Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Nieuwe foto Koninklijk Huis doet ergens aan denken Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nieuwe foto Koninklijk Huis doet ergens aan denken
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2018 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Zijn wij op weg naar een communistisch Nederland ?

BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2018 23:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Zijn wij op weg naar een communistisch Nederland ?

Denk dat we meer op onze hoede moeten zijn om 'n Videlistisch Nederland te voorkomen.
Al dat privé-grootgrondbezit is nou niet bepaald 'n communistisch iets.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2018 23:11 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Maar vindt u de beeltenis niet treffend ? De wijze van poseren is identiek aan de wijze waarop de communistische grootheden van weleer werden uitgebeeld. Nog steeds overigens in orthodox-rode kringen, zoals bij groepen van maoistische snit.

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2018 0:13 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Ik dacht hieraan:

Razz

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2018 0:19 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik ga een eind mee, maar nu haak ik even af hoor. Cool

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2018 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Moppersmurf schreef:
Ik dacht hieraan:

Razz

Hahaha, ja...die had ik nog niet bedacht. Terwijl ik die plaat nog in mijn platenkast heb staan. Laughing

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2018 10:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De Oranjes en communisten... Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2018 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Tedje van Es schreef:
De Oranjes en communisten... Laughing Laughing

Inderdaad, als er 1 familie in Nederland kapitalistisch is dan zijn de Oranjes dat wel.

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2018 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Alle vooraanstaande communisten zijn ook kapitalisten, voor zichzelf dan. Ze laten het volk creperen en zorgen vooral goed voor zichzelf. Het verschil met kapitalisten is dat die dat gewoon toegeven, terwijl communisten graaiers zijn zonder dat toe te geven.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 23, 2018 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een koninklijk huis boven een presidentschap. Met een presidentfiguur blijf je ook daarna nog zitten, zie bv Bush, Reagan, en de lange rijen Franse presidenten. Die kosten allemaal een hoop geld.
Een koninklijk Huis woont in kapitale panden die nu ook verplicht worden onderhouden voor het nageslacht. We hebben er een prachtig park in de vorm van de Kroondomeinen aan overgehouden. Daarnaast kweken de rondreizen van onze koningen een hoop goedwil, en smeed het voor velen extra saamhorigheid, -saamhorigheid die de EU probeert af te breken-
Ik denk dat we goedkoper en beter uit zijn met een koning dan met een rits presidenten zoals in bv Frankrijk.
Ik ben dus voor een koning en anti EU.
Als hij zich maar niet met staatszaken gaat bemoeien.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 23, 2018 11:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Alle vooraanstaande communisten zijn ook kapitalisten, voor zichzelf dan. Ze laten het volk creperen en zorgen vooral goed voor zichzelf. Het verschil met kapitalisten is dat die dat gewoon toegeven, terwijl communisten graaiers zijn zonder dat toe te geven.

Klopt helemaal.

Het communisme is een idealistisch gedachtengoed (Jezus was de eerste communist), maar de mens is zondig en heeft er heel iets anders van gemaakt.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 24, 2018 7:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik denk dat we goedkoper en beter uit zijn met een koning dan met een rits presidenten zoals in bv Frankrijk.

Oud-presidenten van de VS kosten aan toelagen gemiddeld iets minder dan 'n miljoen per jaar.
Dat is nu dus ca. 4 miljoen.
Het koningshuis hier te lande kost ca. 42 miljoen.
(Met deze aantekening: https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/4160336/42-miljoen-welnee-het-koningshuis-kost-3455-miljoen).

Poendert schreef:

Wetten zijn nog altijd niet van kracht zonder diens handtekening. Als hij weigert te tekenen gaat de hele wet niet door. Democratie met 'n plafond dus als het ware.
-
BerichtGeplaatst: Ma Dec 24, 2018 7:18 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
(Jezus was de eerste communist).

Nog nóóit gehoord!
Zou wel 'ns willen vernemen waar díe stelling op gebaseerd is.
-
BerichtGeplaatst: Ma Dec 24, 2018 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Als Natubico de Bijbel leest en de daden, gedachten en ideeën van Jezus vergelijkt met de idealen van het communisme - en dan bedoel ik het communisme in haar zuivere vorm zoals dat ooit bedoeld was - dan ziet hij dat het klopt wat de heer Van Es schrijft. Veel bekende theologen hebben dit trouwens ook geopperd.
Dat u er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het niet klopt.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 24, 2018 22:16 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Als Natubico de Bijbel leest en de daden, gedachten en ideeën van Jezus vergelijkt met de idealen van het communisme - en dan bedoel ik het communisme in haar zuivere vorm zoals dat ooit bedoeld was - dan ziet hij dat het klopt wat de heer Van Es schrijft. Veel bekende theologen hebben dit trouwens ook geopperd.
Dat u er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het niet klopt.

Heb niet gezegd dat 't niet klopt, maar nooit de bijbel gelezen (waarvan gezegd wordt dat 't 'n gewone roman is met 'n verzonnen held, naar het voorbeeld van Krishna).
Graag enkele voorbeelden van passages dus waaruit een en ander zou blijken.
-
BerichtGeplaatst: Di Dec 25, 2018 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Er zijn geen directe passages waaruit dit blijkt. Het blijkt uit de totale geloofsopvatting, levenswijze en Bijbelse spreuken, richtlijnen en gelijkenissen. Wanneer je dit afzet tegen de communistische ideologie in haar zuivere vorm, dan herken je de overeenkomsten.
Het is niet de letter van het geloof, maar de geest ervan. Een boodschap van gelijkheid, eerlijk delen en solidariteit met de armen. Ik ga ervan uit dat u dit snapt.

BerichtGeplaatst: Di Dec 25, 2018 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Welke voorbeelden? Jezus predikte gelijkheid en veroordeelde hebzucht.
Communie = samen één, dit wordt zelfs iedere zondag in de (katholieke) kerk gevierd.
Kloosters zijn communies op basis van gelijkwaardigheid. Daarvan afgeleid zijn de in de 60er jaren ontstane communies (hippie-leefgroepen).

Ik heb het dus niet over Rusland of Lenin, het communisme als politiek staat ver van Jezus.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2018 5:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ja, ja, alle makke schapen in de kudde zijn gelijk, maar de herder (de clerus) is de baas en beslist wat met welk mak schaap gebeurt.
Jullie moeten nederig zijn, deemoedig, niet opstandig tegen onderdrukkers, op je knieën gaan zitten want jullie zijn allemaal zondaars.
Maar de priester kan jullie die zonden vergeven; als jullie hem tenminste eerst vertellen wat jullie allemaal hebben uitgevreten. Dan weet hij dat tenminste alweer.

Communisme: allen zijn arbeiders die niets in bezit hebben; de staat heeft alles en die wordt geregeerd door 'n aantal partijbonzen waar verder niemand wat over te zeggen heeft.

Zit misschien wel wat in. Er zijn misschien wel wat parallellen.

Mogelijk trouwens ook met wat monarchen nastreven en tot op zekere hoogte ook als positie hebben. (d.a. het laatste woord over nieuwe wetten).
Maar op het gebied van materieel bezit staan dezen er toch weer heel ver van af.
-
BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2018 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

U kletst onzin.
U heeft het zowel wat betreft het geloof als wat betreft het communisme over wat mensen er van maken.
Ik had het over de Bijbel en over de zuivere leer van het communisme. Niet over wat er van gemaakt wordt.

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2018 1:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
U kletst onzin.
U heeft het zowel wat betreft het geloof als wat betreft het communisme over wat mensen er van maken.
Ik had het over de Bijbel en over de zuivere leer van het communisme. Niet over wat er van gemaakt wordt.

Dan gaan de gedachten bijvoorbeeld uit naar Jezus die zei dat hij op z'n maat Petrus zíjn kerk zou bouwen.
Zíjn kerk dus en welke kerk heeft behalve gelovigen geen priesters (herders) die hoger in rang staan dan de kudde schapen?

Echte gelijkheid zou zo'n Jezus hebben nagestreefd wanneer hij enkel en alleen z'n boodschap verkondigde in de hoop en de verwachting dat de mensen er 'n beter leven mee zouden krijgen, zonder dat ze daarvoor als kind al lid worden gemaakt van 'n hiërarchische organisatie, waarvan hoger geplaatsten zoals inmiddels bekend is, nogal 'ns misbruik maken van hun positie ten overstaan van de kudde.

Zo ook met communisme; 't is op zich best 'n aardig ideaal dat alles (eigenlijk de hele natuur) niemands eigendom kan zijn, maar alle communistische theoretici gingen daaraan voorbij en maakten zich vooral druk over de wijze waarop de nietsbezittende massa het best ingepast zou kunnen worden in de door hen gedachte staatsvorm die per definitie 'n hiërarchische structuur kent..

Echte, volkomen gelijkheid kán er niet zijn; mensen hebben nu eenmaal sterk verschillende eigenschappen en kwaliteiten.
Die theoretische pure gelijkheid die volgens Lampje door Je zus en de oorspronkelijke communisten voorgestaan zou zijn (quod non) is dan ook 'n fictie van de bovenste plank, en in zekere zin dus ook wel onzinnig geklets van de genoemde deelnemer ja.
-
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2018 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:

Juist!

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2018 23:52 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Hoe dan ook, volledige gelijkheid is onmogelijk gezien de verschillen in eigenschappen en capaciteiten tussen de mensen.
Ze kunnen nu eenmaal niet allemaal in eenzelfde hokje gestopt worden.

Zo zijn er die materialistisch ingesteld zijn en weer anderen die dat bezit van stoffelijke dingen niet zo heel belangrijk vinden maar daarentegen prioriteit geven aan immateriële zaken zoals persoonlijke vrijheid en gezondheid.

Vandaar dat dezerzijds eerder al de suggestie is geopperd dat er rustig verschillen in inkomen en vermogen kunnen bestaan, maar dat die verschillen wél binnen bepaalde perken gehouden zouden kunnen worden, zodat ze dus niet meer de spuigaten uit kunnen gaan lopen zoals heden ten dage met name ook in de geïndustrialiseerde wereld meer en meer voorkomt.
Zo zou bijvoorbeeld 'n vermogen van één miljard de absolute limiet kunnen zijn, waar niemand boven moet kunnen komen.
En wat inkomen betreft zou de bovengrens op 'n miljoen per jaar gesteld kunnen worden.
Dit dus met name ook voor het geval dat het miljard aan vermogen al bereikt is en men een exorbitant inkomen van vele miljoenen per jaar vrijwel volledig erdoor draait voordat het jaar afgelopen is.
Wanneer dit niet meer kan, dan komen er vanzelf kansen voor meer en meer anderen om ook 'n deel van de koek te bemachtigen.

Wat grondbezit betreft zou eventueel ook 'n limiet gesteld kunnen worden.
Maar anderzijds moet iedereen zelf weten waar hij z'n vermogen van maximaal 1 miljard in vastlegt.
Heb dat eerlijk gezegd nog niet uitgebreid aan een diepere beschouwing onderworpen.
Suggesties en argumenten zijn intussen welkom.
-
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2018 21:10 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Het is een bekend en veel gebruikt thema om mensen op deze manier af te beelden van jong naar oud. Gezien de feitelijke troonsopvolging zou ik deze portrettering niet gebruiken buiten het persoonlijke familiealbum van de Koning der Nederlanden.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een koninklijk huis boven een presidentschap. Met een presidentfiguur blijf je ook daarna nog zitten, zie bv Bush, Reagan, en de lange rijen Franse presidenten. Die kosten allemaal een hoop geld.

Die kosten veel minder geld dan vorstenhuizen. En hoezo blijf je lang met die ex-presidenten zitten ? Wij zitten hier toch ook nog met Beatrix terwijl zij allang geen koningin meer is ?
Quote:
Een koninklijk Huis woont in kapitale panden die nu ook verplicht worden onderhouden voor het nageslacht. We hebben er een prachtig park in de vorm van de Kroondomeinen aan overgehouden. Daarnaast kweken de rondreizen van onze koningen een hoop goedwil, en smeed het voor velen extra saamhorigheid, -saamhorigheid die de EU probeert af te breken-

Volgens mij probeert de EU deze saamhorgheid juist te bewaren en zijn het de EU-bashers, waartoe u ook behoort, degenen die die saamhorigheid juist willen afbreken.
Quote:

U denkt wat u graag wilt geloven, maar u kakelt onzin. Een vorstenhuis is duurder dan een presidentschap. U vindt ook dat we met een koning beter af zijn. Waarom eigenlijk ? Een president word gekozen, een koning wordt dat door erfopvolging. Lekker democratisch.
Quote:
Ik ben dus voor een koning en anti EU.

Dus hij mag opzitten en pootjes geven ? En dat voor een kapitaal bedrag opgehoest door de belastingbetaler ?

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

De Oranjes hebben elke legitimiteit op de troon allang verloren.
De dag dat ze die verloren was 13 mei 1940 met Wilhelmina in de hoofdrol.

Weerwoord forum index » Actualiteiten