Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Ter overdenking... Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je leest slecht en stelde daarom de verkeerde vraag door te vragen of ik tegen hard rijden ben.
Ik ben tegen te hard rijden. Het lijkt me dat jouw vraag hiermee beantwoord werd.

In de VS mag je rechts inhalen dus is het niet asociaal. In de VS zijn de verkeersregels namelijk anders; men blijft bijvoorbeeld op de eigen baan (stay in your own lane) en gaat bij inhalen alleen naar links als dat aangegeven staat (keep right except when pass).
Afgezien daarvan is het natuurlijk een kromme redenatie die je hier tentoonspreidt; asociaal betekent dat je geen rekening houdt met de regel die voor allen geldt waardoor je overlast veroorzaakt.
Hier ten lande zijn de regels dat je niet rechts mag inhalen en niet te hard mag rijden. Die regels gelden ook voor Cliff, dus is Cliff asociaal als hij zich daar niet aan houdt.
Er is ook een regel dat je in de kroeg niet mag roken. Iemand die naast jou een sigaret opsteekt vind jij gegarandeerd asociaal.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je leest slecht en stelde daarom de verkeerde vraag door te vragen of ik tegen hard rijden ben. Ik ben tegen te hard rijden. Het lijkt me dat jouw vraag hiermee beantwoord werd.

Niet echt, omdat in Duitsland niet vaststaat wat te hard is. Je begint over 'verantwoordelijk rijden' maar ook dat is een wazig begrip natuurlijk.

Quote:
In de VS mag je rechts inhalen dus is het niet asociaal.

Quote:
asociaal betekent dat je geen rekening houdt met de regel die voor allen geldt waardoor je overlast veroorzaakt.

Dat is exact het punt wat ik aan wilde tonen. Je stelt dus niet dat je de 'gedraging' asociaal vindt, maar dat dit in combinatie staat met de geldende regel en het veroorzaken van overlast.

Als Royy op een stille snelweg 120 rijdt waar je 100 mag... wat voor overlast veroorzaakt hij dan?

Quote:
Hier ten lande zijn de regels dat je niet rechts mag inhalen en niet te hard mag rijden.

Ja, en in je voortuin mogen geen struiken hoger dan 1 meter enzo. Jij overtreedt nooit regels begrijp ik?

Een andere regel is dat je rechts aanhoudt, dus als er 3 banen zijn rijd je rechts en niet in het midden... en dat was een beetje het probleem. Ik hou netjes rechts aan. Dat iemand anders dat niet doet en in het midden gaat rijden maakt dat hij/zij de regels overtreed. Niet ik. Ik hou netjes rechts aan en rijd niet te hard. Dan kan het een keer gebeuren dat je iemand recht passeert... maar dat komt dus alleen maar omdat iemand die in het midden rijdt (of links) een overtreding begaat (immers: houdt niet rechts aan)

Maar goed... als ik dat verwoord zit je al weer snel in de gordijnen.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Niet echt, omdat in Duitsland niet vaststaat wat te hard is. Je begint over 'verantwoordelijk rijden' maar ook dat is een wazig begrip natuurlijk.

Alweer lees je niet; ik heb uitgebreid uitgelegd dat je in Duitsland nergens te hard mag rijden.

Quote:
Dat is exact het punt wat ik aan wilde tonen. Je stelt dus niet dat je de 'gedraging' asociaal vindt, maar dat dit in combinatie staat met de geldende regel en het veroorzaken van overlast.

Het is heel simpel: andere Länder, andere Sitten.
Ga eens links rijden en vervolgens roepen wat een flauwekul het wel niet is dat iedereen jouw rijgedrag afkeurt; in GB rijden ze immers allemaal links. Eens kijken wat men je zal antwoorden. Ik heb wel een idee...

Quote:
Als Royy op een stille snelweg 120 rijdt waar je 100 mag... wat voor overlast veroorzaakt hij dan?

Gaan we nu mierenneuken over de definitie van het woordje overlast? Rechts inhalen en te hard rijden kunnen zeer gevaarlijk zijn, de gevolgen daarvan kunnen bij anderen zeer veel overlast veroorzaken.

Quote:
Ja, en in je voortuin mogen geen struiken hoger dan 1 meter enzo. Jij overtreedt nooit regels begrijp ik?....

Wat alweer een belachelijke vergelijking. In mijn voortuin breng ik met een struik van 1,30 meter niemand in gevaar, maar als jij je op de weg gevaarlijk gedraagt door je niet aan de regels te houden dan doe jij dat wel.

In een ander topic zit je te schelden op rokers die je asociaal vindt als ze in gezelschap roken omdat je hun rook niet wilt inademen. Op wat ik zojuist aan jou over roken vroeg heb je maar niet geantwoord want dat komt je even niet goed niet uit, maar iedereen moet het wel goed vinden dat jij je niet aan de verkeersregels houdt omdat je daar geen zin in hebt. En dat je daarmee anderen in gevaar kunt brengen telt schijnbaar niet als tegenargument.

Quote:
Maar goed... als ik dat verwoord zit je al weer snel in de gordijnen.

Ik zit helemaal niet in de gordijnen, ik sta hartstikke stevig in mijn schoenen met mijn betoog.
Jij zit in de gordijnen want je weet niet hoe hard je moet roepen om te ontkennen dat jij je in het verkeer asociaal gedraagt.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik hecht helemaal geen waarde aan wat jij asociaal vindt, heb ik volgens mij al eerder gezegd... dus ik zit echt niet in de gordijnen.

Volgens mij heb jij nogal moeite met verkeersovertredingen als ik dat zo zie. Dus ik denk dat jij je drukker maakt dan ik...

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 15:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het interesseert jou niet wat ik vind? Je reageert er anders behoorlijk op.
Net als iedereen moet Cliff zich ook aan de verkeersregels houden en geen smoesjes verzinnen voor aso verkeersgedrag.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De vraag is natuurlijk wie waarop reageert... als Royy zegt dat hij op een lege snelweg zich niet aan de maximum snelheid houdt, reageer je als door een wesp gestoken....

Maar goed, laat ik dan maar niet meer reageren op jou.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

in de VS rijdt iedereen keurig binnen de lijntjes de toegestane snelheid en mag er rechts ingehaald worden.

Ja dat zeggen ze altijd. Ook in de VS wordt gewoon te hard gereden is mijn ervaring, extreem hard komt wat minder voor, maar dat zie je ook nauwelijks in NL. Verder zijn Amerikanen over t algemeen slechte rijders, komt omdat ze geen normale opleiding krijgen. Russen slaan natuurlijk alles, lijkt net alsof die permanent dronken zijn.

Quote:
Gaan we nu mierenneuken over de definitie van het woordje overlast? Rechts inhalen en te hard rijden kunnen zeer gevaarlijk zijn, de gevolgen daarvan kunnen bij anderen zeer veel overlast veroorzaken.

Tuurlijk kan dat veel overlast veroorzaken. Maar op een lege snelweg niet. En als iemand op een lege snelweg met 100 km/u op de linkerbaan rijdt, is dat degene die overlast veroorzaakt.

Op een lege kruising loop of fiets ik ook door rood. Ook erg zeker?

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 18:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Tuurlijk kan dat veel overlast veroorzaken. Maar op een lege snelweg niet. En als iemand op een lege snelweg met 100 km/u op de linkerbaan rijdt, is dat degene die overlast veroorzaakt.

Een van de redenen waarom er maximum-snelheden zijn is dat het brandstofverbruik en dus de uitstoot lager is naarmate men minder hard rijdt.
Ook wanneer de snelweg leeg is stoot iemand die zich niet aan de maximumsnelheid houdt dan ook meer vervuiling uit per afgelegde kilometer dan wanneer hij dat wel doet.
Een leefbaar milieu is 'n zaak die de hele maatschappij aangaat. Meer schade daaraan toebrengen dan wettelijk toegestaan is dan ook asociaal; zowel op 'n lege als op 'n drukke snelweg.

(Hierboven stelde iemand nog dat een en ander afhangt van het soort brandstof, maar daar is nog steeds niet aan toegevoegd bij welk soort brandstof harder rijden niet zou leiden tot meer uitstoot)

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Een leefbaar milieu is 'n zaak die de hele maatschappij aangaat. Meer schade daaraan toebrengen dan wettelijk toegestaan is dan ook asociaal; zowel op 'n lege als op 'n drukke snelweg.

Ik heb een hele zuinige auto.

Quote:
(Hierboven stelde iemand nog dat een en ander afhangt van het soort brandstof, maar daar is nog steeds niet aan toegevoegd bij welk soort brandstof harder rijden niet zou leiden tot meer uitstoot)

-

Electriciteit.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 19:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Op een lege kruising loop of fiets ik ook door rood. Ook erg zeker?

Mijn schoonvader in Rusland is een keer bekeurd voor het wachten voor een rood stoplicht op een lege kruising midden in de nacht. De politie hield hem aan en vroegen of hij wel OK was en waarom hij stopte terwijl er niemand op de kruising was...

Maar ja, Rusland he.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 21:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ik heb een hele zuinige auto.

Dacht zo dat die ook meer verbruikt naarmate men er harder mee rijdt.

Quote:

Royy schreef:
Electriciteit.

Maakt geen verschil; hoe harder de auto rijkdt, hoe groter de luchtweerstand en dus hoe meer energie nodig is om een kilometer af te leggen.
https://scheikundejongens.nl/2010/12/waarom-sneller-autorijden-dom-is/

Citaat:

"De belangrijkste bijdrage aan snelheidsafhankelijk verbruik zit ‘m in de luchtweerstand. De luchtweerstand schaalt met het kwadraat van de rijsnelheid — het motorvermogen is het product van de uitgeoefende kracht en de rijsnelheid en schaalt dus met de derde macht van de rijsnelheid. Dat betekent dat als een auto x keer zo hard zou rijden, hij x2 keer zoveel arbeid moet verrichten. Lang verhaal kort:
[(130 km/h) / (120 km/h)]2 = 1,174
Dat betekent dat een auto die 130 km/h rijdt, 17 % méér brandstof verbruikt dan eenzelfde auto die 120 km/h rijdt.
"

-
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Dacht zo dat die ook meer verbruikt naarmate men er harder mee rijdt.

Klopt, maar minder dan minder zuinige auto bij een lagere snelheid.

Quote:

Maakt geen verschil; hoe harder de auto rijkdt, hoe groter de luchtweerstand en dus hoe meer energie nodig is om een kilometer af te leggen.

-

Sure. Maar meer electriciteit verbruiken hoeft niet meer uistoot te betekenen.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 2:36 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Klopt, maar minder dan minder zuinige auto bij een lagere snelheid.

't Is belangrijk dat iedereen zo weinig mogelijk uitstoot; anderen hebben mogelijk 'n grotere en minder zuinige auto nodig; zo niet, dan zijn zij nog meer asociaal dan iemand met 'n zuinige auto die de snelheidslimiet aan z'n laars lapt.
Quote:
Sure. Maar meer electriciteit verbruiken hoeft niet meer uistoot te betekenen.

Er zijn (nog) geen openbare laadpalen waar enkel zonne- en/of windenergie getankt kan worden.
Allemaal leveren ze nog de grijze massa van het net en die is voor het overgrote deel opgewekt met fossiel.
-
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 7:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

't Is belangrijk dat iedereen zo weinig mogelijk uitstoot; anderen hebben mogelijk 'n grotere en minder zuinige auto nodig; zo niet, dan zijn zij nog meer asociaal dan iemand met 'n zuinige auto die de snelheidslimiet aan z'n laars lapt.

Ja daag, je moet bij die anderen die een weinig zuinige auto hebben zijn. Niet bij mij.

Misschien moeten we auto's die niet zuinig genoeg zijn van de snelweg bannen?

Quote:

Er zijn (nog) geen openbare laadpalen waar enkel zonne- en/of windenergie getankt kan worden.
Allemaal leveren ze nog de grijze massa van het net en die is voor het overgrote deel opgewekt met fossiel.
-

Ik heb groene stroom van Eneco.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 7:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja daag, je moet bij die anderen die een weinig zuinige auto hebben zijn. Niet bij mij.

Is ie van jou of is ie geleased Smile

Ik vermoed dat laatste Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
De vraag is natuurlijk wie waarop reageert... als Royy zegt dat hij op een lege snelweg zich niet aan de maximum snelheid houdt, reageer je als door een wesp gestoken....

Als door een wesp gestoken? Ik zeg gewoon dat het niet mag. Wijs me eens aan waar in de wet staat dat je op een lege autoweg harder dan de toegestane snelheid mag rijden.

Quote:
Maar goed, laat ik dan maar niet meer reageren op jou.

Dat komt omdat ik de betere argumenten heb.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Is ie van jou of is ie geleased Smile

Ik vermoed dat laatste Very Happy

Waarom denk je dat?

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Wijs me eens aan waar in de wet staat dat je op een lege autoweg harder dan de toegestane snelheid mag rijden.

In de wet staat ook dat openbare dronkenschap verboden is. Nou... kunnen we carnaval wel afschaffen he Laughing

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 21:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Royy schreef:

De meeste auto's verbruiken het minst wanneer ze rond de 80km/u in de hoogste versnelling rijden. Rijden ze 160km/u dan verbruiken ze maar even 4 keer zoveel brandstof per km.
Ook al is de maximaal toegestane snelheid op 'n autoweg dus 100km/u, dan nog moet eenieder die niet met reden enorm gehaast is eigenlijk slechts 80 km/u rijden, wil hij zo weinig immoreel mogelijk bezig zijn.

Royy schreef:
Misschien moeten we auto's die niet zuinig genoeg zijn van de snelweg bannen?

Gaan we regelen.Wink

Natubico schreef:
Er zijn (nog) geen openbare laadpalen waar enkel zonne- en/of windenergie getankt kan worden. Allemaal leveren ze nog de grijze massa van het net en die is voor het overgrote deel opgewekt met fossiel.

Royy schreef:
k heb groene stroom van Eneco.

Ook wie thuis gewoon van het net oplaadt, krijgt grotendeels fossiel opgewekte stroom in z'n accu.
Afnemen van 'n groene leverancier heeft alleen maar het effect dat het aandeel groene stroom in de grijze mix van het net ietsje groter wordt. Op zich prima, maar zo weinig mogelijk verbruiken is nog 'n stuk beter voor het milieu.
-
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
In de wet staat ook dat openbare dronkenschap verboden is. Nou... kunnen we carnaval wel afschaffen he Laughing

De argumenten om het eigen asociale gedrag te verdedigen worden steeds grotesker. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Waarom denk je dat?

Bezit kost geld en lease is aftrekbaar.

Tedje schreef:
Dat komt omdat ik de betere argumenten heb.

Dat is een beetje het punt denk ik. We praten over een mening, alsof we praten over wat de mooiste kleur is. Daarvoor zijn geen goede of slechte argumenten.

Wat jij asociaal vind, vind ik normaal... en wat ik normaal vind, vind jij asociaal. Zo werkt dat met meningen. Jij denkt dat iets asociaal is, als vaststaand feit... en daar loopt de discussie iedere keer op stuk.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:
De meeste auto's verbruiken het minst wanneer ze rond de 80km/u in de hoogste versnelling rijden.

Moeten we dan voortaan 80 km/u in de bebouwde kom gaan rijden?

Quote:
Rijden ze 160km/u dan verbruiken ze maar even 4 keer zoveel brandstof per km.

Okay, nou als ik dan een auto heb die 4x zo zuinig is als die van de buurman, kan ik met een gerust hart 160 km/u rijden.

Quote:
Ook al is de maximaal toegestane snelheid op 'n autoweg dus 100km/u, dan nog moet eenieder die niet met reden enorm gehaast is eigenlijk slechts 80 km/u rijden, wil hij zo weinig immoreel mogelijk bezig zijn.

Ik vind 80 km/u op een snelweg waar je 100 mag en de verkeersdrukte het toelaat om dat te rijden zeer gevaarlijk.

Quote:

Ook wie thuis gewoon van het net oplaadt, krijgt grotendeels fossiel opgewekte stroom in z'n accu.
Afnemen van 'n groene leverancier heeft alleen maar het effect dat het aandeel groene stroom in de grijze mix van het net ietsje groter wordt. Op zich prima, maar zo weinig mogelijk verbruiken is nog 'n stuk beter voor het milieu.
-

Ja daag, Eneco koopt die stroom voor mij in in Noorwegen.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Bezit kost geld en lease is aftrekbaar.

Heb je weer een lesje rekenen nodig? Confused

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 11:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Beetje kort door de bocht misschien... maar ik denk wel dat ik gelijk heb en dat jij een lease auto hebt Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nope.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling