Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Ik zou bijna een veganist worden. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 13:56 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Fileman schreef:
Het advies is dus om vanaf nu alleen nog maar een bordje havermoutpap per dag te eten omdat dat goed is voor het milieu. Maar mensen in West-Europa hebben daar allemaal maling aan omdat ze zo rijk zijn dat ze alles kunnen betalen wat geïmporteerd is..

Vraagje. Is iets wat goed is voor het milieu ook goed voor mij?
Nog een vraagje. Niet alle mensen in West-Europa zijn rijk. Dus de arme Westeuropeanen doen het beter dan de rijke Westeuropeanen?
Vraag 3. Ik lust geen havermoutpap. Wat ben ik nou? Heb ik geen maling aan het milieu of juist wel?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:
Ook bewustzijn is iets wat maar enkele dieren bezitten (van dolfijnen, olifanten, apen en eksters weten we dat bv.). Honden en katten hebben bv. GEEN bewustzijn, hoe graag hun bezitters (!) dit ook projecteren.

Honden en katten hebben geen bewustzijn???? Waar haal jij dat vandaan?
Ieder dier heeft een bewustzijn.
Dus als ik na een maand terug kom van vakantie en mijn hond staat te springen van vreugde, heeft zij geen bewustzijn? En als mijn katten mij eerst willen begroeten maar dan omdraaien en pas 2 dagen later begroeten, is dit geen bewustzijn? Wat bedoel jij met "geen bewustzijn! Dus Politie honden hebben GEEN bewustzijn????

Ieder dier heeft een bewustzijn. Inclusief ratten, muizen, alle zoogdieren en ook vogels (alle vogels, niet alleen eksters) Ook de octopus en dat is een dier weekdier met een grote brein.
Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt Cliff maar alle leven inclusief haaien en bijen hebben een bewustzijn.
Zonder bewustzijn is er geen leven.... ook mieren hebben een collectief bewustzijn. Ooit mieren geobserveerd? Behalve hun nesten te vergiftigen in je tuintje!

Wij zijn zoogdieren maar wij zijn niet de meest bewuste wezens op deze aarde.
Wel de meeste destructieve wezens op deze aardbol.

WAT BEDOEL JIJ MET GEEN BEWUSTZIJN?

Elizabeth, als ik in de lift sta met een medebewoner die zijn hond uitlaat en deze hond begraaft zijn neus in mijn kruis. Mag ik deze hond aanklagen voor ongewenste intimiteiten?
Volgens jouw manier van redeneren wel want deze hond doet dat bewust.
Of niet, want volgens jou weet zo'n hond niet beter.
Hoe kom jij er dan bij om voor je huisdieren hun emoties te gaan bepalen?
Hoe bewust ben jij voor jezelf?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 07, 2019 18:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Durf je het aan om een foto van je tuin te plaatsen?

Moah, niet van een grote afstand. Te herkenbaar. Maar hier een impressie:

Frambozen

Rode bessen

Citroenen

Van links naar rechts: watermeloen, sangria en papaya.

Ik heb een open tuinhuis in de tuin van 9 bij 3 meter. Daar zit terrasverwarming in en zelfs een openlucht bioscoop (beamer met uitrolscherm Smile )

Als het boven de 15 graden is, leef ik dus de komende maanden voornamelijk buiten. Alleen slapen doe ik binnen... hoewel we ook wel eens tuinbedden en klamboe's ophangen, maar er gebeurt teveel in de tuin 's nachts: kwakende kikkers, scharrelende egels en heel veel vogels die vanaf 4:00 uur al beginnen met zingen. Heel mooi allemaal hoor, maar ik vat er geen slaap tussen Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2019 23:12 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:
Durf je het aan om een foto van je tuin te plaatsen?

Moah, niet van een grote afstand. Te herkenbaar. Maar hier een impressie:

Frambozen

Rode bessen

Citroenen

Van links naar rechts: watermeloen, sangria en papaya.

Ik heb een open tuinhuis in de tuin van 9 bij 3 meter. Daar zit terrasverwarming in en zelfs een openlucht bioscoop (beamer met uitrolscherm Smile )

Als het boven de 15 graden is, leef ik dus de komende maanden voornamelijk buiten. Alleen slapen doe ik binnen... hoewel we ook wel eens tuinbedden en klamboe's ophangen, maar er gebeurt teveel in de tuin 's nachts: kwakende kikkers, scharrelende egels en heel veel vogels die vanaf 4:00 uur al beginnen met zingen. Heel mooi allemaal hoor, maar ik vat er geen slaap tussen Very Happy

Mooie foto's en je hebt een prachtige tuin.
Maar heb jij, als particulier, geen vergunning nodig voor het gebruik van grondwater?

BerichtGeplaatst: Zo Jun 09, 2019 2:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Maar heb jij, als particulier, geen vergunning nodig voor het gebruik van grondwater?

Nee, particulieren worden tot nu toe met rust gelaten. Ik denk dat ze dat doen omdat ze kleine hoeveelheden gebruiken i.v.m. bv. de landbouw.

Pas als je boven de 150.000 kuub per jaar verbruikt, of boven 60 kuub per uur, dan pas zou je een vergunning nodig hebben. Maar daar kom je normaal gesproken nooit aan. Een gemiddelde particuliere pomp trekt ongeveer 1 kuub per uur. Dat staat dus in geen verhouding tot het gebruik van de industrie.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 09, 2019 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:
Jip schreef:

Nee, particulieren worden tot nu toe met rust gelaten. Ik denk dat ze dat doen omdat ze kleine hoeveelheden gebruiken i.v.m. bv. de landbouw.

Pas als je boven de 150.000 kuub per jaar verbruikt, of boven 60 kuub per uur, dan pas zou je een vergunning nodig hebben. Maar daar kom je normaal gesproken nooit aan. Een gemiddelde particuliere pomp trekt ongeveer 1 kuub per uur. Dat staat dus in geen verhouding tot het gebruik van de industrie.

Tja, het wordt wat anders als de hele buurt zo'n pomp heeft.
Ik heb het meegemaakt, toen er bij ons een nieuwe wijk ontstond.
Iedereen begon met de bouw van een garage.
Met daar eerst een boring in de grond, met een waterpomp.
Later volgde de rest, huis na huis.

Enfin.. 10 jaar later..
Het is een droge zomer.
Ik had mooie bomen staan.
Taxodium Distichum en Metasequoia Glyptostroboïdes. Cool

Bladverliezende cypresachtigen.
Wel familie van bij voorbeeld de Amerikaanse Redwood.

Welaan. In dat jaar, duurde het niet zo lang, of de bladeren hingen slap.
Terwijl de wortels al op respectabele diepte waren.
Die boomsoorten hebben penwortels, die net zo diep gaan,
als dat de boom hoog is.

Wat er gebeurt, is dat een waterpomp water aan zuigt van zo'n 30 meter diepte.
Je krijgt dan een droge kegel rondom de aanzuigbuis.
Een soort van droge trechtervorm dus.
En als de hele buurt zijn sprinklers aan heeft staan, verdort alles van mensen die geen pomp hebben.
Dank u voor de solidariteit.

Anarchisme is een leuk ideaal. Cool

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 0:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Het maakt niks uit hoeveel water een koe of ander dier verbruikt. Het gaat erin en hij piest het weer uit.
Dus voor een liter melk is maar een liter water nodig..

Even in herinnering brengen dat het overgrote deel van de soja die verbouwd wordt bestemd is om diervoeder van te maken.
Dus bijna al de tropische regenwouden die vernietigd worden om dat spul te telen worden vernietigd ten behoeve van de eters van dierlijk voedsel (en de bezitters van huisdieren; het veganisme is tegen het houden van huisdieren).
De vele miljarden liters moessonregen die niet meer vastgehouden kunnen worden waar tropisch bos vernietigd is verdwijnen in de oceaan en worden daar onbruikbaar zout water.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 1:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ryan schreef:
als dat de boom hoog is.

Hm... geen idee. Zou best kunnen, maar je weet natuurlijk niet of de boom niet sowieso dood gegaan zou zijn. Ik denk dat ik met mijn pomp niet echt veel invloed heb op het grondwater.

Vraag: Waarom heb je niet zelf de tuinslang erop gezet? Desnoods gewoon kraanwater. Dat zijn de kosten ook niet, en het had je boom gered.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wij hadden 4 zuigpompen op 80 meter zitten. Die pompten voor 4000 personen het grondwater op. Na extra zuivering en het toedienen van zuurstof via watervallen in een Rijnwaterkelder werd het onder druk in enorme tanks gepompt. Vandaar ging het naar de gebruikers. Via een gesloten rioolsysteem ging het rioolwater na gebruik en zuivering door wormen, naar vloeivelden waarna het schone water een paar honderd meter van het oppomppunt weer wegzakte naar het grondwater.
Een uitstekend systeem dat bij elke gemeente tot zo,n 10.000 personen hoort aangelegd.
Maar die instalatie is uiteraard afgebroken en vervangen via milieudeskundigen voor een systeem met een enorme elektriciteitconsumptie, dat het gebruikte water nu rechtstreeks in een rivier dumpt.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:

Ik heb geen idee hoe oud je bent. Misschien net oud genoeg om mijn (achter)kleinzoon te wezen, maar als ik jou was, zou ik me toch eens gaan verdiepen in de waterpolitiek van Zeeland.
Straks (over 10 of 20 jaar) kan je met terugwerkende kracht je waterrekening betalen. Kunnen jij en vrouw gaan bedelen of erger om dat te voldoen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat behoeft wat toelichting Jip...

1. Wat is het probleem precies?
2. Welke rekening met terugwerkende kracht?
3. Waarom 10-20 jaar?
4. Hoezo zou ik moeten gaan bedelen?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Wel, jij woont in Zeeland een kustprovincie. Je schreef zelf al dat je schelpjes vond in je filter.
Heb jij het water geproefd? Is het zout, brak of zoet?
Ik ga er vanuit dat jij weet wat aquifer inhoudt.
Als dit water verbruikt is, is het gedaan met Zeeland.

Kortom, je moet heel zorgvuldig omgaan met water uit kustgebieden.
En als anderen jouw voorbeeld gaan volgen dan denk ik dat Zeeland over 10 of 20 jaar helemaal is kapotgemaakt.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Heb jij het water geproefd? Is het zout, brak of zoet?

Zoet.

Quote:
Ik ga er vanuit dat jij weet wat aquifer inhoudt.

Weet ik inderdaad, maar je praat in raadseltjes. Ik zie geen onderbouwing.

Quote:
Als dit water verbruikt is, is het gedaan met Zeeland.

Waarom?

Wist je trouwens dat er heel veel boeren in Zeeland zijn die enorme hoeveelheden bronwater onttrekken? Er zijn zelfs natuurlijke bronnen met bronwater in Zeeland. Ik hoor graag van je hoe dat bijdraagt aan het einde van Zeeland.

Quote:
En als anderen jouw voorbeeld gaan volgen dan denk ik dat Zeeland over 10 of 20 jaar helemaal is kapotgemaakt.

Ja, dat zei ja al. Ik wacht op de onderbouwing daarvan. Ik krijg ook geen antwoord op mijn 4 vragen hierboven.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nou, jij gebruikt water voor persoonlijk gebruik, douchen, koken, wassen. Dit water gebruiken voor je tuin vind je zonde en een onnodige verspilling.
Dus je maakt een put en gebruikt grondwater. Waarvan het grootste gedeelte weer terugvloeit naar de oorsprong. Over een X aantal jaren is het grondwater zodanig vermindert dat dan de alarmklok wordt geluidt.
Want als jij het doet en jouw buurman en diens buurman, dan is het wel degelijk een risico aanwezig.
Ga eens praten met de waterschappen in Zeeland en vraag dan aan hun of zij vinden dat jij slim bezig bent.
Besproei je tuin gewoon met water uit je keukenkraan, volgens mij is dat beter voor het milieu dan wat je nu doet.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:
Ryan schreef:
als dat de boom hoog is.

Hm... geen idee. Zou best kunnen, maar je weet natuurlijk niet of de boom niet sowieso dood gegaan zou zijn. Ik denk dat ik met mijn pomp niet echt veel invloed heb op het grondwater.

Vraag: Waarom heb je niet zelf de tuinslang erop gezet? Desnoods gewoon kraanwater. Dat zijn de kosten ook niet, en het had je boom gered.

Nee hoor, de bomen hebben het met gemak gered. Die laten de bladeren slap hangen bij water tekorten.
Of laten ze vallen. Uit zelfbescherming.
Geen bladeren, ook geen verdamping.
Als stagneert de groei dat jaar wel wat.
Dat kan je aan omgezaagde bomen zien.
De jaarringen maken duidelijk dat er verschil is in de tijd.

Nu ook weer, vorig jaar hadden we een overvloed aan kersen.
Nu heel wat minder, vanwege de droogte.
Maar na een paar dagen flinke regenbuien, hebben de kersen ineens een groeispurt
doorgemaakt. Het zijn er veel minder dan vorig jaar, maar ze smaken goed.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Even wat anders. Hoe kan het dat een klooster zich meestal financieel uitstekend kan redden?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 14:53 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Wat heeft dat er nou mee te maken?

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 7:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Even wat anders: wie maakt er hier wel eens citroenjam? Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Dus je maakt een put en gebruikt grondwater. Waarvan het grootste gedeelte weer terugvloeit naar de oorsprong. Over een X aantal jaren is het grondwater zodanig vermindert dat dan de alarmklok wordt geluidt.

Mijn effect zal minimaal zijn. Ik zit niet in begrensde grondlagen, hier verderop zijn waterpartijen en ik vermoed dat ik uiteindelijk gewoon het water wegtrek uit die waterpartijen. Neerslag vult dit dus ook gewoon weer aan.

Daarbij gaf ik al aan dat de boeren in de omgeving vele malen meer water onttrekken en dat schijnt ook geen probleem te zijn tot nu toe.

Bij droogte adviseert de overheid juist om geen drinkwater te gebruiken om je tuin te bewateren. Soms is het zelfs regelrecht verboden. Grondwater gebruiken is dan een prima alternatief en wat niet verdampt of opgenomen wordt stroomt zo weer terug naar de bron.

Ik denk dat je de problematiek enorm overdrijft, binnen 10-20 jaar grote problemen en ik aan het bedelen is gewoon echt onzin.

Quote:
Want als jij het doet en jouw buurman en diens buurman, dan is het wel degelijk een risico aanwezig.

Dat beweer jij ja, maar onderbouwing mis ik. Jij en ik hebben geen idee hoeveel grondwater je uit de grond kunt halen voordat er problemen ontstaan. En het is natuurlijk geen Groningen... grondwater vult zichzelf weer aan bij neerslag.

Quote:
Ga eens praten met de waterschappen in Zeeland en vraag dan aan hun of zij vinden dat jij slim bezig bent.

Grappig, heb ik gedaan vooraf. Ik heb ook een kaart van ze gekregen waarbij ze aangaven dat zij dachten dat er brak water in de grond zou zitten. Ik heb ze een kleine kaart update kunnen geven toen ik aangaf dat het toch zoet water was.

De waterschappen zien echt geen probleem hierin Jip. Ze snappen dat het om minuscule hoeveelheden gaat in vergelijk met de agrarische sector.

Quote:
Besproei je tuin gewoon met water uit je keukenkraan, volgens mij is dat beter voor het milieu dan wat je nu doet.

Volgens jou... volgens mij niet. Drinkwater gaat door een vrij uitgebreid proces en in de zomer (zie afgelopen zomer) wordt er toch echt wel eens gewaarschuwd voor een tekort.

Heb je wel eens in het buitenland gewoond? Dat wij in Nederland zulk goed kraanwater hebben is echt bijzonder. Het is dan ook best decadent dat we dat gebruiken voor het doorspoelen van de WC en het bewateren van onze tuin. Is ook helemaal niet nodig.

Zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4729581/wateropslag-watertekort-den-haag-drinkwater-dunea

BerichtGeplaatst: Vr Jun 14, 2019 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Geen onderbouwing en geen argumenten. Ik zat gewoon wat hardop te denken.
Het kwam mij een beetje raar over dat jij als particulier zonder problemen van de Zeeuwse gemeente grondwater kan oppompen.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 14, 2019 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zal nooit vegatarier worden want ik houd van dieren.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 14, 2019 22:11 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Jawel, hij vindt ze om op te vreten. Razz

Doet 'n beetje denken aan Islamieten die indachtig de uitspraak van hun profeet dat "Wie goed is voor de dieren, goed is voor zichzelf" ervoor zorgen dat het mes dat ze bij het onverdoofd slachten van dieren gebruiken vlijmscherp is en ook in veel gevallen het dier blinddoeken, zodat het niet kan zien wat gaat gebeuren.

Maar zouden zij zelf vinden dat iemand goed voor hen is, wanneer hij dat zo met hen zou doen?
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2019 9:13 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Jawel, hij vindt ze om op te vreten. Razz

Doet 'n beetje denken aan Islamieten die indachtig de uitspraak van hun profeet dat "Wie goed is voor de dieren, goed is voor zichzelf" ervoor zorgen dat het mes dat ze bij het onverdoofd slachten van dieren gebruiken vlijmscherp is en ook in veel gevallen het dier blinddoeken, zodat het niet kan zien wat gaat gebeuren.

Maar zouden zij zelf vinden dat iemand goed voor hen is, wanneer hij dat zo met hen zou doen?
-

Ik vind sommige dieren om op te vreten, het gaat mij net als andere roofdieren/omnivoren, met dit verschil dat ik vind dat die dieren verdoofd moeten worden voor de slacht, zodat ze niks in de gaten hebben. Ik ben een tegenstander van het levend consumeren van de ingewanden van de prooidieren zoals diverse roofdieren flikken.
Daarnaast behoren de prooidieren op de ouderwetse manier zijn behandeld en gefokt. Dus elke boer behoort zijn dieren eigenlijk persoonlijk te kennen.
Eventuele subsidie behoort gegeven bij melk-koeien tot bv 50 stuks, paarden en fokvarkens hetzelfde. Kippen een paar 100 stuks, enz. Als men boven dat streefgetal uitkomt, behoort subsidie te worden afgebouwd tot uiteindelijk nul.
Het slachten behoort door een gespecialiseerd slager te gebeuren op de opfokplek, met uitzondering van kleinvee voor eigen gebruik na en cursus.
Desnoods via een slachtvrachtwagen. Daar kun je de dieren na verdoofd doden, inhangen en vervoeren naar een eventueel abattoir.

BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2019 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Ik ben een tegenstander van het levend consumeren van de ingewanden van de prooidieren zoals diverse roofdieren flikken.

Eens. Ik stel voor dat we de strafmaat voor roofdieren die dit flikken fors verhogen. Maar dat zal wel weer niet gebeuren met onze D66 rechters.

BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2019 14:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Iedereen die fietst met zijn mond open kan nooit vegetariër zijn.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg