Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Lybië, waarom moest Ghadaffi dood? Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2018 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Retro

Quote:
op internet MINKUKEL!

Nee, vergeet de daadwerkelijke inwoners van het land en een degelijk onderzoek naar het conflict, youtube moet je volgens Ryan je info vanaf halen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2018 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Elisabeth schreef:

Wil je nog meer informatie Ryan? Ik kan je een lijst van boeken opgeven.
Lezen is beter dan internet.

Hèhè, die documentaire zegt meer dan genoeg.
Door de politiek van de Verenigde Staten en aanverwanten, zijn in Afrika die machtshebbers ook opgehemeld, betaald en misbruikt. Wat te denken van een man als Mubutu..

Jij bekijkt alles van de koloniale kant.
Met zo'n mentaliteit kom je nergens.

Net zoals Retro met zijn oeverloos gezwets.

Als je het zo graag wil weten, ik woon vlak bij België, en heb in mijn jeugd ook al veel meegekregen van wat er in Afrika gebeurde. Als je dan jaren later bij een club in België zit, en dan op een feestje hoort, dat je in Congo nog steeds een aap voor weinig geld kon neuken, (bedoeld werd een zwarte vrouw)...
Nou ja, toen ben ik daar meteen opgestapt.
Belgen zijn ook nog steeds racistische kolonialen.
Je houdt het niet voor mogelijk, maar het is echt zo.

Ik zal het nooit vergeten, dat in de jaren 60 mensen zo maar op straat doodgeschoten werden in de Congo.
Kwam gewoon op de Belgische TV. Maar ja, die zagen ze toen in Holland niet.
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2018 14:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

De naam is niet Mubutu maar Mobutu sese seko.

Je vergeet een ding en dat is de Koude Oorlog, die heet werd gevochten o.a. in Afrika.
Julius Nyrere van Tanzania werd door de USSR gesteund en was het lievelingtje van de Nederlandse Ontwikkelingshulp.

Quote:
Ik zal het nooit vergeten, dat in de jaren 60 mensen zo maar op straat doodgeschoten werden in de Congo.
Kwam gewoon op de Belgische TV. Maar ja, die zagen ze toen in Holland niet.

Gossie Ryan, ik ben geschokt. Kijk eens wat er 2 maanden geleden gebeurde in Zimbabwe.
Twee maanden geleden dus niet 50 jaar geleden.

Quote:
Als je het zo graag wil weten, ik woon vlak bij België, en heb in mijn jeugd ook al veel meegekregen van wat er in Afrika gebeurde.

Question Idea Je weet alleen iets over Afrika als je er gewoond en gewerkt hebt.
Minder als je daar zit met een NGO of met een bedrijf als expat.
Maar als immgrant en werkvergunning leer je het meest, niet als je in België zit en verhalen hoort.
Dus mijn Amerikaanse familie weet alles over Nederland door de verhalen van hun moeder die vertrok met 16 jaar?

Hier is een documentaire uit 1961-62 wat er gebeurd is in Katanga Congo.
Katanga wilde onder Tombé zich afscheiden van de rest van de Congo onder Lumumba. (communist)
De VN heeft troepen gestuurd en bombardeerde ziekenhuizen, scholen, fabrieken en spoorwegen.
Ze schoten burgers (blank en zwart) dood op straat. Misschien heb je die beelden gezien?
Het vreemde van deze zaak is dat de USSR wapens stuurde en dat de VS troepen in hun vliegtuigen vervoerden.
De VN stuurden troepen uit landen zoals Ethiopië en Zweden en VS en India.
De president van de VS was toen JF Kennedy. Die ook de oorlog in Vietnam begon.
Mijn man woonde toen als kind in Kitwe Noord-Rhodesie (nu Zambia) (grenst aan Katanga) en weet zich te herinneren dat Belgische vluchtelingen de grens overkwamen met kogelgaten in hun auto's. Zijn vader heeft nog een Belgische familie thuis onderdak gegeven totdat ze terug konden gaan naar België of door naar Zuid Rhodesie (nu Zimbabwe)

Katanga maar ook Kenia (Mau Mau) en Tanzania onder Nyrere was de oorzaak waarom Ian Smith van Rhodesie in 1965 heeft besloten om een éénzijdige onafhankelijkheid uit te roepen tegen Engeland. Vooral toen in 1964 Zambia in een chaos veranderde.

De geschiedenis van Afrika is heel ingewikkeld en je moet veel geschiedenis en aardrijkskunde leren voordat je een opinie kan maken. Het boek over de VN "Fearfull Master" die hier wordt genoemd, heb ik ook. Ga lezen Ryan, als ik dat niet gedaan had dan zou de melding over dit boek mij ook niets zeggen.
En lees alles van links tot rechts, vooral van persoonlijke verhalen en van echte onderzoekers maar vermijd alle Academische boeken met hun onderzoeken want die kloppen niet en er zijn geen "wetenschappelijk bewezen" boeken, waar tegenwoordig mee wordt gesmeten.

BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2018 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Moge Kadhaffi wegrotten in de hel.

BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2018 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die zal inmiddels wel een potje mens erger je niet aan het spelen zijn met Wim Kok denk je niet?

BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2018 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat moet ik even aan Ryan vragen. Die gaat over de hel. En hij ergert zich nooit.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2018 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jij gaat blijkbaar ook over de hel? Althans, de hel van Khadaffi?

BerichtGeplaatst: Ma Feb 25, 2019 8:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://www.globalresearch.ca/libya-ten-things-about-gaddafi-they-dont-want-you-to-know/5414289

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Khadaffi heeft veel slecht gedaan. Khadaffi was mijn vriend niet. De Arabische lente daarentegen deed binnen de kortste keren alleen al in Libië meer slecht dan Khadaffi in 42 jaar bij elkaar.

(Internationale) politiek lijkt soms het werkterrein van kleuters; Journalistiek schurkt er vaak tegenaan. Gisteren laat in de avond; Het ging over Libië.

Journalistiek voor kleuters van niveau Jeugdjournaal. Uitzending Nieuwsuur zondag 19 januari. Hier van minuut 1:05 tot minuut 1:50

Quote:
    ""Want dat is een land dat met buitenlandse hulp van zijn diktator ontdeed. Om vervolgend te ontdekken dat zoiets niet bepaald een garantie is voor een betere toekomst. In dit geval mag je wel zeggen integendeel. Het is er al jaren een totale chaos. Niet in de laatste plaats omdat andere landen kansen zien en er belangen hebben. Dit is het beeld nu: Links de premier Sarraj die over niet meer gaat dan over de hoofdstad en een klein beetje land er omheen. Hij krijgt wel steun van onder meer de VN, Italië, de EU en Turkije. Tegenover hem zijn grote rivaal de generaal Haftar die inmiddels bijna het hele land beheerst met steun van onder andere Rusland en Frankrijk. Angela Merkel die organiseerde vandaag een top in Berlijn om verder bloedvergieten te voorkomen en marekat (?) lijkt gelukt."

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/19-01-2020/VPWON_1310682

Quote:
    Want dat is een land dat met buitenlandse hulp van zijn diktator ontdeed. Om vervolgend te ontdekken dat zoiets niet bepaald een garantie is voor een betere toekomst. In dit geval mag je wel zeggen integendeel. Het is er al jaren een totale chaos.

En daar begon de chaos mee, sukkels! 2011: Arabische lente. Arabische lente? Mijn glazen bol voorzag: Arabische lente? My ass! Middeleeuwse Islamitische nachtmerrie! Was ik nou zo slim of de rest zo dom? Hoe het verder afliep: Khadaffi die in Libië toch aan de winnende hand begon te geraken moest geholpen worden met zijn laatste zetje. We weten hoe het eindigde: Khadaffi werd vermoord. Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken onder Rutte I in jubelstemming. En het smaakte naar meer. Regime change moest nu ook elders geëvangeliseerd worden. De opstand in Syrië moest gesteund worden. Nou gefelicirteerd! Amper een paar maanden later was de eeste grote daad van de eerste interim-regering die ook vanuit Nederland op warme steun kon rekenen het invoeren van de Sharia. Uri Rosenthal: "De nieuwe regering mag delen van de Sharia invoeren." En de warme steun hield aan.

En wat hebben we er toch veel plezier voor teruggekregen, was het niet? Jaren later verklaarde diezelfde Uri Rosenthal nog eens op de radio: "De Arabische lente heeft niet alles gebracht wat ervan verwacht werd." Dat is toch wel een zo oprecht "Sorry"-gebaar wat we niet konden weigeren, nietwaar?

Maar met Libië gaat het nu goedkomen. Want in Berlijn is er een conferentie geweest. En Grote Smurf Angela Merkel beloofde een einde aan het geweld. En iedereen knikte ermee in dat dit moet gaan gebeuren. En het gaat gebeuren, want er is een wapenembargo overeengekomen. En iedereen was er. Behalve Sarraj en Haftar zelf dan, maar soit..

https://nos.nl/artikel/2319285-internationale-kopstukken-bij-libie-top-berlijn-premier-sceptisch.html[

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 17:57 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

U was ongetwijfeld heel slim. Als u echter ook wijs was geweest, dan had u geweten dat mensen hoop nodig hebben. En hoop is zeker niet slecht of verkeerd. Wel ben ik met u eens dat de buitenlandse politiek best wat meer realiteitszin zou mogen inhouden.
BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 10:03 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En dat laatste, daar schortte het m.i. behoorlijk aan bij het inschatten van de Arabische Lente, hoezeer begrijpelijk dat de burgers de repressie, de corruptie etc. meer dan zat waren en het anders wilden, want hoe het ging was ook een weg van alleen maar uitzichtloze heilloze stagnatie met een groeiende jeugdwerkloosheid onder een bevolking met een zeer jonge leeftijdsopbouw. De verkeerde inschatting was echter hoezeer al deze natiestaten nog gewoon grotendeels Middeleeuws patriarchaal en tribaal zijn en dat zodra er een vacuüm ontstaat door het wegvallen van een centraal gezag en een nationaal leger dat het eigen territorium kan beheersen het niet de moderne, progressieve krachten en de kracht van de rede zijn die dan kunnen gedijen, maar juist de reactionaire, regressieve en repressieve krachten zijn die in dit vacuüm zich het beste kunnen organiseren en de rest middels de wetten van het recht van de agressiefste hun wil kunnen opleggen. En zo complex is het allemaal. En ik denk niet dat wij hier vanaf een conferentietafel ook maar enige verandering in kunnen aanbrengen als er elders waar het om gaat zelf top-down en bottom-up geen enkele verandering in de hearts and minds optreedt. Er is nog geen tijdmachine of liever gezegd een tijdprogrammeermachine waarmee je de Middeleeuwers naar de moderniteit heen kunt transformeren uitgevonden, helaas. En een groot deel van de bevolking is in hun hoofd nog gewoon Middeleeuws, helaas.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Vanaf een conferentietafel in Berlijn wordt dus bij kwinkslag een al acht jaar durende bloedige strijd in heel Libië tot luwen gebracht, want er is een wapenembargo afgekondigd. Erdo draagt daar zijn steentje aan bij, want Erdo laat vanuit Syrië per luchtbrug Jihadisten invliegen. En dat is nou echt een wapenembargo, toch? En Erdo mag altijd op warme steun van de EU rekenen, want Erdo is lief, toch?

https://www.zerohedge.com/geopolitical/shocking-video-shows-syrian-jihadists-flown-libya-commercial-jet

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Waarom Gaddafi naast de afzetting snel dood moest (terwijl de strijd al was beslist) is eigenlijk al lang duidelijk..

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/franse-oud-president-sarkozy-aangehouden-hij-zou-in-2007-geld-hebben-aangenomen-van-kadhafi~bcef9d5c/

E zijn hele reportages van bekend... en allemaal komen ze op het hetzelfde neer.

De ex premier Sarkozy stond erop dat Gaddafi snel uit de weg werd geruimd.

Zo niet, dan zou Gaddafi gaan ''praten'' over zijn vele fondsen aan Sarkozy's corrupte partij... leidend tot de verkiezingswinst..

Dat zou de doodsteek van Sarkozy betekenen...

En zover het Westen en zijn 'moraal''.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 14:45 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

https://www.geenstijl.nl/5151543/hoe-is-het-nu-met-libie/

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 15:42 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Elisabeth schreef:
Ik lees verkeerde bronnen!!!!!!!!

Ik zet een link neer van Wikipedia met achtergrond informatie.
Verkeerde bron?
.

Ondanks dat ik zelf ook vaak wikipedia gebruik ben ik er van op de hoogte dat iedereen een wikipedia pagina kan aanmaken, vaak betrouwbaar maar ook geheel open voor onzin en bevooroordeelde meningen en of aanpassingen. dat weet jij ook?
BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Altijd handig, dat Europa met z'n open grenzen. Ook een veilige vluchtweg voor de door Turkije gepositioneerde proxies van de Moslimbroeders in Libië. Terwijl Ëuropa slaapt, lacht Turkije. Of zie ik dit verkeerd? Is dit Turkije's daad bij hun woord m.b.t. het staakt het vuren op de papiertjes van een conferentie in Berlijn? Indien staken in Libië, dan vuren in Europa? Kan natuurlijk ook een hoax bericht van een hoax site zijn, dat laat ik even in het midden.

https://southfront.org/turkish-proxies-deployed-to-libya-from-syria-throw-down-arms-and-flee-to-europe-report/

BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ach, er zijn er hier een paar, die helemaal niet weten waar ze het over hebben.
Achteraf kijk je een koe in de kont.

Het is mij meer dan duidelijk, dat Lybië al jarenlang op de korrel genomen werd door de westerse inlichtingendiensten.
In de jaren 80 was dat al zo.
Er is een verhaal over een Brabantse water deskundige.
Die gaf adviezen voor waterprojecten in Lybië.

Daarvandaan dat hij er ook contacten had.
Wat schetste zijn verbazing, toen er op een keer mensen van de inlichtingendienst bij hem op de stoep stonden.
BVD of tegenwoordig AIVD.
Of hij voor de BVD wilde werken. Informatie doorgeven, en ook desinformatie naar de Lybiërs toe.

Die man heeft er meteen voor bedankt.
Achterlijke halve zolen daar in Den Haag!

Ik heb ook vroeger wel eens via de korte golf geluisterd.
DX heette dat.
Zo kreeg ik een keer een brief van iemand uit India, die hij vanuit Lybië geschreven had.
Die brief was geopend. Dat kon ik zo zien.
Censuur door wie?

O ja..
Over Sarkozy...

https://www.globalresearch.ca/gaddafi-spy-chief-libya-gave-sarkozy-8million-bribe/5672901?utm_campaign=magnet&utm_source=article_page&utm_medium=related_articles

En over Hillary Clinton

https://www.globalresearch.ca/hillary-emails-reveal-nato-killed-gaddafi-to-stop-libyan-creation-of-gold-backed-currency/5594742?utm_campaign=magnet&utm_source=article_page&utm_medium=related_articles

BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Eén ding is duidelijk: Erdo wil de Moslim Broeders in Tripoli positioneren.

Quote:
Erdogans gedurfde plan voor een nieuw Moslim Broederschapsregime in Libië

De zorg is nu dat de Turkse president Recep Tayyip Erdogan het falen van de internationale bemiddelaars zal gebruiken om een einde te maken aan de gevechten en zijn steun aan de GNA te intensiveren, waardoor de positie van de talrijke islamitische milities die het door de VN gesteunde orgaan steunen, wordt versterkt.

De heer Erdogan was een fervent voorstander van de Moslimbroederschap toen deze aan de macht was in Caïro, en er is toenemende bezorgdheid, vooral in Europa, over het feit dat de Turkse leider nu zijn zinnen heeft gezet op het instellen van een soortgelijk regime in Libië.

Lees verder

Weerwoord forum index » Buitenland