Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Vegetarisch wordt de norm Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 8:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Haha, ja het verbaast me niets dat veganisten dat zeggen. Echter, een wijs mens weet dat geen vlees eten alleen het broeikaseffect echt niet gaat oplossen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik vind het erg dieronvriendelijk als een dier door leeuwen levend uit elkaar wordt getrokken.
Diervriendelijk verdoofd slachten van een dier heeft mijn voorkeur. Ook het schieten van een wild dier door een bekwaam jager is niks mis mee. Ik herhaal nog eens het woord bekwaam.
Een goede jager of boer is aangeboren. Dat leer je niet op cursussen. Dat zit er al vanaf de geboorte in.
Ook het zogenaamde enorme watergebruik per kilogram vlees zegt mij niks. We barsten in dit land van het water. We hebben zelfs speciale gebieden vastgesteld die onderlopen als het water ons teveel wordt
Ik verzorgde de watervoorraad van een compleet dorp van 4000 mensen, dus ik weet waarover ik het heb.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Haha, ja het verbaast me niets dat veganisten dat zeggen. Echter, een wijs mens weet dat geen vlees eten alleen het broeikaseffect echt niet gaat oplossen.
Geen dierlijke producten is ruimer dan geen vlees.
Wanneer men geen vlees meer eet maar in de plaats meer melkproducten en eieren dan blijft er toch nog 'n enorme veestapel over die dus ook enorm veel methaan, CO2 en lachgas uitstoot.

Komt nog bij dat plantaardig voedsel in veel grotere mate onverhit gegeten kan worden dan dierlijk voedsel, wat dan weer het energieverbruik van huishoudens op kookgebied kan reduceren .
Afwassen kan met koud water omdat er geen hardnekkig vet aan het gerei is gaan kleven, zoals zich dus wel voordoet bij gekookt vlees.
Ook indirect dus nog 'n aantal flinke voordelen op milieu-gebied bij een vegan lifestyle.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Een beetje alsof Hitler een workshop gaat geven over tolerantie. Of Al Gore iets gaat vertellen over broeikaseffect.
    In the 12-month period from August 2016 through the end of July, Gore burned through 230,889 kWh of electricity, including 66,159 kWh just to heat his swimming pool.

Al Gore is wel veganist hoor; dus die mag eventueel wel wat meer energie verbruiken.
Bovendien zal het genoemde elektriciteitsverbruik wellicht mede dat van zijn milieubeschermende bedrijvigheden inclusief kantoren omvatten en dan valt 't allemaal nog reuze mee.
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 19:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Al Gore is wel veganist hoor; dus die mag eventueel wel wat meer energie verbruiken.

'Wat' meer stroom? Laughing

Een gemiddeld gezin in Nederland verbruikt 3.000 KWh per jaar. Al Gore gebruikt alleen voor zijn privézwembad al 66.159 kWh per jaar. Alleen voor zijn zwembadje op een aangename temperatuur te houden is dus hetzelfde als het jaarverbruik van 22 Nederlandse gezinnen.

Ik kan er wetenschappelijk iets naast zitten, maar ik denk dat Al Gore de komende 3000 jaar ongekookte sojabonen moet vreten om ooit nog op een gemiddeld verbruik te komen. Laughing

Daarom zeg ik : de milieuactivisten (of veganisten) hebben helemaal geen vijanden nodig met vrienden als Lewis Hamilton en Al Gore.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik vind het erg dieronvriendelijk als een dier door leeuwen levend uit elkaar wordt getrokken.
Diervriendelijk verdoofd slachten van een dier heeft mijn voorkeur.

Wat heet levend uit elkaar getrokken? Die leeuw bijt dat dier eerst zodanig dat het
in 'n soort van bewusteloosheid geraakt, waardoor het van alles wat erop volgt niets merkt.
't Is dan ook 'n volkomen natuurlijke dood.
Ook is 't zo dat roofdieren precies weten welke andere dieren ze tot hun prooi kunnen maken. Zo zal ook 'n leeuw niet zomaar 'n impala uit 'n kudde halen, maar altijd 'n exemplaar dat al zwak is door ouderdom. Dat dier heeft dan zogezegd vrijwel z'n hele leven er al opzitten.
Maar hoe zit dat in de veeteelt? 'n Melkoe kan gemiddeld zo'n jaar of 20 oud worden. In de praktijk wordt ze echter al na 'n jaar of zes á zeven vervangen door 'n jonger exemplaar en gaat ze naar de slager.
De stiertjes overkomt dit dus al na 'n paar maanden.
Noem dat maar dat "de mens 'n verbond heeft met z'n dieren dat hij hen beschermt tegen roofdieren".
Raar soort bescherming dan.

Poendert schreef:
Ook het schieten van een wild dier door een bekwaam jager is niks mis mee. Ik herhaal nog eens het woord bekwaam.

'n Jager heeft niet de natuurlijke gave om aan te voelen welk dier gedood kan worden zonder de kwaliteit van 'n bepaald soort wild te schaden. Hij bekijkt 't wel qua kwantiteit, maar niet qua kwaliteit.

Poendert schreef:
Ook het zogenaamde enorme watergebruik per kilogram vlees zegt mij niks. We barsten in dit land van het water. We hebben zelfs speciale gebieden vastgesteld die onderlopen als het water ons teveel wordt

Toch kan er zomaar opeens 'n zomer komen die 'n ernstige verdroging van de bodem tot gevolg heeft. De vorige erg droge zomer blijft nog jaren voor problemen zorgen. Dat schijnt te komen doordat 'n eenmaal uitgedroogde bodem moeilijk weer water kan gaan opnemen, waardoor bij regen veel meer wegvloeit dan normaal gesproken.
-
BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Natubico schreef:

Toch kan er zomaar opeens 'n zomer komen die 'n ernstige verdroging van de bodem tot gevolg heeft. De vorige erg droge zomer blijft nog jaren voor problemen zorgen. Dat schijnt te komen doordat 'n eenmaal uitgedroogde bodem moeilijk weer water kan gaan opnemen, waardoor bij regen veel meer wegvloeit dan normaal gesproken.
-

Schijnt te komen..
Jaja..

Ik woon op de zandgronden, en het is hier normaal droog.
Het is jarenlang relatief droog geweest in de toplaag.
De bovenste halve meter was meer stof.
Alleen het gras hield wat vocht vast.
Maar wat gebeurd?
Het gras is dieper gaan groeien.
Door die droogte.
Nu is de bodem veel vochtiger.
De bovenste halve meter houdt nu dus meer vocht vast.

Conclusie..
Je kletst maar wat, zonder er iets van af te weten.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 4:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ryan schreef:
Schijnt te komen..
Jaja..
Ik woon op de zandgronden, en het is hier normaal droog. Het is jarenlang relatief droog geweest in de toplaag. De bovenste halve meter was meer stof. Alleen het gras hield wat vocht vast. Maar wat gebeurd? Het gras is dieper gaan groeien. Door die droogte. Nu is de bodem veel vochtiger. De bovenste halve meter houdt nu dus meer vocht vast.
Conclusie..je kletst maar wat, zonder er iets van af te weten.

Zegt ie kennelijk tegen zichzelf want ie heeft intussen uiteraard al lang en breed nagezocht wat er nou klopt van die bewering van 'n andere deelnemer.

Daarbij vond ie na echt niet lang zoeken dit artikel;

Citaat:

"Dat veengronden droogtegevoelig zijn, was al tientallen jaren bekend. Eenmaal uitgedroogd worden ze moeilijk weer nat. De ontdekking dat ook zand- en kleigronden behoorlijk waterafstotend kunnen zijn is nieuw. Enkele jaren geleden constateerden Ritsema en zijn Wageningse collega's keer op keer dat hun veldmetingen niet klopten. ``Volgens de klassieke theorie zakt het water bij een regenbui langzaam en gelijkmatig de droge zandgrond in. Bij waterafstotende gronden echter zoekt het vochtfront zijn weg via bepaalde stromingsbanen, ook wel `vingers' genoemd'', legt Ritsema uit ......

Tussen de stromingsbanen blijft de grond droog, meststoffen of bestrijdingsmiddelen zullen er niet komen. Zo ontstaat op den duur een zeer heterogene bodemverdeling, die nadelig is voor de gewasgroei. Ritsema: ``De gangbare waterstromings- en stoftransportmodellen houden hier geen rekening mee, want het klassieke model van homogene indringing van het vochtfront in de grond blijkt meestal niet altijd te kloppen.''

Toen ie dat zag dacht ie nog even van: "Zitten die deskundigen nou maar wat te kletsen?"
Maar neen, concludeerde hij, dat zijn universitair opgeleide wetenschappers, dus hoe zou ik 't als outsider met 'n technische MBO-opleiding beter kunnen weten?
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Vegetariërs hebben net als al hun voorvaderen de door eiwit en vitamine gebrek uitgestorven Paradontus soorten, een doodlopende weg voor het mensdom ingeslagen.
De huidige jagers en jagerverzamelaars volken, zijn de rechtstreekse afstammelingen van de Homo-Erectus, een zeer bekwaam oerjager die met zijn opa, de Homo-Habilis eenzaam aan de top van de evolutie stond. Ik meen dat ene professor Leakey, een meneer die in Afrika woonde, en een groot denkraam had, daar de oeroude botten opgroef in de Afrikaanse Slenk, en zich al tijden verbaasde over knobbeltjes op de scheenbeenderen van de Homo-Erectus botten die hij vond in voornoemde woestenij. Een toevallige chirurgen vriend die op visite was, verklaarde dat de oneffenheden op de Erectus-botten afkomstig waren van het dieet van dat oermens. Deze mensensoort beperkte zijn dieet uitsluitend tot de zachte delen van de ontzagwekkende prooien die hij verschalkte. Hij at dus alleen de lekkere, maar zeer vitaminerijke lever(veel vitamine A) en andere zachte delen van zijn jachtbuit, en liet de rest over voor de aaseters. (Ik heb wel eens gehoord dat door de overmaat aan vitamine A, teveel lever van bv een beer giftig is voor een mens)
Hij ving/dode/strikte gewoon, via zijn door de extra eiwitten gegroeide hersenen, slim een nieuwe olifant, nijlpaard of buffel.
Uit dit soort kleinigheden wordt de levensweg van uitgestorven volken, diersoorten en planten gereconstrueerd.
De nakomelinge van de grasetende Paradontussoorten zijn allemaal uitgestorven. De afstammelingen van opa/oma Erectus zijn u en ik.

BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
De nakomelinge van de grasetende Paradontussoorten zijn allemaal uitgestorven.

Maar wie eet er nou ook gras? En dan ook nog ongewassen.
Daar zitten vaak legio insecten op zoals slakjes en dergelijke.
Zo iemand at dus vele dieren per dag mee op.
Geen wonder dat dit afgestraft werd met uitsterving.
Net zoals de huidige vleesetende mens nu op het punt staat aan overbevolking ten onder te gaan.
(Op de een of de andere manier zal dit lot de enkel vruchten etende mens niet gaan treffen).
-
BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 22:52 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Een groot deel van de wereldbevolking eet elke dag rijst met bonen met wat fruit erbij. Daar zit alle proteinen in die ook in vlees zitten. Rijst en bonen zijn ook langer houdbaar dan vlees. Van vruchten alleen kun je niet leven.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Op de een of de andere manier zal dit lot de enkel vruchten etende mens niet gaan treffen-

Religie.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 2:22 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Fileman schreef:
Een groot deel van de wereldbevolking eet elke dag rijst met bonen met wat fruit erbij. Daar zit alle proteinen in die ook in vlees zitten. Rijst en bonen zijn ook langer houdbaar dan vlees. Van vruchten alleen kun je niet leven.

Rijst en bonen zijn ook (plantaardige) vruchten, net als fruit.

Komt wel meer voor dat het woord vruchten als synoniem van fruit wordt beschouwd.

Maar dat is 't dus geenszins; onder vruchten vallen naast fruit, ook vruchtgroenten (zoals tomaten, komkommers, etc.), granen, peulen, zaden, pitten, en niet te vergeten noten.

Vandaar dan ook dat ernaar gestreefd wordt de naam Fruitariers te vervangen door Vruchtariers, want de zogenaamde fruitariers eten echt niet alleen maar fruit.
-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Ik dacht inderdaad dat je alleen maar fruit at.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Fruit heeft ook pijn, de boom maakt fruit en vruchten om de zaadjes daarvan te verspreiden. Het zijn eigenlijk zijn kindertjes. Dit opeten, verteren en door de plee spoelen is een groot misdrijf en ook de vruchtariërs zullen hun straf niet ontlopen.

De enige juiste manier van leven is de luchtariër. De luchtariër rent hard rondjes met zijn mond open en vangt zo alleen lucht. Hier hoeft ook niet op gekauwd te worden en kan zo worden doorgeslikt. Wel moet er goed opgelet worden dat er geen onweersbeestjes of bacteriën mee naar binnen gaan, want die vinden een vreselijke dood in het maagzuur van de luchtariër. Mocht het onverhoopt wel gebeuren is het slim om een liter water te drinken direct na het eten van lucht. Je verdunt dan je maagsappen voldoende om de onweersbeestjes en bacteriën een natuurlijke overlevingskans te geven.

Sinds ik luchtariër ben voel ik me zoveel beter dan toen ik nog vruchtariër was. Je merkt toch dat vruchten heel veel suikers bevatten, die kan een mens niet afbreken. Het maagstelsel is er niet voor geschikt. Bovendien kun je geen fruit en vruchten eten zonder ook beestjes te eten die daarop leven. De straf van de natuur zal dus verschrikkelijk zijn, vruchtariër ontwikkelen vaak allerlei kwalen waar een luchtariër nooit last van heeft.

Daarbij: als luchtariër hoef je nooit meer naar de wc. Je krijgt een prachtig schone roze anus. Ik heb mijn WC dan ook weggedaan en draag niet meer bij aan de vervuiling door bv. toiletpapier door te spoelen. Ik hoef ook nooit meer te douchen want ik produceer geen afvalstoffen meer. Ik merk nu ook dat mensen die wel groente, fruit of vlees eten echt stinken. Er blijft ook altijd wel iets van uitwerpselen achter op anus of onderbroek. Heel vies.

Dus ik beveel iedereen het leven als luchtariër aan. Binnenkort maak ik er een speciale website voor www.luchtariër.nl

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Sri Lankaanse man leeft op lucht

https://www.ninefornews.nl/sri-lankaanse-man-leeft-op-lucht-video/

Maar toch link, want:

Citaat:

Het ‘breatharianisme’ is niet voor iedereen weggelegd. Verschillende mensen zijn overleden terwijl ze een dergelijke levensstijl probeerden aan te nemen.

-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Als je voldoende insecten inademt dan overleef je het wel.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Fruit heeft ook pijn,

Graag 'n wetenschappelijk bewijs van deze stelling.
Van planten is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat ze gevoel hebben, maar van vruchten zal dat pertinent nooit of te nimmer aangetoond kunnen worden, om de simpele reden dat dit geen levende wezens zijn.
Er zitten wel andere levende wezens in en als de vruchten gekookt worden dan sterven die microben ook, maar het zijn geen onderdelen van de vrucht; net zo min als 'n rups in 'n appel 'n onderdeel daarvan vormt.

Cliff schreef:
de boom maakt fruit en vruchten om de zaadjes daarvan te verspreiden. Het zijn eigenlijk zijn kindertjes. Dit opeten, verteren en door de plee spoelen is een groot misdrijf en ook de vruchtariërs zullen hun straf niet ontlopen.

Nou Cliff, als elke boom net zo veel kleine boompjes zou krijgen als hij pitten voortbrengt, dan zou er op de Aarde echt geen plaats zijn voor iets anders dan bomen.
Zijn voortplanting gebeurt in de natuurlijke situatie al ruim voldoende door vogels die enkele exemplaren van z'n vruchten in hun snavel meenemen en die dan elders gaan opeuzelen, waarbij ze de pitten op de grond laten vallen.
De rest van al die duizenden vruchten die 'n boom elk jaar weer voortbrengt kan dus gevoeglijk opgepeuzeld door mensen en insecten.
-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 16:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Fileman schreef:
Als je voldoende insecten inademt dan overleef je het wel.

Inademen kan ie beter niet doen want dan komen ze in de luchtwegen terecht en dat is niet zo best.
Maar toehappen als ze in de buurt komen, of ze vangen en opeten als niemand 't ziet is wel 'n mogelijkheid.

Overigens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Inedia

-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Wat een oeverloos gezwets weer.

Alles waar -isme achter staat deugt maar amper.
Verandering van spijs doet eten.
Een vleesloze snack kan ook lekker zijn.
En mensen willen wel kopen wat lekker en toch gezond is.

Persoonlijk vind ik varkensvlees niet eens lekker.
Tenzij het verwerkt wordt in droge worst.
En daar eet ik echt niet zo veel van.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Wat 'n oeverloos gezwets alweer.

Als iemand echt niet zo veel vlees eet dan valt dat al gauw onder FlextarISME.(en daar deugt heel wat van).

Valt 't daar niet onder dan valt 't gewoon onder OmnivorISME (en dat deugt inderdaad maar amper).

-
BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 11:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Prachtig dit Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 8:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Corona-virus in China en sprinkhanenplaag in Afrika

Niet voor het een of 't ander, maar bij bepaalde actualiteiten is de gedachte moeilijk te onderdrukken aan de feiten dat in het welvarende China vleermuissoep inmiddels heel gewoon aan het worden is/was en dat de consumptie van sprinkhanen met name ook in Afrika de gewoonste zaak van de wereld is.

Denk zo dat als men nu aan de Chinees in het algemeen de vraag zou voorleggen of hij vleermuizen gegeten zou hebben als hij zou hebben geweten dat daar het corona-virus van zou kunnen komen, het antwoord zich laat raden.

Zo ook met het eten van sprinkhanen en andere insecten in Afrika.

Er wordt ook hier trouwens nogal 'ns op gewezen dat het kweken en eten van insecten de oplossing zou kunnen zijn wanneer het eten van de gebruikelijke dierlijke producten in de ban gedaan moet worden vanwege de milieu-effecten daarvan.

Zou daar maar niet zo zeker van zijn, want ook aan het consumeren van dat soort levende wezens (b)lijkt net zo goed 'n fataal aspect te zitten als aan de consumptie van de meer gebruikelijke van dieren afkomstige producten.
Want hoe men 't ook wendt of keert, het broeikaseffect wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de veehouderij in combinatie met het vele energieverbruik dat komt kijken bij de houderij, de slacht, de noodzakelijk koeling en het koken.

https://axed.nl/vleermuis-soep-mogelijk-veroorzaker-dodelijk-coronavirus-china/

-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Quote:
het broeikaseffect wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de veehouderij

Kom maar met cijfers waaruit dit zou moeten blijken.

Oh, en graag uit een neutrale bron zoals bv. CBS. Niet van één of andere veganisme.nl site.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Dacht dat dit al eerder enkele malen aan de orde is geweest, maar desalniettemin:

https://www.volkskrant.nl/economie/de-vleesindustrie-is-de-grootste-boosdoener~b73f29cc/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Citaat:

"Welke implicaties het FAO-rapport heeft, is duidelijk. Als de veehouderij een groter aandeel heeft in het broeikaseffect dan het vervoer, waarom besteden we in de media en het openbaar beleid dan niet meer tijd en aandacht aan manieren om onze verslaving aan vlees terug te dringen dan aan manieren om van onze verslaving aan benzineslurpende auto’s af te komen?"

Denk zelf dat ook andere grote bijdragers aan het broeikaseffect voor 'n aanzienlijk deel zijn terug te voeren op de gewoonte om vlees te eten.
Dit leidt er namelijk toe dat men veel dierlijk vet binnen krijgt en dat leidt weer tot een overmaat aan energie en dadendrang.
Dat op z'n beurt leidt er dan weer toe dat de vleesetende mens de meest idiote dingen gaat verzinnen om maar druk bezig te kunnen zijn.
Ziedaar waarom bijvoorbeeld ons wegennet alsmaar drukker bereden en alsmaar verder uitgebreid wordt, waarom onze luchthavens alsmaar moeten blijven uitdijen en waarom er zelfs mensen op de maan staan hebben staan te huppelen.
-
Vegetarisch wordt de norm
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu