Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Energierekening: Overstappen misschien een optie? Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Energierekening: Overstappen misschien een optie?
BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2018 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Ik ben voor gas en electriciteit aangesloten bij Essent. Voor 2019 gaan dit mijn nieuwe tarieven worden. Zou overstappen naar een andere provider een optie kunnen zijn? Bedenk wel dat sommige componenten niet veranderbaar zijn. En er zijn dingen, zeg maar de addertjes onder het gras als vastrecht per periode en vastrecht per gebruikseenheid welke ook per provider kunnen verschillen.

Je nieuwe tarieven per 1 januari 2019 voor leveringsadres: 1622 KK 41
    Je tarieven (incl. btw)
    Totaal elektriciteit incl. Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie Enkeltarief (1 t/m 10.000 kWh)
    € 0,22110 / kWh
    Totaal gas incl. Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (1 t/m 170.000 m³)
    € 0,76875 / m³

Elektriciteit - Variabel - Flexibele looptijd
    Leveringskosten Essent
    Variabele leveringskosten Enkel
    € 0,07889 / kWh
    Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
    € 0,19692 / dag

Netbeheerkosten Liander
    Capaciteitstarief 3X25A (€ 252,40 per jaar)
    € 0,69152 / dag

Belasting en toeslagen
    Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh)
    € 0,11934 / kWh
    Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh)
    € 0,02287 / kWh
    Vermindering energiebelasting (€ -311,62 per jaar)
    € -0,85376 / dag

Gas - Variabel - Flexibele looptijd
    Leveringskosten Essent
    Variabele leveringskosten (regio 1)
    € 0,35066 / m³
    Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
    € 0,19692 / dag

Netbeheerkosten Liander
    Capaciteitstarief T/M G6, 500 < SJV = 4000 (€ 191,19 per jaar)
    € 0,52381 / dag

Belasting en toeslagen
    Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m³)
    € 0,35469 / m³
    Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 170.000 m³)
    € 0,06340 / m³

+ Overige kosten
    Automatische incasso (per rekening)
    € 0,00
    Handmatige betaling (per rekening)
    € 2,42

BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2018 14:16 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer. Die concurrentie, door de marktwerking, is gewoon een stukje theater. Gewoon boerenbedrog. Want als je bij de één nu even nét iets goedkoper zal zijn, is dat volgend jaar weer net zo goed de andere kant op. Als je dat allemaal regelmatig moet nachecken, kost je een hoop energie van jezelf. De VVD houdt de schone schijn op van een zelfregulerend marktmechanisme, maar denk eens na..
Al die telefoontjes en reclame om naar een andere energie maatschappij over te stappen kosten zeker niets..

Kijk, we worden gewoon belazerd. Als iets al helemaal belachelijk is, dan is het juist het idee van "groene" stroom. Want aan stroom is niks groens aan.
Het komt nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte.

Energie opwekken kost energie, en alles wat als milieuvriendelijk verkocht wordt is ook het product van aanzienlijke investeringen aan kapitaal, materiaal en energie om het te maken.
En hangt van subsidies aan elkaar. Nee, we krijgen gewoon een sigaar uit eigen doos.

Het zou al heel wat schelen als we gingen denken aan het samenvoegen op één plek van wonen, werken en ontspannen. Want daar begint niemand over, en zeker de overheid niet.

Nee, we willen milieuvriendelijk over komen, maar als je een baan krijgt aangeboden 50 of zelfs 100 kilometer verderop, vindt diezelfde overheid dat je die baan dan niet mag weigeren, en dus staan we elke dag twee keer in de file. Hoe idioot kan je het hebben?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2018 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Dus Brabanders blijven voortaan in Brabant? Scheelt een hoop files hier inderdaad. Ik ben voor! Gewoon de Moerdijkbrug afsluiten tijdens de spits.

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 1:08 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy schreef:
Dus Brabanders blijven voortaan in Brabant? Scheelt een hoop files hier inderdaad. Ik ben voor! Gewoon de Moerdijkbrug afsluiten tijdens de spits.

Van harte mee eens. Dicht die Moerdijk.
Nog beter idee, brug opblazen.
Komen er helemaal geen Hollanders meer naar het zuiden.
Re: Energierekening: Overstappen misschien een optie?
BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Loetje schreef:
Ik ben voor gas en electriciteit aangesloten bij Essent. Voor 2019 gaan dit mijn nieuwe tarieven worden. Zou overstappen naar een andere provider een optie kunnen zijn?

Ik zit bij Delta, maar de tarieven bij mij zijn iets hoger zie ik.

Leveringsprijzen
per 1 januari 2019 DELTA Groene Stroom variabel DELTA Gas variabel
Vaste leveringskosten per maand € 4,00 € 4,00
Prijs per kWh Prijs per m³
Enkeltarief € 0,22690 Gasprofiel 1: € 0,77505
Dubbeltarief normaal € 0,23528 Gasprofiel 2: € 0,76291
Dubbeltarief dal € 0,21655

Geen idee overigens wat Gasprofiel1 of Gasprofiel2 is. Boeit me ook niet, maar overstappen lijkt inderdaad weinig zin het hebben.

Zoals Ryan al aangaf: die marktwerking is onzin. Er zijn alleen wat partijen omheen (zoals marketingbureau's) die er veel aan verdienen.

Hier kun je vergelijken: https://www.gaslicht.com/

Ik heb wel eens gehoord dat het alleen gunstig is om steeds over te stappen omdat er dan altijd cadeau's aan verbonden zijn in de vorm van tablets of kortingen ofzo.

Ik kan het wal samenvatten: nutsvoorzieningen privatiseren sloeg nergens op.

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Klopt helemaal!

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 1:31 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Juist en tevens correct. Sinds de markt heilig is verklaard gaan er zelfs ziekenhuizen failliet.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 3:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Nou ja, je hebt nou dus wel de mogelijkheid om te kiezen voor 'n leverancier die enkel groene energie verkoopt of zelfs produceert.
Door daar af te nemen stimuleer je het aandeel groen in de totale mix dus wél.
Voor menigeen is dat belangrijker dan 'n paar centjes meer of minder moeten betalen.
Je hebt 't gevoel dat je in elk geval doet wat je kunt om 't zo milieuvriendelijk mogelijk te houden.
Wanneer er geen keuzemogelijkheid zou zijn, zou ook dit niet kunnen.
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is geen reden voor privatisering.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 11:21 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Natubico schreef:
Nou ja, je hebt nou dus wel de mogelijkheid om te kiezen voor 'n leverancier die enkel groene energie verkoopt of zelfs produceert.
Door daar af te nemen stimuleer je het aandeel groen in de totale mix dus wél.
Voor menigeen is dat belangrijker dan 'n paar centjes meer of minder moeten betalen.
Je hebt 't gevoel dat je in elk geval doet wat je kunt om 't zo milieuvriendelijk mogelijk te houden.
Wanneer er geen keuzemogelijkheid zou zijn, zou ook dit niet kunnen.
-

Ik heb er voor gestudeerd, electronica en zo.
En wil er wel even op wijzen dat Groene Stroom helemaal niet bestaat.

Als stroom van een zwaar gesubsidieerde windmolen of zonnepaneel komt, wil dat nog niet zeggen dat die stroom gratis is. Je houdt jezelf dan voor de gek.
De materialen en energie die het gekost heeft om die dingen te maken, verdien je nooit van ze leven terug.

Maar er is politiek een andere drijfveer. De VVD stimuleert de productie van "milieuvriendelijke"producten, omdat het banen op zou leveren. Tja, er springen bedrijven in een gat in de markt.
Zoals vroeger Philips ook deed. Zo lang ze maar geld van de overheden op konden strijken.
Als de geldkraan door de overheden dicht gedraaid werd, werden fabrieken weer gesloten, en stonden massa's mensen weer op straat.
Wie houdt hier wie voor de gek?

De VVD doet nu dan ook hetzelfde als wat vroeger de PvdA deed.
Geld in een waanzinnige economie pompen, wat in feite pure verkwisting is.
Ondertussen gaat de belasting op gezond voedsel omhoog, en wordt het slechte eten steeds goedkoper.
De zorg kost daardoor ook schrikbarend veel. Mensen worden ziek door ongezond eten.

Tja, trek zelf je conclusie maar.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ryan schreef:
Als stroom van een zwaar gesubsidieerde windmolen of zonnepaneel komt, wil dat nog niet zeggen dat die stroom gratis is. Je houdt jezelf dan voor de gek.
De materialen en energie die het gekost heeft om die dingen te maken, verdien je nooit van ze leven terug.

Even dit doorlezen:
https://jaspervis.wordpress.com/2015/11/28/hoeveel-co2-kost-al-dat-staal-van-een-windmolen-eigenlijk/

De totale CO2-uitstoot van de kolencentrale is dus voor dezelfde hoeveelheid elektriciteitsproductie circa 100 keer zo hoog als uit het windpark.

-
BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Natubico schreef:
Ryan schreef:

Even dit doorlezen:
https://jaspervis.wordpress.com/2015/11/28/hoeveel-co2-kost-al-dat-staal-van-een-windmolen-eigenlijk/

De totale CO2-uitstoot van de kolencentrale is dus voor dezelfde hoeveelheid elektriciteitsproductie circa 100 keer zo hoog als uit het windpark.

-

Tja, dat gezever over CO2 zijn we toch al lang voorbij?

CO2 is goed voor het milieu, want het stimuleert de plantengroei enorm!
Ik had het over de energie en de materialen die verspild worden aan de nieuwe technieken.

Ik ben er altijd voorstander van om een eigen mening te hebben.
Die gestoeld is op nuchter boerenverstand.
En niet wat de main stream media en politici ons voorkauwen.
Want dat slaat werkelijk helemaal nergens op!
BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Natubico schreef:

Even dit doorlezen:

-

En dat al met slechts een levensduur van twintig jaar, wat zeer hoogst waarschijnlijk veel langer is, waardoor het voordeel voor duurzame energiebronnen alleen maar hoger wordt.

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2019 23:46 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ik zeg niet voor niets dat het gezever over CO2 gewoon onzin is. POEHA. Verzonnen door een politiek stelletje maffiosi. De hele klimaatdiscussie is een hoax.

Als Frans Timmermans het hele klimaatverhaal ook al eens ijzerenheinig blijft verdedigen, dan zal het toch echt wel waar zijn, of niet dan? SORRY, SARCASME.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2019 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

Klopt helemaal!

Definieren jullie nutsvoorziening maar eens...

Jullie zijn gewoon uitermate conservatief... gewend aan overheidslevering en bang voor de markt.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2019 7:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Grappig, ik heb ooit een moslim gesproken die mij tot de Islam wilde bekeren en nagenoeg exact hetzelfde argument gebruikte: je bent bang voor God!

Het probleem is echter dat het omgekeerde bewijslast is. Je zult eerst moeten bewijzen waarom marktwerking zinvol is. En na inmiddels 10-20 jaar geprivatiseerde Nutsbedrijven zien we dat het geen enkele meerwaarde heeft gehad.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2019 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Grappig, als er hier 1 persoon uitgesproken conservatief is, dan is Royy het wel. Smile

Voor de goede verstaander, conservatief heeft tegenwoordig vooral betrekking op economische vrijheid.

Begrippen veranderen in de tijd.
Zo is de term liberaal al decennia lang compleet achterhaald.
Molly Geertsema was de allerlaatste liberaal in de VVD, en ik wed dat Royy nog nooit van die Heer gehoord heeft. Heer ja, gentleman zo je wilt. Heel anders dan het gajes wat nu bij de VVD aan de teugels trekt.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2019 20:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Grappig, ik heb ooit een moslim gesproken die mij tot de Islam wilde bekeren en nagenoeg exact hetzelfde argument gebruikte: je bent bang voor God!

Het probleem is echter dat het omgekeerde bewijslast is. Je zult eerst moeten bewijzen waarom marktwerking zinvol is. En na inmiddels 10-20 jaar geprivatiseerde Nutsbedrijven zien we dat het geen enkele meerwaarde heeft gehad.

Grappig, mijn uitgangspunt is precies andersom: we organiseren iets privaat, via de markt, TENZIJ er overtuigende redenen zijn om het door de overheid te laten regelen, of door de overheid te laten regisseren. Da's exact ook hoe veel "nutsvoorzieningen" zijn ontstaan: door private investeerders. Je keert het om, Cliff, en gaat uit van de status quo zoals jij die gewend bent.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2019 20:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ryan schreef:
Grappig, als er hier 1 persoon uitgesproken conservatief is, dan is Royy het wel. Smile

Juist niet, ik wil de maatschappelijke orde opschudden om ons klaar te maken voor de wereld van morgen. Wat ik hier hoor is vooral onversneden conservatisme, in de zin van: hebben wat we houden.

De VVD is de partij van de arbeid. En liberaal-conservatisme is het nieuwe progressief. Je ziet het aan alles: in alles staat rechts aan de kant van diegenen die willen veranderen en links aan de kant van diegenen die willen houden wat ze hebben.

Quote:
Molly Geertsema was de allerlaatste liberaal in de VVD, en ik wed dat Royy nog nooit van die Heer gehoord heeft. Heer ja, gentleman zo je wilt. Heel anders dan het gajes wat nu bij de VVD aan de teugels trekt.

Is voor mijn tijd, Ryan.

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2019 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Dat is geen reden voor privatisering.

Moeilijk voor te stellen dat bij de situatie waarin elektriciteit door slechts één overheidsbedrijf wordt geleverd de natuur- en milieubewuste klant kan kiezen voor dat bedrijf omdat het alleen maar stroom opwekt met wind en zon.
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2019 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Definieren jullie nutsvoorziening maar eens...

Wat dacht je van openbaar nut?

Quote:
Jullie zijn gewoon uitermate conservatief... gewend aan overheidslevering en bang voor de markt.

Nee hoor, we zijn tegen graaiende haaien die zich tegoed doen aan de marktwerking.
Marktwerking heeft alleen maar alles duurder en onoverzichtelijker gemaakt.

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2019 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Grappig, mijn uitgangspunt is precies andersom: we organiseren iets privaat, via de markt, TENZIJ er overtuigende redenen zijn om het door de overheid te laten regelen, of door de overheid te laten regisseren. Da's exact ook hoe veel "nutsvoorzieningen" zijn ontstaan: door private investeerders. Je keert het om, Cliff, en gaat uit van de status quo zoals jij die gewend bent.

Maakt niet uit van welke kant je het bekijkt, conclusie is vrij simpel: marktwerking werkt niet.

Onze energieprijzen behoren tot hoogste in Europa
    De prijzen voor gas en elektriciteit in Nederland behoren tot de hoogste van de landen van de Europese Unie.

[knip]

Stroomprijs verdubbeld
    Sinds 1991 is de prijs in Nederland meer dan verdubbeld, onder meer door hogere heffingen en BTW. In de andere oude EU-landen steeg de prijs met een vijfde.

https://www.gaslicht.com/nieuws/onze-energieprijzen-behoren-tot-hoogste-in-europa

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2019 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Wat dacht je van openbaar nut?

Ja, is een goede en korte omschrijving.

Zelf zou ik het zo zeggen:
gas-water-elektriciteitsvoorziening moet gewaarborgd zijn in iedere Nederlandse woning. De kosten voor het realiseren daarvoor in heel Nederland delen we door het aantal huishoudens in heel Nederland, simpelweg omdat niemand kan leven zonder die voorzieningen.

Vanaf het gebruik betaalt pas ieder voor zich. Ik twijfel trouwens of we Internet inmiddels ook niet tot nutsvoorziening moeten rekenen.

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2019 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
................simpelweg omdat niemand kan leven zonder die voorzieningen.

Heb zelf het gas al lang geleden laten afsluiten; kan dus prima zonder.
Ga toch niet meebetalen aan het feit dat anderen het wél erbij willen hebben!
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2019 16:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ach ja, de 'liberale' samenleving waarin iedereen zich de vraag stelt: daar ga ik toch niet aan meebetalen???

Aan de aanleg van nutsvoorzieningen betaalt gewoon iedereen mee wat mij betreft. Of je er gebruik van maakt of niet, dat is een tweede.

Als Natubico van het gas af is, dan ben ik wel benieuwd wat zijn thermostaat in de woonkamer precies aanstuurt.... die stond toch op 15 graden?

Weerwoord forum index » Economie