Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Energierekening: Overstappen misschien een optie? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 06, 2019 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Haha is toch altijd mooi als mensen belasting aftrekken intepreteren als "van de belasting aftrekken". Juiste intepretatie is: "van je belastbaar inkomen aftrekken". Dat betekent dus dat als je 1000 euro geeft aan een goed doel, je belastbaar inkomen daalt met 1000 euro en je belastingdruk (bij 50% belasting) daalt met 500 euro. Netto effect: 500 euro cash-out.

Zo werkt het niet in de VS Royy. Je doneert je oude spullen, krijgt daarvoor een bonnetje met een bedrag wat je van de belasting kunt aftrekken.

Maar verder begrijp ik dit punt niet zo. Wat maakt het uit of je privaat geeft of via belasting aan goede doelen?

Quote:
Nou, nationaliseren die uitgevers dan...

Beter zou men gebruik maken van zaken als Open Educational Resources (OER). Dan doorbreek je de macht van de uitgeverijen vanzelf.

Quote:
Mijn excelletje zegt nu: model Finland kopieren, kost 2k per leerling minder en levert meer kwaliteit. Opgelost.

Waarom Finland en niet Rusland? In Rusland zijn de prestaties veel beter. In Canada ook.

Daarbij mij je ook even naar de samenstelling van de bevolking kijken in die landen, dat maakt ook uit. Maar... misschien is dit één van de succesredenen:

Het was wel wennen, toen Noomen tien jaar geleden in Nederland aankwam. 'Als je in Finland zegt dat je leraar bent, reageren de mensen bijna eerbiedig. Een docent staat daar op hetzelfde niveau als een dokter of een advocaat. Maar hier halen ze hun schouders op.'

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/-in-finland-staat-de-leraar-op-gelijk-niveau-met-de-dokter-~bf602c75/

In Finland en Rusland wordt er nog met eerbied naar een docent gekeken. Hoe dat in Canada zit weet ik niet, maar in Nederland is dat zeker niet zo.

Daar ga je al weer met je Excelletje... je had zeker geen kolom voor 'eerbied' Laughing

Quote:
Onder dreiging van geweld en vrijheidsberoving ja. Wees er maar trots op...

Dat ben ik zeker. Mensen als jij moeten enigszins opgevoed worden. Sommige mensen stelen niet uit angst voor de straf. Andere mensen moet je belasting laten betalen uit angst voor de straf.

Quote:
Ja dat uitgangspunt (er moet een minimum kwaliteit beschikbaar zijn voor mensen, ongeacht inkomen) geldt toch ook voor voedsel??

Ja, klopt. En dat is er ook. Maar zoals we al vastgesteld hadden: voeding heeft te maken met smaak. Onderwijs niet.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 07, 2019 22:33 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Maar verder begrijp ik dit punt niet zo. Wat maakt het uit of je privaat geeft of via belasting aan goede doelen?

Ik verkies betrokken, efficiente private charitas boven kille, anonieme en inefficiente publieke charitas.

Quote:

Beter zou men gebruik maken van zaken als Open Educational Resources (OER). Dan doorbreek je de macht van de uitgeverijen vanzelf.

Ook goed. Maar dat duurt altijd ff bij overheden he?

Quote:

Waarom Finland en niet Rusland? In Rusland zijn de prestaties veel beter. In Canada ook.

Prima, ook Canada geeft minder uit per leerling dan NL.

Quote:
Daar ga je al weer met je Excelletje... je had zeker geen kolom voor 'eerbied' Laughing

https://www.studyinternational.com/news/this-country-is-home-to-the-worlds-most-respected-teachers/

Valt wel mee hoor. Ik zie bovendien ff geen relatie met schoolprestaties, jij?

Quote:

Ja, klopt. En dat is er ook. Maar zoals we al vastgesteld hadden: voeding heeft te maken met smaak. Onderwijs niet.

Voeding heeft in eerste instantie te maken van voldoende voeding van voldoende kwaliteit voor iedereen, ongeacht inkomen. Daarna komt pas smaak enzo.
Dat eerste laat jij aan de markt over. Waarom?

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 0:32 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy schreef:
Cliff schreef:

Ik verkies betrokken, efficiente private charitas boven kille, anonieme en inefficiente publieke charitas.

Ja, dat kennen we.
De dames van de St. Vincentius vereniging kwamen vroeger ook met veel tam tam in hun bontmantels wat giften bij de voordeur aan armen afgeven. Iedereen moest kunnen zien hoe geweldig ze waren.
Bahhhh!

Mijn opa was katholiek van een heel ander slag.
Die ging achterom, zonder dat iemand het in de gaten had.
Hij deed dat vooral om mensen bij de NSB weg te houden.
Want dat was meestal ook van de armoe, dat ze daarin hun toevlucht gingen zoeken.

Bij mijn opa kraaide de haan elke morgen op de radio Smile
En dan was er geen brand.
Ik heb het niet van vreemd.
Nu moet je kotsen als je de VARA ziet. Laat maar!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 10:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

Mooi hoor. Alleen vertrouw ik het niet. Er is teveel egoïsme en dat maakt dat de keuze eigenlijk is tussen 'kille, anonieme en inefficiente publieke charitas' en niets... omdat de VVDer zijn portemonnee niet opentrekt voor losers.

Quote:
Valt wel mee hoor. Ik zie bovendien ff geen relatie met schoolprestaties, jij?

Ehmm... heb je het rapport ook gelezen?

In this report we are able to show that both high teacher pay and high status are necessary to produce the best academic outcomes for pupils.

Lijkt me vrij duidelijk...

Nu even naar Nederland kijken: een docent verdient modaal, mensen die in het onderwijs werken kunnen meestal in het bedrijfsleven meer verdienen. Dan de status: je zal maar een TU Delft afgerond hebben en werken als onderzoeker bij Shell of als docent op een Hogeschool.

Vergelijk status en salaris even...

Quote:
Voeding heeft in eerste instantie te maken van voldoende voeding van voldoende kwaliteit voor iedereen, ongeacht inkomen. Daarna komt pas smaak enzo.
Dat eerste laat jij aan de markt over. Waarom?

Je blijft maar hetzelfde vragen. We hadden toch vastgesteld dat kwaliteit van voeding niet gerelateerd is aan geld? Je kunt gezond voedsel kopen voor een laag bedrag en ongezond voedsel voor een hoog bedrag.

Nu het vergelijk met onderwijs. Is geld gerelateerd aan kwaliteit? Jij stelt al 10 pagina's van wel.

Dus dan is het toch vrij duidelijk lijkt me?

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Blijft over dat je lesgeven leuker vindt dan veel geld verdienen. Ik ken veel docenten die het wel leuk vonden, dat zegt ook veel over de thermostaat van het onderwijs. Het is er niet leuker op geworden nu de managers de macht hebben genomen, de cijfers leidend zijn en alleen wordt gekeken naar de wensen van de leerlingen.

De leerling centraal, noemen ze dat. Het gevolg is dat talloze docenten afhaken, als ze al beginnen aan hun lesbevoegdheid.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar herken ik veel in Blensk, en het is een rechtstreeks gevolg van het marktdenken wat Royy hier predikt.

Zodra men begint over rendementcijfers moet je ze eigenlijk al de deur wijzen.

Sowieso is het marktdenken in het onderwijs enorm lastig: vraag een leerling wat hij van school vindt, en hij vindt het vervelend. Vraag het hem als hij volwassen is, en het was de mooiste tijd van zijn leven.

Veel mensen kijken terug naar hun school met plezier, maar toen ze jong waren vonden ze het niets.

Nu even naar marktdenken: welk bedrijf heeft klanten die hun dienstverlening nu helemaal niets vinden, maar jaren later terugkijken op uitstekende dienstverlening?

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Mooi hoor. Alleen vertrouw ik het niet. Er is teveel egoïsme en dat maakt dat de keuze eigenlijk is tussen 'kille, anonieme en inefficiente publieke charitas' en niets... omdat de VVDer zijn portemonnee niet opentrekt voor losers.

Da's dus een onzin assumptie

Quote:
In this report we are able to show that both high teacher pay and high status are necessary to produce the best academic outcomes for pupils.

Lijkt me vrij duidelijk...

Salarissen in Finland liggen onder die van NL...

Quote:

Je blijft maar hetzelfde vragen. We hadden toch vastgesteld dat kwaliteit van voeding niet gerelateerd is aan geld? Je kunt gezond voedsel kopen voor een laag bedrag en ongezond voedsel voor een hoog bedrag.

Nu het vergelijk met onderwijs. Is geld gerelateerd aan kwaliteit? Jij stelt al 10 pagina's van wel.

Dus dan is het toch vrij duidelijk lijkt me?

Je snapt t niet denk ik.

Stel we beginnen from scratch, we hebben niks.
We gaan een voedselvoorziening proberen op te zetten, want iedereen moet toegang hebben tot goed en betaalbaar voedsel.. Jij kiest ervoor om die door de markt te laten organiseren. Prima.
We gaan onderwijs opzetten, want iedereen moet toegang hebben tot goed en betaalbaar onderwijs. Jij kiestervoor om dat door via de overheid te organiseren.
Leg me nou eens uit waarom je bij twee basisvoorzieningen een andere keuze maakt.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 18:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
We gaan een voedselvoorziening proberen op te zetten, want iedereen moet toegang hebben tot goed en betaalbaar voedsel.

We beginnen niet van scratch! Wat een flauwekul! Jullie, de hedonistische neoliberalen hebben de boer tot schrot gemaakt (om jullie zo over zijn rug te kunnen verrijken), terwijl hij onze leverancier van ons leven is!
Als er straks geen boer meer is heb jij niks meer te vreten, maar als de neoliberalen met hun banken en hun private ondernemingen er straks niet meer zijn dan gaat het leven gewoon door.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 19:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Da's dus een onzin assumptie

Neeh, niet echt. VVD-ers hebben een dikke ik.

Stel dat jij 10% minder belasting mag betalen over 2019, hoeveel van die 10% ga je doneren aan goede doelen? Ik vermoed helemaal niets.

Quote:
Salarissen in Finland liggen onder die van NL...

Je komt zelf met een onderzoek op de proppen dat mijn stelling bevestigt. Nu begin je over alleen het salaris, maar in het rapport staat duidelijk status én salaris.

Maar goed, je begint eigenlijk gewoon weer over geld.

Quote:
Je snapt t niet denk ik.

Volgens mij snap jij het niet.

Quote:

Maar dat kan niet Royy. Zonder voedselvoorziening hebben we niets, geen eten en geen leven. En we hebben nu ook al een onderwijssysteem.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien wat er gaat gebeuren als je onderwijs aan de markt overlaat hoor. Zelfs als het vanaf 'scratch' moet gebeuren. Sterker nog: het is eeuwen lang zo geweest, waarbij de elite ervan overtuigd was dat het scholen van arbeiders onzinnig was. Kinderen van arbeiders waren simpelweg te dom voor het onderwijs.

Pas rond de industriële revolutie kwam men vanuit een vrij industriële visie tot het idee om iedereen onderwijs te geven. Het huidige onderwijs heeft nog steeds die lopende band mentaliteit. Ik wil best diversiteit in het onderwijs, maar op basis van talent en aanleg. Niet op basis van wat pappa en mamma verdienen.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2019 23:30 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:

Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien wat er gaat gebeuren als je onderwijs aan de markt overlaat hoor. Zelfs als het vanaf 'scratch' moet gebeuren. Sterker nog: het is eeuwen lang zo geweest, waarbij de elite ervan overtuigd was dat het scholen van arbeiders onzinnig was. Kinderen van arbeiders waren simpelweg te dom voor het onderwijs.

Pas rond de industriële revolutie kwam men vanuit een vrij industriële visie tot het idee om iedereen onderwijs te geven. Het huidige onderwijs heeft nog steeds die lopende band mentaliteit. Ik wil best diversiteit in het onderwijs, maar op basis van talent en aanleg. Niet op basis van wat pappa en mamma verdienen.

Sterker nog, ik bespeur de tendens dat de overheden er dankzij de industrielobby toe overgaan om pas op de plaats te maken met het onderwijs. Kijk eens naar de "lagere" opleidingen.
Er wordt steeds meer naar gestreefd om simpele zielen af te leveren aan de industrie.
Die vooral geen vragen stellen, en gewoon doorgaan met hun schroefmachientje tot ze er bij neervallen.

In de Verenigde Staten zag je dat al langer.
Particuliere onderwijsinstellingen voor diegenen die het kunnen betalen.
De massa wordt met opzet dom gehouden.
Volgeprompt met sex en drugs en TV.

Luister maar naar Working Class Hero van John Lennon.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2019 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Neeh, niet echt. VVD-ers hebben een dikke ik.

Stel dat jij 10% minder belasting mag betalen over 2019, hoeveel van die 10% ga je doneren aan goede doelen? Ik vermoed helemaal niets.

Misschien wel, misschien niet.
Duidelijk is in ieder geval dat in sociaal-democratieen burgers nauwelijks bereid zijn om zelf te doneren.

Quote:

Je komt zelf met een onderzoek op de proppen dat mijn stelling bevestigt. Nu begin je over alleen het salaris, maar in het rapport staat duidelijk status én salaris.

Maar goed, je begint eigenlijk gewoon weer over geld.

Prima toch? Ik begon met dat de kosten van onderwijs in Finland fors lager zijn dan die in NL, terwijl het Finse onderwijs betere kwaliteit levert.

Jij wilt niet aan dat soort discussies, jij wilt alleen maar meer geld.

Quote:
Je snapt t niet denk ik.

Volgens mij snap jij het niet.

Quote:

Maar dat kan niet Royy. Zonder voedselvoorziening hebben we niets, geen eten en geen leven. En we hebben nu ook al een onderwijssysteem.

Gedachtenexperiment, Cliff... waan je een Amerikaanse settler die een maatschappij op moet bouwen.
Kun jij mij uitleggen waarom jij ervoor kiest om de voedselvoorziening door de markt te laten verzorgen, terwijl je onderwijs door de staat laat verzorgen?

Quote:
Ik wil best diversiteit in het onderwijs, maar op basis van talent en aanleg. Niet op basis van wat pappa en mamma verdienen.

Ik wil een efficient en kwalitatief goed onderwijs, uitgevoerd door private organisatie, waarbij de toegang via vouchers is gegarandeerd door de overheid.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2019 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Royy schreef:

Ik wil een efficient en kwalitatief goed onderwijs, uitgevoerd door private organisatie, waarbij de toegang via vouchers is gegarandeerd door de overheid.

Helder: onderwijs voor de elite en middenklasse, alles wat daar onder zit gaat het moeilijk krijgen.

De VVD heeft de zorg al de nek omgedraaid, volgende stap is het onderwijs.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2019 18:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Real schreef:

Helder: onderwijs voor de elite en middenklasse, alles wat daar onder zit gaat het moeilijk krijgen.

De VVD heeft de zorg al de nek omgedraaid, volgende stap is het onderwijs.

Lees nou eens wat ik schrijf. Ik wil dat de toegang wordt gegarandeerd door de overheid. Net zoals de overheid garandeert dat iedereen toegang heeft tot goed en betaalbaar voedsel, via kwaliteitscontroles en inkomenspolitiek, maar de uitvoering van productie en distributie overlaat aan de markt.

Tijd om je spastisch-dogmatische linkse denkrichting los te laten Real!

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2019 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Royy schreef:

Tijd om je spastisch-dogmatische linkse denkrichting los te laten Real!

Je spreekt jezelf tegen Royy:

Royy schreef:

Ik wil dat de toegang wordt gegarandeerd door de overheid. Net zoals de overheid garandeert dat iedereen toegang heeft tot goed en betaalbaar voedsel, via kwaliteitscontroles en inkomenspolitiek, maar de uitvoering van productie en distributie overlaat aan de markt.

Dat is een links standpunt.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2019 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Real schreef:

Nee hoor, is een liberaal standpunt.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2019 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Duidelijk is in ieder geval dat in sociaal-democratieen burgers nauwelijks bereid zijn om zelf te doneren.

Duidelijk voor jou dan weliswaar. Ik heb al uitgelegd hoe ik denk dat jouw staatje in elkaar zit.

Quote:
Jij wilt niet aan dat soort discussies, jij wilt alleen maar meer geld.

Huh? Waar vraag ik om meer geld?

Quote:
Gedachtenexperiment, Cliff... waan je een Amerikaanse settler die een maatschappij op moet bouwen.

Oh, dan moet ik eerst wat indianen afschieten en hun voedselvoorraden stelen.

Quote:
Kun jij mij uitleggen waarom jij ervoor kiest om de voedselvoorziening door de markt te laten verzorgen, terwijl je onderwijs door de staat laat verzorgen?

Ja, ik heb het nu wel vaak genoeg uitgelegd denk ik zo.

Als je echt van start wilt beginnen, dan zijn de zaken misschien anders. Geen idee, ook niet relevant. Ik ga uit van de situatie zoals deze nu is en dan is het voor mij volkomen duidelijk.

Quote:

Ik wil publiek onderwijs waarbij er bekostiging plaatsvindt per module, dus veel kleinere eenheden. Diplomabekostiging kun je dan afschaffen. Diploma's stellen sowieso niets meer voor: er zijn teveel idioten met een HBO diploma en teveel geniën zonder HBO diploma.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2019 21:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Duidelijk voor jou dan weliswaar. Ik heb al uitgelegd hoe ik denk dat jouw staatje in elkaar zit.

Heb je niet uitgelegd, behalve met een totaal verkeerde assumptie hoe belasting-aftrek werkt...

Quote:

Huh? Waar vraag ik om meer geld?

Jij wilt niet meer geld voor het onderwijs?

Quote:

Oh, dan moet ik eerst wat indianen afschieten en hun voedselvoorraden stelen.

Klopt, dat moet je eerst doen.
Daarna bouw je een maatschappij op met voedselvoorziening en onderwijs. Jij gaat de keuze maken om voedselvoorziening privaat te organiseren en onderwijs publiek. Vertel...

Quote:

Ik wil publiek onderwijs

Waarom? Je enige argument is vooralsnog toegankelijkheid. Maar dat is op te lossen met vouchers of een ander systeem.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2019 8:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Heb je niet uitgelegd, behalve met een totaal verkeerde assumptie hoe belasting-aftrek werkt...

Lees het anders zelf even na:
https://www.amazinggoodwill.com/donating/IRS-guidelines

Quote:
Jij wilt niet meer geld voor het onderwijs?

Nee, niet snel omdraaien nu! Aantonen: waar vraag ik om meer geld voor het onderwijs?

Quote:
Klopt, dat moet je eerst doen. Daarna bouw je een maatschappij op met voedselvoorziening en onderwijs. Jij gaat de keuze maken om voedselvoorziening privaat te organiseren en onderwijs publiek. Vertel...

Nee hoor, misschien kies ik in eerder instantie wel voor publieke voedselvoorziening en privaat onderwijs. Hangt van de situatie af.

Maar in Nederland is de situatie inmiddels duidelijk.

Quote:
Waarom? Je enige argument is vooralsnog toegankelijkheid. Maar dat is op te lossen met vouchers of een ander systeem.

Geloof ik niet in. Ik zie nu al de enorme verschillen in kansen op het VO tussen kinderen van arme gezinnen en die van rijke gezinnen:
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/42367-leerlingen-naar-bijles-vanwege-gebrek-aan-individuele-aandacht-op-school.html

Gelijk trekken lukt dus nu al niet, maar wat jij voorstelt zal altijd leiden tot nog grotere verschillen. Zelfs tot op het punt dat een kind geboren in een gebroken gezin (bv. alleenstaande moeder) gedoemd is tot een VMBO opleiding, daarna een MBO2 en snel gaan werken. Beetje zoals het vroeger was.

En niet dat er iets mis is met een MBO2 opleiding, maar zo'n kind groeit wel op met het idee dat hij dom is (want VMBO) terwijl dat absoluut niet zo hoeft te zijn. Sterker nog: als dat kind bij de geboorte in het ziekenhuis omgewisseld was met rijke ouders, had het kind zich misschien wel maximaal ontwikkeld...

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2019 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Gaat nog steeds om deduction van je taxable income, Cliff. En de "fair market value" van oude kleren is echt niet zoveel.

Quote:

Nee, niet snel omdraaien nu! Aantonen: waar vraag ik om meer geld voor het onderwijs?

Ok, dus je wilt NIET extra geld voor het onderwijs? Ook goed, helder.

Quote:

Nee hoor, misschien kies ik in eerder instantie wel voor publieke voedselvoorziening en privaat onderwijs. Hangt van de situatie af.

Aha, en wat zijn je criteria? Wanneer kies je voor t een, wanneer kies je voor t ander? Of is dat complete willekeur?

Quote:

En niet dat er iets mis is met een MBO2 opleiding, maar zo'n kind groeit wel op met het idee dat hij dom is (want VMBO) terwijl dat absoluut niet zo hoeft te zijn. Sterker nog: als dat kind bij de geboorte in het ziekenhuis omgewisseld was met rijke ouders, had het kind zich misschien wel maximaal ontwikkeld...

Moet je maximaal stimuleren. Juist die vouchers garanderen dat.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2019 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Gaat nog steeds om deduction van je taxable income, Cliff. En de "fair market value" van oude kleren is echt niet zoveel.

Gaat niet alleen om oude kleren Royy.

En verder is het dus puur winst: je doneert je zooi die je niet meer moet en krijgt daar harde cash voor terug.

Dat kun je 'donatie aan het goede doel' noemen, maar eigenlijk is de drive voor die mensen gewoon dat ze zo min mogelijk belasting willen betalen.

Of noem jij Marktplaats.nl ook een donatie aan het goede doel?

Quote:
Ok, dus je wilt NIET extra geld voor het onderwijs? Ook goed, helder.

Wat is dit nou voor manier van discussiëren?

Gewoon een stelling pleuren, en wanneer iemand zegt: dat heb ik niet gezegd, dan maar aannemen dat hij het tegenovergestelde beweerd heeft?

Quote:
Aha, en wat zijn je criteria? Wanneer kies je voor t een, wanneer kies je voor t ander? Of is dat complete willekeur?

Organiseerbaarheid. Het moet er wel zijn hè. Als ik als settler in de VS na het vermoorden van een stel Indianen een dorp wil stichten, heb ik primair mensen nodig en dan pas een overheid.

Quote:
Moet je maximaal stimuleren. Juist die vouchers garanderen dat.

Wat garanderen die vouchers?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2019 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik wil dat de toegang wordt gegarandeerd door de overheid. Net zoals de overheid garandeert dat iedereen toegang heeft tot goed en betaalbaar voedsel, via kwaliteitscontroles en inkomenspolitiek, maar de uitvoering van productie en distributie overlaat aan de markt.
Real schreef:
Royy schreef:
Nee hoor, is een liberaal standpunt.

In theorie klinkt dat links, maar in de praktijk is dat een rechts standpunt.
Immers, die vrije markt is kapot gemaakt door een paar grootgrutters die vakkundig de kleintje hebben vermoord om zo hun monopolypositie te vergroten en hun wurggreep rond de nek van de boeren te verstevigen.
Aan die liberale vrije markt van jou is nu niks meer vrij.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2019 18:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Gaat niet alleen om oude kleren Royy.

Vertel, wat nog meer dan?

Quote:
En verder is het dus puur winst: je doneert je zooi die je niet meer moet en krijgt daar harde cash voor terug.

Dat kun je 'donatie aan het goede doel' noemen, maar eigenlijk is de drive voor die mensen gewoon dat ze zo min mogelijk belasting willen betalen.

Nee want t is in t overgrote deel van de gevallen nog steeds cash out voor de gever. De fair value van "zooi" is gering.

Quote:

Gewoon een stelling pleuren, en wanneer iemand zegt: dat heb ik niet gezegd, dan maar aannemen dat hij het tegenovergestelde beweerd heeft?

Wil je nou meer of minder geld voor onderwijs?

Quote:

Organiseerbaarheid. Het moet er wel zijn hè. Als ik als settler in de VS na het vermoorden van een stel Indianen een dorp wil stichten, heb ik primair mensen nodig en dan pas een overheid.

Ok, dus organiseerbaarheid is je criterium. Da's vooral een pragmatisch iets dus. Stel nou Cliff dat we kunnen organiseren wat jij wilt rondom onderwijs en de uitvoering ervan aan de markt overlaten. Dan ben je dus niet meer tegen privaat onderwijs?

Quote:

Wat garanderen die vouchers?

Maximale ontwikkeling van een kind.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2019 19:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Vertel, wat nog meer dan?

Wat, ben je er nog nooit geweest ofzo? Het is gewoon exact wat wij een kringloopwinkel noemen. Er zijn meubels, audio-apparatuur, computers, inboedel, etc. te halen. Sterker nog, je kunt zelfs je afgeleefde, afgekeurde, niet meer rijdende auto inleveren en 250-500 dollar van de belasting aftrekken.

Stel... je mag in Nederland je oude zooi naar de kringloopwinkel brengen, daar maken ze een bonnetje en dat bedrag mag jij van de belasting afhalen. Heb je enig idee hoeveel mensen er gebruik van zouden maken?

Je eerdere lijstje is gewoon sterk gekleurd. Donaties aan goede doelen doe je over het algemeen niet om er zelf financieel beter van te worden. In de VS is dat gewoon wel het geval.

Quote:
Nee want t is in t overgrote deel van de gevallen nog steeds cash out voor de gever.

Dat is dus gewoon niet zo. Lees het nog maar eens na op de site van Goodwill.

Quote:
Wil je nou meer of minder geld voor onderwijs?

Daar heb ik me niet over uitgesproken, maar in ieder geval bedankt om het gewoon eens te vragen ipv steeds maar mijn aangenomen mening hier neerplempen zonder dat ik die gegeven heb.

Ik weet helemaal niet of meer geld de oplossing is. Zoals je met je eigen staatje al hebt bewezen gaat het om twee zaken: goed salaris en respect voor de docent. Ik denk dat dat laatste een veel groter probleem is in Nederland dan het salaris.

Probleem is echter dat veel VeuVeuDee-ers respect en de hoogte van het salaris niet echt van elkaar kunnen onderscheiden.

Quote:
Ok, dus organiseerbaarheid is je criterium. Da's vooral een pragmatisch iets dus. Stel nou Cliff dat we kunnen organiseren wat jij wilt rondom onderwijs en de uitvoering ervan aan de markt overlaten. Dan ben je dus niet meer tegen privaat onderwijs?

Stel dat de westerschelde permanent bevroren is, dan ben ik niet meer voor een veerdienst.

Kijk Royy, onderwijs aan de markt overlaten gaat een teringzooi geven net als dat we de zorg aan de markt hebben overgelaten. Ik ga niet twee keer dezelfde fout maken.

Quote:
Maximale ontwikkeling van een kind.

Daar hebben vouchers totaal niets mee te maken joh. Wat je nu stelt is dat foodstamps leiden tot maximale gezondheid. Duh.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 13, 2019 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Er zijn meubels, audio-apparatuur, computers, inboedel, etc. te halen. Sterker nog, je kunt zelfs je afgeleefde, afgekeurde, niet meer rijdende auto inleveren en 250-500 dollar van de belasting aftrekken.

Fair value he. Het ontvangende goede doel kan het eventueel weer verkopen voor de fair value.

Quote:
Stel... je mag in Nederland je oude zooi naar de kringloopwinkel brengen, daar maken ze een bonnetje en dat bedrag mag jij van de belasting afhalen. Heb je enig idee hoeveel mensen er gebruik van zouden maken?

Lijkt me fantastisch idee, scheelt een hoop afval denk ik.

Quote:

Dat is dus gewoon niet zo. Lees het nog maar eens na op de site van Goodwill.

Staan daar cijfers dan?

Quote:
Ik weet helemaal niet of meer geld de oplossing is. Zoals je met je eigen staatje al hebt bewezen gaat het om twee zaken: goed salaris en respect voor de docent. Ik denk dat dat laatste een veel groter probleem is in Nederland dan het salaris.

Okay, dus geen extra geld naar onderwijs. Prima.
Ik zou minder geld naar onderwijs willen hebben, zie kosten per leerling in Finland. Hoe gaan we dat bereiken?

Quote:

Kijk Royy, onderwijs aan de markt overlaten gaat een teringzooi geven net als dat we de zorg aan de markt hebben overgelaten. Ik ga niet twee keer dezelfde fout maken.

De zorg is helemaal geen teringzooi, hoe kom je daarbij? De oude staatszorg was een teringzooi, waar je als particulier verzekerde in alle gevallen voorrang kreeg op ziekenfonds-verzekerden.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 13, 2019 21:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik zou minder geld naar onderwijs willen hebben, zie kosten per leerling in Finland. Hoe gaan we dat bereiken?

Geld, geld, geld... waarom heb je geen idee over meer respect voor docenten? Oh wacht, dat levert jou geen geld op en is dus niet interessant.

Quote:
De zorg is helemaal geen teringzooi, hoe kom je daarbij?

Volgens mij heb ik dat genoeg uitgelegd in de discussie over het Nationale Zorgfonds.

Weerwoord forum index » Economie