Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Het nieuwe liberale en multiculturele Saoedi Arabië Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Real

carlos schreef:

Trump heeft al laten doorschemeren dat het waarschijnlijk een ongelukje was om hier verder geen consequenties aan te hoeven verbinden.

We betalen in het westen al decennia lang zwijggeld aan de pomp:

https://nos.nl/artikel/2255089-waarom-westerse-landen-ook-nu-niet-uithalen-naar-saudi-arabie.html

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:

Even een gewetensvraag: hoe zou men reageren wanneer er in een Russisch consulaat of ambassade iemand gemarteld zou worden en vervolgens aan stukken gezaagd? Ik denk dat iedereen wel weet wat het antwoord op die vraag is. Maar in dit geval worden er niet eens diplomaten uitgezet, laat staan de ambassadeur op het matje geroepen.

De vraag stellen is hem beantwoorden. Het is ongelofelijk hoe mild er vooralsnog gereageerd wordt op deze moord, en de reden waarom laat zich raden: de economische belangen zijn te groot om Saoedi-Arabië daar te nagelen waar dit middeleeuwse land hoort: aan de schandpaal.
Trump gebruikte eerst grote woorden, maar slikte ze alweer in: ongelukje, de regering van Saoedi-Arabië heeft gezegd dat ze er niks mee te maken hebben. En dat geloven we dus maar ter wille van de lieve vrede (lees: oliebelangen).
Pompeo zat al gezellig te keuvelen met de één of andere hotemetoot, was het de Saoedische koning ?

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 20:19 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Gelijk als in 1973 zit joden beschermengel Donald Trump daarachter.

De oliecrisis van 1973, ten onrechte ook wel de eerste oliecrisis genoemd,betrof een wereldwijd opzettelijk gecreëerd tekort aan aardolie. De crisis werd veroorzaakt door een aantal politieke acties van de Arabische olieproducerende landen, gericht tegen het Westen.
De Arabische landen verhoogden de olieprijs met 70% en verminderden de olieproductie elke maand met 5%, zodat de prijs per vat explosief steeg. Tegen een aantal landen die Israël direct hadden gesteund bij de Jom Kipoeroorlog werd bovendien een volledige olieboycot ingevoerd. De Verenigde Staten, Nederland en een aantal andere West-Europese landen waren de voornaamste doelwitten van deze boycot. Verder werden ook landen als Japan en Canada getroffen. De oliecrisis met haar stijgende olieprijzen leidde tot een aanbodschok, die wereldwijd grote invloed op de economie had, omdat zoveel economische sectoren van olie afhankelijk waren. De crisis leidde tot stagflatie - een combinatie van stagnatie en inflatie. De boycot werd beëindigd in 1974, na onderhandelingen tijdens een conferentie in Washington.

Heel frappant garandeerde VS als iemand Saoedi Arabië zou aanvallen, bondgenoot Amerika hen zou beschermen, dus S- A geen wapens nodig had .
Waarom koopt gratis beschermd Saoedi Arabië dan voor 110 miljard aan wapens ?
Jemen ? Sst.. stiltegebied........!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Richard Branson uit kritiek op MBS, die vervolgens meteen terug slaat.

Saudi Retaliates, Pulls HyperLoop Funding As Silicon Valley Startups Quake

https://www.zerohedge.com/news/2018-10-16/saudi-retaliates-pulls-hyperloop-funding-silicon-valley-startups-quake

Ik vind dit niet zo spannend, maar het geeft wel een inkijkje in de mentaliteit van die kroonprins. Hij heeft totaal niet het idee dat hij ook maar iets verkeerd heeft gedaan, en het westen moet vooral z'n bek houden. En het griezelige is dat hij ook nog zijn zin lijkt te krijgen. Het zou me ook niets verbazen als onze minister van financiën binnenkort gewoon naar een zakenconferentie gaat in dat land, georganiseerd door deze kroonprins, maar ik mag toch hopen van niet.

Als hij niet gaat kan Nederland wellicht ook 'strafmaatregelen' verwachten.

MBS heeft ook al een serieuze fittie met Canada, een blokkade tegen Qatar en uiteraard de oorlog in Jemen op zijn conto staan. En nu dus deze moord (naar alle waarschijnlijkheid) van een voormalige bondgenoot die later kritiek ging spuien op zijn beleid en daarvoor het land heeft moeten ontvluchten. Wat mij dan toch een klein beetje verbaast is waarom hij dat consulaat binnengewandeld is, wat natuurlijk een zeker risico met zich meebracht indien hij inderdaad op een dodenlijst stond.

Ze hebben zijn lichaam gewoon aan stukken gesneden binnen de muren van dat consulaat.

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2018 21:31 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Geloven jullie dat minister Pompeo die kroonprins namens Trump wel eventjes de oren gaat wassen? Ik niet.

Quote:
"Saudi journalist Khassogi was killed inside the office of the Saudi consul. The murder took 7 minutes & during the time one of the Saudis cut the body he asked the others to listen to music" - Turkish official source to Aljazeera

https://www.rt.com/news/441450-khashoggi-body-cut-pieces/

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2018 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nee, daar geloof ik niks van. De olie moet immers blijven stromen.

En hier in Nederland lopen ze ook op eieren: nu een formele, diplomatieke grote mond hebben en straks weer lekker zaken doen...

https://nos.nl/artikel/2255320-hoekstra-zegt-bezoek-aan-saudi-arabie-af-om-zaak-khashoggi.html

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2018 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Alsof de zaak nog niet bizar genoeg is blijkt een van het team aan moordenaars dat het consulaat bezocht nu te zijn omgekomen bij een verkeersongeval in Saoedi-Arabië. Hoe toevallig weer..

Suspected member of Khashoggi ‘hit-team’ dies in mysterious ‘traffic accident’ in Saudi Arabia

https://www.rt.com/news/441607-alleged-hitteam-member-dies/

Het lijkt overigens wel zeker dat MBS hoogstpersoonlijk opdracht heeft gegeven tot die gruwelijke moord; hij is levend in stukken gesneden terwijl zijn beulen een koptelefoon met muziek op hadden staan om het geschreeuw niet aan te hoeven horen. Enig voorbehoud; Turkije neemt dit hoog op en lekt details van het onderzoek aan ondermeer Al Jazeera. En laat Al Jazeera nou net weer uit Qatar komen, het land wat ook in een conflict met deze kroonprins is verwikkeld.

Desondanks geloof ik dat het verhaal wel zo'n beetje klopt. Als die journalist nog geleefd zou hebben dan had hij ondertussen wel iets van zich laten horen.

Mike Pompeo zou een ultimatum hebben gesteld van 72 uur om met een plausibele uitleg te komen, en anders heeft Saoedi-Arabië mogelijk een probleem met Washington. Voor wat het waard is.

Afwachten dus...het laatste is hier nog lang niet over gezegd.

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2018 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Real

carlos schreef:

Mike Pompeo zou een ultimatum hebben gesteld van 72 uur om met een plausibele uitleg te komen, en anders heeft Saoedi-Arabië mogelijk een probleem met Washington. Voor wat het waard is.

Afwachten dus...het laatste is hier nog lang niet over gezegd.

Let maar op: Saoedie Arabie komt hier weer mee weg: de Amerikanen gaan echt die wapendeal van 100 miljard dollar niet in gevaar brengen Cool

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2018 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:

Niets waard waarschijnlijk. Saoedi-Arabië zal gaan zeggen dat de moord buiten medeweten van de overheid is gepleegd en ze zullen de daders laten vallen als een baksteen.
Amerika gelooft die lezing maar al te graag en gaat over tot de orde van de dag.
En wij ook. Ons Koningshuis heeft immers zulke fijne banden met de koninklijke familie daar. En dan de olie ook nog. Nee, dat gaan we echt niet op het spel zetten.
Geven om mensenrechten wordt met de mond beleden, maar niet in daden omgezet wanneer er geld mee gemoeid is.

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2018 21:33 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier de foto van een handlanger van MBS in het consulaat, op de dag van de moord:

En hier samen met MBS:

Om even een uitspraak van Royy te lenen: het net sluit zich.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2018 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Real

carlos schreef:

Om even een uitspraak van Royy te lenen: het net sluit zich.

Wel nee, wij exporteren wapens naar SA en zij exporteren olie en terrorisme. Business as usual.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2018 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ja dat dacht ik eerst ook, maar het kan haast niet anders dan dit gaat consequenties hebben.

Meest waarschijnlijke is dat MbS gewipt wordt als troonopvolger. Dan is het nog maar de vraag of hij zich ook laat wippen. Hij ziet zichzelf zo'n beetje als de Messias op aarde geloof ik (check die laatste foto) en dat hij gewoon met geweld de macht naar zich toetrekt ten koste van de huidige koning sluit ik ook niet uit.

Saoedi-Arabië heeft zover ik mij kan heugen nog nooit zo in het nauw gezeten als nu, dat is op zichzelf al vrij opzienbarend.

Eén land is trouwens helemaal niet blij met de huidige ontwikkelingen, en dat is Israël. Die zien in hem juist een goede bondgenoot tegen Iran.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2018 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het is natuurlijk erg dat die meneer is vermoordt.
Maar in Jemen zijn al 10.000den mensen en meer door de Saudie,s om het leven gebracht. Dat is blijkbaar niet zo ,erg want dat zijn in Jemen Shiiten, net als de Perzen in Iran. Daar in Jemen woedt dus een ordinaire godsdienst oorlog tussen Soenieten en de rest van de moslims
Als we niet op bevel een oorlog aan het uitlokken waren met de Russen, konden we overschakelen op Russisch gas en olie, maar dat zit er nu niet in.
Wie heeft eigenlijk deze puinhoop bedacht. Rutte en consorten?

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2018 23:44 Plaats reactie Reageer met quote
Real

https://nos.nl/artikel/2255566-saudi-arabie-bevestigt-dood-khashoggi-en-arresteert-18-mensen.html

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 1:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie/2018/10/verklaar-islamist-khashoggi-niet-heilig-65123/

Khashoggi poseert met wapen in Afghanistan (jaren 80)

Voorzichtigheid geboden: Bin Salman heeft veel vijanden

Waarom ben ik zo voorzichtig? Dat heeft te maken met een aantal feiten. Bin Salman heeft veel vijanden in en buiten Saudi-Arabië. Hij liet multimiljardairs arresteren. Ook kondigde hij de erkenning van de staat Israël aan. De knullig gepleegde misdaad in Istanbul biedt natuurlijk een uitgelezen kans om met Bin Salman af te rekenen, en niet omdat zijn belagers interesse hebben in gerechtigheid.

Waarom gaf The Washington Post een vriend van Bin Laden de ruimte?

En dan is er ook nog Jamal Khashoggi zelf. Hij heeft een lange staat van dienst. Hij werkte lang voor de directeur van de veiligheidsdienst van Saudi-Arabië, prins Faisal al-Turki. Dat is de man die niet alleen geld, maar ook Arabieren naar de jihad in Afghanistan bracht. Een buitengewoon bedenkelijke figuur. Khashoggi was in de jaren tachtig van de vorige eeuw in de jihadgebieden van Afghanistan, waar hij kennismaakte met Osama bin Laden.

Westerse media minder geraakt door vermoorde Iraanse dissidenten

De Europese en Amerikaanse media en staten waren minder geraakt door de brute moord op de Iraanse Canadese fotografe en journaliste Zahra Kazemi in 2003. Terwijl zij voor een Canadees medium in de Iraanse hoofdstad Teheran was, werd zij gearresteerd, gemarteld, verkracht en vermoord door haar ondervrager. Het ging even niet goed tussen Iran en Canada. Voor de rest was er niks aan de hand.

Ik kan nog meer voorbeelden noemen. Het sharia-regime van Iran is een vijand van het Westen. Saudi-Arabië, ook een sharia-regime, is dat niet. Het lijkt erop dat de westerse elite het sharia-regime van Iran wel wil tolereren.

Khashoggi was een islamist, al is dat nog geen ‘Licence to Kill’ voor Saudi-Arabië.

De linkse westerse media presenteren islamist Khashoggi als een vrijheidsstrijder. Ze lijken keer op keer op nuttige idioten.

Prof. mr. dr. Afshin Ellian

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Volgens mij wordt er door niemand beweerd dat die Kashoggi een prima vent was. Waar het om gaat is dat de man is vermoord in de ambassade omdat hij teveel kritiek had op die soepjurk die in Saoedi-Arabië aan de macht is. En iemand doden omdat hij zijn mond open doet is gewoon een weerzinwekkende dictatoriale daad.
Trump, altijd goed voor een grote bek, loopt alles inmiddels te vergoelijken en te bagatelliseren. Tja, oliebelangen. Dan zetten we ons gekweel over mensenrechten even op het tweede plan.
Saoedi-Arabië is één van de meest achterlijke, middeleeuwse en te verachten landen ter wereld. Dat alleen al vraagt om een felle veroordeling. Maar die gaat er niet komen, omdat de economishe belangen te zwaar wegen.
Niemand hoeft bij mij nog aan te komen met gezemel over mensenrechten zolang we zo ongelofelijk hypocriet zijn.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Hier moet ik toch wel hard om lachen:

https://nos.nl/artikel/2255613-rutte-onderste-steen-moet-boven-over-dood-khashoggi.html

Rutte wil de onderste steen weer boven halen met een onafhankelijk onderzoek.

Laat me raden: SA maakt deel uit van het onderzoek en krijgt doodleuk vetorecht over wat er naar buiten mag komen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 12:27 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Kashoggi is omgekomen bij een knokpartij. Maar natuurlijk, kan gebeuren toch?

Haha, wat een grap.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Volgens mij wordt er door niemand beweerd dat die Kashoggi een prima vent was. Waar het om gaat is dat de man is vermoord in de ambassade omdat hij teveel kritiek had op die soepjurk die in Saoedi-Arabië aan de macht is. En iemand doden omdat hij zijn mond open doet is gewoon een weerzinwekkende dictatoriale daad.

Juist!

Quote:
Trump, altijd goed voor een grote bek, loopt alles inmiddels te vergoelijken en te bagatelliseren. Tja, oliebelangen.

Wederom juist!

Quote:
Saoedi-Arabië is één van de meest achterlijke, middeleeuwse en te verachten landen ter wereld. Dat alleen al vraagt om een felle veroordeling.

Alweer juist!

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Real

1973 wij worden getroffen door een olieboycot van vooral SA.

2018 het wordt maar eens tijd dat wij SA gaan boycotten. Geen wapens meer naar dat land en in hun laatste restjes olie gaan ze maar stikken.

Inmiddels is het land sinds dit jaar niet meer de grootste olieproducent, maar zijn ze voorbij gestreefd door de VS en Rusland.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Het punt dat ik wilde maken was dat er meer journalisten worden vermoord zonder dat het wereldnieuws is.
Endorgan heeft zelf honderden journalisten achter tralies, waar ook niet over wordt gepraat.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_killed_in_2017

Trump wilde eerst weten hoe het zit en begint niet meteen zijn opinie te spuien, wat de rest van de politici wel doet.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nee Elisabeth, Trump wil vriendjes blijven met Saoedi-Arabië, koste wat kost. Dat er een journalist op gruwelijke wijze is vermoord in een ambassade interesseert hem geen barst. Het is zo hypocriet als de pest. Wat die selectieve verontwaardiging in de media betreft heb je wel een punt. Ik ben ook wel wat argwanend wat betreft die hype die momenteel wordt gevoerd over deze zaak.

Wel ben ik erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Niemand hoeft bij mij nog aan te komen met gezemel over mensenrechten zolang we zo ongelofelijk hypocriet zijn.

Ik sluit me hier ook volledig bij aan.... en dat is ook één van de reden waarom die hetze tegen Rusland me totaal niet zint.

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2018 20:00 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Elisabeth schreef:

Trump wilde eerst weten hoe het zit en begint niet meteen zijn opinie te spuien, wat de rest van de politici wel doet.

Onzin. Deze hele zaak stinkt gewoon aan alle kanten, maar Trump zoekt een uitweg omdat hij de oliebelangen en wapendeals belangrijker vindt dan de waarheid. En dus gelooft hij gemakshalve maar gretig wat de Saoedische regering hem vertelt. Doorgaans is hij er als de kippen bij om zijn opinie te spuien, en nu ineens niet. Het zegt echt iets over zijn manier van denken. Ik sluit me volledig aan bij wat Carlos hier al over zei.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 21, 2018 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit verhaal leent zich voor allerlei soorten merchandise.

Van "Waar is Wally?" naar "Waar is Khashoggi"? Of beter gezegd, wat er nog van over is. Wie als eerste een arm of been vindt krijgt een joker. Very Happy

Weerwoord forum index » Buitenland