Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Vegetarisch wordt de norm Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Wil je een veganistische maaltijd lekker maken dan schiet het zijn milieuvriendelijke doel vaak vér voorbij.

Bij veganisme gaat 't niet in de eerste plaats en eigenlijk helemaal niet om het milieu.
Diervriendelijkheid, daar draait 't allemaal om.
Daar wil men eventueel ook wel wat smaak voor inleveren.
Maar ook dat hoeft lang niet altijd:
https://www.youtube.com/watch?v=N_y7PaJSm_Q
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 22:51 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Dan vraag ik me af waar de enige herbivoor onder onze oer-familieleden de Paranthropus Bosei is gebleven.
Uitgestorven soms?
De Bosei stierf uit, omdat hij via zijn vegetarisch dieet niet genoeg calorieën binnenkreeg om zijn hersens te onderhouden.

Mogelijk omdat hij erg veel planten at en dus niet enkel plantaardige vruchten, zoals de huidige vruchtariërs doen.
Ook planten zijn levende wezens en men kan ervoor kiezen om ook die niet te doden voor de eigen voeding.
Bovendien zijn ze op enkele uitzonderingen na puur en rauw vrijwel niet te eten, wat als 'n indicatie ervan gezien kan worden dat 't ook niet de bedoeling is dat de mens ze eet.
Veganisme wordt door vruchtariërs dan ook beschouwd als 'n hele grote stap in de goede richting, maar dan wel als men tevens zo weinig mogelijk planten verorbert.
Enkel-vruchten-etenden zijn er voor zover bekend in de geschiedenis van de mens nooit eerder dan nu geweest.
-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 23:04 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Echt milieuvriendelijk is lokaal eten. Kom maar eens een lekkere bak mosselen eten gekookt in Zeeuwse wijn, samen met zeekraal en lamsoor. Dan heb je een vrij CO2 neutrale maaltijd die wel ergens naar smaakt. Very Happy

Wel ja, levend gekookte dieren. Vind alleen 't idee al om te kokhalzen.

Bovendien moet dat spul allemaal vrij lang koken eer 't eetbaar is en dat zal toch echt niet tot CO2-neutraliteit leiden.

Maar als hier niet meer zo veel landbouwgrond gebruikt zal worden voor de productie van dierlijk voedsel kan deze evenredig meer gebruikt worden voor de productie van veganistisch voedsel, zoals noten en ook soja.

https://www.agrifirm.nl/nieuws/ervaringen-sojateelt-2018-en-teelt-2019/
-
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 3:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Bij veganisme gaat 't niet in de eerste plaats en eigenlijk helemaal niet om het milieu.

Nee, daarom zijn veganisten ook nooit milieurakkers... Rolling Eyes

Quote:
Diervriendelijkheid, daar draait 't allemaal om. Daar wil men eventueel ook wel wat smaak voor inleveren.

Waarvan acte!

Quote:
Maar ook dat hoeft lang niet altijd: https://www.youtube.com/watch?v=N_y7PaJSm_Q-

Precies mijn punt. Enig idee waar ze die veganistische kaas van maken? Van nootjes die met het vliegtuig de halve wereld over gevlogen worden en die nogal dubieus geteeld worden... Overigens zal mij altijd ontgaan wat er niet diervriendelijk is aan het eten van melkproducten en eieren, maar dat terzijde.

Quote:
Wel ja, levend gekookte dieren. Vind alleen 't idee al om te kokhalzen

Dat is psychisch. Ik heb het over smaak.

Quote:
Bovendien moet dat spul allemaal vrij lang koken eer 't eetbaar is en dat zal toch echt niet tot CO2-neutraliteit leiden.

Ehmmm... zeekraal en lamsoor kun je rauw weten. Mosselen en oesters ook, maar ik geef de voorkeur aan koken. En dat hoeft helemaal niet lang, je hebt blijkbaar nog nooit mosselen gegeten. Mosselen kook je hooguit 5 minuten. Veel korter dan bv. aardappelen of de meeste groente.

Quote:
Maar als hier niet meer zo veel landbouwgrond gebruikt zal worden voor de productie van dierlijk voedsel kan deze evenredig meer gebruikt worden voor de productie van veganistisch voedsel, zoals noten en ook soja.

Zou jij geen voorstander van moeten zijn. Soja komt van nature in Nederland niet voor, massaal geïmporteerde planten uit ander gebied gaat vaak ten koste van planten hier. Nemen ook met regelmaat allerlei ziekten en ongedierte mee wat hier niet hoort. Dit is vaak een behoorlijke aanslag op de biodiversiteit. Ik hoor je daar bij mensen trouwens wel eens over, maar blij planten gaat het niet op begrijp ik?

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 7:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:

Welnee, mosselen hoeven maar 3 (max 5) minuten in de pan.
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Stierven de veganisten onder onze voorouders uit doordat hun hersens door gebrek aan eiwitten krompen. Het zou maarzo kunnen.
Hier volgen de kenmerken van onze grasetende voorouders, het al milioenen jaren geleden uitgestorven geslacht Paranthropus .De kenmerken van de schedel zijn erg primitief en komen sterk overeen met die van Australopithecus afarensis, zodat Paranthropus aethiopicus daar mogelijk een directe afstammeling van is. Het gezicht stak net als bij zijn voorganger sterk naar voren en de herseninhoud was ook heel klein, 410 cm³.
Dat Paranthropus boisei en Paranthropus robustus uit Paranthropus aethiopicus ontstaan zijn, omdat de schedel zoveel lijkt op die van Australopithecus afarensis, is niet zeker.
De enige aanwijzing waardoor Paranthropus aethiopicus een stamvader zou kunnen zijn is de overeenkomst in grootte van de kaak. De vorm van de schedel is een duidelijke aanwijzing dat Paranthropus aethiopicus en de andere Paranthropus-soorten zich evolutionair van Homo af bewogen.
Dus toen al kwam er een afwijking met ons soort mensen in zicht. De Paranthropus schoof op richting Gorilla.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Nee, daarom zijn veganisten ook nooit milieurakkers... Rolling Eyes

Dat het veganistische voedingspatroon naast heel diervriendelijk ook nog 'ns veel milieuvriendelijker is dan het omnivore,. is mooi meegenomen.
Uiteraard kunnen er ook mensen zijn die vanwege het milieuaspect voor veganistische voeding kiezen, maar dacht dat degenen die 't voor de diervriendelijkheid doen nog altijd sterk in de meerderheid zijn.

Cliff schreef:
Precies mijn punt. Enig idee waar ze die veganistische kaas van maken? Van nootjes die met het vliegtuig de halve wereld over gevlogen worden en die nogal dubieus geteeld worden...

Net als de soja waar diervoeders voor de Nederlandse veeteelt van gemaakt worden dus. Overigens komen de meeste hier te lande verkochte noten uit Frankrijk en Turkije. Soja komt veelal van stukken verder.

Cliff schreef:
Overigens zal mij altijd ontgaan wat er niet diervriendelijk is aan het eten van melkproducten en eieren, maar dat terzijde.

Wij herhalen:
Onder andere omdat bij melkbedrijven en eierproducenten de ter wereld gekomen mannelijke exemplaren als waardeloos beschouwd worden. De stiertjes is daardoor 'n leven van maximaal enkele maanden beschoren, terwijl vrijwel alle haantjes al na enkele dagen levend door de versnipperaar gaan.

Quote:
Wel ja, levend gekookte dieren. Vind alleen 't idee al om te kokhalzen

Cliff schreef:
Dat is psychisch. Ik heb het over smaak.

Degenen die er een dermate grote afkeer van hebben komen niet aan de smaak toe. Daar gaat zoiets er echt niet in.

Cliff schreef:
Zou jij geen voorstander van moeten zijn. Soja komt van nature in Nederland niet voor, massaal geïmporteerde planten uit ander gebied gaat vaak ten koste van planten hier. Nemen ook met regelmaat allerlei ziekten en ongedierte mee wat hier niet hoort. Dit is vaak een behoorlijke aanslag op de biodiversiteit. Ik hoor je daar bij mensen trouwens wel eens over, maar blij planten gaat het niet op begrijp ik?

Ben zelf als rauw-vruchtariër inderdaad geen voorstander van soja. De bonen zijn van nature niet te eten, omdat ze eerst gekookt moeten worden.

Maar die "Zeeuwse wijn"; de druiven waar die van gemaakt wordt zijn naar aangenomen mag worden ook geen autochtone Nederlandse vruchten.
"Pinot Gris, Pinot Blanc, Rivaner en de Auxerrois", de namen zeggen al genoeg.
-
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Overigens komen de meeste hier te lande verkochte noten uit Frankrijk en Turkije.

Onderbouw dit eens. Eerder hield je nogal een uitgebreid pleidooi over amandelen. Waar komen die vandaan denk je?

Quote:
Onder andere omdat bij melkbedrijven en eierproducenten de ter wereld gekomen mannelijke exemplaren als waardeloos beschouwd worden. De stiertjes is daardoor 'n leven van maximaal enkele maanden beschoren, terwijl vrijwel alle haantjes al na enkele dagen levend door de versnipperaar gaan.

Dat doet een melkboer niet. Die koopt gewoon melkkoeien.

Quote:
Degenen die er een dermate grote afkeer van hebben komen niet aan de smaak toe. Daar gaat zoiets er echt niet in.

Psychisch, zoals ik al zei.

Quote:
Quote:
Ben zelf als rauw-vruchtariër inderdaad geen voorstander van soja. De bonen zijn van nature niet te eten, omdat ze eerst gekookt moeten worden.

Laughing

Quote:
Maar die "Zeeuwse wijn"; de druiven waar die van gemaakt wordt zijn naar aangenomen mag worden ook geen autochtone Nederlandse vruchten.
"Pinot Gris, Pinot Blanc, Rivaner en de Auxerrois", de namen zeggen al genoeg.-

Ah, dus druiven die hier groeien mag ook al niet meer? Zijn al je appeltjes en peertjes wél oerhollands?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 8:13 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Onderbouw dit eens. Eerder hield je nogal een uitgebreid pleidooi over amandelen. Waar komen die vandaan denk je?

Onder andere uit Nl. Wink
https://www.youtube.com/watch?v=JxA8imDNHGs

Quote:

Cliff schreef:
Dat doet een melkboer niet. Die koopt gewoon melkkoeien

"Melkveeboer" zal bedoeld zijn; "melkboer" is weer wat anders.

Maar dat is nieuws zeg, dat op 'n melkveebedrijf de koeien worden gekocht nadat ze gekalfd hebben en daardoor dus melk voor het kalfje zijn gaan produceren en weer verkocht worden (of wie weet geslacht) wanneer na 'n x-aantal maanden de melkproductie beëindigd is. Rolling Eyes

Quote:

Cliff schreef:
Psychisch, zoals ik al zei.

Zeker, wanneer iemand ergens 'n afkeer van heeft dan is dat 'n psychische aangelegenheid. Goed gezien Cliff.

Cliff schreef:
Ah, dus druiven die hier groeien mag ook al niet meer? Zijn al je appeltjes en peertjes wél oerhollands?

Nou ja, iemand begon hierboven zelf over het feit dat de sojaplant eigenlijk niet autochtoon is in Nl en dat de import ervan allerlei nadelen met zich mee kan brengen.
-
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Onder andere uit Nl

Ach ja, laten we er maar om lachen... dit is immers hét probleem met de zogenaamde milieuridders. Veel vingerwijzen naar anderen, maar als je de eigen gewoonten onder de loep neemt blijkt het allemaal bij lange na niet milieuvriendelijk.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/16/een-amandel-kost-ook-vier-liter-water-a1595997

Quote:
Zeker, wanneer iemand ergens 'n afkeer van heeft dan is dat 'n psychische aangelegenheid. Goed gezien Cliff.

Ik denk dat daarom de meeste mensen ook moeten kotsen van rauwtariërs Laughing

Quote:
Nou ja, iemand begon hierboven zelf over het feit dat de sojaplant eigenlijk niet autochtoon is in Nl en dat de import ervan allerlei nadelen met zich mee kan brengen.-

Exact, en daaruit komt de vraag voort: wat is eigenlijk wél Nederlands? De tulp en aardappel in ieder geval niet.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ach ja, laten we er maar om lachen... dit is immers hét probleem met de zogenaamde milieuridders. Veel vingerwijzen naar anderen, maar als je de eigen gewoonten onder de loep neemt blijkt het allemaal bij lange na niet milieuvriendelijk. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/16/een-amandel-kost-ook-vier-liter-water-a1595997

Is toch allemaal al uitgebreid bediscussieerd; onder andere hier:
https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=537134&highlight=amandelen#537134

en hier:

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=551067&highlight=amandelen#551067

Cliff schreef:
Ik denk dat daarom de meeste mensen ook moeten kotsen van rauwtariërs

Nogal grof; maar ach, hij denkt ook dat melkveehouders hun koeien pas kopen wanneer ze gekalfd hebben.
Laat ie 'ns één voorbeeld noemen van iemand die iets dergelijks verklaard heeft over rauw-eters.

Cliff schreef:
Exact, en daaruit komt de vraag voort: wat is eigenlijk wél Nederlands? De tulp en aardappel in ieder geval niet.

Hazelnoten zijn in elk geval helemaal thuis in Noord-Europa, dat er ooit mee vol gestaan schijnt te hebben. Vreemd genoeg is er nog geen Nederlandstalig WP-artikel over. Maar het Engelstalige lijkt een en ander wel te bevestigen onder History: https://en.wikipedia.org/wiki/Hazelnut#History
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 7:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Nogal grof; maar ach, hij denkt ook dat melkveehouders hun koeien pas kopen wanneer ze gekalfd hebben.

Nope, jij denkt dat ik dat denk. En dat boeit me eigenlijk niet zo.

Quote:
Laat ie 'ns één voorbeeld noemen van iemand die iets dergelijks verklaard heeft over rauw-eters.

Joh, iedereen heeft een hekel aan rauw-eters. Ik durf het misschien hardop te zeggen, maar wanneer een rauw-eter een pleidooi gaat houden met zijn visie over voeding... geloof maar dat 99,9% van de mensen denken dat je gestoord bent.

Quote:
Hazelnoten zijn in elk geval helemaal thuis in Noord-Europa

Mooi. Ik zou alleen nog hazelnoten eten. Maar..... wel openmaken zonder hulpmiddeltjes hè? Want anders is het niet natuurlijk... en het moeten ook nootjes zijn die vanzelf van de boom gevallen zijn, anders heeft de boom pijn. Succes met dit zeer diverse voedingspatroon.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Nope, jij denkt dat ik dat denk. En dat boeit me eigenlijk niet zo.

Even ter herinnering (al gebeurde 't nog op deze pagina):
Quote:

Cliff schreef:
Dat doet een melkboer niet. Die koopt gewoon melkkoeien.

"Die koopt gewoon melkkoeien" dus;
welnu melkkoeien zijn koeien die gekalfd hebben (daarvóór geven ze nog geen melk).
Zal er nog maar bijvertellen dat 't stukken voordeliger is om ervoor te zorgen dat op het melkveebedrijf zelf de kalveren ter wereld komen die na verloop van enkele jaren melkkoeien worden. Dat bespaart dan immers de aankoop van melkkoeien ter waarde van al gauw zo'n 2000,- pop per stuk.
Alleen is 't dus zo dat als het kalf 'n stiertje is dit geen melkkoe kan worden.
Dus wordt dat zo snel mogelijk zo vet gemest tot 't niet meer op z'n pootjes kan staan en dan aan de slager verkocht.
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Quote:

Cliff schreef:
Joh, iedereen heeft een hekel aan rauw-eters.

Iedereen?
De trend komt uit de VS. Daar zijn raw-foodrestaurants, -festivals, -opleidingsinstituten en er is zelfs een raw-foodvakantiepark in Ojai, Californië. In Nederland is de groep klein, maar groeiende. Er is wel een site waar 'aanhangers' info kunnen vinden: www.rawfood.nl.

https://www.volkskrant.nl/mensen/wij-rauw-eters-zijn-pioniers-we-weten-nog-niet-goed-wat-het-met-een-kind-doet~b63ddbd8/
Cliff schreef:
JIk durf het misschien hardop te zeggen, maar wanneer een rauw-eter een pleidooi gaat houden met zijn visie over voeding... geloof maar dat 99,9% van de mensen denken dat je gestoord bent.

Dat zijn dan ongetwijfeld die 99,9% die lijden aan een of meer van de "volksziektes" zoals kanker, hartkwalen, diabetes, reuma, enz., enz.. Wink
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
"Die koopt gewoon melkkoeien" dus;

Exact, dat beweer ik.

Quote:
welnu melkkoeien zijn koeien die gekalfd hebben (daarvóór geven ze nog geen melk).

Nee, dat beweer ik niet. Dat beweer jij en is jouw definitie.

Een boer redeneert iets gemakkelijker: die spreekt van vleeskoeien, melkkoeien, uitstootkoeien, etc. Dat is een economische perspectief op de zaak. Een melkkoe is een koe die wordt gehouden voor de productie van melk, nu of in de toekomst.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Een boer redeneert iets gemakkelijker: die spreekt van vleeskoeien, melkkoeien, uitstootkoeien, etc. Dat is een economische perspectief op de zaak. Een melkkoe is een koe die wordt gehouden voor de productie van melk, nu of in de toekomst.

Dat neemt niet weg dat hij ze veelal erft of krijgt van z'n voorganger en daarna zelf verder kweekt. Kopen doet ie nooit of hoogst zelden.
Het vetmesten en na slechts enkele maanden voor de slacht verkopen van de stiertjes gebeurt dus wel degelijk op dezelfde bedrijven als waar de melk vandaan komt.
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Mooi. Ik zou alleen nog hazelnoten eten.

Ja, want wie begon er ook weer over dat als de sojaplant in Nl geïmporteerd wordt dat allerlei nadelen kan hebben?
Cliff schreef:
Maar..... wel openmaken zonder hulpmiddeltjes hè? Want anders is het niet natuurlijk... en het moeten ook nootjes zijn die vanzelf van de boom gevallen zijn, anders heeft de boom pijn. Succes met dit zeer diverse voedingspatroon.

Zegt ie tegen zichzelf; niettemin 'n kleine troost: hazelnoten worden tegenwoordig niet meer geplukt maar machinaal opgeraapt, nadat 'n andere machine aan de boom geschud heeft.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Redsweeper.jpg

Als ze echter wat langer op de grond blijven liggen gaan ze vanzelf open; (anders kan er geen nieuwe boom uit groeien).
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Dat neemt niet weg dat hij ze veelal erft of krijgt van z'n voorganger en daarna zelf verder kweekt. Kopen doet ie nooit of hoogst zelden.
Het vetmesten en na slechts enkele maanden voor de slacht verkopen van de stiertjes gebeurt dus wel degelijk op dezelfde bedrijven als waar de melk vandaan komt.
-

Dan ken jij andere melkboeren dan ik. De melkboeren (ja, ik weet best dat het melkveehouders heet) die ik ken handelen in volwassen melkkoeien en kweken zelf verder niets. Dat doen de boeren met een gemengd agrarisch bedrijf hier, die houden dieren voor vlees en verkoop. Stieren gaan veelal naar de slacht, vrouwtjes naar de melk.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Ja, want wie begon er ook weer over dat als de sojaplant in Nl geïmporteerd wordt dat allerlei nadelen kan hebben?

Eigenlijk jijzelf.

Veel veganisten zijn namelijk geitenwollensokkenmilieufreaks. Die soja en amandeltjes eten die ver weg worden verbouwd onder allerlei slechte milieuomstandigheden.

Quote:
Zegt ie tegen zichzelf; niettemin 'n kleine troost: hazelnoten worden tegenwoordig niet meer geplukt maar machinaal opgeraapt, nadat 'n andere machine aan de boom geschud heeft.

En wat vindt die boom daarvan? Het is niet echt natuurlijk om aan een boom te schudden met een machine. Is weer een hulpmiddel hè. Als je het natuurlijk wilt houden, moet het eigenlijk door de wind gebeuren Laughing

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Dan ken jij andere melkboeren dan ik. De melkboeren (ja, ik weet best dat het melkveehouders heet) die ik ken handelen in volwassen melkkoeien en kweken zelf verder niets. Dat doen de boeren met een gemengd agrarisch bedrijf hier, die houden dieren voor vlees en verkoop. Stieren gaan veelal naar de slacht, vrouwtjes naar de melk.

Nooit van gehoord, maar als dat zo is dan verandert dat niets aan het feit dat aan de melk die men koopt het bloed van nog maar heel jonge stiertjes kleeft.
Wanneer de melkveehouder volwassen koeien koopt om te melken dan koopt hij immers 'n product van 'n bedrijf waarop de geboren stiertjes vrijwel geen levenskansen krijgen.
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Veel veganisten zijn namelijk geitenwollensokkenmilieufreaks. Die soja en amandeltjes eten die ver weg worden verbouwd onder allerlei slechte milieuomstandigheden.

Is niet meer nodig wanneer dichterbij minder landbouwgrond nodig is voor de productie van dierlijk voedsel.
En als het rauw eten nog meer in zwang komt hoeft er helemaal geen soja meer verbouwd te woorden.
Cliff schreef:
En wat vindt die boom daarvan? Het is niet echt natuurlijk om aan een boom te schudden met een machine. Is weer een hulpmiddel hè. Als je het natuurlijk wilt houden, moet het eigenlijk door de wind gebeuren.

Zo is 't maar net.
Al die hedendaagse landbouwmachines stoten tezamen ook enorm veel milieu-onvriendelijks uit. Om over de productie ervan nog maar te zwijgen.
Terugkeer naar handwerk zou bovendien heel veel banen creëren die in de gezonde buitenlucht uitgeoefend zouden kunnen worden.
Veel door de machinalisatie in hun land werkeloos geworden en vervolgens naar industriële centra geëmigreerde landarbeiders zouden dan ook weer terug kunnen keren naar hun oorsprong omdat ze daar weer hard nodig zouden zijn.
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Aan mijn biefstuk kleeft ook bloed, mits ik het niet te lang bak Laughing

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Veel veganisten zijn namelijk geitenwollensokkenmilieufreaks.

Hier ook weer zo eentje:

https://sportnieuws.nl/formule-1/veganist-lewis-hamilton-wil-nu-ook-geen-leer-meer/

Laughing
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 16:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk nog steeds dat het een trol-actie is van Hamilton: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=567880#567880

Met zo'n vriend heb je als veganist geen vijanden nodig. De CO2 voetafdruk van zowel Hamilton als de Formule 1 is natuurlijk absurd hoog. Hamilton houdt trouwens zelf volgens mij ook nog wilde dieren (zoals tijgers) in gevangenschap als huisdier.

Zie ook de reactie van PETA: https://www.telegraph.co.uk/news/2016/08/11/lewis-hamilton-criticised-for-foolish-snapchat-tiger-selfies/

Hamilton is een over het paard getild verwend kind. Niets nieuws overigens in de F1 waar tieners miljoenen per jaar verdienen. Dan is het erg lastig om bescheiden te blijven vermoed ik.

Ik moet dus best lachen om Hamilton als milieuactivist. Een beetje alsof Hitler een workshop gaat geven over tolerantie. Of Al Gore iets gaat vertellen over broeikaseffect.

In the 12-month period from August 2016 through the end of July, Gore burned through 230,889 kWh of electricity, including 66,159 kWh just to heat his swimming pool.

Heerlijk. Met zulke vrienden heb je echt geen vijanden nodig Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 5:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ik moet dus best lachen om Hamilton als milieuactivist. Een beetje alsof Hitler een workshop gaat geven over tolerantie. Of Al Gore iets gaat vertellen over broeikaseffect.

Nogmaals, bij veganisme gaat 't vooral om diervriendelijkheid.
Het milieuvriendelijke aspect (o.a. geen methaanuitstoot door vee) is mooi meegenomen.
Wie veganist is reduceert daardoor z'n voetafdruk inzake het broeikaseffect dermate, dat hij als het ware niet meer moeilijk hoeft te doen over energieveruik.

https://www.enjoytheveganmovement.nl/blog/waarom-veganisme-het-klimaat-kan-redden/

Citaat:

Conclusie
"Kortom, we kunnen wel minder lang douchen, vaker de auto laten staan en vliegvakanties vaarwel zeggen, maar die veranderingen lijken slechts een druppel op een gloeiende plaat. Laten we daarentegen dierlijke producten staan, dan hoeven we bij wijze van spreken naar al die andere zaken niet meer om te kijken. Kunnen we naar hartenlust douchen en vliegen 😉
De grootste impact maken we met onze voedselkeuze. Kies je voor plantaardig, dan kies je voor een bloeiende planeet".

-
Vegetarisch wordt de norm
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu