Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Nieuws uit de wetenschap Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nieuws uit de wetenschap
BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2019 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Helaas ben ik mijn topic over wetenschap kwijt, maar af en toe wil ik er wel een leuk bericht kwijt over ontwikkelingen in de wetenschap. Dus bij deze een nieuw topic. Reageren staat vrij!

Ik begin met dit onderwerp: plantjes groeien op de maan:

De Chinese wetenschappers hopen uit de resultaten van hun Chang’e maanprogramma belangrijke informatie te halen over de ondergrond en leefomstandigheden op de maan. Die informatie willen ze gebruiken om er binnenkort een bewoonbare maanbasis te bouwen. ,,Dat zou moeten kunnen. We hebben heel lang gedacht dat de maan een droge klomp cement was, maar in de kraters op de noordpool van de maan - waar het zonlicht niet bij kan komen - zit 600 miljoen ton water. Al dat ijswater biedt mogelijkheden om een basis te bouwen,” aldus Vermeulen.

In dit kader zou je ook de film 'the Martian' eens moeten bekijken:

Waarschijnlijk ga ik het niet meer meemaken, maar als de mensheid erin slaagt om een 'levend' ecosysteem op een andere planeet te creëren is dat echt een doorbraak die ik vergelijk met het ontdekken van nieuwe werelddelen in de 15e eeuw.

We kunnen dan ook heel veel gaan leren over het ontstaan van de aarde.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2019 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een buitengewoon interessant gegeven!
Ik vraag me wel af hoe je dat in het groot moet aanpakken, een ecosysteem in een emmer is toch iets anders dan grote akkers.

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 0:23 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ik vraag me af als je op de maan ook niets meer mag vervuilen, je groeiende katoenplantjes fossiel of accu moet maaien ?
En als je onder het maaien zegt dat de machine naar de maan is, goed is ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Een buitengewoon interessant gegeven!
Ik vraag me wel af hoe je dat in het groot moet aanpakken, een ecosysteem in een emmer is toch iets anders dan grote akkers.

De grap is natuurlijk dat we zelf ecosystemen moeten kunnen gaan maken. Sowieso moet je een plek op de maan gaan vinden met water en een beetje acceptabele dag- en nachttemperatuur.

Maar als dat lukt, bv. in een krater oid, desnoods iets met verwarming via zonnepanelen of spiegels, dan gaat de natuur zichzelf ontwikkelen. De samenstelling van de grond gaat veranderen, de lucht, het klimaat (o jee, klimaatverandering!!!!)

Nu denk ik dat de maan niet heel veel leven kan bevatten wegens omvang en bijbehorende zwaartekracht. Maar als we dit steeds beter voor elkaar krijgen is het wel mogelijk om bv. een onbemande missie naar Mars te sturen en daar alvast wat te planten.

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

En wie gaat dat betalen?

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat een Nederlandse vraag weer Smile

Meestal investeringsmaatschappijen... tegenwoordig ook crowdfunding... of het onderwijs. Want ook het hoger onderwijs investeert behoorlijk wat in onderzoek.

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ja hoor, allemaal tot je dienst, maar 'het hoger onderwijs', 'crowdfunding' is niets anders dan risicovol beleggen of gewoon schooien.
Onderzoeken of daar leven mogelijk is, is tot daar aan toe, maar ooit in een hele verre toekomst zal de mens daar gaan wonen of op zijn minst eens op vakantie willen gaan.
Hoeveel geld is daar mee gemoeid? En wat (ja, ik zit nu maar wat te fantaseren) als de vakantie voor Jan, Jans en de kinders vies tegenvalt. Al die stofstormen, nooit eens lekker in de zon kunnen liggen enz. Afijn je weet wel wat ik bedoel.

Hier heb je alles wat de mens nodig heeft. Zonlicht, zuurstof, water en voedsel dat gratis en voor niks aan bomen en struiken groeit.

Begrijp me niet verkeerd; ik besef echt wel dat dit een enorme uitdaging is voor de mensheid. Maar probeer gewoon even realistisch te zijn en denk aan de aard van de mensen. Ze hebben een nieuw speeltje gevonden en daar zal ongetwijfeld weer stevig voor geknokt moeten worden.
En dat speeltje zal ook heus wel vernield worden door onkunde, vandalisme en territoriumdrift.

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 14:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Oh, dat laatste ben ik zeker met je eens. Elke uitvinding wordt ook militair uitgebuit, als het maar even kan. Erg teleurstellend.

Ik zat in 1992 voor het eerst op Internet en ik had er grote verwachtingen van. De hele wereld zou zonder vertraging 24/7 met elkaar kunnen communiceren. Alle universiteiten verbonden. De briefwisselingen in het verleden van Albert Einstein of andere grootheden duurden soms jaren, en dan konden ze een paar A4-tjes aan info uitwisselen.

De verwachting was dat Internet hét medium zou worden voor kennisdeling. Wat zie ik 27 jaar later? 95% van de mail is spam, Mien zet haar hondje op Facebook en krijgt 272 likes en privacy bestaat niet meer.

De wereld valt soms wel eens een beetje tegen zeg maar.

Als je kijkt naar dit project:
https://www.virgingalactic.com/

Zou je het idee kunnen krijgen dat burgers een spaceflight kunnen maken. En ja, dat kunnen ze ook. Kaartje kost geloof ik 27 miljoen dollar en Richard Branson loopt erop binnen, volgens mij zijn de geplande vluchten al 10 jaar uitverkocht ofzo.

Dus je punt snijdt zeker hout. Misschien vervalt de aarde in de toekomst wel tot een plek waar alleen nog mensen wonen die de reis naar een andere planeet niet kunnen betalen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2019 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
De grap is natuurlijk dat we zelf ecosystemen moeten kunnen gaan maken. Sowieso moet je een plek op de maan gaan vinden met water en een beetje acceptabele dag- en nachttemperatuur.

Je moet vooral goede grond hebben. Hoe krijg je die daar?

Overigens hoorde ik gisteren dat het plantje op de maan inmiddels dood is. Het heeft het niet gehaald.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2019 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je moet vooral goede grond hebben. Hoe krijg je die daar?

Grond is niet nodig.

Tomaten kunnen bv. prima gekweekt worden zonder grond.

Daarbij denk ik dat de 'stof' op de maan prima geschikt is als voedingsbodem.

Het zit hem meer in vloeibaar water, en dus de juiste temperatuur.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2019 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

En de zuurstof? Lijkt me toch ook wel belangrijk.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2019 16:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Planten leven meer van CO2 dan van zuurstof volgens mij. Ze zetten CO2 om in zuurstof.

Maar dat is zeker belangrijk. De vraag is: stel we zouden een CO2 spuitbusje heel langzaam laten leeglopen in de buurt van de plant, en de plant maakt daar ook weer O2 van... dan is de vraag of die gassen niet ontsnappen uit de dampkring door het gebrek aan zwaartekracht.

Op Mars zal dat veel minder een probleem zijn.

Maar het is natuurlijk een enorme uitdaging. We moeten ook niet direct denken dat we tulpen kunnen planten. Er is echter wel bacterieel leven wat bv. heel weinig CO2/O2 nodig heeft om te overleven.

De aarde is ook niet in één keer ontstaan met een prachtig regenwoud. Daar zijn miljarden jaren overheen gegaan, en het begon allemaal microscopisch klein. Het zijn echter kettingreacties en ook al duurt het misschien miljoenen jaren, uiteindelijk gebeurt er wel iets. Misschien zijn zelfs zij ooit zo ontstaan. Stel je voor dat 10 miljard jaar geleden door iemand anders in de ruimte er bacterieel leven verspreid is, dan heb je kans dat daar al het leven uit voort gekomen is.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2019 18:17 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

In dit kader zou je ook de film 'the Martian' eens moeten bekijken

Ja, daar moest ik ook aan denken Very Happy

Ik denk dat je, net als in de film in het klein, een grote kas kunt creeren op de maan. Beschermd ecosysteem, waar mensen kunnen leven.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2019 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

En dan? De mens heeft zinvolle bezigheden nodig. Wat kan je doen op de maan?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2019 2:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pokemons zoeken? Very Happy

Wat doen mensen eigenlijk op aarde? Overdag werken en TV kijken 's avonds?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2019 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je kunt op de maan in je bestaan voorzien. Da's de voornaamste bezigheid van de gemiddelde mens.

Wat moest een kolonist in de VS? Juistem, een nieuw bestaan opbouwen. Zo kan dat ook met de maan.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2019 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Aha. Dus we gaan daar gewoon verder met de boel vervuilen en vernielen?
Geef maar een gil als alle voorzieningen klaar zijn. Zoals bijv. restaurantjes, zwembaden, kappers, winkels en scholen.

Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2019 19:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik meen dat jaren geleden een stel Duitse industrieelen een stuk onbewoond oerwoud in wat toen nog Kongo heette wilden huren. Daarop zou men een raketbasis bouwen vanwaar men raketten richting andere hemellichamen zou schieten. Het was de bedoeling die raketten te vervaardigen van gewoon staal-37 buizen die vrij in de handel waren te verkrijgen. Deze goedkope materialen zouden de prijs ontzettend 3/4 drukken.
De halve diplomatieke wereld was stiekum over de zeik. Duitsland was via de oorlog verboden, na de V2 weer raketten te bouwen.
Het project werd uiteraard afgeblazen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2019 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Zo gek ** waren de Duitsers ook weer niet hoor .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2019 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Grond is niet nodig.

OK, geen grond, maar die voedingsbodem moet ook aangevoerd worden en dat is iets meer dan een paar emmers.

Jip schreef:

Klopt, helemaal vergeten. Planten nemen ook zuurstof op.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2019 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
OK, geen grond, maar die voedingsbodem moet ook aangevoerd worden en dat is iets meer dan een paar emmers.

Tomaten kunnen gekweekt worden op alleen water. En dat is er voldoende op de maan. Of bedoel je voedingsstoffen? Die zal men inderdaad moeten brengen, maar dat is dan weer niet zo'n probleem omdat die vrij geconcentreerd daarheen gebracht kunnen worden.

Wat ik verder begrepen heb van maanstof is dat je er stenen van kunt maken wanneer je het verhit. Het zijn een soort hele kleine glasdeeltjes die smelten en aan elkaar gaan kleven.

Quote:

Wat men dan zal moeten proberen is te zorgen dat de plant netto minder zuurstof opneemt dan produceert. Maar dat doen de meeste planten wel, mits ze voldoende licht krijgen.

Wat zal er echter gebeuren met dat zuurstof? Verdwijnt het de ruimte in, of vormt er uiteindelijk een mini-atmosfeer rond de maan? Vragen, vragen Smile

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2019 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
Grond is niet nodig.

Jip schreef:

Planten hebben in ieder geval drie stoffen nodig, Water, CO2, en zonlicht. anders groeit er niks.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel kou planten kunnen hebben. In Siberie bij de Samojeden vriest het soms 65 graden, maar de omgeving staat vol met bomen en planten. De Samojeden overleven in de winter door per gezin minstens een pony per week op te eten. Die paarden lopen buiten in de vrieskou en overleven op het gras dat daar in de zomer groeit.
Mogelijk kan men op de maan een krater overdekken met een doorzichtig plastiek opblaasbaar membraam om de warmte en gassen binnen/buiten te houden, zodat planten er kunnen gedijen.
Maanstof/aarde ligt er gewoon op de grond.
Er zijn minstens 500 planten nodig om voor 1 persoon zuurstof te maken. Zie hieronder.

https://www.plantsome.nl/blogs/blog/76140549-hoe-produceren-planten-zuurstof

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2019 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nu ben ik nieuwsgierig waarom ver in het Noorden geen bomen groeien. Komt dat door de kou.
Dieren maakt de kou weinig uit, mits ze zijn aangepast. Vogels schijnen naar het zuiden te trekken door voedselgebrek. De kou doet ze niks.

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2019 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Permafrost.

Zie ook de boomgrens in bergen... bomen hebben wel vloeibaar water nodig om op te kunnen nemen. Naaldbomen kunnen uitstekend tegen kou, maar ze hebben wel water nodig. Een bevroren ondergrond die niet ontdooit levert ze niets op.

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2019 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Permafrost heeft volgens mij voor sommige planten ook voordelen. het water blijft op de bevroren bodem staan zodat er in de zomer altijd genoeg water voor heesters en gras is. Ik heb me altijd al verwonderd over de uitbundige plantengroei op de toendra,s.
Mogelijk kunnen daar bomen niet diep genoeg wortelen.
Ook de fossiele brandstofvoorraad in die streken wordt er mogelijk door verklaard. Op het permafrost konden zich dikke veenlagen ontwikkelen die later afgedekt, tot olie, steenkool en gas werden vervormd.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu