Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » De single malt hype. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 11:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
En wanneer ben je een kenner, Cliff?

Is de vraag inderdaad, maar op de website die je linkt is wel te zien dat de R10 hoger scoort dan de R8 Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Tedje van Es schreef:
Speciaal bier is ook lekker.

Tedje, hoe staat ALFA bier er bij jullie op?

Ik ben een allesdrinker, dus ook whisky. Sinds kort ben ik ook aan de Hollandse Jenever, er zijn wat kleine producenten die lekkere jenever maken o.a. Zuidam en gisteren heb ik mijn eerste fles Kalkwijck aangebroken: lekker!

€ 35,00 voor een fles whiskey vind ik wel genoeg.
Heeft de enorme vraag uit China te maken met de stijgende whiskyprijzen?

Laatst aangepast door George Bush op Zo Apr 21, 2019 13:50, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Duvel is inderdaad een uitzondering. Cornet ken ik niet, die zal ik bij gelegenheid eens proberen.

Zeker eens doen! Cheers!

Quote:
Wat ik ook erg lekker fris vind dat zijn de Hefeweizenbieren zoals Erdinger*) of Paulaner.

En ik lust zeker een goede pils. Maar dan wel graag van de tap. Brand, Gulpener of Hertog Jan zijn goed te hebben. Minder vind ik Jupiler, Amstel en Heineken (dat laatste drink ik absoluut niet). En dan heb je natuurlijk nog de Duitse pils zoals Bitt, Krommbacher of Warsteiner.
Niet verkeerd!

Ik ook niet.
1. Ik vind het niet superlekker.
2. Uit principe.

Quote:
*) Als je ooit de bob bent dan moet je Erdinger 0% eens proberen. Dat smaakt prima!

Ben niet zo van de 0% bieren maar zal het eens onthouden voor als de gelegenheid zich voordoet.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

George Bush schreef:
Tedje, hoe staat ALFA bier er bij jullie op?

Alfa is een goedkoop biertje. Het is niet mijn favoriet.
Een jaar of 25 gelden is er eens een liedje geweest waarin, tijdens een vaart op de Maas van Zuid naar Noord, alle brouwerijen van Limburg werden bezongen (ik meen dat het er toen 21 waren).
Toen al was Alfa bekend vanwege de lage prijs. Er werd gezongen dat je van het statiegeld van een lege 2 liter fles Christoffel bier een hele krat Alfa kon kopen. Smile

Quote:
Heeft de enorme vraag uit China te maken met de stijgende whiskyprijzen?

Yep, Azië maakt de prijzen kapot door in Schotland alles op te kopen waardoor de prijzen door het dak schieten. Schotse single malt is een echt beleggingsobject geworden.
Het is momenteel al zo erg dat de Schotten door hun voorraden single malt met jaargang zijn en noodgedwongen allerlei fantasienamen moeten bedenken.
In tegenstelling toe vroeger is tegenwoordig alles 40% om zo een hoger rendement uit een vat te halen.

Quote:
€ 35,00 voor een fles whiskey vind ik wel genoeg.

Voor een single malt is dat niet veel geld.

Maar ik heb wel wat tips voor een lekkere single malt van rond de 35 euro:
Glenlivet - Founders Reserve (fris en fruitig).
Carduh - 12 jaar (zacht).
Glendronach - 12 jaar (zacht en zoet).
Aberlour - 10 jaar (zacht en zoet).
Talisker - 10 jaar (rokerig).
Bowmore - 12 jaar (sterk rokerig).
Glenfarclas - 105 (zoet) 1 liter 60%(!) met een beetje water verdunnen. Heerlijk!

Tot slot nog een blended whisky die erg goed te hebben is:
Monkey Shoulder (zacht)

Sláinte!

BerichtGeplaatst: Vr Apr 26, 2019 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

In het verleden heb ik verschillende whiskies geprobeerd maar ik heb niet bijgehouden welke. Talisker vond ik niet lekker omdat er veel te veel caramel aan toegevoegd wordt. Bowmore vond ik vies. Ik hou het bij Ardbeg en Laphroaig en Highland Park wanneer ik geen rokerige whisky wil. Smaken verschillen.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 26, 2019 21:33 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Het beste drankje ter wereld:

H2O

Je blijft er wel nuchter van. Cool

BerichtGeplaatst: Zo Apr 28, 2019 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Fileman schreef:
In het verleden heb ik verschillende whiskies geprobeerd maar ik heb niet bijgehouden welke. Talisker vond ik niet lekker omdat er veel te veel caramel aan toegevoegd wordt. Bowmore vond ik vies. Ik hou het bij Ardbeg en Laphroaig en Highland Park wanneer ik geen rokerige whisky wil. Smaken verschillen.

Het is inderdaad een kwestie van smaak. Bowmore vind ik naar een natte asbak ruiken, maar Highland Park of Oban vind ik lekker rokerig.
Over het algemeen hou ik van de zoete, volle malts (op PX of Oloroso sherryvaten) zoals Balvenie, Aberlour of GlenDronach.

Ken je Ralfy? Veel kundigheid en veel humor.

https://www.youtube.com/watch?v=ZMXrIrvkpkY

BerichtGeplaatst: Wo Mei 01, 2019 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Veel caramel bederft voor mij de hele whisky. Van mij hoeft er helemaal geen caramel in want ik hou niet van zoet. De kleur kan mij niets schelen. Ardbeg bevat geen caramel volgens mij maar smaakt ongeveer hetzelfde als Laphroaig waar wel een beetje caramel in zit.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 01, 2019 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Ardbeg en Laphroaig smaakt m.i. naar (teer) turf.

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Icesurfer schreef:

Dat klopt. De turfsmaak ontstaat omdat de gekiemde gerstkorrel wordt gedroogd m.b.v. hete lucht afkomstig uit een met turf gestookte oven (kiln). De turf-rook dringt door in de korrel en gaat er niet meer uit. Veel mensen vinden het naar jodium ruiken.
Maar alles is een kwestie van smaak. Fileman houdt van gerookt, ik hou meer van een zoete sherrysmaak.

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De turfsmaak ontstaat omdat de gekiemde gerstkorrel wordt gedroogd m.b.v. hete lucht afkomstig uit een met turf gestookte oven (kiln).

Als je zo ver moet gaan kun je toch ook wel eens gaan afvragen waar je mee bezig bent hoor. Naar mijn mening ben je volkomen doorgeslagen met dit soort methoden om een drankje te maken.

Kom op zeg.

Zo zijn er mensen die komkommer snijden in elliptische figuurtjes met een watergekoeld samurai zwaard van staal uit de Siberische mijnen. Deze komkommer wordt gewassen met bronwater uit Lourdes en vervolgens opgediend in barok-kristallen schaaltjes die gesteriliseerd zijn op 300 graden. De komkommers kun je het beste eten met zilver bestek uit de Renaissance periode, maar dan wel de Franse variant waarbij het zilveren bestek vooraf licht geoxideerd is in een Himalaya gezouten besteklade.

Halllllllllooo... het is en blijft komkommer ja? Ik bedoel, verschillende smaken gaan maar tot een bepaald punt, daarna wordt het gewoon een belachelijk verhaal. Whiskey is vér voorbij dat punt en hetzelfde geldt ook voor bepaalde wijnen of sigaren. Het geneuzel wordt een doel an sich, waarbij men uitgebreide kennis van een totaal oninteressant onderwerp simuleert.

Zuip het gewoon op en houd verder je bek erover Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Mei 02, 2019 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Tedje van Es schreef:
Icesurfer schreef:

Dat klopt. De turfsmaak ontstaat omdat de gekiemde gerstkorrel wordt gedroogd m.b.v. hete lucht afkomstig uit een met turf gestookte oven (kiln). De turf-rook dringt door in de korrel en gaat er niet meer uit. Veel mensen vinden het naar jodium ruiken.
Maar alles is een kwestie van smaak. Fileman houdt van gerookt, ik hou meer van een zoete sherrysmaak.

Leuk om te weten.
Zo zie je maar weer dat smaken verschillend zijn.
Met jodium associeer ik de buitenste schil van walnoten, wanneer ze vers van boom gevallen zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 03, 2019 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
De turfsmaak ontstaat omdat de gekiemde gerstkorrel wordt gedroogd m.b.v. hete lucht afkomstig uit een met turf gestookte oven (kiln).

Als je zo ver moet gaan kun je toch ook wel eens gaan afvragen waar je mee bezig bent hoor. Naar mijn mening ben je volkomen doorgeslagen met dit soort methoden om een drankje te maken.

Huh? Verdiep je eerst eens in iets voordat je iets roept.

Het maken van malt is een eeuwenoud procedé waarbij de natte, gekiemde gerstkorrel op een gegeven moment gedroogd moet worden om zo het kiemen te stoppen (i..v.m. suikers/alcoholgehalte).
Dit gebeurt met hete lucht met een z.g. kiln (oven). Om die oven te stoken gebruikte men de brandstof die men had. Afhankelijk van het gebied waar men woonde was dat hout, heide of turf. Men had immers niets anders.
De malt uit een met turf gestookte oven smaakt daarom heel anders dan een malt uit een met hout gestookte oven. Het zijn dus eeuwenoude unieke regionale smaken die men probeert te behouden.

Deze pagodedaken zijn typisch voor Schotland. Dat is de kiln. Op de vloer van de 1e verdieping liggen natte gerstkorrels te kiemen.
Op de begane grond wordt de oven gestookt, de pagodedaken veroorzaken een trek waardoor de hete lucht over de vloer van de 1e verdieping trekt en de korrels droogt.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 03, 2019 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, dat geneuzel is exact wat ik bedoel Tedje.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 03, 2019 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

OK, jij je zin.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 05, 2019 14:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ja, dat geneuzel is exact wat ik bedoel Tedje.

Kan je niet volgen. De Malt wordt 'gegrild' in plaats van 'gebakken'. Een andere bereidingswijze maar niet iets wat enorm doorgeslagen is en niets toevoegt aan de smaak, zoals bij 'jouw' komkommer.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 05, 2019 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Voor een liefhebber wordt het een hobby en dan word je natuurlijk nieuwsgierig naar hoe iets gemaakt wordt. Ik heb zelf nooit Schotland bezocht en dat gaat denk ik ook nooit gebeuren omdat ik ander prioriteiten heb. Malt whisky kan lekker zijn. Ik zou het houden bij bekende merken als The Balvenie, Highland Park, Ardbeg etc als je het eens wilt proberen. Goedkope malt's als Glenfiddich zijn zonde van het geld.
BerichtGeplaatst: Ma Mei 06, 2019 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Kan je niet volgen. De Malt wordt 'gegrild' in plaats van 'gebakken'. Een andere bereidingswijze maar niet iets wat enorm doorgeslagen is en niets toevoegt aan de smaak, zoals bij 'jouw' komkommer.

Er zijn ook katten dien koffiebonen opvreten, uitschijten en daarna maken ze er koffie van. Doet ook iets met de smaak denk ik....
https://www.zuidoostaziemagazine.com/de-duurste-koffie-ter-wereld/

BerichtGeplaatst: Ma Mei 06, 2019 15:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Schijnbaar snap jij niet dat het eesten m.b.v. turf niets met exclusiviteit te maken heeft. Door de eeuwen heen was in bepaalde gebieden in Schotland turf nou eenmaal de gangbare brandstof. Die turf kun je nu niet meer weglaten omdat je dan de unieke rokerige smaak verliest, waar heel veel mensen van houden.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 06, 2019 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Of het nu Whiskey is of wijn, gewoon opdrinken en niet over lullen. Dat is mijn mening.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 06, 2019 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Eens met Tedje, Cliff. Ted vertelt hier een leuk feitje en jij doet dit af als elitair geneuzel.
Volgens mij ben je een beetje in de war met aanstellers die een wijnproeverij bezoeken en zich in allerlei bochten wringen om vooral als een echte wijnkenner over te komen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 06, 2019 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, dat laatste vooral... verschrikkelijk. Maar goed, ik ken dat dus ook van Whisky drinkers, waarmee ik niet wil zeggen dat Tedje zo is.

BerichtGeplaatst: Di Mei 07, 2019 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Die aanstellerige drinkers van single malt ken ik ook, waarom denk je dat ik deze topic de single malt hype heb genoemd?

BerichtGeplaatst: Di Mei 07, 2019 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zou dat niet alleen willen beperken tot single malt Tedje... het gezever over Whisky en Wijn komt me de keel uit. Vooral de manier waarop die mensen hun neus in hun glas begraven, de vloeistof laten rondtollen in hun glas, hun tong een aantal maal klikken en genoeglijk kijken terwijl er nietszeggende termen als 'sympathiek' of 'brutaal' geuit worden...

Niet lullen maar zuipen!

BerichtGeplaatst: Wo Mei 08, 2019 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Als iets je niet interesseert omdat je er geen verstand van hebt dan hoef je niet te reageren, hoor.

Geur en smaak zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling