Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Schedelmeten behoort terug bij bestudering mensdom. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2018 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Dat is zeker interessant.
Hoe weet u dat het de schedel was van een zeer oud persoon ? Heeft u dat laten onderzoeken en zo ja, waar ?
Mooi dat u tijdens de restauratie van dat kerkje de kans kreeg om op onderzoek uit te gaan. Meestal zijn terreinen namelijk afgezet tijdens een restauratie. Hoe kreeg u dat voor elkaar, of was u er beroepsmatig bij betrokken ?
Wat is er met de schedel gebeurd trouwens ? Heeft u hem nog ?

Ik was er beroepsmatig bij betrokken.
Ook interessant was het gegeven dat een schip van een kerk werkelijk van een schip was afgeleid. Men bouwde het geraamte van een schip en plaatste dat ondersteboven tegen de toren, of bouwde een toren er later tegenaan. Ik meen dat daar waar nu stalen spijkers werden gebruikt het eikenhout blauw verkleurde.
Mannen en vrouwen zaten gescheiden en hadden gescheiden toegangsdeuren.Het gebouw was uit de Vikingtijd, de deuren voor mannen was dusdanig laag geplaatst dat men moest buigen richting het land van die Vikings
De schedels werden netjes weer begraven in een ondergrond die hoofdzakelijk uit botjes bestond.
Ik sloeg voor de lol stuivers plat met een moker, die werden dan later weer teruggevonden en stonden bij de plaatselijke koster op de schoorsteenmantel ten toon als oeroud geld.
Ik vond eens met mijn nazaten een schedel in een oud kampement van Spanjaarden. Mijn verontwaardigde vrouw gaf opdracht deze ergens in het bos bij Gortel te begraven. Daar zal men raar opkijken als hij bij toeval wordt gevonden, en men er achter komt via "schedelmeten" dat hij behoorde bij een Spanjaard.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2018 15:10 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik heb een schedel van een Romeinse soldaat.
Toen in 1972 het Vrijthof in Maastricht werd opgegraven voor een ondergrondse parkeerplaats, werd er een begraafplaats gevonden uit de Romeinse tijd. De universiteit van Leiden werd ingeroepen om onderzoek te doen.
Ik heb iemand vijf gulden gegeven en die heeft een schedel gejat. Dit is natuurlijk illegaal.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2018 15:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nog een leuk schedelmeet weetje en hoe het fout kan gaan. De kennis van nu 15 aug 2016.
De piltdownmens
Als het niet de grootste fraudezaak in de wetenschap is, dan toch in ieder geval een van de bekendste: die van de Piltdown-mens. In 1912 werd in het Britse plaatsje Piltdown, ten zuiden van Londen, een zeer opmerkelijke vondst gedaan die de paleontologenwereld in rep en roer bracht. Een schedel en een kaak van een mensachtige. Niets minder dan de missing link tussen mens en aap zou zijn gevonden.
Meteen waren er twijfels, maar pas in de jaren 50 kon met zekerheid worden vastgesteld dat het om een vervalsing ging. Nieuwe dateringsmethoden maakten duidelijk dat de schedel slechts 50.000 jaar oud was, in plaats van de eerder geschatte 500.000 jaar. Bovendien bleek de schedel van een moderne mens te zijn, en de kaak van een orang-oetan.
De grote vraag bleef altijd of er een heel team van vervalsers achter zat, of alleen vinder Charles Dawson. Dawson zelf kon daar geen uitsluitsel meer over geven, hij overleed in 1916. Maar een team wetenschappers denkt nu dat het inderdaad een solo-actie van Dawson was.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2018 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Ik heb een schedel van een Romeinse soldaat.
Toen in 1972 het Vrijthof in Maastricht werd opgegraven voor een ondergrondse parkeerplaats, werd er een begraafplaats gevonden uit de Romeinse tijd. De universiteit van Leiden werd ingeroepen om onderzoek te doen.
Ik heb iemand vijf gulden gegeven en die heeft een schedel gejat. Dit is natuurlijk illegaal.

Jammer dat die schedel nooit is nagemeten.
Toen mijn nazaten rond de 10 jaar waren en de Veluwe nog niet werd overlopen door "Stadsen" gingen wij na een storm steevast naar de zandverstuiving waar regen en wind hadden huisgehouden. (de wind blaast het losse nieuwe zand weg de grijze oeroude laag blijft liggen. Paardehoeven woelen het oude zand op) .
Meestal staken waar de oude ondergrond was weggestoven, splinters vuursteen en pijlpunten dan boven het zand. Deze pre-historische messen en gereedschappen werden thuis eerlijk verdeeld tussen de nazaten. Nu zijn ze allemaal via zolders en schuurtjes verdwenen. De weg van veel "Neanderthaler?" attributen.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2018 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Kunnen ze die niet doneren aan een lokaal museum?
Ik denk dat ik Leiden ga bellen of ze de schedel terug willen hebben!
Of doneren aan het museum in Maastricht.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2018 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Lampje schreef:
Hoe weet u dat het de schedel was van een zeer oud persoon ? Heeft u dat laten onderzoeken en zo ja, waar ?
Mooi dat u tijdens de restauratie van dat kerkje de kans kreeg om op onderzoek uit te gaan. Meestal zijn terreinen namelijk afgezet tijdens een restauratie. Hoe kreeg u dat voor elkaar, of was u er beroepsmatig bij betrokken ?

Interessant. Wat voor werk deed u precies ? Temeer daar u ook al beroepsmatig de oceanen bereisde.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2018 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:
Lampje schreef:

Interessant. Wat voor werk deed u precies ? Temeer daar u ook al beroepsmatig de oceanen bereisde.

Ik was in die tijd verwarmingsmonteur en laste de leidingen ook door de grafkelders. Vaak voor monumentenzorg.
De oceanen bevoer ik als olieman. In de tijd dat er op een bootje van 5000 ton nog rond de 40 man aan bemanning werkte.
Passagiersschepen had ik na 1 reis bekeken. Dat was niks voor mij.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Lampje schreef:
Poendert schreef:
Lampje schreef:

Ik was in die tijd verwarmingsmonteur en laste de leidingen ook door de grafkelders. Vaak voor monumentenzorg.
De oceanen bevoer ik als olieman. In de tijd dat er op een bootje van 5000 ton nog rond de 40 man aan bemanning werkte.
Passagiersschepen had ik na 1 reis bekeken. Dat was niks voor mij.

Was dit de baan waarbij u het vertikte om vergaderingen te bezoeken waarna de computers het begaven en u uw loon niet uitbetaald kreeg ?
Als ik u was zou ik een nieuw bedrijfje starten : "poendert, laat hier uw schedel meten."
Klaar terwijl u wacht.

Laughing

Re: Schedelmeten behoort terug bij bestudering mensdom.
BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 20:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Poendert schreef:
Via Nazi-praktijken van bv dokter Mengele en zijn consorten, is het vergelijken van schedelvormen en hun verschillen tussen mensensoorten een taboe geworden via de deugende mens.
Dit is jammer. Net als de verschillen tussen het skelet en zelfs de vorm van tanden bij Neanderthalers en bv de Cro-Magnon mensen, kunnen verschille tussen de huidige mens/skelet vormen aanwijzingen geven voor de herkomst van een skelet en menssoort. Dit kan aanwijzingen aan het licht brengen richting genetisch bepaalde ziekten en voedingspatronen en helpen bij de genezing van die overerfbare ziekten.
Ook ontdekkingen gedaan door bv de sadist en Nazi Mengele mogen niet terzijde worden geschoven omdat die via het nazisme zijn verkregen. Doet men dat wel dan zijn die slachtoffers van de Nazie,s voor niks gestorven. Dan kleeft hun bloed ook aan de handen van de deugende mens die de onderzoekingen van die Nazie-sadisten via eigen gelijk op de vuilnishoop hebben doen belanden.

Question Question Question Evil or Very Mad

Heeft u het over schedelmeten bij levende mensen of van dode mensen?
Ik heb hier een schedel liggen van een Romeinse soldaat, gevonden onder het Vrijthof in Maastricht.
U kunt die komen meten maar schedelmetingen hebben niets te maken met genetische bepaalde ziekten.
Tegenwoordig wordt DNA onderzoek gedaan over genetische ziektes en afkomst.
U doet net dat met een schedelmeting op een levend mens ziektes te voorschijn komen
Met forensisch onderzoek worden nog steeds botten en schedels gemeten om te kijken of het een man of vrouw is.
En met vondsten van prehistorische mensen.
Ik zie dat al voor mij, doctor zegt "mijnheer Poendert, ik wil uw schedel meten zodat ik kan zien welke genetische ziektes u heeft". Rolling Eyes

Als via het meten van uw schedel blijk dat u geen negroide voorouders heeft, hoeft een arts u nauwelijks te onderzoeken op sikkelcel-anemie (die in West-Afrika veel voorkomt). Bepaalde indianenstammen hebben (evenals Hindoes)aanleg voor suikerziekte omdat hun voorouders overleefden op de slijmerige vruchten van succulenten.
Het gaat mij er niet om welke ziekten iemand heeft maar welke aanleg er bestaat bij bepaalde mensentypen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 29, 2020 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Beste Poendert, weer wetenswaardigheden van internet geplukt zonder LINK. !!!
De mensen uit toenmalig Nederlands Indië die sinds 1890 in Suriname wonen zijn JAVANEN.
Als u zo goed bekent bent in Suriname dan moet u toch Mariënburg bezocht hebben in het district Commewijne.
Dat was de oude suikerfabriek waar veel Javanen te werk gesteld werden.
Er staat zelfs een monument met het jaartal en de tocht van Java naar Amsterdam en door naar Suriname.
Dit zijn pertinent geen Maleiers maar Javanen.

Indonesisch eten in Paramaribo en dan de eigenaren Indisch noemen in plaats van Javanen is wel echt Hollands.....
Dus niets te maken met Maleiers......het was dus ook geen Maleis eten.

Quote:
Beste Elisabeht. Via het meten van bv schedels kan wel worden nagegaan of ik aanleg heb voor bepaalde ziekten of afwijkingen.
Via het meten van schedels kwam men te weten dat er over NL een rasgebonden scheidslijn lag.
Onder die lijn van ongeveer Haarlem/Nijmegen behoort men tot het alpine ras, erboven tot het Noorse.
Onder de O-europese Joden komen een aantal genetisch gerelateerde ziekten voor.. Via het meten van schedels/beenderen kan men die afkomst uitzoeken.
Ik kan nog wel een aantal rasgebonden afwijkingen opschrijven. We zijn net honden
.

Oh dus onder Nijmegen zijn Nederlanders een alpine ras??? Het is wel ver weg van de Alpen.
En wat is het verschil tussen Alpine ras en Noorse ras??? En dit is ontdekt door schedel metingen???
Het meten van schedels en beenderen duidt aan dat deze mensen dood zijn....en welke genetische gerelateerde ziekten zijn dat onder de O-Europese Joden en hoe komt men aan hun beenderen?
Via oude concentratie kampen of zijn ze opgegraven.... Javanen zijn Maleiers en onder de grote rivieren leeft een Alpine ras....
Rasgebonden afwijkingen.......Wie heeft schedels in Nederland gemeten om deze twee ras soorten te ontdekken?
De Duitsers!! of de Protestante wetenschappers?
Tedje pas op........ je bent geen Limburger maar een Alpine ras soort.

U maakt er wel een lang antwoord van.
Javanen zijn Maleiers die tegenwoordig op Java wonen, net als Nederlanders Germanen zijn, die in Nederland kwamen wonen.
In Indonesië woonden verschillende volken toen de Maleiers lang geleden de archipel binnentrokken. De Dajakkers op Borneo behoorden bv tot de pro-Maleiers, verder woonden er de Negrito,s en diverse stammen die tot het Melanesische ras behoorden. De meeste Melanesiërs en anderen zijn in het huidige Indonesië uitgemoord of verdrongen zoals in die oude tijden de gewoonte was.
Volgens mij wacht de Papoea,s nu hetzelfde lot.
Een leuk detail is het gegeven dat de Nederlandse dokter Dubois in de vorige eeuw opgravingen verrichte naar pre-historische mensen op Java. Daar stuitte hij op de resten van wat hij noemde de Java-mens. Deze plaatselijk uitgestorven menssoort behoorde via schedelmeten tot Homo-Erectus en had de nu onder Mongolide volken gebruikelijke vorm van snijtanden die schoffeltand wordt geheten. Dus die tandvorm, nu daar algemeen, heeft een oeroude herkomst. Ik meen dat die schoffeltand onder bv blanken bij een paar % van de bevolking voorkomt, terwijl die tandvorm bij Mongoliden tegenwoordig nog steeds regel is en bleef.
Dus blijf vooral, ondanks deugende tegenstand, je bezighouden met schedelmeten.
En beste Elisabeth. Via schedelmeten kwam men erachter dat het later Noorse ras een langere schedel had, terwijl het Alpine ras een rondere schedel bezat.
Ik ben een bijzonder meegaand mens. Dus de rasgebonden ziekten van Joden zal ik ook voor u opzoeken. Deze rasgebonden ziekten en afwijkingen komen onder elk ras voor.
Schedels heeft men tegenwoordig kerkhoven voor.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 29, 2020 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Poendert schreef:
Een leuk detail is het gegeven dat de Nederlandse dokter Dubois in de vorige eeuw opgravingen verrichte naar pre-historische mensen op Java. Daar stuitte hij op de resten van wat hij noemde de Java-mens. Deze plaatselijk uitgestorven menssoort behoorde via schedelmeten tot Homo-Erectus en had de nu onder Mongolide volken gebruikelijke vorm van snijtanden die schoffeltand wordt geheten.

Geweldig interessant allemaal.. Laughing

Voor al u schedel pas en maatwerk: bel Poendert BV.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 29, 2020 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Poendert schreef:
Poendert schreef:
Elisabeth schreef:
Poendert schreef:
Via Nazi-praktijken van bv dokter Mengele en zijn consorten, is het vergelijken van schedelvormen en hun verschillen tussen mensensoorten een taboe geworden via de deugende mens.
Dit is jammer. Net als de verschillen tussen het skelet en zelfs de vorm van tanden bij Neanderthalers en bv de Cro-Magnon mensen, kunnen verschille tussen de huidige mens/skelet vormen aanwijzingen geven voor de herkomst van een skelet en menssoort. Dit kan aanwijzingen aan het licht brengen richting genetisch bepaalde ziekten en voedingspatronen en helpen bij de genezing van die overerfbare ziekten.
Ook ontdekkingen gedaan door bv de sadist en Nazi Mengele mogen niet terzijde worden geschoven omdat die via het nazisme zijn verkregen. Doet men dat wel dan zijn die slachtoffers van de Nazie,s voor niks gestorven. Dan kleeft hun bloed ook aan de handen van de deugende mens die de onderzoekingen van die Nazie-sadisten via eigen gelijk op de vuilnishoop hebben doen belanden.

Question Question Question Evil or Very Mad

Heeft u het over schedelmeten bij levende mensen of van dode mensen?
Ik heb hier een schedel liggen van een Romeinse soldaat, gevonden onder het Vrijthof in Maastricht.
U kunt die komen meten maar schedelmetingen hebben niets te maken met genetische bepaalde ziekten.
Tegenwoordig wordt DNA onderzoek gedaan over genetische ziektes en afkomst.
U doet net dat met een schedelmeting op een levend mens ziektes te voorschijn komen
Met forensisch onderzoek worden nog steeds botten en schedels gemeten om te kijken of het een man of vrouw is.
En met vondsten van prehistorische mensen.
Ik zie dat al voor mij, doctor zegt "mijnheer Poendert, ik wil uw schedel meten zodat ik kan zien welke genetische ziektes u heeft". Rolling Eyes

Beste Elisabeht. Via het meten van bv schedels kan wel worden nagegaan of ik aanleg heb voor bepaalde ziekten of afwijkingen.
Via het meten van schedels kwam men te weten dat er over NL een rasgebonden scheidslijn lag.
Onder die lijn van ongeveer Haarlem/Nijmegen behoort men tot het alpine ras, erboven tot het Noorse.
Onder de O-europese Joden komen een aantal genetisch gerelateerde ziekten voor.. Via het meten van schedels/beenderen kan men die afkomst uitzoeken.
Ik kan nog wel een aantal rasgebonden afwijkingen opschrijven. We zijn net honden.

Dan gaan we verder met de Maleiers.
Maleiers
De Maleiers vormen de grootste bevolkingsgroep in Zuidoost-Azië. In Maleisië noemen de Maleiers zichzelf orang Melayu.
Situering
In Zuidoost-Azië leven meer dan 300 miljoen Maleiers. De meesten wonen in Indonesië (circa 205 miljoen) en in Maleisië (circa 13 miljoen). Ook in het zuiden van Thailand wonen Maleiers. In enkele provincies vormen zij de meerderheid van de bevolking. Op de Filipijnen wonen circa 70 miljoen mensen van Maleise afkomst.
Geschiedenis
De Maleiers woonden drieduizend jaar geleden al rond de Straat Malakka. Dit was destijds geen politieke grens, maar een zeepassage die verschillende groepen van dezelfde familie met elkaar verbond. Naast ervaren zeevaarders waren zij ook goede landbouwers. Ze beschikten over geavanceerde landbouwmethoden en hadden bijvoorbeeld metalen werktuigen als bijlen en schoffels. De uitvinding van de kris, een korte dolk, kan aan hen toegeschreven worden.

Scientias. Moderne Jood
Uit de genetische analyse blijkt dat de Joden die in Irak en Iran leven het meest op elkaar lijken. De andere Joden delen een deel van hun DNA met dat van niet-Joodse Europeanen en Noord-Afrikanen. Van de niet-Joodse Europeanen hebben de Italianen, Fransen en Sardiniërs het meeste gemeen met de moderne Joden.

Volgens de onderzoekers kan hun studie helpen om genetische aandoeningen die veelvuldig onder Joden voorkomen – onder meer borstkanker, prostaatkanker en de ziekte van Tay-Sachs – een stofwisselingsziekte – beter te behandelen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 29, 2020 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Via schedelmeten kwam men erachter dat het later Noorse ras een langere schedel had, terwijl het Alpine ras een rondere schedel bezat.

Niet waar ! Het latere Noorse ras had net als de Alpine rassen een relatief ronde schedel, en de zogenaamde langere vorm waar u op doelt, was niks anders dan een wat uit de kluiten gewassen schoffeltand. Dat weten we uit historisch archeologisch onderzoek, en niet vanuit de schedelmeetkunde. Ga het maar vragen aan tandartsen gespecialiseerd in schoffeltanden
Overigens loopt in de wereld van de schedeldeskundigen de discussie over de vraag of langere schedels ook betekenen dat de hersens die zich daarbinnen bevonden ook uit havermout bestond zoals die bij de hedendaagse deugende linksmensch het geval is. Bij het Alpine ras zien we daarentegen een lagere havermoutscore.
U weet dat donders goed, meneer Poendert. Dus probeer ons niks op de mouw te spelden.
Staat u nu met uw mond vol schoffeltanden ?

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2020 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Via schedelmeten kwam men erachter dat het later Noorse ras een langere schedel had, terwijl het Alpine ras een rondere schedel bezat.

Niet waar ! Het latere Noorse ras had net als de Alpine rassen een relatief ronde schedel, en de zogenaamde langere vorm waar u op doelt, was niks anders dan een wat uit de kluiten gewassen schoffeltand. Dat weten we uit historisch archeologisch onderzoek, en niet vanuit de schedelmeetkunde. Ga het maar vragen aan tandartsen gespecialiseerd in schoffeltanden
Overigens loopt in de wereld van de schedeldeskundigen de discussie over de vraag of langere schedels ook betekenen dat de hersens die zich daarbinnen bevonden ook uit havermout bestond zoals die bij de hedendaagse deugende linksmensch het geval is. Bij het Alpine ras zien we daarentegen een lagere havermoutscore.
U weet dat donders goed, meneer Poendert. Dus probeer ons niks op de mouw te spelden.
Staat u nu met uw mond vol schoffeltanden ?

Een langere schedel opent de mogelijkheid om met een grotere herseninhoud het geboortekanaal te passeren. Hetzelfde was het geval bij de Neanderthaler. Ook hun vrouwen konden kinderen baren met grotere hersens doordat hun kinderen een langere schedel bezaten met in aanvang al meer hersens. Het lijkt dat de volwassen Neanderthaler rond 1700 cc hersens bezat, terwijl de homo-Sapiens(wij dus), het met 1500 cc moeten doen.
Dan rijst de vraag, Waarom zijn die Neanderthalers uitgestorven, en overleefden wij. In ieder geval niet door gebrek aan hersens?

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2020 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Poendert schreef:
Dan rijst de vraag, Waarom zijn die Neanderthalers uitgestorven, en overleefden wij. In ieder geval niet door gebrek aan hersens?

Ik denk dat er een oorlog heeft plaatsgevonden tussen mensen met een lange schedel en mensen met een kortere schedel. Het geval is namelijk dat er vroeger, heel lang geleden, schedelmeetrournooien plaats vonden, waarin bepaald werd wie de langste schedel bezaten. En diegene met lange schedels gedroegen zich doorgaans zeer denigrerend ten opzichte van mensen met kortere schedels.

Het is een paar keer flink uit de hand gelopen tijdens die roemruchte schedelmeettournooien, waarna het uiteindelijk uitdraaide op een genocide waarbij de kortere schedels aan het langste eind trokken. Het spreekt voor zich dat na die bloedige strijd er geen schedelmeettournooien meer werden georganiseerd, daar wilden die kortere schedels voor eens en altijd vanaf zijn. Sindsien is het meten van schedels min of meer taboe verklaard, en zelfs nu nog omstreden.

Zo is dat dus gekomen. We hebben dus eigenlijk ons bestaan te danken aan de nobele kunst van het schedelmeten.

Een dag geen schedel gemeten is een dag niet geleefd, zei men destijds nog.

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Een langere schedel opent de mogelijkheid om met een grotere herseninhoud het geboortekanaal te passeren. Hetzelfde was het geval bij de Neanderthaler. Ook hun vrouwen konden kinderen baren met grotere hersens doordat hun kinderen een langere schedel bezaten met in aanvang al meer hersens. Het lijkt dat de volwassen Neanderthaler rond 1700 cc hersens bezat, terwijl de homo-Sapiens(wij dus), het met 1500 cc moeten doen.

Goede vraag. Het probleem zit hem niet zozeer in de lengte van de schedel, maar in de combinatie van schedel en schoffeltand. Mijn neef is toevallig lid van de Orde van de Schoffeltand, en hij heeft dit voor mij uitgezocht. Deze Neanderthalers aten teveel havermout, met als gevolg dat hun hersens verweekten en de schoffeltand als gevolg van te weinig kauwbewegingen afstierven in de mond.
Het gevolg was dat de leemte die ontstond tussen afgestorven schoffeltand en de ruimte in de langere schedel zich vulde met hamermout. En u weet dat dit op termijn leidt tot een te vroeg overlijden, en dat was hier het geval.

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2020 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:

Een dag geen schedel gemeten is een dag niet geleefd, zei men destijds nog.

Exact Carlos. Schedelmeten was destijds een bijzonder populaire bezigheid en net als paling roken, netten boeten en mandvlechten een oude ambacht die nu helaas niet veel meer voorkomt. En dat is jammer, maar gelukkig wordt de oude traditie nog in stand hehouden door diverse verenigingen. Ik noemde mijn neef al, lid van de Orde van de Schoffeltand, die zich bezighoudt met schedelmetingen.
Ik verzeker u dat op de eerstvolgende koningsdag, wanneer de koning het land intrekt om zich te vergapen aan oude spelletjes en ambachten, het schedelmeten een belangrijk onderdeel van het programma zal zijn.
Je kunt bij Poendert trouwens ook je schedel laten meten. Klaar terwijl u wacht.

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2020 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

De Orde van de Schoffeltand is wel een zeer roemrucht gezelschap heb ik mij laten vertellen. Jouw neef moet zich zeer vereerd voelen dat hij daarbij mag horen, Lampje. Alleen mensen met de juiste schedelmaten kwamen in aanmerking voor lidmaatschap, en dat was een heel streng criteria. Een millimeter meer of minder? Jammer dan, geen lid.

Deze mensen wilden ook bij de Orde van de Schoffeltand, maar hebben het net niet gered.

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2020 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Klopt. Je ziet ook op de foto dat de schedels van deze mensen qua omvang niet aan het criterium voldeden om lid van de Orde van de Schoffeltand te kunnen worden.
Mogelijk hebben ze hun schedels niet eens laten meten. Als ze nog in leven zijn, kunnen we ze bij Poendert aanmelden. Als ze tegelijk gaan, krijgen ze groepskorting (je laat zes schedels meten voor de prijs van vijf.)

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het komt er dus op neer dat vroeger via schedelmeten,(en nu nog in de archeologie) maar nu vaak via DNA rasgebonden weetjes en ziekten aan het licht komen. Fijn voor de mensen die via deze wetenschap, van hun erfelijke aandoeningen konden worden genezen.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het komt er dus op neer dat vroeger via schedelmeten,(en nu nog in de archeologie) maar nu vaak via DNA rasgebonden weetjes en ziekten aan het licht komen. Fijn voor de mensen die via deze wetenschap, van hun erfelijke aandoeningen konden worden genezen.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Geeft u dan concrete voorbeelden van mensen die dankzij de schedelmeetkunde van erfelijke afwijkingen zijn genezen.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 11:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Geeft u dan concrete voorbeelden van mensen die dankzij de schedelmeetkunde van erfelijke afwijkingen zijn genezen.

Dit schrijft VRTbe/vrtnws.
Verschillende bevolkingsgroepen hebben verschillende lichamelijke kenmerken en gezondheidsproblemen
Het Rode Kruis heeft een oproep gedaan voor stamceldonoren van Afrikaanse of Turkse afkomst, omdat stamcellen van westerse mensen voor hen niet geschikt zijn. Afrikaanse of Turkse mensen hebben een ander afweersysteem dan westerlingen, en daardoor hebben ze stamcellen uit de eigen bevolkingsgroep nodig. Dat roept de vraag op of er nog opvallende verschillen zijn op het gebied van lichamelijke kenmerken en gezondheidsproblemen tussen verschillende bevolkingsgroepen.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Geen concreet voorbeeld dus.
Bovendien ontgaat me de relatie met schedelmeten.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als oude nu uitgestorven menselijke populatie,s worden opgegraven en DNA onderzoek niet meer mogelijk is, kan men door het onderzoeken van hun schedels en beenderen nagaan waarom die populatie is uitgestorven. Dat kan een waarschuwing zij om niet nogmaals dezelfde fout te begaan.

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie