Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Minister van Ethiek en Spirituele Zaken Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Minister van Ethiek en Spirituele Zaken
BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2001 20:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Henk,
Starker zou ik ook wel begrepen hebben hoor. Zo zeggen ze dat in Drente meen ik met te herinneren.
Overigens: geen gekke vondst.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers
BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2001 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dank je melisz.

Ben jij sterker dan subsidie?
BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2001 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waar practisch alleen de straat de opvoeding van mensen heeft verzorgd, lijkt de kans me bijzonder klein dat we een redelijk percentage ontmoeten dat voldoet aan het criterium "opgevoed".
Opgeschoten jongelui die hun tijd verdoen met op hangplaatsen het passerende publiek lastig te vallen en van alles na te roepen;
hooligans die er op uit zijn voetbalwedstrijden als gelegenheden tot relschoppen te gebruiken;
groepjes die zich in uitgaanscentra te buiten gaan aan drankmisbruik en zich daarna provocerend in cafe's gedragen en op straat overgaan tot straatschennerij, vernielingen en geweld dat vindt ik nu typisch enige gevallen waarbij het aan opvoeding heeft ontbroken.
RobT mag dan voor oordeel zijn dat de straat de opvoedingstaak wel waarneemt, maar in de groep die zo volwassen wordt zie ik veel potentieele klanten voor de een of andere vorm van opvoeding tot een maatschappelijk meer verantwoord gedrag.
Ik heb er alle begrip voor dat men na een feestavond wat al te uitbundig is en eens een keer over de schreef gaat. Maar als dat schering en inslag wordt dan vind ik dat daar nodig iets aan gedaan moet worden en dat een stevige aanpak op zijn plaats is om dergelijke personen in het gareel te krijgen.
Het is niet mijn taak te beoordelen of RobT een behandeling in Appelscha nodig heeft. De rechter is oordelingsbevoegd in dit soort zaken. Bij diens oordeel hebben wij maar genoegen te nemen, maar dat neemt niet weg dat wij in algemene zin geen genoegen behoeven te nemen met een rechtspraak die het oor meer laat hangen naar de problemen van verdachten dan naar die van de slachtoffers.
Straf behoort geen wraak te zijn, maar de strafoplegging dient rekening te houden met het rechtsgevoel van de samenleving. Naar mijn gevoel voldoet de rechtspraak in die zin niet. Te veel slachtoffers blijven in strafzaken in de kou staan, omdat zij nauwelijks of niet partij zijn in het juridisch gebakkelei tussen advocatuur en justitie om in strafzaken aan het langste eind te trekken.
Overigens is het misschien een idee om eens naar Hotel aan de Vaart in Appelscha te gaan!

[Dit weerwoord is 2 keer gewijzigd door Melisz op 10 Augustus 2001 om 22:05 uur]
BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2001 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nog even dit Rob. Binnen de wijsheid van Melisz van je niet binnen de termen voor opvoeding.
Je voorstellen hoe het dan wel zou moeten lijken mogelijk minder vaag, maar voor ze zijn gerealiseerd moet eerst den Haag ongeturnd worden.
Bij de strafmaat en het procesrecht baseert de rechter zich op het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering.
Het veranderen van een gewone wet heeft al zoveel voeten in de aarde, laat staan het wijzigen van een wetboek. Het is mij overigens niet bekend of beide wetboeken al vernieuwd zijn. Anders zou je het daarin even (!) kunnen meenemen?
Prettig weekend.

BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2001 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Waar practisch alleen de straat de opvoeding van mensen heeft verzorgd, lijkt de kans me bijzonder klein dat we een redelijk percentage ontmoeten dat voldoet aan het criterium "opgevoed".

De straat en de school natuurlijk Melisz.

Het zal je verbazen hoeveel, inmiddels volwassenen, 'slechts' deze twee referenties kunnen opgeven als het om hun opvoeding gaat!

En daar zit absoluut niet meer dan de gebruikelijke 5% criminelen tussen!

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie