Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Het libertijnse gedachtegoed
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Het libertijnse gedachtegoed
BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2001 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Deze discussie ben ik ook op Polinco begonnen - het lijkt me wel interessant om de verschillen in reacties te zien tussen Polinconen en Weerwoorders.

Wat vinden jullie van het libertijnse gedachtegoed?

Persoonlijk vind ik dat er op zich wel wat in zit - maar niet genoeg om praktisch mee uit de voeten te kunnen. De makke van het libertarisme is dat het alleen goed zou kunnen werken als alle individuen gezonde en krachtige persoonlijkheden zouden zijn. Dat is uiteraard een illusie.

Je vindt een korte inleiding over het liberale paradijs op http://www.libertarian.nl/libertarisme/inleiding.html

Derde Weg
BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2001 18:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Kun je wat duidelijker zijn, Kees. Je gebruikt de termen libertarisch, liberaal en libertijns door elkaar, terwijl het onderscheid ertussen juist voor deze discussie van vitaal belang is.
BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2001 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Theo, ik dacht dat libertarisch en libertijns synoniemen waren, maar ik lees dit in de Dikke van Dale:

libertijns - van 'libertinus', vrijgelaten slaaf.

1 Begrip uit 16e en 17e eeuw. Iemand die zich niet aan bepaalde gevestigde regels van geloof of moraliteit wil houden, syn. vrijdenker, vrijgeest.

2 Losbol, synoniem met 'wulps'.

libertair - gericht op volkomen maatschappelijke vrijheid, synoniem van anarchistisch

liberaal

1 van het Franse libéral en 'liberalis', mild, vrijgevig, royaal,

2 ruimdenkend, wars van kleingeestigheid,
onbekrompen, onbevoordeeld.

3 de beginselen van de Franse Revolutie en de daaruit voortvloeiende democratische regeerwijze aanhangend

4 kerkelijk vrijzinnigen

5 vrije mededinging voorstaand

Er is anno 2001 een verschil tussen libertarians en liberals. Die laatste term betekent in Amerika zoiets als 'linksen' of 'sociaal-democraten'. Rechts gebruikt het daar min of meer als scheldwoord. Daarom zijn rechtse liberalen zich anders gaan noemen - libertarians.

Zoals ik het nu zie, erkennen libertarians i.t.t. gewone liberalen geen enkele collectieve verantwoordelijkheid.
Alles is de verantwoordelijkheid van het individu. Gewone liberalen willen wel een dominantie van de markt maar daarnaast (een deel van) de verzorgingsstaat behouden.

Derde Weg

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Kees Versteeg op 11 Augustus 2001 om 20:34 uur]
BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2001 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wat zijn dan sociaal-liberalen? Liberalen die aan de linkerkant van het politieke spectrum zijn ontstaan en die veel maatschappelijke problemen wijten aan het linkse onvermogen om in te zien dat de linkse wortels zijn doorgerot. Links is nog slechts een pose. En met poses los je geen maatschappelijke problemen op.

Derde Weg
BerichtGeplaatst: Zo Aug 12, 2001 16:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De discussie op de site van Leefbaar Nederland is erg boeiend.
http://www.landelijke-politiek.nl/lnforum/Forum2/HTML/000030.html

Derde Weg

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Kees Versteeg op 12 Augustus 2001 om 17:50 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Aug 12, 2001 16:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Marquis de Sade en consorten beschouwden zichzelf als libertijnen.....
BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2001 7:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

En wat te denken van het liberale gedachte goed, m.i. een verfijning van het libertarisme zoals beschreven op
http://www.libertarian.nl/libertarisme/inleiding.html

De VVD werkt werkt voor IEDEREEN!
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie