Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Politieker die nepnieuws verspreid moet persoonlijk gestraft Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Goed filmpje. Vooral dat 'typecasting' is erg herkenbaar. De NOS is ook al betrapt op het gebruiken van acteurs als zijnde 'toevallige passanten op straat interviewen'.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Midden in de roos! Wie of wat is die maker? Wie is Paul Nielsen?

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 3:44 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Er zijn dagelijks honderdduizenden gebeurtenissen waaruit het NOS journaal moet kiezen wat te brengen. Honderden sprekers in Nederland alleen al. Sprekers in bibliotheken, buurthuizen verenigingen en onderwijsinstellingen. Auto ongelukken in Nederland en omliggende landen. Bosbranden overstromingen. hondebeten, ontsnapte tijgers en potloodventers.
Een schier onmogelijke opgave waarbij allerlei voorselectie-mechanismen nodig zijn. Men kan slechts z'n best doen om zo objectief mogelijk te zijn. Het is echt onmogelijk om met een paar willekeurig gekozen voorbeelden te bepalen of ze hun best doen om zo neutraal mogelijk nieuws te brengen of niet.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 8:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tja, als je het niet wilt zien....

'Alles was toen al voor-gecensureerd: het Journaal nam het nieuws over van bepaalde westerse persbureaus. Al het nieuws was dus pro-VS, pro-NAVO (lobby), pro-Europa (lobby) en anti-Sovjet (lobby), militaristisch (lobby) en pro-Israël. En zo lang ik leef is Rusland al zwart gemaakt door het Westen. Vijandvorming. Poetin is nu de boosdoener. En kijk eens naar Assad in Syrië? Al die zwartmakerij, het wordt steeds herhaald. Het is hypnose en komt diep in onze genen.'

https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/241181/oud-nos-journaliste-doet-boekje-open-over-eenzijdige-informatie-reguliere-media.html

En zie verder Arnold Karskens:
https://www.thekarskenstimes.com/weblog/item/699-zwartboek-nos-journaal-annex-15e-vangst

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Corwin schreef:
Een schier onmogelijke opgave waarbij allerlei voorselectie-mechanismen nodig zijn. Men kan slechts z'n best doen om zo objectief mogelijk te zijn. Het is echt onmogelijk om met een paar willekeurig gekozen voorbeelden te bepalen of ze hun best doen om zo neutraal mogelijk nieuws te brengen of niet.

De NOS is niet neutraal. De NOS is vooringenomen en gaat met een vooringenomen mening het nieuws in.

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 14:18 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Cliff schreef:
Tja, als je het niet wilt zien....

'Alles was toen al voor-gecensureerd: het Journaal nam het nieuws over van bepaalde westerse persbureaus. Al het nieuws was dus pro-VS, pro-NAVO (lobby), pro-Europa (lobby) en anti-Sovjet (lobby), militaristisch (lobby) en pro-Israël. En zo lang ik leef is Rusland al zwart gemaakt door het Westen. Vijandvorming. Poetin is nu de boosdoener. En kijk eens naar Assad in Syrië? Al die zwartmakerij, het wordt steeds herhaald. Het is hypnose en komt diep in onze genen.'

https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/241181/oud-nos-journaliste-doet-boekje-open-over-eenzijdige-informatie-reguliere-media.html

En zie verder Arnold Karskens:
https://www.thekarskenstimes.com/weblog/item/699-zwartboek-nos-journaal-annex-15e-vangst

Was dat allemaal in dat youtube-filmpje wat u zo goed vond? Ja sorry ik ben maar tot halverwege gekomen omdat ik het nogal saai vond.

Kritiek op het woordgebruik heb ik ook.
Zo is het woord "loverboy" een volstrekt ten onrechte gebruikte verdoezeling van het woord pooier.
Het meest erger ik mij aan "eerwraak" en "eergerelateerd geweld".
Stel man merkt dat de buren roddelen over zijn dochter. De man is echt de meest eerloze klootzak die er bestaat en geeft zijn zoon bevel om de dochter te vermoorden. Eerlozer kan echt niet. Maar omdat de man zichzelf liever niet ziet als volstrekt eerloze klootzak verzint hij een naam die juist het tegendeel aangeeft van wat hij heeft gedaan.
Ik vind dat ze bij de NOS hun best zouden moeten doen om een aanduiding te gebruiken die zo een misdadiger niet de eer geeft die hij niet verdient.
BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 20:42 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

De NOS is niet neutraal. De NOS is vooringenomen en gaat met een vooringenomen mening het nieuws in.

Zoals u met een vooringenomen mening zit te kijken en in alles de bevestiging ziet die u wilt zien.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 9:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nee hoor, ik reageer op de vooringenomenheid van de NOS.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Corwin schreef:
Was dat allemaal in dat youtube-filmpje wat u zo goed vond? Ja sorry ik ben maar tot halverwege gekomen omdat ik het nogal saai vond.

Ah ja, van die mensen die een half onderzoek lezen en dan roepen dat de conclusie niet klopt. Die ken ik. Die stuur ik meestal met een onvoldoende naar huis Laughing

Quote:
Zo is het woord "loverboy" een volstrekt ten onrechte gebruikte verdoezeling van het woord pooier.

Zit nogal verschil in. Pooiers verleiden over het algemeen niet hun eigen 'personeel'.

Quote:
Het meest erger ik mij aan "eerwraak" en "eergerelateerd geweld".

Ik kan met best vinden in je uitleg, er is weinig eer aan. Maar je mist hier dat het een cultureel/religieus dingetje is. Er zijn zelfs landen waar dit in de rechtspraak is/was opgenomen. (uit mijn hoofd weet ik in ieder geval dat voormalig Joegoslavië dit in de rechtspraak had)

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 13:22 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Sinds mensenheugenis zijn er al pooiers geweest die hun slachtoffer eerst verleiden en dan de straat op sturen. Echt helemaal niets nieuws aan.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nou, voor jou dan het verschil:

Lijkt me nadrukkelijk niet hetzelfde.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 13:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Zit nogal verschil in. Pooiers verleiden over het algemeen niet hun eigen 'personeel'.

Pooiers hebben meerderjarig personeel, loverboys gebruiken minderjarig personeel (de toevoeging "boy" komt omdat het zelf nog jonge jongens zijn).
Een pooier is dus legaal en een loverboy is illegaal.

Quote:
Ik kan met best vinden in je uitleg, er is weinig eer aan. Maar je mist hier dat het een cultureel/religieus dingetje is.

Je haalt me de woorden uit de mond. Daarom dekt het woord precies de lading,

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 20:11 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Cliff schreef:
Nou, voor jou dan het verschil:

Lijkt me nadrukkelijk niet hetzelfde.

Ik zei niet dat die twee woorden precies hetzelfde betekenen. Ik zei dat er al sinds mensenheugenis pooiers zijn geweest die eerst het meisje verleiden om dan de prostitutie in te sturen.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Nee, u reageert vooringenomen op de NOS. En u niet alleen, er zijn er nog een paar hier op Weerwoord. Jullie leggen het nieuws langs je eigen referentiekader. Bevalt dat nieuws, dan is het goed. Bevalt dat nieuws niet, dan deugt de boodschapper niet.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 22:24 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Tedje van Es schreef:

Nee, u reageert vooringenomen op de NOS. En u niet alleen, er zijn er nog een paar hier op Weerwoord. Jullie leggen het nieuws langs je eigen referentiekader. Bevalt dat nieuws, dan is het goed. Bevalt dat nieuws niet, dan deugt de boodschapper niet.

Leuter toch niet zo.
Het is gewoon een feit, dat de media klakkeloos zaken van Reuters, ANP en wat dies meer zij kritiekloos overnemen.
De NOS is dan ook niet links, maar veel meer een kanaal waarbij de gevestigde orde de goegemeente de les leest.

Het is verre van objectief. Integendeel.
De leugen regeert..

Dat is bij de NOS zo, en ook bij de BBC.
In de oorlog noemden ze dat "gelijk geschakeld".

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 0:26 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Het is echt niet realistisch om van de NOS te verwachten dat ze een hele horde mensen in dienst zouden nemen die voor de NOS zelfs een eigen keuze maken van alle potentiële nieuwsitems.
BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Corwin schreef:
Ik zei niet dat die twee woorden precies hetzelfde betekenen. Ik zei dat er al sinds mensenheugenis pooiers zijn geweest die eerst het meisje verleiden om dan de prostitutie in te sturen.

Maar die toevoeging heeft weinig zin. Er zijn sinds mensenheugenis ook pooiers die vegetariërs zijn.

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 0:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Corwin schreef:
Het is echt niet realistisch om van de NOS te verwachten dat ze een hele horde mensen in dienst zouden nemen die voor de NOS zelfs een eigen keuze maken van alle potentiële nieuwsitems.

En waarom moeten we belasting betalen voor een nieuwszender die alleen de selectie van het nieuws van Reuters vertaalt naar Nederlands?

Laat ik het even samenvatten: niemand is neutraal. De NOS niet, RT niet, CNN niet, Lampje niet, jij niet en ik niet. Dat erkennen is stap één. Maar dat doet de NOS dus niet. Van de site van de NOS:

Taken
    De NOS is als publieke omroep verantwoordelijk voor een brede nieuwsvoorziening die betrouwbaar is en onafhankelijk.

[...]

Missie
    Aan de hand van deze taken heeft de NOS zichzelf deze missie gesteld:

“De NOS stelt zich, als integraal onderdeel van de publieke omroep, tot doel de primaire informatiebron te zijn op het gebied van nieuws, sport en evenementen, zodat de Nederlandse burger beter in staat is te oordelen over ontwikkelingen in de wereld, waardoor hij zijn gedrag beter kan bepalen. De NOS hanteert hierbij de hoogste journalistieke eisen van zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, ongebondenheid, pluriformiteit en objectiviteit. De NOS streeft ernaar deze informatie toegankelijk te maken via alle beschikbare media en voor alle maatschappelijke geledingen.”

Eigenlijk is dit van A tot Z gelogen. De eerste zin kun je al vraagtekens bij zetten. Ze zijn onafhankelijk? Ehmmm... ze zijn afhankelijk van belastinggeld voor hun voortbestaan. Belastinggeld wat wordt toegekend door de minister (ofwel: de politiek).

Dat is ongeveer even onafhankelijk als een bijstandsklant. Trek de uitkering in en je zult zien hoe 'onafhankelijk' zoiemand is. Niet dus.

Er is dus al aantoonbare financiële afhankelijkheid.

Daarbij vinden ze in hun missie dat ze de Nederlandse burger moet informeren zodat deze zich op een bepaalde manier gaat gedragen. Nou, daar slagen ze prima in. Complimenten. Cynische complimenten, dat wel.

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Nee, u reageert vooringenomen op de NOS

Waar doe ik dat?

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik schijn hierboven ergens Koolstofdioxide met Koolstofmonoxide te hebben verwisseld. Sorry.
----Kooldioxide zorgt alleen voor een verhoging van de zuurgraad in het bloed maar reageert niet met lichaamseigen stoffen. Koolmonoxide daarentegen hecht zich zeer sterk aan hemoglobine, het eiwit dat zorgt voor zuurstoftransport in ons lichaam. Dat transport raakt daardoor ontregeld, wat tot acuut zuurstofgebrek en daarop volgend de dood leidt.

BerichtGeplaatst: Do Jan 09, 2020 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Quote:
De NOS voert geen agenda bij de journalistieke keuzes die we maken. Wij trachten niets te verhullen en niets te vergroten, onze richtlijn is om zaken bij de naam te noemen.

Dan doet de NOS dus vaak het tegenovergestelde. En soms moeten ze dan schoorvoetend rectificeren.

Quote:
Na de aanslag op Tower Bridge in Londen kregen we vragen waarom in het NOS Achtuurjournaal van zondag 4 juni jongstleden onvoldoende expliciet wordt verwezen naar de islamitische achtergrond van de aanslagplegers. Het was beter geweest als de quote van de Britse premier May over 'islamitisch extremisme' in de uitzending was meegenomen.

https://over.nos.nl/nieuws/799/reactie-op-vragen-over-berichtgeving-aanslag-londen
https://www.geenstijl.nl/5126672/islamofobe_nos_geeft_moslims_ineens_de_schuld_van_alles/
https://www.geenstijl.nl/5126402/waarom_knipt_de_nos_in_getuige/

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
legalblond

Poendert schreef:
Een politiek persoon die bewust nepnieuws in omloop brengt moet persoonlijk worden gestraft.
Ik kan mij indenken dat een politieker vanuit zijn overtuiging voor mij onzin verkondigd. Mar iemand die in de politiek zit behoort de waarheid, of in ieder geval de waarheid vanuit zijn opinie te spreken.
Maar echt grove leugens behoren gestraft.
Dus Trump een klootzak vinden is toegestaan, maar hem met een niet bewezen moord verbinden behoort persoonlijke consequenties te hebben voor een bewindsmens of verslaggever.

Mee eens, maar wat is dan wel en niet nepnieuws? Hillary Clinton verdenken van erg veel moorden, omdat er uit haar direkte omgeving ergens tussen de 50 tot 60 mensen door "zelfmoord" om het leven kwamen en vrijwel altijd op het moment dat ze zich net tegen Hillary en/of de Clinton Foundation hadden gekeerd of dat ze gingen getuigen tegen Hillary. Het is geen bewijs, maar wel erg verdacht. En links pusht bewust de klimaat-leugens die op vele fronten aantoonbaar onjuist zijn, terwijl er zeker een gedeelte van de linkse politici overtuigd zullen zijn dat dat hele klimaat-alarmisme echt waar is (en zeker ook een heel groot gedeelte dat weet dat het pure leugens zijn en puur gaat om geld).
Ik ben het dus zeker met je eens, maar het bewust liegen zal in heel veel gevallen moeilijk aan te tonen zijn. En anders wordt het al snel een gevalletje van ongeinformeerd gewoon maar vertellen wat de partij of de politicus zelf het beste uitkomt en dat blijkt later onwaar te zijn geweest.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Politieker die nepnieuws verspreid moet persoonlijk gestraft
  Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici