestigd kunnen worden en dan nog rendabel ook.
http://www.zonnepanelen experts.nl/zonnepanelen informatie zonne energie info/montage zonnepanelen installeren/zonnepanelen tegen de muur plaatsen/index.html

Belangrijk voor behoud van het groene landschap, want hoe meer panelen aan bestaande gebouwen bevestigd kunnen worden, des te minder er in het groen geplaatst hoeven te worden.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Solar_cell_panels_in_Denmark

Wat trouwens te denken van naast en boven autowegen en spoorlijnen. De trein zou er zelfs minder last van weersomstandigheden door kunnen krijgen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 30, 2019 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Natubico schreef:

Kijk 's Lampje als je geen ter zake doende tegenargumenten hebt in 'n discussie dan kun je beter niets zeggen dan te gaan natrappen.
Want dat bestaat dan toch veelal maar in het smijten met visitekaartjes. Met andere woorden 't zegt met name veel over je eigen persoon en toestand.

Hahaha!!!! Hoor dat ! Hoor dat ! Hoezo natrappen ? In enkele onderwerpen geef je blijk van gedachtenkronkels die je zelfs bij de nazi's van Stormfront niet tegen komt. Dacht jij nu echt dat ik daarmee de discussie aan ga ? Met je opmerkingen over de holocaust, dobbernegers die het beste kunnen verzuipen en joden die zich vermenigvuldigen en dus niet ten onrechte zijn uitgeroeid (of iets in die strekking, maar daar kwam je vuilbekkerij in elk geval op neer) heb jij jezelf buiten elke discussie geplaatst.
De vergelijking met Eichmann is volkomen terecht.
Einde gesprek met jou.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 30, 2019 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Dacht jij nu echt dat ik daarmee de discussie aan ga .

Ha,ha, hij kán 't niet.

(Dan gaat ie gauw nog maar wat verdraaien en anderszins stemming kweken.
Heb 't nooit over dobbernegers gehad, ook niet over de holocaust (wel over de holokost) en evenmin over Joden die zich vermenigvuldigen.
Tekenend voor de inaccuratie waarmee infiltranten in als rechts bekend staande kringen te werk gaan teneinde hoe dan ook hun vooropgezette standpunten niet te hoeven bijstellen) .
BerichtGeplaatst: Za Mrt 30, 2019 16:52 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Cliff schreef:
Natubico schreef:
Zit veel in, maar dacht toch dat meestal als voorwaarde gesteld wordt dat het dak ook op het zuiden moet liggen.

Op het zuiden heb je natuurlijk het beste rendement, maar het is totaal niet nodig. Als ik bij mij in de wijk kijk zijn er huizen met daken die 90 graden t.o.v. elkaar staan en op beide daktypes liggen zonnepanelen.

Ook mijn zonnepanelen liggen niet pal op het zuiden, maar het rendement blijft exact zoals verwacht. Na een uur of 5 valt de zon op de andere kant van het dak waardoor ik dus op zomeravonden toch een flink aantal zonuren mis.

Dus ja, op het zuiden is het beste... maar dat is echt GEEN reden om geen zonnepanelen te nemen.

Zelf denk ik erover om ze ook op garage en tuinhuis te gaan plaatsen, die toch echt een andere ligging hebben als het dak van mijn huis. Simpelweg omdat ik zie dat ook daar veel zon valt.

En ook op bewolkte dagen leveren panelen best wel wat op. Ze werken voornamelijk op licht.

Ik vind dus echt dat iedereen die een stevig milieustandpunt inneemt ook echt eens even moet kijken bij zichzelf... en ik hoor nooit een goed antwoord waarom er niet geïnvesteerd wordt in zonne energie. Zelfs met 2000 euro kom je al een heel eind, en je mag dat ook in termijnen betalen.

Een goed argument is dat zonnepanelen geen eigenlijk investering zijn, maar een kunstmatige
afhankelijkheid van staatssubsidie betaalt door anderen...

Van de totale energie die jij op een (veel te korte) winterdag gebruikt draagt jouw zonne energie
vrijwel niks bij. Zelfs een warmtepomp kan er geenszins op draaien,.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 30, 2019 17:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Joost Bakker schreef:
Een goed argument is dat zonnepanelen geen eigenlijk investering zijn, maar een kunstmatige afhankelijkheid van staatssubsidie betaalt door anderen...

Haha welke subsidie?

Er is GEEN subsidie op zonnepanelen.

Quote:
Van de totale energie die jij op een (veel te korte) winterdag gebruikt draagt jouw zonne energie
vrijwel niks bij. Zelfs een warmtepomp kan er geenszins op draaien,.

Doet niet ter zake natuurlijk, je moet het over het gehele jaar bekijken. En niemand hoeft zoveel panelen te nemen als ik, dat verwacht ik niet, maar ik denk dat heel veel mensen met 12 panelen al voldoende hebben om in ieder geval qua elektriciteit neutraal uit te komen.

Dat is gewoon een mooi streven.

Maar ik merk al op dat jij graag hard naar andere roept, maar zelf niet bereid bent iets te doen. Wat doe jij eigenlijk voor het milieu Joost?

BerichtGeplaatst: Za Mrt 30, 2019 19:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De landelijke subsidies op zonnepanelen zijn vervangen door de BTW teruggave regeling die voordeliger is dan de oude subsidie. Salderen is tevens een vorm van subsidie en kost de overheid geld. Het punt van Joost blijft dus overeind. De overheid gaat die regel overigens aanpassen omdat de terugverdientijd steeds korter wordt door de voordeliger wordende aanschaf van de panelen. Het gevaar is dat mensen massaal panelen aanschaffen en de belasting (te) veel belastinginkomsten misloopt. Bijzonder, want een verduurzaam Nederland is wat men toch van de toren schreeuwt? Blijkt maar weer dat klimaat een grote leugen is. De regering wil niets meer dan de portemonnee plunderen van burgers en misbruikt het klimaat daarvoor.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 31, 2019 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De landelijke subsidies op zonnepanelen zijn vervangen door de BTW teruggave regeling die voordeliger is dan de oude subsidie. Salderen is tevens een vorm van subsidie en kost de overheid geld. Het punt van Joost blijft dus overeind.

Niet mee eens en wel om het volgende: iedere ondernemer kan BTW verrekenen. Dat houdt dan volgens jou in dat iedere ondernemer subsidie krijgt van de overheid.

Het niet betalen van omzetbelasting bij een bepaalde drempel zie ik niet als subsidie.

Daarbij zijn er ook heel veel andere zaken BTW vrij, en ook die zie ik niet als subsidie. Hier een lijstje van beroepen die dan volgens jou gesubsidieerd worden:

Vrijgestelde branches en bedrijfsactiviteiten
De volgende branches en bedrijfsactiviteiten zijn vrijgesteld van btw:

beleggingsgoud
collectieve belangenbehartiging
componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten
financiële diensten en verzekeringen
fondsenwervende activiteiten
gezondheidszorg
jeugd en jongerenwerk
kansspelen
kantines
kinderopvang
levering roerende bedrijfsmiddelen
lezingen, excursies en rondleidingen
onderwijs
onroerende zaken
postdiensten
radio en televisie
samenwerkingsverbanden (koepelvrijstelling)
sociaal culturele instellingen
sportorganisaties en sportclubs
uitvaartondernemers

Quote:
Bijzonder, want een verduurzaam Nederland is wat men toch van de toren schreeuwt? Blijkt maar weer dat klimaat een grote leugen is. De regering wil niets meer dan de portemonnee plunderen van burgers en misbruikt het klimaat daarvoor.

Eens. Het niet heffen van belasting op duurzame initiatieven is naar mijn mening dus geen subsidie, maar wel een prima stimulering.

Subsidie is voor mij dat de regering er belastinggeld insteekt...

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 31, 2019 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Terug naar het topic zelf.

Heb hiervoor al even aangestipt dat het probleem van de massale insecten doding eventueel ook aangepakt zou kunnen worden door andere types van windmolens naar voren re halen.

Aanstalten makende om 'ns te gaan bekijken welke types daar dan het meest voor in aanmerking zouden komen diende zich nog net de gedachte aan dat 't wellicht al voldoende zou zijn wanneer de huidige metalen wieken vervangen zouden worden door het soort wieken waarmee onze good old Hollandse windmolens uitgerust plegen te zijn, te weten van hout met 'n zeil eroverheen.

Denk zo dat zeil veel minder dodelijk is wanneer insecten ertegenaan vliegen dan metaal. Het is van zichzelf immers 'n stuk zachter en flexibeler.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 31, 2019 13:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Niet mee eens en wel om het volgende: iedere ondernemer kan BTW verrekenen. Dat houdt dan volgens jou in dat iedere ondernemer subsidie krijgt van de overheid.

Zo heb ik het nog niet bekeken. Sterk punt.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 31, 2019 22:31 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Salderen is een vorm van subsidie en kost de overheid veel geld.
Als dat afgeschaft wordt... dan houdt de pret snel op.

Zoals ik al zei levert jouw zonnepaneel s winters niks op... en daarom is die in wezen onrendabel.

Dat probleem bij de overheid en (dus) de belastingbetaler leggen door het teveel aan ongebruikte
energie zomers te salderen met de overheid is een gotspe...

Die energie kunnen we niet opslaan... voor de winter.. en zomers hebben we die
ook nog onregelmatige pieken absoluut niet nodig.

Nogmaals, die saldering zal zeker gaan verdwijnen als teveel mensen zo'n onrendabel paneel
op hun dak hebben staan, want dat gaat teveel geld kosten.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2019 0:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Joost Bakker schreef:
Salderen is een vorm van subsidie en kost de overheid veel geld.

Er is geen subsidie op zonnepanelen Joost.

Het verschil tussen subsidie en geen BTW is vrij simpel: Bij subsidie steekt de overheid er geld in, bij geen BTW heffen gaat er geen belasting richting de overheid. En zoals je hierboven al kunt zien is dat in heel veel beroepen het geval, en heeft iedere zelfstandige een KOR (kleine ondernemingsregelring) waarbinnen hij BTW mag aftrekken.

Er is dus geen subside op zonnepanelen.

Quote:
Als dat afgeschaft wordt... dan houdt de pret snel op.

Jouw pret begint niet eens. Heb je nou zonnepanelen of niet? Je antwoordt weer eens niet.

Quote:
Zoals ik al zei levert jouw zonnepaneel s winters niks op... en daarom is die in wezen onrendabel.

Wat een raar idee. Klopt ook niet, want zonnepanelen leveren in de winter wel degelijk op. Dar heb je ook gewoon zonnige dagen namelijk.

Quote:
Die energie kunnen we niet opslaan...

Ook dat kan gewoon, zie bv. de Tesla thuisaccu.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 19, 2019 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Joost!!!!!!!!!! Wat ga je hiertegen doen?????????

Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Eens. Het niet heffen van belasting op duurzame initiatieven is naar mijn mening dus geen subsidie, maar wel een prima stimulering. Subsidie is voor mij dat de regering er belastinggeld insteekt...

Maakt toch geen ene moer uit.
Niet heffen (i.c. van energiebelasting op levering van stroom aan terugleverende consumenten) is gewoon 'n stuk handiger en goedkoper dan eerst wél heffen net als bij iedereen en daarna belastinggeld uitbetalen aan 'n te stimuleren groep als de particuliere zonnepanelen bezitters.

Maar in wezen is er dus nul komma nul verschil tussen beide methoden en dus zijn ze allebei 'n vorm van subsidieverlening.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 2:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee hoor, het gaat puur om belastinggeld.

Heffen = er komt iets in de schatkist
Niet heffen = er komt niets bij, maar gaat ook niets uit de schatkist.
Subsidie = er gaat geld uit de schatkist.

Is allemaal niet zo moeilijk te begrijpen, maar iemand die met veel bombarie uit een ander topic verdwijnt om het hier weer voort te zetten is bijna hetzelfde als eerst belasting heffen en dan weer terugvragen Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 7:09 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Nee hoor, het gaat puur om belastinggeld.

Heffen = er komt iets in de schatkist
Niet heffen = er komt niets bij, maar gaat ook niets uit de schatkist.
Subsidie = er gaat geld uit de schatkist.

Is allemaal niet zo moeilijk te begrijpen, maar iemand die met veel bombarie uit een ander topic verdwijnt om het hier weer voort te zetten is bijna hetzelfde als eerst belasting heffen en dan weer terugvragen Laughing

Heffen gevolgd door subsidieverlening = er komt iets in de schatkist, waarna er weer geld uit de schatkist gaat = Niet heffen.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 7:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Insecten zijn diertjes waarvan je 99,9% kunt uitmoorden en drie weken later is de populatie weer even groot als dat ie ooit was omdat je 0,1% hebt laten leven.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/insecten sterven wereldwijd in hoog tempo uit rampzalig voor natuur
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Heffen gevolgd door subsidieverlening = er komt iets in de schatkist, waarna er weer geld uit de schatkist gaat = Niet heffen.

Maak het nou niet te moeilijk voor jezelf... bij die voorbeelden die jij zelf noemt haalt het belastinggeld de schatkist nooit.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Als in iedere branche het hoge BTW tarief betaald zou moeten worden zou dat meer geld in het laatje van de belasting brengen dan nu.
En dan zou er weer 'n hoop geld uit dat laatje verdwijnen omdat 'n aantal braches het verdienen gestimuleerd te worden door de overheid. Die zou daar dan een of andere subsidie aan verlenen.
Maar wat 'n extra administratieve kosten zouden daar dan aan verbonden zijn.
Dan is 't toch veel handiger en goedkoper voor de overheid om die subsidie te verlenen door voor de bedoelde branches 'n laag BTW tarief te creëren.
Komt er inderdaad veel minder in het laatje, maar gaat er ook veel minder weer uit aan subsidie.

Zegt de eigenaar van 'n kinderopvang dat hij geen subsidie krijgt van de overheid, omdat die hem niets daadwerkelijk uitkeert. Toch krijgt hij wel overheidssteun doordat de overheid het BTW tarief voor zijn branche 'n stuk lager heeft gemaakt.
Best grappig als hij desondanks blijft roepen dat hij géén subsidie krijgt, maar wel overheidssteun.
Immers subsidie is het Latijnse woord voor overheidssteun.

'n Vraag die resteert is waarom die man er zo veel waarde aan lijkt te hechten dat hij kan zeggen dat hij geen subsidie krijgt.
'n Soort trots, die gebaseerd is op de wens om 't helemaal zelf te rooien zonder het handje op te hoeven houden?
Misschien heeft hij voor z'n HBO studie wel 'n studiebeurs gekregen die deels niet uit 'n lening bestond en dus deels niet terugbetaald hoefde te worden.
BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2019 9:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Als in iedere branche het hoge BTW tarief betaald zou moeten worden zou dat meer geld in het laatje van de belasting brengen dan nu.

Iedere ondernemer/ZZP er is tot een omzet van 20.000 eruro BTW vrij.

Krijgt iedere ondernemer/ZZP er subsidie?

Quote:
Misschien heeft hij voor z'n HBO studie wel 'n studiebeurs gekregen die deels niet uit 'n lening bestond en dus deels niet terugbetaald hoefde te worden.

Wat zijn dat nou voor rare opmerkingen iedere keer? Probeer je iets op mijn persoon te richten? Want het raakt iedere keer kant noch wal...

BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2019 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Cliff schreef:
Iedere ondernemer/ZZP er is tot een omzet van 20.000 eruro BTW vrij. Krijgt iedere ondernemer/ZZP er subsidie?

Welnee, van subsidie is sprake wanneer de overheid de algemeen geldende regels voor een of meer bepaalde groepen verlicht.

BTW vrijstelling tot 20.000, maakt deel uit van de algemeen geldende regels en is dus eigenlijk geen vrijstelling. De plicht om BTW af te dragen begint heel in het algemeen en dus voor iedere ondernemer pas bij 'n omzet van 20.000, .

Wanneer ze echter voor pakweg schoenmakers pas bij 30.000, zou beginnen dan zou dat net zo goed 'n vorm van overheidssteun oftewel subsidie zijn als nu de indeling van deze branche in het lage tarief dat is.
BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2019 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Welnee, van subsidie is sprake wanneer de overheid de algemeen geldende regels voor een of meer bepaalde groepen verlicht.

Aha, dus deze groeperingen krijgen volgens jou allemaal subsidie?

Vrijgestelde branches en bedrijfsactiviteiten
    De volgende branches en bedrijfsactiviteiten zijn vrijgesteld van btw:

beleggingsgoud
    collectieve belangenbehartiging
    componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten
    financiële diensten en verzekeringen
    fondsenwervende activiteiten
    gezondheidszorg
    jeugd en jongerenwerk
    kansspelen
    kantines
    kinderopvang
    levering roerende bedrijfsmiddelen
    lezingen, excursies en rondleidingen
    onderwijs
    onroerende zaken
    postdiensten
    radio en televisie
    samenwerkingsverbanden (koepelvrijstelling)
    sociaal culturele instellingen
    sportorganisaties en sportclubs
    uitvaartondernemers

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/

Quote:
BTW vrijstelling tot 20.000, maakt deel uit van de algemeen geldende regels en is dus eigenlijk geen vrijstelling.

Je spreekt jezelf nu behoorlijk tegen. De regel geldt immers alleen voor ondernemers, niet voor werknemers. Dat is dus 'één bepaalde groep'... (en hierboven zeg je zelf: van subsidie is sprake wanneer de overheid de algemeen geldende regels voor een of meer bepaalde groepen verlicht.)

Ergo: je vindt het wel subsidie.

Quote:
De plicht om BTW af te dragen begint heel in het algemeen en dus voor iedere ondernemer pas bij 'n omzet van 20.000, .

En voor werknemers bij 0. Ik zie een duidelijk verschil.

Quote:
Wanneer ze echter voor pakweg schoenmakers pas bij 30.000, zou beginnen dan zou dat net zo goed 'n vorm van overheidssteun oftewel subsidie zijn als nu de indeling van deze branche in het lage tarief dat is.

Lees even mee...

Schrijvers
    De volgende activiteiten zijn vrij van btw:

schrijven van publicaties voor gedrukte of digitale media met daarin uw eigen gedachtegoed
    vertalen van boeken
    samenstellen van woordenboeken
    signeren van uw eigen werk
    optredens voor bijvoorbeeld radio of televisie, waarbij u uit eigen werk voorleest of daarover vertelt

Belaste activiteiten van schrijvers zijn:

schrijven van reclameteksten en zakelijke teksten, zoals copywriting of content voor internetsites, ook in redactionele vorm (advertorials of infomercials)
    in opdracht geschreven informatieve teksten, zoals gebruiksaanwijzingen, folders en brochures, die worden geschreven en verspreid voor rekening en verantwoording van de opdrachtgever
    optreden voor bijvoorbeeld radio of televisie, waarbij nauwelijks of geen aandacht wordt besteed aan uw eigen werk, bijvoorbeeld deelname aan een spelprogramma
    uitgeven van publicaties

Journalisten
    Voor uw journalistieke activiteiten brengt u geen btw in rekening. Vrijgestelde journalistieke activiteiten zijn:

redactionele bijdragen aan een dagblad, tijdschrift, journalistieke internetsite of een journalistiek programma op radio of televisie
    presentatie van een programma door zelfstandige presentatoren, als de presentator de inhoud van het programma voor een groot deel zelf heeft samengesteld

Het optreden van een journalist als bijvoorbeeld spelleider van een televisieprogramma is wel belast.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstelling_voor_componisten_schrijvers_cartoonisten_en_journalisten

Leuker kunnen we het niet maken....

Kijk Natubico, je zit nogal rigide in je definitie. Wat mij betreft mag je best vrijstelling of verlaging van BTW 'subsidie' noemen, moet jij zelf weten... maar dan is wel je conclusie dat enorme groepen mensen, diensten & producten subsidie krijgen. Inclusief jouw (plantaardig) voedsel, want daarop zit geen 21% BTW maar 9% BTW.

Allemaal en overal subsidies... Laughing

Ik vind de definitie die ik hanteer daarom veel beter:
Subsidie = belastinggeld investeren.

Lekker consequent en veel logischer toepasbaar op alles.

BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2019 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Subsidie is het latijnse woord voor overheidssteun en ja, er zijn heel wat beroepsgroepen die al dan niet tot op zekere hoogte zo'n steuntje in de rug krijgen van de overheid.
Dus ja, al die vrijstellingen en verlagingen van BTW zijn vormen van subsidiëring door de overheid. So what?

Maar dat iemand ook werknemers BTW wil laten betalen over hun loon?
Dat komt wel erg dicht in de buurt van het ridicule.
Moeten de ondernemers dan ook maar loonbelasting gaan betalen of zo?
BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2019 14:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Subsidie is het latijnse woord voor overheidssteun

Jaja, dat heb je nu wel een keertje of wat herhaalt, maar bewijst toch niets. De etymologie van sommige woorden zijn is al lang niet meer te herleiden naar de huidige betekenis.

Quote:
Dus ja, al die vrijstellingen en verlagingen van BTW zijn vormen van subsidiëring door de overheid. So what?

Niets eigenlijk, al is je definitie van subsidie zo ruim dat alles en iedereen subsidie ontvangt. Goed dat we dat even vaststellen.

Quote:
Maar dat iemand ook werknemers BTW wil laten betalen over hun loon? Dat komt wel erg dicht in de buurt van het ridicule.

Inderdaad, ik snap niet hoe je daar op komt. Waarom zou je dat willen Natubico?

Het is nu zo: ZZP ers betalen tot een omzet van 20.000 geen BTW. Sterker nog: volgens jouw redenering krijgen ze eigenlijk 21% loonsupplementie. Immers, ze factureren aan de klant 21% BTW over hun diensten maar steken dat lekker in hun eigen zak zolang hun omzet onder de 20.000 zit.

Werknemers betalen daarentegen gewoon BTW over zo'n beetje alles wat ze aanschaffen.

Quote:
Moeten de ondernemers dan ook maar loonbelasting gaan betalen of zo?

Defacto doen ze dat al via inkomstenbelasting... loonbelasting is eigenlijk niets anders dan een voorheffing op de inkomstenbelasting.

BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2019 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Iederéén die iets privé koopt moet daar in bijna alle gevallen ook BTW over betalen; dus ook werknemers ja, maar verder ook niet werkenden.
(Wist daardoor even niet goed wat er bedoeld werd en dacht al dat 't de bedoeling was om ook 'n soort BTW op het loon van werknemers in te voeren).

Trouwens ook ondernemers moeten op bijna alles wat ze privé aanschaffen BTW betalen; ook op diensten van andere ondernemers die minder dan 20.000 omzetten en die BTW dus in eigen zak kunnen steken.

Men kan deze laatstgenoemde regeling zien als 'n subsidie aan kleine ondernemers.

Dat ze niet direct met belastinggeld betaald wordt komt enkel en alleen doordat het veel efficiënter is om de afdracht van BTW in zo'n geval achterwege te laten, dan om ook dan gewoon afdracht te laten plaatsvinden en daarna dan weer uit de belastingmiddelen die subsidie te betalen.

(Inmiddels ook al 'n keertje of wat herhaald ja).

(Tussen haakjes, het woord loonsupplementie is onbekend in de Nederlandse taal; loonsuppletie oftewel loonaanvulling zal bedoeld zijn. Maar ja, ZZP ers hebben weer geen loon, maar eigen inkomsten. 't Is toch wat ook).
BerichtGeplaatst: Wo Apr 24, 2019 6:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
(Wist daardoor even niet goed wat er bedoeld werd en dacht

Als je het niet begrijpt, kun je het ook vragen ipv vol verontwaardiging een verkeerde/zelfverzonnen conclusie trekken...

Quote:
Men kan deze laatstgenoemde regeling zien als 'n subsidie aan kleine ondernemers.

Geldt wel voor alle ondernemers.

Quote:
Dat ze niet direct met belastinggeld betaald wordt komt enkel en alleen doordat het veel efficiënter is om de afdracht van BTW in zo'n geval achterwege te laten

Hehe, we komen er wel... wat denk je nu van het heen en weer schuiven van exact dezelfde stroom? Dan is het ook veel efficiënter om alle belastingen en berekeningen achterwege te laten...

Tuurlijk, als ik jou 1000 euro geef en jij geeft mij 1000 euro terug kunnen we heel moeilijk gaan zitten doen over schenkingsbelasting etc. Zelfde geldt voor de buurman die jou helpt in de tuin en jij helpt hem met zijn computer... daar kunnen we allemaal belastingen over gaan heffen. Maar dat maakt de wereld wel heel ingewikkeld....

En omdat er geen belastingen over dat soort transacties geheven worden noem jij het allemaal subsidie.... Laughing

Quote:
loonsupplementie is onbekend in de Nederlandse taal; loonsuppletie oftewel loonaanvulling zal bedoeld zijn.

Ach gut...