Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » In de Randstad woon je ongelukkig, onveilig en ongezond. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik vind het een non-discussie, heren.
Het feit dat men in de Randstad minder gelukkig is, neem ik voor kennisgeving aan.
Ik woon in Almere (niet echt de Randstad) en ben zeer vaak in Amsterdam. Ik houd van beide steden, ondanks dat beide steden zeer vaak verguisd worden.
Ik ben er gelukkig, en dat een ander dat is in Drenthe, Zeeland of voor mijn part Timboektoe, is ook prima.
Wat is nu eigenlijk precies het probleem ?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nou, gefeliciteerd. Je hebt eindelijk iets gevonden waar de Randstad een hoger gemiddelde in heeft (anders dan allochtonen, criminaliteit en bijstandtrekken)

Zijn er nog veel meer Cliff.

Quote:
Ik moet je wel een klein beetje teleurstellen: in de Randstad zitten ook de meeste hogescholen en universiteiten. Dat vertekent het beeld wel een beetje, belangrijker is of die mensen na hun studie daar ook blijven.

Helaas Cliff, van de 13 universiteiten bevinden zich maar liefst 7 buiten de Randstad (Groningen, Twente, Eindhoven, Nijmegen, Tilburg, Maastricht, Wageningen). Dus nee zo vertekenend is het niet. Sterker nog, in steden als Groningen en Maastricht vindt er zodra studenten afgestudeerd een ware uittocht plaats naar de Randstad, simpelweg omdat er geen kwalitatief aansluitend werk te vinden is.

Quote:

Het milieu in de provincie is vele malen beter dan in de Randstad Royy... maak je maar geen zorgen. Jouw 10 minuten fietsen door zwaar vervuilde lucht, daar zou ik me meer zorgen over maken.

T gaat me meer om de last die jij veroorzaakt door zo graag in Zeeland te willen wonen en elders te werken. Blijkbaar geldt ook voor jou dat er in Zeeland eigenlijk geen werk voor je is.

Quote:

Ja, dus je compenseert je veel te hoge percentage bijstandstrekkers met hard werkende tomatenplukkers en dan roep je nog iets over kennis-intensief werk. Ik moet er wat om grinniken Royy.

T gaat om t gemiddelde, Cliff. De Randstad is veel groter dan Rotterdam.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Artsen, onderzoekers, hoogleraren, advocaten, accountants, bankiers, bestuurders etc. etc.

OK, artsen en onderzoekers hebben we buiten de Randstad ook genoeg. De rest wat jij noemt zijn charlatans en parasieten die vreten van andermans arbeid.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:

Die provincialen zijn zo verdomde arrogant, dat is het probleem Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:

Ik heb geen probleem, Amsterdam heeft een probleem: bovenmatige arrogantie.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

OK, artsen en onderzoekers hebben we buiten de Randstad ook genoeg.

Klopt, sterker nog: er worden er zoveel opgeleid aan de provinciale universiteiten dat al die afgestudeerden massaal hun studiestad moeten verlaten en naar de Randstad moeten verhuizen om een beetje normale baan te vinden.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ze hebben dan tenminste nog een fatsoenlijke baan waarbij ze iets presteren en zijn geen bankier, verzekeraar, econoom, bestuurder of andere charlatan die alleen maar parasiteert op andermans arbeid.

Trouwens, als je jouw jaartje bekijkt van die hoogopgeleiden dan weet ik zeker dat deze hoogopgeleiden allemaal bestuurders, bankiers, politici, economen enzovoorts zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Ze hebben dan tenminste nog een fatsoenlijke baan waarbij ze iets presteren en zijn geen bankier, verzekeraar, econoom, bestuurder of andere charlatan die alleen maar parasiteert op andermans arbeid.

Maar ze moeten wel allemaal de provinciale studentensteden verlaten om uberhaupt een baan op hun niveau te vinden... Exactly my point dus.

Quote:
Trouwens, als je jouw jaartje bekijkt van die hoogopgeleiden dan weet ik zeker dat deze hoogopgeleiden allemaal bestuurders, bankiers, politici, economen enzovoorts zijn.

Valt mee, redelijk divers eigenlijk. Is economen een beetje eigen, komen overal terecht.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Maar ze moeten wel allemaal de provinciale studentensteden verlaten om uberhaupt een baan op hun niveau te vinden... Exactly my point dus.

Dat ligt er maar aan wat je studeert; als het iets onzinnigs is als bijvoorbeeld bestuurskunde dan kun je daar niet mee in de provincie mee terecht. Dan moet je naar de omgeving van Den Haag waar alleen maar ouwehoerbanen zijn, maar als je een échte studie volgt, iets technisch, dan kun je daar uitstekend mee in de provincie terecht.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 19:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Dat ligt er maar aan wat je studeert; als het iets onzinnigs is als bijvoorbeeld bestuurskunde dan kun je daar niet mee in de provincie mee terecht. Dan moet je naar de omgeving van Den Haag waar alleen maar ouwehoerbanen zijn, maar als je een échte studie volgt, iets technisch, dan kun je daar uitstekend mee in de provincie terecht.

Eh nee dus Tedje. Met techniek kun je eigenlijk alleen in de regio Eindhoven terecht, voor de rest moet je in de Randstad zijn.
Datzelfde geldt voor medische wetenschappen, zwaartepunt ligt in de Randstad.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
De stad is dus een uitgelezen plek voor egocentrische mensen en als ik kijk naar de mensen die ik ken die naar Amsterdam zijn vertrokken, klopt dat heel aardig; allemaal omhooggevallen arrogante ballen.

Maar dat zijn dan toch Limburgse omhooggevallen arrogante ballen?

Ik ken geen arrogante ballen in Amsterdam. Ze zullen er wel zijn, maar niet meer of minder dan op andere plekken. Arrogantie is universeel. Hier in Maastricht heb je ook types die neerkijken op de boere uit het heuvelland.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2017 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Heb weleens gehoord dat studenten van de uni in Maastricht (veelal niet-Limburgers) in de lokale kroegen zo ongeveer met de nek worden aangekeken?

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 1:12 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Ligt eraan welke kroegen. In bruine cafés waar 50-plussers komen zie ik ze liever ook niet. Dat ze maar naar hun eigen lawaai-tenten gaan.

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Heb weleens gehoord dat studenten van de uni in Maastricht (veelal niet-Limburgers) in de lokale kroegen zo ongeveer met de nek worden aangekeken?

Daar merk ik niks van.

Moppersmurf schreef:
Maar dat zijn dan toch Limburgse omhooggevallen arrogante ballen?

Jazeker! Soort zoekt soort.
Quote:
Ik ken geen arrogante ballen in Amsterdam. Ze zullen er wel zijn, maar niet meer of minder dan op andere plekken. Arrogantie is universeel. Hier in Maastricht heb je ook types die neerkijken op de boere uit het heuvelland.

Iedere stad is op zekere hoogte arrogant omdat ze zich verheven voelt boven het platte land, maar onze hoofdstad voert daarin wel de boventoon. En dat terwijl het onderzoek toch echt uitwijst dat het daar helemaal niet zo goed toeven is.

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Eh nee dus Tedje. Met techniek kun je eigenlijk alleen in de regio Eindhoven terecht, voor de rest moet je in de Randstad zijn.
Datzelfde geldt voor medische wetenschappen, zwaartepunt ligt in de Randstad.

Heb je ook percentages van het aantal laag-opgeleiden in Nederland? Want ik wed dat de Randstad daar ook bovenaan in prijkt...

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Hoorde dat je aan het Zadkine College aanwezig kan worden gemeld en zelfs diploma's kan krijgen zonder ooit een les te hebben gevolgd. Is dat niet weledelopgeleid?

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Iedere stad is op zekere hoogte arrogant omdat ze zich verheven voelt boven het platte land, maar onze hoofdstad voert daarin wel de boventoon. En dat terwijl het onderzoek toch echt uitwijst dat het daar helemaal niet zo goed toeven is.

Ook dat geldt niet voor geheel Amsterdam. In De Pijp, de Jordaan en Oud Zuid is het prima vertoeven. Ga maar 'ns naar Café Welling in Oud Zuid.

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 14:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik ga hier wel naar de kroeg, dat is een stuk dichterbij. Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Oké, tot zo in de Karkol.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Heb je ook percentages van het aantal laag-opgeleiden in Nederland? Want ik wed dat de Randstad daar ook bovenaan in prijkt...

Helaas voor jou Cliff. Vergelijk Zeeland eens met Rotterdam... oeps.... alleen Middelburg heeft een lager % dan Rotterdam. Om nog maar niet te spreken van de rest van de Randstad.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sociaaleconomische-status/regionaal-internationaal/regionaal#node-laagopgeleide-bevolking-gemeente

We kunnen dus vrij zeker stellen dat de gemiddelde Randstedeling een stuk beter is opgeleid dan de gemiddelde provinciaal.

BerichtGeplaatst: Di Okt 31, 2017 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Iedere stad is op zekere hoogte arrogant omdat ze zich verheven voelt boven het platte land, maar onze hoofdstad voert daarin wel de boventoon.

Ik merk hier anders het omgekeerde: de provincie kijkt neer op de stad en wil niet de economische afhankelijkheid van de stad erkennen. Maar wil ondertussen wel het milieu belasten door regelmatig naar die steden op en neer te tuffen. Tsja.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 7:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
]Helaas voor jou Cliff. Vergelijk Zeeland eens met Rotterdam... oeps.... alleen Middelburg heeft een lager % dan Rotterdam. Om nog maar niet te spreken van de rest van de Randstad.

Het is maar wat je wilt zien Royy. Ik vind dat de lichtblauwe kleur vrij gelijkmatig verdeeld is over het gehele land en zeker niet toe te schrijven is aan alleen de Randstad. Echter, als je zelf doorklikt naar Statline CBS en je maakt er provincies van, zie je dit beeld:

Vertel mij nu eens waar de meeste laagopgeleiden zitten... (donkerblauwe staafgrafiek)

Quote:
We kunnen dus vrij zeker stellen dat de gemiddelde Randstedeling een stuk beter is opgeleid dan de gemiddelde provinciaal.

Als dat al zo is, wat ik betwist, leg mij dan eens uit hoe het kan dat:
1. Er meer werkgelegenheid in de Randstad is
2. De mensen hoger opgeleid zijn
3. Tegelijkertijd veel meer in de bijstand zitten...

Ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 9:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik merk hier anders het omgekeerde: de provincie kijkt neer op de stad en wil niet de economische afhankelijkheid van de stad erkennen. Maar wil ondertussen wel het milieu belasten door regelmatig naar die steden op en neer te tuffen. Tsja.

Wat bedoel je? Zonder de miljoenen toeristen zou een stad als Amsterdam heel wat minder rijk zijn. En hele volksstammen tuffen elke dag in de file naar de grote stad om daar op een kantoor te gaan zitten.
Trouwens, hoeveel uitkeringsgerechtigden hebben die grote steden? Amsterdam heeft ruim 5% en Rotterdam dik 6,5%. Een probleemgebied in Limburg, zoals Sittard-Geleen, heeft 3%. Dat is nogal een verschil.

Quote:

Dat is een vertekend beeld. Veel provincialen komen in de grote stad werken, die zijn dus hoogopgeleid. Maar die hoge opleidingen hebben een keerzijde; het zijn veel nietsnut-banen (verzekeringen, banken, bestuur, ambtenarij, enzovoorts). Waarom vind je de beste betaalde banen met de hoogste opleidingen rond Den Haag? Omdat daar de topambtenaren werken. Maar die topambtenaren teren wel op de belastingbetaler. Ze kosten alleen maar geld. En dat geldt voor allemaal die banen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Vertel mij nu eens waar de meeste laagopgeleiden zitten... (donkerblauwe staafgrafiek)

Ehh... in de provincie dus...

Gemiddelde van NL is 30%. NH zit op 27%, Utrecht op 26%, ZH op 31%. De provincie zit allemaal boven de 30%, Zeeland zelfs op 34%.

Quote:

Als dat al zo is, wat ik betwist, leg mij dan eens uit hoe het kan dat:
1. Er meer werkgelegenheid in de Randstad is
2. De mensen hoger opgeleid zijn
3. Tegelijkertijd veel meer in de bijstand zitten...

Ben benieuwd.

1. Veel werkgelegenheid in de Randstad wordt opgevuld door provincialen, gezien de lange files vanuit de provincie naar de Randstad elke dag
2. Klopt.
3. Zie 1, steden trekken zowel kansrijken als kansarmen aan, rurale gebieden zijn veel gemiddelder. Het gemiddelde daarvan valt positief uit voor de steden.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2017 19:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
1. Veel werkgelegenheid in de Randstad wordt opgevuld door provincialen, gezien de lange files vanuit de provincie naar de Randstad elke dag

Wat een onzin, in Zeeland zijn geen files en er zijn ook geen files van Zeeuwen die naar Rotterdam trekken. In de Randstad zijn voornamelijk files van de omliggende gemeenten naar de grote steden toe, dat loopt dan weer vast op de ring rond de grote steden.

Maar de meeste files staan in de Randstad zelf, niet tussen de provincie en de Randstad.

Quote:
3. Zie 1, steden trekken zowel kansrijken als kansarmen aan, rurale gebieden zijn veel gemiddelder. Het gemiddelde daarvan valt positief uit voor de steden.

Het gemiddelde valt helemaal niet positief uit voor de steden. De werkloosheid ligt er twee keer zo hoog als in de provincie. Kijk alleen al naar de inkomens in de regio Rotterdam:

Oost Groningen, Noord Friesland en Rotterdam zitten bij de onderste regionen van Nederland. Het Gooi valt wat hoger uit, maar dat zou ik ook niet direct Randstad noemen.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie