Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Kent iemand zwart Afrikaanse kunst, naast San tekeningen
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Kent iemand zwart Afrikaanse kunst, naast San tekeningen
BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb wel eens tekeningen van de oerbevolking van Afrika, de San, bekeken, en die waren erg interessant.
Maar verder heb ik uit donker Afrika weinig gefröbel gezien dat indruk op mij maakte.
Tegenwoordig wil iedereen wiens voorvader wel eens een hondenhok in elkaar heeft gespijkerd deze vormen van "kunst" terug halen, naar het land waar de spijkeraar werd geboren.
Is het niet beter om deze "kunst" terug te sturen naar het land van herkomst. Dan zijn wij van het geouwehoer af en kunnen de nazaten van de "kunstenaar" van hun kunstwerken genieten.
Dus wij alle Rembrandts en Vermeers wereldwijd terug, en die leuke maskers weer naar Afrika.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Hoe kan het dat in het Afrika bezuiden de Sahara, buiten de tekeningen van de oerbevolking, de San, nooit echte kunst werd geproduceerd. Vreemd.
Ook werden daar nooit dieren tam gemaakt.
Wij fokten van de onverschrokken oeros de koe. Van het wilde paard maakten we een rijdier, van geiten een melkmachine, we namen katten voor de muizen, en honden voor de jacht en verdediging.
Ook in Afrika zijn buffels om te temmen, zebra,s als trekdier, en dassen voor de muizenplagen. Toch is er bij mijn weten in zwart Afrika geen enkel dier rechtstreeks door mensen getemd. Hoewel men wel de door anderen getemde oerossen gebruikt en op ezels rijdt.
Vreemd. Of kijkt de rest van de wereld anders tegen kunst aan als de Afrikaan.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Gelukkig hebben we uit Ghana de woordkunstenaar Akwasi.
Krijgt een woordkunstenaar ook subsidie?
En zo ja. Wie betaald hem eigenlijk uit?

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2021 11:21 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Kortom, bek houden, Poendert.
Je hebt het niet over kunst of cultuur.
Je hebt het over je eigen portemonnee.
Zo goedkoop, zo makkelijk, en zo laf.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 23, 2021 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jip schreef:

Ik heb het zeker niet over een portemonnee, Hoewel geld zeker als het gratis is blijkbaar meetelt.
Ik ben een groot liefhebber van natuurseries en reportages over oervolken.
Ik zie dan Papoavrouwen die biggen de tiet geven, naakte Indianen die knuffelen met een kakatoe of een neusbeer. Dit soort taferelen zie ik nooit ten zuiden van de Sahara. Of heb ik dat mis?
Ook daar leven wilde honden, maar ze zijn nog nooit getemd, Er zitten olifanten en buffels, maar ik ken er geen tamme vormen van. Zelfs de honden, koeien en paarden zijn daar van Euro/Aziatischte oorsprong. Kamelen komen uit Midden-Azie.
Dan vraag ik me af, heeft het Neanderthalerbloed het knuffelgen ingebracht?
Dit is geen beschuldiging zoals het deugende gen bij u en mij meteen verondersteld, maar nieuwsgierigheid.
Dus waarom heeft men ten Zuiden van de Sahara nooit dieren getemd?
In de bijbel staat. Onderzoek alle dingen en wordt wijs.

BerichtGeplaatst: Za Jul 24, 2021 1:43 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Houd op over de Bijbel, dat is lees en gehoorzaam en houd je bek.

Wat is kunst? Wat de gek er voor betaald.
Ik hou niet van moderne kunst.
Ik heb in Kenia, een hele mooie kralen ketting gekocht van de Masai.
En een vreemd houten nek rust om te slapen.

In Suriname, een houten opklap stoel, gesneden uit een stuk hout.

Zimbabwe heeft geweldige kunstenaars en ik ga van Liberty Shuro 2 tekeningen bestellen.
Van de Painted dog.

https://www.libertyshuro.co.zw/portfolio/

Of Barry Lungu

BerichtGeplaatst: Za Jul 24, 2021 2:01 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Inderdaad, Elisabeth,

Poendert verkoopt hier onzin. En wat Kunst is, en wat niet, is natuurlijk heel subjectief.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Re: Kent iemand zwart Afrikaanse kunst, naast San tekeningen
BerichtGeplaatst: Za Jul 24, 2021 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Poendert schreef:
Ik heb wel eens tekeningen van de oerbevolking van Afrika, de San, bekeken, en die waren erg interessant.
Maar verder heb ik uit donker Afrika weinig gefröbel gezien dat indruk op mij maakte.
Tegenwoordig wil iedereen wiens voorvader wel eens een hondenhok in elkaar heeft gespijkerd deze vormen van "kunst" terug halen, naar het land waar de spijkeraar werd geboren.
Is het niet beter om deze "kunst" terug te sturen naar het land van herkomst. Dan zijn wij van het geouwehoer af en kunnen de nazaten van de "kunstenaar" van hun kunstwerken genieten.
Dus wij alle Rembrandts en Vermeers wereldwijd terug, en die leuke maskers weer naar Afrika.

Ik lees wel eens verhalen van de ongeletterde natuurvolken. Pure folklore, net zoals wij onze westerse folklore hebben.
Verhalen die eeuwenlang generatie na generatie mondeling zijn overgeleverd.
Dit zijn verhalen die in geen enkel opzicht onder doen voor onze eigen mondelinge overleveringen.

BerichtGeplaatst: Za Jul 24, 2021 9:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zou zeggen laat ons een kunstwerk van een Zoeloe zien. En kom me niet aanzetten met woordkunstenaars als Akwasi, of andere subsidietrekkers.
Van die laatsten kun je hoogstens zeggen dat ze het oplichten van politiek-corecte deugers tot een kunst hebben verheven.
Ik noem de meeste moderne abstracten ook geen kunst, maar slimme geldklopperij bij idioten. Hoewel ook daar soms kunst tussen zit. Maar als je een kunstwerk van Rubens of Da Vinci ziet dan weet je dat het kunst is. Of een tekening van een Homo-Sapiens uit een grot bij Santander. Ook dat laatste lijkt me kunst.
Dat kun je niet politiek-correct ontkennen.
Ik vraag me dus af of kunst bij de huidige mens pas werd ingebracht via een voorouder met Neanderthal-bloed.

BerichtGeplaatst: Za Jul 24, 2021 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Wat een wartaal weer Poendert.
Een Zoeloe komt uit Natal Kwazulu land.
Akwasi komt uit Ghana en is een Ashanti.

En wat vindt u van de kunst van Shuro en Lungo?
Beiden zijn Shona's.

Rubens is Belgisch
da Vinci is Italiaan

Ik heb liever de kunst van Lungo en Shuro aan mijn muur dan een dikke vrouw of een Picasso.

BerichtGeplaatst: Za Jul 24, 2021 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Het gaat Poendert ook helemaal niet om zwarte kunst. Het gaat Poendert om de "slotconclusie " die uiteindelijk uit deze draad zou moeten volgen, nl dat zwarten inferieur zijn aan blanken.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
Het gaat Poendert ook helemaal niet om zwarte kunst. Het gaat Poendert om de "slotconclusie " die uiteindelijk uit deze draad zou moeten volgen, nl dat zwarten inferieur zijn aan blanken.

U hebt er eigenlijk nog lang over gedaan voordat u met uw politiek-correcte opmerkingen kwam. Ik had ze eigenlijk eerder in uw reacties verwacht.

De kleur van mensen heeft volgens mij niks met kunst te maken. De Aboriginals zijn zwarter dan de gemiddelde Afrikaan, toch zal niemand durven beweren dat hun rotstekeningen geen kunst zijn. Tamils hetzelfde laken een pak. Ga hun tempels maar eens bekijken.
U zult mij niet horen beweren dat Picasso op het eind van zijn leven, kunst heeft geproduceerd. Hoewel abstracte kunst wel degelijk soms bestaat.

Beste Elisabeth. Ik heb het nergens over Ashanti of Shona,s. Ik heb het ook niet over zwarte of witte mensen. Ik het over kunstwerken boven de Sahara of die in de rest van de wereld. Is kunst geproduceerd via de gezamenlijke genen afkomstig van de Neanderthaler. Dat is mijn vraag?
Dit het is ook hoofdzakelijk een hetse richting het geouwehoer over teruggave van zogenaamde "kunstwerken" aan het land van oorsprong.
Maar een Ashanti die hier de kost verdiend als woordkunstenaar, is volgens mij het product van politiek-correcte idioten, en een schande voor de subsidie verstrekkers.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Jip schreef:

Heel goed samengevat. Ik voeg er nog aan toe dat het een, zoals gewoonlijk, tendentieus draadje van Poendert is, één van de velen zelfs.

Elisabeth:
Quote:
Wat een wartaal weer Poendert.
Een Zoeloe komt uit Natal Kwazulu land.
Akwasi komt uit Ghana en is een Ashant

En met de gebruikelijke wartaal inderdaad.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 10:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan gaan we weer terug naar het onderwerp en politiek=correct slaan we een poosje over.
Waarom staan er geen kunstwerken boven de Sahara, terwijl er wel kunstwerken staan in China, de rest van Azie, Europa en Mexico. Zelfs op Paaseiland staan indrukwekkende standbeelden.
Maar boven de Sahara staat niks. Komt dat door het Neanderthaler bloed.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Poendert schreef:

Maar boven de Sahara staat niks. Komt dat door het Neanderthaler bloed.

Nou, boven de Sahara? ik zou de Europese kunst niet "niks" noemen eigenlijk.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 8:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik schreef. Maar boven de Sahara staat geen kunst. Komt dat door het Neanderthaler bloed.
Ik had dus eigenlijk moeten schrijven. Komt dat door gebrek aan Neanderthalerbloed.
Zoals iedereen die zich een beetje heeft verdiept in dit onderwerp weet.
In de oudheid leefden in Europa en Voor-Azië voornamelijk de Neanderthalers. Daarna kwam een nieuwe vorm van het mensdom, de Homo-Sapiens afzakken uit Afrika, en die kropen vooral in het huidige M-Oosten samen onder de lakens. Dit is via onderzoek in ons DNA na te gaan. Dus tegenwoordig zijn de meeste mensen die via het Karmel gebergte(tussen Israel en Libanon)hun reizen over de wereld aanvingen gezegend/besmet via de nachtelijke avonturen van hun voorouders, met het bloed van de Neanderthaler.
Omdat de Afrikaanse mens nooit in contact kwam met de indrukwekkende oermens uit het Neanderthal, komt die voorouderlijke bloedlijn bij hen niet voor.
Is dat een voordeel, of een nadeel. Dat vraag ik me af. Zitten alleen mensen met Neanderthalerbloed met verwende hondjes als rolmopsen of een huis vol met katten.

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 4:30 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Zeer omstreden stellingen uit de losse pols heb ik inmiddels wel gelezen over de gevolgen en effecten van de Neanderthal-genen. Het minst omstreden zijn de effecten van Neanderthalgenen op longziekten en nicotineverslaving, voor wat ik er mij van herinner. Een omstreden stelling is dat het grotere verbeeldingsvermogen en de grotere communicatievaardigheden van de Homo sapiens sapiens deze het vermogen gaven om zich in grotere groepen te organiseren dan de Homo sapiens neanderthalensis, daarmee deze laatste uit konden roeien en de gevolgen daarvan voor de huidige mensheid.

Het voorgaande heeft echter niets te maken met kunst. Kunst is vrucht van individueel scheppings- en abstractievermogen. En in geen van alle meer of minder omstreden theorieën lijkt dat een kracht te zijn ingegeven door Neanderthalgenen.

Laatst aangepast door Willem op Di Jul 27, 2021 5:15, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 4:48 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

De hoogste neanderthalgengehalten vindt men in Oost-Azië, ook in Centraal en West Siberië zijn recentelijk volkeren gevonden met bovengemiddeld Neanderthal DNA.

Voor wat betreft de gevolgen van Neanderthal DNA voor intelligentie en cultuurpatronen doen de wildste theorieën de ronde. Neanderthalgenen zouden mensen meer gemeenschapszin geven en minder neiging tot machtspolitiek. Of de oorzaak zijn van Asperger (intelligent begaafd maar communicatief verhinderd). Speculaties, hoewel ze tot de verbeelding spreken.

Kunstzinnigheid heeft daar lijkt mij weinig of niets mee te maken.

Verder heb ik over dit onderwerp eerder iets geplaatst.

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=17148&start=25&postdays=0&postorder=asc&highlight=
BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nederlandstalig is er over dit onderwerp weinig te vinden, en dat komt mogelijk omdat we ongeveer het meest politiek -correcte land wereldwijd zijn. Ziet u bv de directe negatieve stroom van politiek correcte reacties over dit onderwerp.

Dan was het ouderwetse schedelmeten toch een stuk veiliger.
Hoewel, zie prof Buikhuizen.

Persoonlijk denk ik dat het Homo-Sapiens gen juist een rem zette onze creativiteit. Waar zijn anders de kunstwerken in Zuidelijk Afrika?
Hoewel die creativiteit er oorspronkelijk via de San wel inzat.
Zoals lijkt vastgesteld legt de zuivere Homo-Sapiens kant, juist een mistige waas over onze creativiteit.
Dan vraag ik me af of het Homo-Sapiens gen het mogelijk maakt om volslagen idiote abstracte afbeeldingen, aan mensen zonder enig eigen voorstellingsvermogen voor veel geld te verkopen.

Weerwoord forum index » Buitenland