Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Ik zou bijna een veganist worden. Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Ik zou bijna een veganist worden.
BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2018 16:53 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Vlees eet ik bijna niet, vooral geen rund of lamsvlees. Drink ook geen melk.
Konijnen ook niet, wel kip en zwart varken uit de Alentjo. Die lopen buiten en eten eikels en worden pas geslacht na 4 - 5 jaar.
Vis, schelp en schaaldieren eet ik het meest.

Natubico is een veganist, waarom weet ik niet maar het is moeilijker dan een vegetariër.
Want dat betekent ook geen eieren of vis of zelfs gerechten waarin gelatine in verwerkt zit.

Maar na deze video begin ik te twijfelen want de waarheid achter het stukje vlees is zo walgelijk in de vleesindustrie.
Mensen die daar in werken hebben volgens mij, geen emoties mee en zien geen martelingen of pijn of angst.
Net zo als Jihadisten.
Niet als jagers die wel voor dieren en de natuur zorgen en een kogel voor een hert is anders dan 10.000 dieren per dag afmaken.

Deze video is niet geschikt voor mensen met een zwakke maag.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2018 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
Natubico is een veganist, waarom weet ik niet maar het is moeilijker dan een vegetariër.
Want dat betekent ook geen eieren of vis of zelfs gerechten waarin gelatine in verwerkt zit.

Eigenlijk is 't zo dat 'n vegetariër alleen plantaardig voedsel eet.
Het woord Vegetarisme is immers afgeleid van Vegetatie en dat woord betekent Plantengroei.
Dus eet 'n vegetariër ook geen eieren en melkproducten.
Helaas is er echter 'n spraakverwarring ontstaan rond deze term in die zin dat de termen Ovo-vegetariër en Lacto-vegetariër gebruikt zijn gaan worden in de betekenis van 'n vegetariër die ook geen eieren eet, respectievelijk 'n vegetariër die ook geen melkproducten gebruikt.
De term Pesco-vegetariër daarentegen betekent dan weer dat er sprake is van 'n vegetariër die ook vis eet.

Dit zit dus goed scheef en heb toevallig eind vorige week nog ergens erop gewezen dat 't hoog tijd wordt dat een en ander recht getrokken gaat worden, zodat het woord vegetariër inhodt dat men enkel plantaardig voedsel gebruikt, terwijl eventuele voorvoegsels als ovo, lacto en pesco inhouden dat men in zoverre van het basisprincipe afwijkt dat ook de desbetreffende dierlijke producten genuttigd worden.

Op voedsel-gebied is er derhalve geen verschil tussen vegetariër (in de ware zin) en veganist; ze eten beide enkel plantaardig.
Veganist is echter in zoverre inderdaad "moeilijker" dan vegetariër, dat het veganisme inhoudt dat men ook op andere gebieden dan de voeding ervoor zorgt dat men dieren geen leed aan doet. Dit met name door:
- geen dierlijke materialen te gebruiken, zoals bont, ivoor, dons, natuurzijde, leer, en zelfs wol;
- dieren niet te exploiteren door ze voor van alles en nog wat te gebruiken (zoals trekdier, rijdier, circusdier, enz.)

Waarom?
Omdat 'n veganist heel in het algemeen wil voorkomen dat dieren wreedheden worden aangedaan. Dat houdt dus niet alleen in dat ze niet gedood worden om opgegeten te kunnen worden, maar ook om allerlei materialen eraan te ontlenen. Maar ook wanneer ze niet gedood worden kunnen ze toch wreed behandeld worden; denk aan het levend plukken van dons en angoraharen, het afbeulen als drekdier, het gebruik bij sportevenementen waar ze gewond of erger kunnen raken, enz., enz.

Overigens gaat 'n Vivist als ondergetekende nog 'n flinke stap verder door dieren in principe helemaal ongemoeid te laten.
Waarom?
Omdat 'n Vivist van mening is dat 'n dier net zo veel recht heeft om z'n volledige natuurlijke leven als vrij wezen te leven, als 'n mens (die zich ook in dit opzicht correct gedraagt).
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2018 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://www.trouw.nl/opinie/130-dierenartsen-erken-gewoon-de-verschrikkingen-van-rituele-slacht~a3952d66

Maar nog steeds toegestaan in Nederland.

BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2018 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Om van te kotsen.

Nogmaals: Dierenleed is inherent aan het eten van welk vlees of vis of gevogelte dan ook. Denk hierbij na voordat je iets eet. Rituele slacht is extra dierenleed op reeds bestaand dierenleed. Nergens voor nodig. En laten de jankers en drammers die er hun geloof bij betrekken dat dit een onraakbaar heilig huisje is een ander land gaan opzoeken indien we hieraan een einde maken.

BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2018 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:

Wat heet toegestaan?

De wet zegt:

Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.

Hier kan onverdoofd slachten dus goed mee aangepakt worden; wanneer het verdoofd kan dan kan onverdoofd zeer wel beschouwd worden als 'n overschrijding van hetgeen ter bereiking van het doel toelaatbaar is.

Kwestie van vervolgingsbeleid dus (net als bij besnijdenis van mannelijke kinderen).

Maar tussen haakjes: hier wordt ook nog altijd niet verdoofd: https://www.youtube.com/watch?v=_CMTYREbNsg

-
BerichtGeplaatst: Zo Jun 03, 2018 3:29 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/736372/tot-dertig-jaar-geleden-werden-babys-onverdoofd-geopereerd.html

Tot begin jaren tachtig was de heersende opvatting dat baby’s geen pijn voelen. De gedachte was ook dat verdovingsmiddelen slecht zouden zijn voor pasgeborenen. En dus werden baby’s onverdoofd geopereerd. Daarover schrijft de Volkskrant.

Het idee was dat baby’s een onrijp zenuwstelsel hebben, waardoor ze geen pijn voelen en zouden ze toch wat voelen dan was dat niet zo erg, omdat ze zich er later toch niets van zouden herinneren. Pijnstilling zou gevaarlijk zijn, omdat de bloeddruk dan gevaarlijk kon dalen.

Deze opvatting was ook over dieren die geen pijn konden voelen omdat ze niet bewust waren!
Een dier had een instinkt maar konden niet denken en hadden geen emotioneel gevoel.
Gelukkig is dit veranderd. Ze kunnen denken, hebben pijn en emoties.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2018 14:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Op mijn vakantieadres was zo'n herbivoor aanwezig. Als je denkt dat islamieten hun geloof opdringen moet je eens praten met een vegetariër. Verschrikkelijk. En maar dat groen voer naar binnen schuiven. Want dat is gezond. Prima maar dan begrijp ik niet dat je 500 kilo weegt. Snol.
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2018 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Een snol van 500kg?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2018 14:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Chargerend.
Omdat ik vlees eet, eet ik ongezond, aldus de vegetariër.
Intussen is de dame is kwestie tonnetje rond en kampt zij met overgewicht.

Iets met keren en deuren.
BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2018 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Elizabeth schreef:
Quote:
Maar nog steeds toegestaan in Nederland.
en
Quote:
Deze opvatting was ook over dieren die geen pijn konden voelen omdat ze niet bewust waren!
Een dier had een instinkt maar konden niet denken en hadden geen emotioneel gevoel.

Elke samenhang ontgaat je kennelijk.

Je wilt rituele slacht verbieden, beweert dat dieren bewustzijn hebben.

Van de andere kant wil je verbieden dat verwilderde honden afgeschoten worden. Want ach hondjes zijn zo lief.

De werkelijkheid is geheel anders. Verwilderde honden richten een enorme schade aan: ecologisch (ze zijn geduchte concurrentie van inheemse katachtigen, joegen op inheemse herten totdat die bijna uitstierven) en onder rundvee en schapen. Ze bijten alles dood wat ze dood kunnen bijten en en vreten een levend dier stukje bij beetje op. Dat vindt jij natuurlijk prima, wat kan jou die boer schelen, en zo`n dom schaap of rund. Jij betaalt lie3ver een vliegtuig om een paar zwerfhondjes over te laten komen zodat een paar wereldvreemde en asociale nederlanmders of duitsers ze kunnen "adopteren". Waar ben je mee bezig, mens.

Maar kijk uit, Elizabeth, ook jij kunt slachtoffer worden want het grootste rund ben jezelf. Nulkommanul bewustzijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jun 09, 2018 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
Op mijn vakantieadres was zo'n herbivoor aanwezig. Als je denkt dat islamieten hun geloof opdringen moet je eens praten met een vegetariër.

Verbaal proberen iemand ergens van te overtuigen is nog iets heel anders dan iemand de keuze te geven tussen ofwel toetreden tot 'n bepaalde religie, ofwel over de kling gejaagd worden.

( En niet te vergeten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie )

Cliox schreef:
Verschrikkelijk. En maar dat groen voer naar binnen schuiven. Want dat is gezond. Prima maar dan begrijp ik niet dat je 500 kilo weegt. Snol.

Kan goed zijn dat ze eerst als alleseetster 'n ton woog en dankzij haar overstap naar het vegetarisme daar al de helft van af heeft weten te halen.
-
BerichtGeplaatst: Za Jun 09, 2018 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

ik schreef:
Tot begin jaren tachtig was de heersende opvatting dat baby’s geen pijn voelen. De gedachte was ook dat verdovingsmiddelen slecht zouden zijn voor pasgeborenen. En dus werden baby’s onverdoofd geopereerd. Daarover schrijft de Volkskrant.

Het idee was dat baby’s een onrijp zenuwstelsel hebben, waardoor ze geen pijn voelen en zouden ze toch wat voelen dan was dat niet zo erg, omdat ze zich er later toch niets van zouden herinneren. Pijnstilling zou gevaarlijk zijn, omdat de bloeddruk dan gevaarlijk kon dalen.

Je vergeet het stukje er voor Willem, baby's werden onverdoofd geopereerd omdat men dacht dat ze geen pijn konden lijden....

Quote:
Jij betaalt lie3ver een vliegtuig om een paar zwerfhondjes over te laten komen zodat een paar wereldvreemde en asociale nederlanmders of duitsers ze kunnen "adopteren". Waar ben je mee bezig, mens.

Maar kijk uit, Elizabeth, ook jij kunt slachtoffer worden want het grootste rund ben jezelf. Nulkommanul bewustzijn.

Nou nou, ik ben een rund met nul komma nul bewustzijn???

Gelukkig zijn ze niet zo achterlijk als jij in Chili.

En honden zijn huisdieren en worden door MENSEN op straat geflikkerd.
Heb jij geen hond? Of ligt die buiten aan een ketting, vol met vlooien en wormen en teken!
En zonder sterilisatie of castratie zodat het teefje 2 x per jaar puppy's krijgt, die op straat belanden!
Dus mensen die een hond adopteren zijn asociaal, mensen die een rashond kopen zijn dat niet!

Verder is de Bio industrie vreselijk wreed en de slachthuizen zijn te erg voor woorden.
Ik ben niet tegen doden van dieren voor voedsel maar als er 10.000 per dag worden geslacht in zulke omstandigheden is er iets goed mis met de Mensheid.

https://voicesforbiodiversity.org/articles/book-review-are-we-smart-enough-to-know-how-smart

In the end, the answer to the provocative question posed in the title of his book might be offered with a bit of hesitation, and be far closer to “Maybe” or “There’s still a long way to go” than a confident confirmation of the superiority of human intelligence.

Ik heb dit boek gekocht. Koop het ook Willem, misschien word je bekrompen denkraam wijder en begin je te ZIEN dat dieren ook gevoelens hebben zoals empathie, trouw, liefde en angst. Dat ze kunnen denken en voelen net zo als wij. Of ben je streng religieus?

BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2018 13:43 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Willem schreef:

Elke samenhang ontgaat je kennelijk.
Je wilt rituele slacht verbieden, beweert dat dieren bewustzijn hebben.
Van de andere kant wil je verbieden dat verwilderde honden afgeschoten worden. Want ach hondjes zijn zo lief.
De werkelijkheid is geheel anders. Verwilderde honden richten een enorme schade aan: ecologisch (ze zijn geduchte concurrentie van inheemse katachtigen, joegen op inheemse herten totdat die bijna uitstierven) en onder rundvee en schapen. Ze bijten alles dood wat ze dood kunnen bijten en en vreten een levend dier stukje bij beetje op. Dat vindt jij natuurlijk prima, wat kan jou die boer schelen, en zo`n dom schaap of rund.

Als het inderdaad zo is dat een overtal aan verwilderde honden het gevolg is van menselijk toedoen in de vorm van honden als huisdier nemen en doorfokken, waarna 'n aanzienlijk deel van de zodoende ter wereld gekomen dieren op straat en in de natuur terecht komt, dan zal er niet aan te ontkomen zijn om deze verwilderde (maar dus niet echt wilde) beesten te vangen en op een zo diervriendelijk mogelijke manier te doen inslapen.
Dit omdat ze anders onnatuurlijke concurrenten en zelfs vijanden worden van natuurlijk wild zoals katachtigen en herten.

Willem schreef:
Jij betaalt lie3ver een vliegtuig om een paar zwerfhondjes over te laten komen zodat een paar wereldvreemde en asociale nederlanmders of duitsers ze kunnen "adopteren". Waar ben je mee bezig, mens.

Op zich ongetwijfeld goed bedoeld, maar zoals reeds eerder dezerzijds opgemerkt al bij al toch niet echt diervriendelijk; vliegen impliceert immers de dood voor heel wat vogels zoals ganzen die ofwel preventief over de kling gejaagd worden ofwel in hun vlucht worden verpletterd door zo'n stalen monster.
Maar waarom niet met 'n bus van Eurolines of zo? Dat stoot veel minder uit en kost dus ook nauwelijks of geen dierenlevens; (afgezien wellicht van insecten, maar die zullen mogelijk ook wel massaal gedood worden door vliegtuigen). Zal wel wat minder comfortabel zijn, maar dat moet men op de koop toe nemen om dierenlevens te sparen.en het milieu te ontzien.
Los daarvan is het opnemen en verzorgen van zwerfhonden in 'n asiel of de eigen woning echter best diervriendelijk bedoeld. Alleen spelen daarbij dan weer de bezwaren die ook in het algemeen aan het houden van huisdieren kleven: de productie van het voedsel kost nogal wat energie, landbouwgrond en levens van andere dieren.

Willem schreef:

Altijd jammer wanneer bij een dergelijke discussie tevens aanvallen op de persoon van 'n andere deelnemer komen kijken. Ook in strijd met de forumvoorschriften, trouwens.
-
BerichtGeplaatst: Di Jun 19, 2018 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Cliox schreef:
Chargerend.
Omdat ik vlees eet, eet ik ongezond, aldus de vegetariër.
Intussen is de dame is kwestie tonnetje rond en kampt zij met overgewicht.

Iets met keren en deuren.
Moet je vooral mee doorgaan met vlees eten. Maar ik zou wel willen dat je de peuters en kleuters de vrije keus laat om zelf te kiezen wat zij willen eten. Denk dat veel peuters en kleuters dan veel liever het zoete fruit kiezen.
BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2018 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik hoop dat je zelf inziet dat peuters en kleuters de vrije keuze laten, belachelijk klinkt. Eten wat de pot schaft!
BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2018 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Cliox,
Je laat met dat antwoord duidelijk blijken dat vleeseters tirannen zijn.
BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2018 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Bij mij gaat het niet om vlees eten maar om wreedheid hoe dieren in een fabriek, aan de lopende band worden afgeslacht.
Mensen zien dit niet, ze zien koeien en schapen in de wei en later een stukje vlees verpakt in de supermarkt.
Ze zien niet de angst, de nog levende dieren aan het spartelen of die nog levend aan haken worden opgetakeld.
Mensen die daar werken zijn waarschijnlijk blind en doof geworden voor dierenleed.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2018 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Eens met Elisabeth.

Voor mij hoeft niemand vegetariër te worden, maar als iedereen zijn best doet gewoon wat minder vlees te eten of gewoon iets beter na te denken over wat voor vlees je eet - daar valt echt wel winst te behalen.

Zelf eet ik voornamelijk vis die niet gekweekt is. Ik zit niet met de illusie dat die vis pijnloos aan zijn einde gekomen is, maar ik weet wel zeker dat dat beest een normaal/natuurlijk leven gehad heeft. Om die reden heb ik ook geen bezwaar tegen het eten van wild, of het eten van dieren die men zelf gehouden heeft. In Zuid-Italië ken ik gezinnen die nog een varken in de tuin hebben... ik kan je verzekeren dat dat beest over het algemeen een prima leven gehad heeft tot het moment dat ie geslacht wordt.

En daar gaat het een beetje om... die bio-industrie probeer ik in ieder geval zo min mogelijk te steunen. Als je 'gehouden dieren' gaat eten, kijk dan in ieder geval even wat voor leefomstandigheden ze gehad hebben.

En eet als het even kan dieren die in de natuur geleefd hebben. Wild of gevangen vis bv.

BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 4:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
En eet als het even kan dieren die in de natuur geleefd hebben. Wild of gevangen vis bv.

Als iedereen dat doet zijn binnen de kortste keren de zeeën leeggevist en is er nul komma nul wild meer over.
-
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 6:15 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Cliff,
Je zegt dat niemand vegetariër hoeft te worden, maar vleeseter moet blijven. Dan hebben pasgeborenen toch geen vrije keus?
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet relevant. Ik heb geen kinderen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 13:35 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Cliff,
Maar jij steunt toch vleesetende ouders om de pasgeborenen te wennen aan verderfelijke producten zoals vlees.? En ageert toch op een venijnige manier op mensen die pasgeborenen willen wennen aan de vegetarische manier van eten en drinken?
Dus jij bent een medeplichtige van vleeseters. Dat is in mijn optiek ook verderfelijk, want jij gunt de pasgeborenen geen gezond lang leven.
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hoe steun ik vleesetende ouders?
Wat is er verderfelijk aan producten als vlees? Bedoel je niet 'bederfelijk'? Want dan moet je het gewoon in de koelkast leggen.
Waar ageer ik op een venijnige manier?
Hoezo gun ik pasgeborenen geen gezond lang leven?

Vragen, vragen....

BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Cliff,
Hoe kon ik zo dom zijn om geen achterlijk antwoord te verwachten van een vleeseter. Het vlees dat ik gedwongen werd te eten in mijn jonge jaren begint toch al problemen te geven met mijn geheugen.
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Oh, dat geeft niet hoor... daar kun jij niets aan doen toch? Meer vlees eten dan maar:

Een tekort aan bepaalde vitaminen (vooral vitamine B, dat veel voorkomt in vlees) in het lichaam zorgt ervoor dat de hersenen minder goed werken.

http://geheugensteunpunt.nl/veel-gestelde-vragen/wat-zijn-de-oorzaken-van-vergeetachtigheid/

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg