Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Wat heet Koningin? Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wat heet Koningin?
BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2018 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ook vandaag op koningsdag is in nieuwsmedia weer op velerlei plaatsen sprake van "koning zus en koningin zo".
Wat die koning betreft klopt 't formeel wel, maar wat die koningin betreft klopt er helemaal niets van.

Weliswaar was 't in het verleden lang gebruik om de gemalin van 'n koning koningin te noemen, ook al was deze dat formeel niet, (er is immers maar één staatshoofd in Nederland en dat is ofwel 'n koning, ofwel 'n koningin),.
maar daar is nog niet zo lang geleden wettelijk uitdrukkelijk 'n einde aan gemaakt toen bepaald werd dat dat oude gebruik werd afgeschaft.

Desondanks verklaarde met name ook de huidige premier na het aantreden van de huidige koning dat diens gemalin koningin genoemd zou worden.
Dat is dan iemand van de Vereniging voor Vrijheid en Democratie..

Wie de Democratie echt serieus neemt zal niet op 'n dergelijke manier de wil van het volk, die zijn weerslag heeft gekregen in een democratisch tot stand gekomen wet, luchthartig laten voor wat ie is en die wet min of meer als 'n prop papier in de prullenmand deponeren.

Dat verder de meeste nieuwsmedia de inhoud van die wet eveneens aan hun laars lappen en het herhaaldelijk hebben over "koningin M", en nooit over "prinses-gemalin M", wat het eigenlijk is (bij gelijke behandeling van man en vrouw in dit opzicht), is al evenmin erg fraai.
In wezen is 't zelfs 'n vorm van wanprestatie, omdat ze iets als feit vermelden dat geen feit is, terwijl zij dat zelf ook wel weten. Niets meer of minder dan foutieve berichtgeving dus.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2018 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ach. Nederland heeft al een eeuw geen koning meer gehad, dus t was ff zoeken denk ik.

Verder weinig om je druk over te maken, beschouw t als een grote hobby. Zolang de Oranjes het leuk doen en lief zwaaien op dit soort dagen vind ik t prima.

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2018 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Zolang de Oranjes het leuk doen en lief zwaaien op dit soort dagen vind ik t prima.

Maar daar hangt wel éven 'n prijskaartje aan; volgens deze publicatie zo'n slordige 350 miljoen.

Wie wil daar niet een of enkele malen per jaar vriendelijk voor naar de menigte zwaaien?

En wat koopt die menigte daar helemaal voor, wanneer bepaalde leden van het gezelschap telkens weer in 'n fonkelnieuwe peperdure outfit verschijnt, hetgeen velen van die menigte met 'n ongemakkelijk gevoel van ongelijkheid zal vervullen, terwijl men zich daarbij realiseert dat men daar zelf aan bij moet dragen en er op heel wat essentiëler staatsuitgaven alsmaar bezuinigt blijft worden.

Nog niet zo lang geleden deden, zeker in de Nederlanden, koninklijken er veel aan om de afstand tot het volk zo klein mogelijk te maken, onder andere door niet al te zeer te koop te lopen met hun materiële rijkdom.
Mogelijk hebben bepaalde van huis uit niet-koninklijken afkomstig uit 'n heel ander werelddeel dat nog altijd niet zo goed begrepen.
-
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2018 9:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Maar daar hangt wel éven 'n prijskaartje aan; volgens deze publicatie zo'n slordige 350 miljoen.

Ik heb daar best 50 cent per week voor over.

Quote:
Nog niet zo lang geleden deden, zeker in de Nederlanden, koninklijken er veel aan om de afstand tot het volk zo klein mogelijk te maken, onder andere door niet al te zeer te koop te lopen met hun materiële rijkdom.
Mogelijk hebben bepaalde van huis uit niet-koninklijken afkomstig uit 'n heel ander werelddeel dat nog altijd niet zo goed begrepen.
-

Maxima heeft dat best leuk begrepen... die laat haar dochters in oude kledingstukken van haarzelf lopen en draagt zelf ook regelmatig hetzelfde.

Nee, je kunt veel zeggen van de Oranjes, maar over t algemeen doen ze t heel aardig. En zoals ik al zei: zolang ze t aardig doen mogen ze van mij blijven zitten.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2018 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ik heb daar best 50 cent per week voor over..

25 euro per jaar om iemand die je niet persoonlijk kent even vriendelijk te zien zwaaien?
Toch wel bijzonder; maar wat meer is, vele anderen zien dat zwaaien helemaal niet en moeten toch ook die 25 pop ervoor dokken.
Waarom ze dat helemaal niet zien?
In menig geval omdat ze er niet naar willen kijken vanwege het feit dat ze dan geconfronteerd worden met de aanblik van iemand die is grootgebracht door 'n deelhebber aan 'n regime dat zich schuldig heeft gemaakt aan ernstige misdaden tegen de mensheid.
Zij vinden 't nog altijd onbegrijpelijk dat iemand met zo'n achtergrond uitgerekend in het landje dat er altijd zo prat op ging internationaal met opgeheven vinger vooraan te staan wanneer ergens de mensenrechten in het gedrang kwamen in 'n dergelijke positie breeduit lachend naar de menigte kan lopen te zwaaien..
-
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2018 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

25 euro per jaar om iemand die je niet persoonlijk kent even vriendelijk te zien zwaaien?

Ietsje meer dan dat Natubico...

Quote:
Toch wel bijzonder; maar wat meer is, vele anderen zien dat zwaaien helemaal niet en moeten toch ook die 25 pop ervoor dokken.

So what, ik dok voor zoveel dingen waar ik niks van zie.

Quote:

In menig geval omdat ze er niet naar willen kijken vanwege het feit dat ze dan geconfronteerd worden met de aanblik van iemand die is grootgebracht door 'n deelhebber aan 'n regime dat zich schuldig heeft gemaakt aan ernstige misdaden tegen de mensheid.

Wat een kleinzerigheid, Natubico. Je doet nu een Sylvana-tje. Altijd dat gemekker over gekwestheid, schuldigheid door het verleden., hou toch op.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2018 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
So what, ik dok voor zoveel dingen waar ik niks van zie.

Ik ook, maar ik heb er minder problemen mee dat ik betaal voor andermans AOW, WAO, WW of scholing van hun kinderen dan dat ik betaal voor een overgewaardeerd instituut dat ondemocratisch is, dat behoorlijk foute mensen herbergt en dat niets beter presteert dan een democratisch gekozen president.

Oranje boven is niets dan goedkoop sentiment voor de lezers van Privé en Story dat in stand wordt gehouden door een hoop lakeien en hoogwaardigheidsbekleders die er allemaal ook goed van mee kunnen eten.

En de Nederlandse Propaganda Omroep doet er ook graag aan mee. Vanmorgen vroeg de NPO of Willem-Alexander zonder Máxima een minder goede koning zou zijn.
Natuurlijk buitelden alle lakeien over elkaar heen om de koning de hemel in te prijzen terwijl hij ook de hemel in zou worden geprezen als hij een andere of geen vrouw zou hebben. Dat via de media de hemel in prijzen is namelijk een ijzersterke troef die de elite in handen heeft om de argeloze burger het koningshuis door de strot te duwen.
Het is net als met religie; maak het kleine kind op school wijs dat God bestaat en het weet straks niet beter.
Dus begin vroeg met te verkondigen dat Oranje helemaal hoera, hoezee en boven is en het miljarden kostende kostje van die familie is voor de volgende generatie gekocht.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2018 19:50 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ik ook, maar ik heb er minder problemen mee dat ik betaal voor andermans AOW, WAO, WW of scholing van hun kinderen dan dat ik betaal voor een overgewaardeerd instituut dat ondemocratisch is, dat behoorlijk foute mensen herbergt en dat niets beter presteert dan een democratisch gekozen president.

Aha, nou da's mooi Tedje. De meerderheid denkt daar anders over. Dokken dus.

Oranje boven is niets dan goedkoop sentiment voor de lezers van Privé en Story dat in stand wordt gehouden door een hoop lakeien en hoogwaardigheidsbekleders die er allemaal ook goed van mee kunnen eten.

Quote:

Dus begin vroeg met te verkondigen dat Oranje helemaal hoera, hoezee en boven is en het miljarden kostende kostje van die familie is voor de volgende generatie gekocht.

Zuur altijd die republikeinen...

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik weet het Royy, de waarheid komt vaak hard aan en dat is vaak zuur voor orangisten.

Feit is dat een koning geen democratisch gekozen staatshoofd is, dat onze koning het niks beter doet dan een gekozen president en dat de Oranjes een zeer discutabele familie zijn.

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

De koning is inderdaad niet democratisch gekozen, maar aangezien de heer van Es zelf niet gaat stemmen bij democratische verkiezingen omdat het volgens hem toch geen moer uitmaakt, vraag ik mij af waar hij zich druk om maakt.

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik wist niet dat ik hier ter discussie sta, ik dacht dat we het over het koningshuis hadden.
Wel, wat ik van ons koningshuis vind heb ik al duidelijk gemaakt.

Maar goed, dan nu toch maar een reactie op uw bijdrage:
U denkt dat u iets kunt veranderen door te gaan stemmen? Vergeet het maar! Er bestaat geen democratie, het is alleen maar list en bedrog dat voor u op wordt gediend door een Haagse Hollandse kliek zakkenvullers die u democratisch mag kiezen.

Dus kom in deze discussie met iets beters dan over mij te zeuren. Of is uw reactie typisch Amsterdams? Dan verklaart dat natuurlijk veel, zo niet alles.

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 17:38 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Feit is dat een koning geen democratisch gekozen staatshoofd is, dat onze koning het niks beter doet dan een gekozen president en dat de Oranjes een zeer discutabele familie zijn.

Zuurtje. Je lijkt wel een oude protestant...

Een heleboel mensen beleven een heleboel lol aan de Oranjes. Bovendien zijn de Oranjes een uitstekend visitekaartje in het buitenland, veel beter dan de zoveelste gekozen president.

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 17:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Een heleboel mensen beleven een heleboel lol aan de Oranjes.

Ja, de lezers van Story en Privé en ander dom volk.

Quote:
Bovendien zijn de Oranjes een uitstekend visitekaartje in het buitenland, veel beter dan de zoveelste gekozen president.

Dat denk ik niet. De machtigste landen ter wereld zijn geen monarchie.
Daarbij komt ook nog dat Oranje een erg discutabele familie is. Zelfs hun naam hebben ze gejat, de opa van de koning was een zeer dubieus figuur en onze koningin is een kind van een fascist.

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ja, de lezers van Story en Privé en ander dom volk.

Noem je mij dom volk?

Quote:

Dat denk ik niet. De machtigste landen ter wereld zijn geen monarchie.

De machtigste niet. De gelukkigste wel (Scandinavie en wij).

Ik denk dat juist daardoor de kracht veel groter is. De Duitsers smullen van onze monarchie, zien t zelfs deels als de hunne. Ook in het buitenland is het natuurlijk fascinerend om een staatshoofd te treffen die staat in een eeuwenlange adellijke traditie. T is een leuke binnenkomer, na de binnenkomer kunnen de echte zaken met de premier en het bedrijfsleven worden gedaan.

Quote:
Daarbij komt ook nog dat Oranje een erg discutabele familie is. Zelfs hun naam hebben ze gejat, de opa van de koning was een zeer dubieus figuur en onze koningin is een kind van een fascist.

Och jeetje, Tedje toch, jij stiekeme protestantse puritein. Maar ik begrijp dat jij liever Mark Rutte als president zou hebben?

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:
Ik wist niet dat ik hier ter discussie sta, ik dacht dat we het over het koningshuis hadden.
Wel, wat ik van ons koningshuis vind heb ik al duidelijk gemaakt.

Maar goed, dan nu toch maar een reactie op uw bijdrage:
U denkt dat u iets kunt veranderen door te gaan stemmen? Vergeet het maar! Er bestaat geen democratie, het is alleen maar list en bedrog dat voor u op wordt gediend door een Haagse Hollandse kliek zakkenvullers die u democratisch mag kiezen.

Dus kom in deze discussie met iets beters dan over mij te zeuren. Of is uw reactie typisch Amsterdams? Dan verklaart dat natuurlijk veel, zo niet alles.

Natuurlijk staat u niet ter discussie. Ik vind het alleen opvallend dat u valt over het feit dat de Koning niet democratisch is gekozen, omdat u naar eigen zeggen niet gelooft in democratische verkiezingen.
En als u niet ter discussie staat, waarom stelt u mij dan wel ter discussie met uw opmerking dat mijn reactie typisch Amsterdams zou zijn ?

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2018 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
De koning is inderdaad niet democratisch gekozen, maar aangezien de heer van Es zelf niet gaat stemmen bij democratische verkiezingen omdat het volgens hem toch geen moer uitmaakt, vraag ik mij af waar hij zich druk om maakt.

Misschien gaan zo velen niet stemmen omdat de besluitvorming in den lande al bij al tóch niet democratisch (genoeg) plaatsvindt, aangezien het beslissende element (de al of niet ondertekening van wetten, nodig voor in werking treding) toch altijd weer gelegen is bij het niet democratisch gekozen staatshoofd.
-
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2018 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Natuurlijk staat u niet ter discussie. Ik vind het alleen opvallend dat u valt over het feit dat de Koning niet democratisch is gekozen, omdat u naar eigen zeggen niet gelooft in democratische verkiezingen.
En als u niet ter discussie staat, waarom stelt u mij dan wel ter discussie met uw opmerking dat mijn reactie typisch Amsterdams zou zijn ?

Ik bespeur enige discrepantie in uw betoog: u zeurt over mijn doen en laten, dus ben ik wel het punt van discussie. En ik vond die reactie typisch Amsterdams; meteen de persoon proberen af te zeiken.

Ik zei dat ons ondemocratische en dubieuze koningshuis één van de redenen voor mij is geweest om niet in onze democratie te geloven en me er van af te keren door niet meer mee te doen aan het circus dat verkiezingen heet. Dat u dit niet begrijpt of niet begrijpen wilt, ligt niet aan mij.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2018 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje ziet namelijk veel liever Mark Rutte als president der Nederlanden Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2018 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Ik zei dat ons ondemocratische en dubieuze koningshuis één van de redenen voor mij is geweest om niet in onze democratie te geloven en me er van af te keren door niet meer mee te doen aan het circus dat verkiezingen heet. Dat u dit niet begrijpt of niet begrijpen wilt, ligt niet aan mij.

Klopt, dat ik dat niet begrijp ligt geheel aan mij. Want ik begrijp dat inderdaad niet.
Het koningshuis is niet democratisch tot stand gekomen, daarover zijn we het roerend eens. Sterker nog: van mij mag het koningshuis verdwijnen en plaatsmaken voor een republiek met een president aan het hoofd. Naar Frans model wat mij betreft.
Echter: ik zie ook het verschil tussen het koningshuis enerzijds en onze democratie anderzijds. Want de koning heeft geen wezenlijke invloed op het beleid. Dat heeft de regering wel, en die wordt indirect gekozen middels onze parlementsverkiezingen. Ik begrijp dus inderdaad niet dat u de link legt tussen het koningshuis en verkiezingen, omdat deze link er feitelijk niet is.

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2018 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Ik begrijp dus inderdaad niet dat u de link legt tussen het koningshuis en verkiezingen, omdat deze link er feitelijk niet is.

Volgens mij is het democratisch besloten dat wij een koning hebben.

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2018 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Waar en wanneer is dat besloten dan ?
En als dat democratisch besloten is, dan is dat een keuze. Niet de mijne, maar zo werkt democratie. Ik kan u niet meer volgen: eerst beweert u dat we geen democratie hebben en dat het koningshuis ondemocratisch is, om vervolgens te beweren dat het democratisch gekozen is.
Maar dat ik u niet kan volgen ligt ongetwijfeld aan mij.

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2018 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:
Sterker nog: van mij mag het koningshuis verdwijnen en plaatsmaken voor een republiek met een president aan het hoofd. Naar Frans model wat mij betreft.

Ook Lampje ziet dus liever Mark Rutte als President der Nederlanden dan W.A. als Koning der Nederlanden. En dan ook nog met forse bevoegdheden. Interessant.

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2018 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Volgens mij is het democratisch besloten dat wij een koning hebben.

Klopt Tedje, voor het laatst vastgelegd tijdens de grondwet-herziening in de jaren '80. Maar vertel, ga jij nou een democratisch genomen besluit betwisten?

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2018 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Met die grondwetherziening in de jaren 80 werd alleen grondwettelijk bevestigd wat we al hadden: een koningshuis. Dus blijft de vraag wanneer dat democratisch tot stand gekomen is.
Wat Marc Rutte als president betreft: het gaat mij niet om de persoon, maar om het principe. Ik vind een gekozen president meer democratisch dan een koningshuis op basis van erfopvolging.
Wie er vervolgens op basis van verkiezingen president wordt is in deze discussie niet zo relevant, maar inderdaad: het Franse model spreekt mij aan.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2018 0:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ook in het buitenland is het natuurlijk fascinerend om een staatshoofd te treffen die staat in een eeuwenlange adellijke traditie. T is een leuke binnenkomer, na de binnenkomer kunnen de echte zaken met de premier en het bedrijfsleven worden gedaan.

Ongetwijfeld zou dat nog heel wat meer het geval zijn wanneer dat staatshoofd iemand zou zijn met 'n onbevlekt blazoen, 'n onbevlekte achtergrond en 'n dito entourage.
-
Wat heet Koningin?
  Weerwoord forum index » Actualiteiten