Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Ik zou bijna een veganist worden. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 25, 26, 27  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Cliff,
Ik ben toch een bewijs dat er geen vitamine B in het vlees zit. Mijn hersenen werken minder doordat ik in mijn jonge jaren gedwongen werd om vlees te eten?
Ik daag jou uit om dan eens te schaken met jongeren die vanaf hun geboorte door vegetariërs zijn gevoed. Dan merk jij vanzelf dat jouw hersenen minder zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

*zucht*

BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Moppersmurf,
Vleeseters moeten eerst een passend antwoord zoeken en dat duurt wat langer, wegens hun verminderde hersencapaciteit veroorzaakt door het eten van vlees. Dus heb geduld.
BerichtGeplaatst: Do Jun 21, 2018 18:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

*zucht*

BerichtGeplaatst: Vr Okt 12, 2018 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
RitseDaniels

Ik begrijp dat de vlees industrie slecht is, maar ik vind het een beetje extreem om het helemaal af te schaffen.
Veganistisch worden vind ik ook onnodig, er is niets mis met melk en eiren.
Ik snap wel dat het beter zou zijn als we maar één of twee keer vlees eten in een week.
BerichtGeplaatst: Za Okt 13, 2018 3:43 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

RitseDaniels schreef:
Veganistisch worden vind ik ook onnodig, er is niets mis met melk en eiren.

Veeteelt is de grootste veroorzaker van het broeikaseffect.
Melkkoeien vormen 'n groot deel van de veestapel.

Verder is 't zo dat bij de productie van zowel melk als eieren de mannelijke dieren die geboren worden nagenoeg meteen na hun geboorte de dood in gejaagd worden omdat deze geen rol hebben bij de genoemde productie.
Haantjes van enkele dagen oud worden doorgaans levend machinaal versnipperd.
Stiertjes worden in enkele weken of maanden tijd zo vet gemest dat ze niet meer op hun benen kunnen staan en dan in de pan gehakt.

Hoezo "niets mis met melk en eieren"?

Denk trouwens ook nog even aan de legbatterijen ellende voor kippen bij de eierproductie.

BerichtGeplaatst: Za Okt 13, 2018 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Natubico, hou toch eens op met "broeikaseffect".
Die bestaat niet. Broeikas is een fout woord. De aarde heeft een atmosfeer en zonder atmosfeer is er geen leven mogelijk. De atmosfeer houdt s'nachts de warmte van de zon vast, anders was het 50 graden en overdag +50 graden. Iemand heeft de atmosfeer, de naam 'broeikas' gegeven voor de duidelijkheid.
We zitten trouwens in een afkoeling periode want de zonnevlekken worden minder. Heeft niets te maken met veeteelt.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 14, 2018 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
Natubico, hou toch eens op met "broeikaseffect".
Die bestaat niet. Broeikas is een fout woord. De aarde heeft een atmosfeer en zonder atmosfeer is er geen leven mogelijk. De atmosfeer houdt s'nachts de warmte van de zon vast, anders was het 50 graden en overdag +50 graden. Iemand heeft de atmosfeer, de naam 'broeikas' gegeven voor de duidelijkheid.

O maar er verdwijnt van nature toch ook nog wel 'n hoop warmte die door de zon op aarde terecht is gekomen door de atmosfeer heen de ruimte in.
Probleem is echter dat de door de mens uitgestoten gassen zoals CO2, Waterdamp en Methaan de atmosfeer 'n stuk dichter maken, waardoor er minder warmte van de aarde de ruimte in kan verdwijnen.
https://cdn.knmi.nl/system/data_center_article_blocks/image1s/000/000/120/large/Fig_energiebalansAarde.gif?1433007520

Elisabeth schreef:
We zitten trouwens in een afkoeling periode want de zonnevlekken worden minder.

Er is al eerder op gewezen dat de stijging van de temperatuur niet in een rechte lijn gaat maar met ups en downs.
https://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0226_001g_clo_12_nl.png?itok=BMTQLfPb
Momenteel is er inderdaad sprake van zo'n down, maar die wordt ongetwijfeld weer gevolgd door 'n up, waarvan de piek dan weer hoger gaat reiken dan hij ooit geweest is.
Denk trouwens zelf dat de wending van down naar up dit jaar al heeft plaatsgevonden, want we zien (althans hier te lande) het ene warmterecord na het andere sneuvelen.

Elisabeth schreef:
Heeft niets te maken met veeteelt.

Veeteelt stoot Methaan uit; dat gas heeft in de atmosfeer een 28 keer zo groot opwarmend effect dan CO2.
En toch blijft de goegemeente maar erop hameren dat de uitstoot van CO2 teruggedrongen moet worden, terwijl er nauwelijks iets te beluisteren valt over terugdringing van Methaan uitstoot.
Heb zo'n vaag vermoeden dat de oorzaak hiervan gelegen is in het feit dat het overgrote deel van de mensheid er veel, zo niet alles voor over heeft als ze maar niet hoeft op te houden met het tot zich nemen van dierlijk voedsel.
Want normaal gesproken zou in de eerste plaats toch een 28 keer zo ernstig opwarmend gas als Methaan aangepakt worden door 'n (vrijwel kosteloze) gestage reductie van vlees , koeienmelk en kippeneieren reductie.
BerichtGeplaatst: Ma Okt 15, 2018 5:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Veeteelt stoot Methaan uit; dat gas heeft in de atmosfeer een 28 keer zo groot opwarmend effect dan CO2.
En toch blijft de goegemeente maar erop hameren dat de uitstoot van CO2 teruggedrongen moet worden, terwijl er nauwelijks iets te beluisteren valt over terugdringing van Methaan uitstoot.

Dat zeg ik toch: het is allemaal hype en politiek. En jij bent daar een dankbaar instrument in.

Bekijk het eens wetenschappelijk.

Gisteren op het journaal bij RTL zag ik weer zo'n item waar je zwaar van gaat zuchten (maar ook dat zorgt voor extra CO2).

Mensen werden aangeraden niet 9 minuten maar 5 minuten per dag te douchen.

Hou toch op met je onzin alsjeblieft.... alsof dat ook maar iets bijdraagt...

BerichtGeplaatst: Ma Okt 15, 2018 19:03 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Gisteren op het journaal bij RTL zag ik weer zo'n item waar je zwaar van gaat zuchten (maar ook dat zorgt voor extra CO2).
Mensen werden aangeraden niet 9 minuten maar 5 minuten per dag te douchen.
Hou toch op met je onzin alsjeblieft.... alsof dat ook maar iets bijdraagt...

Op zich zal 't best wel 'n hoop gas of stroom besparen wanneer 10 miljoen mensen elke dag vier minuten minder lang warm douchen.
Ervan uitgaande dat 30 minuten douchen 1m3 gas verbruikt is dat toch al gauw 'n dagelijkse besparing van zo'n 1.300.000 m3 gas.
Lijkt dus echt wel de moeite waard.

Maar 't kan ook anders. Dierlijk voedsel is onnatuurlijk voedsel; hoe minder men daarvan nuttigt, des te minder stoffen er in het lichaam terecht komen die er niet in thuishoren (zoals dierlijk vet); én derhalve des te minder van die stoffen door het lichaam onder andere door middel van transpiratie naar buiten gewerkt worden.
Met andere woorden, wie alleen natuurlijk voedsel nuttigt hoeft niet elke dag warm te douchen om dat uitgestoten spul eraf te spoelen. Die blijft lekker fris van zichzelf omdat alles wat hij eet 100% verbruikt wordt.

Aangezien hij in de huidige maatschappij echter lang niet elk regenbuitje dat er valt mee zal kunnen pikken, compenseert hij dat met af en toe 'n frisse douche van koud water (of 'n plons in 'n natuurzuiver beekje of meer).
BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Ervan uitgaande dat 30 minuten douchen 1m3 gas verbruikt is dat toch al gauw 'n dagelijkse besparing van zo'n 1.300.000 m3 gas. Lijkt dus echt wel de moeite waard.

Wat is dit nu weer voor berekening? Een gemiddeld gezinsverbruik PER JAAR is 3,5 m3 aan gas, en jij denkt dat je PER DAG 1m3 gebruikt met douchen?

Quote:
Maar 't kan ook anders. Dierlijk voedsel is onnatuurlijk voedsel; hoe minder men daarvan nuttigt, des te minder stoffen er in het lichaam terecht komen die er niet in thuishoren

Je plaat blijft hangen. Of het nu over milieu gaat, wereldproblematiek, hoog of laag opgeleid, asielzoekers, je komt altijd weer met je veganistische gepraat aanzetten. Jammer.

Quote:
Met andere woorden, wie alleen natuurlijk voedsel nuttigt hoeft niet elke dag warm te douchen om dat uitgestoten spul eraf te spoelen.

Ah, dat verklaart de lucht van dat soort mensen. Dank.

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 8:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Wat is dit nu weer voor berekening? Een gemiddeld gezinsverbruik PER JAAR is 3,5 m3 aan gas, en jij denkt dat je PER DAG 1m3 gebruikt met douchen?

Volgens mij verbruikt een gemiddeld gezin 3,5 m3 per dag, het jaarverbruik is iets van 1.300 m3.

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 9:14 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Je kunt heel goed van dieren houden en ook slager zijn. Ik zag eens een filmpje van een slager uit de Achterhoek die te slachten varkens eerst in een schuur naast zijn slachterij aan hem liet wennen. Daarna werden die varkens geslacht zonder dat ze dat, via verdoving, in de gaten hadden.
Ik zelf slachtte in een ver verleden wekelijks kalkoenen en eenden. Geen centje pijn.
Daarom ben ik een voorstander van slachten op de boerderij. Desnoods via een tot slachthuis omgebouwde vrachtwagen.
Dat is natuurlijk niet te verwezenlijken als men 5000 varkens mest op 1 bedrijf. We moeten dan terug naar de boeren die hun vleesvee stuk voor stuk persoonlijk kennen.
Daarnaast ben ik een voorstander het verplicht binnenhouden van alle katten. En het afschieten van alle verwilderde moordenaars. Die zijn vaak veel bloeddorstiger dan honden. Ze roeien de complete vogelwereld uit in mijn tuin.
Ik zal eens kijken of ik dat varkensslacht filmpje terug kan vinden.

Ik kan die Achterhoekslager niet vinden. Daarom het volgende.
Dat scheelt veel stress voor het dier en uiteindelijk verbetert dan ook de vleeskwaliteit. Daarnaast loopt de gang richting de slachtplaats een beetje omhoog en zijn de koeien veel eerder geneigd om spontaan naar boven te lopen in plaats van dat ze opgejaagd worden. Temple Gradin
De 'diervriendelijke slachterij' is een idee van de Amerikaanse zoöloog Temple Gradin. Zelf heeft zij een vorm van autisme, waardoor zij maar weinig prikkels kan verdragen. Vanuit die ervaring heeft ze ook de slachterij als een prikkelarme omgeving ingericht.

Laatst aangepast door Poendert op Di Okt 16, 2018 10:21, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Homo Sapiens, wij dus, bestaan alleen nog als soort omdat we in een ver verleden via Homo Erectus zijn overgestapt op hoofdzakelijk vleeseten. Wat ook nog eens zeer gunstig was voor ons hersenvolume.
Al onze neven en nichten van aanverwante herbivore primatensoorten die toen nog leefden in diezelfde tijd, zijn daarna uitgestorven.
Ik vraag me af of een vegetariër of een veganist kans ziet om weer terug naar die uitgestorven herbivoren te revolutioneren. Ik zie het somber voor hen in als de vitaminen fabrieken gaan weigeren bij stroomuitval.
En ook vissen zijn levende wezens opgebouwd uit vlees en bloed, en sommige soorten zijn veel slimmer dan de heilige viseters denken.

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 9:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Volgens mij verbruikt een gemiddeld gezin 3,5 m3 per dag, het jaarverbruik is iets van 1.300 m3.

Inderdaad, ik was mis: 1.020 m³ voor een tweepersoonshuishouden volgens deze site:
https://www.energiesite.nl/veelgestelde vragen/wat is een gemiddeld energieverbruik/

Maar dan nog raakt de berekening kant noch wal. Je zit dan op 510 m3 per persoon... en het meeste gas gaat op aan het verwarmen van je huis.

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:

Wie 'n half uur lang douchet schijnt daarbij 1m3 gas te verbruiken;
https://radar.avrotros.nl/forum/energie f51/gasverbruik bij douchen t139071.html
"De enthousiaste tienerdochter, die met plezier 30 minuten doucht, verbruikt ongeveer 1 m3 gas en 0,25 m3 water".
Cliff schreef:
Je plaat blijft hangen. Of het nu over milieu gaat, wereldproblematiek, hoog of laag opgeleid, asielzoekers, je komt altijd weer met je veganistische gepraat aanzetten. Jammer.

In dit geval is het veganisme in elk geval nou net het topic.
Cliff schreef:
Ah, dat verklaart de lucht van dat soort mensen. Dank.

Ja, ruiken lekker naar fruit, bloemen en frisse natuur. (Maar dan niet uit 'n flesje).
BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
"De enthousiaste tienerdochter, die met plezier 30 minuten doucht, verbruikt ongeveer 1 m3 gas en 0,25 m3 water".

Ja, schrijft iemand op een forum.... ik heb hierboven betrouwbaardere cijfers gegeven. Sowieso ga je voorbij aan het feit dat heel veel mensen een elektrische boiler hebben, vrijstaand of in een HR ketel.

Quote:
Ja, ruiken lekker naar fruit, bloemen en frisse natuur. (Maar dan niet uit 'n flesje).

Ik denk dat vruchtariër ervoor zorgt dat je reukvermogen achteruit gaat : D

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
[Ik denk dat vruchtariër ervoor zorgt dat je reukvermogen achteruit gaat : D

Eet dus waarschijnlijk toch nog te veel vlees en ander dierlijk spul, hoe weinig 't ook nog maar is.
BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Cliff schreef:
Ja, schrijft iemand op een forum.... ik heb hierboven betrouwbaardere cijfers gegeven.

Maar die zijn gebaseerd op het feit dat men gemiddeld tussen de 5 en 10 minuten warm douchet.
Wanneer iedereen dagelijks ´n half uur warm zou douchen zouden die cijfers er echt heel anders uitzien.
Cliff schreef:
Sowieso ga je voorbij aan het feit dat heel veel mensen een elektrische boiler hebben, vrijstaand of in een HR ketel.

Nou, in die gevallen wordt er in totaal enorm veel stroom bespaard wanneer 10 miljoen personen dagelijks 5 in plaats van 9 minuten douchen.
Overigens kost elektrisch douchen nog stukken meer (energie) dan met gas:
https://financieel.infonu.nl/diversen/91142 geld besparen douchen kost meer dan u denkt.html

Dus warm douchewater van 40 ̊ C kost ongeveer:
€2,85 per m3 met de combiketel
€4,03 per m3 met de badgeiser
€7,64 per m3 met de elektrische boiler
Laten we de elektrische boiler maar meteen vergeten! En u aanraden deze direct te vervangen als u die nog heeft en wilt besparen. Een kostprijs van €5,00 per m3 ofwel 0,5 cent per liter douchewater 40 ̊ C, lijkt een goede afschatting om mee verder te rekenen.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2018 7:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tja, maar dan heb je zonnepanelen op je dak... en dan?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2018 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er zijn bacteriën, oa in de bodem die via hun spijsvertering oa methaan produceren. Hogere dieren kunnen veel mineralen en ruwe suikers uit veel planten niet verteren, en daarom hebben ze die bacteriën ingehuurd en in hun ingewanden laten nestelen, zodat ook bv Runderen, Olifantachtigen of primaten en anderen, zich rechtstreeks aan eigenlijk onverteerbare planten te goed kunnen doen.
Tijdens het verteringsproces door voornoemde bacteriën in de ingewanden van dieren/mensen produceren die beestjes afvalstoffen waaronder methaan en CO2 die in de atmosfeer terechtkomen, en zich binnen redelijke tijd omzetten in bv de kalkrotsen zoals aan het kanaal tussen Engeland en de EU is te zien.
Die darmbacterien hebben dus het verteringsproces verplaatst vanuit de bodem naar de ingewanden van dieren, maar de uiteindelijke resultaten aan afvalproducten zijn nog steeds hetzelfde, of die nu worden geproduceerd in de bodem of in ingewanden van een dier.
Alle leven wordt uiteindelijk door die bacterien verteerd en weer omgezet in de oorspronkelijke stoffen waaruit het bouwmateriaal bestond.
Dus eet maar lekker je speklapje of biefstuk want of de bacteriën uit jouw ingewanden het speklapje verteren, of dat ze daar pas aan beginnen nadat het hele varken tussen gistende planten in de bodem ligt te rotten. Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2018 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Er zijn bacteriën, oa in de bodem die via hun spijsvertering oa methaan produceren. Hogere dieren kunnen veel mineralen en ruwe suikers uit veel planten niet verteren, en daarom hebben ze die bacteriën ingehuurd en in hun ingewanden laten nestelen, zodat ook bv Runderen, Olifantachtigen of primaten en anderen, zich rechtstreeks aan eigenlijk onverteerbare planten te goed kunnen doen.
Tijdens het verteringsproces door voornoemde bacteriën in de ingewanden van dieren/mensen produceren die beestjes afvalstoffen waaronder methaan en CO2 die in de atmosfeer terechtkomen, en zich binnen redelijke tijd omzetten in bv de kalkrotsen zoals aan het kanaal tussen Engeland en de EU is te zien.
Die darmbacterien hebben dus het verteringsproces verplaatst vanuit de bodem naar de ingewanden van dieren, maar de uiteindelijke resultaten aan afvalproducten zijn nog steeds hetzelfde, of die nu worden geproduceerd in de bodem of in ingewanden van een dier.
Alle leven wordt uiteindelijk door die bacterien verteerd en weer omgezet in de oorspronkelijke stoffen waaruit het bouwmateriaal bestond.
Dus eet maar lekker je speklapje of biefstuk want of de bacteriën uit jouw ingewanden het speklapje verteren, of dat ze daar pas aan beginnen nadat het hele varken tussen gistende planten in de bodem ligt te rotten. Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde.

Bron(nen)?
BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2018 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Tja, maar dan heb je zonnepanelen op je dak... en dan?

Die zullen in de winter wel niet alle stroom leveren die men nodig heeft.
Daarom is 't belangrijk om ook in de andere seizoenen zo zuinig mogelijk om te springen met stroom, aangezien 't dan wellicht kan lukken om althans in theorie het hele jaar enkel je zelf opgewekte zonnestroom te gebruiken.
En anders is 't evengoed belangrijk om ook met zonne energie zo zuinig mogelijk om te springen omdat hoe minder men gebruikt, des te meer men aan het net kan leveren, des te groter het aandeel van deze duurzame stroom wordt in de grijze mix van het net.
BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2018 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:

Valt reuze mee. Daarbij kun je energie opslaan in een accu, daar heb je vast wel eens van gehoord.
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2018 21:17 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Cliff schreef:
Valt reuze mee. Daarbij kun je energie opslaan in een accu, daar heb je vast wel eens van gehoord.
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Theoretisch kan 't wel, maar de kosten: 3500, per powerwall waarmee niks meer dan 10kWu opgeslagen kan worden.
Wanneer iemand z'n zonnepanelen in de winter 1000kWu minder leveren dan hij verbruikt, kan hij dus 100 powerwalls aanschaffen á raison van 350.000, .
https://www.duurzaamnieuws.nl/zin en onzin van de huis accu/
En waar moeten die allemaal blijven in een woning?

Dan zal 't al gauw de voorkeur hebben om voor de winter een of meer windmolentjes aan te schaffen (als die tenminste ergens geplaatst kunnen worden; bijv in de tuin, of evt. op het dak). Want in de winter is er juist weer stukken meer wind dan in de zomer.

https://solarmagazine.nl/nieuws zonne energie/i10160/s werelds eerste windnokturbine geinstalleerd op pv woning in vlieland

https://www.google.nl/search?source=hp&ei=NpnHW9hTxNHAApfSvegM&q=kosten+ridgeblade&oq=kosten+ridgeblade&gs_l=psy ab.13..35i39k1.1061.7042.0.10494.20.18.1.0.0.0.248.1860.11j6j1.18.0....0...1.1.64.psy ab..1.19.1869.0..0j0i131k1j0i67k1j0i22i30k1j0i22i10i30k1.0.BiNgn4uF714

Schijnt dus iets van 15.000, excl. te kosten.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg