Geplaatst: Di Nov 13, 2018 13:05 |
|
|
|
Dat is ook geen luisteren, dat is je afsluiten van de buitenwereld, een gevolg van geestelijke armoede. |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 13, 2018 15:35 |
|
|
|
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 13, 2018 18:54 |
|
|
|
Beide vind ik vreselijk. En ik zie dat ze allemaal oorbeschermers dragen.
Harde muziek beschadigt het binnen oor en dat is niet meer te repareren.
Er komt een dove generatie aan dus gaat de prijs van hoorapparaten naar beneden.
Ik bedoel Nina en Nena. |
|
Laatst aangepast door Elisabeth op Di Nov 13, 2018 21:45, in totaal 1 keer bewerkt _________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 13, 2018 20:27 |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 14, 2018 17:56 |
|
|
|
Ik kom uit een andere tijd. De tijd dat iedereen op een muziekinstrument kon spelen. Ik zat op de trommelclub, en op een zangvereniging, en allemaal hadden we een mondorgel. Mijn vrouw speelde zelfs heel goed op een banjo/gitaar. Op zomerse avonden speelde mijn vader met de buurman mondorgel op een bank voor het huis terwijl de dames zongen. Onze halve familie had een traporgel.. Er kwam een man langs de deuren met een orgeltje voor zijn buik die speelde voor zijn centen.
Een andere tijd blijkbaar.. Tegenwoordig zijn Mensen die plaatjes draaien de idiolen, ik heb de indruk dat de meeste muzikanten geen instrument meer kunnen bespelen.
Ikzelf ben niet erg muzikaal. Ik vind muziek leuk, vooral de tekst, en dan heb je het wel gehad. Ieder zijn meug. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 15, 2018 0:24 |
|
|
|
Over welke tijd spreekt u trouwens?
De jaren 40tig of de jaren 50tig?
Er bestonden toen ook radio's en mijn vader speelde in een Jazz band trompet. Dit was in 1941.
Plaatjes draaien!!! Die bacalieten platen bestonden al heel lang. Afspelen op een grammafoon.
Dat was 75 toeren. Vera Lynn en Doris Day en .... de rest. Tot dat de singels uit kwamen en daarna de LP's.
Que Sera Sera
Of
We 'll meet again
Dus Buddy Holly, Elvis Presley, the Platters, zijn allemaal voorbij gegaan in uw dorp waar men mondorgels speelden!
En mijn favouriet maar ver voor mijn tijd, ik moest nog tanden wisselen, Billy Haley.
Niet bekend? Of mocht deze muziek niet van de Dominee!
|
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 15, 2018 20:49 |
|
|
|
Poendert schreef: | Ik kom uit een andere tijd. De tijd dat iedereen op een muziekinstrument kon spelen. Ik zat op de trommelclub, en op een zangvereniging, en allemaal hadden we een mondorgel. Mijn vrouw speelde zelfs heel goed op een banjo/gitaar. Op zomerse avonden speelde mijn vader met de buurman mondorgel op een bank voor het huis terwijl de dames zongen. Onze halve familie had een traporgel.. Er kwam een man langs de deuren met een orgeltje voor zijn buik die speelde voor zijn centen.
Een andere tijd blijkbaar.. Tegenwoordig zijn Mensen die plaatjes draaien de idiolen, ik heb de indruk dat de meeste muzikanten geen instrument meer kunnen bespelen.
Ikzelf ben niet erg muzikaal. Ik vind muziek leuk, vooral de tekst, en dan heb je het wel gehad. Ieder zijn meug. |
Denk dat je in het algemeen wel kunt stellen dat hoe meer, beter en technisch vernuftiger de muziek vastgelegd kon worden op dragers (van baccelieten platen tot cd's) des te meer de mensen daardoor aangetrokken werden, waardoor ze, behoudens uitzonderingen, niet meer de neiging en/of de behoefte hadden om zelf spontaan 'n lied aan te heffen of 'n instrument te gaan bespelen.
Zo is de natuur ook in dit opzicht dus wel alweer wat verder in de verdrukking geraakt, want net zoals de vogels vanouds hun lied fluiten hoorde 't er van nature ook bij dat de mensen wanneer 't hen daarnaar te moede was spontaan 'n lied aanhieven. Ergens wel jammer, want 't was vaak erg mooi wat er te horen gebracht werd.
|
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 16, 2018 10:29 |
|
|
|
Als ik goed nadenk was ik niet zo a muzikaal als ik nu denk als ik de huidige muziek hoor..
Ik voer eens op een Cruise schip en daar werd ik verplicht mee te zingen in een welkomstkoortje, dat tijdens feestjes voor notabelen en gefortuneerden uit een havenstad, zijn muzikale kunsten ten gehore bracht.
Ik kreeg een wijnrood jasje met een hogekraag en gouden knopen aangemeten door onze giechelende peuter/kinderverzorgsters en leerde enkele versjes uit mijn hoofd. Liedjes die ik voor het grijnzende muzikale front en de notabelen ten gehore bracht.
Zoals "Round the bay of Mexico", en "Horen sie das raushen der baume ihm wind" als er veel Duitsers tussen zaten.
Veel Duitsers met centen waren blijkbaar gevlucht naar Z Amerika.
Echt een leuke herinnering die weer boven komt. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 17, 2018 0:47 |
|
|
|
Kom op Poendert, U werkte op vrachtboten en niet op cruise boten.
Op cruise boten zijn er professionele entertainers en geen matrozen die gaan zingen.
Duitsers die gevlucht zijn naar Zuid Amerika was in 1945. En die zaten niet op een cruise boot.
Uw fantasie is echt OTT = Over the Top. |
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 17, 2018 17:36 |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Nov 18, 2018 10:30 |
|
|
|
Elisabeth schreef: | Quote: | Op die cruise boot ben ik maar 1 keer meegegaan want daar vond ik geen aardigheid aan. De bemanning had er bv aparte gangetjes, je mocht niet door dezelfde ruimten lopen als de passagiers. Ik was blij dat ik er af kon. |
Natuurlijk mag de bemanning niet door dezelfde ruimte lopen als de passengiers.
Quote: | Men kon alleen in de vertrekhaven afmonsteren bij de waterschout, daarom hadden reders de gewoonte niet terug te laten varen naar de thuishaven. men deed bv Rotterdam aan als men uit Amsterdam met een reis was vertrokken. Dan werd er vaak nog een reis aan gekoppeld zodat afmonsteren niet mogelijk was. Ook toen was goed personeel moeilijk te krijgen |
Ik begrijp helemaal niets van dit betoog. "Men kon alleen in de vertrekhaven afmonsteren"?
En niet bij de aankomst haven! Afmonsteren was niet mogelijk! Waar?
In Rotterdam! Ik dacht dat het de tweede grootste haven ter wereld was.
Quote: | Die feesten werden in de grotere havens gehouden om de notabelen en ambassadeur daar te vriend te houden en extra vracht voor de maatschappij te versieren. |
Ambassadeurs zitten in hoofdsteden en niet in havensteden.
Bevriend te houden.....en extra vractht voor de maatschappij te versieren....!!!
Je versiert geen vracht. Vracht wordt verstuurd door een bedrijf en die kijkt naar de prijs, niet naar een zangkoortje.
Dus de burgemeester van Rotterdam heeft het heel druk met de feesten in de haven!
Ik zie alleen maar schepen en containers en mensen die werken.
Een vrachtschip moet zo snel mogelijk lossen en laden en vertrekken.
Daar zit de korst mogelijk tijd tussen. |
Nou vooruit dan weer.
Als men in die tijd aanmonsterde op een schip gebeurde dat via de waterschout. Bij de meeste maatschappijen monsterde je voor twee jaar op een bepaald schip. Dan werd je monsterboekje na aftekening ingenomen door de maatschappij en belande bij de kapitein van dat schip, zodat de bemanning zich onderweg niet kon smeren of overstappen. De meeste schepen in de semi wildevaart waren rond de 5000 ton met tussen de 35/40 bemanningsleden. Er waren tientallen rederijen met meer dan 100 schepen. De meeste schepen gingen elke paar dagen naar een andere haven.
Je kreeg een telegram thuis waarop een bepaald schip stond dat bemanning nodig had. Kiezen of delen. Ik sliep bv 14 dagen in een Zeemanshuis voordat de Zeesleper waarop ik gemonsterd had arriveerde. Als de twee jaar verlopen waren, was het de bedoeling dat een schip van dezelfde maatschappij dat richting Nederland voer jouw met een ander bemanningslid ruilde, zodat je niet langer dan 2/3 jaar van huis bleef.
Als men in La Guerra, de haven van Carracas, New/York, Georgetown, of Paramaribo, Kingston, Santiago, enz afmeerde was men meestal al in een belangrijke stad van een land waar de Hotemetoten woonden.
Er wedern bij mijn weten geen feestjes waar ik bij was gehouden in steden als New/York, Rotterdam of New/Orleans gehouden bij mijn weten, wel in bv Port/Limon of Santiago de Cuba.
Vracht werd geregeld door de plaatselijke bevrachters waarbij onze kapitein een grote inbreng had. Wij bleven bv eens een week liggen in Georgtown om een Engels schip het afmeren te beletten. Dus tijd was toen nog betrekkelijk. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Nov 18, 2018 11:19 |
|
|
|
Prachtig, je zou er heimwee van krijgen. Maar eigenlijk moet je dit in een echte ouderwetse zeemanskroeg beluisteren. Als ze mij zo gek kregen om na een reis ook met de Kustreis mee te varen, ging ik altijd in Bremen een pilsje drinken in de `Blauwe Engel` In Hamburg gingen we eerst naar de` Bonte Koe` waar zelfs de hoeren Nederlands spraken. Ik vraag me af of de `Repelbahn` in Hamburg nog bestaat. Op Curaçao had je dan weer ik meen `Kampong Allegro` New Orleans had ook een gezellige zeemansbuurt, maar ik ben de nam vergeten. Daar had je men ik ook `Mardi Gras` |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Nov 18, 2018 17:46 |
|
|
|
De zingende ketelbink.  |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 19, 2018 10:44 |
|
|
|
U werkte eens op een cruiseschip. Daar werkte u in de machinekamer dan wel in de civiele dienst. Daar werd u uitgehaald om in een rood jasje te zingen voor notabelen.
Tot zo ver de kern van uw eigen boodschap. Mijn antwoord daarop: heel vreemd dat je vanuit de machinekamer of de civiele dienst voor zo'n optreden wordt gevraagd terwijl daar entertainers voor zijn. Mijn neef, die zeker 30 jaar op cruiseschepen heeft gevaren, heeft bevestigd dat dit nooit voor kwam.
Dus: ik heb goed gelezen. Vraag: kunt u zelf eigenlijk wel lezen, en dan met name dat wat u zelf heeft geschreven ? |
|
_________________ Waar religie geboren wordt, sterft het verstand. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 19, 2018 11:48 |
|
|
|
Op een gemiddeld schip bestonden drie richtingen. De stuurmanskant, waaronder stuurlui, Kapitein, en matrozen. De machinekamer met machinisten en olielui. Daarnaast de civiele dienst onder een Purser met de koks, stewards en bv de Barbedienden.
De kapitein was de baas en bracht zijn meeste tijd door in zijn hut of een wandelingetje over de brug, daarnaast een etappe lager de Eerste Machinist ook een frequente hutbewoner, De meeste Eerste Stuurlui draaiden gewoon de dienst.
De stuurlui stonden zelden aan het roer, de roerganger was een lichtmatroos of een matroos op de meeste schepen.
Naar gelang het schip waren drie ongeveer gelijke afdelingen voor een schip met 12 passagiershutten ( met meer hutten was een dokter verplicht.
Op een passagiersschip was een purser met zijn enorme aantallen onderdanen een stuk belangrijker dan op een zeesleper waar helemaal geen Purser aanwezig was.
De bar en de wasserij werd vaak zelfstandig op passagiersschepen gehuurd door de wasbaas of barkeeper.
Bij festiviteiten huurde de barkeeper soms bemanningsleden in, die feesten werden vaak voor de wal gehouden, dan hadden velen toch al minder te doen.
Onze Lamp raad ik de site `Onder de Kroonvlag` van de voormalige KNSM aan. Dan weet hij mogelijk waar hij over schrijft of praat. Misschien kan hij via `De Prins der Nederlanden` of de Oranje Nassau` dan uitvogelen hoe een passagiersschip werd ingedeeld en gerund.
Ook het boek `Hollands Glory`maakt hem mogelijk wijzer.
Ik zal eens kijken of die site nog bestaat.
Persoonlijk vind ik aanmonsteren op een passagiersschip nog steeds niks. Bah.
Om Lampmans wat wijzer te maken in ook in de toekomst, wil ik voor hem er naast Onder de Kroonvlag daar nog Kombuispraat en Kroonvaarders aan toevoegen. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Kunst en Literair