Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Elk mens heeft een slavernijverleden.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Elk mens heeft een slavernijverleden.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er bestaat geen mens of volk op de wereld dat in het verleden geen menselijke slaven heeft gehouden. Ik was in Pompejie bij Napels, en daar vertelde de gids dat ongeveer de helft van de Romeinen als slaaf door het leven ging. Zelfs de armste bewoners hadden enkele slaven in dienst.
Wereldwijd werd het eerst in W-Europa de slavernij afgeschaft, een gebruik dat vanuit ons continent steeds meer navolging kreeg.
Maar nog in laat 1800 werden in Pommeren(Duitsland) mensen in slavernij gehouden en mocht de heer bij een trouwerij als eerste met de bruid naar bed.
In dezelfde tijd werden in Rusland nog complete dorpen inclusief hun menselijke bewoners op veilingen per opbod verkocht.
Dus al onze voorouders wereldwijd waren slavenhouders.

BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2018 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Bovenstaande handel/slaverhouderij mogelijk met uitzondering van sommige Jager/verzamelaarsvolken.
Ik denk niet dat de Pygmee├źn of San volken ooit slaven hebben gehouden. Maar in de rest van de wereld hield/verhandelde men altijd slaven die gerekruteerd werden uit overwonnen buurstammen.
Plaatselijk, Afrika/de Amerika,s/Oceanie, en in de verre oudheid at men overwonnen vijanden/buitenstaanders zelfs feestelijk op.
Die menseneters praktijken veroorzaakten daarnaast voor verspreiding van een variant van de "Gekke-koeienziekte". Op bv Guam(eiland in de stille Zuidzee) bleek na grondig onderzoek 90% van de mannen van middelbare leeftijd aan die ziekte te lijden en er later aan dood te gaan.
Deze ziekte bleek het ergst te woeden bij de leidende klasse. Dit kwam omdat deze figuren de beste en meest malse stukken vlees voor zichzelf uitzochten.
Toch nog gerechtigheid?

BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2018 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Je weet: Karma is a bitch.

BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2018 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het zou mooi zijn als in het land waar het eerst de slavernij officieel werd afgeschaft een standbeeld werd opgericht van de mens die dat verbod heeft doorgedrukt.
Ik meen uit mijn blote hoofd dat het land Denemarken was.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie