Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » In de Randstad woon je ongelukkig, onveilig en ongezond. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Wat een onzin, in Zeeland zijn geen files en er zijn ook geen files van Zeeuwen die naar Rotterdam trekken. In de Randstad zijn voornamelijk files van de omliggende gemeenten naar de grote steden toe, dat loopt dan weer vast op de ring rond de grote steden.

Ja en wie denk je dat er op die ring staan? 28.000 Zeeuwen. Da's nogal fors op een beroepsbevolking van 171k, vind je niet?

https://www.dezb.nl/dam/planbureau/bestanden/Arbeidsmarktmonitor/Nieuwsbrief%20Zeeuwse%20Arbeidsmarktmonitor%20nummer%201%20mei%202014.pdf

Quote:

Het gemiddelde valt helemaal niet positief uit voor de steden. De werkloosheid ligt er twee keer zo hoog als in de provincie. Kijk alleen al naar de inkomens in de regio Rotterdam:

Als die 28.000 Zeeuwen nou eens werk in hun eigen provincie zoeken...

Inkomen is overigens een slechte maatstaf, gezien de nogal forse nivellering die we in dit land kennen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja en wie denk je dat er op die ring staan? 28.000 Zeeuwen.

Er staat letterlijk in het stuk:

De meeste pendelaars uit Zeeland zijn werkzaam in Zuid-Holland (12.000).

En Zuid-Holland is niet Rotterdam Royy. Veel Zeeuwen werken op bv. Goeree-Overflakkee en halen je randstad dus niet eens. Sterker nog, ze komen niet eens van de eilanden af.

Wat een valse voorstelling van zaken weer. En hoe kom je eigenlijk aan die 171k? Ook al zo'n raar getal, want er wonen 624k inwoners in Rotterdam. En echt niet iedereen is voor zijn werk onderweg als hij op de snelweg zit...

En verder, uit jouw stuk ook dit gelezen?

Werkloosheid
    De werkloosheid is in Zeeland structureel lager dan in Nederland. Dit komt
    onder andere door de samenstelling van de werkende beroepsbevolking
    , de
    beschikbaarheid van flexibele banen en de bereidheid van vakkundige Zeeuwen
    om te forensen. De werkloosheid is in Zeeland steeds relatief laag (5,9%
    in 2013, ten opzichte van 8,3% landelijk). Er zijn verschillen per deelregio.
    Vooral in de Oosterschelderegio is de werkloosheid laag. Het hoogst was de
    werkloosheid in de regio Zeeuws-Vlaanderen (6,7%), gevolgd door Walcheren
    (6,3%) en de Oosterschelderegio (5,0%).

Ik durf echt wel te stellen dat arbeidsethos hier ook wat mee te maken heeft. Zeeuwen werken hard, niet werken is geen optie. Een Zeeuw die niet werkt schaamt zich kapot. Zou goed zijn als ze dat in de Randstad ook eens zouden doen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik durf echt wel te stellen dat arbeidsethos hier ook wat mee te maken heeft...

De arbeidsethos van de veel multiculturele medelanders is inderdaad niet zo hoog.

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 18:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

En Zuid-Holland is niet Rotterdam Royy. Veel Zeeuwen werken op bv. Goeree-Overflakkee en halen je randstad dus niet eens. Sterker nog, ze komen niet eens van de eilanden af.

Mistens de helft van de Zeeuwen die in ZH werken, werken in de Randstad. Alleen al in Rotterdam werken er 3.5k. Goeree doet maar 1.7k.

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=81251NED&D1=0&D2=12&D3=99,135,145,194,199,263,275-276,334,376,392,398,406,410,469,475,492,523&D4=l&HDR=T,G2&STB=G3,G1&VW=T

Quote:
Wat een valse voorstelling van zaken weer. En hoe kom je eigenlijk aan die 171k? Ook al zo'n raar getal, want er wonen 624k inwoners in Rotterdam. En echt niet iedereen is voor zijn werk onderweg als hij op de snelweg zit...

171k is de werkzame Zeeuwse beroepsbevolking, is 186k inmiddels. Daarvan werken er dus 28k buiten Zeeland, ofwel zo'n 15%.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=83523NED&LA=NL

Quote:
en de bereidheid van vakkundige Zeeuwen om te forensen.

Klopt, als ze niet forensen tikt de werkloosheid met 15%-punt omhoog. Zeeland is economisch in zeer grote mate afhankelijk van omliggende provincies en dan m.n. Zuid-Holland.

Kun je dus tamboereren op rust en ruimte, maar je leunt dus gewoon op de economische kracht van andere regio's waar het misschien minder rustig is en minder ruimte is, maar die wel voor werkgelegenheid zorgen. En daar is niks mis mee he, zie je overal: rurale gebieden die teren op de economische kracht van steden. Maar daar past dus wel wat bescheidenheid vanuit die rurale gebieden bij.

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Wat hebben Zeeuwen dan in Zuid Holland verloren? Niks, want in Zuid Holland is niet te werken.
Kwestie van mentaliteit. En ik heb ook liever met een Zeeuw te doen, dan met een Hollander.
En Royy, jij manifesteert je als een typische Hollander. Je blijft bezig je gelijk te proberen te halen, terwijl je gewoonweg de plank telkens weer mis slaat.
Hoeveel keer heb ik nu al gezegd dat statistiek de overtreffende trap van liegen is?

Als je redeneert zoals jij, dan zijn de Philips medewerkers die er nog zijn, arbeiders van een Hollands bedrijf, omdat Philips indertijd zo stom is geweest om hun hoofdkantoor in Amsterdam neer te planten.
Tja, Brabant heeft Philips ook al lang niet meer nodig. Er lopen hier al genoeg Hollandse patjepeeërs rond die vanwege de armoe in Holland in Brabant komen werken.. Nou ja werken.. Ze hebben niet de juiste mentaliteit.
Ruzie op de werkvloer zoeken, en met hun buurlui. Daar begint het al mee.
Ach, ik hou er maar over op.
Ik hou mijn hart wel vast als straks Holland door de zee overspoeld wordt, dan komen die linkmiechels allemaal naar hier toe.

O ja, en voor ik het vergeet, doe de groeten maar aan Jules Deelder. Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2017 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ryan schreef:

Als je redeneert zoals jij, dan zijn de Philips medewerkers die er nog zijn, arbeiders van een Hollands bedrijf, omdat Philips indertijd zo stom is geweest om hun hoofdkantoor in Amsterdam neer te planten.

Nee hoor, als de productie in Brabant plaatsvindt, telt het mee in Brabant.

Quote:
Ik hou mijn hart wel vast als straks Holland door de zee overspoeld wordt, dan komen die linkmiechels allemaal naar hier toe.

Klopt, dan nemen we de tent over. Dit land is immers Holland. Kunnen we de boel meteen een beetje behoorlijker organiseren in Brabant, zonder al te veel maffia enzo... de Brabanders hebben de boel niet helemaal onder controle te hebben zo schijnt.

Den Bosch wordt Nieuw-Amsterdam. Eindhoven wordt Nieuw-Rotterdam. Tilburg slopen we. Breda wordt Nieuw-Delft. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Nov 03, 2017 1:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja en wie denk je dat er op die ring staan? 28.000 Zeeuwen.

Royy schreef:
Alleen al in Rotterdam werken er 3.5k.

Oh, dus 28.000 Zeeuwen staan op de ring van Rotterdam en slechts 3500 moeten er ook daadwerkelijk voor werk zijn. Ik vermoed ook zomaar dat de meesten daarvan in de haven moeten zijn, en niet op de ring... maar goed, laten we maar even aannemen dat die 3500 Zeeuwen allemaal in de file staan op de ring van Rotterdam omdat ze naar hun werk moeten.

Kun je me dan uitleggen wat die overigen 24.500 Zeeuwen op de ring van Rotterdam doen terwijl ze er voor werk niet moeten zijn?

Quote:
171k is de werkzame Zeeuwse beroepsbevolking, is 186k inmiddels.

Kun je nagaan! In die paar uur dat wij zitten te discussiëren zijn er blijkbaar al weer 15.000 werkende Zeeuwen bijgekomen. Gaat lekker zo. Viel het je overigens op dat Zeeland het laagste werkloosheidpercentage van Nederland heeft?
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=83523NED&LA=NL

Hoe komt dat denk je? Want we zijn toch niet de enige dun bevolkte provincie hè... Friesland, Groningen, Limburg, Drenthe, Overijssel... ze hebben allemaal procentueel meer werkloosheid dan Zeeland.

Quote:
Klopt, als ze niet forensen tikt de werkloosheid met 15%-punt omhoog. Zeeland is economisch in zeer grote mate afhankelijk van omliggende provincies en dan m.n. Zuid-Holland.

Ook weer zo'n rare bewering... wat denk je dat de werkloosheid in Zuid-Holland doet als niemand de goederen uit Rotterdam nog wil hebben? Of de tomaten uit het Westland? Natuurlijk zijn provincies afhankelijk van elkaar, dus om dit specifiek voor Zeeland te benoemen is onzin. Ook Zuid-Holland is als doorvoerregio totaal niets waard als de daar om heen liggende gebieden/landen de goederen niet meer willen hebben...

Ik kan je wel iets zeggen over de overlevingskans: als je een grote muur om Zuid-Holland zet, dan sterft het binnen no time af. Als je een grote muur om Zeeland zet, dan hebben we vreten genoeg. Er is hier een hoop landbouwgrond en de vis wordt elke vrijdag in de havens gelost. Eten is er dus voldoende. Wie voedt Rotterdam eigenlijk? Het Westland? Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Nov 03, 2017 19:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Kun je me dan uitleggen wat die overigen 24.500 Zeeuwen op de ring van Rotterdam doen terwijl ze er voor werk niet moeten zijn?

Alles wat vanuit Zeeland naar Den Haag, Leiden, Amsterdam gaat, reist via de ring van Rotterdam.

Quote:

Hoe komt dat denk je? Want we zijn toch niet de enige dun bevolkte provincie hè... Friesland, Groningen, Limburg, Drenthe, Overijssel... ze hebben allemaal procentueel meer werkloosheid dan Zeeland.

Ja tuut-tuut, Zeeland ligt NAAST economic powerhouse Zuid-Holland. Wat is de dichtstbijzijnde economisch sterke regio voor Friesland, Groningen, Limburg, Drenthe en Overijssel en hoeveel km verder is dat? Juistem.

Quote:

Ook weer zo'n rare bewering... wat denk je dat de werkloosheid in Zuid-Holland doet als niemand de goederen uit Rotterdam nog wil hebben? Of de tomaten uit het Westland? Natuurlijk zijn provincies afhankelijk van elkaar, dus om dit specifiek voor Zeeland te benoemen is onzin. Ook Zuid-Holland is als doorvoerregio totaal niets waard als de daar om heen liggende gebieden/landen de goederen niet meer willen hebben...

Nu heb je t over handel. Ik weet wel wat er met het werkloosheidspercentage van de Randstad zou gebeuren als er geen provincialen meer zouden werken, Cliff.
Maar eigenlijk zeg je dus zelf al dat het werkloosheidspercentage van Zeeland an sich helemaal niks zegt, Cliff.

BerichtGeplaatst: Za Nov 04, 2017 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Alles wat vanuit Zeeland naar Den Haag, Leiden, Amsterdam gaat, reist via de ring van Rotterdam.

In Amsterdam wil je nog niet dood geboren worden. Geen idee waarom Zeeuwen daar naar toe zouden willen.

Quote:
Ja tuut-tuut, Zeeland ligt NAAST economic powerhouse Zuid-Holland. Wat is de dichtstbijzijnde economisch sterke regio voor Friesland, Groningen, Limburg, Drenthe en Overijssel en hoeveel km verder is dat? Juistem.

Dit is geen goed argument omdat:
1. De werkloosheid in Zuid-Holland bijna twee keer zo hoog ligt als in Zeeland. Het is dus niet logisch dat Zeeland een lagere werkloosheid kent omdat het naast Zuid-Holland ligt, want dan zou je toch op zijn minst verwachten dat Zuid-Holland daar zelf ook van moet kunnen profiteren.
2. Middelburg-Rotterdam is anderhalf uur rijden. Leeuwarden-Amsterdam is anderhalf uur rijden. Zwolle-Utrecht is één uur rijden. Assen-Utrecht is anderhalf uur rijden. Afstand van de hoofdsteden van Friesland, Overijssel en Drenthe tot de Randstad is exact hetzelfde als van Middelburg. Groningen is misschien de enige uitzondering.

Quote:
Nu heb je t over handel. Ik weet wel wat er met het werkloosheidspercentage van de Randstad zou gebeuren als er geen provincialen meer zouden werken, Cliff.

Maakt niet uit of we het over handel of productie hebben Royy. Je stelt dat Zeeland in de problemen zou komen als andere provincies niets van ze willen hebben. Maar dat geldt voor iedere provincie. Ook voor Zuid-Holland. Dat drijft nagenoeg volledig op de haven van Rotterdam en dat maakt de economie dus minstens net zo kwetsbaar.

Quote:
Maar eigenlijk zeg je dus zelf al dat het werkloosheidspercentage van Zeeland an sich helemaal niks zegt, Cliff.

Ik geef alleen aan dat arbeidsethos een rol speelt. Er is geen enkele andere goede reden te bedenken waarom het werkloosheidspercentage in Zeeland het laagst van Nederland is. Zeeland heeft geen grote economie. Zeeland heeft minder banen dan de randstad. Zeeland heeft relatief een lage beroepsbevolking vanwege de vele ouderen.

Eén blik op de vacatures zegt voldoende. In de Randstad is overal werk, in Zeeland is het echt goed zoeken. En toch krijgen wij het voor elkaar om het minste van heel Nederland een beroep te doen op de bijstand. In jouw economisch powerhouse heb je procentueel bijna 2 keer zoveel mensen die in de bijstand hangen. In absolute cijfers is het helemaal dramatisch.

Nogmaals: ik denk dat arbeidsethos daar echt wel mee te maken heeft. Zeeuwen zijn harde werkers Royy. Wij weten met een achtergrond in landbouw en visserij dat je eerst hard moet werken en daarna pas de vruchten krijgt. Wij weten dat je eerst zwaar werk moet verrichten (dijken bouwen) voordat je veilig bent.

Wat dat betreft kan ik echt een heel eind meegaan met Tedje. In Rotterdam zijn veel te vele nep-banen. Mensen die niets produceren maar schuiven met geld van anderen en daar steeds wat procentjes afsnoepen. Dat noemen ze dan werken. Dat is geen werken. Tot je enkels in de klei staan of een weekje op zee vis vangen... dat is werken.

Maar vanuit de stad kijkt men graag neer op de 'provincialen'...

BerichtGeplaatst: Za Nov 04, 2017 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

In Amsterdam wil je nog niet dood geboren worden. Geen idee waarom Zeeuwen daar naar toe zouden willen.

Ik heb geen idee Cliff, toch werken er 1100 Zeeuwen in Amsterdam.

Quote:
1. De werkloosheid in Zuid-Holland bijna twee keer zo hoog ligt als in Zeeland. Het is dus niet logisch dat Zeeland een lagere werkloosheid kent omdat het naast Zuid-Holland ligt, want dan zou je toch op zijn minst verwachten dat Zuid-Holland daar zelf ook van moet kunnen profiteren.

Doet ZH zelf ook. De ZuidHollandse arbeidsmarkt wordt immers overspoeld door Zeeuwse en Brabantse forensen. Dat effect meegeteld valt de werkloosheid eigenlijk nog wel mee.

Quote:
2. Middelburg-Rotterdam is anderhalf uur rijden. Leeuwarden-Amsterdam is anderhalf uur rijden. Zwolle-Utrecht is één uur rijden. Assen-Utrecht is anderhalf uur rijden. Afstand van de hoofdsteden van Friesland, Overijssel en Drenthe tot de Randstad is exact hetzelfde als van Middelburg. Groningen is misschien de enige uitzondering.

Hoofdsteden zijn niet echt representatief Cliff. Een groot deel van Zeeland ligt binnen een uur rijden vanaf Rotterdam.

Quote:

Maakt niet uit of we het over handel of productie hebben Royy. Je stelt dat Zeeland in de problemen zou komen als andere provincies niets van ze willen hebben.

Nee ik stel dat Zeeland economisch meelift op het succes van Zuid-Holland. Zo niet, dan zouden Zeeuwen wel in Zeeland werken of een netto inflow van forensen hebben.

Quote:

Maar vanuit de stad kijkt men graag neer op de 'provincialen'...

Nee hoor, gewoon erkenning van dat de provincie meelift op het economische succes van de stad. Simple as that.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 1:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik heb geen idee Cliff, toch werken er 1100 Zeeuwen in Amsterdam.

Als pooier op de wallen? Of als Zeeuwse meisjes?

Quote:
Doet ZH zelf ook. De ZuidHollandse arbeidsmarkt wordt immers overspoeld door Zeeuwse en Brabantse forensen. Dat effect meegeteld valt de werkloosheid eigenlijk nog wel mee.

Haha, dus je geeft zelf al aan dat Zeeuwse en Brabantse werknemers beter zijn dan Zuid-Hollandse begrijp ik.

Quote:
Hoofdsteden zijn niet echt representatief Cliff. Een groot deel van Zeeland ligt binnen een uur rijden vanaf Rotterdam.

Natuurlijk zijn hoofdsteden wel representatief. De twee grootste steden van Zeeland (Middelburg en Vlissingen) liggen op meer dan anderhalf uur, de derde stad (Goes) en vierde stad (Terneuzen) nog steeds op zo'n uur en een kwartier.

Waar denk jij eigenlijk dat mensen wonen? Uiteraard het meest in de steden.

Quote:
Nee ik stel dat Zeeland economisch meelift op het succes van Zuid-Holland.

En Zuid-Holland lift weer mee op andere regio's... nogmaals: volledig afhankelijk van de haven van Rotterdam.

Quote:
Zo niet, dan zouden Zeeuwen wel in Zeeland werken of een netto inflow van forensen hebben.

Nee, dat heeft een hele andere reden: in de Randstad wil je gewoon niet wonen.

Quote:
Nee hoor, gewoon erkenning van dat de provincie meelift op het economische succes van de stad. Simple as that.

Die erkenning slaat nergens op. Ook de steden liften weer ergens op... zo blijft het cirkeltje rond.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 9:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Haha, dus je geeft zelf al aan dat Zeeuwse en Brabantse werknemers beter zijn dan Zuid-Hollandse begrijp ik.

Da's meestal zo bij forensen. De lonen liggen fors hoger in de Randstad, waarom zou je je talent goedkoop verkopen in de provincie?

Quote:
De twee grootste steden van Zeeland (Middelburg en Vlissingen) liggen op meer dan anderhalf uur, de derde stad (Goes) en vierde stad (Terneuzen) nog steeds op zo'n uur en een kwartier.

Waar denk jij eigenlijk dat mensen wonen? Uiteraard het meest in de steden.

Neh joh, nauwelijks de helft van de Zeeuwen woont in de 4 grootste "steden" van Zeeland. In ander rurale provincies is dat niet anders.

Quote:

En Zuid-Holland lift weer mee op andere regio's... nogmaals: volledig afhankelijk van de haven van Rotterdam.

Door handel ja, niet door dagelijks forensen.

Quote:
Nee, dat heeft een hele andere reden: in de Randstad wil je gewoon niet wonen.

Exact het punt. Niet willen wonen in de Randstad, wel er erken en economisch van profiteren.

Quote:

Die erkenning slaat nergens op. Ook de steden liften weer ergens op... zo blijft het cirkeltje rond.

Niet qua werkgelegenheid Cliff, anders zou niet 15% van de Zeeuwse beroepsbevolking buiten de provincie werken.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2017 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Neh joh, nauwelijks de helft van de Zeeuwen woont in de 4 grootste "steden" van Zeeland. In ander rurale provincies is dat niet anders.

Maar dan blijft er nog niets over van je argument. Zeeuws-Vlaanderen is nog verder weg. Walcheren en Zuid-Beveland ook allebei op ruim een uur. Wat ga je dan beweren? Schouwen-Duiveland heeft nog minder inwoners dan één Zeeuwse stad. Tholen is nog kleiner.

Ofwel: de meeste Zeeuwen wonen echt op ruim een uur rijden van Rotterdam. Dat maakt ze minstens net zo geïsoleerd als de overige provincies. En toch is het aantal bijstandtrekkers het laagst.

Quote:
Door handel ja, niet door dagelijks forensen.

En ook dat maakt dus geen bal uit voor je argument. Je stelt dat Zeeland profiteert van zijn ligging t.o.v. Zuid-Holland, maar Zuid-Holland profiteert nog 10 keer zoveel van zijn ligging t.o.v. Europa.

Dat maakt de ligging niet echt een relevant argument in deze.

Quote:
Exact het punt. Niet willen wonen in de Randstad, wel er erken en economisch van profiteren.

Door in ieder geval je werkweek met 15 uur te verlengen (reistijd) en te werken voor je geld. Als ik zie hoeveel bijstandhangers de regio Rotterdam telt... jezus. Ze zitten met hun reet op de werkgelegenheid en nog krijgen ze het voor elkaar om de werkloosheidscijfers twee keer zo hoog te maken als in Zeeland.

Complimenten.

Quote:
Niet qua werkgelegenheid Cliff, anders zou niet 15% van de Zeeuwse beroepsbevolking buiten de provincie werken.

Maar wat is nu je punt? Dat de Rotterdammers hun geld in hun eigen provincie verdienen? Want dat is natuurlijk absoluut niet zo. Ze zijn afhankelijk van de doorvoer van goederen, ze worden misschien danwel uitbetaald in hun eigen provincie, maar zijn net zo afhankelijk van het achterland als dat Zeeland dat is van zijn omgeving.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ofwel: de meeste Zeeuwen wonen echt op ruim een uur rijden van Rotterdam. Dat maakt ze minstens net zo geïsoleerd als de overige provincies. En toch is het aantal bijstandtrekkers het laagst.

Stuk dichterbij dus dan het grootste deel van de Overijsselaars, Drenthen, Groningers en Friezen.

Quote:

En ook dat maakt dus geen bal uit voor je argument. Je stelt dat Zeeland profiteert van zijn ligging t.o.v. Zuid-Holland, maar Zuid-Holland profiteert nog 10 keer zoveel van zijn ligging t.o.v. Europa.

Zeker, maar door handel, niet door bij de buren te gaan werken.

Dat maakt de ligging niet echt een relevant argument in deze.

Quote:

Door in ieder geval je werkweek met 15 uur te verlengen (reistijd) en te werken voor je geld. Als ik zie hoeveel bijstandhangers de regio Rotterdam telt... jezus. Ze zitten met hun reet op de werkgelegenheid en nog krijgen ze het voor elkaar om de werkloosheidscijfers twee keer zo hoog te maken als in Zeeland.

Worden weggeconcurreerd door Zeeuwen op zoek naar werk.

Quote:

Maar wat is nu je punt? Dat de Rotterdammers hun geld in hun eigen provincie verdienen? Want dat is natuurlijk absoluut niet zo. Ze zijn afhankelijk van de doorvoer van goederen, ze worden misschien danwel uitbetaald in hun eigen provincie, maar zijn net zo afhankelijk van het achterland als dat Zeeland dat is van zijn omgeving.

Het punt is dat Zuid-Holland economisch gezien zn eigen broek op kan houden. Zeeland heeft ZH nodig.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 20:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Stuk dichterbij dus dan het grootste deel van de Overijsselaars, Drenthen, Groningers en Friezen.

Niet dus. Heb ik net uitgebreid uitgelegd. Die gebieden liggen echt allemaal op dezelfde reisafstand van de randstad als Zeeland, m.u.v. Groningen, maar ook dat had ik al gemeld.

Quote:
Zeker, maar door handel, niet door bij de buren te gaan werken.

Ik zie geen argument in 'bij de buren werken' of 'voor de buren werken' daar waar het gaat om afhankelijkheid Royy. In beide gevallen ben je namelijk afhankelijk.

Quote:
Worden weggeconcurreerd door Zeeuwen op zoek naar werk.

#hoedan? Zijn Zeeuwen zoveel slimmer, hardwerkender, etc?

Quote:
Het punt is dat Zuid-Holland economisch gezien zn eigen broek op kan houden. Zeeland heeft ZH nodig.

Een punt wat ik dus nu al meerdere malen onderuit heb gehaald, maar desondanks blijf je het zonder enig tegenargument gewoon herhalen... tja.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2017 23:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Is dit een oorlog tussen provinciën?
Herkenbaar met Brabant en Limburg.

BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2017 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Neuh, het is niet echt een oorlog. Als dat zo is, heb ik hem ook al gewonnen... uit onderzoeken blijkt immers dat mensen die in Rotterdam wonen het ongelukkigste zijn van Nederland en dat mensen in stedelijke gebieden minder gelukkig zijn dan in plattelandsgebieden.

In de VS hebben ze ook vrij uitgebreide onderzoeken gedaan:

Spreken ook boekdelen... Ook hier hetzelfde verhaal als in Europa: mensen in steden zijn ongelukkiger. Is ook best verklaarbaar: stress en minder levensruimte maakt iedereen ongelukkiger. Ook dieren die weinig ruimte hebben zijn niet echt gelukkig; ze zijn meestal agressiever en lijden ook meer aan ziektes.

BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2017 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En hoor en lees ik nu dat (Nederlandse) ouders met kinderen massaal de stad verlaten en zo'n beetje binnen vier jaar na de geboorte van het eerste kind de stad zijn ontvlucht? Het zal niet alleen met de prijzen van woonruimte te maken hebben. Maar ook met leefbaarheid.

BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2017 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Klopt, 40% van de jonge ouders met kinderen trekken uit Amsterdam weg. Dat zegt heel veel.

BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2017 19:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Niet dus. Heb ik net uitgebreid uitgelegd. Die gebieden liggen echt allemaal op dezelfde reisafstand van de randstad als Zeeland, m.u.v. Groningen, maar ook dat had ik al gemeld.

Nee dus, Heerenveen, Drachten, Assen, Meppel, Almelo, Hengelo, Enschede liggen niet op een uur rijden van de Randstad.

Quote:

Ik zie geen argument in 'bij de buren werken' of 'voor de buren werken' daar waar het gaat om afhankelijkheid Royy. In beide gevallen ben je namelijk afhankelijk.

Neu. Een kleine retailer noemen we kleine zelfstandige, zijn winkelpersoneel is werknemer. Simple as that.

Quote:

#hoedan? Zijn Zeeuwen zoveel slimmer, hardwerkender, etc?

Zelf-selectie. Het zijn niet de domsten die kiezen voor werken buiten de eigen provinciegrenzen, ook al om dat bij lagerbetaalde banen de reiskosten er niet vanaf kunnen.

Quote:
]

Een punt wat ik dus nu al meerdere malen onderuit heb gehaald, maar desondanks blijf je het zonder enig tegenargument gewoon herhalen... tja.

Zelfstandige winkelier versus winkelpersoneel Cliff. Zuid-Holland is de zelfstandige winkelier, de Zeeuwen zijn t winkelpersoneel.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 08, 2017 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Gisteravond heb ik op NPO2 "Trappen" gezien. Daarin werd nog eens duidelijk dat Amsterdam een hopeloos zooitje aso's is.

https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/november/Trappen.html

BerichtGeplaatst: Wo Nov 08, 2017 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

~Dank je Tedje, ik heb ontzettend gelachen maar ook met afschuw gekeken naar deze mierenhoop waar ook nog naakte mensen doorheen fietsen. Er is ook een documentaire over de Wallen nu. Vreselijk druk en veranderd en ben blij dat ik daar niet meer woon.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 08, 2017 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Amsterdam is een waar genot...

https://www.youtube.com/watch?v=yh_13xg4Wpg

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2017 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Amsterdam heeft 40.000 mensen in de bijstand. De rijkdom van die stad is dus maar zeer relatief.
Het grote geld dat daar verdiend wordt gebeurt door volk dat andermans centen telt, hoogopgeleide parasieten die blij zullen zijn met het voornemen om de dividendbelasting af te schaffen.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2017 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee dus, Heerenveen, Drachten, Assen, Meppel, Almelo, Hengelo, Enschede liggen niet op een uur rijden van de Randstad.

JE blijft volhouden. Doe me een lol zet hier de reistijden neer van door jou genoemde steden naar Utrecht.
Zet ik daar de reistijden van Middelburg, Vlissingen, Goes en Terneuzen tegenover.

Zul je zien dat het nagenoeg niets uitmaakt.

Quote:
Neu. Een kleine retailer noemen we kleine zelfstandige, zijn winkelpersoneel is werknemer. Simple as that.

Yep, en beiden zijn even afhankelijk van de klanten. Simpel as that. Als de klanten wegvallen is zowel de retailer als de werknemer de lul.

Makkelijker kan ik het niet maken hoor.

Quote:
Zelf-selectie. Het zijn niet de domsten die kiezen voor werken buiten de eigen provinciegrenzen, ook al om dat bij lagerbetaalde banen de reiskosten er niet vanaf kunnen.

Whatever. Punt blijft boven water staan dat er vele malen meer mensen in de bijstand zitten in Rotterdam dan in Zeeland.

Quote:
Zelfstandige winkelier versus winkelpersoneel Cliff. Zuid-Holland is de zelfstandige winkelier, de Zeeuwen zijn t winkelpersoneel.

En allebei even afhankelijke van dezelfde klanten...

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie