Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Herdenking Russische Revolutie Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2017 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Dat ik meermalen begrip heb getoond voor poetin is Cliff blijkkbaar ontgaan.

Ja. Misschien helpt een linkje.

Ik zie voornamelijk op de persoon gerichte bijdragen van je namelijk... blijf eens inhoudelijk.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2017 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
Retro

Die herdenking verheerlijkte de Russische oktoberrevolutie terwijl het in feite de bevolking van Rusland en omstreken alleen maar meer ellende heeft gebracht. Prima dat hij dan niet komt toch?

Is hij naar de herdenking van de februarirevolutie geweest?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2017 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geen idee, ik kan via Outlook niet in zijn agenda kijken...

BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2017 22:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nee.

Gelukkig.

Quote:

Misschien moet je eens goed nadenken: je ziet overal propaganda: bij de nazi's, de communisten, de anti-communisten, etc. . Maar je ziet werkelijk nooit de propaganda die over jou wordt uitgestort. Is dat onwil of blindheid?

Ach, ik zie t deels.
Dit wordt een "onder de streep" redenatie. Niets is perfect, Cliff.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ach, ik zie t deels.

Ik ben wel benieuwd waar je dat deel ziet dan... en waarom.

Quote:
Dit wordt een "onder de streep" redenatie. Niets is perfect, Cliff.

Natuurlijk is niets perfect, maar jij weigert tot nu toe categorisch om met enige zelfreflectie naar de westerse maatschappij te kijken. De kwaliteit van het journalisme hier is uitermate matig. Gelukkig komen ook steeds meer onderzoekers en wetenschappers tot deze conclusie, zij durven feiten en bewijzen te eisen. Zij laten hun stem nu horen: waar is het kritische en onderzoekende karakter in de media?

Want het is weg. Het is gewoon weg. De belangen zijn te groot geworden, men durft niet meer naast het gebaande pad te lopen. Want als je er naast gaat lopen, verlies je sponsors, krijg je geen politici meer voor je camera voor een interview, etc. De zelfregulatie in de westerse media is op dit moment op een hoogtepunt: het is een systeem van propaganda geworden.

En de media weten dit ook. Vandaar dat ze niet anders doen dan aanvallen plaatsen op zaken die buiten de gebaande paden lopen, zoals Social Media. De censuur op YouTube is momenteel ongekend hoog. Facebook, Google, etc. zitten aan de tafel bij politici om 'FakeNews' tegen te gaan. Heb je enig idee hoe gevaarlijk deze ontwikkeling is waarbij overheden gaan bepalen wat waar en niet waar is? Dit is de reinste censuur.

Want alle overheden hebben een agenda. En commerciƫle media hebben sponsors... ze zijn verre van objectief, ze hebben jarenlang bepaald wat de mainstream media op de 3-4 tv kanalen liet zien. Die grip raakten ze op Internet kwijt, maar ze zijn hardnekkig bezig om die grip terug te krijgen. Met sleepwetten, controle van Social Media en regelrechte censuur.

Maar goed, jij wil dit allemaal niet horen. Jij bent heel snel met het roepen dat iets 'propaganda' is, maar elke dag krijg je een lading over je uitgestort die je zonder veel tegenzin slikt. En begrijp me goed, dat is jouw keuze hoor... moet je echt zelf weten. Ik denk alleen dat je veel kritischer mag kijken naar zaken en je continu moet afvragen 'maar is dat nu werkelijk zo'?

Als we terugkijken naar de recente en minder recente geschiedenis, zoals jij en ik deze op school hebben geleerd, kunnen we niet anders dan concluderen dat deze vol leugens zat. Politionele acties in IndonesĆÆe.... ik noem maar wat. Overheden zijn er uitermate goed in om zwarte bladzijden uit hun geschiedenisboeken te poetsen.

En dat gebeurt niet alleen in de geschiedenisboekjes...

Maar waarom vertel ik dit eigenlijk tegen een VVD-er? Die doen niets liever dan zaken wegpoetsen, zoals bonnetjes en dealtjes met criminelen... of geld op off-shore accounts... of belastingverplichtingen, die poetsen ze ook erg graag weg.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb me weinig in het communisme verdiept, maar heb het idee dat het ongeveer van dezelfde ideeƫn uitging als de Franse revolutie. "Vrijheid, gelijkheid en broederschap".
Later, toen verkeerde figuren de macht via die ideologie grepen liep het volgens mij pas fout.
Wat terug vroeg iemand hoeveel mensen via Marx werden gedood. Alle personen die volgens zijn ideeƫn stierven kunnen we op zijn conto schrijven.
Ook via een boek of een geschrift kan men moorden of aanzetten daartoe.
Niet echt lang voor die revolutie werden complete dorpen en landstreken, compleet met inwoners, in Rusland bij opbod verhandeld. Dus men (gewone Rus) ging er met die revolutie wel degelijk op vooruit.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik heb me weinig in het communisme verdiept, maar heb het idee dat het ongeveer van dezelfde ideeƫn uitging als de Franse revolutie. "Vrijheid, gelijkheid en broederschap".

Ik dacht dat het zo was:

Vrijheid = kapitalisme
Gelijkheid = communisme
Broederschap = religie

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wij hebben soms wat in het vroegere Oostblok rondgereisd, en het viel mij op dat men daar lang niet zo,n grote afkeer had van het communisme of de Russen dan hier. Vaak werden de Russen als bevrijders van het Ottomaanse slavenjuk gezien.
In Bulgarije of Servie vertelde ik de bevolking dat wij Germanski waren. Hollander zei ik nooit. Ik was bang dat men in de keuken in mijn eten zou spugen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het is inderdaad een populaire opvatting dat de Russische Revolutie een opstand was van boeren en arbeiders tegen het Tsarenbewind. Niets is minder waar. Arbeiders en (vooral) boeren waren namelijk de grootste slachtoffers van deze revolutie.

Maar toegegeven, de Russische Revolutie en het ontstaan van de Sovjet-Unie heeft uiteindelijk ook tot een enorme sprong voorwaarts geleid, zoals dat min of meer ook het geval was in China. Rusland is tussen 1917 en pak 'm beet 1960 zo'n 150 jaar vooruit gegaan in de vaart der volkeren. Ze zijn binnen zeer korte tijd getransformeerd van een land van paard en wagen tot het eerste land dat een mens de ruimte in schoot.

De Industriƫle Revolutie die wij in het westen hadden in de 18e en 19e eeuw hebben ze in Rusland in versnelde vorm doorgevoerd, later dan bij ons. En ten koste van heel veel mensenlevens, dat wel.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ik ben wel benieuwd waar je dat deel ziet dan... en waarom.

Oh het punt wat jij steeds aanhaalt: Rusland wordt wel erg negatief afgeschilderd, terwijl de Russen misschien niet ons grootste probleem zijn.

Quote:
Natuurlijk is niets perfect, maar jij weigert tot nu toe categorisch om met enige zelfreflectie naar de westerse maatschappij te kijken.

Nee hoor, ik vind echter dat wij het onder aan de streep verdomd goed voor elkaar hebben en het gelijk aan onze kant hebben.

Quote:
De kwaliteit van het journalisme hier is uitermate matig.

Dat ben ik zeker niet met je eens.

Quote:
En de media weten dit ook. Vandaar dat ze niet anders doen dan aanvallen plaatsen op zaken die buiten de gebaande paden lopen, zoals Social Media. De censuur op YouTube is momenteel ongekend hoog. Facebook, Google, etc. zitten aan de tafel bij politici om 'FakeNews' tegen te gaan. Heb je enig idee hoe gevaarlijk deze ontwikkeling is waarbij overheden gaan bepalen wat waar en niet waar is? Dit is de reinste censuur.

Niemand zit er op te wachten dat overheden gaan bepalen wat waar is en niet waar. Zaken als social media hebben echter ook een element van hysterie in zich en dat veroorzaken ze dan ook snel. Zie je ook mooi op dit forum, berichten worden klakkeloos voor waar aangenomen met alle hysterie van dien.
En ja, ik vertrouw dan meer op gevestigde media (hoewel zeker niet perfect of belangeloos) dan op vage youtube-filmpjes, geknutselde websites en wat dies meer zij.

Ik hou niet van hysterie, zeker niet bij het volk, heeft veel ongelukken veroorzaakt.

Quote:
Als we terugkijken naar de recente en minder recente geschiedenis, zoals jij en ik deze op school hebben geleerd, kunnen we niet anders dan concluderen dat deze vol leugens zat. Politionele acties in IndonesĆÆe.... ik noem maar wat. Overheden zijn er uitermate goed in om zwarte bladzijden uit hun geschiedenisboeken te poetsen.

Eh nou ik weet niet wat voor geschiedenis jij hebt gehad, maar ik heb er eigenlijk nog niets leugenachtigs aan kunnen ontdekken.

Quote:
Maar waarom vertel ik dit eigenlijk tegen een VVD-er? Die doen niets liever dan zaken wegpoetsen, zoals bonnetjes en dealtjes met criminelen... of geld op off-shore accounts... of belastingverplichtingen, die poetsen ze ook erg graag weg.

Dit is nou exact de hysterie die ik bedoel.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
[Oh het punt wat jij steeds aanhaalt: Rusland wordt wel erg negatief afgeschilderd, terwijl de Russen misschien niet ons grootste probleem zijn.

Nou, dat doet me deugt.

Bedenk eens goed bij al het nieuws wat je krijgt Royy: waar zijn de bewijzen? Ga af op zaken die aantoonbaar zijn. Niet op berichtjes over 'hackje dit' en 'fakenewsje dat'.

Gewoon feiten en bewijzen. Als je onze media daarop scant, wordt de spoeling behoorlijk dun.

Quote:
Nee hoor, ik vind echter dat wij het onder aan de streep verdomd goed voor elkaar hebben en het gelijk aan onze kant hebben.

Ik vind ook dat ik het gelijk altijd aan mijn kant heb. Er is echter wel een groot verschil tussen jou en mij: ik wil mijn gelijk niet aan anderen opleggen. Het zal mij de reet roesten wat anderen in andere landen doen. Willen ze een leider als Poetin? Moeten ze zelf weten. Willen ze een leider als Erdogan? Ik zit er niet mee. Willen ze een seculiere dictator als Assad? Lijkt me beter dan een club als IS...

Dus doe maar lekker je ding.

Mijn opleggingsdrang en vingertje wijzen naar anderen is dus geminimaliseerd. En zodra mensen dat wel doen, wijs ik graag op onszelf. We zijn misschien wel nummer Ć©Ć©n, maar dat zegt op geen enkele manier dat we onszelf niet kunnen verbeteren.

In een bejaardenhuis loop ik, ondanks mijn 10 kg overgewicht, het snelst de 10 km. Maar dat maakt mij geen hardloper. En het is dan ook niet mijn plaats om commentaar te leveren op de kreupelen.

Ik vind dat jij nogal veel commentaar hebt op de kreupelen terwijl je zelf strompelend voorop loopt.

Quote:
Ik hou niet van hysterie, zeker niet bij het volk, heeft veel ongelukken veroorzaakt.

Waarbij ik de tekst 'zeker niet bij het volk' toch enigszins elitair lees... als van 'ze zijn te dom om te begrijpen dat het nep is'.

Ik ben er echter een beetje klaar mee. We worden een rubber-tegel-maatschappij. In onze continue drang om alles maar tegen iedereen te beschermen, nemen we ieders eigen verantwoordelijkheid weg.

Daarom ben ik ook voor een referendum en stemplicht: mensen moeten kiezen. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Dat geldt ook voor de media: mensen moeten zelf leren wat betrouwbaar is. Niet alles klakkeloos aannemen: niet wat je op Facebook leest, maar zeker ook niet wat de NOS je om 20:00 uur voorschotelt.

Pas als mensen dat besef hebben zijn ze klaar voor de 21ste eeuw.

Quote:
Eh nou ik weet niet wat voor geschiedenis jij hebt gehad, maar ik heb er eigenlijk nog niets leugenachtigs aan kunnen ontdekken.

Dat is denk ik het probleem. En dat ligt niet aan de geschiedenisboekjes, maar aan jouw onvoldoende ontwikkelde kritische kijk op wat je geleerd is.

Quote:
Dit is nou exact de hysterie die ik bedoel.

Volgens mij was ik toch vrij feitelijk... bovendien zijn alle zaken die ik noemde bevestigd door de NOS, dus het moet wel waar zijn Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Gewoon feiten en bewijzen. Als je onze media daarop scant, wordt de spoeling behoorlijk dun.

Je blaast t op Cliff. Je doet alsof we hier een compleet onbetrouwbaar medialandschap hebben. Dat is zeer, zeer ver van de werkelijkheid.

Quote:
Mijn opleggingsdrang en vingertje wijzen naar anderen is dus geminimaliseerd. En zodra mensen dat wel doen, wijs ik graag op onszelf. We zijn misschien wel nummer Ć©Ć©n, maar dat zegt op geen enkele manier dat we onszelf niet kunnen verbeteren.

Daar botsen onze visies. Niet alleen heb ik blijkbaar meer idealisme in me, ik gun de hele wereld de vrijheid die wij hier ervaren, ook geldt i.m.o.: eten of gegeten worden. Dan eet ik liever.
Ik kies voor een assertief beleid geent op ons eigen belang. Ons belang is niet het ontstaan van allerlei (semi-)dictaturen die oncontroleerbaar zijn, ons belang is een wereld die zoveel mogelijk vrijheid en democratie omvat. Uit zelfbescherming. Vrijheid en democratie zijn kwetsbaar en kunnen zeer wel omvergeworpen worden door een machtige dictatuur. Dat moeten we zien te voorkomen. Hetzij door actief te proberen dat soort dictaturen van binnenuit te ondermijnen, hetzij door onszelf te wapenen.

Jij wilt het braafste jongetje van de klas zijn. Het braafste jongetje van de klas overleeft echter meestal niet.

Quote:
Waarbij ik de tekst 'zeker niet bij het volk' toch enigszins elitair lees... als van 'ze zijn te dom om te begrijpen dat het nep is'.

Vergis je niet in volkswoede, Cliff. En daar zijn we hard naar op weg. Aan de ene kant opgejut door allerlei fakenieuws, wilde verhalen, complot-theorieen; aan de andere kant aangejaagd door een "elite" die als een bang konijntje in de koplampen kijkt.

Quote:
In onze continue drang om alles maar tegen iedereen te beschermen, nemen we ieders eigen verantwoordelijkheid weg.

Klopt, ik pleit er al heel lang om mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. En dan niet via de dictatuur van de meerderheid door te beslissen over andermans portemonnee, maar door echt eigen verantwoordelijkheid te nemen. Geen handje ophouden richting de overheid.

Quote:
Daarom ben ik ook voor een referendum en stemplicht: mensen moeten kiezen. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Dat geldt ook voor de media: mensen moeten zelf leren wat betrouwbaar is. Niet alles klakkeloos aannemen: niet wat je op Facebook leest, maar zeker ook niet wat de NOS je om 20:00 uur voorschotelt.

Da's in mijn ogen naief. De meeste mensen hebben hier helemaal geen zin in of tijd voor, nog los van de vraag of ze intellectueel er toe in staat zijn.

Quote:
Dat is denk ik het probleem. En dat ligt niet aan de geschiedenisboekjes, maar aan jouw onvoldoende ontwikkelde kritische kijk op wat je geleerd is.

Vertel maar: wat was een leugen?

Quote:
Volgens mij was ik toch vrij feitelijk...

Nee Cliff, dat was je niet. En dat weet je dondersgoed.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 1:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je blaast t op Cliff. Je doet alsof we hier een compleet onbetrouwbaar medialandschap hebben. Dat is zeer, zeer ver van de werkelijkheid.

Vind ik niet. Ik zie veel te weinig onderzoek en feiten in de media, ik zie voornamelijk napraten van grote persbureau's. En verder blijft als een paal boven water staan wat ik eerder stelde: als media te kritisch worden, verliezen ze hun recht op interviews met bv. politici.

Kun jij eens een voorbeeld geven van een vooraanstaand politicus die zich laat interviewen door echt kritische media?

Ik niet.

En dat is maar een voorbeeldje, want het geldt voor tal van andere onderwerpen ook zo.

Quote:
ik gun de hele wereld de vrijheid die wij hier ervaren,

Was't maar zo'n feest Royy.

Zelf de mensen die totaal niet die vrijheid die jij ervaart willen, die duw jij je 'vrijheid' graag door de strot.

Wat het resultaat van die acties is zien we in het Midden-Oosten: burgeroorlogen, Islamitisch extremisme en failed states.

Miljoenen slachtoffers in de drang tot het opleggen van een westerse visie.

Niet mijn ideaal.

Quote:
ook geldt i.m.o.: eten of gegeten worden. Dan eet ik liever.

Dat is de angst die ik hoor spreken. Er zijn tal van landen die je in hun sop kunt laten gaar koken zonder dat ze een bedreiging vormen.

Quote:
ons belang is een wereld die zoveel mogelijk vrijheid en democratie omvat. Uit zelfbescherming. Vrijheid en democratie zijn kwetsbaar en kunnen zeer wel omvergeworpen worden door een machtige dictatuur. Dat moeten we zien te voorkomen. Hetzij door actief te proberen dat soort dictaturen van binnenuit te ondermijnen, hetzij door onszelf te wapenen.

De geschiedenis leert ons dat we tot nu toe alleen het meest te vrezen hebben gehad van onszelf. Van inquisitie tot revolutie, van burgeroorlog tot WOII. Altijd was het westen intern de eigen vijand.\\

Ik heb bv. geen enkele vrees voor Iran. Echt niet. Ik heb meer vrees voor Brussel, omdat zijn met ongedragen beleid kunnen zorgen voor een ongekend intern conflict.

Quote:
Jij wilt het braafste jongetje van de klas zijn. Het braafste jongetje van de klas overleeft echter meestal niet.

Het braafste jongetje van de klas studeert af in een hoog intelligent beroep met dito salaris. De kutste kinderen van de klas halen geen diploma of komen in een baan terecht die nauwelijks uitzicht biedt.

De kinderen die pesten zijn voornamelijk zelf ook gepest of mishandeld, of in ieder geval niet in staat zich psychisch juist te ontwikkelen waardoor ze ver komen in deze maatschappij.

Dus als je je analogie wilt doortrekken: ik geloof inderdaad eerder in samenwerken dan in tegenwerken, en ik geloof eerder in negeren dan in conflict.

Quote:
Vergis je niet in volkswoede, Cliff. En daar zijn we hard naar op weg. Aan de ene kant opgejut door allerlei fakenieuws, wilde verhalen, complot-theorieen; aan de andere kant aangejaagd door een "elite" die als een bang konijntje in de koplampen kijkt.

De volkswoede ontstaat echt niet door fake news Royy. De volkswoede ontstaat door echt-nieuws, en het tegen-democratisch acteren van de politici daarop.

Quote:
Klopt, ik pleit er al heel lang om mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. En dan niet via de dictatuur van de meerderheid door te beslissen over andermans portemonnee, maar door echt eigen verantwoordelijkheid te nemen. Geen handje ophouden richting de overheid.

Ik heb het niet over geld. Geld is slechts een middel, misschien voor jou een doel... maar voor mij een middel.

Jij wil de politieke verantwoordelijkheid bij mensen weghouden. Jij wil fakenews bij mensen weghouden. etc. Je wilt teveel regelen.

Quote:
De meeste mensen hebben hier helemaal geen zin in of tijd voor, nog los van de vraag of ze intellectueel er toe in staat zijn.

Maar ook hier ga je weer in de beschermmodus.

Ik eis gewoon dat mensen zich ontwikkelen tot burgers met een aantal basisvaardigheden:
1. Nederlands spreken en schrijven
2. Begrijpen hoe democratie werkt en daar ook keuzes op kunnen maken
3. Kritisch kijken naar wat mensen/media je vertellen, op zoek gaan naar eigen waarheidsvinding

Ik weiger te accepteren dat mensen daar 'te dom voor zijn'. Dit is een burgerplicht.

Quote:
Vertel maar: wat was een leugen?

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar. In wat wij geleerd hebben over bepaalde conflicten zoals WOI of WOII of de politionele acties in Indonesiƫ zitten tal van politieke aannames. Dat is dus ƩƩn van de zaken die ik hierboven bij punt 3 noem.

Ik kan je zeggen dat dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Kraai

In de verste verte niet overeenkomt met wat ik op school heb geleerd. Echt in de verste verte niet.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Op school leer je summier geschiedenis want er is zoveel geschiedenis. Wil je meer weten dan moet je zelf boeken kopen en lezen en onderzoeken. Een regio of land of continent kiezen, helpt ook.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 19:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
En verder blijft als een paal boven water staan wat ik eerder stelde: als media te kritisch worden, verliezen ze hun recht op interviews met bv. politici.

Noem eens een voorbeeld.

Quote:
Zelf de mensen die totaal niet die vrijheid die jij ervaart willen, die duw jij je 'vrijheid' graag door de strot.

Klopt. Vrijheid is absoluut, niet ter discussie.

Quote:
Wat het resultaat van die acties is zien we in het Midden-Oosten: burgeroorlogen, Islamitisch extremisme en failed states.

Heeft daar niks mee te maken.

Quote:

De geschiedenis leert ons dat we tot nu toe alleen het meest te vrezen hebben gehad van onszelf. Van inquisitie tot revolutie, van burgeroorlog tot WOII. Altijd was het westen intern de eigen vijand.\\

Was ja. Laten we nu net een voor Europa ongekende periode van vrede en welvaart beleven...

Quote:
Ik heb bv. geen enkele vrees voor Iran. Echt niet.

Iran an sich niet. Iran met een kernwapen wel. Tenzij jij je graag laat chanteren.

Quote:

De volkswoede ontstaat echt niet door fake news Royy. De volkswoede ontstaat door echt-nieuws, en het tegen-democratisch acteren van de politici daarop.

T is een combinatie van factoren, waarvan fake-news er eentje is. Zie jouw uitspraak over VVD'ers.

Quote:

Jij wil de politieke verantwoordelijkheid bij mensen weghouden. Jij wil fakenews bij mensen weghouden. etc. Je wilt teveel regelen.

De ultieme politieke verantwoordelijkheid is verantwoordelijkheid voor je eigen leven.

Quote:

Ik weiger te accepteren dat mensen daar 'te dom voor zijn'. Dit is een burgerplicht.

Doe niet zo naief Cliff. Een behoorlijk deel van de mensen is niet eens in staat om voor zichzelf te zorgen zonder steun van de overheid. En die acht je wel in staat om allerlei ingewikkelde beslissingen te nemen? Come on.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Noem eens een voorbeeld.

Doe ik, maar dan heb ik nogmaals de tegenvraag voor je die ik eerder gesteld heb: Geef eens Ć©Ć©n linkje van een interview met Mark Rutte waarbij er een erg kritische journalist de vragen stelde.

Dat gaat je niet lukken, want dat is er simpelweg niet. Mark Rutte geeft alleen interviews bij bv. de NOS en alle vragen zijn vooraf doorgesproken.

Quote:
Klopt. Vrijheid is absoluut, niet ter discussie.

Dit is een axioma.

Jouw vrijheid stopt meestal waar de mijne begint. Daarbij: heb ik de vrijheid om van mening te zijn dat ik geen vrijheid wil?

Quote:
Heeft daar niks mee te maken.

Heeft daar alles mee te maken.

Quote:
Was ja. Laten we nu net een voor Europa ongekende periode van vrede en welvaart beleven...

Laat me niet lachen... we hebben net twee wereldoorlogen achter de rug. Die periode waar jij het over hebt is nog geen 75 jaar... Europa heeft heel wat langere perioden van vrede gekend dat 75 jaar.

Quote:
Iran an sich niet. Iran met een kernwapen wel. Tenzij jij je graag laat chanteren.

Ga je weer.... je zou er goed aan doen om zelf een beetje op zoek te gaan naar wat er werkelijk speelt ipv je door subjectieve westerse media te laten voorschotelen dat Iran zo'n ontzettend grote dreiging is.

Quote:
De ultieme politieke verantwoordelijkheid is verantwoordelijkheid voor je eigen leven.

Ook die tast jij aan.

Quote:
Een behoorlijk deel van de mensen is niet eens in staat om voor zichzelf te zorgen zonder steun van de overheid. En die acht je wel in staat om allerlei ingewikkelde beslissingen te nemen? Come on.

Ja. Daarbij is er een behoorlijk deel wat veel te goed voor zichzelf zorgt, ten koste van anderen... en die acht jij wel in staat om beslissingen te nemen.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Noem eens een voorbeeld.

Ik heb een ijzersterk voorbeeld hiervan, alleen helaas kan ik de film niet op Internet terugvinden. Het gaat om de film 'lijsstrekkers (2002)' van Frans Bromet. Hier meer info:
https://www.idfa.nl/nl/film/c47b67af-4481-46a5-8c56-5766f2fd0f59/party-leaders-in-election

Als iemand de film terug kan vinden houd ik me aanbevolen. Ook het interview met Fortuyn is inmiddels onbereikbaar:

https://www.npo.nl/april-2002-frans-bromet-interviewt-pim-fortuyn-nooit-uitgezonden/27-12-2010/WO_VPRO_037892

Ook op Weerwoord is er destijds over gesproken:
http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=2139&sid=236045a9ca026dce93333bff0761788b

Het komt er las volgt op neer:
Frans Bromet, toch geen onbekende naam in TV-land, interviewt alle lijsttrekkers van de verkiezingen in 2002. Hij begint met Johan Marijnissen (SP). Die stelt hij behoorlijk kritische vragen. Daarna gaat hij naar Paul Rosenmƶller. Zelfde verhaal, behoorlijk kritische vragen... en dan gebeurt het: het volgende interview met de lijsstrekker (Thom de Graaff - D66) wordt geannuleerd.

Frans Bromet krijgt niemand meer te spreken op Pim Fortuyn na. Wat blijkt: De persvoorlichter van Paul Rosenmoller is de andere lijsttrekkers gaan waarschuwen. De vragen die Bromet stelde aan Paul Rosenmoller werden niet op prijs gesteld. Daarom werd hij 'politiek kaltgestellt'. Geen enkele lijsttrekker wilde nog een interview geven.

Pim Fortuyn, een nieuweling in de politiek, had dit bericht niet gekregen uiteraard en ging nog wel akkoord met een interview.

Maar heel even kwam heel duidelijk naar voren hoe Den Haag werkt. Het zal me niet eens verbazen dat er Ć©Ć©n organisatie van persvoorlichters is die alle interviewers vooraf screent. Als iemand te kritische vragen stelt, of de verkeerde vragen, dan is het exit uit Den Haag. Geen enkele politicus wil je nog een interview geven.

De documentaire van Frans Bromet uit 2002 legt deze systematiek genadeloos bloot. Kritische vragen worden niet op prijs gesteld.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 21:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hier het artikel uit de NRC van destijds:
https://www.nrc.nl/nieuws/2002/03/27/politieke-partijen-mijden-bromet-7583171-a944797

Alleen te lezen voor abonnees...

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 19:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Doe ik, maar dan heb ik nogmaals de tegenvraag voor je die ik eerder gesteld heb: Geef eens Ć©Ć©n linkje van een interview met Mark Rutte waarbij er een erg kritische journalist de vragen stelde.

Dat gaat je niet lukken, want dat is er simpelweg niet. Mark Rutte geeft alleen interviews bij bv. de NOS en alle vragen zijn vooraf doorgesproken.

Kan zijn, Rutte wordt regelmatig (en vaak terecht) hard aangepakt in de media, o.a. in de Telegraaf ("Marx Rutte"). Waar denk je dat jouw beeld van "leugenaar" vandaan komt?

Quote:
Daarbij: heb ik de vrijheid om van mening te zijn dat ik geen vrijheid wil?

Je hebt de vrijheid om die mening te hebben. Je hebt echter niet de vrijheid om die mening op te leggen, ook niet als een meerderheid van de bevolking t met je eens is.

Vrijheid is absoluut geldend.

Quote:
Laat me niet lachen... we hebben net twee wereldoorlogen achter de rug. Die periode waar jij het over hebt is nog geen 75 jaar... Europa heeft heel wat langere perioden van vrede gekend dat 75 jaar.

Welke dan? 75 jaar is historisch gezien uniek voor Europa.

Quote:
Ga je weer.... je zou er goed aan doen om zelf een beetje op zoek te gaan naar wat er werkelijk speelt ipv je door subjectieve westerse media te laten voorschotelen dat Iran zo'n ontzettend grote dreiging is.

Je zou er goed aan doen om te beseffen wat er met Noord-Korea is gebeurd door halfslachtig optreden. Een idioot met een kernwapen, wat wil je nog meer?

Noord-Korea an sich is geen bedreiging. Noord-Korea met een kernwapen is dat wel. T is grappig om te zien hoe je tegen wapenbezit onder burgers bent, maar tegelijkertijd ieder land in de wereld de wapens wilt laten ontwikkelen die het nodig acht.

Quote:

Ja. Daarbij is er een behoorlijk deel wat veel te goed voor zichzelf zorgt, ten koste van anderen... en die acht jij wel in staat om beslissingen te nemen.

Niks ten koste van anderen.

T rare is dat jij wilt dat burgers worden beschermd tegen DSB-achtige constructies, omdat ze er de ballen van snappen. Je ziet er echter geen probleem in om diezelfde groep over nog veel ingewikkeldere zaken te laten beslissen.

[quote]
Quote:
Maar heel even kwam heel duidelijk naar voren hoe Den Haag werkt. Het zal me niet eens verbazen dat er Ć©Ć©n organisatie van persvoorlichters is die alle interviewers vooraf screent. Als iemand te kritische vragen stelt, of de verkeerde vragen, dan is het exit uit Den Haag. Geen enkele politicus wil je nog een interview geven.

Lijkt me volkomen logisch... Hoe denk je dat te kunnen veranderen?
Echte journalistiek toont zich echter niet in het stellen van vragen, maar in onderzoeksjournalistiek.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 21:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Kan zijn, Rutte wordt regelmatig (en vaak terecht) hard aangepakt in de media, o.a. in de Telegraaf ("Marx Rutte"). Waar denk je dat jouw beeld van "leugenaar" vandaan komt?

Je draait er omheen Royy. Ik wil een interview zien, waarbij een interviewer een serieus kritische vraag stelt rechtstreeks aan Rutte.

Is er simpelweg niet. Ik kan je zelfs tal van filmpjes laten zien waarbij notabene Poetin (de man die alle media de mond snoert toch) geconfronteerd wordt met moeilijke vragen, zoals die BBC-kerel met zijn vraag over MH17.

Rutte krijgt simpelweg nooit een moeilijke vraag.

Quote:
Je hebt de vrijheid om die mening te hebben. Je hebt echter niet de vrijheid om die mening op te leggen, ook niet als een meerderheid van de bevolking t met je eens is.

Vrijheid is absoluut geldend.

Dus als 99.999.999 mensen vinden dat je rechts moet rijden en er is Ć©Ć©n iemand die vindt dat je links moet rijden, dan moet dat kunnen? Die ene persoon mag dan links rijden?

Als 99.999.999 mensen vinden dat abortus niet mag, en Ć©Ć©n iemand vindt dat het wel mag, dan moet abortus toegestaan zijn?

Als 99.999.999 mensen vinden dat homoseksualiteit niet gepraktiseerd mag worden, en Ć©Ć©n iemand vindt dat dat wel mag, dan moet homoseksualiteit gepraktiseerd kunnen worden?

Kijk Royy, je zegt 'Vrijheid is absoluut geldig' maar wat je bedoelt is 'mijn visie van wat vrijheid is, is absoluut geldig'. En eigenlijk is dat nog te lang, want je kunt het simpelweg ook afkorten tot 'mijn visie is absoluut geldig'.

En dat is uitermate naĆÆef. Zo werkt de wereld dus niet.

Quote:
Welke dan? 75 jaar is historisch gezien uniek voor Europa.

Kijk eens goed naar deze pagina Royy:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oorlogen_(chronologisch)

En nee, het is geen toeval doet hoe verder we in de tijd gaan, hoe langer de lijstjes worden.

Jouw 75 jaar vrede in Europa is overigens maar heel beperkt. De koude oorlog, de JoegoslaviĆ« oorlog, OekraĆÆne, etc. vielen allemaal binnen die 75 jaar.

Quote:
Noord-Korea an sich is geen bedreiging. Noord-Korea met een kernwapen is dat wel. T is grappig om te zien hoe je tegen wapenbezit onder burgers bent, maar tegelijkertijd ieder land in de wereld de wapens wilt laten ontwikkelen die het nodig acht.

Dat wil ik helemaal niet... dat is een natuurwet. De uitvinding van het buskruit hielden we ook niet tegen. Evenmin de uitvinding van nucleaire en chemische wapens. Denken dat je andere landen kunt tegenhouden is onzinnig. Sterker nog: wanneer je er vol op inzet (en Irak bewees dat) krijg je juist een vele malen erger conflict.

Ik stel een negeer-beleid voor.

Quote:
Niks ten koste van anderen.

Zeker wel.

Quote:
T rare is dat jij wilt dat burgers worden beschermd tegen DSB-achtige constructies, omdat ze er de ballen van snappen. Je ziet er echter geen probleem in om diezelfde groep over nog veel ingewikkeldere zaken te laten beslissen.

Totaal onzinnig vergelijk, tenzij je ervan uitgaat dat de politiek sowieso het slechtste met je voor heeft.

De DSB bank wilde maar Ć©Ć©n ding: geld aftroggelen van mensen. De buitendienst kreeg cursussen hoe ze de mensen om de tuin moesten leiden. Ze verkochten producten die ze zelf niet snapten en deden dat echt met maar Ć©Ć©n ding voor ogen: zelfverrijking.

Als jij denkt dat de politiek ook zo acteert, dan stel ik voor dat je een partij opricht samen met Tedje.

De politiek bedrijven we echter samen, daar heeft iedereen een verantwoordelijkheid in. En ja, voor ieder referendum (jezus, we hebben er pas 2 in 12 jaar tijd gehad) kun je mensen voorlichten en ze een overwogen keuze laten maken.

Dus vergelijk de financiƫle balletje-balletje dieven niet met de intenties van de politiek.

Quote:
Lijkt me volkomen logisch... Hoe denk je dat te kunnen veranderen?

Persvrijheid introduceren lijkt me een goede stap. Als jij als journalist wordt afgerekend omdat je kritische vragen stelt, dan is er echt iets mis met je persvrijheid.

Quote:
Echte journalistiek toont zich echter niet in het stellen van vragen, maar in onderzoeksjournalistiek.

Zelfde verhaal: als jouw onderzoek verkeerd valt in Den Haag, dan zie je wat er gebeurt. Omtzigt was blijkbaar al iets te onderzoekend en moest onmiddellijk worden kaltgestellt.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je draait er omheen Royy. Ik wil een interview zien, waarbij een interviewer een serieus kritische vraag stelt rechtstreeks aan Rutte.

Oh heel simpel voorbeeld. Rutte werd bij Jinek volgensmij geconfronteerd met een zaal vol boze Groningers.

Quote:
Dus als 99.999.999 mensen vinden dat je rechts moet rijden en er is Ć©Ć©n iemand die vindt dat je links moet rijden, dan moet dat kunnen? Die ene persoon mag dan links rijden?

Heeft niks met individuele vrijheid te maken, maar met praktisch afspraken. Overigens heel makkelijk te ondervangen: iemand die links wil rijden en een ongeluk veroorzaakt, kan de rest van zn leven schadevergoeding betalen, of in geval van doodslag, in de gevangenis doorbrengen. Leren mensen t vanzelf af.

Quote:
Als 99.999.999 mensen vinden dat abortus niet mag, en Ć©Ć©n iemand vindt dat het wel mag, dan moet abortus toegestaan zijn?

Zeker.

Quote:
Als 99.999.999 mensen vinden dat homoseksualiteit niet gepraktiseerd mag worden, en Ć©Ć©n iemand vindt dat dat wel mag, dan moet homoseksualiteit gepraktiseerd kunnen worden?

Zeker Cliff!!

Als de meerderheid vindt dat de sharia moet worden ingevoerd en dat je geen atheist mag zijn Cliff, maar jij vindt dat niet, moet de sharia dan maar ingevoerd worden?

Quote:

Kijk eens goed naar deze pagina Royy:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oorlogen_(chronologisch)

Goed gekeken. Nergens 75 jaar vrede in Europa te ontdekken.

Quote:
Jouw 75 jaar vrede in Europa is overigens maar heel beperkt. De koude oorlog, de JoegoslaviĆ« oorlog, OekraĆÆne, etc. vielen allemaal binnen die 75 jaar.

Klopt, het moet zijn 75 jaar in West-Europa. Oost-Europa heeft helaas nog 50 jaar moeten zuchten onder het geweld vann de Russen en hun belabberde erfenis. Godzijdank breidt de vrede van W-Europa zich nu ook uit naar O-Europa.
Als wij ons niet hadden bewapend en in de "negeer-modus" hadden gegaan, waren de Russen doorgestoomd tot de westkust van Frankrijk.

Quote:

Dat wil ik helemaal niet... dat is een natuurwet. De uitvinding van het buskruit hielden we ook niet tegen. Evenmin de uitvinding van nucleaire en chemische wapens. Denken dat je andere landen kunt tegenhouden is onzinnig. Sterker nog: wanneer je er vol op inzet (en Irak bewees dat) krijg je juist een vele malen erger conflict.

Dit is hetzelfde zeggen als dat je criminelen niet van wapens af kunt houden. Dus moeten we t maar accepteren.
Het gaat overigens niet om andere landen tegenhouden, het gaat om andere landen die niet vrijheid en democratie voorstaan.

Quote:
Ik stel een negeer-beleid voor.

Een beetje zoals Chamberlain in de jaren 30 dus. We kennen de gevolgen daarvan.

Quote:

De DSB bank wilde maar Ć©Ć©n ding: geld aftroggelen van mensen. De buitendienst kreeg cursussen hoe ze de mensen om de tuin moesten leiden. Ze verkochten producten die ze zelf niet snapten en deden dat echt met maar Ć©Ć©n ding voor ogen: zelfverrijking.

En mensen zijn dus zo dom dat ze daar niet doorheen prikken?

Quote:
De politiek bedrijven we echter samen, daar heeft iedereen een verantwoordelijkheid in. En ja, voor ieder referendum (jezus, we hebben er pas 2 in 12 jaar tijd gehad) kun je mensen voorlichten en ze een overwogen keuze laten maken.

Politiek gaat om macht en belangen, Cliff, zoals je zelf al veelvuldig concludeert. Kijk maar wat er zou gebeuren als er een referendum over pakweg het toelaten van asielzoekers zou worden uitgeschreven. De hele asielindustrie zou campagne voeren als een dolle, compleet met manipulatie, zielige filmpjes etc. Dat verschilt niet van wat DSB deed.

Voorlichten kan, maar dat vraagt wel van mensen dat ze zich er in verdiepen. Dat hadden mensen bij DSB ook moeten doen. Die voorlichting zal altijd overschaduwd worden door reclame.

Quote:

Persvrijheid introduceren lijkt me een goede stap. Als jij als journalist wordt afgerekend omdat je kritische vragen stelt, dan is er echt iets mis met je persvrijheid.

Er is persvrijheid, Cliff. Wil je politici verbieden om interviews te weigeren?

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2017 1:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Rutte werd bij Jinek volgensmij geconfronteerd met een zaal vol boze Groningers.

Nee, bedoel ik niet. Boos volk kan vervelend zijn voor een ploiticus, maar vaak zijn ze zo boos dat ze een domme indruk achterlaten op TV.

Nee, ik bedoel echt een kritische journalist die een interview afneemt bij Rutte.

Geef maar toe, het gebeurt gewoonweg niet. Het is allemaal geregisseerd en gecontroleerd.

Quote:
Zeker.

Quote:
Zeker Cliff!!

QED.

Quote:
Als de meerderheid vindt dat de sharia moet worden ingevoerd en dat je geen atheist mag zijn Cliff, maar jij vindt dat niet, moet de sharia dan maar ingevoerd worden?

Ja hoor, prima. Geef mensen wel de kans op te zouten uit dat land. Ik pak mijn koffers wel als men de Sharia wil invoeren. Veel plezier.

Quote:
Goed gekeken. Nergens 75 jaar vrede in Europa te ontdekken.

www.hansanders.nl

Quote:
Als wij ons niet hadden bewapend en in de "negeer-modus" hadden gegaan, waren de Russen doorgestoomd tot de westkust van Frankrijk.

Tuurlijk. Bange poepert.

Quote:
Dit is hetzelfde zeggen als dat je criminelen niet van wapens af kunt houden.

Simpel lesje rechtstaat dan maar: Pas na een veroordeling door een rechter, waarbij onschuldig tot tegendeel bewezen geldt, is iemand crimineel.

Jij bent geen rechter. Welke rechter heeft uitspraak gedaan over Noord-Korea of Iran?

Ik herinner me nog een rechter genaamd 'Colin Powell'... die had keihard bewijs dat er WMD's waren in Irak.

Vijftien jaar later en Ć©Ć©n miljoen slachtoffers later hebben we IS. En nooit een WMD kunnen vinden.

Dus nogmaals: welke objectieve rechter kan een oordeel vellen over een ander land?

Quote:
En mensen zijn dus zo dom dat ze daar niet doorheen prikken?

Zwendel en charlatans, ze zullen altijd bestaan. Ik neem de slachtoffers daarvan niet altijd alles kwalijk.

Quote:
De hele asielindustrie zou campagne voeren als een dolle, compleet met manipulatie, zielige filmpjes etc. Dat verschilt niet van wat DSB deed.

Dat verschilt enorm met wat de DSB deed. Ik denk niet dat mensen uit hun huizen gepleurd worden als de asielindustrie een vertekend filmpje maakt.

Quote:
Er is persvrijheid, Cliff. Wil je politici verbieden om interviews te weigeren?

Er is zelfcensuur Royy. Overgereguleerde zelfcensuur.

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2017 12:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nee, ik bedoel echt een kritische journalist die een interview afneemt bij Rutte.

Geef maar toe, het gebeurt gewoonweg niet. Het is allemaal geregisseerd en gecontroleerd.

Klopt, maar da's volkomen logisch lijkt me.

Quote:

Ja hoor, prima. Geef mensen wel de kans op te zouten uit dat land. Ik pak mijn koffers wel als men de Sharia wil invoeren. Veel plezier.

Nee Cliff, want de meerderheid vindt dat "afvalligen" van een flatgebouw moeten worden geflikkerd. Sta je dan...

Quote:

Ik heb nog geen bril nodig, maar bedankt voor de tip. Geef maar aan welke periode van 75 jaar vreden Europa heeft gekend.

Quote:

Tuurlijk. Bange poepert.

Kun je bang noemen. Ik neem liever niet de gok.

Quote:

Simpel lesje rechtstaat dan maar: Pas na een veroordeling door een rechter, waarbij onschuldig tot tegendeel bewezen geldt, is iemand crimineel.
Jij bent geen rechter. Welke rechter heeft uitspraak gedaan over Noord-Korea of Iran?

Waarom laten we dan niet iedereen die t wil een wapen kopen, Cliff?

Quote:

Dat verschilt enorm met wat de DSB deed. Ik denk niet dat mensen uit hun huizen gepleurd worden als de asielindustrie een vertekend filmpje maakt.

Mwah, bedreigingen, deuren bekladden, ZwartePiet demonstraties.... t scheelt allemaal niet zoveel als er belangen van mensen op t spel staan.

Quote:

Er is zelfcensuur Royy. Overgereguleerde zelfcensuur.

Onzin.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2017 7:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Klopt, maar da's volkomen logisch lijkt me.

Als de media volkomen gecontroleerd en geregisseerd wordt, lijkt me dat erg op gespannen voet staan met persvrijheid.

Maar in ieder geval fijn te horen dat het jou ook opgevallen is dat Rutte nooit kritische vragen van een journalist krijgt tijdens een interview.

Quote:
Nee Cliff, want de meerderheid vindt dat "afvalligen" van een flatgebouw moeten worden geflikkerd. Sta je dan...

Ja hoor, dat wordt overnacht besloten... hou op Royy, totaal ongeloofwaardig.

Quote:
Ik heb nog geen bril nodig, maar bedankt voor de tip. Geef maar aan welke periode van 75 jaar vreden Europa heeft gekend.

1. Ik heb al gezegd dat Europa helemaal geen vrede heeft gekend 75 jaar, toen begon jij ineens over West-Europa.
2. Als je in het lijstje kijkt van Wikipedia zie je gewoon tal van perioden met 75 jaar vrede. Bv. van 804-1015 ruim 200 jaar geen oorlog,
3. Jij noemt dit een periode van vrede, wat gewoonweg nergens op slaat omdat tal van westerse landen betrokken zijn in deze lijst:

1945 - 1991: De Koude Oorlog
1950 - 1953: Koreaanse Oorlog
1953 - 1959: Cubaanse Revolutie
1955 - 1975: Vietnamoorlog
1953 - 1975: Laotiaanse Burgeroorlog
1967 - 1975: Cambodjaanse Burgeroorlog
1956: Hongaarse Opstand
1960 - 1966: Congocrisis
1962 - 1970: Noord-Jemenitische burgeroorlog
1966 - 1989: Zuid-Afrikaanse Grensoorlog
1977 - 1978: Ogaden-oorlog
1991: Augustusstaatsgreep in Moskou
1945 - 1949: Politionele acties
1946 - 1954: Eerste Indochinese Oorlog
1946 - 1949: Griekse Burgeroorlog
1947 - 1948: Eerste Kasjmiroorlog
1948 - 1949: Arabisch-Israƫlische Oorlog
1950 - 1951: Invasie van Tibet
1952 - 1960: Mau Mau-opstand
1954 - 1962: Algerijnse Oorlog
1956: Suezcrisis
1958: Eerste Kabeljauwoorlog
1961: Invasie in de Varkensbaai
1961 - 1974: Portugese koloniale oorlog
1961 - 1991: Eritrese Onafhankelijkheidsoorlog
1972 - 1974: Eerste Eritrese Burgeroorlog
1980 - 1981: Tweede Eritrese Burgeroorlog
1961 - 1975: Onafhankelijkheidsoorlog van Cabinda
1962: Sino-Indiase oorlog
1962 - 1966: Konfrontasi
1964: Revolutie van Zanzibar
1965: Tweede Kasjmiroorlog
1965 - 1979: Tsjadische Burgeroorlog
1967: Zesdaagse Oorlog
1967 - 1970: Biafra-oorlog
1967 - 1970: Uitputtingsoorlog
1968 - 1998: The Troubles
1969: Voetbaloorlog tussen El Salvador en Honduras
1970 - 1971: Zwarte September
1971: Indiaas-Pakistaanse oorlog
1972 - 1973: Tweede Kabeljauwoorlog
1973: Jom Kipoeroorlog
1975 - 1990: Libanese Burgeroorlog
1975: Conflict in Laos tussen de Hmong en de regering
1975: Derde Kabeljauwoorlog
1976 - 1983: Vuile Oorlog
1976: Operatie Entebbe
1977 - 1992: Mozambikaanse Burgeroorlog
1978: Operatie Litani
1979: Chinees-Vietnamese Oorlog
1979 - 1989: Afghaanse Oorlog
1980 - 1988: Irak-Iranoorlog
1982: Falklandoorlog
1983: Invasie van Grenada
1983 - 2009: Sri Lankaanse Burgeroorlog
1984 - 1987: Siachenconflict
1986 - 1992: Binnenlandse Oorlog
1986: Zuid-Jemenitische burgeroorlog
1988 - 1994: Oorlog in Nagorno-Karabach
1989 - 1990: Operatie Just Cause
1989: Roemeense Revolutie
1989 - 1996: Eerste Liberiaanse Burgeroorlog
1990 - 1991: Golfoorlog
1990 - 1995: Eerste Toearegopstand
1990 - 2006: Casamanceconflict
1991 - 2001: Joegoslavische oorlogen
1991: Tiendaagse Oorlog in Sloveniƫ
1991 - 1995: Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog
1992 - 1995: Bosnische Burgeroorlog
1992 - 1994: Kroatisch-Bosniakse Oorlog
1998 - 1999: Kosovaarse Oorlog
2001: 2001 opstand in de Republiek Macedoniƫ
1991 - 1992: Oorlog in Zuid-Ossetiƫ
1991 - 2002: Sierra Leoonse Burgeroorlog
1991 - 2002: Algerijnse Burgeroorlog
1992: Transnistrisch conflict
1993: Russische constitutionele crisis
1993: Operatie Verantwoordelijkheid
1994: Zapatista opstand in Mexico (de opstand is niet officieel beƫindigd, maar de gevechten zijn voorbij)
1994 - 1996: Eerste Tsjetsjeense Oorlog
1996 - 2006: Nepalese Burgeroorlog
1997: Albanese anarchie
1998 - 2003: Congolese Burgeroorlog
1998: Operatie Desert Fox
1999: Kargil-oorlog
1999 - 2001: Conflict in de Preševo-vallei
1999 - 2003: Tweede Liberiaanse Burgeroorlog
1999 - 2007: Ituri-conflict
1999 - 2009: Tweede Tsjetsjeense Oorlog
21e eeuw[bewerken]
2001-2007: 1ste Ivoriaanse burgeroorlog
2003 - 2010: Conflict in Darfur
2003 - 2011: Irakoorlog
2004: Operatie Dagen van Boetedoening
2004: 2007 1ste Centraal-Afrikaanse burgeroorlog
2005 - 2010: 2de Tsjadische Burgeroorlog
2005 - 2008: Mount Elgon opstand
2006 - 2011: Palestijnse Burgeroorlog
2006: Operatie Zomerregens
2006: Israƫlisch-Libanese Oorlog
2006 - 2009: Oorlog in Somaliƫ(2009)
2007 - 2009: Toeareg-opstand (2007 / 09)
2007 - 2015: Oorlog in Ingoesjetiƫ
2008 - 2011: Cambodjaans-Thaise grensconflict
2008: Djiboutiaanse-Eritrese grensconflict
2008: Invasie van Anjouan
2008: Oorlog in Zuid-Ossetiƫ
2008: Conflicten tussen Rusland en Georgiƫ
2008 - 2009: Conflict in de Gazastrook
2009: 2009 Boko Haram opstand
2009 - 2015 Zuid-Jemen Opstand
2010 Kirgizische revolutie van 2010
2010 Zuid-Kirgiziƫ etnische conflicten
2010 - 2011: 2de Ivoriaanse burgeroorlog
2010: 2010 Kingston onrust
2010 - 2012 Tadzjikistan opstand
2011: Opstand in Libiƫ
2011 - 2014: Interne conflict in Libiƫ (2011-14)
2012 - 2015: Malinese Burgeroorlog
2012 - 2013: M23 opstand
2012: Heglig Crisis
2014: 2014 IsraĆ«l – Gaza-conflict
2016: vierdaags oorlog

Dus, ja... brilletje nodig.

Quote:
Kun je bang noemen. Ik neem liever niet de gok.

Je gokt anders een hoop, voornamelijk met de burgerdoden van je vijandsbeeld.

Quote:
Waarom laten we dan niet iedereen die t wil een wapen kopen, Cliff?

Je vergelijk blijft mank: als wij gezamenlijk afspreken dat we (democratisch dus) wetgeving daarvoor maken, dan is dat in gezamenlijkheid besloten.

Wat jij wil is zelf alle wapens kunnen kopen, alles kunnen bezitten, en vervolgens tegen anderen zeggen dat ze het niet mogen hebben. Op geen enkele democratische grond besloten ook. Daarbij wil je ook nog overgaan tot doodstraffen zonder rechter en veroordeling.

Geen wonder dat het een zootje wordt in de wereld met zo'n instelling.

Quote:
Mwah, bedreigingen, deuren bekladden, ZwartePiet demonstraties.... t scheelt allemaal niet zoveel als er belangen van mensen op t spel staan.

Dan snap je niet wat de schade was die de DSB bank heeft aangericht.

Quote:
Onzin.

Volgens mij al aangetoond nu dat het zeker geen onzin is.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2017 16:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Als de media volkomen gecontroleerd en geregisseerd wordt, lijkt me dat erg op gespannen voet staan met persvrijheid.

Ze worden niet gecontroleerd en geregisseerd. Maar leg me eens uit hoe je wilt voorkomen dat persoonlijke relaties en voorkeuren een rol spelen in de relatie tussen media en politiek. Of anders: hoe wil je voorkomen dat politci weigeren om al te kritische interviews te ondergaan?

Quote:
Ja hoor, dat wordt overnacht besloten... hou op Royy, totaal ongeloofwaardig. .

Dan nog, gaat om t principe. Een meerderheid heeft geen enkel recht om de vrijheid van het individu te beschadigen.

Quote:

1. Ik heb al gezegd dat Europa helemaal geen vrede heeft gekend 75 jaar, toen begon jij ineens over West-Europa.
2. Als je in het lijstje kijkt van Wikipedia zie je gewoon tal van perioden met 75 jaar vrede. Bv. van 804-1015 ruim 200 jaar geen oorlog,
3. Jij noemt dit een periode van vrede, wat gewoonweg nergens op slaat omdat tal van westerse landen betrokken zijn in deze lijst:

Gutgut, 75 jaar vrede in West-Europa dan. Ongekend lange periode.

Quote:

Je gokt anders een hoop, voornamelijk met de burgerdoden van je vijandsbeeld.

Tja, zo niet dan vallen er nog veel meer burgerdoden. En wordt onze vrijheid bedreigd.

Quote:

Je vergelijk blijft mank: als wij gezamenlijk afspreken dat we (democratisch dus) wetgeving daarvoor maken, dan is dat in gezamenlijkheid besloten.

Oh ik snap je wel. Maar blijkbaar vind jij het op nationaal niveau volkomen logisch en verstandig om niet iedereen met een wapen rond te laten lopen. En dat vind je niet alleen omdat dat democratisch besloten is.

Internationaal gezien vind je t prima dat iedereen met een wapen rondloopt, zelfs de grootste gekken. Je verschuilt je hierbij achter dat we op internationaal niveau geen "democratisch" besluitvormingsmechanisme hebben. Da's an sich waar, maar verandert niks aan t feit dat er gekken met wapens rondlopen.

Internationaal gezien geldt het recht van de sterkste Cliff. Kun je wat van vinden, maar is wel de realiteit. Je kunt maar beter zorgen dat je zelf de sterkst bent en de ander zwak.

Weerwoord forum index » Buitenland