Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » groen nepnieuws woekert voort via de media? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
groen nepnieuws woekert voort via de media?
BerichtGeplaatst: Wo Jul 04, 2018 17:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb een jaar of 20 vrijwillig de welwaterspiegel op een stuk Veluwe bijgehouden. In die periode schommelden de verschillen zo rond de 20 cm.
Zit ik net naar het nieuws te kijken en verklaard een wijsneus dat het welwater nu rond 5 meter is gedaald. Volgens mijn ervaring een grote, zelfs grove leugen.
Moeten er strenge straffen op dit soort opnaai berichten komen. Wat mij betreft wel.

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 6:13 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Misschien heeft die wijsneus gewoon gelijk.

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 7:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:

Ik weet wel 99% zeker dat die meneer uit zijn nek lult.

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 7:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:

Ik weet wel 99% zeker dat die meneer uit zijn nek lult
Dit soort berichten maakt mensen onnodig angstig. Zeker de figuren die, zoals het meeste groen tegenwoordig, mijlenver van de natuur afstaan.

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Heb 'ns even rondgekeken, maar exacte gegevens aangaande deze kwestie zijn zo een twee drie niet te vinden.
Wel dit:
https://www.digibron.nl/search/detail/012dbffa0b7fbd41c621d2f5/vechten-voor-vroegere-veluwse-levensaders

Citaat:

"Een groot probleem voor de sprengen -en voor de hele Veluwe- vormt de verdroging. Hier en daar gaan zelfs geluiden op om de sprengen en de beken, die immers geen economisch nut meer bezitten maar wel water afvoeren uit de Veluwe, dicht te gooien. Onzin, vindt Van de Velde van de Bekenstichting. "De sprengenbeken zijn verantwoordelijk voor maar een paar procent van de totale onttrekking van water uit het gebied. Meer dan 80 procent komt voor rekening van de industrie. Het is dus veel logischer om dáár wat aan te doen. Bovendien: een droge beek is niet debet aan de verdroging, maar is zélf juist slachtoffer van verdroging."

Waaruit af te leiden valt dat er toch wel sprake is van ernstige verdroging.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Als je er maar genoeg over zeikt wordt de welwaterspiegel vanzelf hoger. Toch?

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik heb een jaar of 20 vrijwillig de welwaterspiegel op een stuk Veluwe bijgehouden. In die periode schommelden de verschillen zo rond de 20 cm.
Zit ik net naar het nieuws te kijken en verklaard een wijsneus dat het welwater nu rond 5 meter is gedaald. Volgens mijn ervaring een grote, zelfs grove leugen.
Moeten er strenge straffen op dit soort opnaai berichten komen. Wat mij betreft wel.

Ik heb net als de heer Natubico gezocht naar het onderwerp, maar kan er weinig over vinden.
Hoe dan ook : wie iets stelt, moet bewijzen. Ik vraag daarom aan meneer Poendert om met een bewijs te komen dat de wijsneus waarover hij spreekt, liegt.
Want iemand betichten van een grove leugen en pleiten voor een strenge straf van die persoon, vraagt dan wel om een bewijs. Uw ervaring is geen bewijs.

Tegelijk gooi ik er ook maar een stelling tegenaan: moeten er strenge straffen komen op dit soort opnaai berichten, dwz het op sociale media plempen van een nepnieuws-beschuldiging zonder met bewijs te komen.
Wat mij betreft wel.

Laatst aangepast door Lampje op Do Jul 05, 2018 20:04, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Ik denk dat Poendert heel kritisch tegenover deze berichten staat , dankzij onder meer de praktijken van zwendelaars als Al Gore.
Ook volhard men uit politieke overwegingen in de leugen dat het bijstoken van kolencentrales met biomassa voor minder CO2 uitstoot zorgt.
Een onderzoek van de Wageningse universiteit bewijst dat het gebruik van steenkool minder vervuilend werkt dan verbrande biomassa.

.
BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2018 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Boosoog schreef:
.
Ik denk dat Poendert heel kritisch tegenover deze berichten staat

Daar is ook niets mis mee. Maar kritisch tegenover iets staan is niet hetzelfde als meteen roepen dat iets nepnieuws is wanneer iemand iets zegt dat je niet gelooft. Weerleg het dan op zijn minst met enig bewijs, en ga niet meteen gillen dat degene die het gezegd heeft bestraft moet worden wegens liegen.
Poendert draaft gewoon een beetje door. Ik verwacht dat hij met bewijs komt dat aantoont dat de "wijsneus" waar hij het over heeft staat te liegen. En als dat niet kan, is niet de "wijsneus" degene die "opnaaiberichten" verspreidt, maar Poendert zelf.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2018 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Boosoog schreef:
.
Ik denk dat Poendert heel kritisch tegenover deze berichten staat

Daar is ook niets mis mee. Maar kritisch tegenover iets staan is niet hetzelfde als meteen roepen dat iets nepnieuws is wanneer iemand iets zegt dat je niet gelooft. Weerleg het dan op zijn minst met enig bewijs, en ga niet meteen gillen dat degene die het gezegd heeft bestraft moet worden wegens liegen.
Poendert draaft gewoon een beetje door. Ik verwacht dat hij met bewijs komt dat aantoont dat de "wijsneus" waar hij het over heeft staat te liegen. En als dat niet kan, is niet de "wijsneus" degene die "opnaaiberichten" verspreidt, maar Poendert zelf.

Mijn bewijs is het gegeven dat ik ruim 20 jaar verschillende peilputten voor het TNO heb gecontroleerd en daarbij nooit een groter verschil dan 20 cm in de plaatselijke grondwaterstand heb geconstateerd.
De lijsten liggen nog ergens op de vliering. Meestal schommelde het peil rond een meter of 8 op het Veluwe-massief Daarnaast bleek het peil bovenop een plaatselijke heuvel altijd een meter of 3 hoger te liggen dan in een dal.
Bij een latere woning een kilometer of 10 dichter bij het Veluwemeer bleek dat het welwater voor het sluiten van de polders op +-1 meter lag (ik moest in die tijd afvalgaten graven voor ons vuilnis) en daarna jaren later op 2 meter 50. Dus daar was het in +-50 jaar 1,5 meter gezakt.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2018 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Zal allemaal wel, maar in de hierboven aangehaalde link is sprake van hedendaagse ernstige verdroging veroorzaakt door de industrie.
Zou wel 'ns willen weten welke industrieën dit zoal zijn en in welk opzicht ze gevolgen hebben voor de uitdroging.

Vond zelf in eerste instantie dat er vanouds nogal wat papierfabieken geweest zijn, maar dat daar nog maar enkele van over zijn.
https://mijngelderland.nl/inhoud/specials/gemaakt-in-gelderland/papierproductie-op-de-veluwe
Bekend is echter dat voor de productie van papier erg veel water nodig is.
Verhuizing naar 'n plek aan 'n grote rivier als de Waal zou dus van belang kunnen zijn voor behoud van de Veluwe-natuur.

-
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2018 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Mijn bewijs is het gegeven dat ik ruim 20 jaar verschillende peilputten voor het TNO heb gecontroleerd en daarbij nooit een groter verschil dan 20 cm in de plaatselijke grondwaterstand heb geconstateerd.

Dat wil ik best geloven, maar uw ervaring is geen bewijs dat de wijsneus uit het journaal staat te liegen. Ik heb me er wat in zitten verdiepen. Grondwaterdalingen van vele meters tot soms tientallen meters komen wereldwijd geregeld voor. De oorzaken zijn erg divers, van het onttrekken van grondwater voor bv de industrie tot aanhoudende droogte.
Ik heb het betreffende onderwerp teruggezien, en de dijkgraaf in kwestie heeft het over het zakken van het grondwaterpeil met 5 meter, maar noemt geen tijdsspanne waarrin dit is gebeurd. Het lijkt mij nogal sterk dat dit het gevolg is van twee weken droogte, maar dat wordt ook niet beweerd. Hij wekt evenwel wel die suggestie, maar om daar nu een forse straf voor te eisen, gaat mij wat te ver.
Ik zie ik geen reden waarom hij hierom zou liegen eerlijk gezegd. Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk wat hij beweert.

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2018 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Zoiets gebeurt altijd aan de pseudo..Linkse kant. Men schermt daar altijd met dingen die theoretisch wel kunnen maar nog nooit zijn gebeurt of zullen gebeuren.
Als de zeespiegel plotseling wereldwijd extra gaat stijgen gebeuren er ongelukken. Maar dat is nog nooit gebeurd, en gebeurt ook nu niet.
Als de aarde buiten de normale opwarming nog extra opwarmt krijgen we trammelant. Ook dat is de laatste 200 miljoen jaar niet gebeurt.
Als de welwaterspiegel wereldwijd plotseling 5 meter zakt. Ook niet mogelijk zonder enorme machines.
Als het CO2 plotseling met 100x% stijgt. Alleen maar gunstig voor plantengroei onschadelijk voor de mens.
Met dit soort berichtgeving worden door Links ook nu nog terwijl ze op verlies staan, enorme bedragen aan subsidie en prachtige baantjes binnen gegraaid. De mogelijkheid tot deze trammelant bestaat maar het zal nooit gebeuren op deze wereld.
Het geld dat op deze manier wordt binnengeharkt door pseudo..milieu bewegingen maakt me dan nog minder uit, maar het werpt ook een extra dam op tegen echte vernieuwing.
En dat laatste moeten we niet hebben met zijn allen. Dat geld wordt anders toch wel voor flauwekul verkwist.
Maar de pest is dat de reclame jongens aan de linkerkant het beste zijn, en ze hebben daarnaast de meeste media in hun zak.
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Er is altijd wel een Warhoofd die hen gelijk geeft, vaak tegen vergoeding of een baantje..

/

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2018 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Zoiets gebeurt altijd aan de pseudo..Linkse kant. Men schermt daar altijd met dingen die theoretisch wel kunnen maar nog nooit zijn gebeurt of zullen gebeuren.
Als de zeespiegel plotseling wereldwijd extra gaat stijgen gebeuren er ongelukken. Maar dat is nog nooit gebeurd, en gebeurt ook nu niet.

Nee, de zeespiegel zal inderdaad niet "plotseling" stijgen, en dat beweert ook niemand. Maar de zeespiegel stijgt in een wat trager tempo wel degelijk, en als u zo graag struisvogel wilt blijven spelen, moet u dat vooral blijven doen. Eilanden in de Stille Oceaan dreigen langzaam maar zeker onder de zeespiegel te verdwijnen, de republiek Tuvalu is daar een voorbeeld van.
En hou toch eens op met alles maar in dat domme links-rechts te trekken. Daar heeft het niets mee te maken.

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2018 15:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En aan het eind van zijn bijdrage viel Poendert in slaap op zijn toetsenbord...

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2018 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Da´s ook een vorm van wegkijken. Laughing

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2018 22:51 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2018 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Zoals hier op andere reactie,s blijkt, wordt maar 2,2% van onze energie zogenaamd duurzaam opgewekt.
Daaruit volgt dat maar 2,2 % van onze technische apparaten duurzaam mogen worden gebruikt.
Dus maar 2,2% van onze auto,s, wasmachines, koffiezet/machines of kantjesknippers kunnen duurzaam worden gebruikt. De rest van al ons gebruik, inclusief reisjes naar groene vergaderingen in Thailand-Denemarken, ook via zich groen noemende partijen, is zwaar vervuilend.
Wat hebben we met zijn allen toch een hoop boter op ons hoofd.
Ik ben bij dezen tegen vliegtuigen, een van onze grootste vervuilers. Zeker boven onze Veluwe. Je gaat als heilig Groenmens maar met de trein, of maak er een mooie wandeling-fietstocht van.
Het verwerken van uitstekend tuinhout of koolzaad staat aan de top van vervuiling.
Stelletje Schijnheiligen.

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2018 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Deze draad ging er toch over dat groen nepnieuws zich via de media verspreidt, om vervolgens te starten met een wijsneus die het waagde te vertellen dat het grondwater gezakt was ? Wat heeft uw laatste bericht hier mee te maken ?

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2018 9:21 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Ik ben bij dezen tegen vliegtuigen, een van onze grootste vervuilers. Zeker boven onze Veluwe. Je gaat als heilig Groenmens maar met de trein, of maak er een mooie wandeling-fietstocht van.

Interessant. U hebt zelf de halve wereld bereisd blijkens meerdere van uw posts. Was dat per paard ?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2018 8:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Zal allemaal wel, maar in de hierboven aangehaalde link is sprake van hedendaagse ernstige verdroging veroorzaakt door de industrie.
Zou wel 'ns willen weten welke industrieën dit zoal zijn en in welk opzicht ze gevolgen hebben voor de uitdroging.

Vond zelf in eerste instantie dat er vanouds nogal wat papierfabieken geweest zijn, maar dat daar nog maar enkele van over zijn.
https://mijngelderland.nl/inhoud/specials/gemaakt-in-gelderland/papierproductie-op-de-veluwe
Bekend is echter dat voor de productie van papier erg veel water nodig is.
Verhuizing naar 'n plek aan 'n grote rivier als de Waal zou dus van belang kunnen zijn voor behoud van de Veluwe-natuur.

-

Volgens mij zijn die papierfabrieken al decennia geleden gesloten.
Wij woonden op de Veluwe en ons drinkwater kwam van 56 meter diep. Dat wilde niet zeggen dat de WEL zo diep zat, maar zo diep moest men boren door diverse oerbanken en waterlagen, voordat er drinkbaar water voorhanden was. Het hogere water bevatte vaak teveel ijzer. Ook moest drinkbaar water worden opgepompt uit geschikte grindbanken, anders met fijn zand of klei/leem sloegen de filters in de aanzuigleiding dicht.
Op een andere plek op de Veluwe pompten we water op vanaf 80 meter met drie welwaterpompen. Er kwam destijds een verzoek om ons zeer zuivere water te mengen met het water uit het openbare drinkwaternet. Dat heb ik tegengewerkt. Laat iedereen zijn eigen water maar zuiveren, of zorg dat daar geen smerigheid inkomt.
Ik heb al eens voorgesteld om in de winter op hoge plekken van de Veluwe in dat jaargetijde overvloedig Rijnwater te spuien, zodat daar mooie, vruchtbare natte natuur kon ontstaan. Dat werd weggelachen.
Alle industrieën en afgelegen woningen op en rond de Veluwe hebben tegenwoordig eigen pompen geslagen. Zolang dat gebruikte water plaatselijk en redelijk gezuiverd weer in de grond zakt is er niks aan de hand.
Ook de rioleringen die het water wegvangen in dorpen en steden, en hun (gezuiverde? water) in rivieren enz dumpen doen veel kwaad. Dat is trouwens een landelijk probleem.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 24, 2018 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een meer dan 100 jarige dame moet vanuit haar woonplaats verhuizen naar verre streken, wegens door links nepnieuws (van het gas af) verplicht gestelde verbouwingen van haar woning.
Deze stokoude dame moet het huis waarin ze al minstens 60 jaar zeer tevreden woont, verlaten omdat de woning naar de eisen des tijds="van het gas af", moet worden verbouwd. De schoorsteen voor haar gaskachel moet eruit, de douche moet nieuwe tegeltjes en de ramen moeten voorzien worden van isolerend glas, enz.
Ik ben benieuwd of ze het overleefd. Jammer dat er geen verzorgingshuizen meer voorhanden zijn. Zijn die al afgebroken?
Als de dame al decennia zeer tevreden in die woning leeft, waarom beslissen wijsneuzen dan dat haar woonsituatie en verwarming moet worden veranderd in het kader van de "Van het gasaf "beweging.
Waarom schakelen wij niet gewoon over op het Russische gas dat nog voor 100derden jaren in onze behoeften kan voorzien? Is dat een politieke beslissing?

BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2018 1:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Een meer dan 100 jarige dame moet vanuit haar woonplaats verhuizen naar verre streken, wegens door links nepnieuws (van het gas af) verplicht gestelde verbouwingen van haar woning.
Deze stokoude dame moet het huis waarin ze al minstens 60 jaar zeer tevreden woont, verlaten omdat de woning naar de eisen des tijds="van het gas af", moet worden verbouwd. De schoorsteen voor haar gaskachel moet eruit, de douche moet nieuwe tegeltjes en de ramen moeten voorzien worden van isolerend glas, enz.
Ik ben benieuwd of ze het overleefd. Jammer dat er geen verzorgingshuizen meer voorhanden zijn. Zijn die al afgebroken?
Als de dame al decennia zeer tevreden in die woning leeft, waarom beslissen wijsneuzen dan dat haar woonsituatie en verwarming moet worden veranderd in het kader van de "Van het gasaf "beweging.
Waarom schakelen wij niet gewoon over op het Russische gas dat nog voor 100derden jaren in onze behoeften kan voorzien? Is dat een politieke beslissing?

We moeten stilaan van alle fossiele brandstoffen af (overeengekomen op klimaat-top in 2015).
Ergens moet 'n begin daarmee gemaakt worden. Omdat Nederland toch net z'n eigen gasvoorziening grotendeels kwijt aan het raken is, kan dat 'n goeie aanleiding zijn om het gas als eerste fossiele brandstof af te zweren.
Ook belangrijk om de verplichte emissie-reductie van 49 % vóór 2030 te kunnen realiseren.
-
.
BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2018 8:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Hoor ik net een ongetwijfeld lief meisje met een snik in haar stem vertellen dat 1000 herten in de O/vaardersplassen worden afgeschoten. Dat was vreselijk volgens de dierenvriendin, terwijl nog niet eens alle onderzoeken waren afgerond zodat een slepend conflikt niet meer tot de mogelijkheden behoorde.
Dan vraag ik me af waarom voor een dergelijke uitleg niet een jager, slager of boer werd aangesteld. Kortom iemand die vertrouwd was met het onderwerp.
Ik was in mijn jeugd ook een tijd tegen de jacht, totdat ik in de gaten kreeg dat op een terrein dat beheerd werd door een jachtvereniging 2x zoveel wild voorkwam als op onbeheerde percelen, of in bossen die onder toezicht stonden van goedbedoelende dametjes met een rolmopshondje en een volgevreten poes.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2018 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
We moeten stilaan van alle fossiele brandstoffen af (overeengekomen op klimaat-top in 2015).

Hoe zie je dat voor je?
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/22/aandeel-hernieuwbare-energie-naar-6-6-procent

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu