Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Slachtdieren zijn altijd kerngezond, ook Oostvaardersherten Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2018 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:
Ik vernam uit betrouwbare bron dat er vorige week al 1800 herten waren afgeschoten.....

We mogen toch zeker wel weten welke die betrouiwbare bron is?
-

Nee dat mag u niet. Dan volgt de grootste trammelant met de zogenaamde Dierenvrienden en anders wel met Staatsbosbeheer. Maar u kunt het ongetwijfeld zelf via de sociale media uitvogelen.
U woont hier namelijk niet in een vrij land waar eenieder zijn eigen mening mag hebben. Vraag dat maar eens na aan een boer Koekoek, een Wilders, Fortuin, Janmaat, of een ander met een niet linkse mening.
Voor je het weet staan er een aantal pseudo-krakers op je stoep of een goedmensch doet je een proces aan.

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 14:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natubico schreef:
Dat is wel levenvriendelijk ja. Rolling Eyes

Het heeft niets met vriendelijkheid te maken. Het is noodzakelijk.

Quote:
Wil hiermee gezegd zijn dat bijvoorbeeld 'n mens er ook niets van voelt als hij wordt neergeschoten?

Als de schutter goed z'n werk doet merkt je er niks van.

Quote:
De natuur kan niet nagebootst worden; zeker niet binnen 'n qua omvang beperkt omheind gebied waarin bepaalde soorten wél en andere niet zijn uitgezet.

Klopt, zodra je er een hek om gaat zetten is het geen natuur meer. En dat betekent dat de mens die kunstmatige natuur op een kunstmatige wijze in stand moet houden door onder andere de populatie op peil te houden. Dat die je met jagen; je schiet ieder jaar een klein deel af. Als ze dat vanaf het begin hadden gedaan had er geen haan naar gekraaid.
Laat je het echter uit de hand lopen waardoor in één klap 2/3 afgeschoten moet worden dat bewijs je A) dat je onkundig bent en B) krijg je uit alle hoeken terecht kritiek.

Gisteravond was Guido Wijers op tv. Hij had een geweldig stukje over dat natuurgebied en over onze foutieve houding t.o.v. natuur.

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 15:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natuurliefhebbers zijn vaak uitermate hypocriet. Ze zien niet in dat natuur een lange aaneengeschakelde keten is van dood, lijden, marteling en honger.

Dieren in gevangenschap zijn dan ook vaak gezonder en leven langer. Zou het te meten zijn dan zou geluk en welzijn ook veel hoger scoren.

Zoals Midas Dekker ooit zei: Er zijn dag en nacht natuurliefhebbers bezig om natuurgebieden er ongerept uit te laten zien.

Ze zijn alles behalve 'ongerept'. Ongerepte natuur is keihard. Ik ben net terug van de Maldiven en als één ding daar opvalt in de riffen is wel dat je nooit ook maar één dood dier ziet. Ieder ziek dier wordt direct opgegeten, ieder dood dier verdwijnt in de magen van vissen binnen 1 minuut. Iedereen jaagt op iedereen. Een reiger zit aan de kant visjes te vangen, vangt een iets te grote vis, flikkert half in het water en een rifhaai duikt er onmiddellijk op.

Prachtig schouwspel waar je natuurliefhebbers echt vér van moet houden. Die gaan zich direct bemoeien met de aantallen van een bepaalde soort. Gelukkig hebben de Maldivianen dat tot nu toe vrij goed begrepen. Ik heb daar geen 'Turtle sanctuaries' gezien zoals in andere landen. Voor je het weet heb je ergens teveel van. Een goed voorbeeld is Pieterburen. Hebben we inmiddels niet teveel zeehonden? Niemand die het hardop durft te zeggen.

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ongerepte natuur is keihard..

Er is nergens op Aarde nog ongerepte natuur.
Weliswaar is nog niet alles door mensenhanden verbouwd, maar de situatie in de resterende ongerept lijkende gebieden is juist door toedoen van het feit dat de mens al zoveel andere gebieden verbouwd heeft, heel anders dan dat ze was, toen alles nog ongerept was.
Een van de hoofdoorzaken daarvan is dat het leefgebied van 't wild sterk is ingekrompen met 'n evenredige verhoging van de voedsel- en territoriumconcurrentie aldaar tot gevolg. Tegenwoordig zie je er apen die jacht maken op hun eigen of andere apen hun jonkies om ze op te kunnen peuzelen. Zoiets komt echt niet voor in een puur natuurlijke situatie.

Cliff schreef:
Voor je het weet heb je ergens teveel van. Een goed voorbeeld is Pieterburen. Hebben we inmiddels niet teveel zeehonden? Niemand die het hardop durft te zeggen.

Ook in de zee is het leven nog verre van ongerept en natuurlijk. Al dat gedumpte radioactieve afval, al dat plastic, al die andere troep die er inmiddels in ronddobbert. Al die scheepsschroeven die met name ook grote vissen toetakelen.
Dierenvrienden kunnen naast heftig protesteren tegen deze milieuvervuiling niet veel meer doen dan slachtoffers van de scheefgetrokken situatie nog wat troost te bieden door hen waar mogelijk te vertroetelen. 'n Soort van excuus vanwege de menselijke soort voor wat vele anderen van dezelfde soort de dieren aandoen.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 8:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Er is nergens op Aarde nog ongerepte natuur.

Niet mee eens, maar zo'n uitspraak maakt de discussie wel gemakkelijker. Als er nergens ongerepte natuur meer is, dan staat het dus aan de mens vrij om er verder op in te grijpen. Immers: de mens controleert dan de natuur.

Quote:
Tegenwoordig zie je er apen die jacht maken op hun eigen of andere apen hun jonkies om ze op te kunnen peuzelen. Zoiets komt echt niet voor in een puur natuurlijke situatie.

Als ik het niet dacht... Natubico heeft weer iets gevonden om zijn religie te kunnen versterken.

Apen hebben knobbelkiezen Natubico... net als mensen zijn ze omnivoor. Is wetenschap.

Quote:
Dierenvrienden kunnen naast heftig protesteren tegen deze milieuvervuiling niet veel meer doen dan slachtoffers van de scheefgetrokken situatie nog wat troost te bieden door hen waar mogelijk te vertroetelen. 'n Soort van excuus vanwege de menselijke soort voor wat vele anderen van dezelfde soort de dieren aandoen.
-

Maar het vertroetelen van zeehonden heeft weer gevolgen voor vissen: ze krijgen meer en meer natuurlijke vijanden doordat de mens één partij in de fragiele balans gaat steunen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 8:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik ben net terug van de Maldiven en als één ding daar opvalt in de riffen is wel dat je nooit ook maar één dood dier ziet. Ieder ziek dier wordt direct opgegeten, ieder dood dier verdwijnt in de magen van vissen binnen 1 minuut. Iedereen jaagt op iedereen. Een reiger zit aan de kant visjes te vangen, vangt een iets te grote vis, flikkert half in het water en een rifhaai duikt er onmiddellijk op.

Hier zou men er een praatgroep voor oprichten.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wat zeehonden betreft hadden wij enkele vrienden onder echte Amelanders. Die klaagden in de begintijd over Pieterburen. Volgens hen ging men vandaar bij gebrek genoeg jonge zeehondjes voor het publiek, het Wad op en ving daar jonge zeehondjes, de zogenaamde Klagers die op hun moeders lagen te wachten, om deze diertjes te vangen voor hun publiek. De show moest doorgaan.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

(Novum) - De zeehondencrèche in Pieterburen is onnodig en gevaarlijk. Dat zeggen twee professoren en een bioloog donderdagavond in de actualiteitenrubriek EénVandaag.

"Ze zijn bezig tegen de natuurlijke selectie", zegt professor Peter Reijnders van het onderzoeksinstituut Imares. "Je houdt de zwakke dieren in een populatie en dat is niet goed. Daarnaast loop je het risico dat je ziektes via teruggezette dieren in de populatie brengt."

Ook over de rol van zeehondengoeroe Lenie 't Hart zijn de deskundigen kritisch. De positie van 't Hart zou door haar sterke lobby onaantastbaar zijn. "Als je andere dingen wilt dan de zeehondencrèche, zul je van goeden huize moeten komen wil je dat voor elkaar krijgen", zegt Reijnders.

Bioloog Chris Smeenk stelt dat het helemaal niet meer gaat over zeehondenopvang. De zeehondencrèche zou een doel op zich zijn geworden. "Het is dierentuinbeleid in optima-forma. Smeenk wil dat de politiek ingrijpt.

Lenie 't Hart zegt zich niet in de kritiek te herkennen. "Wij vinden dat dieren in nood altijd geholpen moeten worden."

Vorige week ving Pieterburen nog tientallen jonge zeehondjes op, die in een storm hun moeder waren kwijtgeraakt en waren aangespoeld op de zandbanken tussen Vlieland en Terschelling. De crèche, die plaats biedt aan tachtig jonge zeehonden, verzorgt de huilers tot ze weer op kracht zijn.

https://www.trouw.nl/home/kritiek-op-zeehondencreche-pieterburen~a798e441/

En meer recent:

De staf en een meerderheid van het personeel van de Zeehondencrèche in Pieterburen hebben geen vertrouwen meer in de aanpak van Lenie 't Hart. Die is eerder schadelijk, dan helend voor de dieren. Dat schrijft Klaas Marck, die als arts aan het opvangcentrum is verbonden, in een brief aan Trouw.

Het is voor het eerst dat een personeelslid onder naam publiekelijk 't Hart bekritiseert. De afgelopen jaren was het voortdurend onrustig in Pieterburen, en vertrok de ene na de andere directeur. Zij kwamen steeds in conflict met 't Hart, die de zeehonden standaard met veel antibiotica behandelt en de dieren alleen vetgemest uitzet. In 2012 was 't Hart gedwongen zich uit de directie terug te trekken, maar bleef zij via de raad van toezicht invloed uitoefenen. Haar vriend Wibo van der Linde heeft daarin zitting.

De nieuwe algemeen directeur Niek Kuizinga heeft met zijn staf sinds het vertrek van 't Hart een nieuw beleid ontwikkeld dat voorziet in een terugdringing van de vaak onnodige antibiotica, ook omdat de zeehonden daar resistent voor worden. Verder verkortte hij het gemiddelde verblijf van de zeehonden in de opvang van 108 naar 62 dagen. Voor een lang verblijf ontbreekt de noodzaak, terwijl de overvolle en vervuilde hokken in het verleden de kans op ziekten juist flink vergrootten.

Ook maakte Kuizinga met een euthanasieprotocol een einde aan het zinloos doorbehandelen van zeehonden. Het nieuwe beleid betekent volgens Marck niet alleen een verbetering van het dierenwelzijn van de zeehonden, het is ook nog een stuk efficiënter en goedkoper. Het opvangcentrum kent een ernstig financieel tekort.

'Geen makkelijke tante'
Vanwege het inhoudelijke verschil van inzicht heeft de raad van toezicht Wibo van der Linde benoemd tot ad interim-manager, en zit directeur Kuizinga sinds deze week ziek thuis. Marck schrijft dat de staf en de meerderheid van het personeel achter het nieuwe beleid van directeur Kuizinga blijven staan.

Lenie 't Hart wilde gisteren niet op de kritiek reageren. Volgens Van der Linde is 't Hart 'geen makkelijke tante', met 'Stalinistische trekken', maar kan de crèche niet zonder haar. Zij is volgens hem het boegbeeld.

Van der Linde werkt aan een 'vredesplan' waarin 't Hart belooft zich niet langer met het beleid te bemoeien, en Kuizinga toezegt zijn nieuwe beleid tijdelijk terug te draaien. Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie moet zich vervolgens over de toekomst van de zeehondenopvang buigen.

https://www.trouw.nl/home/staf-zeehondencreche-pieterburen-zegt-vertrouwen-in-oprichtster-op~a6c60654/

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:
Ik vernam uit betrouwbare bron dat er vorige week al 1800 herten waren afgeschoten.....

-

Nee dat mag u niet. Dan volgt de grootste trammelant met de zogenaamde Dierenvrienden en anders wel met Staatsbosbeheer. Maar u kunt het ongetwijfeld zelf via de sociale media uitvogelen.
U woont hier namelijk niet in een vrij land waar eenieder zijn eigen mening mag hebben. Vraag dat maar eens na aan een boer Koekoek, een Wilders, Fortuin, Janmaat, of een ander met een niet linkse mening.
Voor je het weet staan er een aantal pseudo-krakers op je stoep of een goedmensch doet je een proces aan.

U heeft dus geen bron. Maar ga gerust verder met uw eeuwige gekanker.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 12:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:

-

U heeft dus geen bron. Maar ga gerust verder met uw eeuwige gekanker.

Dan vertel ik over een bron. namelijk personen die terplaatse op het jachtgebied waren maar hun naam niet in de krant wensen, en dan kankert u dat het geen bron is. Vreemd. U stelt het woord van een Hometoot blijkbaar hoger dan een integer persoon ter plaatse.
Daarnaast steek ik de huidige abattoir-medewerkers hoger in dan de weggelopen zich boswachter noemende Ambtenaren van Staatsbosbeheer.
Want ik vertel dat huidige de schutters al 1800 herten hebben afgeschoten, een prima prestatie als je die afzet tegen het Staatsbosbeheer personeel dat er blijkbaar maar 3 echt dodelijk raakten, en in ieder geval 1 half. zoals ik begrijp uit uw media, en zelf constateerde.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 21:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Dan vertel ik over een bron. namelijk personen die terplaatse op het jachtgebied waren maar hun naam niet in de krant wensen, en dan kankert u dat het geen bron is.

Nee, ik kanker niet. Ik constateer alleen dat u geen bron heeft omdat u die niet wilt geven onder het mom van argumenten die u er ter plekke bij verzint, onder luid gekanker
Voorts heb ik ook niet beweerd dat er geen bron is. Ik beweer dat u die bron niet heeft. Een subtiel, maar wezenlijk verschil.
Enfin, de "betrouwbare bron" zijn dus personen ter plaatse die niet met hun naam in de krant willen. Maar u weet dus wie het zijn, want anders weet u niet dat het betrouwbare bronnen zijn. Knap. U kent ze dus persoonlijk. U, die als bewoner van de Veluwe de mensen kent in in de Flevolandse Oostvaardersplassen in het jachtgebied waren, zich daar van de toestand op de hoogte hebben gesteld, dat naar objrectieve maatstaven hebben gedaan waardoor ze betrouwbaar zijn, en u daarover hebben geïnformeerd.
Beetje ongeloofwaardig, vindt u zelf ook niet ?
Quote:
U stelt het woord van een Hometoot blijkbaar hoger dan een integer persoon ter plaatse.

Nee, ik vroeg u naar een bron. Waar leidt u dan uit af dat ik een Hometoot (wat is dat eigenlijk, of bedoelt u een hotemetoot?) eerder geloof dan iemand ter plaatse ? Snap dat verband niet zo, graag even uitleggen.
En kan een hotemetoot niet integer zijn ?
Quote:
Daarnaast steek ik de huidige abattoir-medewerkers hoger in dan de weggelopen zich boswachter noemende Ambtenaren van Staatsbosbeheer.

Is dat zo ? Maar wie waren dan die personen ter plaatse die u zo betrouwbaar hebben geïnformeerd als het geen boswachters waren ? Abattoir=medewerkers? wat deden die daar dan ?
Quote:
Want ik vertel dat huidige de schutters al 1800 herten hebben afgeschoten

Zijn dit de mensen die uw bron waren ? u heeft de schutters gesproken ?
Quote:
een prima prestatie als je die afzet tegen het Staatsbosbeheer personeel dat er blijkbaar maar 3 echt dodelijk raakten, en in ieder geval 1 half. zoals ik begrijp uit uw media, en zelf constateerde.

Uitstekende prestatie, maar wie of wat bedoelt u met "mijn media ?"
En u constateerde het zelf: u was erbij begrijp ik ?
Mag ik tot slot nog een vraagje stellen, die alle bovenstaande overbodig maken (dat scheel weer in de beantwoording): waarom loopt u hier toch steeds van die klinkklare nonsens te verkondigen ?

BerichtGeplaatst: Vr Jan 04, 2019 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik vernam uit betrouwbare bron dat er vorige week al 1800 herten waren afgeschoten, en tevens dat een wandeling door die door Staatbosbeheer aangelegde natuurparadijzen, De O-Vaardersplassen geheten, veel weg had van een tocht door de knekelvelden aangelegd in Cambodja door ene Po-Pot, dit vanwege de verzameling botten en geraamtes. Griezelig.

Maar eh, 't was toch de bedoeling dat de afgeschoten dieren via 'n wildhandelaar verkocht zouden worden?
Hoe kunnen hun botten en geraamtes dan ter plaatse voor de aanblik van door ene Pol Pot aangerichte knekelvelden hebben gezorgd?
Onvoorstelbaar dat de dieren ter plaatse van hun vlees zijn ontdaan, terwijl de rest achtergelaten is.
Dat zou trouwens ook wel in strijd zijn met allerlei voorschriften op het gebied van voedselveiligheid.
Bovendien zullen de geweien en de vachten van de dieren ook nog wel 'n economische bestemming toebedacht zijn (net als de botten trouwens).
-
BerichtGeplaatst: Vr Jan 04, 2019 23:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het antwoord op uw vragen, Natubico, is eenvoudig: Poendert zit weer eens uit zijn nek te zwetsen.
Niet meer en niet minder.

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2019 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ik herinner me nog de vele avonden bij VARA DWDD dat de propganda-film ''De Oostervaardersplassen'',

Martijn van Nieuwekerk bleef maar herhalen ''dat de hele wereld deze nationale trots'' moest
aanschouwen en dat ''ook het buitenland reuze geinteresseerd was''.

Sinds 1999 is het natuurgebied voorzien van het Europees diploma voor Natuurbeheer,

Het gold voor de meanstrame media en politiek als: Proeftuin voor modern natuurbeheer

Extreem idiote actievoerders gaan de dieren nog eens extra bijvoeren...

Uiteindelijk leidde het zo bezongen beleid na 40 jaar tot massale sterfte en honger...

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/158741/recordcijfers-sterfte-oostvaardersplassen

Ik zie diezelfde ontwikkelingen met betrekking tot Nederland als geheel:
Ook Nederland wordt -door diezelfde partijen'' beschouwd als ''proeftuin ''
Ook Nederland raakt meer en meer vervuild en overbevolkt zonder weerga.
Ook over de overbevolking wordt alleen goedaardige naieve propaganda uitgesmeerd over het volk.
Ook hier proberen extreem idiote actievoerders de massa-immigratie met schepen te vergroten...
Ook nu meent men een ''voorbeeld voor het buitenland'' te zijn... waar men ''trots'' op is.

Uiteindelijk wordt ook ''proeftuin'' de Randstad (als eerst) een onleefbaar, onvriendelijk oord voor ons
nageslacht, gedoemd te leven in de schaduw van de Wolkenkrabbers,
Wolkenkrabbers die D66 en Groen Niks nu aan het plannen zijn...

Het horizontale groen is immers al bijna geheel volgebouwd en de verstikkende lelijkheid dringt zich
almaar verder op.

Laatst aangepast door Joost Bakker op Za Jan 05, 2019 23:51, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2019 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er moeten volgens normaal denkende mensen dus rond de 2000 herten worden afgeschoten in een door frobelende, doorgeleerde, psychopaatachtie figuren gecreerde ruimte, die zelfs in de verte niet kunnen bogen op enige verstand van vee of van dierenliefde.
Dus volslagen analfabeten op het gebied van de veehouderij, hebben als ambtenaar onder de parapluie van het Staatsbedrijf Staatsbosbeheer, een vreselijk concentratiekamp geschapen .
Een horror scenario voltrok zich onder hun toezicht, en toen het duidelijk werd voor eenieder dat hun veehouderij op een volslagen fiasco was uitgelopen, ontvluchte een deel van de kampbewakers hun verantwoordelijkheid, holde uit het gezicht van hun ruimende vervangers en liet anderen de herten op weg naar kreperen afmaken.
Elke veehoudende boerenlul had deze mensen kunnen vertellen dat men niet duizenden herten, koeien en paarden op een beperkte ruimte in leven kon houden, zonder afschot en bijvoeren.
Dit zelfde geld voor mensen. Men kan ook niet een oneindig aantal mensen in een beperkte ruimte zoals ons land opsluiten. Dat zal onherroepelijk tot excessen gaan leiden.
Hopelijk heeft de elite van dit fiasco geleerd. Maar ik vrees met grote vreze.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2019 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Bovenstaande lezende constateer ik dat de heer Poendert waarschijnlijk ook overtuigd vegetariër is: het varkensvlees en kippenvlees op onze borden komt namelijk uit een industrie waarin varkens en kippen massaal op veel te kleine ruimte worden gehouden.
Iedere boerenlul met een beetje verstand van vee en dierenliefde kan vertellen dat dit niet goed is.
Wat staat er bij u vanavond op het menu, meneer Poendert ? Onbespoten sla met sojabrokken ?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2019 2:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Dus volslagen analfabeten op het gebied van de veehouderij, hebben als ambtenaar onder de parapluie van het Staatsbedrijf Staatsbosbeheer, een vreselijk concentratiekamp geschapen .
Een horror scenario voltrok zich onder hun toezicht, en toen het duidelijk werd voor eenieder dat hun veehouderij op een volslagen fiasco was uitgelopen, ontvluchte een deel van de kampbewakers hun verantwoordelijkheid, holde uit het gezicht van hun ruimende vervangers en liet anderen de herten op weg naar kreperen afmaken.

Wanneer 't de bedoeling zou zijn geweest om in de Oostvaardersplassen 'n soort veehouderij te beginnen dan was 't niet tot de huidige problemen gekomen.
Dan zou het teveel aan herten continu zijn verwijderd en naar de alledaagse horror-abattoirs van 'normaal' denkende al-dan-niet-doorgeleerd-hebbende mensen zijn gebracht, hetgeen de desbetreffende eigenaar 'n aardig centje opgeleverd zou hebben (plus volgens sommigen de bijbehorende natuurstraffen).

Men wilde echter juist 'n stukje pure natuur creëren.
Zoals al eerder dezerzijds opgemerkt, kan dat echter niet.
De gevolgen van die foute inschatting (massale verhongering van vele dieren) wekte dan ook heel wat weerzin op in de maatschappij.
Uiteindelijk is van doorgeleerd-hebbende zijde echter 'n passende dier- en levenvriendelijke oplossing gevonden:
regulering van het aantal door middel van gedeeltelijke afzondering naar geslacht in aparte leefgebieden, waardoor de voortplanting binnen de grenzen van het mogelijke wordt gehouden.
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2019 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als de beheerders van dat gebied uit normale de handen uit de mouwen stekende boeren had bestaan, hadden die boeren in het zomerse groeiseisoen daar de vegetatie gemaaid en gedroogd en de hele karige winter door deze voedselvoorraad aan het vee opgevoerd. Maar ook dan zal daar niet meer vee kunnen worden gehouden dat de vegetatie van het gebied kan dragen. Ook dan loopt men tegen een natuurlijke opbrengstgrens aan.
De voordelen van tam vee boven natuurlijke beweiding is het gegeven dat "vee" wordt beschermt door herders tegen carnivoren en hongersnood, naast het gegeven dat via menselijke intelligentie de opbrengst van voedergewassen wordt verdeeld over de jaargetijden, in de vorm van hooi. Dus de overlevingskansen van beschermt vee zijn beduidend groter dan vee in de vrije natuur. Voor varkens, geiten of konijnen hetzelfde.
Een ander voordeel voor het vee is het gegeven dat bv een koe of ander vee op de ouderwetse manier gehouden een stuk ouder kan worden, zodat hun gehele vruchtbare leven nakomelingen en hu genen kunnen worden geproduceerd en verder marcheren door de eeuwen.
De specifieke soort gebonden "genen" die via het vee met hen meereizen in de tijd, hebben daardoor een veel grotere overlevingskans, dan broers of zusters die als vervoersmiddel hebben gekozen voor een wild creatuur in de vrije natuur.
Dus als een leeuw een Gnoekalf doodt, stopt voor zijn Gnoe-genen hun reis door de tijd, terwijl hetzelfde "gen"indien beschermd door een herder, vrolijk door zou galopperen naar ons gezamenlijke einde in een ontploffende Zon.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 11, 2019 5:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Dus als een leeuw een Gnoekalf doodt, stopt voor zijn Gnoe-genen hun reis door de tijd, terwijl hetzelfde "gen"indien beschermd door een herder, vrolijk door zou galopperen naar ons gezamenlijke einde in een ontploffende Zon.

Maar leeuwen doden toch niet álle gnoes, Poendert.
Die doden in principe alleen de op sterven na dode exemplaren, en dan ook nog enkel wanneer er niet genoeg aas te vinden is van de natuurlijke dood gestorven exemplaren.
Bovendien heeft zo'n door 'n leeuw gedode gnoe dan tien tegen een al 'n hele rits nakomelingen bij de uit het zicht verdwenen kudde lopen.
Dus is er in wezen geen verschil met het geval dat 'n oudere koe door 'n boer naar het abattoir wordt gebracht.
-
BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2019 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Voor de genen van de koe was de bescherming van zijn genenpoel een zeer groot voordeel. Dankzij de bescherming van zijn geslacht door herders en boeren bestaan er nog veel koeien. Alle andere vertakkingen van zijn geslacht zijn verdwenen in de tijd. Alleen de exemplaren die werden beschermd door de mens hebben het tot nog toe overleefd. De rest is verdwenen op wat botten na, net zoals de plantenetende homo-aftakking, de Parantropus-Bosei. Pluisjes in de wind

BerichtGeplaatst: Zo Sep 08, 2019 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Zit ik gisteren naar een TV programma te kijken waar de algehele gezondheid van de Westerse mens werd besproken.
Daar werd een onderzoek van de universiteit van Oxford aangehaald over de gevolgen van vegetarische voeding.
Uit hun wetenschappelijk onderzoek dat 18 jaar onder 20.000 vegetarische mensen werd verricht, kwam aan het licht dat in hun vegetarische gelederen 20% meer beroertes en Tia,s voorkwamen dan onder een gelijk aantal vleeseters.
Ik denk dat wij vanavond een extra sucade-lapje bij de boontjes nemen.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 08, 2019 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ach, wetenschappelijk onderzoek....kom nou toch, meneer Poendert.
Wat weten studentjes en hotemetoten daar nou van. Pretstudie gedaan om ons vervolgens iets op hoge toon op de mouw te spelden. Ik ben meer van de praktijk: gewoon met je poten in de modder. Vaklui in het boerenbedrijf bijvoorbeeld, geen studeerkamerboeren. Bij mij op het erf kwamen vroeger de boerenknechten langs, die precies wisten waar ze het over hadden.
Zelf werk ik graag met hamer, beitel en in de tuin met hark en schoffel. Alles ziet er keurig uit. Geen studieboek bij nodig, betaald op onze kosten. Of worden die gesubsidieerd door de Jettens en de Klavers, zou mij niks verbazen.
Dus kom mij niet aan met zogenaamd wetenschappelijk bewijs voor het een of ander. Allemaal kletspraat uit de deugende hoek.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een leeuw trekt niet bij "alle" gnoekalveren de ingewanden bij hun leven uit hun buik.
Als de leeuw teveel kalveren en hun moeders doodt, wordt de spoeling te dun voor die leeuw, en gaat het roofdier onder ijselijk lijden dood van de honger, of wordt het verzwakte beest bij leven opgevreten door Hyena,s, of zelfs ratten. Ik zag in de O-Vaardersplassen een verzwakt hert dat levend van achteren af, werd opgevreten door vossen.
Zoiets overkomt een tamme koe dan weer niet. Die wordt als het goed is verdoofd geslacht, als we tenminste niemand voor het hoofd willen stoten.

BerichtGeplaatst: Di Sep 10, 2019 20:08 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Bij bemoeienis vanuit de ambtenarij krijg je altijd een puinhoop.

U zegt het. U bent zelf ambtenaar geweest.

BerichtGeplaatst: Di Sep 10, 2019 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik zag in de O-Vaardersplassen een verzwakt hert dat levend van achteren af, werd opgevreten door vossen.

Kijk aan, meneer is ook al in de Oostvaardersplassen geweest. Bijzonder, want dat is afgeschermd gebied waar je niet mag komen. Behalve dan via enkele wandelpaden naar uitkijkposten aan de rand, maar vanaf die plekken zul je geen herten zien die levend van achteren worden aangevreten, en al helemaal niet door vossen.
Alleen staatsbosbeheer komt binnen de hekken. Sporadisch organiseren zij wel excursies, was u soms met zo' n excursie mee ?

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu