Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Is iets fijnstof noodzakelijk voor een mens.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Is iets fijnstof noodzakelijk voor een mens.
BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2018 8:17 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Iedereen heeft tegenwoordig wel ergens een allergie voor. Complete familie,s lijden aan astma en aanverwante aandoeningen. Is het mogelijk dat dit het gevolg van het gebrek aan fijnstof en te vaak met allerlei zeepjes en reukwaters douchen.
Worden we plaatselijk te schoon, inclusief onze atmosfeer.

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2018 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Een gebrek aan fijnstof? Het inademen van fijnstof draagt niet bij aan een betere weerstand maar is schadelijk. De fijnstof in de lucht is juist sterk toegenomen. Dat kan verklaren waarom mensen zoveel aandoeningen hebben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2018 19:21 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert heeft wel degelijk een punt. Niet zozeer wat betreft het fijnstof, maar wel met de neiging om ons steeds met allerhande merken zeep etc. schoon te houden. Dat doodt alle bacterieen, en daardoor vermindert onze weerstand.Waardoor we steeds gevoeliger worden voor allerlei ziektes en allergieën. Ik ben het niet vaak met Poendert eens, maar nu wel.

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2018 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De schadelijkheid van fijnstof zit zich in de grootte van de deeltjes (<10 micrometer). Het is dus niet zo dat als je weerstand beter is je geen fijnstof inademt.

Mocht je wat tijd overhebben: https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Milieu_Leefomgeving/Dossier_Fijn_stof/Maart_2013/Dossier_Fijn_stof.pdf
BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 8:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Te veel fijnstof is ongetwijfeld niet best, maar helemaal geen stof lijkt me minstens zo nadelig.
Als voorbeeld neem ik de wereldzeeën. Daar kan men van leren dat licht vervuilde instromingen van rivieren en plekken waar omgewoeld vuil vanaf de bodem de zee vervuilt, voor de meest vruchtbare zeeën zorgt.
Saharazand, opgewoeld tot in de stratosfeer door zandstormen, bevrucht duizenden kilometers verder het Amazonewoud.
In de Randmeren is door overdreven zuivering in het kristalheldere water de karper nagenoeg verdwenen.
Dit is wat anders dan zoals voorheen onze rivieren het geval was, die bestonden uit verdund vergif.
We moeten streven naar de gulden middenweg. Ook op het gebied van fijnstof.
Ook in het verre verleden barstte het van het stof in de atmosfeer. Loss is uit mijn blote hoofd, het slijpsel door poolwinden van de rotsen geslepen. Bekijk eens hoe dik die laag bij elkaar geblazen is.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het is dus niet zo dat als je weerstand beter is je geen fijnstof inademt.

Dat is niet het punt van Lampje denk ik. Het zal gaan om het feit dat mensen op jonge leeftijd weerstand opbouwen tegen ziektes waarmee ze in aanraking komen. En hoe schoner je omgeving, hoe minder je in aanraking komt met ziektes.

Ik kan me best indenken dat fijnstof ook helpt bij het opbouwen van weerstand, al kan ik daar niet snel iets over vinden.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik snap het punt maar het is niet toepasbaar op fijnstof.
Wat ten grondslag ligt aan de toename aan ziektes is de toename aan fijnstof.

Lees: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/fijnstof-in-alle-soorten-en-maten/
BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 12:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat geloof ik best, maar op jouw link lees ik ook 'Ook zwevende sporen en zaden van planten en schimmels worden tot fijnstof gerekend.'.

En als we dan hier lezen, zien we bv. dit:

'Ons immuunsysteem wordt door veel meer geprikkeld dan alleen door virussen en bacteriën. Bestanddelen van gisten en schimmels in de lucht, wormen en ingrediënten van voeding - het is in feite de blootstelling aan de omgeving die onze afweer aan het werk zet.'

Schimmels in de lucht worden dus zowel tot fijnstof gerekend als tot een (op jonge leeftijd nuttige) prikkeling van het immuunsysteem.

Is slechts een theorie, maar niet iets wat ik bij voorbaat verwerp. Fijnstof is immers ook een natuurlijk verschijnsel.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 14:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Maar dan nog klopt de stelling die Poendert hier dropt, niet. Er is namelijk een toename van fijnstof.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Gevaarlijke toename van fijnstof op sommige plaatsen in steden naast autowegen geloof ik graag.
Maar de toename in het algemeen van fijnstof lijkt mij een fabel. De lucht is nog nooit zo schoon geweest.
150 jaar geleden staken de Drentse boeren de bovenlaag van het veen in brand om daar boekweit op te verbouwen. Elk jaar weer. Als de wind er naar stond zat men tot in Londen in de Smog.
In de tijd dat het zeer dunbevolkte Europa nog bedekt was met bos, brandden om de haverklap die bossen af. Door de gebrekkige blus materialen duurden sommige branden soms maanden, wat tot een enorme toename van fijnstof leidde. Dat was het milieu waarin de mens tot wasdom kwam. Daarnaast kroop men s,nachts ook in een rokerige hut of grot.
Ook met fijnstof moeten we de gulden middenweg bewandelen, is mijn idee.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2018 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Maar ja, met een levensverwachting van 55 jaar (zoals 150 jaar geleden waarschijnlijk het geval was) hoef je je ook niet druk te maken om zaken als kanker door fijnstof, alzheimer, artrose, etc. Meestal was je de pijp uit lang voordat die ziekten grip op je kregen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 01, 2018 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Poendert schreef:
Iedereen heeft tegenwoordig wel ergens een allergie voor. Complete familie,s lijden aan astma en aanverwante aandoeningen. Is het mogelijk dat dit het gevolg van het gebrek aan fijnstof en te vaak met allerlei zeepjes en reukwaters douchen.
Worden we plaatselijk te schoon, inclusief onze atmosfeer.

U verwart de werkelijkheid met de politiek gewenste. waarheid.
Ook in het verleden werd met net zo oud als nu als men de eerste 15 jaar en de kindersterfte had overleeft. U laat zich de gemiddelde leeftijd als levensverwachting aanpraten.
Hier enkele leeftijden uit het verleden.
Vondel werd bv 93 jaar, terwijl Plato het met 90 jaar moest doen. Theodorik de Oost-Goot en werd 75 jaar, Lodewijk 14 gaf met 77 jaar de pijp aan Maarten.
Michelangelo 1475-1564 werd 89 jaar.
Eigenlijk was de levensverwachting als men eenmaal de puberleeftijd heeft bereikt niet veel anders dan nu.
Nadat de man in de loop der jaren op dezelfde manier aan de kost komt als de dames, haalt de man de meisjes in wat levensverwachting betreft.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 01, 2018 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert, heeft u de verkeerde tekst gequote, of bent u nu met uzelf in discussie ?

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 7:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Betere verzorging in de laatste jaren van het leven trekt de statistieken net zo scheef, als vroeger de verzorging dat deed bij de massale kindersterfte.
Die kinder/kraamvrouwen/sterfte haalde de gemiddelde leeftijd naar beneden, het langer overleven van enkele ouderen schroeft de gemiddelde leeftijd nu scheef op naar boven.
Nog steeds overlijden de meeste mensen op de leeftijd tussen de 40-70 aan hartkwalen, beroertes en kanker is mijn idee. Personen boven de 70 zijn uitschieters. Die uitschietersclubs bestaat dan weer hoofdzakelijk uit vrouwen. Ga maar eens in een bejaardentehuis kijken voor de aardigheid.

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Allemaal kletskoek, er sterven meer mensen omdat elk jaar het aantal mensen dat meedoet aan sterven stijgt .
BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

'meedoet aan sterven' Laughing

Waar kan ik me uitschrijven voor die wedstrijd?

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 13:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ha ha, leuk antwoord Cliff.

Maar tegenwoordig hebben kinderen bijna geen contact meer met bv hooi en ze worden iedere dag gewassen, soms 2x p.d. In ziekenhuizen leven de ergste bacterien die be stand zijn tegen anti-biotica.

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 20:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Ha ha, leuk antwoord Cliff.

Maar tegenwoordig hebben kinderen bijna geen contact meer met bv hooi en ze worden iedere dag gewassen, soms 2x p.d. In ziekenhuizen leven de ergste bacterien die be stand zijn tegen anti-biotica.

Tegenwoordig doet iedereen de hele dag niks anders dan douchen of ontsmettend wassen.
S,morgens voor hun werk gaan ze douchen, dan zit men overdag achter een bureautje, komt thuis en duikt, om eventueel zweet weg te spoelen, weer onder de douche en als je niet uitkijkt springt men nog een keer voor het slapen onder die douche. Ik hoop niet dat ze een nummertje maken, want dan wacht de douche uiteraard weer.

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 22:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Vreemd he, Poendert, 2 tot 3 x per dag. En maar in smeren met body lotion....

BerichtGeplaatst: Vr Okt 12, 2018 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het viel me ook op dat het zweet van mensen die niet de hele dag in een douchecel of badkamer wonen, niet stinkt.
Zweet gaat blijkbaar pas stinken als de goede bacterien zijn gedood door overdadig gebruik van reukwaters en desinfecterende anti geur vreters. Eerlijk via zware arbeid verkregen zweet gaat blijkbaar zelden tot ontbinding over, dat spoelt denk ik een lichaam en de poriën schoon.
In mijn jeugd deed ik zeer zwaar werk als houthakker waarbij we uitbundig transpireerden. Wij hadden thuis geen douche of bad. Wassen deed men onder de pomp buiten, of in een wasteil voor het fornuis.
Na de arbeid was ik een groot liefhebber van wandelen door de bossen met vaak zeer schoongewassen dames van stadse oorsprong.
Ik heb deze schatjes nog nooit horen klagen over mijn lichaamsgeur. De meesten verklaarden dat ik heerlijk rook naar het bos, mos ons houtvuur en dennenbomen.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 31, 2018 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan nog wat weetjes die ik las in, "De staat van het klimaat.nl." Speciaal de vraag waar onze fijnstofdoden liggen heeft mijn interesse. Hieronder wat veel wetenschappers daarvan zeggen.

Niemand wil terug naar de situatie van de jaren vijftig,
waarin luchtverontreiniging het leven onaangenaam maakte. (in somige stadsdelen)
Een norm voor fijnstof kan daar op zich aan bijdragen.
Moolgavkar
merkt op dat normen voor fijnstof verdedigbaar zijn op
basis van het voorzorgprincipe. Voor hem is het daarmee een
volledig politieke beslissing geworden, los van wetenschappelijk
onderzoek: “Want die onderbouwing is er gewoon niet.” (nog nooit was de lucht zo schoon)
De Rotterdamse socioloog dr Roel Pieterman van de
Erasmus Universiteit heeft de laatste jaren het voorzorgprincipe
bestudeerd en er samen met Jaap Hanekamp van stichting
HAN enkele artikelen over geschreven. Pieterman vindt de
toepassing van het voorzorgprincipe doorgeslagen in Nederland.
“Het mooiste voorbeeld van een succesvolle toepassing
van het voorzorgprincipe is vaccinatie tegen ernstige ziekten. (alleen ernstige ziekten)
De baten hiervan zijn veel hoger dan de kosten. Steeds vaker
passen we het principe echter toe op een manier waarbij de
kosten veel hoger zijn dan de baten, zoals bij het voorkomen
van legionella en het ondergronds leggen van hoogspanningskabels.
Ook fijnstof zit in die categorie. Van Geel heeft nu
al 900 miljoen euro toegezegd voor de fijnstof-problematiek.
Over de economische schade door het stilleggen van bouwactiviteiten
hebben we het dan nog niet eens. De baten kunnen
waarschijnlijk nooit aangetoond worden.”
Pieterman wijst erop dat je je geld maar één keer uit
kunt geven. “Ga nu eens honderd bejaarden die in een tehuis
zitten uitleggen wat er aan de hand is en geef ze een keuze.
U kunt door fijnstof wellicht een paar dagen of weken eerder
overlijden. We hebben een miljard euro. Zetten we die in om de
fijnstofconcentraties te reduceren of om de zorg in bejaardenhuizen
te verbeteren? De vraag stellen is haar beantwoorden.”

Ikzelf vind ondergrondse elektriciteitkabels ook mooier, en bij een levensverlenging van enkele dagen of weken bij gemiddeld 81 jaar, kies ik voor verbetering van die bejaardenzorg.
We kunnen de fijnstof concentraties 1 op 1 concentreren naar de gebieden op aarde waar de grootste bevolkings dichtheid zich concentreerd.
Daarnaast bestaat fijnstof hoofdzakelijk uit zeezout en opgewaaid zand.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu