Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Wat is moed?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wat is moed?
BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 2:46 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Wanneer vinden wij iets moedig, of iemand moedig? En omgekeerd, wanneer is iets of iemand laf,?

Angst is natuurlijk, aangeboren, een noodzakelijke stoot adrenaline wanneer we een loslopende en hongerige leeuw zien naderen, een woeste stier op ons af zien stormen, of een ogenschijnlijke overmacht ons bedreigt. Angst doet ons vluchten, een andere kant op kijken, mijn naam is haas, ik weet van niks. In sommige gevallen is dat slim, het verstandigste, omdat iedere vorm van verweer, verzet, inmenging of bemoeienis zinloos zou zijn geweest. In andere gevallen is het de weg van de minste weerstand: men is het niet eens met wat er plaatsvindt, maar is niet bereid de risico's te nemen, ofschoon men objectrief iets had kunnen doen: verzet, verweer, inmenging. Het inschatten van de risico`s is echter subjectief, en hangt af van de eigen ervaring met vergelijkbare situaties.

Wat doet een mens besluiten om de risico's voor leven en gezondheid te nemen, en zich verzet, verweer biedt, zich bemoeit (waar zij/hij moeiteloos de andere kant op had kunnen kijken) of zich mengt (in een conflict waar geen directe belangen mee verbonden zijn)?

Is de moed der wanhoop ook moed? Wanhoop houdt in dat er geen andere uitwegen meer zijn, de enige kans op overleven heeft men door een groot risico te nemen. Dat is geen keuze en dus geen besluit en daarmee ook geen blijk van moed.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 8:28 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Angst is niet aangeboren, maar aangeleerd. Door schade en schande wijs geworden dus. Een baby kruipt net zo argeloos op die leeuw af als op zijn knuffelbeertje.

En: Mensen hebben altijd een keuze, het is niet altijd een weloverwogen keuze, maar dat terzijde.
Dat is een groot verschil met instinctmatig op de vlucht slaan voor iets of iemand. Je reageert zonder er over na te denken.

Wat de rest van je betoog betreft, ik denk dat iedereen wel zijn eigen definitie of voorbeelden zal hebben.

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moed en waanzin liggen soms best dicht bij elkaar. Als we nu terugkijken op hoe mensen in de 14e en 15e eeuw op wereldreis gingen, met de gedachte dat er zeemonsters waren en je van de aarde kon afvallen, dan vraag ik me echt af wat ze bezield hebben om zo'n trip te wagen.

Royy zal snel zeggen: geldelijk gewin! Waarschijnlijk is dat ook wel zo. Daarnaast waren veel matrozen ook wees, veroordeeld of op een andere manier al uitgesloten van een toekomst in de 'reguliere' maatschappij. Ze vonden op het schip een familie en een kans op een nieuwe toekomst.

Maar dat vind ik wel een definitie van moed. Het zekere achter je laten, het onzekere en gevaarlijke tegemoet gaan voor een betere toekomst. Zie ook dat hele gedoe rond dat meisje uit Saoedi Arabiƫ die gevlucht is.

Dat is moed.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie