Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Vergrijzing onzin slechts 4,5% van NL boven de 80.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Vergrijzing onzin slechts 4,5% van NL boven de 80.
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 8:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Overal in de media kom ik het spookbeeld van de vergrijzing tegen. Ik ben nog geen 80, maar bijna al mijn kennissen van boven de 65 jaar zijn al overleden. Ik gooide deze massale sterfte op hun mogelijk ongezonde manier van leven of het gevaarlijke werk dat velen van hen hadden verricht.
Maar toen ik onlangs wat rondkeek op het CBS, bleek dat maar 4,5% van onze Nederlandse populatie de leeftijd van 81 jaar bereikt.
Een pover resultaat.
Daarnaast bleek dat de kosten voor hun levens onderhoud bijna altijd uit de eigen zak van die oudjes werden betaald. Centen die veelal via pensioenen, het vergaren van onroerend goed, en sparen bijeen werden gescharreld.
Eigen spaargeld, waarvan nu na hun overlijden een groot deel via belastingen bij rondstrooi-Rutte,s terechtkomt, komt alleen bij het leven blijven van de oudjes, via directe hulppersonen weer in onze maatschappij terecht.
Dus hoe langer onze ouderen in leven blijven, hoe meer van hun spaargeld via hulpdiensten en hun consumpties rechtstreeks terugvloeit in de maatschappij.
Vergrijzing is een uitstekende manier om gespaard geld zonder tussenkomst van ambtenaren, terug te laten vloeien in de samenleving, buiten het graaiwerk via uitdeel en regel-instanties om.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Maar toen ik onlangs wat rondkeek op het CBS, bleek dat maar 4,5% van onze Nederlandse populatie de leeftijd van 81 jaar bereikt.
Een pover resultaat.

Hoezo een pover resultaat? Dan gaat het om bijna 750.000 Nederlanders. Dan vind ik veel.

Mijn overbuurman is 95. De man is op zijn 55ste met pensioen gegaan. En hij is geen uitzondering hier, want het aantal actieve 90-jarigen in Zeeland is best hoog. Met actief bedoel ik dat ze nog autorijden, fietsen, boodschappen doen, etc.

Zie ook: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/20/aantal-100-plussers-verdubbeld-in-20-jaar

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Een pover resultaat.

Hoezo een pover resultaat? Dan gaat het om bijna 750.000 Nederlanders. Dan vind ik veel.

Mijn overbuurman is 95. De man is op zijn 55ste met pensioen gegaan. En hij is geen uitzondering hier, want het aantal actieve 90-jarigen in Zeeland is best hoog. Met actief bedoel ik dat ze nog autorijden, fietsen, boodschappen doen, etc.

Zie ook: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/20/aantal-100-plussers-verdubbeld-in-20-jaar

Hoeveel 100 jarigen kent u? In onze gemeente van 30.000 wonen er nog geen 30, daar waren in ieder geval 2 naaste familieleden bij.

Uw 750.000 zijn dus die 4,5%, wat op een bevolking van 18 miljoen maar een schijntje is. Daarnaast heeft het gros van die ouderen hun hele leven gewerkt en pensioen opgebouwd. Een appeltje voor de dorst waarvan ze nu de vruchten plukken.
Daarnaast komt via het door ouderen betalen voor hun zorg, rollators en scootmobiles, onderhoud, consumptie, enz, het pensioengeld weer bij die zorgverleners terecht en via hen bij de maatschappij, zodat er minder onderweg kan worden gegraaid.
Daarnaast schreef ik al eens dat mijn 95 jarige moeder ons 2200 euro koste. Dat kan ruimschoots uit volgens mij.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Migratie GEEN remedie tegen vergrijzing

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

http://www.historisch.cbs.nl/detail.php?nav_id=0-1&id=3362332

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Daarnaast zou het een goede zaak zijn als iedereen, die over de buitengrens komt om van onze via belastingverleden vergaarde voordelen mee te profiteren, voordat hij zich hier vestigt, zich eerst inkoopt met een bedrag overeenkomstig het aantal jaren dat men zich hier aan de Rijkstiet wenst/mag laven.
Vroeger hadden wij een spreekwoord dat luide, "Ik werk wel voor een wijf, maar niet voor een kerel".

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Loetje schreef:

Dat klopt.

De cijfers van bijstandstrekkers mei 2018 Bron CBS
Totaal 503.000
Westerse en niet westerse allochtonen 319.000
Blijft over 184.000 Nederlanders waarvan een groot aantal met migratie achtergrond.

Qua kosten redelijk vergelijkbaar met die van de AOW uitkeringen die ook nog eens door de mensen zelf is opgebracht,
de smoesjes van omslagregeling ten spijt.

Laatst aangepast door Boosoog op Wo Aug 15, 2018 12:01, in totaal 1 keer bewerkt

.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Mooie link Loetje, en hier zie je eigenlijk exact in terug dat het CBS zich met feiten en gemeten cijfers bezig moet houden en NIET met voorspellingen.

Het artikel uit 1996 zegt het volgende: 'Volgens de middenvariant(*1) van de bevolkingsprognose (*2) komt het aantal inwoners in 2040 op 17,3 miljoen uit.'

Op dit moment zitten we gemeten op 17,24 miljoen inwoners in 2018.

*1 = er was blijkbaar ook een lage variant, die dus ook al volledig achterhaald is (!)
*2 = bijzin weggehaald: men ging uit van een migratiesaldo van 35.000 per jaar (!)

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er is overigens wel een vergrijzing, zie de bevolkingspiramide. De vraag is of het een probleem is.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2018 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Ik zie de meeste tijd slechts krachtige vitale ouderen. Ouderen welke dus slechts pretstudies hebben gevolgd en niet voor een jong publiek willen praten over belangrijke zaken maar slechts over hun stokpaardje, zodat het lijkt alsof ze geniaal zijn. Te triest voor woorden.
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2018 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Vergrijzing is de enige manier om de opgespaarde goederen en het geld van ouderen, op een eerlijke manier terug te laten vloeien in de samenleving zonder dat de ambtenarij en bestuurslagen eerst de krenten uit de pap vist.
Als een oudere een visje koopt of een scootmobiel, gaan zijn centen rechtstreeks naar zijn landgenoten en kan Rutte die centen niet voor eigen `eer en glorie` uitdelen op een EU vergadering.
Ouderen die hun pensioencenten besteden in en aan hun eigen omgeving zijn een zegen voor onze maatschappij. Ze remmen met hun bestedingen in hun eigen buurt de kapitaalvlucht.

BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2018 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

torentje schreef:
Ik zie de meeste tijd slechts krachtige vitale ouderen. Ouderen welke dus slechts pretstudies hebben gevolgd en niet voor een jong publiek willen praten over belangrijke zaken maar slechts over hun stokpaardje, zodat het lijkt alsof ze geniaal zijn. Te triest voor woorden.

Hee halve zool. Ik heb gestudeerd en gewerkt! En het land gediend in de Marine.
Ik heb nooit pretstudies gevolgd, nee, het ging er altijd hard tegen aan.
Nederlands, Engels, Duits en Frans. Kom daar tegenwoordig eens mee aan.
Maar goed, die 4 talen zorgen er wel voor dat ik me wereldwijd kan oriënteren, en niet bezig ben met enge Hollandse navelstaarderij.
Verder heb ik wis- en natuurkunde gestudeerd, die ik in de praktijk heb kunnen gebruiken om mensen instructies te geven hoe ze handig en ergonomisch kunnen werken.
Gevolg: Minder vermoeidheid, betere efficiëntie.
Verder heb ik elektronica en digitale techniek gestudeerd, wat in Zuid Oost Brabant tot een economische boost heeft geleidt. Ja hoor, velen met mij!
En verder had een van als geschiedenis ook mijn interesse, en daarmee samenhangend politiek en recht.

Maar ik vind het wel grappig als je over stokpaardjes spreekt.
Als er hier iets een stokpaardje is, dan is het wel islam bashing.

Zelf kijk ik daar wat anders tegen aan, omdat de islam in Brabant op het platteland geen problemen op levert.
Die mensen zitten hier gewoon bij de voetbalclub. Smile
Ik heb al eens eerder betoogd, dat de agressieve uitstraling van sommige jongeren in de Randstad iets is waar ze gewoon een spiegel vormen van hoe de Hollander in elkaar zit. Lomp, agressief, onbeleefd, lawaaimaker met een kort lontje.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2018 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Ryan. Het lijkt dat u een hekel hebt aan Hollanders. Ik weet niet of of u daar alleen de bewoners van de provincie,s Holland onder verstaat, of daarnaast ook iedereen die boven de rivieren verblijft.
Zo kijk ik niet tegen Holland/Nederland aan. Ik zie een Hollander als een persoon die het gebied vanaf Groningen tot Limburg bewoond. Met een diverse bevolking die in de loop der eeuwen een prachtig land hebben opgebouwd, waar het voor de alle oorspronkelijke bewoners fijn is om te wonen.
Helaas hebben niet alleen de oorspronkelijke bewoners van Nederland die voordelen in de gaten, want ook vanuit verre exotische buitenlanden heeft men het oog op onze delta met zijn uitstekende, zwaarbevochten voorzieningen laten vallen.
Massaal stroomt men toe en probeert via allerlei juristische, vooral linkse capriolen en mazen in onze wet, dit land te veranderen in een evenbeeld van de regio,s die men ontvluchte. Iets wat plaatselijk al uitstekend lukt
Al te goed is buurmans gek. Dat probeerde onze minister ons duidelijk te maken.

BerichtGeplaatst: Do Aug 23, 2018 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dus 4,5% van onze bevolking is boven de 80. De meesten van hen zijn vrouwen, die worden 81, de rest bestaat uit mannen die gemiddeld net de 76 halen.
De meesten van deze ouderen hebben rond de 50 jaar voor de gemeenschap gewerkt, hun kinderen opgevoed en die gemeenschap onderhouden.
Het lijkt dat we straks tot 70 jaar moeten werken, dan profiteert dus een man 6 jaar van zijn pensioenen en een vrouw 11 jaar. Is dat discriminatie?
Als u als man de 76 jaar haalt zijn er daarna nog maar 5 mensen die bij u op school zaten in leven.

BerichtGeplaatst: Do Aug 23, 2018 16:14 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
De cijfers lijken toch iets anders te liggen. Ik heb dus nog hoop.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/levensverwachting/cijfers-context/huidige-situatie#node-levensverwachting-op-65-jaar-naar-opleiding

.
BerichtGeplaatst: Do Aug 23, 2018 21:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik begrijp dat de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking, ongeacht opleiding, voor mannen 76 jaar is en voor de vrouwen 81.
Daarnaast is men bezig de pensioen leeftijd te verhogen tot 70 jaar. Een gemiddelde man vangt dus 6 jaar pensioen.
De reden kan ik ook wel vertellen. Veel mensen met zware beroepen gaan al ver voor 76 jaar de pijp uit, terwijl men als bureautijger wel 100 jaar kan worden.
Daarnaast is het leven "voor de mast" een stuk zwaarder en gevaarlijker dan dat van de bevolking van lekker warme kantoren.
Ik schreef hierboven over de zogenaamde runners op zeeslepers. Die zwommen soms zelfs over naar een wrak. Dus ook onderweg naar het pensioen verzoop de "Jan met de Pet" vaak al onderweg. De arbeiders in een Asbestfabriek gaan ook eerder de pijp uit als de directie.
Wandel maar eens over een begraafplaats en bekijk de datums van overlijden.

BerichtGeplaatst: Za Aug 25, 2018 8:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Daarnaast is men bezig de pensioen leeftijd te verhogen tot 70 jaar.

Fout. De AOW-leeftijd (niet hetzelfde als de pensioenleeftijd) wordt gekoppeld aan de levensverwachting. Dat betekent dus niet automatisch dat men "bezig is deze te verhogen naar 70".
Quote:
De reden kan ik ook wel vertellen. Veel mensen met zware beroepen gaan al ver voor 76 jaar de pijp uit, terwijl men als bureautijger wel 100 jaar kan worden.

Fout. Hoe oud je wordt hangt van talloze factoren af, het uitoefenen van een bepaald beroep is daar één factor in, maar u generaliseert dit tot de hoofdreden van overlijden op een bepaalde leeftijd. Onjuist en niet door cijfers onderlegd.
Quote:
Wandel maar eens over een begraafplaats en bekijk de datums van overlijden.

Goed idee, ga ik morgen eens doen denk ik. Zal de overlijdensdata noteren in mijn boekje.

BerichtGeplaatst: Za Aug 25, 2018 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste lamp. Ik hoop dat het wel een blauw boekje is.
Ik loop zeker in een buitenland graag over een begraafplaats. Dan kijk ik naar de leeftijden en naar de namen van de doden. Het valt me op dat dezelfde soort namen in Europa vaak voorkomen. In Ierland zie je dan weer veel het Keltische kruis.
In Roemenie werden dan weer grappen gemaakt. Daar vond ik het opschrift. `U kijkt naar het graf waarin ik lig, maar ik had liever dat ik op uw plaats stond en naar uw graf stond te kijken`

Weerwoord forum index » Binnenland