Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Verkiezingen afschaffen! Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Mei 27, 2001 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ieder moet natuurlijk voor zichzelf bepalen wat realistisch is en wat niet, en welke middelen je toelaatbaar vindt.

Ik vind het gebruik van geweld niet toelaatbaar, en ik zou waarschijnlijk aan geen van beide revoluties hebben deelgenomen.
Nog afgezien van het feit dat ik het helemaal niet met de doelen van de Russische revolutie eens ben ...
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2001 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Theo,
Dat idee over een deel aandewezen kamerleden ben ik ook op andere fora tegengekomen.
Het nadeel lijkt me dat er nog minder ideologie en nog minder debat in de kamer komt en de invloed van de kiezer neemt dan nog verder af ipv toe.
Lijkt me onwenselijk.
Ik ben er voor de democratie stap voor stap uit te bouwen te beginnen met de democratisering van de parijen zelf.
Ook lijkt het me wenselijk dat de kiezer invloed krijgt op wat er daarna gebeurt.Dat kan door tegelijk met de kamerverkiezingen een stem uit te brengen voor een coalitie naar voorkeur of maar dat is een mindere keus de formateur kiezen(waarbij niet duidelijk is welke voorkeur die man/vrouw daadwerkelijk heeft-ik geef dan ook de voorkeur aan de eerste optie).
Ik wil nog graag je mening over de invloed van denktanks en de zwijgzaamheid van de pers daarover.
Beste Vic,
Inderdaad je kan verbeteringen ook op niet democratische wijze doorvoeren,maar is dat niet juist waar we van af willen?
De meeste bestuurders denken nu al:wij weten wat goed voor U is,ga maar lekker slapen.
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2001 17:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dreamer,

Democratie is niet hetzelfde als verkiezingen. En verkiezingen zijn niet de enige manier om de wil van het volk tot uiting te brengen.
Een willekeurige selectie uit de bevolking is eigenlijk een redelijk getrouwe afspiegeling ervan. Als groep zullen zij vrijwel hetzelfde denken over politieke onderwerpen als alle kiezers samen.
Ook al kan niet iedereen persoonlijk zijn stem bijdragen, je kunt er zeker van zijn dat de uitkomst van stemmingen de wil van het volk redelijk nauwkeurig weergeeft. En is dat niet het doel van een volksvertegenwoordiging?

Door een selectie te maken van alle kiezers geef je de vertegenwoordigers van de kiezers juist heel veel democratische invloed. In plaats van een keer in de vier jaar een knop indrukken mag de (vertegenwoordiging van de) kiezer over ELK besluit meebeslissen.

Je hebt gelijk dat er minder ideologisch gedacht zal worden in een Kamer van die samenstelling. Maar dat vind ik geen probleem. Waarom zou je al je besluiten moeten nemen op basis van één bepaalde ideologie, die toevallig de sterkste is?
In Nederland zal er altijd een meerderheid TEGEN die bepaalde ideologie zijn! En bovendien zal de kiezer per onderwerp een standpunt hebben, en niet al zijn meningen aan één ideologie willen ophangen.
De huidige politieke partijen zullen blijven bestaan als ideologische 'pressiegroepen', of lobbyisten. Dus de meningen en oplossingen van de diverse ideologische uitgangspunten krijgen allemaal echt wel voldoende aandacht.

Ook zal er minder debat komen in de Kamer. Ook daarin ben ik het met je eens, en dat vind ik wel jammer. Als politici iets beter kunnen dan de gemiddelde Nederlander dan is het wel debatteren.
Maar is dat dan zo belangrijk dat het democratisch gehalte van onze staatsinrichting ervoor moet wijken?

Op welke fora ben je het idee van willekeurige vertegenwoordiging nog meer tegengekomen, dreamer? Ik ben wel benieuwd, want eigenlijk had ik nog nooit eerder van het idee gehoord. Kun je een paar links geven?
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2001 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Theo,kijk eens op www.mieuwedemocraten.nl (site van de jonge democraten van d66)en op www.vertel.nl discussiesite van de telegraaf
Wat vind je nu van die denktanks?
groet,Dreamer.

[Dit weerwoord is gewijzigd door dreamer op 29 Mei 2001 om 20:33 uur.]

[Dit weerwoord is gewijzigd door dreamer op 29 Mei 2001 om 20:34 uur.]
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2001 22:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb die links bekeken, dreamer.
www.vertel.nl is gewoon een algemeen nieuwsforum, met ook wat politieke onderwerpen. Het is moeilijk om een goed overzicht te krijgen, en ik heb geen bijdragen kunnen ontdekken over willekeurige vertegenwoordiging of politieke denktanks.
Ik zag wel dat ene KV uit R daar erg actief is ....

Het JD-forum is interessanter. Het is volledig gericht op vernieuwing, uiteraard ook politieke vernieuwing.
Op het gebied van willekeurige vertegenwoordiging heb ik twee bijdragen gezien. Een daarvan is een heel ingewikkeld voorstel over 'burgerparticipatie', met tijdelijke plaatsen in de gemeenteraad voor geëngageerde burgers, die tijdelijk kunnen meestemmen. Lijkt me niet werkbaar, maar toch de link: http://members.tripod.com/amuizen
Het andere artikel was wel heel interessant, over jury-democratie. Jury-democratie houdt in dat er voor de beoordeling van belangrijke voorstellen steeds een eenmalige 'jury' in het leven geroepen wordt, bestaande uit naar willekeur gekozen burgers, die het voorstel grondig bekijken en onderzoeken, en er hun mening over geven (of over beslissen).
Het blijkt verder dat mijn idee, in een iets andere vorm, al werd toegepast in het klassieke Athene!!!! Helaas hierbij geen link.
Maar ook hier niets over politieke denktanks.

Ik weet dus niet wat je bedoelt met die denktanks, dreamer. Bedoel je misschien de sites zelf?
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2001 14:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

voor de denktanks:www.wrr.nl/HTML-NL/BasisDe-NL.html

[Dit weerwoord is gewijzigd door dreamer op 30 Mei 2001 om 15:31 uur.]
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2001 20:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dreamer,

ik kan eigenlijk weinig zeggen over de denktanks. In principe zijn het adviesorganen, bestaande uit deskundigen op de diverse gebieden. De WRR is een goed voorbeeld.
Lijkt me nuttig, want politici zijn niet bepaald deskundigen op allerlei gebied. En ambtenaren blinken over het algemeen niet uit in creatief denken. Ze kunnen dus wel wat technisch advies gebruiken waar het de inhoud van wetsvoorstellen, of creatieve oplossingen betreft.

Had je een specifieke situatie op het oog met je vraag over denktanks?
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2001 1:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

In de Groene van verleden week stond een interessant artikel over de democratie. N.a.v. een boek van Hans Blokland over dit onderwerp.

Het is na te lezen op
http://www.groene.nl/2001/0121/rh_blokland.html
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2001 8:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een goede link, Janneke.

De kiezer heeft steeds minder te kiezen ... inderdaad!

Ik ben het voor een heel groot deel eens met de analyse van Hans Blokland. Al vind ik hem politiek gezien wat bevooroordeeld: "de sociaal-democratie is verworden tot sociaal-liberalisme". Ik vind beide denkrichtingen toch echt gelijkwaardig.

Blokland ziet de toegenomen politieke invloed van het grootkapitaal als belangrijkste reden voor de afgenomen invloed van de kiezer, en suggereert (refererend aan het werk van andere filosofen) dat dit een natuurlijk proces is.
Ik denk dat het meer een soort natuurlijke golfbeweging is. De balans is de laatste tientallen jaren doorgeslagen in de richting van de grote bedrijven, maar zal in de toekomst ongetwijfeld weer een andere kant opgaan, als de schaalvergroting in de politiek die in het bedrijfsleven inhaalt. Of als de invloed van het ethisch denken zich herstelt.

Ik zie het verhaal van Blokland als een argument vr meer directe invloed van de kiezer op de politiek, en dan vooral de politieke agenda.

[Dit weerwoord is gewijzigd door Theo op 02 Juni 2001 om 09:21 uur.]
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2001 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zie de nieuwe discussie:hoeveel macht heeft de kamer nog.
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 03, 2001 23:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Welke nieuwe discussie, dreamer. Ik zie hem niet ...
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Ma Jun 04, 2001 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Tja,de meeste mensen hebben nog nooit van denktank gehoord en maken zich liever druk om de islam...
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Ma Jun 04, 2001 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

[url=/http://www.weerwoord.nl/forum_1/Forum2/HTML/000084.html]Deze discussie Theo[/url]
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 15:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rob,

maar je vertrouwt de burgers blijkbaar niet als er belangrijke keuzes gemaakt moeten worden ....

Een aantal voorstellen is in de verschillende discussies hier de revue gepasseerd:
  • verplicht wetgevend referendum over wijzigingen in de grondwet, de kieswet en de gemeentewet (en geen andere onderwerpen)
  • verkiezing van volksvertegenwoordigers per partij niet op volgorde van de betreffende lijst, maar op volgorde van voorkeurstemmen binnen die lijst.
  • niet stemmmen, maar gewoon 150 willekeurige Nederlanders benoemen als volksvertegenwoordigers (mits ze willen). Dit heeft vele consequenties, ook buiten de Kamer.
  • het districtensysteem, of een mengvorm van directe verkiezing en districtsvertegenwoordiging.
  • verhoging van de kiesdrempel naar 5%.

Voorstellen genoeg dus.
Ik zie een districtensysteem, of verhoging van de kiesdrempel niet als goede maatregelen. Integendeel, zij zorgen juist voor een slechtere vertegenwoordiging van de volkswil (kleine partijen zijn niet meer vertegenwoordigd, en de grootste raakt oververtegenwoordigd bij districten).
Het verkiezen op basis van voorkeurstemmen vind ik wel een goed (en uitvoerbaar!) idee. Het betekent dat kiezers niet alleen meer kunnen kiezen uit de partijen, maar ook invloed hebben op wie die partij zullen vertegenwoordigen. Dat verkleint de afstand tussen politiek en samenleving.
Ook het 'constitutioneel referendum' (verplicht wetgevend referendum over met name grondwetswijzigingen) heeft mijn sterke steun: de basis van onze samenleving wordt zo direct door de mensen in die samenleving bepaald.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Theo op 10 Juni 2001 om 16:22 uur]
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik kan inderdaad een lichte huiver nauwelijks onderdrukken als ik er aan denk dat bijvoorbeeld een groep inwoners van een bepaalde wijk in Rotterdam een beslissende stem uitbrengt bij een grondwetswijziging over bijvoorbeeld 'buitenlanders'.
Of over de doodstraf, of over het toelaten van een asielzoekerscentrum in een bepaalde woonplaats of het tijdelijk aanstellen van een sterke volksleider.

Ik noem maar een paar onderdelen waarin onze grondwet door invloed van bekrompen denken zou kunnen veranderen.
Zeker als er kort daarvoor een emotionele gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Waar ik wel heel warm voor kan lopen is een vertegenwoordiging waarbij uitgebrachte voorkeurstemmen echt meetellen. Maar ik heb niet de indruk dat er wel eens wordt afgeweken van die regel.

Ik denk overigens dat je op jouw beurt het Nederlandse volk onderschat als je denkt dat ze niet in staat is elke vier jaar een duidelijke uitspraak en keuze over haar vertegenwoordigers te doen.

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Rob,

ik onderschat het Nederlandse volk helemaal niet, ik heb kritiek op het systeem: het staat al bij voorbaat vast dat bijvoorbeeld de PvdA tenminste 25 zetels zal halen in de eerstvolgende verkiezingen. Of het er (veel) meer worden ligt aan de kiezers.
Maar de eerste 25 kandidaten op de kandidatenlijst van de PvdA zijn dus, ONGEACHT DE VERKIEZINGSUITSLAG, zeker van een zetel in de Kamer. De kiezers hebben daar in de praktijk geen invloed op.
Als je dit doortrekt naar de andere partijen komt het er op neer dat tenminste de helft van de Kamer bepaald wordt door de partijen. Zij kunnen gewoon namen invullen. Dat noem ik niet 'volksvertegenwoordiging', maar 'partijvertegenwoordiging'.

Het heeft dus niets te maken met het onderscheidingsvermogen van de kiezers, maar met het systeem.

Bij een grondwetswijziging is het natuurlijk niet die groep mensen die je noemt die het verschil maakt. Hun mening is bekend.
Als een voorstel bij referendum wordt aangenomen betekent dat tenminste DE HELFT VAN DE STEMMERS voor het voorstel was (en bij grondwetszaken eventueel nog meer), en minder stemmers tegen. Het is dus echt een besluit van de meerderheid van het volk (de niet-stemmers hebben hun kans gehad, als ze tegen waren hadden ze maar moeten meestemmen).
En die meerderheid kan wel eens een mening hebben die jou niet aanstaat .... nou èn?

Tenslotte nog dit: een grondwetswijziging moet natuurlijk wel eerst worden voorgesteld (door de regering of het parlement) voordat er zelfs maar sprake is van een referendum. Dat is een niet onaanzienlijke drempel.

Gevoeligheid voor propaganda vind ik eigenlijk het enige gevaar, maar daarvoor vertrouw ik genoeg op het gezonde verstand van de mensen in Nederland.
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik kan me wel vinden in het 1 op 1 laten meetellen van voorkeurstemmen.

Maar wanneer is dat niet toegepast dan?

Zijn daar voorbeelden van?

Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 18:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Bij het houden van een volksreferendum zou ik andere maatstaven willen hanteren dan bij normale verkiezingen.

Omdat het bij een referendum meestal gaat om zeer zwaarwegende zaken moet wat mij betreft de meerderheid voor zo'n zaak ook aanzienlijk groter zijn dan de helft plus 1!

Laten we zeggen dat, net zoals bij een grondwetswijziging, 75% van de kiesgerechtigden een stem moet uitbrengen of dat, bij een lagere opkomst, minimaal 75% voor de ingediende wijziging moet zijn om deze van kracht te laten worden.

Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rob,

ik zal het voorstel over de voorkeurstemmen nog eens voluit herhalen, want je hebt het blijkbaar niet goed meegekregen, gezien je reactie.

Het voorstel is als volgt:
  • Partijen dienen lijsten in met kandidaten. Dit is nu ook zo.
  • De kiezers brengen hun stem uit op één van de kandidaten (NIET een van de partijen). Hierbij kunnen zij kiezen uit alle kandidaten op alle lijsten. Ook dit is precies zoals nu.
  • De huidige praktijk is, dat de grote meerderheid van de stemmen op de bovenste kandidaat van de lijst (partij) wordt uitgebracht. Een stem op een andere kandidaat in de lijst wordt een 'voorkeurstem' genoemd. De term voorkeurstem heeft geen wettelijke betekenis, want een stem op de lijsttrekker is ook een 'voorkeurstem', en wel op de lijsttrekker. Zo'n stem wordt echter geïnterpreteerd als een stem op de partij (en niet zozeer op een specifieke kandidaat).
  • Het aantal zetels per partij is afhankelijk van het totaal van de op kandidaten van die partij uitgebrachte stemmen. Inclusief een procedure voor het verdelen van de restzetels. Ook dit verandert niet!
  • Nu komt het verschil. In de huidige situatie worden de zetels toegekend aan die kandidaten per partij, die persoonlijk voldoende (voorkeur-)stemmen hebben gekregen om direct gekozen te worden. Ik meen dat dit de helft, of tweederde van de kiesdeler is. De overige zetels komen toe aan de kandidaten op de lijst, OP VOLGORDE VAN DIE LIJST.
    Het voorstel is nu, om dit te doen op volgorde van OP DE KANDIDATEN UITGEBRACHTE (voorkeur-)STEMMEN. Als dus de nummer 60 op de lijst 12.000 voorkeurstemmen heeft, en de nummer 2 4.000 zal de nummer 60 éérst gekozen worden. ELKE kandidaat op een lijst heeft dezelfde kans om gekozen te worden, de plaats op de lijst is niet meer van belang.

Eigenlijk dus een hele kleine wijziging in de kieswet, maar wel een met flinke gevolgen.
Omdat niemand van tevoren zeker is van verkiezing, zullen de individuele kandidaten zelf de boer op moeten om voorkeurstemmen te verzamelen. Ze moeten dus naar de kiezers toe, en duidelijk maken waarom men op HEM/HAAR moet stemmen.
Halen kandidaten op die manier de kiesdeler, dan hebben zij in feite een persoonlijk mandaat: als Kamerlid vertegenwoordig je die 50.000 of meer kiezers, want die hebben op jou persoonlijk gestemd. Maar ook met minder stemmen is de verkiezing van een Kamerlid veel meer te danken aan de kiezers dan aan de partij. Ook dit betekent vanzelf een betere band tussen kiezer en gekozene.
Per saldo wordt dus de invloed van de kiezer op de samenstelling van de volksvertegenwoordiging groter. En dat vind ik een goede zaak.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Theo op 10 Juni 2001 om 21:30 uur]
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Precies Theo...

...alleen had ik de indruk dat jouw wijzigingsvoorstel al heel lang in praktijk wordt gebracht! Als nummer 60 met voorkeurstemmen wordt gekozen vr iemand die boven hem/haar in de rij staat dan zal nummer 60 nu toch ook al in de Kamer komen.
Of heb jij voorbeelden dat dat niet zo is?

Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Momenteel geldt er een grens van de helft of tweederde van de kiesdrempel. Dat is tenminste 25.000 of 35.000 voorkeurstemmen. Heel veel dus!
Dat iemand op een onverkiesbare plaats met voorkeurstemmen gekozen wordt gebeurt slechts sporadisch. De enige die ik mij kan herinneren is Joekes, ergens eind jaren '80.

Dit voorstel houdt in dat ook degenen die NIET genoeg voorkeurstemmen hebben ook voorrang krijgen, desnoods met 10 voorkeurstemmen!
En dat is heel zeker niet de praktijk!

Een voorbeeld:
26 kandidaten, A t/m Z, met respectievelijk 250.000, 15, 4, 20.000, 12.500, 750, 100, 67, 1, 1.000, 350, 0, 1.100, 44.000, 1.250, 20, 600, 5.000, 2.000, 100, 990, 0, 0, 810, en 35 stemmen. Totaal 340.692 stemmen, 8 zetels. Kiesdeler = 45.000 stemmen.
In het huidige systeem gekozen: A N (beide op voorkeurstemmen) B C D E F G (op volgorde van de lijst).
In het voorgestelde systeem: A N D E R S O M (op volgorde van voorkeurstemmen).

Een heel groot verschil dus!!!!!!!!
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Mogelijk toch een lichte verbetering, jouw voorstel.

Licht, omdat op deze manier nog altijd de partij in de hand blijft houden welke personen er op de lijst komen te staan en dus mogelijk uiteindelijk in de Kamer verschijnen.

Maar elke verbetering is er een nietwaar.

Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 21:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dit lijkt me een beetje onzin allemaal, is het niet de bedoeling dat de beste in de regering komen in plaats van de gemiddeldsten?

Wie zijn wij om niet voor God te spelen?
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 23:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Stev,

we hebben het hier over de verkiezing van de leden van de 2e Kamer. Het is volgens mij in een democratie de bedoeling dat de mening van de leden van de 2e Kamer een zo goed mogelijke afspiegeling is van de mening van alle kiezers samen.
Dit kun je op verschillende manieren bereiken, en daar gaat de discussie hier over.

De regering daarentegen wordt benoemd, en wie daar in komt is in de praktijk een zaak van de politieke partijen die samen de regering gaan vormen. Uiteraard zullen de partijen proberen om zo bekwaam mogelijke personen uit hun eigen kring in de regering te krijgen.
De manier van kiezen van de leden van de 2e Kamer heeft daar niets mee te maken. Die bepaalt alleen de machtsverhoudingen tussen de diverse partijen.

Het is overigens ook in ons huidige verkiezingssysteem niet de bedoeling dat de beste mensen in de Kamer komen, maar vertegenwoordigers van die politieke partijen die voldoende stemmen krijgen van de kiezers.
Verkiezingen afschaffen!
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 23:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Theo,

OK, maar dan ben ik het niet eens met het uitgangspunt. Het is mijns inziens helemaal niet belangrijk dat de regering een afspiegeling is van de bevolking.
Maar goed, laat maar, ga verder. Zelfs als je het uitgangspunt aanneemt lijkt het me toch niet handig in de praktijk - ik denk dat het tot rampen zou leiden om willekeurige mensen als volksvertegenwoordiging te benoemen.

"Vanaf het allereerste begin zet Greenpeace zich in voor een atoomvrije wereld."
Website Greenpeace Nederland
Verkiezingen afschaffen!
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie