Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Welk soort mens wil dokter zijn in levenseinde kliniek? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Welk soort mens wil dokter zijn in levenseinde kliniek?
BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Overal zijn mensen voor. Maar welk soort dokter/mens wil werkzaam zijn in een levenseinde kliniek.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die vraag heeft mij ook wel eens bezig gehouden. Ik heb ooit een jong meisje gekend wat werkte in een hospice. Ik heb daar grote moeite mee. Jonge mensen moeten zich richten op het leven, niet op de dood. Volgens mij was er iets grondig mis met haar.

Ze vertelde me over hoe mooi het was om mensen naar de dood te begeleiden. Hoeveel je nog voor ze kan betekenen etc.

Voor iemand van begin 20 vind ik dat een lugubere, macabere bezigheid. Die hoort vol in het leven te staan en zich niet bezig te houden met het voorbereiden op de dood.

Maar goed, ik vind zelfs het beroep van begrafenisondernemer vreemd. Het zou mijn beroep niet zijn... het staat ook haaks op wat ik nu doe en waar mijn passie ligt: investeren in jeugd en een goede toekomst voor die jeugd.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 12:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik vind wat die mensen doen zeer lovenswaardig.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 14:28 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ik vind het helemaal niet raar. Het is wel iets dat je in je moet hebben.
Ik accepteer de dood, als consequentie van het leven.
Zonder dood, zou er geen leven zijn.

Draai het eens andersom.. Dat je als mens niet dood zou gaan door een natuurlijke oorzaak.
Alleen wel doordat je in een auto verongelukt, en in een vliegtuig neerstort.
Het gevolg zou zijn, dat iedereen in zijn schulp kroop. Het normale leven zou ophouden te bestaan.

Maar verder heb ik er ongewild ook ervaring mee op gedaan.
Ik lag in het ziekenhuis, en las een boek van Toon Kortooms, Beekman & Beekman.
Ik lag me een deuk te lachen.
Naast mij lag een buurman, die al op leeftijd was.
Hij vroeg me of ik hem voor wilde lezen.
Daar begon ik toen mee.
Na een half uur of zo, kwam er een verpleegster op de kamer,
die een gordijn rond de man trok.
Vriendelijk vertelde ze mij, dat die man met een glimlach op het gezicht gestorven was.
Dat ik het zo goed deed, en dat ze daarom mij hadden laten doen.

Tja, graag gedaan. Maar als iemand dood is, ga ik toch niet kijken.
Ik onthou liever hoe iemand was, toen hij of zij nog in leven was.
Daarom heb ik trouwens ook moeite met mensen die dementeren.
De karakterveranderingen zijn wel akelig.

Een gedenkwaardige Samhain toegewenst. (echt in plaats van nep haloween)

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 14:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ryan schreef:
Maar als iemand dood is, ga ik toch niet kijken.
Ik onthou liever hoe iemand was, toen hij of zij nog in leven was.

Dat hoor ik vaker van mensen, maar zelf ga ik altijd afscheid nemen (ik noem dat liever niet gaan kijken). Dat doe ik voor de nabestaanden die zo'n afscheidsbezoek zeer op prijs stellen, maar ik doe het ook als eerbetoon aan de overledene.
Daarna heb ik er nooit last van dat ik me de overledene niet meer als levende kan herinneren. Dat vergeet je namelijk nooit; de dood van een dierbare doet pijn, maar uiteindelijk slijt dat en wat dan blijft zijn de mooie herinneringen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 19:33 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ik vraag me dat ook altijd af bij mensen die bij de Belastingdienst werken...

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 9:20 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 12:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het is een goede zaak dat er mensen zijn die in dat soort inrichtingen willen werken. Maar het lijkt mij niet een weg naar een fijn vrolijk leven.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 13:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik vraag me dat ook altijd af bij mensen die bij de Belastingdienst werken...

Daar ben ik wel ooit geweest voor het geven van een presentatie aan de medewerkers. Mooi gebouw, goed gefaciliteerd... ze hadden toen al (enkele jaren geleden) allemaal grote touchscreen televisies hangen in de vergaderzalen.

Nog een beroep wat ik niet zou kunnen uitoefenen: parkeerwachter.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Parkeerwachter is achterhaald.

In het moderne Rotterdam hebben we tegenwoordig parkeren op kenteken. Parkeerwachter betekent dat je in een auto met een scan-apparaat rondrijdt en net als de Google-car je omgeving scant, erg effectief tegen niet-betalende provincialen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Parkeerwachter betekent dat je in een auto met een scan-apparaat rondrijdt en net als de Google-car je omgeving scant, erg effectief tegen niet-betalende provincialen.

En hoe heet dat? Juist ja: parkeerwachter! Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Nov 03, 2017 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Het is een goede zaak dat er mensen zijn die in dat soort inrichtingen willen werken. Maar het lijkt mij niet een weg naar een fijn vrolijk leven.

Wat u vindt hoeft een ander niet te vinden, meneer Poendert. We kunnen nu eenmaal niet allemaal boer worden en tegelijk op de grote vaart de wereld afreizen, en passant koelkasten in AZC's reparerend, toevallig verzeild rakend in stormen en diverse conflicten, de maffia prijzend om hun goed onderhouden wegen in Italie, en dan ook nog de tijd over te houden om van alles te weten over het temmen van dieren in de diverse continenten die uiteraard in extenso bereisd zijn waardoor u - in tegenstelling tot iedereen die er wat over wil zeggen- exact weet waar u het over heeft en volkomen terecht anderen doceert op uw uitgebreide kennis en ervaring.
Hoe is het eigenlijk met uw duim ? Nog altijd dik ? Al bij een arts geweest ?

BerichtGeplaatst: Za Nov 04, 2017 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Wat u vindt hoeft een ander niet te vinden, meneer Poendert. We kunnen nu eenmaal niet allemaal boer worden en tegelijk op de grote vaart de wereld afreizen, en passant koelkasten in AZC's reparerend, toevallig verzeild rakend in stormen en diverse conflicten, de maffia prijzend om hun goed onderhouden wegen in Italie, en dan ook nog de tijd over te houden om van alles te weten over het temmen van dieren in de diverse continenten die uiteraard in extenso bereisd zijn waardoor u - in tegenstelling tot iedereen die er wat over wil zeggen- exact weet waar u het over heeft en volkomen terecht anderen doceert op uw uitgebreide kennis en ervaring.
Hoe is het eigenlijk met uw duim ? Nog altijd dik ? Al bij een arts geweest ?

Ik begrijp beste lamp dat iemand met een vooraf ingevuld leven, enige rancune voelt nadat men in de gaten krijgt dat er ook personen bestaan die het leven nemen zoals het komt, en daaraan veel plezier beleven. Die persoon komt dan vaak op vreemde, niet ingeplande plaatsen waar vaak veel verandering en levenlust is.
Een bekend Chinees spreekwoord luid ongeveer.
"Een leven op de rug van een tijger is een stuk leuker en spannender dan dat van een persoon die op een schildpad is gaan zitten."
Maar sukkel lekker verder. Blijf fijn op de rails of ga naar een film.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 1:15 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Overal zijn mensen voor. Maar welk soort dokter/mens wil werkzaam zijn in een levenseinde kliniek.

Waarom niet? Als iemand vindt dat zijn/haar leven voltooit is dan is het goed dat deze artsen bestaan.
Beter dan een zelfmoord die veel erger is voor de directe omgeving.
Vooral voor bejaarden wiens toekomst vaak dementia is en dan herkennen ze hun eigen kinderen niet meer.
En die angst is zeer groot onder bejaarde mensen. En als je dement bent is euthanasie niet meer mogelijk.
Je moet met volle verstand kiezen. Ik heb een vrouw verpleegd die zo dement was dat ze nergens op reageerde.
Ze moest gevoerd worden en herkende haar eigen man niet meer die iedere dag op bezoek kwam.
Ze lag al 10 jaar in bed en alles was goed door de goede verzorging. Een gave huid door insmeren en iedere 2 uur omdraaien. Ze had geen contracturen in haar gewrichten want die werden iedere 2 uur bewogen en gemasseerd maar had zij een leven? Nee, als ze een hond of kat was dan had ze een spuitje gehad want dan was dierenmishandeling om een dier in deze situatie in leven te laten. Maar omdat je een mens bent wordt het verplicht dat je zal lijden tot een natuurlijke dood. Schandalig.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Elisabeth. Ik schrijf niet dat ik niet dankbaar ben voor het bestaan van levenseinde doktoren. Het is goed dat ze er zijn..
Maar ik kan me geen vrolijk leven van dat soort hulpverleners voorstellen. In mijn belevingswereld hoort een dokter het leven te beschermen en niet te vernietigen.
Leven vernietigen als dagelijks werk lijkt mij geen fijne tijdsbesteding.
De demente bejaarde die u noemt was mogelijk beter af met een spuitje,maar dat is zeker niet bij elke soort dementie het geval.
Ik maakte van nabij enkele dementie gevallen van rond de 95 mee.
Een van hen werd dement verklaard omdat ze elk half uur met hetzelfde verhaal kwam. Ze overleed terwijl ze een paardenrondrit regelde voor een aantal andere bejaarden.
Een andere demente dame zong luidkeels en vrolijk psalmen terwijl ze ter controle van de bloemenpracht door de tuin hobbelde achter haar rollator.
Deze mensen genoten nog steeds van hun leven.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 12:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:
Parkeerwachter is achterhaald.

In het moderne Rotterdam hebben we tegenwoordig parkeren op kenteken. Parkeerwachter betekent dat je in een auto met een scan-apparaat rondrijdt en net als de Google-car je omgeving scant, erg effectief tegen niet-betalende provincialen.

Moeten wij als werkenden die al meer dan genoeg belasting meebetalen voor al die inrendabelen in Rotterdam dan nog meer uitgeperst worden in de vorm van parkeergeld? Aan geïmporteerd inrendabel stemvee kleeft dus een naar prijskaartje.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Loetje schreef:
Aan geïmporteerd inrendabel stemvee kleeft dus een naar prijskaartje.

Deze draad gaat over de levenseinde kliniek. Misschien moet u als beschermheilige van het oorspronkelijke onderwerp (zie uw draad over D66) een apart draadje openen over de import van inrendabel stemvee. Dat zit u nogal hoog, kennelijk.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 22:09 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Die vraag heeft mij ook wel eens bezig gehouden. Ik heb ooit een jong meisje gekend wat werkte in een hospice. Ik heb daar grote moeite mee. Jonge mensen moeten zich richten op het leven, niet op de dood. Volgens mij was er iets grondig mis met haar.

Ze vertelde me over hoe mooi het was om mensen naar de dood te begeleiden. Hoeveel je nog voor ze kan betekenen etc.

Voor iemand van begin 20 vind ik dat een lugubere, macabere bezigheid. Die hoort vol in het leven te staan en zich niet bezig te houden met het voorbereiden op de dood.

Maar goed, ik vind zelfs het beroep van begrafenisondernemer vreemd. Het zou mijn beroep niet zijn... het staat ook haaks op wat ik nu doe en waar mijn passie ligt: investeren in jeugd en een goede toekomst voor die jeugd.

Cliff, iedereen die met 18 jaar of 20 jaar de opleiding verpleegkunde gaat volgen krijgt te maken met de dood.
Wij moesten ook nog afleggen wat nu is afgeschaft. En de dood kan ook een dood geboren baby zijn of iemand van 40 jaar die sterft aan kanker of door een auto ongeluk. Als jonge mensen dit niet meer doen want ze moeten zich richten op het leven, wie doet het anders? Ik zie niemand van 40 jaar dit beroep kiezen dus het zijn jonge mensen die het doen. En ook mensen van 20 sterven aan een ziekte of door een ongeluk.
Leven en dood zijn verweven en er is niets mis met dit meisje want ze doet goed werk. En ze zal zeker ook uitgaan en lol maken maar ze is realistisch wat veel jonge mensen vandaag de dag niet meer zijn. Leven de lol en de toekomst die vaak anders uitpakt dan wat de verwachtingen zijn.

Ik vergeet sommige mensen nooit die overleden zijn en zelfs onder mijn eigen handen met een hartstilstand en reanimeren wat niet hielp. Die jongen was 25 jaar en ik was 26 jaar. Ik werd goed opgevangen want ik begon te huilen uit frustratie en wanhoop.
Wat denk je over militairen van 18 - 20 jaar oud die geconfronteerd worden met een plotselinge dood van hun maat die naast hen geraakt wordt? Je moet wel realistisch zijn over het leven en ook over de dood.

Tja en begrafenisondernemers, als die er niet waren wat doen we dan met de overledenen? In de tuin begraven?

Laatst aangepast door Elisabeth op Ma Nov 06, 2017 13:32, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Beste Elisabeth. Ik schrijf niet dat ik niet dankbaar ben voor het bestaan van levenseinde doktoren. Het is goed dat ze er zijn..
Maar ik kan me geen vrolijk leven van dat soort hulpverleners voorstellen. In mijn belevingswereld hoort een dokter het leven te beschermen en niet te vernietigen.
Leven vernietigen als dagelijks werk lijkt mij geen fijne tijdsbesteding.
De demente bejaarde die u noemt was mogelijk beter af met een spuitje,maar dat is zeker niet bij elke soort dementie het geval.
Ik maakte van nabij enkele dementie gevallen van rond de 95 mee.
Een van hen werd dement verklaard omdat ze elk half uur met hetzelfde verhaal kwam. Ze overleed terwijl ze een paardenrondrit regelde voor een aantal andere bejaarden.
Een andere demente dame zong luidkeels en vrolijk psalmen terwijl ze ter controle van de bloemenpracht door de tuin hobbelde achter haar rollator.
Deze mensen genoten nog steeds van hun leven.

Beste Poendert, deze artsen vernietigen niet dagelijks levens....het zijn artsen die gewoon levens redden maar ze luisteren ook naar mensen die vinden dat ze een voltooid leven hebben en niet verder willen. En er wordt overlegd met psychologen en andere artsen.

Verder vertelt u weer leuke verhalen over huppelende dementen die psalmen zingen....!!!! (zeker gereformeerd) maar ik heb voor 3 jaar gewerkt in een verpleegtehuis waar de meeste mensen dement waren of werden. Dus ik denk dat ik meer ervaring heb met demente mensen dan u over dementie en de lijdensweg tot hun dood. Het betekende iedere 3 uur luiers verschonen 24 uur per dag. Ik deed meestal nachtdiensten van 10 uur en het was zelfs s'nachts hard werken om ongeveer 26 mensen te verzorgen met z'n twee├źn. Het was een priv├ę verpleegtehuis dus deze pati├źnten hadden een goed pensioen of een eigen bedrijf dus kapitaal. Het is heel triest om te zien dat ze zo eindigden.

Mensen die directeuren zijn geweest en nu proberen om je in je gezicht de schoppen met het verschonen van de luiers. Bijten is ook iets wat ze doen maar als ze helder zijn dan leer je dat ze een interessant leven hebben gehad. En ze mochten hun huisdieren meenemen die vaak bleven na hun overlijden. Honden en katten zijn heel belangrijk in een verpleegtehuis want daar reageren ze nog op. Ik had 2 egeltjes die ik met de fles opvoedde en nam ze mee met nachtdienst. Ik heb er eentje op de schoot van een mevrouw gezet die gek was op dieren om 6 uur s'morgens als we ze in rolstoelen moesten zetten, klaar voor het ontbijt. Haar glimlach zal ik nooit vergeten. Alexandra die in Goa India heeft gewoond en paarden dresseur reed en daarom naar de Olympische spelen paarden wilde kijken met haar glaasje whiskey. Bless her maar ze beet ook.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 7:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Cliff, iedereen die met 18 jaar of 20 jaar de opleiding verpleegkunde gaat volgen krijgy te maken met de dood.

Uiteraard, maar er is ├ę├ęn essentieel verschil: bijna iedereen die de gezondheidszorg vol overtuiging als beroep kiest, doet dit om mensen te willen genezen. Of ze willen op zijn minst bijdragen aan het genezingsproces.

Ik wil ook geen manager worden van alle falende en niet-te repareren IT-projecten. Je wilt iets goeds afleveren lijkt me.

En iemand zo goed mogelijk de dood in helpen, daar kan ik me vooral van jonge mensen weinig bij voorstellen. Dat kan je beroepskeuze niet zijn lijkt me. Dan heb je meestal een ernstig trauma opgelopen.

Quote:
Wat denk je over militairen van 18 - 20 jaar oud die geconfronteerd worden met een plotselinge dood van hun maat die naast hen geraakt wordt? Je moet wel realistisch zijn over het leven en ook over de dood.

Ook hier: dat is niet hun keuze.

Quote:
Tja en begrafenisondernemers, als die er niet waren wat doen we dan met de overledenen? In de tuin begraven?

Biobak Smile

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Een van hen werd dement verklaard omdat ze elk half uur met hetzelfde verhaal kwam.

Een opmerking als deze geeft aan dat meneer Poendert er niets, maar dan ook werkelijk NIETS van begrijpt, en - voor de zoveelste keer - maar weer wat uit zijn nek zit te zwetsen.
Iemand wordt niet dement "verklaard" : dementie is een gediagnostiseerde ziekte die zich in verschillende stadia manifesteert, verschillende symptomen kent en verschillende achterliggende oorzaken kan hebben. We kennen vasculaire dementie, Alzheimer, FTD nog een hele rits anderen. Dementie is een containerbegrip voor meerdere ziektes, die pas na uitvoerig medisch onderzoek kan worden vastgesteld.
De suggestie dat iemand dement wordt "verklaard" OMDAT zij steeds met hetzelfde verhaal komt, is dus echt volslagen flauwekul.
En dan heeft meneer het natuuuuurlijk ook weer allemaal zelf van nabij meegemaakt. Des te erger dat u dan niet door hebt dat ze u met die zogenaamde dementie-verklaring" wat op de mouw hebben gespeld, of - nog erger - dat uw eigen observaties dan zo ver bezijden de realiteit staan.
(En bespaar u de moeite om nu snel net te doen alsof u er w├ęl wat vanaf weet, door via Wikipedia allerlei weetjes rondom dit onderwerp heel gewichtig in nieuwe bijdragen hier neer te plempen.)

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
En iemand zo goed mogelijk de dood in helpen, daar kan ik me vooral van jonge mensen weinig bij voorstellen. Dat kan je beroepskeuze niet zijn lijkt me. Dan heb je meestal een ernstig trauma opgelopen.

Om te werken in een hospice met 20 jaar vind ik ook te jong.
Meer geschikt voor oud verpleegkundigen die ervaring hebben.

Quote:
Biobak Smile

Verboden door de hygi├źne politie. Je mag ook dode huisdieren daar niet in gooien. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een kennis van een kennis loopt al een tijd met zelfmoordplannen rond. Hij heeft al een keer met zijn auto op de rails gestaan. Als hij van de inrichting thuis komt, moeten alle messen ed worden opgeborgen. De deuren hebben nieuwe sloten zodat hij niet naar buiten of in zijn schuur kan.
Zijn vrouw en kinderen hebben geen leven, zeker niet nadat hij onlangs was ontsnapt.
Voor zijn familie was een spuitje beter. Maar wil ik dat doen?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 17:33 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

"wil ik dat doen"???
Dat mogen leken helemaal niet en trouwens is het dan moord.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Verboden door de hygi├źne politie. Je mag ook dode huisdieren daar niet in gooien. Rolling Eyes

Ja, maar die mag je wel naar de milieustraat brengen...

Wat mij betreft haalt de overheid lichamen op van dode mensen, maar goed... ik ben niet religieus. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een graf bezocht, interesseert me totaal niet zo hoopje botten. Wat moet je ermee... ik in ieder geval niets. dan bewaar ik nog liever een ring, foto of iets anders ter nagedachtenis.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie